in secondary schools, the development of the activity of creative knowledge of students, the development of logical thinking and their practical activities. The article provides the content of the concept of home physical experiments, its educational learning side, the methodology for performing home physical experiments and an example of completing a home physical experiment for students in the seventh grade on the topic "Determination of body volume". The authors conclude that home physical experiments are an independent work of a creative nature, which is aimed at increasing the practical activity of students in the lesson, contributing to the development of their logical thinking, obliges students to meaningfully conduct experiments, analyze them, all knowledge, skills and practical skills acquired in the lessons use during the experiment.
Key words: independent work, students, home physical experiment, measuring cylinder, knowledge, skills.
Сведения об авторах:
Мавлонов Изатулло Шашаевич - ассистент кафедры методики преподавания физики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни. Адрес: 734003, Республика Таджикистан, город Душанбе, район И. Сомони, проспект Рудаки 121. Тел.: (+992) 918 14 64 10.
Раджабов Умед Хушвакович - ассистент кафедры методики преподавания физики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни. Адрес: 734003, Республика Таджикистан, город Душанбе, район И. Сомони, проспект Рудаки 121. Тел.: (+992) 933 21 1721.
About the authors:
Mavlonov Izatullo Shashaevich - assistant of the Department of Physics Teaching Methods of the Tajik State Pedagogical University named by S. Aini. Address: 734003, Republic of Tajikistan, Dushanbe city, I. Somoni district, Rudaki Avenue 121. Tel.: (+992) 918 14 64 10.
Rajabov Umed Khushvakovich - assistant of the Department of Physics Teaching Methods of the Tajik State Pedagogical University named by S. Aini. Address: 734003, Republic of Tajikistan, Dushanbe city, I. Somoni district, Rudaki Avenue 121. Tel.: (+992) 933 21 17 21.
ТАТБИЦИ КОМПЮТЕР ДАР СОХТАНИ ГРАФИКИ ФУНКСИЯ
Назаров Д.А., Рацабов У.Х.
Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айни
Имрузхо дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумй ва литсею гимназияхо хангоми омузиши математика бо баробари истифодашавии шаклхои маъмули методхои таълим, дар кори мустадилонаи хонандагон бештар таъминоти барномавй-компютерии фанхои таълимй татбид шуда истодаанд, ба монанди: барномахо-китобхо, барномахо-тренажёрхо, лугатхо, маълумотномахо, энсиклопедияхо, видеодарсхо, мачмуи маводи аёнии электронй, бозихои зехнии компютерии математикй ва г. Доир ба истифодаи компютер дар таълими математика тахдидоти зиёд гузаронида шудааст [1-5, 7-12,14,15], ки татбики онхо тафаккури эчодй, добилияти истеъдодии хонандагонро ташаккул медиханд ва тасвири аёнии объектхои геометриро боз хам хубтар инъикос менамоянд, аммо ба ин нигох накарда, якчанд пахлухои он аз мадди назари олимон дур мондааст, бинобар ин мо тасмим гирифтем дар ин мадола каме хам бошад, доир ба истифодаи барномахои компютерй дар сохтани графики функсияхои алгебраи синфи 7 тавсияхо пешниход намоем.
Хднгоми омузиши математика ва фанхои дигар, алалхусус физика хонандагон бо сохтани графики функсия дучор меоянд. Аввал хатхои рост, гипербола, парабола, сипас графики функсияхои мураккаб ва функсияхои тригонометриро месозанд. Мавзуи «Сохтани графики функсия» ва «Тахдиди функсия» мураккаб буда, шавку завди на хамаи хонандагонро ба омузиши ин мавзуъ бедор мекунанд. Тахкикоти гузаронидаи мо дар муассисахои тахсилоти миёнаи умумии Ч,умхурии Точикистон ошкор сохт, ки тавассути барномахои компютерй бе ягон душворй графикхои функсияхои гуногунро сохта, онхоро бо хонандагон муоина намуда, шавду хаваси эшонро доир ба мавзуи графикхо ва функсияхои онхо бедор сохтан имконпазир аст [7, с.99-109].
Хонандагони синфи 10 аз фанни технологияи иттилоотй ба омузиши забонх,ои барномасозй огоз намуда, дар катори дигар забонх,ои барномасозй забони барномасозии QBASIC-ро низ азхуд мекунанд. Дангоми аз чониби омузгори фанни технологияи иттилоотй фах,монидани имкониятх,ои графикии ин барнома, омузгор бо алокамандии мавзуи алгебраи синфи 7 [6, c.99] ба хонандагон сохтани графики функсияи y=a*x,y=x2 ва y=x3 -ро меомузонад.
Дар зер намунаи сохтани графики функсиях,оро дар мух,ити забони барномасозии QBASIC муоина менамоем.
радами аввалин барои сохтани графики функсия дар варак - ин тасвир намудани тирх,ои координатй ва интихоби нуктаи сифрии он мебошад. Дар забони барномасозй низ чунин амал мекунем, яъне аввал тавассути оператори SCREEN 12 речаи кории экранро ба графикй мегузаронем, сипас тирх,ои координатиро тасвир мекунем. REM Сохтани тирх,ои координатй SCREEN 12
LINE (0, 240)-(640, 240), 15 " Тири Х LINE (320, 0)-(320, 480), 15 " Тири У LINE (635, 237)-(640, 240) " Самт ба LINE -(635, 243) " тири Х LINE (317, 5)-(320, 0) " Самт ба LINE -(323, 5) " тири У
REM Номи тирх,ои координатиро мегузорем LOCATE 1, 42 PRINT «y» LOCATE 17, 79 PRINT «x»
Ба сифати вох,иди фосила 10 нуктаи экранро кабул мекунем. Хатх,ои фосилагиро дар тири Х тасвир мекунем.
FOR x = 10 TO 630 STEP 10 LINE (x, 238)-(x, 242), 15 NEXT
Дар тири У низ хатх,ои фосилагиро мегузорем. FOR y = 10 TO 470 STEP 10 LINE (318, y)-(322, y), 15 NEXT
радами дуюм. Дангоми сохтани графики функсия дар дафтар асосан чадвал сохта мешавад, ки дар он киматх,ои муайяни координатах,ои Х ва У нишон дода мешаванд. Сипас, дар координатаи хдмворй нуктах,оро мегузорем, ки координатах,ои онро аз чадвал мегирем.
радами сеюм. Нуктах,оро ба хдмдигар пайваст мекунем. Норасоих,ои сохтани графики функсия дар варак инх,оянд:
- гунчидани микдори киматх,ои на он кадар зиёд дар чадвал;
- мавчуд будани имконияти аз эътибор дур мондани каниш, чах,иш, минимум, максимуми фунсия;
-носахщии сохтани тасвир.
Графики функсияи у = х2 -ро месозем. ^имати х-ро дар фосилаи [-6;6] интихоб мекунем. Барои сахщ баромадани тасвир кимати тагйирёбандаи х-ро тавассути кадамх,ои хурд, масалан, 0,01 нишон медих,ем. Дар ин маврид нуктах,ои график зич чойгир мешаванд ва х,очати онх,оро бо хат пайваст кардан зарурат пеш намеояд. FOR x = - 6 TO 6 STEP 0.01 y = x * x
PSET (x * 10 + 320, 240 - y * 10), 12 NEXT
Мо барнома-колаберо сохтем, ки тавассути он графики функсиях,ои гуногунро сохта метавонем.
Сипас, баёни омузгор аз синнусоли хонандагон вобастагй дорад.
1. Агар ин мавзуъ дар синфи 8 омухта шавад, он гох, чй тавр графики функсияи y = f (x+a) + b аз графики y = f (x) бо гечиши кад-кади тирх,ои координатй х,осил мегардад, аёнй нишон додан мумкин аст.
Барои ин ба омузгорон х,ал кардани масъалах,ои зеринро тавсия медих,ем: «Дар як системаи координата графики функсия^ои y = х2, y = (х+10)2, y = х2 - 8, y = х+10)2 - 8 -ро созед».
Барои хдлли ин масъала кифоя аст, ки барнома-к;олабии сохтани графики функсиях,оро ки дар боло сохта будем, истифода намоем. Чор сатри охирро се маротиба нусхабардори намуда, дар навишти х,исоббарорих,ои у ва к;имати рангро дар фармони PSET тагйирот ворид менамоем.
FOR х = -16 TO -4 STEP .01 y = (х + 10) л 2
PSET (х * 10 + 320, 240 - y * 10), 10 NEXT
FOR х = -6 TO 6 STEP .01
y = х * х - 8
PSET (х * 10 + 320, 240 - y * 10), 13 NEXT
FOR х = -16 TO -4 STEP .01 y = (х + 10)л2 - 8
PSET (х * 10 + 320, 240 - y * 10), 14 NEXT
- w ' I и •= iv.ini p ! Ij "y |
1 [LJ ^ Л1 ill Г Cm f \\ № y=xA2f 1 I f f f 1
\\ W \\ // \\; i i 1 / // //
\ \ / \\ ' i1
\ \ J f \ V / /
/ X /у =хЛ2 - 8
y = (x + 10>^2 - b\ / J
Press any key to continue
Расми 2
Кдйд кардан бамаврид аст, ки хднгоми сохтани графики функсия y = (х+10)2, y = (х+10)2 - 8 фосилаи байни к;иматх,ои х -ро тагйир додан лозим аст.
Хулоса: графики функсияи y=f (х+а)+Ь графики функсияи y=f (х) мебошад, ки цад-цади тири Х ба - а воуид ва цад-цади тири Y ба Ь воуид гецонида шудааст.
Супориш. Баномаро такмил дих,ед: а) дар экран номи графикх,ои функсияро бароред; б) дар экран тири координатиро тасвир намоед.
Оё барои к;имати х фосилах,ои дигарро низ интихоб кардан мумкин аст? Графики функсиях,ои y = х3, y = х*, y = х5, y = х6 -ро созед.
Агар бо омузиши маввзуи мазкур хонандагон бо операторх,ои шартй IF ... THEN ... ELSE ... шинос бошанд, он гох, ба онх,о дар як системаи координатй сохтани графики функсиях,ои y = 1 / х, y = 1 / (х + 5), y = 1 / х - 4, y = 1 / (х + 5) - 4-ро пешних,од кардан мумкин аст.
2. Барои хонандагони синфх,ои болой сохтани графики функсиях,ои тригонометрй, функсиях,ои мураккаб, ки бисёраъзох,о ва функсиях,ои тригонометриро дарбар мегиранд, нишон додан мумкин аст.
Намунаи 1.
Графики функсияи y=cos(x) -ро месозем.
Барномаро мекушоем - к;олабе, ки онро пештар сохта будем. Дар он к;имати аввала ва охираи тагйирёбандах,ои х ва у -ро иваз мекунем.
FOR х = -32 TO 32 STEP .01
y = COS (х)
PSET (х * 10 + 320, 240 - y * 10), 2 NEXT
Расми 3
Иловатан ба хонандагон пешниход намудан мумкин аст, ки функсияи у = а cos( Ьх )-ро вобаста аз киматхои гуногун гирифтани а ва Ь тахкик намоянд ё (аз руйи вариант) графикхои функсияхои зеринро:
1) ^ = 10 со5 (х) + 1;
2) у = 6 $1п (х) - 4;
3) у = 5 со5 (0.5х);
4) у = х + $1п (х);
5) у = х * со5 (х);
6) у = х - 2 сох (х);
7) У = | х | + ь1п (х);
8) у = х * $1п (х) созанд. Намунаи 2.
Графики хати качро, ки бо методи параметрй дода шудааст, месозем. х = 20 о (г )2 + 10 о (г) у = 20 со5 (г) $1п (г) + 10 лп (г)
Барнома-колабе, ки пештар сохта будем, мекушоем. Ба сифати тагйирёбандаи давр - г-ро интихоб мекунем (фахмонидан лозим аст, ки ин чо - ин кунч, азбаски х ва у тавассути функсияхои даврии СОБ(г) ва БШ(г) дода мешаванд, он гох кифоя аст, ки кимати г ва 0-ро то ду пи (2к) муоина намоем), х-ро чун у бо формула менависем.
БОЯ 1 = 0 ТО 2 * 3.14 БТЕР .01 х = 20 * СОБ( 1 ) л 2 + 10 * СОБ( 1 ) у = 20 * СОБ( 1 ) * 1 ) + 10 * 1 ) РБЕТ (х * 10 + 320, 240 - у * 10), 14 МЕХТ
Расми 4
Графики чунин хати кач - тукумшуллу^и Паскал ном дорад.
Ба хонандагон барои мустакилона сохтани графики функсияхо чунин мисолхо пешниход намоед:
a(r2 - 1 ) t2 + 1
a К t2~ 1 ) «Г. x
у = —^-- , ин чо a = 1 0, t - димати дилхох
Ба хонандагон супориш дихед то тахкик намоянд, ки графикхои хатхои кач вобаста ба тагйирёбандахои a, b ва R чй тавр иваз мешаванд.
Сохтани графики функсияро дар барномаи EXCEL низ нишон додан мумкин аст. Барои сохтани график, чадвали диматхои функсияро барои диматхои муайяни тагйирёбандаи х сохтан лозим аст. Ин чадвалро чудо намуда, диаграммаро тавассути фармони Вставка ^ Диаграммы сохтан лозим аст. Бехтар аз хама,
барои сохтани графикхо диаграммаи нудтагй бо диматхояш мувофид меояд.
Расми 5
I
: з
л
i б
Т| в э
ID 11
ЗЮ
13 Ц
16 16 17
19
31 Л
а
23
■If -27.5333 U :4.037£
■13 -за .31» -и -¿i.iibs -и д ю ::.iri' ■9 -i>i.^ir, ■S -1ij0iK ■11.5Г:1 15,1177 ■ ПЛТГ7 -11J027;-
ОЗ&З1 I.IWitnj
о
-ГЗЙЖ
S.43S« 11J027;: lJjMSJ 13 117®
■ г 6 1 J ■3 ■2 .1 0 1 2 э] t 3 б
с 1
5.03P32 I .¿53M1 ■1,63973 -I^TSIJ \&ZNT 5.35c 2®
iiSi ■'J0I56I ' .94DH Q.SBSI J^IJ^i! 3,-КЧг z.MJse"
-2
■U.li^l Z.ffiJMr !i.%997 Jfil^P! : ¿»5.331
■1 а^геэ
F 6 H I J К L M N о
J= I
b= 1
Трйконда!
t щ 6 \5
31
■10 ■5 j 5 IS I J 30 5J 31
V НЯ 'At * \ J
......
Расми 6
Бо ичрои чунин супоришот хонандагон маводи дар дарсхои математика омухтаашонро мустахкам мекунанд, тахдидоти мустадилона мегузаронанд, малакахои кор бо барномахои QBASIC ва EXCEL-ро азхуд мекунанд, инчунин шавду хаваси онхо ба омузиши мавзуъхои мазкур меафзояд.
Тарзхои сохтани графикхоро тавассути компютер, ки дар боло муоина намудем, барои халли масъалахое, ки ба амсиласозии равандхои физикй, биологй ва г. бахшида шудаанд, истифода намудан имконпазир аст.
Дар синфи 10 аз фанни технологияи иттилоотй хангоми омухтани мавзуи «Имкониятхои графикии Visual Basic" ва шинос кардани хонандагон бо имкониятхои графикии барнома онхо махорати сохтани барномаи графики функсияро бо истифода аз операторхои Scale (муайян кардани системаи координат), Pset (оператори тасвири нудта) ва Line (тасвири хати рост) пайдо менамоянд. Масалан, дар мавриди ичрои масъалаи 4 [13, с.203] хонандагон графики сеаъзогии квадратии y=ax2+bx+c-ро дар порчаи [хо, xi] бо дадами тадсимотии h месозанд. Пас аз ба кор андохтани барнома дар экран чунин натича хосил мегардад (расми 7):
Расми 7
Сипас, баъд аз оне ки омузгор тарзи сохтани графики функсияро дар забони барномасозии Microsoft VisualBasic 6.0 бо истифода аз тугмахои асбобхо мефахмонад, барои мустахкам намудани дониши хонандагон ба эшон супоришхои амалии мустакилона пешниход карда мешаванд, ки онхо дар зер оварда шудаанд:
а) Графики функсияи у=2-х2-ро дар порчаи [-6, 6] созед.
б) Графики функсияи у=5х2 -а -ро дар порчаи [-9, 9] созед.
в) Графики функсияи у=х3 -ро дар порчаи [-8, 8] созед.
г) Графики функсияи у=7х3 - х2-ро дар порчаи [-11, 11] созед.
Хулоса, тавассути забонхои барномасозии Qbasic, Microsoft Visual Basic аёнй тасвир намудану мушохидаи тагйирёбии хати качи графики функсия хангоми ивазшавии аргументхои функсия имконият пайдо мегардад, ки он ба ташаккули тафаккурии мантикию кобилияти эчодии хонандагон, зимни хал кардани масъалахои доир ба сохтани графикхо дар алгебраи синфи 7 мусоидат мекунад.
АДАБИЁТ
1. Ашкинузе Е.В. Формирование основных понятий математического анализа в школе с использованием ВТ. Дис. канд. пед. наук. -М.: 1987.
2. Гузун Ю.Г. Персональный компьютер как средство коррекции знаний по математике: Дис. канд. пед. наук. -М.: 1992.
3. Дробышева И.В. Индивидуализация процесса обучения математике с помощью компьютера, как средство повышения уровня знаний: Дис. канд. пед. наук. -М.: 1991.
4. Ершов А. П. Компьютеризация школьного и математического образования // Математика в школе. 1989. - №1. - С. 14-31.
5. Журавлева О.И. Методика обучения алгебре в неполной средней школе с использованием компьютера: Дис. канд. пед. наук М.: 1992.
6. Кодиров Н. «Алгебра». Китоби дарсй барои синфи 7. Душанбе: МТЛ ОРЕС, 2005. - 216 с.
7. Кузнецов А. А. ЭВМ на уроках математики // Математика в школе -1985,-№6. -С. 44-46.
8. Кузнецов Э. И. НИТ и обучение математике // Математика в школе -1990,-№5.-С. 5-8.
9. Марюков М. Н. Научно-методические основы использования компьютерных технологий при изучении геометрии в школе. Дис. доктор, пед. наук -Брянск: 1998.
10. Монахов В.М. Перспективы развития новой ИТ обучения на уроках математики // Математика в школе. 1991. - №3. - С. 58-62.
11. Скрыльникова Е.В. Компьютерные средства контроля знаний по математике. Дис. канд. пед. наук -М.: 2000.
12. Якубов А.В. Методика использования персонального компьютера как средства совершенствования уроков систематизации и обобщения знаний по математике. Дис. канд. пед. наук. М.: 1992.
13. Комилов Ф., Мулочонов М., Тухлиев К. Технологии информатсионй. Китоби дарсй барои синфи 10. - Душанбе, 2010. - 272 с.
14. Рижняк Р.Я. Формирование у учащихся 5-6 классов умения решать задачи по математике с использованием ПК. Автореферат дис. канд. пед. наук. -М.: 1990.
15. Беседин Б.Б. Изучение функций в курсе алгебры 7-9 с использованием компьютера. Дис. канд. пед. наук. -М.: 1992.
ПРИМЕНЕНИЕ КОМПЬЮТЕРА В СОЗДАНИИ ГРАФИКА ФУНКЦИИ
В данной статье автор приводит методические рекомендации по эффективному использованию компьютера в преподавании информационной технологии и его взаимосвязи с предметом алгебры седьмого класса при использовании графических возможностей языков программирования Qbasic, Microsoft VisualBasic при создании графика функции. Как показали исследования проводимые автором в средне общеобразовательных учреждениях для создания
графика функции (у=ах, у=х2, у=х3, y=sinx и другие) по алгебре ученики затрудняются. Используя возможности языков программирования высокого уровня на примере Microsoft VisualBasic, учащиеся с легкостью строят график функции. Свою созданную программу учащиеся демонстрируют на уроках алгебры с помощью электронной доски и таким образом в несколько раз облегчают работу учителя.
Ключевые слова: графические умения, компьютерная программа, исследование, решение задач по алгебре, электронная таблица, график функции, квадратная функция, кубическая функция.
USING A COMPUTER TO CREATE A FUNCTION GRAPH
In this article, the author provides methodological recommendations for the effective use of a computer in teaching information technology and its relationship with the subject of seventh-grade algebra when using the graphical capabilities of the Qbasic, Microsoft VisualBasic programming languages when creating a function graph. As shown by the studies conducted by the author in secondary schools to create a graph of the function (у=ах, у=х2, у=х3, y=sinx, and others) in algebra, students find it difficult. Using the capabilities of high-level programming languages using the example of Microsoft Visual Basic, students can easily graph functions. Students demonstrate their created program in algebra lessons using an electronic board and thus facilitate the work of a teacher several times.
Keywords: graphic skills, computer program, research, solving algebra problems, spreadsheet, function graph, square function, cubic function.
Сведения об авторах:
Назаров Довар Амонович - ассистент кафедры методики преподавания начального образования Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни.
Адрес: 734003, Республика Таджикистан, город Душанбе, район И. Сомони, проспект Рудаки 121. Тел.: (+992) 777 00 33 43.
Раджабов Умед Хушвакович - ассистент кафедры методики преподавания физики Таджикского государственного педагогического университета имени Садриддина Айни. Адрес: 734003, Республика Таджикистан, город Душанбе, район И. Сомони, проспект Рудаки 121. Тел.: (+992) 933 21 1721.
About the authors:
Nazarov Dovar Amonovic - assistant of the Department of primary edication methods of the Tajik State Pedagogical University named by S. Aini. Address: 734003, Republic of Tajikistan, Dushanbe city, I. Somoni district, Rudaki Avenue 121. Tel.: (+992) 777 00 33 43.
Rajabov Umed Khushvaqtovich - assistant of the Department of Physics Teaching Methods of the Tajik State Pedagogical University named by S. Aini. Address: 734003, Republic of Tajikistan, Dushanbe city, I. Somoni district, Rudaki Avenue 121. Tel.: (+992) 933 21 17 21.
ОСОБЕННОСТИ ОБУЧЕНИЯ УЧЕНИКОВ ШКОЛЫ ПРИ МЕТОДАХ ПОЗНАНИЯ НА ЗАНЯТИЯХ БИЛОГИИ И ХИМИИ Давлатов С.С., Баротзода К.А.
Таджикский государственный педагогический университет им. С. Айни
Надо отметить, в этой работе мы рассматриваем важнейшие значение современной биологии и характеров особенности обучения учеников общеобразовательной школы при различных методах познания на занятиях биологии и химии. Особое место при преподавании биологии и химии надо обратить на различные особенности обучения учеников 5- 11 классы общеобразовательной школы в Республике Таджикистан.
В настоящее время в школах при изучении различных методах познания учителя средней школы рассматривают различные методы, которые помогают при преподавании биологии и химии.
Учителя общеобразовательной школы, которые являются замечательными мастерами своего дела, которые сумеют показать различные вопросы при прохождении различных методах познания. Они являются крупными и талантливыми современным учителями в Республике Таджикистан, которые в своих занятиях проводят различные методы познания.
Цель эти занятий заключает в том, что они используют различные наглядные пособий по темам, которые они ведут на своих занятиях и строят новый мир. Они показывает