NAVOI RUBAI IN MUSTAFA BAFOEV'S VOCAL SERIES
«RUBOIY» Makharov N-Т. Email: Makharov17166@scientifictext.ru
Makharov Nodirdek Tolkunovich - Senior Lecturer, DEPARTMENT OF COMPOSING AND INSTRUMENTATION, STATE CONSERVATORY OF UZBEKISTAN, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: to show how great the image of Alisher Navoi is, Uzbek composers have also turned to chamber music genres. It should be noted that the composers used mainly the romance genre. After all, the advantage of this genre over other genres is that it has the ability to use a poetic text. In particular, in the works of A. Navoi one can observe a number of poetic forms such as rubai, ghazal, qita, tuyuk, which are found in the classical literature of the East. This creates ample opportunities for the composer to write works in the romance genre. In particular, M.Burkhanov's "You never smiled", D.Zokirov's "I did not see", S.Yudakov's "Basandast", M.Leviev's "Dilistonim sen mening", M.Ashrafi's "My soul" and a number of other romances A.Navoi's ghazals created on the basis of. The form of these works is mainly two-part (with repetition) or a simple three-part. These composers paid special attention to the intonational structure of the romantic artistic fabric, the natural tone of the vocal tone. The musical rhythm of the romances is brought closer to the poetic rhythm. The melody is written on the basis of natural modes and is enriched with the peculiarities of Uzbek music (gradual movement of the melody, development, quartet-quintet jumps) and national color.
Keywords: music, melody, melody, romance, genre, ghazal, philosophy, color.
РУБАИ НАВОИ В ВОКАЛЬНОМ ЦИКЛЕ МУСТАФЫ БАФОЕВА
«РУБОИЁТ» Маxаров Н.Т.
Маxаров Нодирбек Толкунович - старший преподаватель, кафедра композиции и инструментовки, Государственная консерватория Узбекистана, г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: чтобы показать, насколько велик имидж Алишера Навои, узбекские композиторы также обратились к жанрам камерной музыки. Следует отметить, что композиторы использовали преимущественно романтический жанр. Ведь преимущество этого жанра перед другими жанрами в том, что в нем есть возможность использовать поэтический текст. В частности, в произведениях А. Навои можно наблюдать ряд поэтических форм, таких как рубай, газель, кита, туюк, которые встречаются в классической литературе Востока. Это открывает перед композитором широкие возможности для написания произведений в жанре романса. В частности, «Ты никогда не улыбался» М. Бурханова, «Я не видел» Д. Зокирова, «Басандаст» С. Юдакова, «Дилистоним сен менинг» М. Левьева, «Моя душа» М. Ашрафи и ряд других. романсы, созданные на основе газелей А. Навои. Форма этих произведений в основном двухчастная (с повторением) или простая трехчастная. Особое внимание эти композиторы уделяли интонационной структуре романтической художественной ткани, естественности тембра вокала. Музыкальный ритм романсов приближен к поэтическому ритму. Мелодия написана на основе естественных ладов и обогащена чертами узбекской музыки (постепенное
движение, развитие мелодии, прыжки квартет-квинтет) и национальным колоритом.
Ключевые слова: музыка, мелодия, мелодия, романс, жанр, газель, философия, колорит.
ПБС 078
Mustafa Bafoev's vocal and piano vocal series "Ruboiyot" is based on A.Navoi's rubai. This vocal series consists of five rubai: "A stranger in a foreign land ...", "I love you very much, dear life", "If I die, do not make my grave here", "Zahid, you are free, I need janana and meat" and "Years of listening to the sheikh's proverbs".
1. The novel "The Stranger in the West ..." focuses on the philosophical thoughts of the great figure. The romance is based on the status of "Navo", and the composer used some elements of this status.
Fig. 1. 1st part
The work is written in three parts, the first part contains the first and second verses of the rubai. The musical fabric in this section is a lyrical, vocal part and a piano part with each other in a question-and-answer format.
The musical fabric of the middle part is well developed. The vocal part is recitative. In turn, in the piano part, we can observe the same movement:
Fig. 2. 1st part
The last part of the work uses a slightly modified view of the first part. 2. The novel "I love you dear, dear life" is written in a bright character. In doing so, the composer tried to express A. Navoi's love for mysticism, that is, for Allah. This romance is very bright in character, and the piano part comes in a wavy motion:
Fig. 3. 2st part
3. The novel "If I die, do not make my grave here" is also reflected in the philosophical thoughts of A. Navoi. It shows the great Simon's boundless love and devotion to his country.
Fig. 4. 3st part 56
The rhythmic look of the left hand of the piano part is repeated throughout the work. This situation enhances the dramatic spirit of the work. Romance is the culmination of the whole series.
Fig. 5. 3st part
4. "Zahid, you are free, I need you." In the context of this romance, the attitude of man to religion towards realistic life is reflected in the fact that the religious worldview in man is closely intertwined with the realistic worldview. The composer appealed to the toccata texture to express his attitude to realistic life in the play. This character, in turn, was achieved by imitating the "click" style of the dutar, which is an Uzbek folk instrument.
Fig. 6. 4st part
5. In the novel " Years of listening to the sheikh's proverbs" once again comes the main image of A. Navoi. This part is written in the same spirit as the first and third parts, and they are interconnected in content. The work is written in a philosophical spirit and has its own culmination.
Fig. 7. 5st part
The composer tried to contrast the parts of the play with each other, to determine the character of a particular romance based on the content of the rubai used in it, and to reveal that content more clearly through musical-artistic paints.
References / Список литературы
1. JabborovА. Composers and musicologists of Uzbekistan. T., 2004.
МЕТРО-РИТМ В ДУТАРНОЙ МУЗЫКЕ Хикматуллаева М.Р. Email: Khikmatullaeva 17166@scientifictext.ru
Хикматуллаева Муминахон Равшан кизи - преподаватель, Республиканский специализированный академический лицей музыки Национальной гвардии
Республики Узбекистан, г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: в данной статье изложенно определение метро-ритма в дутарной музыке. Для изучения анализируемые несколько мелодий условно разделили на группы. Изучена организация формы дутарной музыки, то есть степень суммирования в периоде или в форме.
В данной статье рассматривается продолжительность мелодии в реальном времени, в том числе сравниваются показатели продолжительности в реальном времени в пределах одного произведения.
Ключевые слова: ритм, метр, ийко, период, форма, суммирование, дробление, каденция.
METRO RHYTHM IN DUTAR MUSIC Khikmatullaeva M.R.
Khikmatullaeva Muminakhon Ravshan kizi - Teacher, REPUBLICAN SPECIALIZED ACADEMIC LYCEUM OF MUSIC OF THE NATIONAL GUARD OF
THE REPUBLIC OF UZBEKISTAN, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: this article sets out the definition of the metro rhythm in dutar music. To study the analyzed, several melodies were conditionally divided into groups.
The organization of the form of dutar music, that is, the degree of summation in the period or in the form, has been studied.
This article examines the duration of a melody in real time, including comparing the duration indicators in real time in the limit of one piece.
Keywords: rhythm, meter, iko, period, form, summation, fragmentation, cadence.
УДК 078
Музыка это вид исскуства которое определяется временем, её нельзя представить без метро-ритма. В теории музыки в широком смысле ритм является временной и акцентной стороной мелодии, гармонии, фактуры, тематизма и ряд музыкальных выразительных средств, объединяя и взаимосвязывая все временные параметры музыки.
Ритм в широком смысле основывается на две главные понятия. То есть метр и ритм. Эти понятия тесно связаны между собой, и немогут существовать отдельно.