Научная статья на тему 'Technology of designing a single informational and analytical space of an educational organization of higher education'

Technology of designing a single informational and analytical space of an educational organization of higher education Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
97
17
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
TECHNOLOGY / DESIGN / SINGLE INFORMATIONAL AND ANALYTICAL SPACE / ТЕХНОЛОГИЯ / ПРОЕКТИРОВАНИЕ / ЕДИНОЕ ИНФОРМАЦИОННО-АНАЛИТИЧЕСКОЕ ПРОСТРАНСТВО

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Gallini N.I.

The article examines the key stages of applying the technology of designing a single informational and analytical space of an educational organization of higher education. Possibilities and functions of the design technology of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education are reviewed, and the prospect of further use of the examined technology is determined. The proposed technology is flexible. The system is universal and it can be used for the same purposes in any higher education institution. Scientific results of the study are used in the workflow of the Humanitarian and Pedagogical Academy (branch) of FSAEI of HE “V I. Vernadsky Crimean Federal University” in Yalta. The technology is universal and can be used for similar purposes in any educational organization of higher education.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ТЕХНОЛОГИЯ ПРОЕКТИРОВАНИЯ ЕДИНОГО ИНФОРМАЦИОННО-АНАЛИТИЧЕСКОГО ПРОСТРАНСТВА ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ОРГАНИЗАЦИИ ВЫСШЕГО ОБРАЗОВАНИЯ

В статье рассматриваются ключевые этапы применения технологии проектирования единого информационно-аналитического пространства образовательной организации высшего образования. Осуществлён обзор возможностей и функций технологии проектирования единого информационно-аналитического пространства образовательной организации высшего образования, определена перспектива дальнейшего использования рассматриваемой технологии. Научные результаты исследования используются в рабочем процессе Гуманитарно-педагогической академии (филиал) ФГАОУ ВО «КФУ им. В.И. Вернадского» в г Ялте. Технология является универсальной и может использоваться для аналогичных целей в любой образовательной организации высшего образования.

Текст научной работы на тему «Technology of designing a single informational and analytical space of an educational organization of higher education»

мые ценностные ориентации и общественно-полезные потребности, по четырем уровням: оптимальный, допустимый, критический, недопустимый. Анализ результатов развития социально-значимых ценностных ориентаций показал, что рост количества будущих полицейских, достигших 3 и 4 уровней, в экспериментальной группе по сравнению с контрольной, составил 34%, рост уровня развития общественно-полезных потребностей в экспериментальной группе по сравнению с контрольной, составил 38%. Методами математической статистики была обоснована достоверность полученных результатов. На основании предложенной модели была разработана программа, которая раскрывает содержание преемственности патриотического воспитания будущих сотрудников полиции в образовательных организациях России и внедрена в ряде юридических институтов МВД России.

Таким образом, воспитание патриотизма в современных условиях позволяет приобрести новое объективное представление и разрешение насущных

Библиографический список

проблем социальной действительности, преодолеть стереотипы в воспитательном процессе, а также способствовать сохранению и развитию социума. Преемственность, реализуя свой системный и исторический характер, обеспечивает устойчивое развитие, создавая новое на основе положительного старого, что объективно вызывает потребность в реализации преемственности в патриотическом воспитании.

Проведённый анализ научных источников позволяет реализовывать в работе принцип преемственности как: принцип непрерывного процесса развития, который требует неразрывной связи прошлого, настоящего и будущего между отдельными сторонами процесса воспитания; процесс последовательного, поступательного, непрерывного воспитания обучаемых; условие, способствующее реализации взаимодействия между различными образовательными организациями по целям, задачам, содержанию, методам и средствам воспитания.

1. Ушинский К.Д. Избранные педагогические сочинения: в 2-х томах. Вопросы воспитания. Т. 1. Москва: Просвещение, 1953.

2. Макаренко А.С. О воспитании. Сост. и авт. вступит статьи В.С. Хелемендик. Москва: Политиздат, 1990.

3. Бабанский Ю.К. Избранные педагогические труды. Москва: Педагогика, 1989.

4. Харламов И.Ф. Нравственное воспитание школьников: пособие для классных руководителей. Москва: Просвещение, 1983.

5. Башков А.В., Федулов Б.А. Самовоспитание профессионально значимых качеств курсанта вуза МВД России: монография. Барнаул, 2011.

6. Мальченкова В.В., Федулов Б.А. Особенности профилактики делинквентности девушек-подростков социально-педагогическими и правовыми средствами. Современные проблемы науки и образования. Пенза, 2012; 4: 251.

7. Федулов Б.А., Рудченко В.Д., Паутова А.В. Формирование духовных основ образа жизни студенческой молодежи: монография. Барнаул, 2008.

References

1. Ushinskij K.D. Izbrannye pedagogicheskie sochineniya: v 2-h tomah. Voprosy vospitaniya. T. 1. Moskva: Prosveschenie, 1953.

2. Makarenko A.S. O vospitanii. Sost. i avt. vstupit. stat'i V.S. Helemendik. Moskva: Politizdat, 1990.

3. Babanskij Yu.K. Izbrannye pedagogicheskie trudy. Moskva: Pedagogika, 1989.

4. Harlamov I.F. Nravstvennoe vospitanie shkol'nikov: posobie dlya klassnyh rukovoditelej. Moskva: Prosveschenie, 1983.

5. Bashkov A.V., Fedulov B.A. Samovospitanie professional'no znachimyh kachestv kursanta vuza MVD Rossii: monografiya. Barnaul, 2011.

6. Mal'chenkova V.V., Fedulov B.A. Osobennosti profilaktiki delinkventnosti devushek-podrostkov social'no-pedagogicheskimi i pravovymi sredstvami. Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. Penza, 2012; 4: 251.

7. Fedulov B.A., Rudchenko V.D., Pautova A.V. Formirovanie duhovnyh osnov obraza zhizni studencheskoj molodezhi: monografiya. Barnaul, 2008.

Статья поступила в редакцию 06.08.19

УДК 378:004

Gallini N.I., postgraduate, Humanitarian and Pedagogical Academy, Branch of V.I. Vernadsky Crimean Federal University (Yalta, Russia),

E-mail: gallini.nadi@yandex.ru

TECHNOLOGY OF DESIGNING A SINGLE INFORMATIONAL AND ANALYTICAL SPACE OF AN EDUCATIONAL ORGANIZATION OF HIGHER EDUCATION.

The article examines the key stages of applying the technology of designing a single informational and analytical space of an educational organization of higher education. Possibilities and functions of the design technology of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education are reviewed, and the prospect of further use of the examined technology is determined. The proposed technology is flexible. The system is universal and it can be used for the same purposes in any higher education institution. Scientific results of the study are used in the workflow of the Humanitarian and Pedagogical Academy (branch) of FSAEI of HE "V.I. Vernadsky Crimean Federal University" in Yalta. The technology is universal and can be used for similar purposes in any educational organization of higher education.

Key words: technology, design, single informational and analytical space.

Н.И. Галлини, аспирант, Гуманитарно-педагогической академия (филиал) ФГАОУ ВО «Крымский федеральный университет им. В.И. Вернадского»,

г. Ялта, E-mail: gallini.nadi@yandex.ru

технология проектирования единого информационно-аналитического пространства образовательной организации высшего образования

В статье рассматриваются ключевые этапы применения технологии проектирования единого информационно-аналитического пространства образовательной организации высшего образования. Осуществлён обзор возможностей и функций технологии проектирования единого информационно-аналитического пространства образовательной организации высшего образования, определена перспектива дальнейшего использования рассматриваемой технологии. Научные результаты исследования используются в рабочем процессе Гуманитарно-педагогической академии (филиал) ФГАОУ ВО «КФУ им. В.И. Вернадского» в г Ялте. Технология является универсальной и может использоваться для аналогичных целей в любой образовательной организации высшего образования.

Ключевые слова: технология, проектирование, единое информационно-аналитическое пространство.

The relevance of the study is based on the fact that the Government and the President of the Russian Federation are improving the information infrastructure in the field of science, education and technology, which are the most important tasks of the development of basic science and applied research, as stated in the Decree of the President of the Russian Federation dated May 9, 2017 No. 203 "On Development Strategies of Information Society in the Russian Federation for 2017-2030" and the Decree of the Government of the Russian Federation dated July 28, 2017 No. 1632-p "On Approval of the Digital Economy Program of the Russian Federation".

The experimental research on the design of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education is conducted on the basis of

the Humanitarian and Pedagogical Academy (branch) of FSAEI of HE "V.I. Vernadsky Crimean Federal University" in Yalta.

The purpose of the article is a theoretical substantiation of the relevance of the study and the presentation of a software solution for the Intranet, developed on the basis of the design technology of the informational and analytical space of an educational organization of higher education.

In accordance with the purpose, the objectives of the article are as follows:

1. To present the elaborated design model of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education;

2. Experimentally test the design technology of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education.

The research posed and solved scientific and practical problems of automating the work of an educational organization of higher education with the subsequent visualization of results and accounting. The conducted studies allowed obtaining the results with a scientific novelty:

a design model of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education based on a systematic approach;

the technology of designing a single informational and analytical space, operating on the basis of the designed integrated informational and analytical system for analyzing and monitoring the indicators of the contingent of applicants, students and teachers of the higher education institution GPAYALTA.

The management of the modern system of higher education in the Russian Federation is undergoing significant transformations. There is an integration of educational and scientific (research) activities at educational institutions of higher education, carried out in various forms, while increasing competition. To implement the competitive advantages of educational institutions of higher education, it is necessary to ensure the functioning of the system of development, assistance and creation of intellectual

capital at the educational organization. Quality control and ensuring the compreh en-siveness of knowledge, qualifications, and competence of employees of a higher education organization, who work with documentation, makes it possible to effectively solve the tasks of an educational organization ofhigher education. The use oflntellec-tual and creative resources forms competitive achievements and provides an opportunity to create an effective action strathTr for proTding thelaboo matket withTnalified personnel [1; 2].

At the present stage of developmeadof rociotyjn tie honditioko of transition of the economy to the sixth technological stage, educational organizations of higher education elaold say special attention to To d r-velopment of intellectual and creative resources for the integrated management of an educational organization of highec edocatlod [d]

An educational organization of higher education is a complex information object, with a large number odirTerlependeat and intorceneecaed information flows penetrating into all kinds of activities.

The Humanitarian and Pedattaigoi Acedent hbrannh) nf FSAEI of HE "V.I. Vernadsky Crimean Federal University" in Yalta, on the basis of which the experimental research is condaeted, conoists of geographically dispersed structural units: the Institute of Economics and Management, the Institute of PhildlegcHlsPooo ace Artr,tne lasrifta of Pedagogy, Psychology and Inclusive Education, the structure which includes 15 departments, and the Economics and Humanities College, the structure of which includes 8 cyclical commissions. Moreover, the structure of the Academy includes departments, such as the admission board, personnel department, educational and methodical department, accounting department and centers. The links between these structures are shown on the model of a single informational and analytical space of the educational organization of higher education. Since students enter the Academy after they are selected during the work of the admission board, the model contains the external environment. In the model, there is an indication of "Ministry of Science and Higher Education of the Russian Federation", as it provides the university with such basic data as admission indicators (for the Academy, they are provided by the main university) [4].

Taking into account the organizational structure of the Academy, a design model is developed for a single informational and analytical space for the educational organization of higher education (Fig. 1).

With the help of the presented model, the problems of providing the necessary information to employees working with documentation are solved. At the same time, administrative staff receives timely access to the relevant information of students at the Academy and has analytical tools for quick decision making [5].

The design technology of a single informational and analytical space is a comprehensive informational and analytical system for monitoring and analyzing the management of a contingent of applicants, students and teachers GPAYALTA (integrated IAS GPAYALTA).

Integrated IAS GPAYALTA is designed to combine all information in such a way as to gather all the information about students, applicants, and teachers, mainly affecting the administrative and management unit, but providing the necessary information to all employees workl-g

Fig. I.Modelofa singleinformationalandanalyticalspaceof aneducationalorganizationof highereducation

with documentation ¡nail unltsof theedu cational organization of higher education. To ensure a single informational and analytical space of the educational organization of higher education, the author developed three databases in the relational database management system Microsoft Office Access. In 2017, the author of the study obtained 2 certificctes ofctete reglspatio7 S9 Natabasi oftechhck^y ofcslnçjle hformational and analytical space "Management of the contingent of applicants in a higher edu-shtio9Ssfltucoc" No. s1Bf3FKp7 andCDatabahe:Ma sacjcmcnt cHpe contingent of

Home About GPAYALTA Contact Institutes Departments

Hello! You are on the start page of a technology that provides a single informational and analytical space (or an educational organization of higher education. The technology operates on the basis of a comprehensive single informational and analytical system for analyzing and monitoring the indicators of the contingent of applicants, students and teachers of the higher education institution GPAYALTA.

Fig. 2. Start page of the design technology of a single informational and analytical space of an educational organization

students of a higher education institution" No. 2017620299, and on June 1, 2018, the author obtained the certificate of registration of the third database "Interaction of structural divisions of the educational organization of higher education" No. 2018620789.

Integrated IAS GPAYALTA (Fig. 2) is being developed in the progressive environment of Microsoft Visual Studio 2013 Ultimate, which allows the developer to turn the ideas into cross-platform software products, enabling to work in the cloud and providing on-line access (a demo version is available at http://www.gpayalta.com login: demo, password: demo123).

It is suggested to examine the design technology of a single informational and analytical space of the educational organization of higher education in more detail. The pages Home, About GPAYALTA, Contacts, Institutes and Divisions (Fig.3) are available for an unauthorized user. Thus, an unauthorized user can only receive general information about the Academy [6].

To ensure information security of the design technology of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education, a combined role and discretionary policy is used to provide users with access to technological interaction resources between structural divisions [7; 8].

The technology of designing a single informational and analytical space of an educational organization of higher education is used in all 27 structural divisions presented in Fig. 3. Using the example of the Center for International Relations and work with foreign students of the Academy, its functioning is analyzed.

Since July 1, 2019, the Ministry of Science and Higher Education introduced new statistical forms No. 1 Monitoring of international activities (Monitoring of IA). To fill in the tables of the Monitoring of IA, the Department of Quality Management and Design Decisions of FSAEI of HE "V. I. Vernadsky Crimean Federal University" sent templates for filling, which were sent to the Department by the employees of the Ministry of Sci-

Structural divisions of the Academy

* Name the Institute Name division Division Head Abbreviation

Гумзнитарно-педагогииесгая ЙКЦЦЙМНК Библиотека Коваленко Лилия Валентиновна ГПА. Библиотека

Гуманитарно-педэготчмкая академия Бухгалтерия Пугачева Полина Сергеевна ГПА Бухгалтерия

3 Гуманитарно-педагогическая академия Дирекция Г ПА Глузман Александр Владимирович ГПА

J Институт педагогики, педологии и инклюзивного образования Дирекция ИППИО Кот Тамара Алексеевна ИППИО

s Институт филологии, истории и искусств Дирекция ИФИИ береснев Андрей Анатольевич ИФИИ

с Институт ЭКОНОМИКУ и управления Дирекций ИЭУ Боярчук Надежда Константиновна ИЭУ

7 Экономико-Гуманитарный колледж Дирекция ЭГК Седых Анна Ивановна эпс

. Институт педагогики, психологии и инклюзивного образования кафедра здоровья и реабилитации Попов Максим Николаевич ИППИО. ЗиР

9 Институт филологии, истории и искусств кафедра изобразительного искусства методики преподавания и дизайна Максименко Анна Евгеньевна ИФИИ. ИИМПиД

10 Институт филологии, истории И ИСКУССТВ кафедра иностранной филологии и методики преподавания Майборода Алексей Анатольевич ИФИИ. ИФМП

11 Институт экономики и управления кафедра информатики и информационных технологий Маковейчук Кристина Александровна ИЭУ, ИиИТ

10 Институт филологии, истории и искусств кафедра иностранной филологии и методики преподавания Мэиборода Алексей Анатольевич ИФИИ. ИФМП

11 Институт экономики и управления кафедра информатики и информационных технологий Маковейчук Кристина Александровна ИЭУ, ИиИТ

12 Институт филологии, истории и искусств кафедра истории, краеведения и методики преподавания истории Вишневский Сергей Анатольевич ИФИИ. ИСПДМП

Институт экономики и управления кафедра математики, теории и методики обучения математикитеории и методики обучения математике Шилова Любовь Ивановна ИЭУ мтмом

14 Институт экономики и управления кафедра менеджмента и туристского бизнеса Дорофеева Анна Андреевна ИЭУ. КМиТБ

Ii Институт филологии, истории и искусав кафедра музыкальной педагогики и исполнительства Глузман Александр Владимирович ИФИИ. МПиИ

Ii Институт педагогики, психологии и инклюзивного образования кафедра педагогики и управления учебными заведениями Редькинэ Людмила Ивановна ИППИО. ПиУУЗ

17 Институт педагогики, психологии и инклюзивного образования кафедра педагогического мастерства учителей начальных классов и воспитателей дошкольных заведений Горбунова Наталья Владимировна ИППИО. ПМУНКиВД

1S Институт педагогики, психологии и инклюзивного образования кафедра психологии Пономарева Елена Юрьевна ИППИО П

1» Институт филологии, истории и искусств кафедра русской и украинской филологии с методикой преподавания Царегородцева Светлана Сергеевна ИФИИ, РЯТИЛ

ZO Институт педагогики, психологии и инклюзивного образования кафедра социально-педагогических технологий и педагогики дееиантного поведения Глузман Юлия Валериевна ИППИО. СГТТиПДП

21 Институт филологии, истории и ¡искусств__ кафедра философии и социальных наук Разбеглова Татьяна Павловна ИФИИ, ФСН

22 Институт экономики и управления кафеарэ экономики и финансов Олифиров Александр Васильевич ИЭУ.ЭИФ

23 Гуманитарно-педагогическая академия Отдел кадров Клименко Ника Михайловна ок

2J Гуманитарно-педагогическая академия Приемная комиссия Горобец Даниил Валентинович ПК

25 Институт пел агогики, психологии и инклюзивного образования Региональный центр высшего образования инвалидов Глузман Юлия Валериевна РЦВОИ

26 Гуманитарно-педагогическая академия Учебно-методический отдел Игнатова Ольга Ивановна УМО

27 Гуманитарно-педагогическая академия Центр международных связей и работы с иностранными студентами Глузман Алина Александровна ГПА ИМСиРИС

Fig.3. Web-cage -gguctural divisionvofthe Academy

enceand HigherEducation.Toprovidetherequested information.the autoorqf the study quickly developed reports in the Microsoft Visual Studio 2013 Ultimate, equipped with Rep°d Designtedhnolooy,wOichqllows proceosinv hhd neœ^s^ot^Ofomo^^i^n ¡p the requested form [9].

For the ncqensarn ropoOwtfe l^(^i^itomvW^^rnatinmaiA^Ooe.<^vcle^^ w^c^o eio ated, and queries were introduced in DataAccessorUMO.cs, connected in Datasets to ReportMonitoringInternationalGraduate2019.rdlc (Fig. 4).

oiw 5 stowsttie wfep°ce 'faMo I.M.InformctbnwIrvu^ratatesfwm the number of foreign citizens. URL:

http://www.gpayalta.com/Pages/Student/ReportMonitoringInternationalGradua te.aspx

Reports developed using the Report Design of Microsoft Visual Studio 2013 Ultimate can be saved in .xlsx, .pdf, and docx.

Thus, reports developed in the design technology of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education exclude mechanical errors made by employees while transferring data.

The integrity of the data, in this case, is provided by the YaltaGPAStudents_ be.accdb database (Fig. 6). The YaltaGPAStudents_be.accdb database contains

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Эф GRAYAlTA - Microsoft

FILE £-II VIEW PROJECT BUILD- DEBUG TEAM TOOLS IES1 ARCHIIECTuRE ANALYSE WIHDÛW HELP О ' 1Й - * U J* ► Opera InleirwietOïrt« - 0 - Dr buy - ! /> ;

О V Qukfc lundi (Clil.Q)

f X

Report Data

New - I till в Dataieii DataSetl S RowNumb I Idötizenship S IdFmmSludy I IdlretKute 8 IdQuafificatior* I IdReasortOrdei 8 IdStudent 8 Course В Nationality В CodCounlry 8 NumberPreparatian 8 AcademkYearSMcfy 8 MethodPayment 8 Dismissal 8 NameOuafification 8 Number FormStudy 8 SumQualilicAtionl 8 SumQualif ieabon 1 Budjet 8 SumQualHicationlComm 8 SumQualification2 8 SumQuali1icaÜon2Budjet 8 S<jmQuali)icat3ori2Comrn 8 SumQijaliflcation3 8 SumQtialHicationJBudjM 8 SumQualificatJoniComm 8 5umOva!ificaüonl3

RcportMoni(oringrn...e2019.rdlcJDesign] * X RoporiMonitorir>gln.-.s2019.idlc [Designl DjtaAieessorUMO.cs MonttoringlntemalionaJActivilfes.is

Гуманитарно-педагогическая академия {филиал) федерального государственного образовательного учреждения высшего образования "Крымс| федеральный университет имени В.И, Вернадского" в г. Ялте

Таблица 1.14. Сведения о выпуске обучающихся из числа иностранных граждан и лиц без гражданства, в том числе обучающихся в соответствии с установл| Правительством Российской Федерации квотой на образование в Российской Федерации иностранных граждан и лиц без гражданства

Программы бакалавриата Программы сгн>циллитгта Программы Магистратуры Програ пад аспк про

Ns Код государства государства Обучение; очное-1, очно-ночное • 2, »40440« -3 Код специальности (сумма графы 7, 8) федерального бюджете договорам об ОММНИИ платных обрлзовз успуг (сумма графы 10.11) федерального бюджета договорам об оказании ппатных обрамм услуг (еуыма графы 13.14» федерального бюджета договорам об оммнии платных образовательны! услуг (сумма Фафы 16,17)

1 г 3 4 в 6 7 8 » 10 11 12 13 14 16

Expr [Cod Couru ry| LNattonalrty] NumfterFofmStodyl NurnoerPreparaDar ЮиаМыш )иаИсааол1Е îkficaliwiiCo lûuaMcat йн»Г|саИоп2Е lUficadoniCo iuanfiCÉ luakfi cation 31 iMcalioüCo) ЗиаМсал

5erver txpl Toolbox Ready

I Show output from: | Buitd Report Data BffiffWI Ouiput I

1 ^

Fig.4.ReportMonitoringInternationalGraduate2019.rdlc

Переход на главную страницу

И 1 |i I m 1 ï |>I о

Гуманитарно-педагогическая академия (филиал) федерального государственного образовательного учреждения высшего образования "Крымский федеральный университет имени В.И. Вернадского" в г. Ялте

Таблица 114 Сведения о выпуске обучающихся из числа иностранных граждан и лиц без гражданства, в том числе обучающихся в соответствии с установленной Правительством Российской Федерации квотой на образование в Российской Федерации иностранных граждан и лиц без гражданства

программы Ба*ллавр#»т«

Программы специалктета

Программы магистратур»

Программы подготовки лаучно-п«игогцч«»и* «здрое в аспирантуре (адькижтуре).

программы ординатуры, программы ассистентуры.

Вс*го графы Т.

(сумма графы 13.1«)

федерала-

платы* обрмоеа тепьны*

54 03 01 54.03 01

Fig.5.Wfeb-pageTable1.14.Informationaboutthegraduatesfromthe numberofforeigncitizens

Fig. 6. Schemeofthe database YaltaGPASudents_be.accdb

18 tables for storing metadata. These tables are: Citizenship, Department, Dis-abledNosology, DocumentType DOD (Integrated Training Directions Groups), EducationDocument, FormStudy, Groups, Institutes, Preparation (Directions of Preparation),Qual ificat|org ReaaogOrRea, Revtewea, Sc°f^Degn^^i^^^r^^^c^r (scientific degree of academic supervisor), SocialStatus, Student, Supervisor (AcademicSupewlsar). SwitcdbavrSL ivSs (SwiachRoaR fc^^n^). Uaingth ecwifch-board form, local access to the YaltaGPAStudents_be.accdb database is pro-aided.

Using the design technology of a single informational and analytical space of an educational о fgaiieatios of higVer RduvaSiou, teaSaadRmgsSsVworklubwitg dodf umentation will receive the necessary information in the requested form as soon as possible.

Библиографический список / References

The design model of a single informational and analytical space of an educational organization of higher education presented in the article provides data integrity by ensuring the safety and management of data.

The main functions of designing a single informational and analytical space of an educational organization of higher education at the current stage of implementation are the organization of on-line access to basic information about the contingent of students and teachers of an educational organization of higher education, and visualization of results, as well as the formation of control panels of indicators and making accounting records.

The examined main components of the design of a single informational and analytical space are constantly being developed by the author, improving this technology and expanding its functions.

1. Emelyanova O.B., The structure of the information-analytical space innovation corporation. Statistics and Economics. 2015; 4: 74 - 178. (In Russ.) .

2. Soldatenkov V. Modern information technologies as an imperative of effective anti-crisis management. Strategic decisions and risk management. 2017; 1-2: 50 - 53.

3. Dementyev A.S., Semenov V.P. Development Prospects of Certification Services for Compliance with ISO 9001 Requirements Through Implementation of an Online Portal -Database. 2019 IEEE Conference of Russian Young Researchers in Electrical and Electronic Engineering (EIConRus). 2019: 1382 - 1383, IEEE Conferences, Saint Petersburg and Moscow, Russia.

4. Peleshchyshyn A., Vovk N.: The problem's formation of the entire informational environment at the long existed universities. 12th International Scientific and Technical Conference on Computer Sciences and Information Technologies (CSIT). 2017: 139 - 142. IEEE Press, Lviv,

5. Gallini N.I., Makoveichuk K.A. Development of Intranet Solution Based on the Model of a United Single Informational and analytical Space Area Of The University. 2019 IEEE Conference of Russian young researchers in electrical and electronic engineering (EIConRus). 2019: 1388 - 1392. IEEE Conferences, Saint Petersburg and Moscow, Russia. Availableat:https://publons.com/publon/21356336/

6. Gorbunova N.V., Gordienko T.P., Gallini N.I. The specifics of the organization of a single information and analytical space of the educational organization of higher education. N.V. Gorbunova, T.P. Gordienko, N.I. Gallini. Problems of modern pedagogical education. Ser: Pedagogy and Psychology. Sat articles. Yalta: EPD GPA, 2018; Vol. 59; Part 1: 134-140.

7. Barmina O.V., Intellectual system for managing the interaction of business processes in project-oriented organizations. Design Ontologies 2017; T. 7, 1 (23): 48 - 65.

8. Moin A., Nuzzo P., Sangiovanni-Vincentelli A.L., Rabaey J.M.: Optimized design of a Human Intranet network. 54th ACM/EDAC/IEEE Design Automation Conference (DAC): 1-6. IEEEPress, Austin, TX(2017).

9. Wang X., Yin Z.: Research on cross-platform unified resource access control management system. 2017 6th International Conference on Computer Science and Network Technology(ICCSNT):96-101,IEEEConferences,Dalian.

Статья поступила в редакцию

УДК 378.4

Geraschenko A.S., postgraduate, Academy of Psychology and Pedagogy, Southern Federal University (Taganrog, Russia), E-mail: semenjch@rambler.ru

THE ORGANIZATION OF INDIVIDUAL WORK OF STUDENTS OF MILITARY TRAINING CENTERATA FEDERAL UNIVERSITY. The article analyzes features of organization of individual work of students in the process of future officer's education in a federal university. The scientific novelty of the research lies in clarifying the concept of "individual work of students of a military educational center at a federal university", taking into account the specifics of teaching students of military specialties at a federal university, as well as in considering contradictions, which are existing at the current stage of modernization of educational standards. Goals, objectives, and conditions for the organization of individual work in the process of future officer's education in a civil higher school are defined. The characteristics of individual work specifics that meet the requirements of a military educational center are given. The role of individual work to prepare competent military specialists at a federal university during the process of restructuring of military departments and Military Training Departments and Centers into the body of Military Educational Center at a university is analyzed. The significance of the use of modern technologies of education and control, including e-learning and Internet resources, is substantiated. Further prospects for the study of organizational and pedagogical specificity of individual work of students of military educational centers in the field of planning and control are determined.

Key words: higher education, Federal State Educational Standard of Higher Education, individual work of students of military educational center at federal University, competence development of students, interdisciplinary approach, level education, extracurricular individual work.

А.С. Геращенко, аспирант, Академия психологии и педагогики Южного федерального университета, г. Таганрог, E-mail: semenjch@rambler.ru

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.