Научная статья на тему 'От ведущего рубрики'

От ведущего рубрики Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
59
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Ценности и смыслы
ВАК
Область наук
Ключевые слова
COMENIUS / SCHOOLBOOKS / VOCAL ALPHABET / PRIMARY TEACHING / ORBIS PICTUS / HUMANISTIC TRADITION

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Пичугина В. К.

The Orbis pictus or the Visible World written by J. A. Comenius is one of the most important illustrated schoolbooks in the history of education. Its first edition was published in 1658 in Nuremberg in the Latin and German languages with woodcut pictures. The Orbis pictus was translated into several languages and used as a schoolbook up to the 19th century. One of the most important parts of the Orbis pictus of J. A. Comenius was the so called "lively and vocal Alphabet" (alphabetum vivum et vocale). It is accepted in the literature that its purpose was to make the process of teaching and learning of reading easier for both teachers and pupils thanks to the phonetic method of ABC-learning. However, as in the researches results presented in the article, short sentences in the "vocal Alphabet" belong to the so called "voces variae animantium"-tradition, with its origins already in the Antiquity (Varro, Suetonius, Polemius Silvius etc.), as well as in the Middle Ages (Aldhelm of Malmesbury, Papias, Carmina Burana, Vincent of Beauvais etc.) and in the early Modern Times (Jacob Grüßbeutel, Georg Ph. Harsdörffer, Hadrian Junius, Peter Apherdianus etc.). The "didactic movement" (die didaktische Bewegung Wolfgang Ratke and followers), the Hartlib's millieu, as well as Comenius' friends (Jan Jonston) and collaborator (Cyprian Kinner, author of the unpublished "Libellum lectorium" 1644) played a great role in shaping Comenius' educational ideas and the final form of the "Orbis sensualium pictus" (1658). This article has been translated by Yulia Kurovskaya and Vitaly Bezrogov in compliance with the State Assignment of the FSBSI Institute for Strategy of Education Development of the Russian Academy of Education within the project 27.8089.2017/BP.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

A LATIN TEXT OF THE “VOCAL ALPHABET” IN THE “ORBIS SENSUALIUM PICTUS” OF J. A. COMENIUS

The Orbis pictus or the Visible World written by J. A. Comenius is one of the most important illustrated schoolbooks in the history of education. Its first edition was published in 1658 in Nuremberg in the Latin and German languages with woodcut pictures. The Orbis pictus was translated into several languages and used as a schoolbook up to the 19th century. One of the most important parts of the Orbis pictus of J. A. Comenius was the so called "lively and vocal Alphabet" (alphabetum vivum et vocale). It is accepted in the literature that its purpose was to make the process of teaching and learning of reading easier for both teachers and pupils thanks to the phonetic method of ABC-learning. However, as in the researches results presented in the article, short sentences in the "vocal Alphabet" belong to the so called "voces variae animantium"-tradition, with its origins already in the Antiquity (Varro, Suetonius, Polemius Silvius etc.), as well as in the Middle Ages (Aldhelm of Malmesbury, Papias, Carmina Burana, Vincent of Beauvais etc.) and in the early Modern Times (Jacob Grüßbeutel, Georg Ph. Harsdörffer, Hadrian Junius, Peter Apherdianus etc.). The "didactic movement" (die didaktische Bewegung Wolfgang Ratke and followers), the Hartlib's millieu, as well as Comenius' friends (Jan Jonston) and collaborator (Cyprian Kinner, author of the unpublished "Libellum lectorium" 1644) played a great role in shaping Comenius' educational ideas and the final form of the "Orbis sensualium pictus" (1658). This article has been translated by Yulia Kurovskaya and Vitaly Bezrogov in compliance with the State Assignment of the FSBSI Institute for Strategy of Education Development of the Russian Academy of Education within the project 27.8089.2017/BP.

Текст научной работы на тему «От ведущего рубрики»

НАУЧНОЕ ЗАРУБЕЖЬЕ

В. К. Пичугина

Доктор педагогических наук, ведущий научный сотрудник Центра педагогической компаративистики Института стратегии развития образования РАО [email protected]

Viktoriya K. Pichugina, Doctor of Education, Leading researcher, Centre for Comparative Education, Institute for Strategy of Education Development

От ведущего рубрики

В этом номере в рубрику «Научное зарубежье» включена статья Адама Фиялковского, профессора Варшавского университета, заведующего кафедрой гуманитарных основ педагогики, руководителя Лаборатории истории образования и воспитания, доктора педагогических наук. Ян Амос Коменский, изучению наследия которого посвятил многие годы жизни А. Фиялковский, является фигурой, во многом предопределившей развитие западной педагогической традиции. Неизменный интерес исследователей к Я. А. Коменскому обусловлен тем, что его сочинения ценны не только глубиной содержания, но и силой влияния, которое они оказали на педагогическую теорию и практику. Одним из таковых является учебник «Orbis sensualium pictus», выдержавший большое количество изданий на разных языках и сохранивший за собой статус одного из самых значимых и популярных учебников в истории учебной литературы.

Часто в историко-педагогических трудах фигура того или иного классика предстает вне исторического контекста и педагогической традиции. В таком случае оценка его заслуг и вклада приобретает подчас фантастические и мифологические черты. Преодолению такого внеисторического подхода к историческому лицу и его реальному наследию посвящены многие работы Адама Фиялковского, детально анализирующего «Orbis pictus», включая комментированный перевод на польский его первого латинско-немецкого издания 1658 года (2015), докторскую диссертацию

От ведущего рубрики

(2012) и публикуемую статью*. Автор предлагает историко-генетиче-скую реконструкцию фрагмента учебного пособия Я. А. Коменского, помогающего начальному усвоению звуков и букв. Статья представляет интерес как для специалистов в области дидактики, истории и философии образования, так и для всех интересующихся особенностями развития западноевропейской педагогической культуры.

* Cm.: Jan Amos Komenski / Johann Amos Comenius, Swiat w obrazach rzeczy dost^pnych zmyslom / Orbis sensualium pictus, Wst^p i przeklad polski z j^z. Jacinskiego Adam Fijalkowski, Warszawa: Wydawnictwa UW, 2015; A. Fijalkowski. Tradycja i nowatorstwo w Orbis sensualium pictus Jana Amosa Komenskiego, Warszawa: Wydawnictwa UW, 2012; Idem. Mit dem Schulbuch »in die Welt« — der Orbis pictus des Johann Amos Comenius // Non Fiktion. Arsenal der anderen Gattungen, Jg. 9, 2014, Heft 2: Schulbuch, wyd./hrsg. von Maren Tribukait, s. 15-27; Idem. Dydaktyka Sigismunda Eveniusa i Jana Amosa Komenskiego // Jan Amos Komenski a Europa XVII wieku, red. Barbara Sitarska, Roman Mnich. Siedlce 2012, s. 161-171; Idem. Orbis Pictus — Swiat malowany Jana Amosa Komenskiego. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2008; Idem. Die 'voces variae animantium' in der Unterrichtstradition des Mittelalters und der Frühen Neuzeit // Das Sein des Dauer, wyd. A. Speer. Berlin-New York: Walter de Gruyter, 2008, s. 447-469; Idem. Comenius auf den Schultern von Riesen? Zur Erstehungsgeschichte des Orbis pictus des Johann Amos Comenius im Kontext der Geschichte der Leselehrarten // Jahrbuch für Historische Bildungsforschung, wyd. H.— E. Tenorth, K.— P. Horn et al. 12, 2006, s. 147-171.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.