3. Беляева, Т.К. Использование групповых и индивидуальных образовательных маршрутов в работе с одаренными учащимися / Т.К. Беляева, И.Р. Новик, И.А. Воронина // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. Сб. науч. трудов: Ялта: РИО ГПА, 2018. Вып. 58. Ч. 2. С. 33-37.
4. Воронина, И.А. Об организации научно-образовательной экспериментальной площадки «Современные методы организации внеклассной работы в средней школе» / И.А. Воронина, И.Р. Новик // Материалы 62 Всероссийской научно-практической конференции химиков с международным участием «Актуальные проблемы химического и экологического образования». СПб.: РГПУ им. Герцена. 2015. С. 169-172.
5. Воронина, И.А. О профориентационной программе «Химия в моей будущей профессии» для девятиклассников / И.А. Воронина, И.Р. Новик, А.С. Мичурина // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. Сб. науч. трудов: Ялта: РИО ГПА, 2018. Вып. 59. Ч. 3. С. 191-194.
6. Йовайша Л.А. Проблемы профессиональной ориентации школьников. М.: Педагогика, 1983. 129 с.
7. Кривдина, И.Ю. Мой образовательный маршрут на педагогической практике по географии / И.Ю. Кривдина, Т.К.Беляева, Н.Н. Ладилова // Учебно-методическое пособие для студентов-географов. Нижний Новгород, 2012. 52 с.
8. Новик, И.Р. Роль профориентации в условиях непрерывности и преемственности образования / И.Р. Новик, А.Ю. Жадаев, Е.А. Волкова // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. Научный журнал: Ялта: РИО ГПА, 2017. Вып. 54. Ч. 4. С. 104-110.
9. Новик, И.Р. Роль профориентационных мероприятий для школьников в развитии индивидуальных качеств учащихся/И.Р. Новик, И.А. Воронина, А.В. Сидорова, И.В. Леонова // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. Научный журнал: Ялта: РИО ГПА, 2017. Вып. 55. Ч. 6. С. 134-142.
10. Новик, И.Р. Формирование у студентов педагогического вуза профессиональной компетентности во время работы с одаренными учащимися Нижегородской области / И.Р. Новик, А.Ю. Жадаев, И.А. Воронина, О.А. Савина, А.В. Сидорова // Современные наукоемкие технологии. 2015. № 12-5. С. 914-918.
11. Прохорова, М.П. Организация самостоятельной работы обучающихся в форме проектной деятельности / М.П. Прохорова, А.А. Семченко // Вестник Мининского университета. 2017. № 2 (19). С. 4.
12. Резапкина, Г.В. Я и моя профессия: Программа профессионального самоопределения для подростков / Г.В. Резапкина. М.: Генезис, 2007. 128 с.
13. Рузанова, Ю.В. Портфолио ученика как основа построения индивидуального образовательного маршрута / Ю.В. Рузанова, Т.К. Беляева // Орфановские чтения: сборник статей по материалам Всероссийской научно-практической конференции. 2015. С. 142-146.
14. Рузанова, Ю.В. Реализация предметного образовательного маршрута ученика как основа индивидуализации обучения в современной школе / Ю.В. Рузанова, Т.К. Беляева, Е.Е. Варакина // Педагог 3.0: подготовка учителя для школы будущего: сборник статей по материалам Всероссийской научно-практической конференции. Н.Новгород: Мининский университет, 2016. С. 184-190.
15. Бережная, И.Ф. Педагогическое проектирование индивидуальной траектории профессионального развития будущего специалиста: Автореф. дис... доктора пед. наук: 13.00.08 [Электронный ресурс] / И.Ф. Бережная. М., 2012. URL: http://Научная библиотека диссертаций и авторефератов disserCat http://www.dissercat.com/content/pedagogicheskoe-proektirovanie-individualnoi-traektorii-professionalnogo-razvitiya-budushche#ixzz5TJpRy4jw (дата обращения: 8.10.2018г.)
Педагогика
УДК 378.145
кандидат педагогических наук, доцент Нурутдинова Аида Рустамовна
Учреждение высшего образования Университет управления «ТИСБИ» (г. Казань); кандидат педагогических наук, доцент Дмитриева Елена Викторовна
Казанский государственный энергетический университет (г. Казань)
ИНОСТРАННЫЕ ЯЗЫКИ НА РЫНКЕ ДОПОЛНИТЕЛЬНОГО ЯЗЫКОВОГО ОБРАЗОВАНИЯ
Аннотация. В России рынок образовательных услуг в целом, перенасыщен предложением и является высококонкурентным. В то же время рынок перспективен и динамично развивается даже в условиях кризиса. Ведь необходимость изучения иностранного языка осознают все. В данной статье приводится современное состояние рынка образовательных услуг по иностранным языкам в Казани, что позволяет получить информацию о предложениях на рынке коммерческих услуг по иностранным языкам, особенностях, преимуществах и недостатках курсов и образовательных программ. Таким образом, анализ предложений на рынке, характер спроса, анализируется представление о развитии рынка дополнительного языкового образования в целом. Владея достаточной информацией, касающейся состояния рынка коммерческих услуг по обучению иностранным языкам дает нам возможность сравнивать ассортимент стоимости предложений и корректировать деятельность с учетом тенденций рынка и запросов потребителя.
Ключевые слова: языковое образование, дополнительное образование, формирование компетенций, иностранные языки, образовательная инфраструктура.
Annotation. In Russia, the educational market as a whole is oversaturated with supply and is highly competitive. At the same time, the market is promising and dynamically developing even in a crisis. After all, everyone is aware of the need to learn a foreign language. This article presents the current state of the market for educational services in foreign languages in Kazan, which makes it possible to obtain information about offers in the market for commercial services in foreign languages, features, advantages and disadvantages of courses and educational programs. Acquiring the sufficient information regarding the market state for the commercial services for teaching foreign languages, we can compare the range of value propositions and adjust activities taking into account market trends and consumer demands.
Keywords: language education, lifelong education, the competences formation, foreign languages, educational
infrastructure.
Intoduction. Learning foreign languages contributes to the cultural functioning and helps to bring up a socially active, humanistically-oriented person with intercultural interaction skills. The external environment of the educational services market is represented by the political, economic, and socio-cultural environment, which affects the success and effectiveness of the implementation of continuing education programs. Political and economic events taking place in the country also have a significant impact on marketing decisions in the field of educational services. It is the economic environment that determines the level of consumer ability of the population cause not only quantitative but also structural changes in the demand for lifelong educational services.
The Federal Law on Lifelong Education defines lifelong education as "a purposeful process of education and training through the implementation of additional educational programs, the provision of lifelong educational services and the implementation of educational and informational activities outside the main educational programs in the interests of the individual, society, state" [7, 8]. Teaching a foreign language in the context of lifelong education in the field of culture is aimed at "the formation of foreign language communicative competence, that is, the ability and readiness to carry out foreign language interpersonal and intercultural communication with native speakers" [8].
For example, when the economic situation has stabilised, enterprises begin to reach the level of international cooperation, and the need for learning foreign languages increases. For example, the demographic situation plays an important role, namely: due to the reduction in the number of young generations as the primary consumer of educational services, the market for primary and additional education is significantly "undermined".
The demand for additional educational services is interrelated with the level of culture, i.e. the consumer consciously directs a large share of the cost of meeting their educational needs, which increases according to the growth of the cultural level. In Russia, education is included in the group of priority values, and it is this fact that explains the continued high demand for the services of educational institutions, including paid ones, even during the economic crisis.
Main material. In modern Russian society, additional education is considered as the main component of the educational space, organically combining education, training and personal development.
Additional language education is defined as the process of the development of foreign language communication skills aimed at the cultural, creative, intellectual, moral, patriotic development of the personality [6]. Thus, additional education for various categories of people and with its established mechanism of social equalization of opportunities for personalized education gradually becomes the core of the system of continuous education, the zone of the nearest prospective development [3].
The most offered in the market of paid further educational services of Kazan is the language of international communication - English. Additional educational services are also offered in German, French, Spanish, Italian. However, the demand for other languages is increasing, so there are offers in both Chinese and Japanese.
Under the further education (adult education, continuing education, lifelong learning, lifelong education) refers to the process of personal development of skills throughout life. Consequently, additional training varies from courses to professional retraining, involving a diploma. The inclusion of further education in the modern socio-cultural process allows developing promising educational programs and determining the social order at a specific stage of its historical development [4]. Thus, a system of continuous foreign language education was formed, which has existed for more than 20 years and can be characterised as follows:
1. the result of the social needs of society.
2. a type of additional professional education in which a foreign language acts as a profession.
3. chain of continuous foreign language education, where the leading provisions are continuity and continuity.
Various linguistic or language centres, as well as higher education institutions, offer additional educational
programs. In this article, we will consider what services in foreign languages are offered in addition to higher education institutions, as a rule, these are language courses. Often, such language courses are organized at travel agencies; goal, which provides the necessary minimum of knowledge for survival abroad.
Language centres offer to learn any language: from the elementary to the advanced level. All language courses promise an individual (personal) approach, a friendly atmosphere, good technical equipment for the audience, convenient class time, the minimum number of students in a group, advanced teaching methods, certified teachers who know all the techniques and technologies and are fluent in English. Upon completion of training, all courses end with the issuance of a certificate or other document (not accredited and not a state sample), but nevertheless, the sites and "all possible" social networks have extremely positive feedback from listeners, which boils down to the fact that only on these courses and nowhere else can you learn a foreign language quickly, effortlessly and effectively.
The target audience for language courses is diverse since foreign languages are a priority for general education and child development. There are many popular additional educational programs for children of different school age; because in the conditions, it is quite difficult to provide an individual approach since teachers are not able to give everyone proper attention. We will designate the factors that attract students to language courses and what is important for them in such language programs:
- teaching in pairs, when, for example, one teacher teaches vocabulary and grammar more, and the other removes barriers and teaches not to be afraid to speak;
- communication on courses exclusively in a foreign language;
- fluency in a foreign language and vocabulary of a teacher;
- the opportunity to engage in a pair of your choice;
- the opportunity to choose the time of classes in the case of an individualized form of study;
- study in joy, pleasure from communication;
- the opportunity to attend a free class and assess the comfort of the audience and the atmosphere during the class;
- the opportunity to continue to study abroad.
With all the positive points: none of the students mentions the lifelong educational programs in foreign languages offered by higher educational institutions of Kazan. Nevertheless, Kazan universities have a certain range of services in foreign languages and foreign language training is available in each of them. In the further education of non-linguistic universities, foreign languages are represented in different volumes: as additional qualification programs for students or as professional retraining programs for teachers. In general, language courses are not a priority for educational activities of universities.
In recent years, the process of changing the content, increasing the availability and quality of additional education has been intensively implemented through the introduction of new educational projects and areas, development of a new regulatory framework, further programs of a new generation aimed at developing innovation activities related to information technology and the Internet is being carried out -resources. Information technologies as a means of teaching foreign languages, their classification, as well as the principles of teaching, taking into account the use of information technologies, are considered in their works by S. A. Bezborodova [1, p. 6-10].
Conclusions. N. V. Shestak and S. Yu. Astanina distinguish the following principles of training in the system of supplementary education: the principle of the student's joint activities with group mates and the teacher in training and in the learning process, the principle of transferring the existing positive life experience, practical knowledge and skills of the student as a learning base and a source of formalization of new knowledge, the principle of an individual approach to learning based on personal needs, taking into account the socio-psychological characteristics of the person incipit of the student and others [9, c. 30-32].
- Intercultural, communicative and interpersonal orientation: According to Professor N. N. Sergeeva, the structure of foreign language communicative competence includes "knowledge - lexicon (thesaurus), the rules of combining words and grammatical design of the sentence, text frames; skills of generating and understanding the utterance and text in foreign language communication; value-semantic relationship as the significance of the conditions and subject of the statement and understanding of the received message, determining the involvement of a person in foreign language communication; arbitrary emotional-volitional regulation of speech activity in accordance with the conditions of foreign language communication based on its reflection; readiness to engage in foreign communication adequately in any of his situations "[5, p. 149-150].
- The novelty of the pedagogical process: the creation of a motivational sphere through the introduction of innovative moments. "Innovation is a product of deliberate, purposeful, scientifically based activity, including planning, specific stages of implementation, and effective completion in educational practice" [2, p. 209].
- The relationship of the creative, thinking-motivational component in teaching foreign languages in terms of additional education. "Creativity is a key part of development that enriches it as a person and as a representative of society" [10, p. 4].
- Qualitative selection of language material in the process of learning in terms of additional education is aimed at high-quality teaching of the subject and aimed at the development of the motivational sphere, taking into account their age, individual, intellectual capabilities.
- Orientation to advance, focused on mastering a large amount of language material, where there is an in-depth study of certain topics, grammatical material, lexical units.
Currently, the system of continuous foreign language education operates on the basis of the Institute of Continuing Education (INO), which represents the structure in which foreign language educational programs are in demand in the market, the best certified teachers work, and a corresponding educational infrastructure has been created that allows you to accept a large number of students. As a rule, educational centres are characterized by a high level of educational services provided and specialize in providing academic services in various fields. In addition to educational activities, the institute is actively engaged in advertising, vocational guidance among schoolchildren and applicants, teacher training, educational work through bringing them to separate objects of additional education and organizing project activities, etc.
Литература:
1. Безбородова С. А. Информационно-коммуникационные технологии как средство развития лексической компетенции студентов горных специальностей // Педагогическое образование в России. - 2013. - No 1. - С. 6-10.
2. Булыко А. Н. Современный словарь иностранных слов. - 2-е изд., испр. и доп. - М.: Мартин, 2006. - 848 с.
3. Гальскова Н. Д. Теория обучения иностранным языкам: Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. линг. ун-тов и фак-тов ин. яз. выс. пед. учеб. зав. - М.: Академия, 2004. - 136 с.
4. Копылова Ю.В. Дополнительное языковое образование: методический анализ действительности // Инновационные тенденции развития системы образования: мат-лы VI Междунар. науч.-практ. конф., Чебоксары, 19 февраля 2017 г. - Чебоксары: ЦНС «Интерактив плюс», 2017. - С. 179-182.
5. Сергеева Н. Н. Дополнительное филологическое образование в профессиональной подготовке социальных работников: учеб. пособие. - М., 2002. - 110 с.
6. Сергеева Н. Н. Иноязычная коммуникативная компетенция в сфере профессиональной деятельности: модель и методика // Педагогическое образование в России. - 2014. - No 6. - С. 152-155.
7. Федеральный закон Российской Федерации от 29.12.12 No 273-ФЗ [Электронный ресурс]. - Режим доступа: http://www.rg.ru/2012/12/30/obrazovanie-dok.html.
8. Фундаментальное ядро содержания общего образования / Рос. акад. Наук; Рос. акад. образования; под. ред. В. В. Козлова, А. М. Кондакова. - 5-е изд., дораб. - М.: Просвещение, 2014. - 79 с.
9. Шестак Н. В., Астанина С. Ю., Чмыхова Е. В. Андрагогика и дополнительное профессиональное образование. - М.: Изд-во СГУ, 2008. - 201 с.
10. Щукин А. Н. Методика обучения речевому общению на иностранном языке: учеб. пособие для преподавателей и студентов языковых вузов. - М.: Икар, 2014. - 454 с.
11. Nurutdinova A.R., Dmitrieva E.V., Amirova G.G. Ways to realise the concept of digital integration in education: design and teaching-learning. International Journal of Advanced Studies. 2018. Т. 8. № 1. С. 27-54.
Педагогика
УДК: 371.24
кандидат педагогических наук, доцент кафедры математики, теории и методики обучения математике Овчинникова Марина Викторовна
Гуманитарно-педагогическая академия (филиал) Федерального государственного автономного образовательного учреждения высшего образования
«Крымский федеральный университет имени В. И. Вернадского» (г. Ялта)
ИСПОЛЬЗОВАНИЕ МЕТОДОВ ДИФФЕРЕНЦИАЛЬНОГО ИСЧИСЛЕНИЯ ДЛЯ РЕШЕНИЯ ЭКСТРЕМАЛЬНЫХ ГЕОМЕТРИЧЕСКИХ ЗАДАЧ КАК ПРЕДМЕТ ИЗУЧЕНИЯ В ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПОДГОТОВКЕ БУДУЩИХ УЧИТЕЛЕЙ МАТЕМАТИКИ
Аннотация. В статье рассмотрены некоторые теоретические и методические особенности применения методов дифференциального исчисления для решения экстремальных геометрических задач, которые используются в подготовке будущих учителей математики. Приведены примеры задач и их решения, степень сложности которых имеет разные уровни.
Ключевые слова: экстремальные геометрические задачи, методы дифференциального исчисления, профессиональная подготовка учителя математики.
Annotation. Some of the theoretical and methodological peculiarities of differential calculus methods application to the extreme geometric tasks solution are described in this article. The samples of the tasks as well as their solutions with different levels of difficulty are also submitted.
Keywords: extreme geometrical tasks, differential calculus methods, professional training of Mathematics teacher.
Введение. Умение научить школьников решению экстремальных геометрических задач является важным для учителя математики. В дисциплине «Методика обучения математике» изучение методических основ решения таких задач приходится на раздел «Использование производной» при изучении алгебры и начал анализа, который, согласно учебной программы дисциплины, изучается в VII семестре. В связи с тем, что преподавание математических дисциплин профессорско-преподавательским составом нашей кафедры строится на принципах личностной ориентации и профессионально-педагогической направленности, мы включаем такие задачи уже при изучении дифференциального исчисления на I семестре обучения, обсуждаем методические особенности их использования в школе. Тема обязательно рассматривается в работе проблемной группы «Межпредметные связи в преподавании математических дисциплин», где обучающиеся готовят подборки соответствующих задач. Таким образом, экстремальные геометрические задачи становятся объектом изучения и в математическом анализе, и в методике изучения математики, и в работе проблемных групп.
В статье продолжается рассмотрение различных способов решения экстремальных геометрических задач в школьном курсе и иллюстрируется применение методов дифференциального исчисления для решения этих задач [2-8].
Формулировка цели статьи. Цель статьи - описание методических особенностей обучения будущих учителей математики работе с экстремальными геометрическими задачами, решаемыми при помощи методов дифференциального исчисления в рамках школьного курса геометрии, алгебры и начал математического анализа.
Изложение основного материала статьи. Суть методов дифференциального исчисления базируется на стройной теории, которая является базовой в математическом анализе. Наиболее общим методом решения задач на максимум и минимум, в том числе и геометрического содержания, является метод дифференциального исчисления. Этот метод алгоритмичен, универсален, но, к сожалению, не всегда является самым простым из методов решения. Его использование также имеет свои границы применения. Суть этого метода заключается в том, что величину, которую исследуют на экстремум, необходимо выразить через другие величины математическим языком как функцию этих величин, то есть выразить её в виде формулы типа у = fx). Потом средствами дифференциального исчисления эту функцию исследуют на максимум и минимум. Следовательно, при этом методе геометрические свойства фигуры заменяются соотношениями алгебры и математического анализа, который даёт возможность найти область определения функции, найти производную, если она существует, исследовать функцию на экстремум, найти наименьшее и наибольшее значение функции в области её определения.
Перечислим основные сведения из математического анализа (без доказательств), на основе которых решаются задачи геометрического содержания. Сразу отметим, что мы используем эти формулировки и при изучении систематического курса математического анализа. Уровень строгости каждой формулировки в изложении этого материала может быть разными, каждую из них мы рассматриваем с разных точек зрения: методической (которая учитывает возрастные особенности обучающихся), научной (строгость и чёткость определений) и вариативной.
К основным теоретическим сведениям, которыми должны овладеть обучающиеся для решения таких задач относятся достаточные условия монотонности функции (возрастания, убывания, постоянства), критерии существования экстремума, а также умения записывать условие геометрической задачи в алгебраическом виде и навык нахождения наибольшего и наименьшего значения функции на отрезке.
Кратко перечислим эти сведения, которые мы предлагаем будущим учителям найти в различных источниках (учебники и справочники по высшей математике, математическому анализу, старые школьные учебники различных годов выпуска, современные школьные учебники по учебно-методическим комплексам различных авторов и уровням (базовый, углублённый), учебники математики для СПО), рассмотреть различные формулировки, выбрать из них те, которые соответствуют возрастным особенностям обучающихся старшей школы, СПО, бакалавриата.
Кратко перечислим используемые теоретические факты.
Достаточные условия возрастания (убывания) функции.
Допустим, что функция у = fx), определена на некотором промежутке [a;b], a x0 является внутренней