Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN: 2181-1784
educational, natural and social sciences 4(01), Jan., 2024
SJIF 2024 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 www.oriens.uz
TORTUV HARAKATLANUVCHI TARKIBLARNI TEXNIK
DIAGNOSTIKASI
Isomov Ziyodjon Toshpo'lat o'g'li
Toshkent davlat transport universiteti magistranti Eshniyozov Anvarjon O'ktam o'g'li
Toshkent davlat transport universiteti magistranti Isroilov Ruslan Maqsud o'g'li
Toshkent davlat transport universiteti magistranti
ANNOTATSIYA
Ushbu maqolada texnik diagnostika nima o 'zi, texnik diagnostikadan ko 'zlangan maqsadlari va vazifalari nimadan iborat, texnik diagnostikaning ahamiyati va shu kabi qator savollarga javob topishimiz mumkin. Shuningdek biz diagnostikada qo'llaniladigan qator termin va atamalar bilan tanishib chiqishimiz mumkin bo 'ladi
Kalit so'zlar: diagnostika, diagnostik model, diagnostikalanuvchi (nazorat qilinuvchi) parametr, texnik holatini nazorat qilish, .exnik holatini oldindan aytib berish.
ТЕХНИЧЕСКАЯ ДИАГНОСТИКА ТЯГОВЫХ ПОДВИЖНЫХ
СОСТАВОВ
Исомов Зиёджон
Магистр Ташкентского государственного университета транспорта,
Эшниёзов Анваржон Магистр Ташкентского государственного университета транспорта,
Исроилов Руслан Магистр Ташкентского государственного университета транспорта,
АННОТАЦИЯ
В этой статье мы сможем найти ответы на то, что такое техническая диагностика, каковы цели и задачи технической диагностики, значение технической диагностики и ряд подобных вопросов. Также мы сможем познакомиться с рядом терминов, используемых в диагностике.
Ключевые слова: диагностика, диагностическая модель, диагностический (контролируемый) параметр, мониторинг технического состояния, прогнозирование технического состояния.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
SJIF 2024 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
KIRISH
Texnik diagnostikada ko'plab kirish va chiqish signallarini "Asosiy diagnostik parametrlar" deb atash qabul qilingan, chunki ulardan diagnostikalashda foydalanish shart qilib belgilangan. Ichki holati va tashqi ta'sirlar birgalikda qo'shimcha diagnostika parametrlari sifatida kelib asosiy ko'rsatkichlar tomonidan berilgan ma'lumotlar etarli darajada bo'lmaganda foydalaniladi [1-7].
Diagnostikalashning asosiy vazifasi - mumkin bo'lgan ko'plab holatlar ichidan diagnostikalash ma'lumotlari asosida ob'ektning tehnik holatini aniqlash[8].
Umumiy qilib aytganda ob'ektning tehnik holati ikki elementdan biri: ishga yaroqli yoki yaroqsiz ko'rinishida bo'ladi. Ob'ekt holatining mukin bo'lgan ko'plab holati ishga yaroqsizlik holatining bo'linishidan ya'ni har bir nosozliklardan kelib chiqib bo'linadi.
Barcha aniqlangan tehnik holatlarning yig'indisi ob'ektning "nosozliklar funksiyalarini jadvali" ko'rinishda beriladi [9-12]. Chegaralangan ko'rsatkichlar bo'yicha ob'ektning tehnik holatini aniqlash esa tehnik holatini aniqlashni diagnostikalash funkciyasini beradi. Umuman olganda diagnostika quydagi masalalarni ko'rib chiqadi: Ishdan chiqish joyini lokallashtirish va ishga yaroqliligini oldindan aytib berish.
MUHOKAMA VA NATIJALAR
Hozirgi vaqtda lokomotivlarni diagnostikalash muhim ahamiyat kasb etadi chunki zamonaviy lokomotivlarning konstruksiyasini murakkabligi rejali -ogohlantirish ta'mirlash ishlarini tan narhini qimmatlashtiradi. Ta'mirlash jarayonidagi sarf harajatlarni kamaytirish, muqobillash va lokomotivlardan samarali foydalanishda ularning haqiqiy tehnik holatini bilish muhim rol o'ynaydi. Ushbu ma'lumotlarni tehnik diagnostikalashning avtomatlashtirilgan qurilmalari beradi. Tehnik diagnostikalash 20 asrning o'rtalariga kelib fan sifatida shakllandi. Hozirgi vaqtda tehnik diagnostikalashning asosiy qoidalari milliy standartlash (GOST) darajasiga etkazilgan[13-20].
GOST 20911 -89 bo'yicha tehnik diagnostikaga oid atamalar va ta'riflarga izoh berilgan. Standartga asosan lokomotiv va uning alohida qurilmalari va qismlari "Tehnik diagnostika ob'ekti" hisoblanadi va ularning "Tehnik holatini" aniqlash lozim bo'ladi. Ushbu atamalardan bir nechtasini keltirib o'tamiz.
Tehnik diagnostika - bilimlar sohasi bo'lib, obektning tehnik holatini aniqlash uchun lozim bo'lgan qurilmalar, uslublar va nazariyalarni qamrab oladi
Tehnik diagnostikalash - obektning tehnik holatini aniqlashdan iborat bo'ladi.
Tehnik diagnostikalashning vazifalariga quyidagilar kiradi. - tehnik holatini nazorat qilish;
SJIF 2024 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
- nosozlik kelib chiqgan joyni izlash va sabablarini aniqlash;
- tehnik holatini oldindan aytib berish.
Ba'zi hollarda ushbu ikki atamalami ishlatishda tushunmovchiliklar kelib chiqadi. Shuning uchun ushbu atamalardan foydalanishda aniq masqad bo'lishi lozim [21]. Diagnostika - bu fan, diagnostikalash - bu jarayon.
Ob'ektning tehnik holati - bu ma'lum bir tashqi muhit sharoitida ma'lum bir vaqtda tehnik hujjatlarda ko'rsatilgan qiymatlarga mos holati hisoblanadi. Bunda tashqi muhit holati tehnik hujjatlarda keltirilgan holatga mos kelishi muhim rol o'ynaydi. Misol tariqasida teplovoz dizel-generator qurilmasining nisbiy yoqilg'i sarflash parametrini olamiz, bu ko'rsatkich barometrik bosim qiymatini o'zgarishi bilan, atrof muhit harorati qiymatini o'zgarishi bilan, va boshqa omillar ta'sirida qiymatini o'zgartiradi [22]. Agar o'lchangan yoqilg'ining nisbiy sarflanish qiymatini normal sharoitiga keltirib olmasak olingan natijalar hulosasi teplovoz dizel generator qurilmasining ishi haqida noto'g'ri ma'lumot berishi mumkin.
Tehnik diagnostikalash (holatini tehnik nazorat qilish) ob'ekti-deganda diagnostikalash (nazorat qilinishi) lozim bo'lgan ma'sulotni yoki uning ma'lum bir qismini tushuniladi;
Tehnik holatini nazorat qilish - ob'ektning ko'rsatkichlar qiymatini tehnik hujjatlarda keltirilgan talablarga mos kelishini tekshirish va ayni damda ushbu tekshiruvlar asosida tehnik holatini berilgan tehnik holatlarga mos kelishini aniqlash. Ayni damda ko'rsatkichlarining qiymatlariga bog'liq holda tehnik holatni ko'rinishi sifatida bo'lishi mumkin ishga layoqatli, ishga yaroqli, ishga yaroqsiz, ishga layoqatsiz, va h.k.Diagnostikalanuvchi (nazorat qilinuvchi) parameter_- bu ob'ektning diag-nostikalashda (nazorat qilinishida) foydalaniladigan parametriga aytiladi;
Tehnik holatini oldindan aytib berish - ob'ektning belgilangan vaqt oralig'ida belgilangan ehtimollilik bilan tehnik holatini aniqlashga aytiladi [23].
Ishchi tehnik diagnostikalash - bu ob'ektga ishchi ta'sir beriluvchi diagnostikalashga aytiladi;
Test tehnik diagnostikalash - bu ob'ektga test ta'sir beriluvchi diagnostikalashga aytiladi;
Tehnik diagnostikalash (tehnik holatini nazorat qilish) qurilmalari - deb diagnostikalash (nazorat) amalga oshiriladigan dasturlar va apparatlarga aytiladi [24]
Tehnik diagnostikalash tizimi - tehnik hujjatlarda o'rnatilgan qoidalar bo'yicha, diagnostikalash (nazorat) o'tkazilishi uchun lozim bo'lgan ob'ekt, bajaruvchilar va qurilmalar jamlanmasiga aytiladi.
SJIF 2024 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
Tehnik diagnostikalash (tehnik holatini nazorat qilish) algoritmi - diagnos-tikalash (nazorat qilish) o'tkazishda harakatlar ketma-ketligini belgilab beruvchi yozishmalar yig'indisiga aytiladi.
Diagnostik model - diagnostikalash masalalarini yechish uchun lozim bo'lgan ob'ektning formallashgan bayoni.Tehnik diagnostikalashning (tehnik holatini nazorat qilishni) ichiga o'rnatilgan qurilmalari - ob'ektning tashkil etuvchi bir qismi bo'lgan diagnostikalash (nazorat qilish) qurilmalariga aytiladiTehnik diagnostikalashning (tehnik holatini nazorat qilishni) tashqi qismiga o'rnatilgan qurilmalari - ob'ektning tashkil etuvchi qismi bo'lmagan,konstruktiv alohida tayyorlangan diagnostikalash (nazorat qilish) qurilmalariga aytiladi.Ihtisoslashtirilgan tehnik diagnostikalash qurilmalari - bir ob'ektni yoki bir guruhga mansub ob'ektlarni diagnostikalash (nazorat qilish) uchun mo'ljallangan qurilmalarga aytiladi.;
Tehnik diagnostikalashning (tehnik holatini nazorat qilishni) universal qurilmalari - turli tipdagi ob'ektlarni diagnostikalash (nazorat qilish) uchun mo'ljallangan qurilmalar. Tehnik diagnostikalashning (tehnik holatini nazorat qilishni) haqqoniyligi - diagnostikalash (nazorat qilish) natijalarini haqiqiy tehnik holatigi ob'ektiv mos kelish darajasi;
Tehnik diagnostikalashning (tehnik holatini nazorat qilishni) to'liqligi - ob'ektda diagnostikalash (nazorat qilish) ni tanlangan uslubida nosozliklarni ko'rsatib berish tavsifi [25].Nosozlik joyini aniqlashni chuqurligi - ob'ektning tarkibiy qismini ko'rsatgan holda nosozlik joyini aniqlik bilan belgilab beruvchi tavsif.
Ushbu tehnik diagnostikada keltirilgan va qo'llaniladigan terminlar va ta'riflar qisqartirilganligiga urg'u berish lozim. Shuning uchun diagnostikalashning nazariy asoslarini o'rganishni istagan talabgorlar uchun GOST 20911-89 tarkibi bilan tanishish juda muhim hisoblanadi.
FOYDALANILGAN ADABIYOTLAR (REFERENCES)
1. Yusufov, A. (2023). ANALYSIS OF THE STATE AND PROSPECTS FOR THE DEVELOPMENT OF THE LOCOMOTIVE FLEET JSC "O'ZBEKISTON TEMIR YO'LLARI" . Acta of Turin Polytechnic University in Tashkent, 13(1), 1621. Retrieved from https://acta.polito.uz/index.php/journal/article/view/181.
2. Yusufov, A., Khamidov, O., Zayniddinov, N., & Abdurasulov, S. (2023). Prediction of the stress-strain state of the bogie frames of shunting locomotives using the finite element method. In E3S Web of Conferences (Vol. 401, p. 03041). EDP Sciences.
3. Abdurasulov, S. X., Zayniddinov, N. S. O. G. L., & Yusufov, A. M. O. G. L. (2023). SANOAT LOKOMOTIVLARINING XIZMAT MUDDATINI
SJIF 2024 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
UZAYTIRISHDA BAJARILADIGAN ASOSIY ISHLAR. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 3(10), 29-36.
4. Хамидов, О. Р., Юсуфов, А. М. У., Зайниддинов, Н. С. У., Жамилов, Ш. Ф. У., & Абдурасулов, Ш. Х. (2023). ОЦЕНКА ДОЛГОВЕЧНОСТИ СВАРНЫХ НЕСУЩИХ КОНСТРУКЦИЙ ЛОКОМОТИВОВ. Universum: технические науки, (2-3 (107)), 48-53.
5. Хамидов, О. Р., Кодиров, Н. С., Юсуфов, А. М., & Абдулатипов, У. И. (2022). Виды повреждений несущих конструкций и технологические аспекты их возникновения. Инновационные подходы, проблемы, предложения и решения в науке и образовании, 1(1), 142-147.
6. Аблялимов, О. С., Юсуфов, А. М., & Вохидов, А. П. (2016). Обоснование параметров перевозочной работы локомотивов дизельной тяги в эксплуатации. Вестник транспорта Поволжья, (4), 15-20.
7. Кодиров, Н. С., Юсуфов, А. М., Хамидов, О. Р., & Валиев, М. Ш. (2022). Разработка метода для определения динамической нагруженности узлов подвижного состава с применением неразрушающего контроля. In Приборы и методы измерений, контроля качества и диагностики в промышленности и на транспорте (pp. 98-105).
8. Yusufov, A. M. O. G. L. (2022). "O 'ZBEKISTON TEMIR YO 'LLARI" AJ LOKOMOTIV PARKI TAHLILI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(11), 251-258.
9. Хамидов, О. Р., Юсуфов, А. М. У., Кодиров, Н. С., Жамилов, Ш. Ф. У., & Эркинов, Б. Х. У. (2022). ОЦЕНКА ОСТАТОЧНОГО РЕСУРСА ГЛАВНЫХ РАМ МАНЕВРОВЫХ ТЕПЛОВОЗОВ. Universum: технические науки, (2-3 (95)), 59-62.
10. Хамидов, О. Р., Юсуфов, А. М. У., Кодиров, Н. С., Жамилов, Ш. Ф. У., Эркинов, Б. Х. У., Абдулатипов, У. И. У., & Сейдаметов, С. Р. (2022). ОЦЕНКА ТЕХНИЧЕСКОГО СОСТОЯНИЯ ДИЗЕЛЬ-ГЕНЕРАТОРНОЙ УСТАНОВКИ (ДГУ) ТЕПЛОВОЗОВ С ПОМОЩЬЮ АППАРАТНО-ПРОГРАММНОГО КОМПЛЕКСА «БОРТ». Universum: технические науки, (4-5 (97)), 41-46.
11. Юсуфов,А.М., Жураев, А. К., Вохидов, А. П., & Рахимназаров, Р. Т. (2022). ПРОГНОЗИРОВАНИЕ ТЕХНИЧЕСКОГО СОСТОЯНИЯ ДИЗЕЛЬ-ГЕНЕРАТОРНОЙ УСТАНОВКИ (ДГУ) ТЕПЛОВОЗОВ С ПОМОШЬЮ АППАРАТНО-ПРОГРАММНОГО КОМПЛЕКСА «БОРТ». Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(9), 573-579.
12. Yusufov, A. M., Jo'rayev, A. K., Vohidov, A. P., & Raximnazarov, R. T. (2022). LOKOMOTIVLARNING TEXNIK HOLATINI BORT TIZIMI
SJIF 2024 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
YORDAMIDA ANIQLASH. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(9), 600-605.
13. Yusufov, A. M., Jo'rayev, A. K., Vohidov, A. P., & Raximnazarov, R. T. (2022). TEMIR YO'L TORTUV HARAKAT TARKIBI ISSIQLIK KUCH QURILMALARINI AVTOMATIK BOSHQARISH VA DIAGNOSTIKA TIZIMI. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(9), 613-618.
14. Хамидов, О. Р., Юсуфов, А. М., Кудратов, Ш. И., Абдурасулов, А. М., & Азимов, С. М. (2022). ОЦЕНКА СРЕДНИХ НАПРЯЖЕНИЙ ЦИКЛА В НЕСУЩИХ РАМАХ ТЕПЛОВОЗОВ НА ОСНОВЕ, КОНЕЧНО-ЭЛЕМЕНТНОГО, РАСЧЕТА ОТ СТАТИЧЕСКИХ НАГРУЗОК. Academic research in modern science, 1(9), 118-124.
15. Хамидов, О. Р., Юсуфов, А. М., Абдурасулов, А. М., Жамилов, Ш. Ф., & Кудратов, Ш. И. (2022). ПРОДЛЕНИЮ ОСТАТОЧНОГО РЕСУРСА ГЛАВНОЙ РАМЫ ТЕПЛОВОЗА СЕРИИ ТЭМ2 С МЕТОДОМ КОНЕЧНЫХ ЭЛЕМЕНТОВ (МКЭ). Инновационные подходы, проблемы, предложения и решения в науке и образовании, 1(1), 148-153.
16. Хамидов О.Р, Юсуфов А.М, Кудратов Ш.И Абдурасулов Ш.Х, Жамилов Ш.Ф. (2022). ОБСЛЕДОВАНИЕ ТЕХНИЧЕСКОГО СОСТОЯНИЯ МАНЕВРОВОГО ТЕПЛОВОЗА СЕРИИ ТЭМ2. https://doi.org/10.5281/zenodo.6720581.
17. Yusufov Abdulaziz, Khamidov Otabek, Zayniddinov Nuriddin, Jamilov Shukhrat, Abdurasulov Sherzamin APPLICATION OF COMPUTER- AIDED DESIGN (CAD) SYSTEMS WHEN SOLVING ENGINEERING SURVEY TASKS // Universum: технические науки. 2023. №3-5 (108). URL:
18. Хамидов, О. Р., Юсуфов, А. М. У., Зайниддинов, Н. С. У., Жамилов, Ш. Ф. У., & Абдурасулов, Ш. Х. (2023). ОЦЕНКА ДОЛГОВЕЧНОСТИ СВАРНЫХ НЕСУЩИХ КОНСТРУКЦИЙ ЛОКОМОТИВОВ. Universum: технические науки, (2-3 (107)), 48-53.
19. Khamidov, O., Yusufov, A., Jamilov, S., & Kudratov, S. (2023). Remaining life of main frame and extension of service life of shunting Locomotives on railways of Republic of Uzbekistan. In E3S Web of Conferences (Vol. 365, p. 05008). EDP Sciences.
20. Khamidov, O., Yusufov, A., Kudratov, S., & Yusupov, A. (2023). Evaluation of the technical condition of locomotives using modern methods and tools. In E3S Web of Conferences (Vol. 365, p. 05004). EDP Sciences.
SJIF 2024 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
21. Zayniddinov, N., & Abdurasulov, S. (2022). DURABILITY ANALYSIS OF LOCOMOTIVE LOAD BEARING WELDED STRUCTURES. Science and innovation, 1(A8), 176-181.
22. Khamidov, O. R., Yusufov, A. M., Abdurasulov, S. X., & Jamilov, S. F. (2023). INVESTIGATION OF THE STRESS-STRAIN STATE OF THE BOGIE FRAME OF SHUNTING LOCOMOTIVES USING THE FINITE ELEMENT METHOD. In Железнодорожный подвижной состав: проблемы, решения, перспективы (pp. 504-509).
23. Grishchenko, A. В., Yusufov, A. M., & Kurilkin, D. N. (2023). Forecasting the residual service life of the main frame and extending the service life of shunting locomotives JSC "UTY" In E3S Web of Conferences (Vol. 460, p. 06032). EDP
24. Yusufov, A., Khamidov, O., Zayniddinov, N., & Abdurasulov, S. (2023). Prediction of the stress-strain state of the bogie frames of shunting locomotives using the finite element method. In E3S Web of Conferences (Vol. 401, p. 03041). EDP Sciences.
25. Abdurasulov, S., Zayniddinov, N., Yusufov, A., & Jamilov, S. (2023). Analysis of stress-strain state of bogie frame of PE2U and PE2M industrial traction unit. In E3S Web of Conferences (Vol. 401, p. 04022). EDP Sciences.
Sciences.