Рефлексия не только помогает школьнику осмыслить учебную деятельность, но и служит эффективным средством обратной связи для учителя.
Осмысление ценности, значимости, целесообразности, полезности, необходимости полученных знаний и опыта в процессе учебной деятельности способствует формированию ценностного отношения школьников к учебной деятельности. Ценностно - ориентационная функция в содержании оценочной деятельности учителя становится приоритетной, ведущей.
При реализации ценностно - ориентационной функции оценочной деятельности учитель может использовать алгоритм самооценки, включая в него вопросы и комментарии, позволяющие «продвигать» учеников к достижению тех результатов, которые запланированы, а значит, и к достижению успеха.
«Какое значение имеет для тебя то, что ты делаешь? А для всех ребят? Это соответствует условиям (требованиям), о которых мы договаривались? Как ты думаешь, какую пользу это принесет твоей семье (коллективу...)? Тебе это необходимо? Почему? Зачем? Как ты думаешь: твои действия приведут нас к поставленной цели? Результаты, которые ты получил, тебя порадовали (устра- ивают)? Ты этого хотел? Сегодня ты всех нас порадовал тем, что. Ты очень нам помог разобраться в трудной задаче. Как ты догадался, что она решается именно так?! Спасибо тебе за то, что...! Нам это было очень важно (нужно, значимо, ценно) и т.п.».
Выполнение правил оценивания позволяет заметно снизить показатели уровня тревожности в ситуациях «предъявления себя», «отношений с учителями», «боязни неуспеха».
Таким образом, оценочная деятельность учителя начальных классов, содержание которой образуют ценностно - ориентационная, контрольная, диагностическая функции и функция обратной связи не только обеспечивает содержательной, достоверной, объективной, дифференцированной информацией о достигнутых школьниками результатах, но и способствует их достижению, способствует развитию учебной деятельности на основе формирования к ней ценностного отношения.
Список литературы / References
1. Пачина, А.Г. Оценочная деятельность педагога как фактор развития учебной деятельности
младших школьников: А.Г. Пачина // Нач. шк. плюс до и после. 2011. №12. с. 56-60.
INFLUENCE OF MASS MEDIA ON THE DEVELOPMENT OF YOUTH OUTLOOK Karamatdinova A.J. (Republic of Uzbekistan) Email: Karamatdinova452@scientifictext.ru
Karamatdinova Ayjamal Jengis kizi - Student, FACULTY OF INTERNATIONAL JOURNALISM, UZBEK STATE UNIVERSITY OF WORLD LANGUAGES, TASHKENT, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: this article describes the influence of mass media on the development of the worldview of young people. Scientific ideas are being sought in this direction. The author gives scientific results. The author analyzes the existing problems in this area. The relevance of the article is that we cannot imagine life and science without mass communication media in the rapidly developing period today. Taking this into account, the author of the article correctly chose the topic. In the process of writing an article on this topic, the books of world-famous scientists were reviewed in detail. Keywords: mass information, medium, information communication, mass communication, psycho-emotional tension, type of communication, flow of information, impact, need.
ВЛИЯНИЕ СМИ НА РАЗВИТИЕ МИРОВОЗЗРЕНИЯ МОЛОДЕЖИ Караматдинова А.Дж. (Республика Узбекистан)
Караматдинова Айжамал Дженгис кызы — студент, факультет международной журналистики, Узбекский государственный университет мировых языков, г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: в этой статье рассказывается о влиянии средств массовой информации на развитие мировоззрения молодежи. В этом направлении идет поиск научных идей. Автор дает
European science № 3 (52) ■ 48
научные результаты. Автор анализирует существующие проблемы в этой области. Актуальность статьи состоит в том, что мы не можем представить себе жизнь, науку без средств массовой коммуникации в бурно развивающийся сегодня период. Учитывая это, автор статьи правильно выбрал тему. В процессе написания статьи на эту тему были подробно рассмотрены книги всемирно известных ученых.
Ключевые слова: массовая информация, среда, информационное общение, массовое общение, психоэмоциональное напряжение, тип общения, поток информации, воздействие, потребность.
UDC 80
Living in today's world, we are constantly confronted with the media. They are so firmly rooted in our daily lives that we cannot even imagine our existence without them. It has become quite common for us to watch the latest news on our favorite TV channel, to find out the score of a football match on a sports website through the Internet, to listen to the weather forecast for the day on the waves of our favorite FM - radio station.
A thousand years ago, man had four types of communication - oral speech, music, painting and writing. Then, at an increasing pace, there are processes of "multiplication" of means of communication. In the XV century, a printed book appeared, in the XVII century - newspapers and magazines. In the XIX century a new revolutionary stage began - photography, radio, telephone, cinema, grammar recording were invented. In the XX century, the rate of "multiplication" is increasing avalanche-like: widely distributed television, tape recording, video, computer systems, rapid printing (photocopier, etc.), space communication.
Satisfying the need for entertainment helps sometimes emotionally discharge, to overcome psycho-emotional tensions. Speaking about influence, first of all it is necessary to note their informational and educational role, thanks to which not only "the walls of apartments are extended to the borders of the planet". To the long-standing correspondence of viewers with newspapers and magazines, radio and television programs with direct participation of listeners and viewers have been added.
The activities of the media have an exceptionally great influence on the life of society as a whole, on the social-psychological and moral image of each member of this society, because any new information received through the media channels is accordingly stereotyped and carries multiple political orientations and values, which are fixed in the minds of people. From the point of view of realization of functions of mass media - developing, bringing up and entertaining - the latter prevails. Thus, of the television programs, the viewing of which, according to researchers, is 2/3 of the volume of leisure of high school students prefer American action movies and Latin American "soap operas", concerts of pop stars, as well as video clips of pop and rock performers shown on music channels. Contacts with the radio are limited exclusively to non-targeted listening to commercial FM stations that sound a constant background to everyday life, where news and commercials intermingle with pop music. Going online is often associated with visiting chat rooms and watching pornography, less often with searching for information or "downloading" ready-made abstracts. In this case, interest in fiction among high school students catastrophically decreases.
Nowadays, one type of human being completes its existence and development and conditions for the formation of another type, with another psyche and body, spirituality and system of aesthetic values. Thus, the means of mass communication bear both the benefits of being connected to the values of peace and the evil of being closed in itself, and a clear weakening of direct contacts. The role of the media can be reduced to mere manipulation if the individual is not prepared to critically evaluate information.
References / Список литературы
1. Boykova R. Television at the crossroads. М., 1998.
2. Bogomolova N.N. Social psychology of mass communication media. М., 1989.
3. BoretskyR. Careful: TV. M., 2002.
49 ■ European science № 3 (52)