чёткая светотень, а цвет образовывать плоские пятна, переходящие в узор).
Любые пространственные построения в живописи всегда имеют условный характер. Здесь необходимо уточнить понятие «условность». Условность - специфическая черта любого произведения искусства, так как оно лишь отображает жизнь в образных формах, а не представляет ее в виде реального явления. Степень условности в разных произведениях живописи различна, но задача условности служить наиболее яркому выражению творческого замысла, выразительности образа. Традиции реалистической школы не отвергают стилизации природных форм, если такими средствами создается выразительный художественный образ. Цель художественной условности - найти наиболее выразительные формы основным качествам объекта изображения, т.е. условность становится способом художественного обобщения. Вот что писал об условности в живописи Г.В. Беда: «В реалистическом искусстве отнюдь не исключаются условность, отступления от буквального, примитивно понимаемого правдоподобия. Художники иногда намеренно пренебрегают, в известных пределах конечно, внешним правдоподобием. Примеров тому можно было бы привести немало, но важнее подчеркнуть то обстоятельство, что условность в реалистическом искусстве никогда не разрушает внутренней структуры художественного образа, не вступает в противоречие с жизненной правдой» [2, с. 38].
Условность в декоративных переработках заключается в выявлении орнаментально-ритмической основы натуры, пло-скостно-декоративной трактовке цвета средствами «ограниченной палитры», частичном отходе от натурного цвета, в использовании систем прямой аксонометрии и обратной перспективы, в передаче фронтального освещения, ограниченного свето-то-нального диапазона при моделировке формы и т. д.
Из сказанного мы можем сделать следующий вывод: степень условности живописного произведения напрямую зависит от степени переработки и стилизации природных форм. Плоскостное пространство обладает большей степенью условности, чем глубинное.
Например, отличительной чертой миниатюрной живописи Палеха является условная трактовка изображаемых предметов. Изображения стилизованы и декоративны. Огненно-красные кони, черное небо и лишь тончайшими золотыми нитями вырисо-
Библиографический список
вываются контуры облаков. Поэтому так важно обучить учащихся правильно стилизовать любой предмет, изменять его форму, упрощать или менять цветовую гамму, находить наиболее выразительное колористическое и пластическое решение [3, с. 175].
Специализация - это конкретизированная совокупность знаний, умений и навыков, ориентированных на их применение в локальной области профессиональной деятельности [4, с. 27].
Для развития профессионально значимых умений специализаций «Художественная роспись металла» включены в программу такие учебные задания, как живописное изображение с натуры отдельных цветов, тематического натюрморта, портрета в головном уборе в миниатюре. Подобные задания существовали ещё в российской Академии художеств в XVIII веке и многие методические приемы, разработанные тогда, вошли в программу. Основополагающим принципом рекомендаций было использование контрастных и дополнительных цветов при первой прокладке и широкое применение лессировок в заключительной стадии живописи. Под синие сливы советовалось делать красный подмалевок, писать их синей краской, а повышать в цвете красной, разведенной белилами, например, красный цветок в зависимости от освещения прописывался в тенях зеленым, фиолетовый - красным и т. д. Эти методические приемы применимы в обучении живописи для студентов специализации «Декоративная роспись» [5, с. 270].
Разработанное в Высшей школе народных искусств содержание и учебная программа предмета «Живопись» основанное на принципе взаимосвязи содержания обучения живописи с декоративно-композиционными и колористическими решениями традиционного прикладного искусства, обогащающая научную концепцию непрерывного профессионального образования в области традиционного прикладного искусства, экспериментальные методики, в основу которых положены такие методы как объяснительно-иллюстративный, частично-поисковый, проблемный и исследовательский, эскизный поиск, поэтапное освоение живописи и поэтапный промежуточный контроль; анализ, обсуждение и обобщение выполняемой учебной работы, тоновые и цветовые отношения, колерованная палитра, техника и технология живописи, степень декоративности, композиционные закономерности в живописи обеспечивают профессиональную подготовку студентов обучающихся по конкретному виду традиционного прикладного искусства.
1. Серов П.Е. Преподавание живописи в Высшей школе народных искусств. П.Е. Серов и его ученики / (на 3-х языках): учебно-методическое пособие. Санкт-Петербург: ВШНИ(И), 2009.
2. Беда Г.В. Живопись: учебное пособие. Москва: Просвещение, 1986.
3. Орловский Э.И. Изделия народных художественных промыслов. Ленинград: Лениздат. 1974.
4. Семушина Л.Г., Ярошенко Н.Г. Содержание и технологии обучения в средних специальных учебных заведениях: учебное пособие для преп. учреждений сред. проф. образования. Москва: Мастерство, 2001.
5. Молева Н.М., Белютин Э.М. Педагогическая система Академии художеств XVIII века. Москва: Искусство, 1956.
References
1. Serov P.E. Prepodavanie zhivopisi v Vysshejshkole narodnyh iskusstv. P.E. Serov i ego ucheniki / (na 3-h yazykah): uchebno-metodicheskoe posobie. Sankt-Peterburg: VShNI(I), 2009.
2. Beda G.V. Zhivopis': uchebnoe posobie. Moskva: Prosveschenie, 1986.
3. Orlovskij 'E.I. Izdeliya narodnyh hudozhestvennyh promyslov. Leningrad: Lenizdat. 1974.
4. Semushina L.G., Yaroshenko N.G. Soderzhanie i tehnologii obucheniya v srednih special'nyh uchebnyh zavedeniyah: uchebnoe posobie dlya prep. uchrezhdenij sred. prof. obrazovaniya. Moskva: Masterstvo, 2001.
5. Moleva N.M., Belyutin 'E.M. Pedagogicheskaya sistema Akademii hudozhestvXVIII veka. Moskva: Iskusstvo, 1956.
Статья поступила в редакцию 23.03.17
УДК 378
Solnyshkova O.V., Cand. of Science (Pedagogy), Head of Department of Surveying Engineering, Novosibirsk State University
of Architecture and Civil Engineering (Novosibirsk, Russia), E-mail: [email protected]
Makarikhina I.M., Cand. of Science (Pedagogy), senior lecturer, Novosibirsk State University of Architecture and Civil
Engineering (Novosibirsk, Russia), E-mail: [email protected]
THE USE OF ICT CCOMPETENCES IN STUDENTS' TRAINING TO GEODESIC WORK ON THE BUILDING SITE. The modern system of higher education singles out highly practically oriented direction of the learning process as a criterion for the new Federal state educational standards. A number of requirements for university graduates are reflected in GEF3+. These requirements are necessary for carrying out activities in professional fields. More and more requirements to the university graduates are connected with the projects' implementation, formalization and presentation of technological solutions that can be realized only with the help of modern computer facilities. The formation of a similar skills number and qualities of graduates is carried out in the process of using electronic educational resources reflecting the technological processes of the professional field, in the process of active professional communication with the use of specialized software products and devices, as well as introducing interactive technologies for the supply of educational material.
Key words: ITC competences, E-manual, teaching aids, geodesies disciplines, E-learning resources.
О.В. Солнышкова, канд. пед. наук, зав. каф. «Инженерная геодезия», Новосибирский государственный архитектурно-строительный университет (НГАСУ), E-mail:[email protected]
И.М. Макарихина, канд. пед. наук, доц. каф. «Иностранные языки» Новосибирский государственный архитектурно-строительный университет, (НГАСУ), E-mail: [email protected]
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИКТ В ОБУЧЕНИИ СТУДЕНТОВ ГЕОДЕЗИЧЕСКИМ РАБОТАМ НА СТРОИТЕЛЬНОЙ ПЛОЩАДКЕ
Актуальность данной статьи - это серьёзный подход в определении специфики современного этапа использования ИКТ компетенций в обучении студентов геодезическим работам на строительной площадке. Для современного студента важно получить возможность самостоятельного изучения учебного материала, так как при самостоятельной работе студент может регулировать количество и скорость подачи материала. Это и обуславливает желание большинства студентов получить в начале учебного семестра методические и учебные пособия по дисциплинам. Таких пособий может быть много и их актуальность довольно быстро утрачивается, что должно приводить к переизданию таких пособий. Электронное учебное или методическое пособие позволяет преподавателю легко обновлять изучаемый материал, добавлять фрагменты в любой блок пособия.
Ключевые слова: ИКТ компетенции, электронное пособие, методическое пособие, геодезические дисциплины, электронные образовательные ресурсы.
During studying geodetic disciplines in a construction institution, there is a need to familiarize students with various geodetic instruments and devices. During geodetic instruments studying, we consider mastering the material is the different speed of understanding and studying the measurement process as a problem. It is justified by the diversity of students' perception psycho physiological features. It is rather important for students to be able to change the order of training material receipt, to request additional information on a subject area, to include self-monitoring in the study with different frequency and depth of control. The use of new construction technologies, new building materials leads to the use of more complex geodetic instruments. In this case, students of construction universities have to pay more attention to the study of the tools park during their self -work process. The task of a teacher, at the same time, is to provide students with the maximum opportunities to improve the development efficiency of this geodesic technological section. [1, p. 14]
The purpose of the research.
The main assistant in the independent development of geodetic measurements becomes electronic educational resources, expediently chosen by a teacher. Having worked the theoretical part of a device and geodetic instruments' operational principles in students' leisure time, using electronic means of training, they come to a lesson, having been already sufficiently prepared for the production of measurements. If a distance consulting, information exchange with a teacher by e-mail and other elements of ICT are included in this process, it is possible to improve the efficiency of students' preparation in terms of geodetic measurements.
In the conditions of rapid renewal of engineering and geodetic technologies and equipment, students' preparation for filling up with teaching aids is late and often does not fully meet updated requirements for graduates. The development of new and updating of existing educational and teaching materials is expedient in the form of electronic educational resources (ESM), which can be developed in a modular form. The possibility of filling in EOR modules, changing the material in the modules with obtaining up-to-date information on updating geodetic instruments and introducing new technologies, makes such electronic training tools plastic and convenient. [2, p. 2296; 3, p. 103].
GEF3 + offers the inclusion such quality as interactivity in the ESM. The development of high-quality interactive ESM is laborious enough, but the further use of them in students study can significantly save students and teachers classroom time, releasing it for other educational purposes.
In order to simulate students work with high-tech geodetic equipment included in the production process, interactive electronic educational resources are actively created at the Department of Engineering Geodesy of the NGACU (Sibstrin). Such resources provide ether an opportunity for the students to study device and rules for working with geodetic equipment in detail, or also imitate the surveying process on a real construction site. Further, we'll give examples of ESM templates that were created at the Department of Engineering Geodesy of NSASU (Sibstrin) and the ESM of geodetic disciplines were developed with the help of them.
In order to support terms studying, which are used quite a lot in teaching aids and guidelines, an "Electronic Terminological Dictionary" was created. This manual is equipped with a convenient search system; also, it includes hyperlinks and definitions in
the text, all of these makes this product a specialized hypertext dictionary. In addition, the dictionary is provided with alphabetic and subject indexes for convenience of work in terms of a specific thematic group. It contains the illustrations for each term (pictures, tables, photographs, etc.) improves understanding for students with visual perception of information. Especially this combination of the domain material presentation types and various functions that makes possible for students to study specialized terms with different psycho physiological types of information perception. Based on EOR template, the "Geodetic Dictionary" was created.
To study a complex actions variety, in the right order and with careful monitoring, the most convenient way of showing educational films were recognized. Creating a training film is quite a costly exercise; it requires a skilled work of the operator, scriptwriter, and director. Many educational institutions are forced to spend significant funds to create educational. Therefore, a more effective option is to create animated educational films using modern software development tools, for example, the multimedia platform Macromedia Flash. Such films can be created by teachers and students. The great possibilities of educational films are supplemented by the relative simplicity of their development. The most actively used resources at the department of engineering geodesy are animated educational films. More than fifteen animated educational films and videos have been created for detailed acquaintance with geodetic work at the construction site. Such materials production takes place in groups of students with a teacher supervising. One of the animated film advantages is that it can show some elements of geodetic measurements in more detail than a video one. An author's choice of the camera angle animation and landscape details fully involves students in the process of geodesy studying.
For a modern student, it is important to get an opportunity to learn the study material independently, because he can regulate the quantity and speed of material supply independently. This fact determines the desire of most students to receive methodological and educational manuals on disciplines at the beginning of the academic semester. Such manuals can be a lot and their relevance is quickly lost, which should lead to their re-issue. An electronic educational or methodical manual allows a teacher to easily update the study material, add fragments to any block of the manual. If such an ESM has a block structure, it is possible to transform it for different forms of training and create methodical specialized materials quickly enough. An example of a teaching aid developed at the Department of Engineering Geodesy was the "Manual for working with topographic plans". The manual test helps a student to assess the degree of his study of the material and to repeat, if necessary, poorly assimilated fragments.
All the e-learning tools examples above are a comprehensive package that allows students to offer different ways of submitting information: auditory, visual and kinesthetic. Each student has the right to choose those teaching aids that are convenient for him to perceive and prompt and complete mastery.
In order to provide greater opportunities for the student and teacher for communication in the subject area, it is appropriate to create a personal website for a teacher or a department staff. All electronic manuals and animations should be placed on the site, as well as the necessary access to the library of guidelines and forms of laboratory work, work programs on subjects, questions to offset
and examination, photographs of laboratory performance samples and many other materials necessary for a student's training. Also, the site should provide an opportunity to receive online consultations with a teacher. A tape of ads designed for students can be a convenient tool for a personal website. For example, a teacher can announce a distance consultation and post a list of students who can take advantage of this opportunity, can make some announcements for the purpose of testing group monitors; it's no secret that student more often enters the virtual space than a dean's office.
The results of the research.
The site allows a student to pass the test to prepare for centralized university tests or even external tests, and a teacher allows to evaluate the student's activity in mastering material, because he sees how often and for what purposes a student comes to the site, sees the test results, number of attempts, and hence, can see the personal progress of each student. Such a resource, both for a teacher and for a student is a good opportunity to make the training not only fully provided with information on the subject, but also to monitor the learning process of each student. The example of such electronic resource is a teacher personal website, created at the Department of Engineering Geodesy of NGACU (Sibstrin).
Let's consider some requirements to the proposed complex electronic package of ESM. The main requirement is a possibility
References
for a student to have all educational information presented in various ways, all aids in electronic form, which are kept in a department in paper form. The training program of the discipline, the preliminary schedule of the current attestations and the order of the final certification must be kept together with the set. [4, p. 38; 5, p. 71].
Conclusion
Each electronic textbook should be provided with a comprehensive rubric and clear and simple navigation. In addition, it should be possible for the learner to determine the order of material study and plan sequence of obtaining knowledge, so, it is necessary to provide for simple transitions between different parts of training material.
Presentation of learning material in electronic manuals should be simple without additional information. If a teacher wants to interest the trainee, draw attention to a problem or simply give interesting material in the subject area, then he should place all additional material on links, tabs and transitions. Only the information that is included in the discipline program should be placed on main sheets of the material.
A pronounced interactive component of a teacher's e-learning resources kit transforms this resource into a flexible teacher's tool, which makes it useful and convenient to use.
1. Dudysheva E.V., Solnyshkova O.V. Forming elements of business communication for students of engineering and construction directions in the development and use of interactive electronic educational resources. The World of Science, Culture, Education. 2015; 6 (55): 191 - 195.
2. Solnyshkova O.V. Technology for the development of interactive electronic educational resources for the preparation of students of architectural and construction trends. Fundamental research. 2013; No. 10, Part 10: 2295 - 2299.
3 Sanders N. E., Faesi С., Goodman A.A. A New Approach to Developing Interactive Software Modules through Graduate Education. J Sci Educ Technol. 2014; 23: 431-440.
4. Temnikov D.A. Methodology of development and graphic design of electronic educational resources. Kazan: Brig, 2010.
5. Rudnev A.Y. Development and use of electronic educational publications. Rudnev, V.A. Tegin. Moscow, 2012.
Статья поступила в редакцию 23.03.17
УДК 378
Saltanov M.A., Director of Fedoskino branch of Higher School of Folk Arts (Institute) (Russsia), E-mail: [email protected]
THE CONTENTS INNOVATION OF THE PROFESSIONAL EDUCATION IN THE FIELD OF THE FEDOSKINO LACQUER MINIATURE PAINTING. The article discusses the introduction of new information about the use of natural material mother of pearl in lacquer miniature painting into the contents of training courses of secondary professional education. The author examines the history of the use of nacre in the creation of decorative and applied art, particularly the works of Russian lacquer painting of Fedoskino masters. The research reveals new artistic and expressive opportunities, the role in the development of stylistic features of contemporary miniatures Fedoskino. The study revealed the importance of the laboratory of special materials in lacquer miniature painting, created on the basis of Fedoskino branch of the Higher school of folk arts, whose main objective is the revival and preservation of traditions of using natural materials in the decorative products with a lacquer miniature images.
Key words: intermediate professional education, lacquer miniature, Fedoskino, mother of pearl, technology, visualization principle.
М.А. Салтанов, дир. Федоскинского филиала ВШНИ, ФГБОУ ВО Высшая школа народных искусств (институт)
Федоскинский филиал, Е-mail: [email protected]
ИННОВАЦИИ В СОДЕРЖАНИИ ПРОФЕССИОНАЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В ОБЛАСТИ ФЕДОСКИНСКОЙ ЛАКОВОЙ МИНИАТЮРНОЙ ЖИВОПИСИ
В статье рассматривается введение в содержание учебных дисциплин среднего профессионального образования новой информации об использования природного материала перламутра в лаковой миниатюрной живописи. Автор изучает историю применения перламутра в создании изделий декоративно-прикладного искусства, в частности, произведений русской лаковой живописи федоскинских мастеров; выявляет его новые художественно-выразительные возможности, роль в развитии стилистических особенностей современной миниатюры Федоскино. В исследовании раскрыто значение лаборатории особых материалов в лаковой миниатюрной живописи, созданной на базе Федоскинского филиала Высшей школы народных искусств, основная задача которой - возрождение и сохранение традиции применения естественных материалов в декоративных изделиях с лаковыми миниатюрными изображениями.
Ключевые слова: среднее профессиональное образование, лаковая миниатюра, Федоскино, перламутр, технология, принцип наглядности.
Как известно содержание профессионального образования обязано с течением времени обновляться [1; 2]. Это связано с постоянным развитием науки, технологий, искусства. Содержание профессиональных дисциплин при подготовке специалистов в среднем профессиональном образовании в области федоскинской лаковой миниатюрной живописи, хотя и утверждает традиции в данном виде прикладного искусства, подвержено также изменениям. Анализ причин изменения содержания учебных
дисциплин «Исполнительское мастерство», «Основы композиции», «Проектирование» и др. показал, что чаще в учебный материал привносятся сведения о новых колористических, композиционных, художественно-технологических решениях. В данной статье мы коснемся новых достижений в применении естественных материалов - природного перламутра для лаковой миниатюрной живописи и переносе этой новейшей информации в учебный процесс.