Научная статья на тему 'Модели жизненного цикла компетенции'

Модели жизненного цикла компетенции Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
52
23
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КОМПЕТЕНТНОСТНЫЙ ПОДХОД / МОДЕЛЬ ЖИЗНЕННОГО ЦИКЛА / ОБЩЕОБРАЗОВАТЕЛЬНАЯ ПРОГРАММА / COMPETENCE-BASED APPROACH / LIFE CYCLE MODEL / EDUCATIONAL PROGRAM

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Шикульская О. М., Герасимова В. А.

В работе выполнен анализ исследований в области компетентностного подхода в образовании, усовершенствована модель жизненного цикла компетенции (AS-IS), показана недостаточная проработка в известных работах вопросов планирования и разработки общеобразовательной программы как начального этапа реализации компетентностного подхода. Предложена новая модель жизненного цикла компетенции (TO-BE) с информационной поддержкой этого процесса.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MODELS OF THE COMPETENCE LIFE CYCLE

In this paper the analysis of research in the area of competence approach in education is performed, competence life-cycle model (AS-IS) is improved, the authors showed insufficient study in famous works of the planning and development of educational program as the initial stage of the competency approach. A new model of the life cycle of competence (TO-BE) with information support of this process is offered.

Текст научной работы на тему «Модели жизненного цикла компетенции»

 материалов знания

совместное обучение нет да 4 3

учет культурных различий нет высокая степень учета 4 4

* р (столбец 4) - оценка, обозначающая прогноз разработчика курса, с (столбец 5) - оценка студента

Использование МООС в смешанном обучении. Что касается вопросов использования МООС в качестве ресурса, дополняющего курс, результаты не столь позитивны. В качестве дополнительного ресурса студентам был предложен курс «eLearning and Digital Culture», разработанный the University of Edinburgh и опубликованный на портале Coursera [4]. Контент курса представляет собой систему учебных материалов, структурированных по четырем модулям. Каждый модуль тематически подразделен на медийный, философский, тематический блоки. Студенты выбирают блоки, наиболее соответствующие интересам каждого и публикуют комментарии по предложенным заданиям на форуме курса или в социальных сетях.

Оценка ресурса по предложенной шкале вызвала затруднение у студентов, в основном, в силу слабого знания английского языка, поэтому была избрана методика интервью, в ходе которого студентам задавались следующие вопросы: «Опишите роль цифровой культуры в современном мире», «Связана ли Ваша деятельность с развитием цифровой культуры?», «Заинтересованы ли Вы в продвижении ваших исследований (проектов, разработок, идей и т.п.) в сетевом (виртуальном, медийном) пространстве? Если да, какие возможности для этого используете?», «Рассматриваете ли Вы МООС как средство интеграции в международное профессиональное сообщество?».

Результат опроса показал, что подавляющее большинство студентов (28 из 31) заинтересованы в расширении международных профессиональных контактов, однако затрудняются назвать способы интеграции в интернациональное экспертное сообщество (19 из 31) и не рассматривают МООС в качестве такого канала (30 из 31).

Таким образом, отметим в заключение, что использование оценочных шкал для разработки электронных ресурсов может рассматриваться как положительный опыт, который позволяет усовершенствовать ресурс не на интуитивной, а на научной основе. Что касается проблемы разработки курса, то она будет продолжена в направлении поиска и разработка методик, позволяющих сочетать в рамках смешанного обучения использование массовых открытых онлайн ресурсов, поскольку их использование открывает хорошие перспективы для обучения студентов навыкам профессионального взаимодействия в виртуальном пространстве на основе презентаций собственных достижений и взаимодействия с коллегами на основе ознакомления с их профессиональным опытом.

Литература

1. Daphne Koller: What we're learning from online education // Comment on this talkted, august-november. Адрес доступа: 2012.http://www.ted.com/ talks/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education.html.

2. E. Gaevskaya, T. Laska. Ways of Access to Visual Cultural Heritage Electronic Visualizations and Arts, Proceeding of EVA London 2014. BCS London 5 Southampton Street, London, UK 8-10 July 2014 Editors: Kia Ng, Jonatan P. Bowen. Sarah McDaid. www.bcs.org/ewic/eva2014. ISBN 978-1-78017-285-9, ISSN1477-9358

3. ELearning and Digital Culture

https://www.coursera.org/course/edc?from_restricted_preview=1&course_id=972667&r=https%3A%2F%2Fclass.coursera.org%2Fedc-003%2Fclass

4. Karen Swan, Scott Day, Leonard Bogle, Traci van Prooyen. AMP: A tool for characterizing the pedagogical approaches of MOOCs. Адрес доступа: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/54/id/1098

5. Tom Reevs. Evaluating What Really Matters in Computer-Based Education http://eduworks.com/Documents/Workshops/EdMedia1998/docs/reeves.htm

6. Гаевская Е. Цифровое культурное наследие. Адрес доступа:

https://bb.spbu.ru/webapps/blackboard/execute/modulepage/view?course_id=_2382_1&cmp_tab_id=_8764_1&editMode=true&mode=cpvie w

7. Гаевская Е.Г. Цифровое культурное наследие: Учебно-методическое пособие. - СПб: Ф-т искусств СПбГУ, 2012. - 139 с. ISBN 978-5-8465-1284-9

References

1. Daphne Koller: What we're learning from online education // Comment on this talkted, august-november. Adres dostupa: 2012.http://www.ted.com/ talks/daphne_koller_what_we_re_learning_from_online_education.html.

2. E. Gaevskaya, T. Laska. Ways of Access to Visual Cultural Heritage Electronic Visualizations and Arts, Proceeding of EVA London 2014. BCS London 5 Southampton Street, London, UK 8-10 July 2014 Editors: Kia Ng, Jonatan P. Bowen. Sarah McDaid. www.bcs.org/ewic/eva2014. ISBN 978-1-78017-285-9, ISSN1477-9358

3. ELearning and Digital Culture

https://www.coursera.org/course/edc?from_restricted_preview=1&course_id=972667&r=https%3A%2F%2Fclass.coursera.org%2Fedc-003%2Fclass

4. Karen Swan, Scott Day, Leonard Bogle, Traci van Prooyen. AMP: A tool for characterizing the pedagogical approaches of MOOCs. Adres dostupa: http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/54/id/1098

5. Tom Reevs. Evaluating What Really Matters in Computer-Based Education http://eduworks.com/Documents/Workshops/EdMedia1998/docs/reeves.htm

6. Gaevskaja E. Cifrovoe kul'turnoe nasledie. Adres dostupa:

https://bb.spbu.ru/webapps/blackboard/execute/modulepage/view?course_id=_2382_1&cmp_tab_id=_8764_1&editMode=true&mode=cpvie w

7. Gaevskaja E.G. Cifrovoe kul'turnoe nasledie: Uchebno-metodicheskoe posobie. - SPb: F-t iskusstv SPbGU, 2012. - 139 s. ISBN 978-5-8465-1284-9

Шикульская О. М., Герасимова В. А.

д.т.н., профессор, Астраханского государственного университета; аспирантка Астраханского государственного университета

МОДЕЛИ ЖИЗНЕННОГО ЦИКЛА КОМПЕТЕНЦИИ

Аннотация

В работе выполнен анализ исследований в области компетентностного подхода в образовании, усовершенствована модель жизненного цикла компетенции (AS-IS), показана недостаточная проработка в известных работах вопросов планирования и разработки общеобразовательной программы как начального этапа реализации компетентностного подхода. Предложена новая модель жизненного цикла компетенции (TO-BE) с информационной поддержкой этого процесса.

Ключевые слова: компетентностный подход; модель жизненного цикла; общеобразовательная программа.

Shikulskaya O.M.1 , Gerasimova V.A.2

1 Doctor of Technical Science, Professor, 2 Graduate student, University Astrakhan State

5

MODELS OF THE COMPETENCE LIFE CYCLE

Abstract

In this paper the analysis of research in the area of competence approach in education is performed, competence life-cycle model (AS-

IS) is improved, the authors showed insufficient study in famous works of the planning and development of educational program as the initial stage of the competency approach. A new model of the life cycle of competence (TO-BE) with information support of this process is offered.

Keywords: competence-based approach; life cycle model; educational program.

In the dynamic development of economics takes place the reorganization of the system of education. Modernization of the content of education is closely connected with the development of a competence-based approach. Today's graduates should have such qualities as mobility, responsibility, ability to apply the gained knowledge in unfamiliar situations, communication skills, flexibility. That’s why the task to graduate specialists possessing not only certain knowledge and skills and to teach a person to act in a concrete life situation is set before educational institutions. The built earlier educational models can't fully train professionals whom the modern economics needs in. The introduction of the new Federal State Educational Standards of Higher Professional Education focuses educational institutions on the result of training expressed by the language of competences, therefore higher education institutions are to teach a student to work in the conditions of uncertainty, frequent change of information and to be able to improve constantly his professional level.

The result of the mastering is aformed set of competencies, i.e. the set of knowledge, skills, abilities and personal qualities necessary for the further successful career after the completion of the educational program. A graduate should possess such a set at the end of the educational process.

The results of the carried-out analysis on scientific and technical literature [1, 2] connected with the definition of the concepts"competence", "competency"and the introduction of a competence-based approach into the system of education, indicate multidimensionality and ambiguity of interpretation of these concepts, and therefore, the based on them approach to the result of teaching and need of modernization of the system of training.

It is an absolutely new paradigm in education, and in spite of a huge number of works in differentfields of science devoted to this subject there are still a lot of uninvestigated questions.

For consideration of all the components of a competence-based approach it is convenient to use the concept of the model of the competence life cycle introduced into the work [8]. However, the model presented in this work doesn't include the initial stage - the stage of planning and development of the general education program, which is the most important one, and the wrong selection of studied disciplines inthe general education program won't allow to create competences demanded by the educational standard and employers.

In this connection the author worked out the model of the competence life cycle (Fig 1). The presented structure of graduates training represents the set of the processes realized by structural subdivisions of a higher educational establishment.

Fig. 1 - The structure of the model of the competence life cycle (AS-IS)

For identification of "bottlenecks" in the research of a competence-based approach of scientific works connected with the stages of the competence life cycle [1, 3-10] the results of the analysis are summarized in table 1. The process of planning and development of the educational program is indicated in the table as stage I, the process of realization ofthe general education program is divided into two stages: II -competence formation, III - control of possession of the competence.

Table 1 - Summary table of authors’ development on formation of competences of university graduates

Phases of CLC I II III

Authors

Krayukova I. V + +

Lisicyna L.S. + +

Ovchynnikov P.V. + +

Perova L.G. + +

Pirskaya A.S. + +

Selyanskaya G.N. + +

Sibikyna I.V. + +

Stolbova I.D. + +

Tumbinskaya M.V. + +

Shabalina О.А. +

The analysis of the table showed that the most uninvestigated thing is the process of planning and development of the educational program. The authors offered a new model of the competence life cycle (TO-BE) with the information support of this process (Fig 2).

6

о The disciplines databank formation

й Formation ofthe competences set

O Formation ofthe educational program structure

O Completion ofthe educational program documents

a Entrance Test й Subjects study о Current control й Intermediate control о Practice and research о The final certification

Fig. 2 - The structure of the model of the competence life cycle (TO-BE)

The process of planning and development of the educational program is divided into the following sub processes: formation of a databank of the given disciplines, formation of the set of competences, formation of the structure of the educational program, completion of documents of the educational program. For realization of this process teachers and employers are supposed to be attracted as experts. The developed model of the competence life cycle forms the plan of authors’ further researches in this direction.

References

1. Kayukova I.V. Development of mathematical methods and models of analysis and forecast of education in universities which are based on competent approach. Specialty 08.00.13. Dissertation. Volgograd - 2014.

2. Conception of long range social and economical development of Russian Federation till 2020. 17.11.2008г. № 1662-р. URL/http://www.ifap.ru/ofdocs/rus/rus006.pdf

3. Lisicyna L.S. Concept and methods of controlling the educational development and teaching graduates by means of the information system. Specialty 05.13.06. Dissertation. St. Petersburg - 2008.

4. Ovchynnikov P.V. Mathematical models and instruments of formation of adaptive educational programs for teaching specialists in universities. Specialty 08.00.13. Dissertation. Novocherkassk - 2014.

5. Perova L.G. Combined control of process of forming competent students of technical section. Specialty 05.13.10. Dissertation. Astrakhan 2013.

6. Pirskaya A.S. Automatization of control of educational programs that are based on the results of federal state educational standards of further education. Specialty 05.13.06. Dissertation. St. Petersburg - 2012

7. Selyanskaya G.N. Article «Methodological base of practice of decisions on developing the competences». Accreditation in educational area in Russia: conditions and perspectives. Materials of the First Russian scientific and professional conference on further professional education./ Experts in further professional educational area, 2010.

8. Sibikina I.V. Models and algorithms go forming the competences of the university graduate. Specialty 05.13.10. Dissertation. Astrakhan - 2012.

9. Stolbova I.D. Adaptive control of training in technical university that is based on competent method. Specialty 05.13.10. Dissertation. Moscow - 2012.

10. Tumbinskaya M.V. Making decisions while evaluating the knowledge and controlling the interactive educational system. Specialty 05.13.10. Dissertation. Ufa - 2011.

Ерилова Е.Н.

Старший преподаватель кафедры математики, Северный Арктический Федеральный Университет имени М.В. Ломоносова ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИНТЕРАКТИВНОЙ ГЕОМЕТРИЧЕСКОЙ СРЕДЫ GEOGEBRA В ВУЗОВСКОМ КУРСЕ

МАТЕМАТИКИ

Аннотация

В статье рассмотрены возможности отдельных программных продуктов профессионального и образовательного назначения, перечислены достоинства интерактивной геометрической среды GeoGebra, а также приведен пример её использования в процессе изучения вузовского курса математики.

Ключевые слова: интерактивная геометрическая среда GeoGebra, программные продукты.

Erilova E.N.

Senior lecturer of department of mathematics, Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov THE USE OF THE INTERACTIVE GEOMETRY TOOL GEOGEBRA IN A HIGH SCHOOL COURSE OF

MATHEMATICS

Abstract

The article describes the capabilities of some software products for professional and educational purposes, lists the advantages of the interactive geometry tool GeoGebra, and also gives an example of its use in the process of learning high school mathematics course.

Keywords: the interactive geometry tool GeoGebra, software products.

В последние годы в процессе преподавания различных дисциплин в вузе всё чаще используются программные продукты, как профессионального, так и образовательного назначения. Особенно актуальным стало использование различных пакетов программ в ходе изучения математических дисциплин.

Существует достаточно большое количество программных продуктов, способствующих активизации образовательного процесса. Например, такие программы, как: Maple, Mathcad, Mathematica, MatLAB, GeoGebra, GeoNext, C.a.R-и др. Применение программных средств особенно актуально на занятиях по высшей математике. Вышеперечисленные пакеты программ способствуют выполнению расчетов за короткое время, позволяют выполнять построения графиков функций и объемных тел и т.д.

7

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.