Научная статья на тему 'Тадқиқотда янги масала: хайрия ва ҳомийлик'

Тадқиқотда янги масала: хайрия ва ҳомийлик Текст научной статьи по специальности «История и археология»

CC BY
296
29
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Oriental Art and Culture
Область наук
Ключевые слова
хайриянинг социологик тадқиқотлари / хайриянинг методологияси ва тадқиқот методлари / хайриянинг тарихий-социологик тадқиқотлари / институционал хайрия / хайрия ва ҳомийлик турлари / хайрия механизмлари / sociological research of charity / methodology and methods of research of charity / historical and sociological research of charity / institutional charity / types of charity and sponsorship / charity mechanisms

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Д Н. Абдуллаев

Ўзбекистонда хайрия ҳамда ҳомийликнинг қиёсий, тарихий-ижтимоий тадқиқотларининг тамойиллари ва концептуал модели асосланиб, хайрия фаолиятининг турли шакллари, кўринишлари, ижтимоий иштироки хусусиятлари тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

New issue in research: charity and sponsorship

Based on the principles and conceptual models of comparative, historical and social studies of charity and sponsorship in Uzbekistan, various forms, forms and characteristics of social participation in charity are studied.

Текст научной работы на тему «Тадқиқотда янги масала: хайрия ва ҳомийлик»

Тад^и^отда янги масала: хайрия ва хомийлик

Д.Н.Абдуллаев, Тошкент давлат педагогикауниверситети, e-mail: [email protected]

Аннотация - Узбекистонда хайрия х,амда х,омийликнинг киёсий, тарихий-ижтимоий тадкикотларининг тамойиллари ва концептуал модели асосланиб, хайрия фаолиятининг турли шакллари, куринишлари, ижтимоий иштироки хусусиятлари тадкик этилган.

Калит сузлар - хайриянинг социологик тадкикотлари, хайриянинг методологияси ва тадкикот методлари, хайриянинг тарихий-социологик тадкикотлари, институционал хайрия, хайрия ва х,омийлик турлари, хайрия механизмлари.

New issue in research: charity and sponsorship

D.N.Abdullaev, Tashkent state pedagogical university, e-mail: [email protected]

Abstract - Based on the principles and conceptual models of comparative, historical and social studies of charity and sponsorship in Uzbekistan, various forms, forms and characteristics of social participation in charity are studied.

Keywords - sociological research of charity, methodology and methods of research of charity, historical and sociological research of charity, institutional charity, types of charity and sponsorship, charity mechanisms.

Халкимизнинг ёш авлодни эзгулик рух,ида тарбиялаш ва камол топтиришга доир бир катор азалий кадриятлари мавжуд булиб, улар ичида хайрия ва х,омийлик анъанаси мух,им урин тутади. Асарлар давомида сайкал топиб келаётган ушбу анъана мустакиллик йилларида мазмунан бойиди ва халкимизнинг инсонпарварлик хислатлари-ни янада равнак топиши максадида давлат томонидан куллаб-кувватланиши натижаси-да юксала бошлади. Узбекистан Республика-си Президенти Шавкат Мирзиёев таъкид-лаганидек, «...амалга оширилаётган иктисо-дий ислох,отлар ва ижтимоий узгаришлар-нинг самараси, биринчи навбатда, ах,олининг моддий ах,воли ва фаровонлигини, унинг х,аёт даражаси ва сифатини оширишгакай даражада таъсир курсатаётгани билан улча-нади» [2, -Б.148]. Шунингдек, ушбу масала Узбекистон Республикасини ривожланти-риш буйича Х,аракатлар стратегиясида янада мустах,камлаб куйилганлиги фикримиз далилидир.

Хайрия ва х,омийлик мавзуси бугунги кунда ах,олини ижтимоий куллаб-кувватлаш ва х,имоялаш тизимининг исло^ килиниши

туфайли алох,ида ахдмият касб этмокда. Ижтимоий муаммоларни х,ал килишда давлат, тадбиркорлик хдмда нодавлат ташкилотларининг ижтимоий компетент-лиги ва функционал масъулиятининг ошиши ва янги имкониятларининг яратилиши жамоат эътибори ортишига олиб келмокда. Узбекистонда жамиятда мавжуд булган хайрия ташаббуслари ва амалиёти тадкикот-чилар томонидан урганилмаган сох,а х,исоб-ланади.

Хайрия сохдсининг урганилганлик даражаси тугрисида баъзи муаллифлар куйидагиларни таъкидлайдилар: "хайрия хислат ва фойдали хдракат, фукароларга яхшилик килиш, камбагалларга ёрдам бериш, якка шахслар ва ташкилотларнинг камбагаллар, кам таъминланганларга рах,м-шафкат юзасидан моддий ёрдам курсатиши хдмда турмуш даражаси паст булганларга давлат томонидан ёрдам курсатилиши деб аташ мумкин [3, -Б.436].

Узбекистонда ах,олини ижтимоий х,имоя-лаш тизимига эътиборни кучайтириш максадида давлат ва давлат тасаруффида булмаган нодавлат нотижорат ташкилотлари

tomohhgah xaMpua Ba x,omhm.hk «aMFapMa-napu TamKHn этн.пнmнгa KaTTa эtтн6оp KapaTunMoKga. Ynap «aMuaT Ba gaBnaTHHHr 6apKapop, pHBo«naHHmu, ax,onu ^apoBOH-nuruHH omupum x,aMga x,aeT ch^thhh axmu^am, ouna canoMaTnuruHH Mycrax,KaM-nam, OHa^HK Ba 6onanHKHH Myx,o$a3a Kunum, ax,O-nHHHHr ^HMoara Myx,To« KaTnaMnapuHHHr cu^aTnu th66hm xu3MaTnapgaH ^oMganaHum HMKOHHaT^apHHH KeHraMTupum, ^yKaponap, «yMnagaH, hmkohh«th HeKnaHraH maxcnapra h«thmohM xH3MaT KypcaTHm th3hmhhh axmunam, KaM TatMHHnaHraH ounanapHH MogguM Ky^^a6-KyBBaT^amra KyMaKnamMOK-

ga.

XaMpua co^acHHHHr TymyHHanapu th3hmh hkkh acocuM TymyHHagaH "xaMpua ^aonuaTH" Ba "xaMpua ^aonuaTH umTupoKHunapu (cy6teKT^apH)" gaH TapKH6 TonH6, ynap KynpoK xaMpua ^aonuaTH Typnapu, maKnnapu, xaMpua TamKHnoTnap, xaMpuaHH aManra omHpyBHH «hcmohhM maxcnap, xaMpua epgaMHHH Ka6yn KH.nyBHH.nap, xaMpua ^aonuaraga umTupoK этнm мoтнвaцнaсн, xaMpua TamKH.oT.apu Ba «aMFapManap TH3HMuga y3 H^ogacHHH TonraH. (1 «agBan)

1-«agBan

XafipHHHH aMa^ra oiiiiipiiiii iviexaHiniviH

XanpHA (|)ao.nmTii

1. XafipHHHH^ap 2. HmTupoK Typ^apu 3. ^aöy^ KH^yBHH^ap

XycycHM xaMpuaHHnap Pecypcra Kypa MonuaBuM, MogguM, TamKHnuM H«thmohM MyHanTupunraH HHT

TamKHnoTnap HHT XaMpua «aMFapManapu MaKcagra Kypa ryMaHHTap noMuxanap, h«thmohM epgaM ryMaHHTap ^aonuarau TamKHn этyвнн Myaccaca TamKHnoT

Typura Kypa BonoHTepnuK Ba 6eFapa3 epgaM

Tag6upKopnuK ^aonuaTH TaKguM этнm «uxaTugaH ^OMHM.HK Ba мeцeнaтnнк KaM TatMHHnaHraH a^onu, h«thmohM rypyxgap, epgaMra My^To« Kumunap

B mTupoK этнm MexaHH3M^apu

Y3-y3HHH 6omKapum HHCTHTyTnapu Акцнa Ba gacTypnap HopacMuM TamKHnoTnap

ImTupoK 3THmga MOTHsauHA

HopMa Ba pernaMeHTnap Ax6opoTnamTHpunraH MagaHuM aHtaHanap

XaMpua ^aonuaTHHHHr 3aMoHaBuM aManueTH y3 HHHra xaMpuaHHHr Typnu maKn-napu Ba KypHHHmnapuHH KaMpa6 onagu Ba ynap h«thmohM umTupoKH xycycuaT.apu 6unaH ^apKnaHagunap, «yMnagaH:

XaMpua ^aonuaTH MaKcagnapura Kypa KyMugarunapHu a«paTHm MyMKHH:

1. HHcoHnapBap.HK noMuxanapuHH aManra omupum 6unaH 6of.hk xaMpua ^aonnuru, «yMnagaH:

- TatnHM Ba MagaHHaT cox,acuHH puBo«-naHTupumra MyHanTupunraH noMuxanap;

- TapuxHM MepocHH caKnamra MyHan-

TupunraH noMu^anap;

- ^apoBoH amam Myx,HTHHH TatMHHnamra (apaTumra) MyHanTupunraH noMu^anap;

- h«thmohM Tama66ycnapHH Kynna6-KyBBaTnam (puBo«naHTHpum)ra MyHanTupun-raH noMux,anap;

- ax,onHHHHr canoMaTnurHHH caKnamra MyHanTupunraH noMu^anap.

2. Myx,To«napra h«thmohM epgaMHH aManra omupum 6unaH 6of.hk xaMpua ^aonnuru, «yMnagaH:

- KaM TatMHHnaHraH $ap3aHgnu ounanapra h«thmohm epgaM;

- ypym ^axpuMnapu, 3axupara GymaTunraH x,apGuM xH3MaTHH.apra hxthmohh epgaM;

- KeKca HHcoHnap, e.FH3 neHcuoHepnapra h^thmohh epgaM;

- HorupoHnap, HorupoHnuru GynraH GynraH Gonanapra hxthmohh epgaM;

- eTHM Gonanap, hokoGh. ounanapgaru ycMupnapra h^thmohh epgaM;

- TaGuuM o^axnapgaH 3apap KypraH HHcoHnapra hxthmohh epgaM;

- umcronapra hxthmohh epgaM;

- OFup x,aeTuM Ba3HaT.apra TymuG KonraH Gom^a My^TO^ HHcoHnap (KOHOKnap; yMcu3-nap, 3ypaBOH^HK KypGoHnapu Ba GomKanap)ra h^thmohh epgaM.

XaMpuaga umTupoK xycycuaTH (maKnu)ra Kypa (GeBOCHTa/Gu^BOCHTa epgaM) xaMpuaHHHr KyMugaru KypuHumnapu ^apKnaHagu:

1. Bo.noHTep.nHK - uxTuepuM hxthmohm ^aonuaT, nynnuK TaKgupnamHH Ky3ga TyTMaraH x,onga KeHr ^aMoaTHunuK MaH^aaT.apu yHyH aManra omupunagu.

2. Эx,cон Kunum - Ma^Gyp этнmснз HXTHepuM TynoB, GeFapa3 epgaM, MyaMaH TamKunoT eKH maxc MaH^aaTH yHyH nyn Gepum.

XaMpua aManueTHHH aManra omupum mapouTnapura (epgaM KypcaTum) Kypa xaMpuaHHHr KyMugaru KypuHumnapu ^ap^naHagu:

1. xomhm.uk - hxthmohm KynnaG-KyBBaTnam (MonuaBuM, MogguM, xu3MaT.ap Ba Ma^cy.OT.ap GunaH KynnaG-KyBBaTnam), ^aMoaTHunuKHH x,OMuMnapra epgaM KypcaTum TyFpucuga xaGapgop Kunum, ^yMnagaH y3 ^aonuaTHHH, Max,cy.OTHHH peKnaMa Kunum эвaзнгa.

2. Me^HaT.HK (BacuMnuK KyMaru) - H.M Ba caHtaT x,aMga MagaHuM, Tat.HMuM, H.MHM TamaGGycnapHH h^thmohm KynnaG-KyBBaT-nam, xaMpuaHHHHHr maxcuM MaGnaF.apu acocuga GeFapa3 aManra omupunagu.

3. Ounamponua - HHCOHnapBapnuK TaMoMunnapuHH unrapu cypyBHH ryMaHHTap noMux,anap acocuga Myxro^napra h^thmohm epgaM KypcaTHm.

ropTHMH3ga xomhm.uk ^aonuaTHHHHr puBO^HHH GenrunaG GepyBHH xycycuM TagGupKopnap Ba My.Kgopnap chh^hhhot

KynaMumuHH GeBocuTa gaB.aTHMH3ga aManra omupunaeTraH KeHr KaMpoB.H ucno^OT.ap caMapacu geG Gunum ^orogup. ^apxaKHKaT, x,omhM.hk x,aM Gy ^apaeHga, ax,o.HHHHr MogguM ax,Bonu Ba ^apoBOHnuruHH TatMHH-namga y3HHHHr caxoBaTnemanHK Ba hhcoh-napBap.HK ^a3H.aTnapu GunaH a^panuG Typagu. ^tHH, ^aMuaTHMroga x,omhM.hkhh Gup maxcHHHr hkkhhhh maxcra GeFapa3 epgaMH cu^araga TanKHH этнnagн. Xomhm.uk Kunum ^y^aponapra xaMp - эx,cон, aMHHKca GeBa GeHopanapra epgaM KynuHH Hy3um, hhcoh OMH.HHH roKopu gapa^ara KyTapum xucoGnaHagu.

By ^apaeH xa.KHMH3 MeHTanuTeTHra xoc ^a3unaT.apgaH caHanuG, aB.og-a^gognapu-MH3HHHr ^etn-aTBopu, TypMym Tap3H, xaTTH-^apaKaTuga HaMoeH Gynagu. Xomhm.uk TapuxHMH3HHHr Typnu gaBpnapuga Typnuna HOMnaHuG, puBO^naHuG KenraH. MacanaH, h.k ypTa acpnap gaBpuga xycycuM MynKHHnHKHHHr naMgo Gynumu HaTH^acuga opTHKHa MaGnaF-HHHr MaKcagnu cap^naHraHnuru, ypTa acpnap Ba xoH.HK.ap gaBpuga BaK^ MynKHunuru TH3HMuga, MycTaM.aKaHH.HK th3hmh gaBpuga TypKucTOHga Me^HaT.ap ^aeTuga myHHHr-geK, xaMpua ^aMHaTnapu, Myaccacanapu ^aonu^Tuga, coBeT gaBpuga y3apo GaFpuKeHr-.HK, HHcoHnapBap.HK KypuHumnapuga (aMHHKca, Hkkhhhh ^a^OH ypymu Munnapuga) HaMoeH GynraH [1].

XoMuMnHKHHHr aHa Gup Myx,HM ^H^aTH Gy -WKcaK HHCOHHM ^a3H.aT GynuG, ^aMH^T MaH^aaTH yHyH MyaMaH TamKHnoT Ba Myacca-ca, KopxoHa ^aMga HeKnaHraH goupagaru maxcnap MaH^aaTH yHyH ^aM aManra omupunumu GunaH a^aMHaTnugup. MacanaH, Kapuanap yMu, HorupoHnap ^aMuaTH, Me^puGoHnHK yMu eKH MyaMaH KacGgaru Gup rypyx, maxcnap yHyH ^omhM.hk Kunum MycTaKunnHK Munnapuga KeHr Mynra KyMungu. XomhM.hkhh MogguM Ba MatHaBuM ^H^aT-napra Gynum opKanu, MogguM ^H^aTgaH Hapca-GyroMnap, MaGnaF.ap opKanu epgaM KypcaTHm; MatHaBuM ^H^aTgaH Tat.HM-TapGua, TuGGueT, unM-^aH Ba GomKa co^anap puBO^H x,aMga H^oguM ^apaeHnapga ycTO3.HK HaMyHacuHH KypcaTHmga aManra omupum MyMKHH. Y3GeKucTOHga TapuxuMH3, xa.KHMH3

менталилетидан келиб чикиб, хомийликни ривожлантириш, хайрия, эхсон, хадя каби маънавий кадриятларимиз негизида карор топтиришга катта эътибор каратилмокда.

Узбекистон Республикаси Биринчи Президенти томонидан кабул килинган «Х,омийлар ва шифокорлар йили» дастури тугрисидаги ^арорида хам «...хомийликнинг роли ва ахамиятини кучайтириш, хомийлик фаолиятининг хукукий асосларини такомил-лаштириш, ушбу жараёнда ахоли кенг катламлари, барча мулкчилик шаклидаги ташкилотлар ва корхоналарнинг иштироки-ни кенгайтириш буйича аник максадга йуналтирилган чора-тадбирлар комплексини амалга ошириш, уларнинг ахолининг ижтимоий ночор катламларини моддий ва маънавий куллаб-кувватлаш борасидаги хиссасини ошириш...» каби масалаларни бажарилиши керак булган мухим вазифалар сифатида белгилаб берган эди [4]. Шу нуктаи назардан карайдиган булсак, бу борада сунгги икки йил мобайнида хукумат микёсида куламли ишлар амалга оширил-мокда.

Х,омийликни кенг таргиб этар эканмиз, жамиятда олимларимиздан тортиб оддий фукароларгача хомийлик тушунчаси ва унинг мазмун-мохиятини аник белгилайди-ган фалсафий-хукукий эътирофни биламиз-ми? - деган хакконий савол тугилади. Албатта, Бу борада махсус ^онун лойихаси-ни ишлаб чикиш хамда Олий Мажлиснинг ^онунчилик палатасига киритиш максадга мувофик. Шу кунгача сохага оид мавжуд конун ва конуности хужжатлари мукаммал даражада яратилмаганлиги буни таказо этмокда. "Х,омийлар ва шифокорлар йили" дастури тугрисидаги ^арорда хомийликка оид конун зарурлиги инобатга олинган холда 2007 йил "Хомийлик тугрисида"ги конун лойихаси яратилди. Аммо, ^онунинг ижроси назорат килинмади. Жиддий узгаришларга олиб келмади. Шу муносабат билан ^онунчилик тизимида юридик ва жисмоний шахсларнинг кумакка мухтож инсонларга ёрдам курсатиш борасидаги саъйи-харакат-ларини куллаб-кувватлаш, жумладан, давлат томонидан тегишли имтиёзлар ва кушимча

имкониятлар беришнинг яхлит ва янгича тизимини яратишни назарда тутадиган Х,омийлик тугрисидаги ^онунни такомил-лаштириш даркор.

Шунингдек, хомийлик - бу фукароларнинг бир-бирига мехр-муруввати, куллаб-кувватлаши, тенглиги, демак фукаролик жамиятини шакллантириш тамойилларидан биридир. Шу боис хам нодавлат-нотижорат ташкилотлар, биринчи навбатда фукаролар-нинг узини узи бошкариш органлари хамда бизнес, фирмалар, компаниялар, халкаро хайрия тузилмаларининг вакилларини хомийлик ишларига кенг жалб этиш ва шу асосда хомийликни оммавий ижтимоий харакатга айлантириш, мазкур харакат нафакат хужжат доирасида чекланиб колмасдан, хукумат даражасида мамлакат ижтимоий муносабатлар тизимида узининг доимий урнига эгабулишини таъминлашга каратилган барча зарур шарт-шароитларни яратиш лозимлиги даврнинг мухим талабидир.

Х,омийликнинг узига хос, халкимизга мос жихатлари ахоли уртасида мехр-мурувват, узаро ёрдам ва унинг гоялари мустахкам-ланишига алохида эътибор каратган холда, савобли ишларни амалга ошираётган кунгил-ли фукаролар, кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик билан шугулланувчи хомий-лар, меценатлар, махаллалар, корхона ва жамоаларнинг фаоллигини янада кучайтира бориш ва уларни рагбатлантириш айни долзарб вазифалардан биридир.

^айд килиш лозимки, биз миллий кадриятларга, бой маданий меросга эга халкмиз. Хомийлик миллий кадриятлари-миздан биридир. Хайр-садака, хадя, мурувват курсатиш, эхсон килишни олайлик, бунда кимгадир бирор нарса текинга берилади, аммо бу жараён давомийлик касб этмайди. Х,омийлик замирида халкимизга хос биродарликнинг узвийлик фалсафаси ётади. Х,омийлик маълум бир даврда ёки узвий давом этадиган аник максадга йуналтирилган жараён. Яна бир мухим жихати у хомий томонидан амалга оширил-ган тадбирнинг пировард-натижаси назорат остига олиб бориладиган ижтимоий харакат

куринишига эга ходисадир. Зеро, хомийлик меъёрий хужжат, ёки Низом шаклида конуний тус беришни такозо этади. Хрмий-лик фаолияти кандай амалга оширилади, ким хомий була олади, у качон, кай холатда тухтатилади, качон узвий давом этади, булар хаммаси меъёрий хужжатда уз ифодасини топади. Айнан, шундан келиб чиккан холда хомийлик килувчи хар кандай шахс ёки ташкилот жараённи уз назорати остига олиши шарт. Ажратилаётган максадли маблаглар тегишли масканга тулик, кенг камровда етиб бориши лозим.

Дунёдаги буюк кашфиётлар, улмас илмий, бадиий асарлар, шахарлар куркига курк кушиб турган бинолар, богу роглар, масжиду ибодатхоналар, мактаб ва олий укув юртлари, равон йуллару куприклар, хуллас, одамлар фойдаланаётган барча ижодий мехнат махсуллари юрагида мехр ути ловуллаган, гайрат-шижоатли кишиларнинг химмати туфайли барпо булганлигини эътироф килиш зарур. Шу уринда айтиш жоизки, хомийлик факатгина ахолининг кам таъминланган, мухтож кисми эхтиёжлари учун эмас балки, жамиятда уз натижасини берадиган, келажак учун фойдали булган ишлаб чикаришга, таълим, фан ва маданият сохаларига хам курсатилиши керак. Биз

одамларни хомийликка, химматли булишга чорлаш билан бирга уларни сабрли, иродали, булишга хам даъват этишимиз керак.

Хулоса килиб айтганда, хайрия ва хомийлик феномени жамият ижтимоий сохасининг мустакил фаолиятида мухим ахамият касб этиб, ахолининг ижтимоий турмуш даражасини яхшилашга, моддий эхтиёжларни кондириш механизмларини ишлаб чикишга имкон беради. Узбекистонда ижтимоий фаровонликнинг устувор йуналишларидан бири саналган, тарихан шаклланган хамда мунтазам ривожланишни такозо этадиган кадриятлар хайрия ва хомийликнинг мустахкам кафолатланиши ва ижтимоий нуктаи назардан кенг эътироф этилишини таъминлайдиган норматив-хукукий базани шакллантириш, уз даромад-ларининг бир кисмини калб амри билан хомийлик максадларига йуналтиришга тайёр олижаноб инсонларнинг холисона интилиш-ларини куллаб-кувватлаш, халкимиз, айникса ёшларнинг онгида мехр-мурувват, саховат ва химмат каби эзгу инсоний фазилатларни юксалтириш, жамият тараккиёти учун фойда келтирувчи сохаларга хомийликни йуналтириш юрт тараккиёти ва халк фаровонлигига олиб келувчи нурафшон йулдир.

Фойдаланилган адабиётлар

[1] Д.Н.Абдуллаев, Узбекистонда хайрия ва уомийликнинг ривожланиш тарихи (XIX аср иккинчи - XX аср бошлари), Тошкент, Инновация-Зиё, 2019

[2] Ш.М.Мирзиёев, Миллий тарацциёт йулимизни цатъият билан давом эттириб, янги босцичга кутарамиз, Тошкент, Узбекистон, 2017

[3] М.Х.Саидов ва бошк., Ижтимоий уимоя: атамалар изоули лугати, Тошкент, Алишер Навоий номидаги Узбекистон Миллий кутубхонаси нашриёти, 2007

[4] Халц сузи, 2006 йил, 24 январь

References

[1] Д.Н.Абдуллаев, Узбекистонда хайрия ва уомийликнинг ривожланиш тарихи (XIX аср иккинчи - XXаср бошлари), Тошкент, Инновация-Зиё, 2019

[2] Ш.М.Мирзиёев, Миллий тарацциёт йулимизни цатъият билан давом эттириб, янги босцичга кутарамиз, Тошкент, Узбекистон, 2017

[3] М.Х.Саидов ва бошк., Ижтимоий уимоя: атамалар изоули лугати, Тошкент, Алишер Навоий номидаги Узбекистон Миллий кутубхонаси нашриёти, 2007

[4] Халц сузи, 2006 йил, 24 январь

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.