Научная статья на тему 'PROBLEMS OF ORGANISING LANGUAGE EDUCATION IN KMAO-YUGRA SECONDARY SCHOOLS'

PROBLEMS OF ORGANISING LANGUAGE EDUCATION IN KMAO-YUGRA SECONDARY SCHOOLS Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
30
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
SURGUT DIALECT / KHANTY LANGUAGE / PHONEMIC PRINCIPLE / "NATIVE LANGUAGE" SUBJECT

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Belkova Anna Evgenievna, Lapteva Galina Pavlovna

The article analyzes topical problems of methodology of teaching the Surgut dialect of the Khanty language in secondary schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Yugra. In modern education the study of a native language becomes an integral part of national culture, which incorporates the history, spiritual values and models of speech etiquette. That is why it is important to preserve the native language of each ethnic group. Preservation and development of native languages and traditional culture of indigenous peoples of the North is one of the state tasks facing Russia and Ugra as a subject of the Federation at the present stage. The lack of a single approved alphabet for the Khanty language and the educational and methodological complexes recommended by the Ministry of Education of the Russian Federation does not allow studying the native (Khanty) language in the school classroom activities. We believe that it is unacceptable to study the subject "Native language" (subject area "Native (Khanty) language" at the expense of the time allocated by the educational organization within the extracurricular activities. Hence, there is a need to develop the content and methodological organization of the educational process of the Native Language discipline in schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug - Ugra within the framework of class activities. Native language acts not only as a means of communication and cognition of reality, but also as a means of recording, preserving national and cultural traditions and introducing them to future generations. That is why the quality of native (Khanty) language teaching at school determines the quality of general education of the modern generation of small indigenous peoples of the North and Siberia of the Russian Federation.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «PROBLEMS OF ORGANISING LANGUAGE EDUCATION IN KMAO-YUGRA SECONDARY SCHOOLS»

Выводы. Стоит упомянуть, что геймификация предполагает не только использование обучающих и образовательных игр (например, викторин) в рамках процесса обучения. Данный формат охватывает достаточно широкий спектр всевозможных форм, от ситуационно-ролевых игр до полноценного применения видеоигр различного наполнения и жанра в ходе учёбы.

Основными критериями, влияющими на эффективность игры в обучении, являются мотивация обучающихся через нестандартные способы, такие, как внутренний рейтинг и возможности получения бонусов в игре; состязательный характер игры - соревнования подогревают интерес учащихся к процессу; смена привычного формата лекционных и семинарских занятий.

Главной целью обучения через игру является формирование у студентов и учеников навыка использования полученной информации. Таким образом, необходимо выстраивать игру таким образом, чтобы у обучающихся в процессе ее прохождения возникала необходимость применять те знания, что были получены ранее, для продвижения дальше.

Литература:

1. Носков, Е.А. Технологии обучения и геймификация в образовательной деятельности / Е.А. Носков // Ярославский педагогический вестник. - 2018. - №6. - С. 138-144.

2. Татаринов, К.А. Геймификация в обучении студентов / К.А. Татаринов // Балтийский гуманитарный журнал. -2019. - Т. 8. - № 1 (26). - С. 281-284.

3. Колотыгина, А.О. Использование геймификации в обучении студентов вузов / А.О. Колотыгина, Е.Б. Сидоренво // Международный журнал гуманитарных и естественных наук. - 2016. - Т.1. - №1. - С. 124-128.

4. Золкина, А.В. Оценка востребованности применения геймификации как инструмента повышения эффективности образовательного процесса / А.В. Золкина, Н.В. Ломоносова, Д.А. Петрусевич // Science for Education Today. - 2020. - Т. 10. - №3. - С. 127-143.

Педагогика

UDC 342.725.3

candidate of philological sciences, associate professor Belkova Anna Evgenievna

Nizhnevartovsk State University (Nizhnevartovsk); master's student of the department of philology, linguistics and translation Lapteva Galina Pavlovna

Nizhnevartovsk State University (Nizhnevartovsk)

PROBLEMS OF ORGANISING LANGUAGE EDUCATION IN KMAO-YUGRA SECONDARY SCHOOLS

Annotation. The article analyzes topical problems of methodology of teaching the Surgut dialect of the Khanty language in secondary schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Yugra. In modern education the study of a native language becomes an integral part of national culture, which incorporates the history, spiritual values and models of speech etiquette. That is why it is important to preserve the native language of each ethnic group. Preservation and development of native languages and traditional culture of indigenous peoples of the North is one of the state tasks facing Russia and Ugra as a subject of the Federation at the present stage. The lack of a single approved alphabet for the Khanty language and the educational and methodological complexes recommended by the Ministry of Education of the Russian Federation does not allow studying the native (Khanty) language in the school classroom activities. We believe that it is unacceptable to study the subject "Native language" (subject area "Native (Khanty) language" at the expense of the time allocated by the educational organization within the extracurricular activities. Hence, there is a need to develop the content and methodological organization of the educational process of the Native Language discipline in schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug - Ugra within the framework of class activities. Native language acts not only as a means of communication and cognition of reality, but also as a means of recording, preserving national and cultural traditions and introducing them to future generations. That is why the quality of native (Khanty) language teaching at school determines the quality of general education of the modern generation of small indigenous peoples of the North and Siberia of the Russian Federation.

Key words: Surgut dialect, Khanty language, phonemic principle, "Native Language" subject.

Аннотация. В статье анализируются актуальные проблемы методики преподавания сургутского диалекта хантыйского языка в средних общеобразовательных школах ХМАО-Югры. В современном образовании изучение родного языка становится неотъемлемой частью национальной культуры, которая вбирает в себя историю, духовные ценности и модели речевого этикета. Именно поэтому важно сохранение родного языка каждого этноса. Сохранение и развитие родных языков и традиционной культуры коренных малочисленных народов Севера - одна из государственных задач, стоящих на современном этапе перед Россией и Югрой как субъекта Федерации. Отсутствие единого утвержденного алфавита по хантыйскому языку и учебно-методических комплексов, рекомендованных Министерством просвещения РФ, не позволяет изучать родной (хантыйский) язык в школьной урочной деятельности. Считаем, что недопустимо изучать учебный предмет «Родной язык» (предметная область «Родной (хантыйский) язык) за счет учебного времени, отведенного образовательной организацией в рамках внеурочной деятельности. Отсюда возникает необходимость разработки содержания и методической организации учебного процесса по дисциплине «Родной язык» в школах ХМАО-Югры в рамках урочной деятельности. Родной язык выступает не только как средство общения и познания окружающей действительности, но и как средство фиксации, сохранения национальных, культурных традиций и приобщения к ним последующих поколений. Именно поэтому от качества обучения родному (хантыйскому) языку в школе зависит качество общего образования современного поколения коренных малочисленных народов Севера и Сибири Российской Федерации.

Ключевые слова: сургутский диалект, хантыйский язык, фонематический принцип, учебный предмет «Родной язык».

Introduction. The Concept of Education Development of Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug-Yugra serves as a basis for elaboration of Okrug and municipal target programmes in the field of education, perspective and short-term forecasts of the education system development in Khanty-Mansiysk Autonomous Okrug-Yugra and respective legislative initiatives. The main purpose of this concept is to ensure the right of indigenous peoples of the North (hereinafter referred to as IPN) in the Okrug to study their native language, literature and culture, to create conditions for the active use of native languages in social practice [151.

Teaching the Khanty language in the general educational institutions of Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Yugra should be aimed at ensuring linguistic development of students, improvement of speech activity, rational reading, full perception of sound speech, free voicing of the intended speech text, competent encoding it by sound signs (speaking) and written signs (writing) [9].

Native language acts not only as a means of communication and cognition of reality, but also as a means of recording, preserving national and cultural traditions and introducing them to future generations. That is why the quality of native (Khanty) language teaching at school depends on the quality of general education of the modern generation of indigenous peoples of the North and Siberia of the Russian Federation [3, P. 3].

Problem and objective. The lack of training and methodological sets of the native (Khanty) language, consisting of textbooks in hard copy, methodological manuals, sample programs and electronic forms of textbooks that meet modern requirements of teaching the native language, admitted and recommended by the Ministry of Education of the Russian Federation, does not allow studying native (Khanty) language at secondary school as an academic subject within the framework of lesson activities.

The subject "Native language" is not included in the mandatory curriculum of the schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Yugra. At present schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Yugra are forced to study native language only in extracurricular activities. The number of hours allocated for teaching the native (Khanty) language is very small.

There is a need to create an optimal mode of education with the use of author's methods and technologies, which allows "including" the young generation of indigenous minorities in continuous educational activities focused on linguistic competence.

Methodology. In the course of the research work the following methods were used: collection, comparative analysis, generalization and systematization of information from open sources on the linguistic system of the Surgut dialect of the Khanty language, as well as methods of teaching native language in pedagogical, linguistic literature and official documents (analytical reports, sociological research).

The methodological basis of this article was the provisions on assimilation in their dialectical interconnection of pedagogical, methodological, linguistic and socio-cultural phenomena, which allowed a comprehensive study of the research problem and making generalized conclusions.

In particular, scientific research is being conducted in the interlevel space of the Khanty language system - from phonetics, morphology and syntax to communicative and pragmatic structures. The theoretical basis of this research was the methodological guidelines formulated in the studies of the 60-80s, which reveal the peculiarities of functioning of the native (Khanty) language. For example, separate articles by G.G. Kurkina are devoted to the quantitative characteristics of Khanty vowel sounds, their spectral and articulation characteristics [12, 13].

The consonants of the Khanty language are described in studies by Y.N. Russkaya, E.A. Nemysova, and L.A. Verte, containing data from experimental phonetic studies [18, 14, 4].

The system of vowel phonemes in the comparative aspect is presented by N.B. Koshkareva [11], I.Y. Selyutina, T.R. Ryzhikova, N.S. Urtegeshev, A.A. Dobrynina - employees of the Laboratory of experimental-phonetic research of the Institute of Philology, Siberian Branch of the Russian Academy of Sciences [21].

Topical issues of descriptive grammar of the poorly studied Surgut dialect of the Khanty language are presented in the works of M. Chepregi [23].

A.E. Bel'kova, O.D. Ernykhova, A.D. Kaksin, N.A. Gerlyak, S.D. Dyadyun, O.Y. Dinislamova, A.S. are directly studying the problems of Ob-Ugric philology, linguistics, and folkloristics development [3, 8, 10, 5, 7, 6, 17].

The research of G.L. Nakhracheva and A.A. Shiyanova into the fragments of the ethno-linguistic worldview of the Ob-Ugric peoples, verbalized through the communicative behavior of ethnic groups, is an important aspect of the study of native (Khanty) language teaching methods in secondary schools of Khanty-Ugra [22, 1].

The research work of V.N. Solovar analyses lexical-semantic groups of verbs in the Khanty language and models of simple sentences [19].

A team of authors E.A. Nemysova, N.B. Koshkareva, V.N. Solovar has published a handbook on orthography, which reflects the phonetic, word-formation and grammatical norms of modern Khanty writing, and also includes the current rules of spelling and syntax [16].

At the same time, it should be noted that some questions of the methodology of teaching the Khanty language at school remain unstudied. The relevance of the study is also determined by the fact that Finno-Ugric linguistics does not have a typological study revealing the dependence of the morphological system on the structure of the Surgut dialect of the Khanty language.

Results. According to the results of the analytical report on the results of monitoring of the effectiveness of the measures aimed at the creation and improvement of the educational and methodological support of the Russian language and languages of the peoples of the Russian Federation in 2020: "in the education system of Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Ugra the network of educational organizations with ethnocultural component was formed. Depending on the social order, educational organizations provide study of subjects at the elementary general education level - subject areas "Native Language" in the amount of 2 hours a week, "Native Literature Reading" - 1 hour a week; at the basic and secondary general education levels - subject areas "Native Language" in the amount of 2 hours a week, "Native Literature" - 1 hour a week" [2, P. 232].

It should be noted that the study of native (Khanty) language in Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Yugra is possible only as part of the regional component or component of an educational organization. Due to the absence of systematic support for the study of native languages in the secondary education system, including measures to create and improve educational and methodological support of native language development, native language teachers with their vast experience and rich didactic material were forced to switch to teaching other disciplines and put the study of native (Khanty) language on the back burner.

As for the Khanty language, there is currently no unified approved alphabet. The issue of changes to the Khanty alphabet is regularly discussed at the meetings of the Expert Council of the Indigenous Minorities at the level of the Government of the Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Yugra. The indigenous language policy, in particular the standardisation of Khanty spelling and punctuation, is a controversial issue of scientific and practical conferences, round tables and symposiums. The District Commission on the Khanty language, scientists-philologists, khantyvedists and methodologists consider it necessary to change the Khanty language graphics according to the phonetic system, taking into consideration regularities of sound changes in speech flow, as well as to work out basic rules of Khanty orthography in the theory and practice of teaching native language.

The Government of the Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Ugra has prepared a draft law "On Amendments to the Law on Languages", which streamlines the authority for approving the spelling rules and alphabets of indigenous languages. There is a need for creative and working groups of experts, native language teachers to develop a unified Khanty alphabet that could be used in state educational programmes. The current Khanty alphabet, adopted in 1990, has not been abolished. Publication of textbooks using other alphabets is prohibited. The lack of unified norms and rules reflects the different spelling of the same words in the native language textbooks, which creates difficulties in mastering the Khanty language at school.

The lettering of the sound composition of words in the Khanty language does not fully correspond to the general letter-sound type of modern Khanty writing. At the present time it is necessary to reform the description of the printed signs in Khanty while preserving the specific phonetic system of the modern Khanty language, as well as to work out unified orthographic rules and spelling norms. That is why it is necessary to revise the translation of the speech sounds of the Khanty language into phonemes, observing the phonemic principle.

Conclusions. Thus, analysis of the scientific literature, the existing teaching materials, and observation of the teaching process in general secondary schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug - Ugra allow us to state a number of essential contradictions between.

- Approved alphabet for the Khanty language and the existing educational-methodical complexes for the native (Khanty) language;

- the existing theory and practice of teaching the Surgut dialect of the Khanty language and the necessity of teaching it in accordance with the modern methodological requirements of FSES LLC.

The mentioned contradictions constitute a prospective research problem that lies in the necessity of developing the content and methodological organization of the educational process of the "Native Language" discipline in the main general education schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Ugra. The starting point in the work of native language teachers is the new FSES standard, which allows choosing the way and conditions of studying the Khanty language independently.

In addition, to fully meet the ethno-cultural and linguistic educational needs of the indigenous minorities, it is necessary to develop not only optional, but also compulsory teaching of the Khanty language in schools. We believe that the study of the subject "Native Language" at the basic education level should be compulsory for all indigenous students, and this subject should be included in the mandatory curriculum of schools of the Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Ugra.

The foregoing makes it possible to conclude that strategic planning in the development of secondary education in the schools of Khanty-Mansi Autonomous Okrug-Ugra will be effective if the educational activity is based on the integration of all levels of the Khanty language system, where the phonetic system, since morphemes, words and texts are embodied in sounds, plays a special role. Consequently, without reforming graphics and orthography it is impossible to preserve and further learn the Khanty language.

Literature:

1. Айаддо^э^. Удачливый племянник: хантыйская сказка (сургутский диалект) / Деп. образования и молодежной политики ХМАО - Югры, Об.-уг. ин-т прикладных исслед. и разработок; сост., пер. на рус. яз. В.В. Карчина; ред. рус. текста О.Д. Ерныхова; ред. хант. текста А.Н. Волкова; пер. на англ. яз. О.Ю. Динисламова; рец. Г.Л. Нахрачева. - ООО «Печатный мир». - Ханты-Мансийск. - 2020. - 20 с.

2. Аналитическая справка по результатам мониторинга результативности реализации мероприятий, направленных на создание и совершенствование учебно-методического обеспечения развития русского языка и языков народов российской федерации в 2020 году. - URL: https://xn--80aefkflwjbr0jyb.xn--p1ai/docs/presentations/analitikLpdf (дата обращения: 02.04.2022).

3. Белькова, А.Е. Контекстуальные синонимы как стилистическое средство выразительности в языке поэзии В.А. Мазина / А.Е. Белькова // Вестник Нижневартовского государственного университета. Серия «Филологические науки». -2014. - №4. - С. 3-9.

4. Верте, Л.А. Ассимиляция согласных в языке казымских ханты / Л.А. Верте // Фонетика языков Сибири и сопредельных регионов. - Новосибирск. - 1986. - С. 84-88.

5. Герляк, Н.А. Бытовая лексика в произведениях хантыйской литературы (на примере книги А.М. Сенгепова «Касумикипутрат») / Н.А. Герляк // Вестник угроведения. - № 4 (23). - 2015. - С. 16-21.

6. Динисламова, Л.И. Потребности изучения предметов с этнокультурной направленностью в общеобразовательных учреждениях ХМАО - Югры (по результатам социологического исследования) / Л.И. Динисламова // II Шесталовские чтения. Материалы международной научно-практической конференции / под ред. О.Ю. Динисламовой. - Тюмень: ООО «ФОРМАТ-72». - 2021. - С. 202-203.

7. Дядюн, С.Д. Образ сироты в фольклорной картине мира народа ханты / С.Д. Дядюн // Вестник угроведения. - № 1 (28). - 2017. - С. 58-63.

8. Ерныхова, О.Д. Казымский мятеж (Об истории Казымского восстания 1933-1934 гг.) / Под ред. С.В. Лазарева; Департамент культуры и искусства Ханты-Манс. авт. окр.; Гос. музей Природы и Человека. - Новосибирск: Сиб. Хронограф. - 2003. - 156 с.

9. Закон Ханты-Мансийского автономного округа - Югры от 4 декабря 2001 года N 89-оз «О языках коренных малочисленных народов Севера, проживающих на территории Ханты-Мансийского автономного округа - Югры». - URL: http://docs.cntd.ru/document/991009915 (дата обращения: 02.04.2022).

10. Каксин, А.Д. Казымский диалект хантыйского языка / А.Д. Каксин. - Ханты-Мансийск: Полиграфист. -2007. - 134 с.

11. Кошкарева, Н.Б. Актуальные вопросы совершенствования хантыйской графики и орфографии / Н.Б. Кошкарева // «Вестник угроведения». - № 3 (14). - 2013. - С. 47-78.

12. Куркина, Г.Г. Артикуляционные настройки гласных языка казымских ханты (по дентопалатограммам) / Г.Г. Куркина // Народы и языки Сибири. - Новосибирск. - 1980. - С. 175-183.

13. Куркина, Г.Г. Вокализм языка казымских ханты в фонологическом аспекте / Г.Г. Куркина // Языки народов СССР. - Новосибирск. - 1988. - С. 114-120.

14. Немысова, Е.А. Характеристика согласных усть-казымского диалекта хантыйского языка / Е.А. Немысова // В помощь учителю школ Севера. - Вып. 13. - Л. 6. - 1965. - С. 147-156.

15. О Концепции по обучению родным языкам, литературе и культуре коренных малочисленных народов Севера, проживающих в Ханты-Мансийском автономном округе-Югре, и плане мероприятий («дорожной карте») по ее реализации (с изменениями на: 08.06.2018). - URL: http://docs.cntd.ru/document/429011211 (дата обращения: 02.04.2022).

16. Правила хантыйской орфографии: справочник / Е.А. Немысова, Н.Б. Кошкарева, В.Н. Соловар; под ред. А.А. Бурыкина; Деп. образования и молодежной политики Ханты-Мансийского автономного округа-Югры, БУ ХМАО-Югры «Обско-угорский институт прикладных исследований и разработок». - Ханты-Мансийск: Югорский формат. -2014. - 164 с.

17. Проблемы обучения письменности сургутского диалекта хантыйского языка / А.С. Песикова // Бахлыковские чтения: материалы Всерос. науч.-практ. конф. с международным участием (г. п. Белый Яр, 1-2 ноября 2016 г.). - Сургут: ГУП ХМАО «Сургутская типография». - 2016. Вып. VI. - С. 61-66.

18. Русская, Ю.Н. Согласные казымского диалекта хантыйского языка по экспериментальным данным / Ю.Н. Русская // Совещание по вопросам диалектологии финно-угорских языков. - Тарту. - 1958. - С. 26-30.

19. Соловар, В.Н. Теоретические вопросы лексикологии и синтаксиса хантыйского языка / В.Н. Соловар // Департамент образования и молодеж. политики Ханты-Манс. авт. окр. - Югры, Об.-уг. ин-т прикладных исслед. и разработок. - Ханты-Мансийск: Печатное дело. - 2010. - 128 с.

20. Тимкин, Т.В. Система гласных фонем сургутского диалекта хантыйского языка по экспериментально-акустическим данным: автореф. ... дис. канд.филол. наук. - Новосибирск. - 2021. - 24 с.

21. Федеральное государственное бюджетное учреждение науки Институт филологии Сибирского отделения Российской академии наук. - URL: https://www.sbras.ru/ru/organization/2269 (дата обращения: 02.04.2022).

22. Хантыйский мир через призму разноструктурных языков / Отв. редактор А.А. Шиянова. - Ханты-Мансийск: ООО «Печатный мир г. Ханты-Мансийск». - 2019. - 236 с.

23. Чепреги, М. Сургутский диалект хантыйского языка / М. Чепреги. - Ханты-Мансийск: ООО «Печатный мир г. Ханты-Мансийск». - 2017. - 275 с.

Педагогика

УДК 373.21

кандидат педагогических наук, доцент Божедонова Анна Петровна

Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова» (г. Якутск); студент Гоголева Василина Васильевна

Федеральное государственное автономное образовательное учреждение высшего образования «Северо-Восточный федеральный университет имени М.К. Аммосова» (г. Якутск)

ФОРМИРОВАНИЕ ЭКОЛОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ ДЕТЕЙ ДОШКОЛЬНОГО ВОЗРАСТА ПУТЕМ

ПРИОБЩЕНИЯ К НАРОДНЫМ СКАЗКАМ

Аннотация. В статье освещены результаты исследования по решению проблемы формирования у детей дошкольного возраста экологической культуры посредством приобщения к народным сказкам. Целью исследования было выявить эффективность приобщения к народным сказкам в формировании экологической культуры детей дошкольного возраста. В ходе исследования использовались методы - изучение и анализ источников информации, педагогического опыта и статистических данных по исследуемой проблеме; наблюдение, беседа, опрос; обобщение и обоснование выводов. Результатами контрольного этапа явились положительные тенденции формирования экологической культуры у детей дошкольного возраста, осознание ими необходимости бережного отношения к окружающей природе.

Ключевые слова: дети дошкольного возраста, дошкольное образование, экологическое воспитание, экологическая культура, народная сказка.

Annotation. The article highlights the results of a study to solve the problem of the formation of ecological culture in preschool children by introducing them to folk tales. The purpose of the study was to identify the effectiveness of familiarization with folk tales in the formation of ecological culture of preschool children. In the course of the study, methods were used - the study and analysis of information sources, pedagogical experience and statistical data on the problem under study; observation, conversation, survey; generalization and justification of conclusions. The results of the control stage were positive trends in the formation of ecological culture in preschool children, their awareness of the need for careful attitude to the surrounding nature.

Key words: preschool children, preschool education, ecological education, ecological culture, folk tale.

Введение. Пристальное внимание мировой общественности в условиях современной социокультурной ситуации направлено на экологические проблемы и сохранения окружающей среды для будущих поколений. На территории Российской Федерации этот вопрос регулируется законодательством. Так, в статье 42 Конституции РФ говорится, что каждый имеет право на благоприятную окружающую среду. Согласно, образовательным стандартам педагогическая деятельность в образовательных учреждениях имеет направление развитие экологической культуры у населения в целом и здесь же отмечена необходимость экологического воспитания детей.

Исследованиям системы экологического образования и воспитания, формирования экологической культуры посвящены труды Л.Д. Бобылевой, Н.Ф. Винокуровой, Д.В. Владышевского, П.А. Гоголевой, Н.С. Державиной, И.Д. Зверева, Л.Ю. Ивановой, Е.М. Клемяшовой, Б.С. Кубанцева, Н.Ф. Мамедова, Н.А. Рыжковой, И.В. Снитко, И.В. Цветковой и др. В рамках изучения проблемы на современном этапе следует различать понятия «экологическое воспитание» и «экологическая культура». Важным условием формирования экологической культуры детей является отражение в этом процессе основ всех аспектов содержания экологического образования: научно-познавательного, ценностного, нормативного, практически-деятельностного. Экологическую культуру можно рассматривать в аспекте некоторого результата экологического образования и воспитания.

Изложение основного материала статьи. В становлении экологической культуры у детей, необходимо сформировать у них устойчивый интерес к природе и потребность к активной практической работе по охране окружающей среды, воспитать стремление к общению с природой, к познанию ее тайн, способность испытывать глубокие нравственные и эстетические чувства при этом. Л.П. Салеева отмечает, что одной из важных задач экологического воспитания - знакомство детей с проблемами разумного использования природных ресурсов своего края, пишет [4].

Важными компонентами экологической культуры детей является сформированность основы экологически развитого сознания, эмоционально-чувственной, деятельностной сфер личности. Экологическая культура - качественное новообразование личности, часть ее общей культуры. Следовательно, показатели ее сформированности необходимо исследовать на двух уровнях: внутреннем и внешнем - качественные изменения в структуре личности и их проявления во взаимодействии детей с окружающим миром.

Известно, что народная сказка, способствует осознанно-правильному отношению детей к природным явлениям и объектам, так как она является эффективным средством воспитания личности в целом. В целях реализации структурной единицы педагогического принципа природосообразности, в образовательном учреждении для дошкольников одной из педагогических задач является сформировать первые ориентиры в мире природы - растений и животных как живых существ, обеспечить понимание первоначальных связей в природе - понимание необходимости одного-двух условия для жизни. С естественным его сочетанием с принципами научности, доступности, наглядности, посильности с учетом возраста дошкольника.

В ходе прослушивания и анализа сказок дети приобщаются к опыту бережного отношения к природе, беседы и игры по мотивам сказок закладывают задатки и развитие чувств эмпатии к объектам природы: животным, растениям и объектам неживой природы, что в определённой мере будет влиять на становление эмоциональной зрелости ребенка. В народных сказках заложена народная мудрость, духовность, нравственность, воспитательные моменты и другое. Дошкольник в процессе общения с народной сказкой, имеет возможность ознакомиться с календарным, бытовым и промысловыми обрядами, отражающими отношение родного народа к природе.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.