то определенные задачи, но не достичь поставленной цели. Только лишь в совокупности они способны преподнести решение данной проблемы [3. C. 971].
Рассмотрим те средства Moodle, которые способствуют приобретению не только фактологических знаний, но и процедурных.
MOOC - массовый открытый онлайн-курс. Он включает в себя видеолекции, презентации, проверочные задания и тесты. Эта технология развивает навыки переводческой нотации; умение автоматизировано принять решение на перевод; прогнозирование речи оратора; развитие эмотивно-эмпатийной компетенции; навыки перевода прецизионной лексики;
Scratch-технология - среда программирования, способная создать интерактивные истории для учащихся того или иного направления. Применение данной технологии способствует расширению ментального лексикона учащихся, объема тезауруса (используя квест-игру, тесты, кроссворды и т.д.), приобретению дополнительных фоновых знаний (используя виртуальную экскурсию) [4. C. 126]. Tagcloud-технология - требует обеспечение повсеместного и удобного сетевого доступа по требованию к общему контенту. Она способствует развитию умения поиска необходимой информации в любое время, ИКТ-компетентности учащегося.
Представленные выше современные методы обучения устному последовательному переводу в совокупности способны создать педагогические условия, которые способны обеспечить развитие профессиональной компетентности переводчика в сфере устного последовательного перевода на работе, а также становление профессиональной ИКТ-компетентности преподавателя и открытой среды обучения.
Список литературы
1. Гураль С.К., Тихонова Е.В. Организация процесса обучения устному последовательному переводу в свете синергетической теории. М., 2008. С. 89.
2. ЕвстигнеевМ.Н. Методическая система формирования информационно-коммуникационной компетентности учителей иностранного языка. М., 2005. С. 109.
3. Лобанова Е.Ю., Тумакова Н.А. Эффективность использования интерактивных методов обучения в техническом вузе // Молодой ученый, 2015. № 8. С. 971-974.
4. Тихонова Е.В. Новые методы обучения устному последовательному переводу студентов-китаистов. M., 1999. C. 126.
THE ACTUALITY OF USING PROJECT AND ACTIVITY METHODS IN TEACHING FOREIGN LANGUAGES Kasymova S.S.
Kasymova Surayyo Salakhitdinovna-- Teacher of English, DIRECTIONS - ENGLISH, DEPARTMENT OF LANGUAGES, TASHKENT STATE AGRICULTURAL UNIVERSITY, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Recent years indicate a significant increase in the interest in society to a foreign language. It is recognized as the language of professional communication in various fields of activity. The most important task of the teacher is to increase the motivation to learn English from students.
Today, teachers are reconsidering the arsenal of impact on the minds, will, emotions of students with a view to introducing them into the rich world of culture and traditions of the country of the studied language. The ways and methods of forming all types of speech activity are reviewed: reading, speaking, listening, writing. The activation of the educational process and the cognitive activity of students is facilitated by the introduction of gaming technologies into the learning process, along with traditional occupations.
The optimal pace of the lesson are followings:
Material delivery in the most accessible rational way
Non-standard placement of student workplaces in the classroom
rotation of horizontal (work at the table) and vertical working planes
An unconventional interview system
Music accompaniment
group training method
Most of the listed components can be used at all stages of language training. But one of the most useful techniques is using project technologies in foreign language lessons.
The method of projects is a comprehensive teaching method that allows individualizing the learning process, enabling the student to show independence in planning, organizing and monitoring his activities. The project method allows students to show their independence in choosing a topic, sources of information, the way they are presented and presented [1. P. 50]. The project methodology allows individual work on a topic that is of greatest interest to each participant of the project, which undoubtedly entails increased motivated activity of the student. He chooses the object of research, he decides for himself: to confine himself to a textbook in English (simply by performing the next exercise), or read other literature. However, often students turn to additional sources of information, analyze, compare, leaving the most important and entertaining.
The initial stage of work on the project - the introduction and discussion of the topic is offered in the usual lesson, in parallel basic vocabulary, grammar, students learn simple sentences.
Practical work on the project begins at the stage of "fixing the material" and "repetition" and becomes a harmonious part of the unified learning process.
As a result of discussions with the students, it was decided to create two groups of historians and ecologists who studied the ecological state of the school's microdistrict and studied the history of the monuments and memorial sites of our microdistrict. During the project, wonderful excursions were born, presentations of a historical and ecological group called "Historic Places of My Microdistrict" and "Green Trail" were created and presented to students, teachers, city visitors.
The use of project methodology in English classes, even within the framework of the school curriculum, showed that students:
Achieve good results in learning a foreign language
Have a practical opportunity to apply the skills gained in computer science lessons
Understand the need for interdisciplinary connections
The project method has several advantages over traditional teaching methods The main advantages are:
Increasing the motivation of students in learning English
Visual integration of knowledge in various subjects of the school curriculum
Space for creative and creative activity
A teacher who wants to teach students to think should look at how students get knowledge and not how they simply reproduce them. Obtaining knowledge requires certain mental skills, such as analytical, problematic, critical, creative, reflective thinking. A very relevant technology in the teaching of academic subjects, including the English language in the light of new educational standards is critical thinking technology in English classes. Critical thinking is a system of judgments that is used to analyze things and events with the formulation. Reasonable conclusions allow you to make informed assessments, interpretations, as well as correctly apply the results to situations and problems. The skills of critical thinking cannot be developed spontaneously. The teacher must manage this process. English lessons help develop critical thinking through a variety of materials and interactive approaches. Self-awareness plays an important role in this process. Thanks to critical thinking and self-awareness, one can understand the connection between thoughts and emotions. Although it is commonly believed that they are independent of each other, but in fact feelings are based on a certain level of thought and thought appearing at a certain level of feelings [2. P. 61].
So, what skills are necessary for critical thinking? In order for the student to use his critical thinking, it is important for him to develop a number of qualities, among which D. Halpern singles out:
1. Readiness for planning. Thoughts often arise chaotically. It is important to organize them, build a sequence of presentation.
2. Flexibility. If the student is not ready to accept the ideas of others, he can never become a generator of his own ideas and thoughts. Flexibility allows you to wait with a judgment, while the student does not have a variety of information.
3. Perseverance. Often, when faced with a difficult task, we postpone its decision for later. Developing persistence in the tension of the mind, the student will necessarily achieve much better results in training.
4. Willingness to correct their mistakes. A critical person will not justify their wrong decisions, but draw conclusions, take advantage of the error to continue learning.
5. Awareness. This is a very important quality, involving the ability to observe oneself in the process of thinking activity, to follow the course of reasoning.
6. Search for compromise solutions. It is important that adopted decisions are perceived by other people, otherwise they will remain at the level of statements.
70
The next actual method in teaching foreign language is the activity method. The method of teaching, in which students do not receive knowledge in their final form but extract them themselves in the process of their own active educational and cognitive activity is called the activity method [1. P. 54]. According to A. Diesterweg, the activity method of teaching is universal. "Accordingly, he should have acted not only in primary schools, but in all schools, even in higher educational institutions." This method is appropriate everywhere where knowledge must be acquired, that is, for every student [3. P. 87].
Active learning is a way of organizing the learning process, in which the learner acquires knowledge over their transfer by the teacher, and the methods, forms and means used stimulate this process, take into account the individual characteristics of the student and provide the required level of motivation. With this form of organization of the educational process, the teacher needs to correctly orient the students' cognitive activity, orient them in the information space and provide the necessary methodological assistance in time.
References
1. Полат Е.С. Метод проектов на уроках иностранного языка, 2006. Усейнова Н.В. Приемы вовлечения учащихся в интерактивную деятельность на уроках английского языка, 2006. № 6. С. 49-54.
2. Kleymen N.M. The use of active training methods in the English lesson classes, 2011.
3. Dushenina Т.В. Project method in English language classes, 2010.
СОЦИАЛЬНЫЕ АСПЕКТЫ РАЗВИТИЯ ПРОФЕССИОНАЛЬНО-ИНТЕЛЛЕКТУАЛЬНОЙ КОМПЕТЕНТНОСТИ МОЛОДЁЖИ
Абдулхакимов С.У.
Абдулхакимов Салим Уралович - преподаватель социологии, кафедра гуманитарных наук, Ташкентский государственный аграрный университет, г. Ташкент, Республика Узбекистан
Профессиональную социализацию можно рассматривать в двух значениях. В широком смысле слова она представляет собой процесс развития адаптационно--интегративных характеристик личности (составляющая социализационного процесса). При этом он формирует потенциал успешного включения индивида в процесс трудовой деятельности и поддержания высокого уровня профессиональной мобильности в течение всей жизни. В узком смысле слова профессиональная социализация может рассматриваться в рамках определенной социально-профессиональной группы и иметь определенную профессиональную направленность.
Профессиональная социализация - процесс интериоризации личностью базовой системы ценностей и нормативов поведения профессионального сообщества, составляющих основу социального поведения в профессиональной сфере. Данное определение отражает социальную сущность протекающего процесса - глубокое усвоение социальных принципов функционирования профессионального сообщества, которые становятся, таким образом, структурными элементами личности специалиста.
Эти принципы реализуются в поведенческих актах члена профессиональной группы как во время выполнения своих непосредственных трудовых обязанностей, так и в неформальных взаимодействиях (структура речи, манера одеваться, образ жизни в целом). Представляется важным, что предлагаемое определение не ограничивает процесс профессиональной социализации конкретным временным интервалом или жизненным этапом личности.
Профессиональная социализация осуществляется как целенаправленно в процессе обучения, так и спонтанно во взаимодействии людей, принадлежащих к одному профессиональному сообществу, в формальной и неформальной обстановке. Такое общение является необходимым элементом основного процесса социализации личности, влияние которого не прекращается с окончанием трудовой деятельности, но накладывает отпечаток на всю сознательную жизнь человека.
Включение процесса профессиональной социализации в сферу научных интересов социологов явилось ответом на потребность общества в восстановлении и развитии профессиональных сообществ как носителей и трансляторов специфической профессиональной субкультуры. Профессиональные сообщества объединяют людей, работающих в одной и той