INDUCTIVE AND DEDUCTIVE APPROACH IN TESOL Palvanova N.O.1, Khaytboeva O.Sh.2, Omanboyeva A.A.3
1Palvanova Nazokat Oktambaevna - Teacher;
2Khaytboeva Oltinoy Shonazar qizi - Student;
3Omanboyeva A'lokhon Anvarovna - Student, DEPARTMENT OF ROMANO-GERMANIC PHILOLOGY, FOREIGN PHILOLOGY FACULTY, URGENCH STATE UNIVERSITY, URGENCH, REPUBLIC OF UZBEKISTAN
Abstract: understanding Inductive and Deductive Approaches in TESOLA is an instructor in teaching English to speakers of other languages (TESOL, it's vital that some of your training focus on different approaches to effective teaching in the English language classroom. The inductive approach and deductive approach in TESOL are two common methods for teaching English grammar. In the western world, deductive teaching approaches are common in classrooms where English is the first language. There are benefits to both approaches, though they are quite different.
Keywords: approach, common, useful, lecture, big classes, small classes, understand, meaning, words, practice, activities.
The inductive teaching approach in TESOL is a sort of discovery learning that focuses on the student. For example, an instructor might use or show a few examples of a grammar point in English and then ask students what they notice. In many cases, the grammar point might be introduced by simply engaging the students in a directed conversation to slowly introduce it. The teacher guides the students to noticing the grammar pattern, and finally explicitly exposes them to it. Example A teacher writes on the board a few examples of simple present and simple past sentences. The teacher then asks the students what differences they notice in the sentences. The students discuss the differences and maybe even try converting some simple sentences from present to past on their own. Finally, the teacher explains the rule for converting sentences from past to present.
Although inductive teaching takes longer than deductive, many educators agree it is a very efficient method in the long run. Benefits include the following: student interaction and participation. Students rely on their critical thinking to figure out the language. Students gain deeper understanding of the language. A deductive approach is more teacher-centered learning where the points of English grammar are explicitly stated to the students and then tested. Once the grammar is introduced and explained, students usually complete grammar exercises to become familiar with the pattern. This is a method that has been commonly used in English classrooms in the west. Example A teacher writes examples of simple present and simple past sentences on the board. The teacher then proceeds to explain the differences between present and past in English. Once the lecture is complete, worksheets are handed out and students are asked to convert simple sentences from present to past.
Although a little less effective than inductive teaching when used in TESOL, benefits to the deductive approach are Time in the classroom is spent only on the language principle. Most material can be easily taught this way. It encourages faster learning of material There are clear differences to the inductive approach and deductive approach in TESOL. Inductive tends to be more efficient in the long run, but deductive is less time consuming. Much depends on the teacher and the students. You might try and compare both of these approaches at certain points in your teaching to see which is more effective for your students.
References
1. Goner Philips and Walters Steve, 1978. "Inductive and deductive approach in TESOL».
60
2. Rosemary Erlam, 2003. "The Effects of Deductive and Inductive Instruction on the Acquisition of Direct Object Pronouns in French as a Second Language". The Modern Journal. 78, 242.
3. Fischer Robert A., 1979. "The inductive-deductive controversy revisited". The Modern Language Journal. 63. № 3. Р. 18, 99.
4. Gollin J., 1998. "Deductive vs inductive language learning."English Language Teaching Journal». 52, 88-89.
ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ И ИХ ПРИМЕНЕНИЕ В СОВРЕМЕННОЙ МЕДИЦИНЕ Шералиев И.И.
Шералиев Илёс Ибрагим оглы - студент, факультет медицинской педагогики, Ташкентская медицинская академия, г. Ташкент, Республика Узбекистан
Аннотация: в рамках данной статьи рассмотрены некоторые задачи и проблемы внедрения информационных технологий в медицину. Создание и внедрение информационных технологий обусловлены возрастающим объемом информации и усложнением процессов управления в здравоохранении. Современные технологии создают все новые возможности для медицины. Актуальность внедрения современных информационных технологий в медицину заключается не только в том, что это выводит здравоохранение на новый уровень, а также в том, что это существенно сокращает время на доступ, поиск и обмен информацией, а время очень часто играет очень большую роль.
Ключевые слова: здравоохранение, информационные технологии, автоматизация, задачи.
Буквально несколько лет назад об автоматизации системы здравоохранения никто не задумывался. Все документы, включая карты, бюллетени, рецепты на лекарственные препараты, выписывались вручную на бумаге. Это не только сказывалось на скорости работы врачей и медсестер, но и оказывало влияние на качество обслуживания пациентов медицинским персоналом, вело к наличию врачебных ошибок и большим временным затратам на заполнение необходимых документов.
Весь процесс информатизации здравоохранения направлен на создание единого медицинского информационного пространства, позволяющего врачам общаться друг с другом, обращаться к архивам и библиотекам медицинских знаний и технологий, а также взаимодействовать с функционирующей аппаратурой непосредственно с рабочего места и в реальном времени.
Использование информационных технологий в здравоохранении направлено, прежде всего, на решение следующих задач:
• создание электронной очереди, электронная запись к специалистам;
• мониторинг и управление качеством медицинской помощи;
• сокращение сроков обследования и лечения пациентов;
• создание единой информационной сети, в пределах клиники и для взаимодействия с аптеками и другими учреждениями;
• повышение прозрачности деятельности медицинских учреждений и эффективности принимаемых управленческих решений;
• оказание консультационной медицинской поддержки специалистов;
• мониторинг физиологических параметров пациента;
61