Научная статья на тему 'Урок по английскому языку для студентов первого курса бакалавриата на тему "compliments in 17th century in poems by William Shakespeare"'

Урок по английскому языку для студентов первого курса бакалавриата на тему "compliments in 17th century in poems by William Shakespeare" Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
135
12
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОМПЛИМЕНТ / УРОК / СЕМИНАР / ПОЭМЫ / POEMS / WILLIAM SHAKESPEARE

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Гулак Анна Владимировна

В статье приводится материал для проведения урока в высшем учебном заведении на первом курсе бакалавриата по предмету английский язык. Урок проводится на тему «Compliments in 17th century in poems by William Shakespeare».

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Урок по английскому языку для студентов первого курса бакалавриата на тему "compliments in 17th century in poems by William Shakespeare"»

5. Рогова Г.В., Рабинович Ф.М., Сахарова Т.Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.:Просвещение, 1999. 289 а

6. Сепир Э. Язык. Введение в изучение речи // Избранные труды по языкознанию и культурологи / под общ ред. А.Е. Кибрика. 2-е изд. М., 2001. 228 с.

7. Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово, 2000. 264 с.

УРОК ПО АНГЛИЙСКОМУ ЯЗЫКУ ДЛЯ СТУДЕНТОВ ПЕРВОГО КУРСА БАКАЛАВРИАТА НА ТЕМУ «COMPLIMENTS IN 17th CENTURY IN POEMS BY WILLIAM SHAKESPEARE» Гулак А.В.

Гулак Анна Владимировна - магистрант, кафедра английского языка, Институт филологического образования и межкультурных коммуникаций Башкирский государственный педагогический университет им. Акмуллы, г. Уфа

Аннотация: в статье приводится материал для проведения урока в высшем учебном заведении на первом курсе бакалавриата по предмету английский язык. Урок проводится на тему «Compliments in 17th century in poems by William Shakespeare». Ключевые слова: комплимент, урок, семинар, поэмы, William Shakespeare, poems.

УДК 37

Урок для студентов первого курса бакалавриата "Compliments in 17th century in poems by William Shakespeare". Тема: «Compliments in 17th century in poems by William Shakespeare».

Цель урока: отработка лексических навыков по теме комплимента в англоязычной культуре 17 века на базе произведений Шекспира.

Задачи:

• Развивающий компонент цели урока: развитие языковых способностей учащихся, готовности к коммуникации;

• Образовательный компонент цели урока: развитие навыков устной речи, навыков чтения;

• Развитие универсальных учебных действий: самостоятельное выделение и формулирование познавательной цели; осознанное и произвольное построение речевого высказывания в устной и письменной форме; поиск и выделение необходимой информации и смысловое чтение; понимание и адекватная оценка полученных результатов.

• Воспитательный компонент цели урока: воспитание уважительного и толерантного отношения к иноязычной культуре.

Тип урока: комбинированный.

Оснащение урока: мультимедийный проектор, компьютерная презентация, раздаточный материал, лингафонное оборудование: компьютер, подключение к интернету.

Ход урока:

I. Организационный момент.

Teacher: Good morning, students. Take your seats. Who is absent? Who is present?

Students: (give names of absent people).

II. Ход урока:

Сообщение темы урока. Самостоятельное выделение и формулирование познавательной цели (10 мин).

Teacher: The topic of our seminar is "Compliments in 17th century in poems by William Shakespeare". Have you ever read the literature of 17th century?

Students: (give answers)

Have you ever read poems by Shakespeare? If yes, name them.

Students: (give answers)

Teacher: Write down a definition of a compliment, that our seminar will be based on. A polite expression of praise or admiration. This definition is given in Oxford dictionary. What are the other definitions? You have 5 minutes to find some.

Students: (give answers)

Основная часть урока

Task 1

Teacher:

Look at your handouts. This is an abstract from "The Tragedy of Macbeth" by William Shakespeare. Your task is to read the text and find as many compliments as possible. What adjectives are used in these compliments?

While doing this and other exercises in the lesson translate all the unfamiliar words and write them down in your copybooks.

Abstract 1.

MALCOLM - This is the sergeant Who like a good and hardy soldier fought 'Gainst my captivity. Hail, brave friend! Say to the king the knowledge of the broil As thou didst leave it.

Sergeant - For brave Macbeth—well he deserves that name— Disdaining fortune, with his brandish'd steel, Which smoked with bloody execution, Like valour's minion carved out his passage Till he faced the slave; Which ne'er shook hands, nor bade farewell to him, Till he unseam'd him from the nave to the chaps, And fix'd his head upon our battlements.

Таблица 1. Answers

Комплимент Пример из текста

Brave This is the sergeant Who like a good and hardy soldier fought 'Gainst my captivity. Hail, brave friend!

Brave For brave Macbeth—well he deserves that name

Task 2

Teacher: Relying on the compliments you found, what is the most frequent compliment of the 17th century?

Students: (give answers)

Teacher: What are the compliments dedicated to? Are they referred to appearance, inner qualities of a person, accomplishments? Students: (give answers)

Teacher: Do the following exercise: find match for the definitions A-H and words 1-8. These words are used to describe the inner qualities of a person, accomplishments and appearance. Finding definitions will help you to learn these words.

Таблица 2. Упражнение

A possessing or displaying courage 1. respectful

B free from external control and constraint 2. generous

C exhibiting an attitude of admiration or esteem 3. creative

D showing poise and assurance in your own worth 4. independent

E characterized by hard work and perseverance 5. honest

F marked by truth 6. brave

G having the ability or power to invent or make something 7. hardworking

H willing to give and share unstintingly 8. self-confident

Answers: A-6, B-4, C-1, D-8, E-7, F-5, G-3, H-2.

Teacher: Here is an exercise that will enhance our vocabulary and help to remind all adjectives dedicated to appearance, inner qualities of a person, accomplishments.

Group the adjectives distribution of words in columns, depending on what they are related to:

Таблица 3. Бланк ответов 75

Appearance Inner qualities of a person Accomplishments

Words for grouping:

Great, good-looking, imaginative, greatest, loyal, considerate, major, elegant, remarkable, nice, outstanding, helpful, clean, special, significant, loving, resourceful, stubborn, gentle, neat, notable, brilliant, successful, highest, positive, tolerant, actual, cautious, pretty, thoughtful, attractive, talented, cute, impressive, charming, intelligent, greater, nicely dressed, finest, fashionable, trustworthy, glorious, splendid, lovely, extraordinary, beautiful, courageous, studious, serious, considerable, mature, spectacular, skillful, wonderful, responsible, heroic, solid, substantial, magnificent, successful, supreme, tidy, wise, faithful, tremendous, modest, noteworthy, determined, noble, handsome, proudest, polite, striking, well-dressed.

Таблица 4. Ответы на задание

Appearance Inner qualities of a person Accomplishments

attractive, good-looking, beautiful, handsome, lovely, pretty, cute, nice, well-dressed; nicely dressed, elegant, fashionable; neat, clean, tidy. courageous, serious, resourceful, stubborn, loyal, considerate, imaginative, studious, intelligent, successful, charming, polite, responsible, helpful, cautious, gentle, loving, mature, determined, talented, skillful, thoughtful, tolerant, trustworthy, wise, faithful. great, greatest, major, remarkable, outstanding, special, important, significant, notable, brilliant, highest, positive, actual, impressive, greater, finest, glorious, splendid, extraordinary, considerable, spectacular, wonderful, heroic, solid, substantial, magnificent, successful, supreme, tremendous, modest, noteworthy, noble, proudest, striking.

Task 3.

Teacher: What are other adjectives used in compliments of 17th century? Students: (give answers)

Teacher: Now let's see if your assumptions were true. On the thirst slide you will see an abstract from one of Shakespeare poems, find the compliments there. Then proceed with the same task till you reach slide five.

Slide 1. HAMLET My excellent good friends! How dost thou, Guildenstern? Ah, Rosencrantz! Good lads, how do ye both? ROSENCRANTZ As the indifferent children of the earth. GUILDENSTERN Happy, in that we are not over-happy; On fortune's cap we are not the very button. HAMLET Nor the soles of her shoe? ROSENCRANTZ Neither, my lord. Slide 2. What, the fair Ophelia! QUEEN GERTRUDE Sweets to the sweet: farewell! Scattering flowers I hoped thou shouldst have been my Hamlet's wife; I thought thy bride-bed to have deck'd, sweet maid, And not have strew'd thy grave. LAERTES O, treble woe Fall ten times treble on that cursed head, Whose wicked deed thy most ingenious sense Deprived thee of! Hold off the earth awhile, Till I have caught her once more in mine arms: Leaps into the grave Now pile your dust upon the quick and dead, Till of this flat a mountain you have made, To o'ertop old Pelion, or the skyish head Of blue Olympus.

Slide 3. Third Witch Hail! First Witch Lesser than Macbeth, and greater. Second Witch Not so happy, yet much happier. Third Witch Thou shalt get kings, though thou be none: So all hail, Macbeth and Banquo! First Witch Banquo and Macbeth, all hail! MACBETH Stay, you imperfect speakers, tell me more: By Sinel's death I know I am thane of Glamis; But how of Cawdor? the thane of Cawdor lives, A prosperous gentleman; and to be king Stands not within the prospect of belief, No more than to be Cawdor. Say from whence You owe this strange intelligence? Slide 4. HORATIO Where, my lord? HAMLET In my mind's eye, Horatio. HORATIO I saw him once; he was a goodly king. HAMLET He was a man, take him for all in all, I shall not look upon his like again. HORATIO My lord, I think I saw him yesternight. HAMLET Saw? who? HORATIO My lord, the king your father

Teacher: Tell the class what unfamiliar words you wrote in your copybook from the abstracts.

Students: (give answers).

Task 4

Teacher: Now, you have your answers, divide into groups of two people and check if you have the same answers, add information to your work if needed.

Teacher: Discuss the results in pairs. While discussing I will come to each group and check the grammar mistakes in your speech.

III. Подведение итогов.

Teacher: Now, we have come to the ending of our lesson. Fill in this form, please. This will help to make the lessons more interesting for you.

Таблица 6. Обратная связь

Name

Question Yes No Not sure

I can read poems in English

I Know what the compliment is

I can find compliments in the text

I can use new vocabulary in my speech

В ходе составления урока, работы над материалами для урока, были сделаны следующие выводы: тема комплимента не входит в обязательный перечень тем по английскому языку для бакалавров высших учебных заведений; студенты не знакомы с различными видами комплиментов в английском языке; урок поможет студентам расширить словарный запас и приобщиться к классической литературе на английском языке; данный урок имеет практическую направленность и поможет студентам в общении с носителями языка; данная методическая разработка может быть использована в качестве дополнительного материала или семинара.

Список литературы

1. Oxford Dictionaries. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https:IIen.oxforddictionaries.com/definition/onlineI (дата обращения: 09.10.2017).

2. Cambridge Dictionary. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https:IIdictionary.cambridge.orgI (дата обращения: 5.10.2017).

3. William Shakespeare - Macbeth. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://genius.com/albums/William-shakespeare/Macbeth/ (дата обращения: 10.10.2017).

4. William Shakespeare - The tragedy of Hamlet, Prince of Denmark. [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://www.w3.org/People/maxf/XSLideMaker/hamlet.pdf/ (дата обращения: 12.10.2017).

5. ГулакА.В. Национальная и культурная специфика речевых актов комплимента в русском и английском языках.И Наука и образование сегодня № 4 (5). М., 2016. С. 81-83.

НАТЮРМОРТ КАК СРЕДСТВО ФОРМИРОВАНИЯ ЭМОЦИОНАЛЬНО-ЦЕННОСТНОГО ОТНОШЕНИЯ

К ИЗОБРАЗИТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ У ДЕТЕЙ СТАРШЕГО ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА

Яковлева С.Н.

Яковлева Светлана Николаевна - магистрант, кафедра дошкольного и начального образования, специальность: педагогическое образование (теория, технология и менеджмент дошкольного образования), Институт психологии и образования Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего профессионального образования Липецкий государственный педагогический университет им. П.П. Семенова-Тян-Шанского, г. Липецк

Аннотация: в статье рассматриваются особенности формирования эмоционально-ценностного отношения у детей старшего дошкольного возраста к изобразительной деятельности с помощью натюрморта. В статье описываются разнообразные методы и приёмы в процессе работы над выразительностью образа в натюрмортах дошкольников: обсуждение и анализ творческих работ.

Ключевые слова: художественно-творческая деятельность, натюрморт, эмоционально-ценностное отношение, мышление, способности, творчество.

Художественно-творческие способности детей изучается психологами с разных сторон: развитие детского художественного творчества на разных этапах возрастного развития, проводится психологический анализ процесса рисования, анализ связи умственного развития и рисования, а также связи между личностью ребенка и его творчеством [1]. Детство - период усиленного развития, изменения и обучения, парадоксов и противоречий,

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.