Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
ФОЙДАЛИ ЦАЗИЛМАЛАРНИ КАЗИБ ОЛИШ ВА ТАШИШНИНГ ДАВРИЙ-УЗЛУКСИЗ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИДА КОМБИНАЦИЯЛАШГАН АВТОМОБИЛ-КОНВЕЙЕР ТРАНСПОРТИНИ
КУЛЛАШ
d https://doi.org/10.24412/2181-1784-2022-6-710-717
Аннакулов Тулкин Жовбекович
Ислом Каримов номидаги Тошкент давлат техника университети, PhD, доцент Пардаев Абдусамат АбдуFофурович Ислом Каримов номидаги Тошкент давлат техника университети Олмали;
филиали магистранти
АННОТАЦИЯ
Ушбу мацолада автомобил-конвейер транспортининг цисцача тарихига ва каръерларда даврий-узлуксиз технологияларни жорий цилишда ушбу транспорт турини цуллашнинг ауамияти уацида цисцача тухталиб утилган, тог жинсларини ташишдаги афзалликлари келтирилган, турли шароитларда ушбу транспорт туридан фойдаланиш ва унинг ривожланиш йуллари уацида фикр билдирилган.
Таянч иборалар: комбинациялашган транспорт, автомобилъ-конвейер транспорти, даврий-узлуксиз технология, майдалаш-конвейер тизими, майдалаш-юклаш цурилмалари, тик цияликли конвейер.
В данной статье кратко рассказывается об истории автомобильно-конвейерного транспорта и значении использования этого вида транспорта при внедрении периодически-непрерывных технологий в карьерах, преимуществах транспортировки горных пород, использовании этого вида транспорта в разных условиях и его развитии. .
Основные термины: комбинированный транспорт, дорожно-конвейерный транспорт, периодически-непрерывная технология, дробильно-конвейерная система, дробильно-загрузочные устройства, вертикальный наклонный конвейер.
Автомобил-конвейер транспортини ривожлантириш кончилик корхоналарини техник кдйта жихрзлаш ишларини интенсивлаштиришнинг
710
АННОТАЦИЯ
КИРИШ
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
acocuH HyHagumgapugaH Supugup. y acocaH ^oögagu Ka3ugMagapHu ohuk ycygga Ka3uS ogumga ^aBpufi^gyKcro okum TexHogoruacugaH ^oögagaHraH xogga tof ^HHcnapHHH TarnHrn ynyH KyggaHugagu. ymSy кoмSннaцнflgamraн TpaHcnopT Typu öhphhhh MapTa AK^ HuHr TeMup pygagu Kaptepgapuga KyggaHuga SomgaHraH Ba yTraH acpHuHr 40-HHnnapngaH SomgaS ^axoH aMagueTuga KeHr TapKaga Somgagu. KefiuHnaguK aBTOMoSugt-KoHBeöep TpaHcnopTugaH ^oögagaHum reorpa^uacu KeHraöuS SopuS, MeKcuKa, ABcTpagua, nepy, ^ugu, KaHaga Ba SomKa gaBgargap Kaptepgapuga xaM KyggaHuga SomgaHgu. M^X, gaBgaraapuga aBTOMoSugt-KoHBefiep TpaHcnopTH 1960-70 Huggapga gacTgaS oxaKTom KoHgapuga KyggaHuga SomgaHgu: EagaKgaBcK koh SomKapMacuHuHr ncugepaxcK Kaptepuga (1962 h.), naToBCK Kaptepu (1964 h.) [1-10].
KoмSннaцнflgamraн Typra yTum, Kouga Syfiuna KaptepHu Kypumga ^ofigagaHugaguraH aBToMoSug TpaHcnopTugaH KeguS nuKugagu. EyHga KaptepHuHr xa^MugaH KeguS hukus, tof ^uHcnapu MaccacuHuHr xycycuflTgapu, tof ^MHcnapuHuHr ^ofigamum xycycuflTgapu, KoHBeöepgu KyTapMa Ba MKgam nyHKTuHu Kypum ynyH Kaptep MafigoHuHuHr Tafiepguru KaSugap xucoSra oguHagu.
MYX,OKAMA BA HATH^AHAP
Kaptepgapga koh MaccacuHu Tamumga кoмSннaцнflgamraн aBToMoSug-KoHBefiep TpaHcnopTugaH ^oögagaHum aBToMoSug TpaHcnopTura HucSaraH TamumHuHr TexHuK-uKTucoguH KypcaTKuHgapura u^oSuh Tatcup Kypcaragu. KoмSннaцнflgamraн TpaHcnopTgaH ^oögagaHum Ha^aKar nyKypgamum opTumu SugaH eMoHgamuS SopaguraH mapouTgapHu MatgyM gapa^aga Kongaögu, SagKu uKTucoguH a$3agguKgapra xaM oguS Kegagu.
^aBpufi^gyKcro TexHogoruagapga aBTOMoSug-KoHBefiep TpaHcnopTuHu Kyggam MatgyM Sup xa^Mgaru umgapHu Sa^apumHu TagaS этagн. ABBago, ymSy TpaHcnopT Typura yTum 3apypguruHu acocgam aMagra omupugagu, yHga yHuHr SomgaHum BaKTu TaHgaHagu Ba TpaHcnopT Typura yTum Myggaru, KepaKgu koh Ka3um umgapu x&®mu Ba xo3upru BaKTga puBo^gaHum t^umuhuot napaMeTpgapu aHuKgaHagu. KaptepHu peKoHCTpy^ua Kugum, yHu aMagra omupum BaKTu Ba ycyggapuHu KypcaTraH xogga TamKug eTum goöuxa ToMoHugaH SegrugaHagu. TafieprapguK Kypum Ba Kypugum umgapuHu Sa^apum KyngaS oMuggapra SoFguK Ba MatgyM Sup BaKTHu TagaS Kugagu, ygapHuHr gaBoMufiguru 3-4 Hug Ba yHgaH xaM KynpoK BaKTHu TagaS этнmн MyMKuH [1,11,12].
EyryHru KyHga ^axoHHuHr KyngaS ohuk KoHgapuga aBToMoSug-KoHBefiep TpaHcnopTugaH ^ofigagaHuS KeguHMoKga. KoHgapHuHr nyKypgamuS Sopumu ymSy TpaHcnopT TypuHuHr xaM puBo^gamTupuS, TaKoMuggamTupuS Sopugumura
Oriental Renaissance: Innovative, 73 VOLUME 2 | ISSUE 6
educational, natural and social sciences ------ IV ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
туртки булмокда. Автомобил-конвейер транспортини такомиллаштириш зарурати узлуксиз-оким технологиясидан фойдаланган холда карерларнинг чукур горизонтларини ривожлантиришнинг устувор йуналишини ишлаб чикиш билан узвий богликдир. Унинг самарадорлиги куплаб илмий ва лойиха ишланмаларида, махаллий ва хорижий карьерларда куллаш тажрибалари билан исботланган. Чукур карьерларда уни ривожлантириш истикболларини хисобга олиб, айтиш мумкинки, у илгор техник ва технологик ечимларга асосланган булиши керак. Шулардан асосийлари:
- карьерларда кучма майдалаш-юклаш пунктларини куллаш;
- тик кия конвейер оркали кон массасини карьердан ер сиртидаги кабул килиш пунктига чикариб бериш, алохида карьерлар ва транспорт алокаларидан куп функцияли фойдаланиш билан майдалаш ва конвейер комплексларини жойлаштириш учун горизонтларни очишнинг окилона тизимлари [2,11].
Даврий-узлуксиз технологиясининг ривожланиши куп жихатдан комбинациялашган транспортни такомиллаштиришга богликдир. Шунинг учун унинг истикболли ривожланиши узлуксиз-оким технологияни ишлаб чикиш каби карорлар билан белгиланиши керак. Шу билан бирга, фойдали казилмаларни казиб олишда аник кон шароитларига тулик жавоб берадиган параметрларга эга модернизация килинган юкори самарали ускуналардан фойдаланиш максадга мувофикдир. Юкори самарали автотранспорт ускуналаридан фойдаланиш самарадорлиги иш курсаткичларининг узгаришига ва 1 ткм транспорт ишларининг таннархи автосамосвалнинг юк кутариш кобилиятига богликдир. Автосамосвалнинг техник курсаткичлари (, т/с) унинг юк кутариш кобилиятига бевосита боглик ва куйидаги ифода билан аникланади [3]:
бу ерда: - автосамосвалнинг юк кутариш кобилияти, т;
- автосамосвалнинг юк кутариш кобилиятидан фойдаланиш
коэффициенти;
г,- - автосамосвал рейс вакти давомийлиги, мин.
1 т км транспорт ишларининг киймати (Ст-км, сум/т км) автосамосвалнинг иш унумдорлигига тескари пропорционалдир. Уни куйидаги формула билан хисоблаш мумкин:
э
_ ^а сун
Oriental Renaissance: Innovative, 73 VOLUME 2 | ISSUE 6
educational, natural and social sciences ------ IV ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
Бунга (?a нинг ифодасини жойлаймиз ва куйидагига эга буламиз
Бу ерда Та - автосамосвалнинг йиллик иш вакти фонди, соат;
Lnp - автосамосвалнинг юк билан йиллик юрган масофаси, км;
Э. ..... - автомобил транспорти учун эксплуатация харажатлари, сум.
Бу богликликларнинг узгариш табиати 1-расмда курсатилган [3].
Автосамосвалнинг юк кутариш хажми 40 дан 160 т гача узгарганда унинг иш унумдорлиги 2,4 - 2,6 баравар ортади. 1 ткм юк ташиш таннархи икки баравар камаяди. Жахон тажрибасига кура автосамосвалларнинг юк кутариш кобилияти 25 тоннадан 50 тоннагача ошганда транспорт харажатлари хар бир тонна юк учун 0,9% га камаяди. Юк кутариш кобилиятини 50 дан 100 тоннагача ошириш юк ташиш харажатларини хар бир тонна учун 0,4% га камайтиради. Бинобарин, автосамосвалнинг юк кутариш кобилиятини ошириш карьерларда автомобил-конвейер транспортидан фойдаланишнинг техник-иктисодий курсаткичларини сезиларли даражада яхшилаши мумкин. Шу билан бирга, автосамосвалларни танлашда транспорт воситаларининг юк кутариш кобилиятини ошириш билан автомобил йулларини зарур даражада кенгайтиришни хисобга олиш керак, бу эса кушимча устки катлам хажмларини казишни ва режадаги карьер хажмини оширишга олиб келади.
Q*,
Ссум/т^км
8 -600 6 -4(H) 4 - 2(H)
2L
О 40 80 120 160 <7а, т
1-расм. 1,5 км ташиш масофасида автосамосвал таннархининг Ссум/ткм 1 т-км (1) ва иш унумдорлигининг q._ (2, 3, 4) юк кутариш кобилиятига qa нисбатан узгариши: 2, 3, 4 - автосамосвалнинг мос равишда юк ортилгандаги 30, 18 ва 12 км/с тезлиги
713
Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 6
educational, natural and social sciences IV ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
CaMapagopnuKHu MatnyM gapa«:aga omupumra omuMan napaMeTpnapra эга 6ynraH KOHBenepnu TrouMnapgaH ^oftganaHum opKanu x,aM эpнmнm MyMKHH. EyHga стaцнoнap Maftganam-KoHBeftep TrouMnapugaH KeHr $oftganaHu6 KenuHMO^ga. Стaцнoнap Maftganam-KoHBeftep TrouMnapu 6unaH кoм6ннaцнaпamгaн TpaHcnopTHu TynuK aManra omupu6 SynMaftgu. YnapHHHr 6y TapTu6ga Ky-maHunumu tof-koh umnapu guHaMHKacura (koh umnapuHHHr ftunura 5-7 m nacaftu6 6opumu) Ba TexHonoruK wk o^HMnapuHu maKmaHTupum mapraapura moc KenMaftgu. YnapHu Kynnam aBToTpaHcnopT Bocuranapura KaparaHga Te^aMnu 6ynca-ga, aMMo Kaptep HyKypnuru opTumu 6unaH peHTaSennuru KaMaftu6 6opagu.
Manganam-KoHBenep tu3umu ukku ftyHanumga puBo^naHuS 6opMoKga: aHtaHaBun KoHBeHep KypunManapu 6unaH KyBBarau KyHMa MaftganaruHnapHu Kypum Ba tuk ^a KoHBeftepnapHu Kypum. Eup кoнцeнтpaцнa roprooHTuga Mafiganam-WKnam nyHKTuHuHr umnam Myggaru KaMuga 8-10 nun. Ey эсa aBTOMo6un TpaHcnopTugaH HooKu^oHa ^oftganaHumra onu6 Kenagu, HyHKu koh MaccacuHu Tamum Maco^acu 3a6oftgaH Mafiganam-WKnam nyHKTuraHa x,ap fiunu 150-250 m rana opTagu [13,14,15].
ABTOMoSun-KoHBeftep TpaHcnopTu Ba ^aBpuft-y3nyKcu3 TexHonoruanapuHu umna6 HuKumga ^opuft Ba кoнцeнтpaцнa roprooffraapuga xu3Mar Myggaru 3-6 huhhu TamKun этyвнн apuM стaцнoнap KaHTa WKnam nyHKraapuHu ^oftnamTupum TaBcua этнпagн. KyHMa (apuM стaцнoнap) Mafiganam-WKnam KypunManapugaH ^ofiganaHraHga кoм6ннaцнaпamгaн TpaHcnopTHuHr MocnamyBHaHnuru opTagu. EnoK-Mogynnu KoHCTpyKTuBnam ynapHuHr HyKypnuK opra6 6opraHu 6unaH Kaptep MaHgoHu 6yftna6 gaBpuft xapaKaraaHumuHu TatMuHnaftgu. EyHgaH Mafiganam-WKnam KypunManapu 600, 1000 Ba 1350 M3/coaT KyBBaTra эгa ycKyHanap 6a3acuga Kypunumu MyMKuH.
^aBpuft-y3nyKcu3 TexHonoruacu TrouMnapuga aBTOMoSun-KoHBeftep TpaHcnopTuHuHr TexHonoruK uMKoHuaraapu KyHMa Mafiganam-WKnam KypunManapu acocuga tuk Kua KoHBeftepnapgaH ^oftganaHunraHga aHa x,aM TynaKoHnu aManra omupunagu. AHtaHaBuH KoHBeftepnap 6unaH conumTupraHga tuk Kua KoHBeftepnap MaTepuannapHu 50-600 6ypHaKga eKu yHgaH opTuK KuanuKKa TamuH onagu. Ey эсa Kaptep 6oprara KyTapunum ftynuHu Tafiepnamga KoH-Kanuran umnapu xa^MuHu KaMamupagu. EanaHgnuK 100-150m gaH opTraHga koh MaccacuHu Tamumga tuk Kua KoHBeftepnapgaH ^ofiganaHum TaBcua этнпagн. Ey aHtaHaBufi Ba tuk Kua KoHBefiepnapgaH ^ofiganaHum MyMKuH 6ynraH koh mapouraapu yHyH TaarnyKgugup.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
Карьерларнинг бошка шароитларида кон-капитал ишлари хажми кам булганда анъанавий конвейерларни жойлаштириш кийин мураккаблашади, бу эса, шубхасиз тик-кия конвейерларни куллаш ёрдамида комбинацияланган транспортга утишни таказо этади.
Хрзирги кунда Узбекистонда Навоий кон-металлургия комбинатига карашли Мурунтов конига тик кия конвейери (КНК-270) урнатилган булиб (2-расм), коннинг юк ташиш ишларида самарали кулланилиб келинмокда. [4]
2-расм. "Мурунтов" конига урнатилган КНК-270 тик кия конвейери.
(www.ngmk.uz)
Юкорида санаб утилган ечимлардан ташкари, карьерларда Даврий-узлуксиз технологияларда автомобил-конвейер транспортидан фойдаланиш самарадорлигини оширишга каратилган бошка чора-тадбирлар хам мавжуд булиб, улар фойдаланилаётган ускуналарнинг чидамлилиги, илгор усул ва курилмалардан фойдаланган холда хизмат курсатиш даражасини ошириш, ишлаб чикаришни ташкил этишни такомиллаштириш кабилардир.
ХУЛОСА
Умуман олганда, капитал харажатларнинг куп сарфланиши ва объектларнинг узок вакт курилишига карамай, Даврий-узлуксиз технологик тизимларида автомобил-конвейер транспортини лойихалаш ва ишлатиш
715
Oriental Renaissance: Innovative, p VOLUME 2 | ISSUE 6
educational, natural and social sciences IV ISSN 2181-1784
Scientific Journal Impact Factor Q SJIF 2022: 5.947
Advanced Sciences Index Factor ASI Factor = 1.7
тажрибаси ундан фойдаланишнинг ижобий иктисодий самарадорлигини курсатади.
REFERENCES
1. Кармаев Г. Д., Глебов А. В. Выбор горно-транспортного оборудования циклично-поточной технологии карьеров, Екатеринбург 2012.
2. Яковлев В. Л. Перспективные решения в области циклично-поточной технологии глубоких карьеров. Горный журнал. - 2003. - № 4-5
3. Васильев М. В. Комбинированный транспорт на карьерах. М.: Недра, 1975.
4. Санакулов К.С., Шеметов П.А. Развитие циклично-поточной технологии в транспортной системе глубоких карьеров с применением крутонаклонных конвейеров. Узбекистон кончилик хабарномаси илмий-техник ва ишлаб чикариш журнали. 2011 йил 2-сон.
5. Бахтурин Ю.А, Кармаев Г.Д., Берсенев В.А. Вопросы применения циклично-поточной технологии на карьерах // Горный информационно-аналитический бюллетень. - Москва: «Горная книга», 2011. - №3. - С. 62-71.
6. Усманов Н.С., Цой И.В., Иркабаев У.У. и др. Опыт внедрения циклично-поточной технологии на вскрышном комплексе разреза Ангренский // Горный вестник Узбекистана. - Навои, 2015. - №1. - С. 82-86.
7. Annakulov T.J. & Abdumitalipov I. The current state and characteristics of the excavator-automobile complex at the Kalmakyr open cast mine. III International Scientific and Practical Conference «Theoretical and empirical scientific research: concept and trends», 2021; Vol. 1: 161-165. https://doi.org/10.36074/logos-28.05.2021.v1.49 .
8. Bulatov G.Y. & Annakulov T.J. Investigation of the width of the entry of an excavator when loading a mobile crushing plant in the conditions of the Angren coal mine of Uzbekistan. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 2021; 937: 042088. https://doi:10.1088/1755-1315/937/4/042088.
9. Annakulov Tulkin, Eshonqulov Kamoljon, Mamatov Dostonbek. Application of belt conveyors and determination of the main parameters of mobile complexes for the transportation of overburden rocks of the Angren coal mine. International Journal of Emerging Trends in Engineering Research, 2021; Volume 9. No. 4: 383-389. https://doi.org/10.30534/ijeter/2021/08942021
10. Мирсаидов Г.М., Раимбердиев С.У., Абдуллаев А.А. Определение оптимальной ширины заходки экскаватора при применении мобильных комплексов в условиях разработки вскрышных уступов разреза Ангренский. Материалы международной научно-практической конференции «LXI
716
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences Scientific Journal Impact Factor Advanced Sciences Index Factor
VOLUME 2 | ISSUE 6 ISSN 2181-1784 SJIF 2022: 5.947 ASI Factor = 1.7
международные
научные
чтения
(памяти А.Н. Колмогорова)»: Сборник статей. - Москва: 16 декабря 2019 г. -
11. Annakulov T.J., ZairovSh.Sh., Kuvandikov O.A. Justification, selection and calculation of technological parameters of equipment kits of mobile crushing-reloading-conveyor complexes // International Journal Of Advanced Research in Science, Engineering and Technology.- India: National Institute of Science Communication and Information Resources, 2019, Fevruiary. - Vol.6. - Issue 2. -pp. 8072-8079.
12. Annakulov T.J. Development of technological schemes for open-pit mining of deposits using "mobile crushing-reloading-conveyor complexes". E3S Web of Conferences, 2020; 201: 01010. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202020101010.
13. Toshov J.B., Quvondiqov O.A. & Eshonqulov K. Calculation of the service life and assessment of the reliability of conveyor rollers under the conditions of the Angren coal mine. Asian Journal of Multidimensional Research (AJMR), 2021; Vol.10, Issue 3: 365-370. http://doi.org/10.5958/2278-4853.2021.00139.7
14. Annakulov Tulkin, Shamsiev Raxim & Kuvandikov Oybek. Mathematical modeling of determining the productivity of mobile complexes in exercise of inclined connecting accessories. International Journal of Emerging Trends in Engineering Research, 2020; Volume 8. No. 6: 2695-2700. https://doi.org/10.30534/ijeter/2020/77862020
15. Заиров Ш.Ш., Кувондиков О.А., Шарипов Л.О. Расчет технологических параметров комплектов оборудований мобильных дробильно-перегрузочно-конвейерных комплексов // Научно-технический и производственный журнал «Горный Вестник Узбекистана». -Навои, 2019. - № 3. -С.29-34.
С.67-73.