Научная статья на тему 'ТАРИХ ДАРСЛАРИНИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МИНИАТЮРАЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ЙЎЛЛАРИ'

ТАРИХ ДАРСЛАРИНИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МИНИАТЮРАЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ЙЎЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
120
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Scientific progress
Ключевые слова
тарих / дарслик / ўқувчи / ўқитувчи / кўникма / малака / билим / тажроиба / метод / услуб / тарбия. / textbook / student / teacher / skill / qualification / knowledge / experience / method / style / upbringing

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — Ҳайдаров Усмон Амирқулович

Миниатюра умумий ўрта таълим мактабларида фойдаланишни амалга оширилиши тарихий ходисаларнинг бир ёқлама талқинда, хилма-хил фикрлаш, тафаккур юритишга, шунингдек тарих фанида шаклланган бир томонлама қарашлардан ҳалос бўлишда ижобий таъсир қилувчи самарали воситага айланади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

WAYS TO USE MINIATURES TO INCREASE THE EFFECTIVENESS OF HISTORY LESSONS

The use of miniatures in general secondary schools will become an effective tool for a one-sided interpretation of historical events, for a different way of thinking, as well as for getting rid of one-sided views formed in the science of history.

Текст научной работы на тему «ТАРИХ ДАРСЛАРИНИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МИНИАТЮРАЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ЙЎЛЛАРИ»

ТАРИХ ДАРСЛАРИНИ САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШДА МИНИАТЮРАЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШНИНГ ЙУЛЛАРИ

Гайдаров Усмон Амиркулович

ТДИУ кошидаги академик лицей укитувчиси uhaydarov86@gmail. com

АННОТАЦИЯ

Миниатюра умумий урта таълим мактабларида фойдаланишни амалга оширилиши тарихий ходисаларнинг бир ёклама талкинда, хилма-хил фикрлаш, тафаккур юритишга, шунингдек тарих фанида шаклланган бир томонлама карашлардан халос булишда ижобий таъсир килувчи самарали воситага айланади.

Таянч сузлар: тарих, дарслик, укувчи, укитувчи, куникма, малака, билим, тажроиба, метод, услуб, тарбия.

WAYS TO USE MINIATURES TO INCREASE THE EFFECTIVENESS OF

HISTORY LESSONS

Khaydarov Usmon Amirkulovich

Teacher of academic lyceum at TSUE uhaydarov86@gmail.com

ABSTRACT

The use of miniatures in general secondary schools will become an effective tool for a one-sided interpretation of historical events, for a different way of thinking, as well as for getting rid of one-sided views formed in the science of history.

Keywords: textbook, student, teacher, skill, qualification, knowledge, experience, method, style, upbringing

КИРИШ

Мамлакатимиз мустакилликка эришганлиги туфайли аждодларимизнинг кадимий тарихий меросини, маънавий кадриятларини тадкик ва таргиб килишга кенг имконият яратилди. Бу имконият, айникса таълим мазмунининг миллий асосларини мустахкамлаш, дарсларни мазмун жихатидан бойитишга кулай методологик асос булди. Шу боис Республикамиз умумий урта таълим мактабларида Узбекистон тарихини укитишда тарихий манбалар, хусусан тасвирий санъат асарларида акс эттирилган тарихий вокеа ва ходисалардаги

тарихий фактларнинг талкини сифатида фойдаланиш укувчиларда тарихий билимларни самарали узлаштиришга узига хос педагогик кулайлик яратиши маълум булди.

Зеро, Шаркда тасвирий санъат жамият тараккиётига мос равишда даврнинг тасвирий талкини сифатида ривожланган. Х,ар бир укувчи онгида тарихий даврнинг тасвирий асарларидан урганиши шу даврга оид тарихий билимларни бойитиш имконини беради. Шу боис хам тарихий тасвирлар, деворий суратлар, миниатюра асарлари, шунингдек замонавий рассомларнинг тарихий мавзудаги асарларини урганиш, укувчиларнинг тарихий билимларини ошириш жараёнида мухим омил сифатида тадкик этилиши лозим булган долзарб муаммолардан бири хисобланади.

АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Шуниниг учун хам Республикамизнинг тарихчи педагог ва методистлари томонидан хозиргача тарих укитиш методикасининг турли масалалари урганилган булсада, унинг фанлараро алокадорлик тамойиллари, хусусусан тарих таълимида тасвирий санъат асарларидан фойдаланишга оид жихатлари махсус илмий муаммо тарзида тадкик этилмаган. Республикамиз олимларидан санъат тарихи сохасида С. Мурзаев, Р. Фатхуллаев. Х.Каримов томонидан кисман урганганлар. Санъатнинг тарихий аспектларини Г.Пугаченкова, Л.Ремпель, А.Х,акимов, Д.Фахрединова, Л.Аведова, С.Махкамова, К.Окиловаларнинг тадкикотларида атрофлича урганилган. Хусусан, Узбекистон тасвирий санъатини пайдо булиш тарихи Г.Пугаченкова, Л.Ремпелларнинг тадкикотларида етарли даражади уз аксини топган. А.Хдкимовнинг "1У-ХШ аср Мовароуннахр амалий саънати мазмуни ва мотивларига оид" мавзусидаги, тарихчи-педагоглар Н.Ремеев, С.Махкамов, Т.Тургуновларнинг тадкикотларида, шунингдек бадиий педагогика йуналишини урганган Н.Абдуллаев, Н.Ойдинов, С.Булатов, А.Сулаймоновларнинг тадкикотларида бу борада муайян ишлар амалга оширилган. Бирок, шу пайтгача умумий урта таълим мактабларида тарих укув фанини тасвирий санъат укув предмети билан алокадорликда укитиш масаласи махсус илмий мавзу сифатида тадкик этилмаган. Бу муаммони хал этилиши тарих таълими самарадорлигини оширишни муайян даражада кафолатлайди.

Мустакилликнинг дастлабки йилларида республикамизнинг бир гурух етакчи олимлари А.Аскаров, А.Мухаммаджонов, Р.Мукминова, Х,.Бобобеков томонидан умумий урта таълим тизимида тарих фанини укитиш ва урганишни такомиллаштириш максадида бир катор дарслик ва кулланмалар чоп этилди.

Бинобарин тарих фанида мустакиллик йилларининг дастлабки боскичидаги методологик парокандаликка, журъатсизликка, хато ва чалгишларга бархам

бериш хаётий зарурат эди. Шундан келиб чикиб, Узбекистон худудида илк давлатчилик асослариини юзага келтирган тарихий шарт-шароитлар, буюк алломаларимиз бу билан боглик; тасвирий санъат асарларини урганишдан иборатдир.

МУХ,ОКАМА

Тасвирий санъат манбалари умумий урта таълим мактабларида фойдаланишни амалга оширилиши тарихий ходисаларнинг бир ёклама талкинда кутилиб, хилма-хил фикрлаш, тафаккур юритишга, шунингдек тарих фанида шаклланган бир томонлама карашлардан халос булишда ижобий таъсир килувчи самарали воситага айланади.

Утмишнинг ибратомуз томонларини, машхур тарихий шахслар хаётини бадиий тадкик этиш бевосита тарихий тараккиётнинг талаб ва эхтиёжлари билан амалга ошириладиган гоявий эстетик жараён булиб, бу хол истиклолга эришган мамлакатимиз ва халкимиз учун алохида ахамият касб этади. Юртбошимиз И.А.Каримовнинг уз нуткларида Туркистон тарихида комусий олимлар, машхур саркардадлар, давлат арбоблари, боскинчиларга карши курашган халк кахрамонлари куп булганлигини таъкидлаб, уларинг фаолиятини урганишга хамда элимизга ибрат килиб курсатишга даъват этиб келиши хам бежиз эмас. Зеро, аждодлар туплаган тажрибани бизга етказиш бугунни теранрок англашимизга, келажак сари собит кадам ташлашишимизга тарихни билиш асосида эришилади. Шунинг учун булса керак барча халклар адабиётида утмиш ва машхур тарихий шахслар хакида куплаб бадиий асарлар битилган.

Яратилган укув адабиётлари урта таълим тизимида укувчилар учун ватанимиз тарихини урганишда мухим ахамиятга эга булиб Узбекистон тарихи фанининг урта таълимдаги мазмуни даврлари, тарихий вокеаларни талкини буйича янгича ёндошувнинг мавжуд булганлиги билан характерланади. Энг мухими, тарихий мавзудаги тасвирий санъат асарлари таълим тимзимида фаолият курсатаётган тарих таълими мутахассисларига зарур манба сифатида мухим рол уйнайди.

НАТИЖА

Тарих фанини холисона, урганишга киришилаётган бир пайтда И.Турсинов, Ш.Каримиов, М.Содиков, ^Усмоновлар томонидан "Узбекистон тарихини укитиш ва урганишнинг ягона концепсияси» ишлаб чикилди. Ушбу концепсияда "Узбекистон тарихи"ни укитиш ва урганишнинг зарурияти ва ахамияти, укитиш вазифалари, методологик асослари ва тамойиллари хамда

мазкур фаннинг асосий мазмуни ва унинг ёритилиши масалалрига эътибор каратилди.

ХУЛОСА

Тарих таълимини тарихий мавзудаги тасвирий санъат асарлари воситасида ташкил этиш укувчиларда тарихий тафаккурни устиришнинг мухим омилларидан биридир. Зеро, тарихий мавзудаги тасвирий санъат асарларда мазмун ва шаклнинг мавзу, ва гоянинг бирлигини узида ифадоловчи асосий воситадир. Масалан Шарафиддин Али Яздийнинг "Зафарнома" асарида Амир Темурнинг харбий юришлари ва унинг курдирган иншоотлари, Темурнинг жасорати ва мардлиги, уша даврдаги халкнинг турмуш-тарзи ва хоказолар хусусида хикоя килинади. Тарихий фактлар хеч вакт ёзувчининг узига тобе килиб куймайди. Балки унга шу фактдан туртки олишга, унинг мохиятини очишга давр рухини бадиий инкишоф этишга олиб келади. Хулоса килиб шуни айтиш мумкинки тарихий мавзудаги тасвирий санъат асарлари вакт ва мухитнинг бадиий талкини тарихнинг турли кирраларини бадиий буёклар ёрдамида укувчилар куз унгида янада ёркинрок чизилишига, тарихий вокеалар мазмунини тулалигича эсда саклаб колишга ва укувчиларга утмишнинг ибратомуз вокеалар асосида тарбия беришга хизмат килади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Мукимова Р ва бошкалар. Узбекистон тарихи. 7-синф учун кулланма.-Т.: Укитувчи, 1994. -251б.;

2. Бобобеков X ва бошкалар. Узбекистон тарихи. 8-синф учун дарслик.-Т.: Укитувчи, 1994. 254 б.

3. С.А. Хайдаров. (2020). Узбекистон тарихини укитишда "Зафарнома"дан фойдаланишни имкониятлари. Science and Education. 1(7). 192-198

4. С.А. Хайдаров. (2020). Педагог-укитувчиларда ахборот-коммуникация куникмасини шакллантириш асослари. "Science and Education." Scientific journal. 1(7). 610-617

5. Сулаймон Амиркулович Хайдаров. (2020). Тарих дарсларида интеграциялашган технологиялардан фойдаланиш. Science and Education. 1(8). 666-671

6. Хайдаров С. (2020). Узбекистон тарихи дарсларида педагогик технологияларни уйгунлашган холда куллашнинг методик талаблари. Academic Research in Educational Sciences. 1 (3). 1313-1321.

7. Амиркулович, С. X. (2020). Тарих фанини укитишга оид экологик муаммолар масаласи. Scientific Progress 1(1). 12-17.

8. Сулаймон Хайдаров. (2020). Узбекистан тарихи фани дарслари самарадорлигини оширишда тасвирий санъат воситаларининг роли. Science and Education, 1(6), 174-179.

9. С.А. Хайдаров. (2020). Тарих дарсларида тасвирий санъат асарларидан фойдаланиш. Science and Education. 1(9). 458-461.

REFERENCES

1. Мукимова Р ва бошкалар. Узбекистан тарихи. 7-синф учун кулланма.-Т.: Укитувчи, 1994. -251б.;

2. Бобобеков X ва бошкалар. Узбекистон тарихи. 8-синф учун дарслик.-Т.: Укитувчи, 1994. 254 б.

3. С.А. Хайдаров. (2020). Узбекистон тарихини укитишда "Зафарнома"дан фойдаланишни имкониятлари. Science and Education. 1(7). 192-198

4. С.А. Хайдаров. (2020). Педагог-укитувчиларда ахборот-коммуникация куникмасини шакллантириш асослари. "Science and Education." Scientific journal. 1(7). 610-617

5. Сулаймон Амиркулович Хайдаров. (2020). Тарих дарсларида интеграциялашган технологиялардан фойдаланиш. Science and Education. 1(8). 666-671

6. Хайдаров С. (2020). Узбекистон тарихи дарсларида педагогик технологияларни уйгунлашган хрлда куллашнинг методик талаблари. Academic Research in Educational Sciences. 1 (3). 1313-1321.

7. Амиркулович, С. X. (2020). Тарих фанини укитишга оид экологик муаммолар масаласи. Scientific Progress 1(1). 12-17.

8. Сулаймон Хайдаров. (2020). Узбекистон тарихи фани дарслари самарадорлигини оширишда тасвирий санъат воситаларининг роли. Science and Education, 1(6), 174-179.

9. С.А. Хайдаров. (2020). Тарих дарсларида тасвирий санъат асарларидан фойдаланиш. Science and Education. 1(9). 458-461.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.