Научная статья на тему 'Junior pupils’ potential to achieve interdisciplinary educational results when working with texts'

Junior pupils’ potential to achieve interdisciplinary educational results when working with texts Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
159
70
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
МЕТАПРЕДМЕТНЫЕ РЕЗУЛЬТАТЫ ОБРАЗОВАНИЯ / УНИВЕРСАЛЬНЫЕ УЧЕБНЫЕ ДЕЙСТВИЯ / РАБОТА С ТЕКСТАМИ / МЛАДШИЕ ШКОЛЬНИКИ / УРОК РУССКОГО ЯЗЫКА / УРОК МАТЕМАТИКИ / УРОК ОКРУЖАЮЩЕГО МИРА / METASUBJECT EDUCATIONAL RESULTS / UNIVERSAL LEARNING ACTIVITIES / WORK WITH TEXT / PRIMARY SCHOOL PUPIL / RUSSIAN LANGUAGE LESSON / MATH LESSON / SURROUNDING WORLD LESSON

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Bayanova Evgeniya Vladimirovna, Kolesnikova Tat'Yana Mikhailovna

В статье исследуется актуальная проблема формирования метапредметных умений у младших школьников. Эффективным способом решения изучаемой проблемы является использование учителем возможностей работы с текстом на различных уроках в рамках начальной школы (русский язык, математика, окружающий мир). Авторами рассмотрены некоторые особенности работы с текстом в условиях реализации Федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования в соответствии с системно-деятельностным подходом, что позволяет обеспечить успешность усвоения школьниками материала всех учебных предметов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The article is devoted to the relevant problem of forming junior pupils’ interdisciplinary skills. This problem can be efficiently solved by using the potential of working with texts at the primary school lessons (Russian Language, Mathematics, Surrounding World). The paper examines some peculiarities of working with texts in the context of the Federal State Educational Standard of Primary General Education in accordance with the system-activity approach helping to ensure pupils’ success in mastering all the subjects.

Текст научной работы на тему «Junior pupils’ potential to achieve interdisciplinary educational results when working with texts»

https://doi.org/10.30853/pedaqoqy.2019.1.3

Баянова Евгения Владимировна, Колесникова Татьяна Михайловна ДОСТИЖЕНИЕ МЕТАПРЕДМЕТНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ ОБРАЗОВАНИЯ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ ПРИ РАБОТЕ С ТЕКСТОМ

В статье исследуется актуальная проблема формирования метапредметных умений у младших школьников. Эффективным способом решения изучаемой проблемы является использование учителем возможностей работы с текстом на различных уроках в рамках начальной школы (русский язык, математика, окружающий мир). Авторами рассмотрены некоторые особенности работы с текстом в условиях реализации Федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования в соответствии с системно-деятельностным подходом, что позволяет обеспечить успешность усвоения школьниками материала всех учебных предметов. Адрес статьи: www.gramota.net/materials/4/2019/1/3.html

Источник

Педагогика. Вопросы теории и практики

Тамбов: Грамота, 2019. Том 4. Выпуск 1. C. 17-20. ISSN 2500-0039.

Адрес журнала: www.gramota.net/editions/4.html

Содержание данного номера журнала: www.gramota.net/materials/4/2019/1 /

© Издательство "Грамота"

Информация о возможности публикации статей в журнале размещена на Интернет сайте издательства: www.gramota.net Вопросы, связанные с публикациями научных материалов, редакция просит направлять на адрес: pednauki@gramota.net

Теория и методика обучения и воспитания

Theory and Methods of Teaching and Upbringing

УДК 373.3 Дата поступления рукописи: 28.01.2019

https://doi.org/10.30853/pedagogy.2019.L3

The article is devoted to the relevant problem of forming junior pupils' interdisciplinary skills. This problem can be efficiently solved by using the potential of working with texts at the primary school lessons (Russian Language, Mathematics, Surrounding World). The paper examines some peculiarities of working with texts in the context of the Federal State Educational Standard of Primary General Education in accordance with the system-activity approach helping to ensure pupils' success in mastering all the subjects.

Key words and phrases: meta-subject educational results; universal learning activities; work with text; primary school pupil; Russian Language lesson; Math lesson; Surrounding World lesson.

Bayanova Evgeniya Vladimirovna

Kolesnikova Tat'yana Mikhailovna, Ph. D. in Pedagogy

P. P. Ershov Ishim Pedagogical Institute (Branch) of Tyumen State University bayanovaevgeniya@mail.ru; tmk-05@mail.ru

JUNIOR PUPILS' POTENTIAL TO ACHIEVE INTERDISCIPLINARY EDUCATIONAL RESULTS WHEN WORKING WITH TEXTS

In modern education, teaching is considered not as a presentation of ready-made knowledge but as a process of training pupils to solve efficiently everyday tasks forming their readiness for permanent renewal and improvement of knowledge throughout life.

To implement a new approach to teaching, the Federal State Educational Standard of Primary General Education establishes requirements for junior pupils' achievements. Within the framework of the meta-subject approach, pupils develop universal learning activities (further - ULA). The modern educational system focuses on the formation of a whole set of ULA, which secure a junior pupil's self-development and self-improvement in the process of cognition and assimilation of the surrounding world [2; 17].

In this article, we analyze in detail some ULA that refer to working with the text, since they are just the targets, which secure the formation of junior pupils' autonomy and their success in mastering different types of activity.

So, the Federal State Educational Standard of Primary General Education presupposes the formation of junior pupils' skills of the meaningful reading of texts of different styles and genres according to goals and purposes; conscious formation of an oral statement according to communicative tasks and the formation of oral and written texts; skills of using different means for searching, gathering, processing, analyzing, arranging, transferring and interpret-ting information according to communicative and cognitive tasks and technologies of an academic discipline [17].

The term "text" is usually applied to written speech but it's an everyday understanding of text, after all, the term "text" is used to designate not only written but oral and mental (inner) speech. The linguistic encyclopedic dictionary edited by V. N. Yartseva provides the following definition: "Text (from Latin textus - tissue, texture, connection) -a coherent sequence of linguistic units, the basic features of which are coherence and integrity" [9].

According to M. P. Lvov, "text is a space of a statement, a field to express the thought. Within this space, speech strategy is developed" [10, с. 161]. Consequently, mastering the skills of working with the text, a pupil simultaneously works to improve his thoughts.

The text is generated by a speaker/writer on the basis of his intention to transfer most adequately certain content. A. A. Leontyev points out that the text has two basic features - coherence and cohesion. Text coherence can be identified by two or more sequential sentences. If sentences are characterized by coherence, the recipient (object or subject receiving something from the other object or subject) perceives them as integrity. A characteristic opposite to coherence is cohesion, which characterizes text as semantic integrity and can be identified by the whole text or its semantically complete fragments [8, с. 90-92]. Studying coherence and cohesion contributes greatly to the formation of meaningful reading skills.

Work with the text plays the key role in the formation of meta-disciplinary skills, it contributes greatly to harmonious intellectual development of a personality, so the culture of working with the text, information should be formed at the primary school lessons, after all, in the process of reading a junior pupil discovers inter-object relations expressed through words and their representation in the text.

The issues of working with the text are tackled in the studies on linguistics (V. V. Vinogradov, I. P. Galperin, A. M. Peshkovsky, N. S. Pospelov, G. Y. Solganik, et al.), psycholinguistics (I. N. Gorelov, A. A. Leontyev, M. P. Lvov, K. F. Sedov, N. Chomsky, A. M. Shakhnarovich, et al.) and techniques of teaching the Russian language and literary reading (G. G. Granik, V. A. Levin, M. I. Omorokova, N. N. Svetlovskaya, O. V. Soboleva, O. V. Chindilova, et al.).

Studying papers on teaching techniques [3; 7; 14-16; 18] helps a teacher to identify the basic trends of working with texts at the primary school lessons.

Let's consider the basic requirements for junior pupils' competences acquired in the process of working with the text.

First-form pupils work with the text under a teacher's guidance; children learn to read and to understand the text being read. First-form graduates should have the skills to differentiate between the text and the sequence of sentences, to identify semantic fragments (paragraphs), to have a conception of the text structure and be capable to trace the sequence of events, to entitle the text, to develop a schematic or pictorial outline of the text [13].

Second-form pupils continue to work with the text, and the work is performed collectively under a teacher's guidance. Second-form graduates should have meaningful reading skills, be capable to make different types of rendering, to divide the text into paragraphs and to make an outline for the text, to identify the key words and word combinations, to characterize personages and their actions, to choose the appropriate antonyms and synonyms for words [Ibidem].

In the 3rd and 4th forms children are taught to search for the necessary information in the text, to explain texts and to think over their content, to evaluate the text being read. Fourth-form graduates should be capable to identify the main idea of the whole text and its fragments; to find answers to the given questions in the text; to identify the basic and background information; to identify characters' attitudes and to correlate them with their own views; to forecast the story development basing on the headline, illustration or fragment; to formulate questions to the text; to compare texts, which have similar content but belong to different genres and styles [Ibidem].

So, requirements for pupils' meaningful reading skills become more complicated with each stage.

There are different types of tasks when working with the text: reading and identifying semantic fragments; developing an outline; different types of rendering; advanced reading; reconstruction of the distorted text; dramatization of the text or its fragment; selective reading; reading and making notes; searching reading, etc. [Ibidem].

The following principles should be observed when teaching junior pupils to work with texts:

1. Preference should be given to popular scientific texts appropriate for pupils' age group, real life stories or mass media stories. Such texts help pupils to develop their information searching skills.

2. Suggested texts should differ in style but be similar in content, so as to teach pupils to interpret adequately the acquired information.

3. Development of pupils' speech skills should be in the focus of a teacher's attention.

4. When working with texts, a teacher should consider pupils' motivation and their reading abilities.

5. The usage of fiction works of different length allows a teacher to take into account different levels of pupils' competence [Ibidem].

Let's consider the ways to achieve meta-disciplinary results when working with texts at the primary school lessons.

At the Russian language lessons (section "Speech Development") children can perform the following tasks:

- to analyze the given text according to a teacher's and classmates' questions;

- to entitle the text;

- to restore the text according to key words or word combinations;

- from the second year on, to write down firstly separate sentences and then whole texts;

- to write a two- or three-sentence summary of the text;

- to put down landscape description, a personage's portrait, etc.

Depending on educational tasks, pupils can use only the text itself or search for additional information (dictionaries, reference books, Internet).

For example, a Russian-language textbook for the 2nd grade contains the following task: "Read the text. What is it about? Is the title appropriate?" Then the text follows: "At the Festival": They say, dogs and cats can't be friends. But it's not always so. I know a dog, the big one, who is on friendly terms with kittens, moreover, he guards them. The kittens are fond of the dog, too, and they even play together. It's a miracle!" [4, c. 13].

Pupils read the text, analyze it, identify that the text is about dogs and cats as possible friends, discover that the title is inappropriate and offer their own versions of the headline (dogs and cats are friends, etc.).

At the Math lessons pupils work with textual tasks, they analyze a task, ascertain relations between the known and the unknown value, transfer information from the text into a graphical form and vice versa - transfer a schematic drawing into the textual form.

For example, a Math textbook for the 1st grade contains the following task: "There were 10 TV sets in the shop. Today they have sold 2 TV sets. How many TV sets are left? Draw a scheme: designate each TV set with an outlined cell. Solve the task' [12, c. 109]. Pupils read the task, analyze it (there were 10 TV sets, 2 TV sets are sold), draw a scheme:

there were □□□□□□□□□□ □□ are sold □□□□□□□□ are left

Relying on the scheme they solve the task: 10-2=8 (TV sets).

At the Surrounding World lessons pupils identify relevant and irrelevant features, classify them, learn to understand the main idea of a scientific text, fix the results of observations, etc.

For example, a Surrounding World textbook for the 4th grade contains the following text on the theme "Bad Habits": "Cigar smoke contains nearly 800 harmful substances, and not a single useful! Nicotine is the most harmful among them. It weakens the heart, raises blood pressure. Smokers' memory and attention worsen, resistance to illnesses decreases. Smokers frequently suffer from lung diseases, especially such a fatal one as cancer". The pre-reading task is as follows: "Read the text. Explain what damage smoking causes to a human organism". Pupils read the text, pick out facts about smoking, make a report about the harm of smoking and finally conclude that smoking is dangerous for our health [1, с. 63-64].

Educational texts on the Surrounding World are targeted to improve junior pupils' vocabulary and to develop their coherent speech. The work with natural scientific terms helps junior pupils to master learning activities with linguistic units and forms the ability to use knowledge for solving cognitive, practical and communicative tasks in different spheres of activity [6, с. 574].

Pupils' autonomous work with texts at the Surrounding World lessons can include finding answers to certain questions offered by a teacher or contained in the textbook. For example, when studying the theme "Natural Zones", a teacher characterizes a zone according to a scheme and can suggest pupils to read a text about the vegetation of a natural zone. After that a teacher interviews pupils about what they have read and provides them with additional information on this issue.

Home tasks should include working with texts, in particular, answering questions (note it is not just a reference to certain textbook pages, which pupils should read, but also additional literature: pieces of ready-to-use information for weak pupils and information search tips for stronger pupils) [11, с. 151-152].

We should remember that "knowledge about objects and their relations is imprinted into a child's consciousness and experience by means of a language, which allows applying this knowledge to new aspects of reality and transferring it to other people" [5, с. 44].

So, work with the text at the primary school promotes the formation of junior pupils' meta-disciplinary skills. In its turn, cognitive, regulatory, communicative ULA ensure easier assimilation of educational material and help pupils to develop the skills of the practical use of the acquired knowledge, which is essential for their future successful career in the modern society.

References

1. Виноградова Н. Ф., Калинова Г. С. Окружающий мир: 4 класс: учебник для общеобразовательных учреждений: в 2-х ч. 2-е изд., дораб. М.: Вентана-Граф, 2012. Ч. 1. 128 с.

2. Воронцов А. Метапредметные образовательные умения [Электронный ресурс]. URL: http://eurekanext.livejournal.com/ 188095.html (дата обращения: 20.04.2017).

3. Граник Г. Г., Бондаренко С. М., Концевая Л. А. Как учить работать с книгой. М.: Мой учебник, 2007. 256 с.

4. Иванов С. В., Евдокимова А. О., Кузнецова М. И. и др. Русский язык: 2 класс: учебник для общеобразовательных учреждений: в 2-х ч. 4-е изд., перераб. / под ред. С. В. Иванова. М.: Вентана-Граф, 2012. Ч. 2. 176 с.

5. Колесникова Т. М. Психолингвистические и психологические основы формирования языкового чутья и развития речи // Вестник Кокшетауского института экономики и менеджмента. 2009. № 1 (8). С. 37-46.

6. Колесникова Т. М., Щеголева Т. Н. Организация терминологической работы при усвоении естественнонаучных понятий младшими школьниками на основе межпредметных связей в условиях ФГОС НОО // В мире научных открытий. 2015. № 9.2 (69). С. 567-577.

7. Левин В. А. Когда маленький школьник становится большим читателем. М.: Лайда, 1994. 192 с.

8. Леонтьев А. А. Основы психолингвистики. М.: Смысл, 1997. 287 с.

9. Лингвистический энциклопедический словарь [Электронный ресурс] / гл. ред. В. Н. Ярцева. М.: Советская энциклопедия. 1990. URL: http://les.academic.ru (дата обращения: 23.04.2017).

10. Львов М. Р. Основы теории речи: М.: Издательский центр «Академия», 2000. 248 с.

11. Миронов А. В. Как построить урок в соответствии с ФГОС. Волгоград: Учитель, 2014. 174 с.

12. Моро М. И., Волкова С. И., Степанова С. В. Математика: учеб. для 1 кл. нач. шк.: в 2-х ч. 3-е изд. М.: Просвещение, 2003. Ч. 1 (Первое полугодие). 111 с.

13. Новикова С. А. Работа с текстом в начальной школе [Электронный ресурс]. URL: http://snovikova2010.narod.ru/happy_ birsday/rabota_s_tekstom.pdf (дата обращения: 20.04.2017).

14. Оморокова М. И. Совершенствование чтения младших школьников. М.: АРКТИ, 2001. 160 с.

15. Светловская Н. Н. Основы науки о читателе. Теория формирования правильной читательской деятельности. М.: Магистр, 1993. 185 с.

16. Соболева О. В. Беседы о чтении, или Как научить детей понимать текст. М.: Баласс, 2012. 141 с.

17. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования [Электронный ресурс]: утвержден Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 6 октября 2009 г. № 373. URL: http://base.garant.ru/197127/ (дата обращения: 21.03.2017).

18. Чиндилова О. В. Технология продуктивного чтения на разных этапах непрерывного литературного образования в ОС «Школа 2100». М.: Баласс, 2010. 208 с.

ДОСТИЖЕНИЕ МЕТАПРЕДМЕТНЫХ РЕЗУЛЬТАТОВ ОБРАЗОВАНИЯ У МЛАДШИХ ШКОЛЬНИКОВ ПРИ РАБОТЕ С ТЕКСТОМ

Баянова Евгения Владимировна Колесникова Татьяна Михайловна, к. пед. н. Ишимский педагогический институт имени П. П. Ершова (филиал) Тюменского государственного университета

bayanovaevgeniya@mail. ги; Ш^05@таП. ги

В статье исследуется актуальная проблема формирования метапредметных умений у младших школьников. Эффективным способом решения изучаемой проблемы является использование учителем возможностей работы с текстом на различных уроках в рамках начальной школы (русский язык, математика, окружающий мир). Авторами рассмотрены некоторые особенности работы с текстом в условиях реализации Федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования в соответствии с системно-деятельностным подходом, что позволяет обеспечить успешность усвоения школьниками материала всех учебных предметов.

Ключевые слова и фразы: метапредметные результаты образования; универсальные учебные действия; работа с текстами; младшие школьники; урок русского языка; урок математики; урок окружающего мира.

УДК 37.036 Дата поступления рукописи: 06.02.2019

https://doi.org/10.30853/pedagogy.2019.L4

В статье проводится анализ восприятия и использования драматургии ХУШ-Х1Х вв., и в частности драматургии великого русского баснописца И. А. Крылова, в воспитательных и образовательных целях при обучении в старших классах средней общеобразовательной школы. Предлагается использовать изучение и обращение к классической драматургии как метод педагогического воспитательного воздействия на уроках литературы. В связи с этим в работе подробно рассматриваются одноактные пьесы Крылова с выделением темы и проблемы каждого произведения, акцентируется внимание на жанровости драматургии и принципах воспитательного аспекта всего творчества писателя.

Ключевые слова и фразы: воспитание; культурное наследие драматургии И. А. Крылова; обучение и воспитание старших школьников; воспитание патриотизма; воспитание нравственности; комедии И. А. Крылова.

Героева Людмила Михайловна, к. пед. н.

Санкт-Петербургский государственный институт культуры geroevalyuda@mail. ги

ВОСПИТАТЕЛЬНЫЙ АСПЕКТ КОМЕДИЙ И. А. КРЫЛОВА

Имя Ивана Андреевича Крылова известно каждому с раннего детства. Многие его басни вошли в наше сознание с раннего детства. Школьная программа много внимания уделяет этому направлению его творчества. И если Крылова знают как блистательного баснописца, то Крылов-драматург мало кому знаком. Но тем не менее его перу принадлежат истинные драматургические шедевры своего времени - трагедии и комедии: «Илья-богатырь» (волшебная опера в 4 действиях), «Филомела» (трагедия в 5 действиях, в стихах), «Проказники» (комедия в 5 действиях), «Сочинитель в прихожей» (комедия в 3 действиях), «Подщипа» (шуто-трагедия в 2 действиях, в стихах), «Пирог» (комедия в 1 действии), «Модная лавка» (комедия в 3 действиях), «Кофейница» (комическая опера в 3 действиях), «Бешеная семья» (комическая опера в 3 действиях), «Урок дочкам» (комедия в 1 действии).

На сегодняшний день морально-нравственный аспект, который стал основополагающим в комедиях И. А. Крылова, важен не только с литературоведческой точки зрения, но, прежде всего, с воспитательной. Каждая его пьеса-комедия охватывает свою нравственную тему, позволяющую определить направление воспитания такой категории молодежи, как учащиеся старших классов общеобразовательных школ. И в этом смысле драматургия И. А. Крылова - поистине золотой фонд русской литературы.

Когда молодой И. А. Крылов в 15-ти летнем возрасте приехал из Твери в Санкт-Петербург, он дописывал в это время свое первое комическое либретто к опере «Кофейница» (1783). Основой либретто были непосредственные наблюдения над бытом тверских помещиков. Также живой говор крестьян был усвоен юношей в Твери и ее окрестностях, что отразилось на языке пьесы. Иван Андреевич попытался раскрыть и высмеять нравы помещиков-крепостников того времени. К тому же кофейница являлась бытовым явлением в Петровскую эпоху. Помещица Новомодова пошла на поводу у приказчика и городской кофейной гадалки. Интересно наблюдать за поведением Новомодовой на сеансе у кофейницы, которая пытается обвести ее вокруг пальца [3]. И по сей день существует проблема зависимости от шарлатанов различных мастей и мошенников. И. А. Крылов блестяще ее раскрыл. Но в первую очередь тут выступает проблема человеческой личности, взаимоотношения людей. Стоит отметить, что противопоставление действующих лиц - явление, исключительно характерное для русской драматургии.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.