Научная статья на тему 'Expressive means and stylistic devices of creating artistic image in A. Kh. Mukozhev’s poetic works'

Expressive means and stylistic devices of creating artistic image in A. Kh. Mukozhev’s poetic works Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
747
36
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ХУДОЖЕСТВЕННЫЙ ОБРАЗ / ВЫРАЗИТЕЛЬНОСТЬ РЕЧИ / ЭКСПРЕССИВНОСТЬ / ЭКСПРЕССИВНАЯ ЛЕКСИКА / ТРОПЕИЧЕСКИЕ ОБРАЗОВАНИЯ / АССОЦИАТИВНО-ОБРАЗНОЕ ПЕРЕОСМЫСЛЕНИЕ ЗНАЧЕНИЯ / ARTISTIC IMAGE / SPEECH EXPRESSIVENESS / EXPRESSIVENESS / EXPRESSIVE VOCABULARY / TROPEIC FORMATIONS / ASSOCIATIVE-IMAGINATIVE RECONSIDERATION OF MEANING

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Камбачоков Адам Муштагидович, Губжокова Диана Джарихановна

На материале поэтических произведений одного из лучших адыгских мастеров художественного слова А.Х. Мукожева впервые рассматриваются важнейшие экспрессивно-стилистические средства формирования художественного образа в кабардинском поэтическом тексте. Особое внимание при этом уделяется наиболее часто применяемым в произведениях адыгской художественной словесности системным языковым средствам достижения экспрессивности, в первую очередь на лексико-семантическом уровне. Наиболее продуктивным из лексико-семантических средств создания экспрессивной окраски слов и выражений является ассоциативно-образное переосмысление значений, в основе которого лежат тропы. Среди них важнейшими являются метафора, метонимия, сравнение, весьма умело используемые автором. Исследование показало, что для создания яркого, реалистичного художественного образа в произведениях поэта также использованы так называемые «авторские фразеологизмы», эпитеты, метонимия, оксюморон, антитеза, перифраз, гипербола и др. В его творчестве имеют место отдельные поэтические произведения, представляющие собой сплошную метафору («Жизнь-старый поезд», «Сытый и голодный» и др.). Результаты работы могут быть использованы в курсах по экспрессивной лексикологии, экспрессивному синтаксису, лингвистике текста и стилистике адыгских языков.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Некоторые экспрессивно-стилистические средства создания художественного образа в поэтических произведениях А.Х. Мукожева Мыкъуэжь А.Хь. и усэхэм зыхэщIэныгъэм и IэмалхэмкIэ художественнэ образхэр зэрыщызэфIэгъэувар

The most important expressive means and stylistic devices forming an artistic image in the Kabardian poetic text are first considered on the material of the poetic works of one of the best Circassian masters of the artistic word A.Kh. Mukozhev. A particular attention is paid to the system-linguistic means of achieving expressiveness, primarily at the lexical-semantic level most frequently used in the works of the Circassian poetry. The most productive of the lexical and semantic means of creating an expressive coloring of words and expressions is the associative-figurative reinterpretation of meanings, which is based on tropes, among which the most important are metaphor, metonymy, simile, which A.Kh. Mukozhev used very skillfully. The study shows that the so-called «author’s phraseological units», epithets, metonymy, oxymoron, antithesis, periphrasis, hyperbole, etc. are also used to create a vivid, realistic artistic image in the poet’s works. There are separate poetic works, representing a sustained metaphor («Life is an Old Train», «Sated and Starving», etc.). The results of the work can be used in courses on expressive lexicology, expressive syntax, text linguistics and stylistics of the Circassian languages.

Текст научной работы на тему «Expressive means and stylistic devices of creating artistic image in A. Kh. Mukozhev’s poetic works»

УДК 811.352.3 : 81' 373

ББК 81.602

К 18

Камбачоков А.М.

Доктор филологических наук, профессор кафедры кабардинского языка Кабардино-Балкарского государственного университета им. Х.М. Бербекова, e-mail: akamb@mail.ru

Губжокова Д.Д.

Кандидат филологических наук, заместитель директора Института повышения квалификации и профессиональной переподготовки Кабардино-Балкарского государственного университета им. Х.М. Бербекова, e-mail: gubz@list.ru

Некоторые экспрессивно-стилистические средства создания художественного образа в поэтических произведениях А.Х. Мукожева Мыкъуэжь А.Хь. и усэхэм зыхэщ1эныгъэм и 1эмалхэмк1э художественна образхэр зэрыщызэф1эгъэувар

(Рец ензирована)

Аннотация:

На материале поэтических произведений одного из лучших адыгских мастеров художественного слова А.Х. Мукожева впервые рассматриваются важнейшие экспрессивно-стилистические средства формирования художественного образа в кабардинском поэтическом тексте. Особое внимание при этом уделяется наиболее часто применяемым в произведениях адыгской художественной словесности системным языковым средствам достижения экспрессивности, в первую очередь на лексико-семантическом уровне. Наиболее продуктивным из лексико-семантических средств создания экспрессивной окраски слов и выражений является ассоциативно-образное переосмысление значений, в основе которого лежат тропы. Среди них важнейшими являются метафора, метонимия, сравнение, весьма умело используемые автором. Исследование показало, что для создания яркого, реалистичного художественного образа в произведениях поэта также использованы так называемые «авторские фразеологизмы», эпитеты, метонимия, оксюморон, антитеза, перифраз, гипербола и др. В его творчестве имеют место отдельные поэтические произведения, представляющие собой сплошную метафору («Жизнь-старый поезд», «Сытый и голодный» и др.). Результаты работы могут быть использованы в курсах по экспрессивной лексикологии, экспрессивному синтаксису, лингвистике текста и стилистике адыгских языков.

Ключевые слова:

Художественный образ, выразительность речи, экспрессивность, экспрессивная лексика, тропеические образования, ассоциативно-образное переосмысление значения.

Kambachokov A.M.

Doctor of Philology, Professor of Department of the Kabardian Language of the Kabardino-Balkarian State University named after Kh.M. Berbekov, e-mail: akamb@mail.ru

Gubzhokova D.D.

Candidate of Philology, Deputy Director of the Institute of Professional Development and Further Retraining of the Kabardino-Balkarian State University named after Kh.M. Berbekov, e-mail: gubz@list.ru

Expressive means and stylistic devices of creating artistic image in A.Kh. Mukozhev's poetic works

Abstract:

The most important expressive means and stylistic devices forming an artistic image in the Kabardian poetic text are first considered on the material of the poetic works of one of the best Circassian masters of the artistic word A.Kh. Mukozhev. A particular attention is paid to the system-linguistic means of achieving expressiveness, primarily at the lexical-semantic level most frequently used in the works of the Circassian poetry. The most productive of the lexical and semantic means of creating an expressive coloring of words and expressions is the associative-figurative reinterpretation of meanings, which is based on tropes, among which the most important are metaphor, metonymy, simile, which A.Kh. Mukozhev used very skillfully. The study shows that the so-called «author's phraseological units», epithets, metonymy, oxymoron, antithesis, periphrasis, hyperbole, etc. are also used to create a vivid, realistic artistic image in the poet's works. There are separate poetic works, representing a sustained metaphor («Life is an Old Train», «Sated and Starving», etc.). The results of the work can be used in courses on expressive lexicology, expressive syntax, text linguistics and stylistics of the Circassian languages.

Keywords:

Artistic image, speech expressiveness, expressiveness, expressive vocabulary, tro-peic formations, associative-imaginative reconsideration of meaning.

Дэтхэнэ тхак1уэми, усак1уэми и 1эдакьэщ1эк1ым щызэф!игьэувэ художе-ственнэ образыр къэгьэщ1ыным хуэла-жьэр образнэ псальэ къудейхэмрэ бзэм и оборот щхьэхуэхэмрэ я закъуэкъым: ахэр ф1эщ щ1ыгьуаф1э щ1ынымк1э, нэхь узэщ1а хъунымк1э тхыгьэм къыщы1эта 1уэхугьуэр щек1уэк1 щ1ып1эм, зэманым я нэпкъыжьэхэр кьэгьэльэгьуа хьунымк1э кьалэнышхуэ ягьэзащ1эр егьэпщэныгь-эм, метафорэм, эпитетхэм, бзэм и поэти-ческэ фигурэ зэмыл1эужьыгьуэхэм. Абы-хэм къагьэлъэгъуэну яхузэф1ок1ыр псаль-эр жызы1эр зытепсэльыхьым зэрыхущы-тыр, кьызэрыщыхьур.

Зи усэ гумащ1эхэмк1э льэпкь тхыльеджэм я гум дыхьа Мыкьуэжь Анатолэ художественнэ образхэр зэф1и-гьэувэн папщ1э куэд дыдэрэ кьигьэ-сэбэп егъэпщэныгъэм зыхэщ1эныгьэр кьызэрызэри^эпэщыр мыхьэнэ зэпэ-гьунэгьу зи1э предмет, лэжьыгьэ, хьэл-щэн н.кь. хуэдэхэу т1у е нэхьыбэ зэры-зэригьапщэрщ. Апхуэдэм деж ирагьап-щэмрэ зырагьапщэмрэ яхэль лексическэ мыхьэнэхэр т1уми кьахуонэжыр, ауэ а

зэрагьэпщит1ым зэтехуэу хьэл-щэн зыб-жанэ зэрахэльым усак1уэм 1эмал кьретыр зригьапщэм и хьэл-щэн, дуней тетык1э, дуней епльык1э, н.кь. иригьапщэм хэльу тхыльеджэм я пащхьэ ирильхьэну.

Егьэпщэныгьэм и кьалэныр псаль-эр жызы1эр зытепсэльыхь предметым и щытык1э нэхьыщхьэр, ар зищ1ыс ды-дэр белджылы кьищ1ынырщ, а пред-метыр зэщхь нэгьуэщ1 предметым иригьапщэк1эрэ: Ат1э сыщ1эуэу я нэм бжэгъуу, жагъуэгъу сэ дэнэ къысхуик1а? Къуэгъэнап1эм укъыкъуэук1ащ лТыу^ хьэлу, сэр къызэкъуэппхъуэтри. Щыбгъэ-лыдри уи сэр и щ1ыбагъым гъуэбжэгъуэ-щу зыбгъэбзэхыжащ.

Егьэпщэныгьэм и л1эужьыгьуэу Мыкьуэжьым кьигьэсэбэпыр я зэхэльы-к1эк1и я кьэхьук1эк1и зэщхьэщок1ыр. Ап-худэу, кьыхэбгьэ^ хьунущ:

1. Зи щхьэ хущыт псальэ щхьэху-эу кьэк1уа егьэпщэныгьэхэр: Гъащ1э-маф1эгужьым гужьу дызэредзэр. Згъэбзэ-нущ усэр мэисэу, срауэчылщ сэ ц1ыху хейм.

2. Зи щхьэ хущыт псальэхэм хуэдэ(у), ещхьу, щ1ык1эу, хабзэу после-

логхэр пыувэк1эрэ къэхъуа егъэпщэныгъ-эхэр: Сэ сыщ1охъуэпсыр ещхьу куэдым, щ1ым къытезнэну си фэеплъ.

3. Псалъэ зэпхак1э е синтаксиче-скэ оборот зэмыл1эужьыгъуэхэмк1э къэ-гъэлъэгъуа зэгъэпщэныгъэхэр: Бзу да-мэншэу сыщызеуэу щ1ым щесхьэк1ынущ къысхуэна си гъащ1эр. Шэ мыгъуэу уэ къуиут1ыпщари гъущ1 плъауэ си гум къи-нащ. Уэрыншэу мы дунеижьым ныбжь псэншэу сыкъытенащ.

4. Псалъэуха псок1э къэгъэлъэгъуа егъэпщэныгъэхэр. Абыхэм «параллелизм» ф1эщыгъэц1эр зэрахьэр. Параллелизм-к1э зэджэр ар текстым и 1ыхьэ зэхьэл1ахэм щыщ дэтхэнэми къыщы1уэта гупсысэхэр я мыхьэнэк1э, купщ1эк1э зэпэгъунэгъурэ апхуэдэ щ1ык1эк1э зэхуэгъэк1уа хъуа гуп-сысэм зы поэтическэ образ щхьэхуэ къыщигъэщ1ыфырщ [1: 591]. Мы 1эмалри хъарзынэу къыщыгъэсэбэпащ Мыкъуэжь Анатолэ и усэхэм: Акъылк1э сэ ф1ы дыдэу къызгуро1уэ: пэ зи1эм и1эщ к1э — ц1ыху гъащ1эр к!эщ!щ. Ауэ ажал щымы1эу гум къызже1эр. Мы гъащ1эр к1эншэу абы кьысф!егъэщ1.

Ищхьэмк1и къызэрыщыдгъэлъэгъу-ащи, егъэпщэныгъэр бзэм къыхохъук1ыр а) предметыр зырагъапщэ объектым ещхьу, хуэдэ(у), нэхъей, щ1ык1эу, н.къ. по-слелогхэр пыувэк1эрэ; б) апхуэдэ дыдэ зырагъэпщэ объектым -у/уэ аффиксхэр пыхьэк1эрэ: Шэрхъ гудзэншэ-у дунеижь абрагъуэр зи 1эмырым къыдек1эрэхъуэк1. Си гум пшагьуэ-у телъми гухэщ1ыр, сынып1уплъамэ - йобзэхык1ыж.

Зыхэщ1эныгъэр къэгъэщ1ынымк1э тропхэм щыщу нэхъ 1эмал лъэрызехьэ ды-дэр метафорэрщ. Зэ еплъыгъуэк1э мета-форэм бзэм щигъэзащ1э къалэнхэр гъэбел-джылыным гугъуехьышхуэ пымыщ1ауэ къыпщыхъунущ, ауэ абы ук1элъыплъыпэмэ, гуры1уэгъуэ пщохъур а къалэнхэм я гъу-напкъэр жыжьэ дыдэ зэрынэсыр, сыту жып1эмэ метафорэм къылъыкъок1ыфыр бзэм зэрызригъэузэщ1ын зэф1эк1 зэхуэ-мыдэ мымащ1э [2: 123]. Къапщэтэмэ, абы хузэфТокТыр зы предметым и мыхьэнэр

нэгъуэщ1 предметым ирихьэл1эк1эрэ зы 1уэхугъуэр нэхъ къыщ1эгъэлъауэ нэгъуэщ1 1уэхугъуэм и щытык1эк1э къигъэлъагъ-уэу апхуэдэ щ1ык1эк1э зыхэщ1эныгъэр къигъэщ1ын, псалъэр жызы1эр зытепсэлъ-ыхь предметыр е къэхъукъащ1эр псалъэр зыжри1эм и деж 1упщ1у, нэхъ нэрылъагъуу, шэч къытехьэныгъэ лъэпкъ хэмылъу ни-хьэсыну.

Пэжщ, метафорэмрэ егъэщхьыныгъ-эмрэ зэхэгъэк1ыгъуей щыхъу щы1эщ, ауэ, зыкъомк1э зэхуэк1уэ щхьэк1э, ахэр зыкъ-ым. А т1ур гъунэгъу нэхъ зэхуэзыщ1ыр я къэхъук1э-зэхэлъык1эр мыхъуу, къагъэщ1 мыхьэнэхэрщ. Я къэхъук1э-зэхэлъык1эм тепщ1ыхьмэ, метафорэхэмрэ егъэщхьы-ныгъэхэмрэ зэщхьэщок1. Синтаксис и лъэныкъуэк1и морфологие и лъэныкъуэк1и егъэщхьыныгъэхэр зэпкърыпх мэхъу, ме-тафорэхэр абы хуэщ1акъым.

Метафорэм предметыр егъэбелджы-лы а предметым къыгуэхып1э имы1эу хэлъ, хэпща щытык1эхэмк1э, хьэл-щэнхэмк1э, теплъэхэмк1э. Художественнэ образхэр щызэф1игъэувэк1э а троп л1эужьыгъуэр икъук1э 1эк1уэлъак1уэу къегъэсэбэп Мыкъ-уэжьым: Мэртэзей щихухэм, ноби къыпху-эщыгъуэу, я тхьэмпэ щхъыщхъхэр щэхуу кьа1эпоху. Си насып гува, си гъащ1э, си псэ, си гуф1эгьуэ, дэнэ укъик1а?

И образхэр къызэф1игъувэн папщ1э усак1уэм нэхъыбэ дыдэрэ метафорэу къигъэсэбэпыр щы1эц1эхэрщ. Апхуэдэ об-разнэ метафорэхэр Мыкъуэжьым и усэхэм къыщок1уэхэр сказуемэм и къалэн ягъэ-защ1эу: А уэ уи нит1ыр маф1ит1т. Сэ зэ-маныжьым срик1эухщ. Сэ зэманыщ1эм срищ1эдзап1эщ. Сэ л1эщ1ыгъуит1ым сралъэмыжщ.

Ахэр къок1уэф, псалъэухам под-лежащэу хэувауи: Сэращ къэк1уэнум и кхъухьтедзап1эр.

Дополненэу: Зи гущ1эгъур ин! Ду-нейм и шхуэ1ур залымыгъэм къытхуГэщГэ-гъэк1. Уи нит1ыр уи псэм и гъуджэт. Щ1эплъагъуэрт дыщэ 1уэнт1а.

Апхуэдэ метафорэхэр къак1уэ хабзэщ зыгъэлъагъуэ а, мо, мы, еигъэ къэзыгъэлъ-

агьуэ си, ди ц1эпапщ1эхэм ящ1ыгьуу е зы-хуэгьэзэныгьэ мыхьэнэ кьа^^эльа^уэу: Маринэ, Людэ, тхьэрыкъуэ пщэхуит1, ап-хуэдэу пасэу щхьэ фылъэтэжа?

Метафорэ-щы1эц1эхэм нэмыщ1, Мыкьуэжьым и усэхэм куэдрэ ущрохьэл1эр а кьалэн дыдэр зыгьэзащ1э пльыфэц1эхэм, причастием, причастнэ оборотхэм: Дуне-ижьу ф1ыр зыхудиплъап1эр мэк1эрахъуэ пхэнжу: къаплъэнэфщ. Мазэ ныкъу-эм къыпытк1ук1 нур мащ1эм си пэш к1уэц1ыр фагъуэу къегъэнэху.

Ц1эхэм нэмыщ1, глаголми метафорэ кьалэн щагьэзащ1эр Мыкьуэжьым и усэхэм: Мамэ и 1элъэщ1 к1апэм щэху дыдэу и нэпсхэр к1уэц1игъэпщк1уат.

Мыкьуэжь Анатолэ и усэбзэр икьук1э образнэ ик1и эмоциональнэ зыщ1 1уэхугьуэхэм ящыщщ усак1уэм кьигьу-эу ик1и 1эк1уэльак1уэу кьигьэ1урыщ1э псальэ шэрыуэхэр, жы1эк1э дахэхэр. Зэм мащ1эу зэхьуэк1ауэ, зэми зэрыщы-тым хуэдэу кьигьэсэбэп адыгэ псальэжь-хэр: Псыр псэхэлъхьэжщ, Изрэ ныкъуэрэ зэрыщ1эркъым, нэгьуэщ1хэри.

Жы1эгьуэ е псальэжь гуэрым и мы-хьэнэр образым хуихьк1эрэ усак1уэм и пер-сонажым хильхьэ хьэл-щэнхэр гьащ1эм ирехьэл1эр, езы авторым абы хуи1э хущытык1эри кьыдегьащЬр: Зэману зэма-ныжь бзаджэм 1имани, дини имы1э, теб-защ и напэм къэнжал. Зы щыкъуей къэлъ-ейрэ къихуэмэ си нэгум, джэгу пэт нэ къра-хур. Щхьэукъыздэджэгурэ?

Адыгэ усак1уэхэм я 1эдакьэщ1эк1хэм ущрихьэл1э хабзэщ усэр зэфэзэщу ме-тафорэу зэхэгьэувауэ. Апхуэдэ гьэпсык1э я1эщ Мыкьуэжьым и «Гьащ1э-маф1эгужь», «Изрэ ныкьуэрэ» усэхэм. Анатолэ и лириче-скэ Мыхьужьым гьащ1эр кьызэрыщ^гхьур гьуэгу пыухык1а льэпкь къэзымылъыхъуэу, кьэгьэшып1эхэм пхэнжу кьыщызыгьэшу к1уэ маф1эгу зэхэфыщ1аижьщ. А маф1эгум ф1ыр ем щыгек[уэркъым, хейм и судыщ1эр мысэрщ, гьащ1эм щытепщэр мылькур зи-бэрщ. Абы щек1уэк1 лейм, зэхуэмыдэныгь-эм лирическэ Мыхьужьым и щхьэр ирегьэу-жэгьури, «ярэбий, сыкьимытысхьэхами нэ-

хьыфГти мы маф1эгужьым» жригьэ1эу игурэ и щхьэрэ зрегьэбгьэж.

Мыкьуэжь Анатолэ и усэхэм ущрохьэл1эр метафорэ кьэгьэщ1ык1э 1эма-лищ. Абыхэм щыщу япэм нэгьуэщ1к1и йод-жэр литературэм елэжь щ1эныгьэл1хэр: олицетворение, персонификация, прозопопея. Ар псэ зы1ут псэущхьэхэм я дуней тетык1эр, хьэл-щэнхэр усак1уэм псэ зы1умыт предметхэми щахильхьэфырщ, псэншэ предметхэр и усэ сатырхэм «кьы-щигьэпсэуфырщ»: Жэщыр пщ1ыхь даха-щэу 1упхъуэм къызэпхоплъ. Дунеишхуэ, умы1эуэлъауэ. Хуейщ дыгъэр бзийк1э гуэ-шэну, щ1ым гуапэу къедэхэщ1эну.

Мыкьуэжьым кьигьэсэбэп ет1уанэ метафорэ кьэгьэщ1ык1э 1эмалым хэль щхьэхуэныгьэр - ар предмет псэншэм и тепльэ, пльыфэ. н.кь. хуэдэхэр псэ зы1утым, псом япэу ц1ыхум, хуэхьа зэ-рыхьурщ. Абы хохьэр зи мыхьэнэк1э да-хагьэ, хуабагьэ, 1эф1ыгьэ - псэм ф1эф1 зыхэ-щ1эныгьэхэр кьызэрык1 псальэхэр: мазэ, дыгъэ, нэ, псэ, дуней, дыщэ, н.кь. Абыхэм япытынк1э хьунущ 1эф1, шыр, ц1ык1у хуэ-дэ пльыфЬцЬхэр, еигьэ къэзыгьэлъагьуэ си ц1эпапщ1эр: Жей си 1эф1, си ф1ыгъуэ, жей, си гурыф1ыгъуэ. Жей, си нэху, си дыгъэ, Жей, си насып щыгъэ. Жей, си дыщэ к1анэ, жэщыр хэк1уэтащ.

Анатолэ и усэхэм кьыщигьэсэбэпа ещанэ ЬмалымкЬ кьызэф1эгьэува метафо-рэр зыхэт сатырхэм я щапхьэу кьэпхь хьу-нущ мыхэр: Хуеякъым хъуну хьэк1эпыч ар. Ц1ыху щэджащэм дзы къытхуебгъэлъыхъу-эу 1имансызыр щихъыу умыгъэ1у.

Егьэпщэныгьэмрэ метафорэм-рэ нэмыщ1 усак1уэм и тхыгьэхэм увып1э хэха щаубыдыр метонимие, синекдоха, эпитет, перифраз, оксюморон, гиперболэ хуэдэ троп л1эужьыгьуэхэми.

Метонимием и л1эужьыгьуэу бзэм узыщрихьэл1эхэм яхыхьэу Анатолэ нэхь кьигьэсэбэпхэм ящыщщ мы кьэк1уэнухэр:

- субьектым кьигьэщ1а хьэпшы-пым, предметым и п1эк1э ар кьэзыгьэщ1ам и ц1эр кьи1уэнк1эрэ дунейм кьытехьа ме-тонимиехэр: Шопен къевгъауэ, Моцарт

севгъэда1уэ, Бетховен и сонатэр зэхэзвгъэх.

- лэжьыгъэр щагъэзэщ1а зэманым и п1эк1э а зэманым ягъэзэщ1а лэжьыгъэр къыщыгъэлъэгъуа метонимиехэр: Мы щ1ыр щымыджэмыщ1эм щегъэжьауэ Тхьэ лъап1эр дуней 1уэхухэм ел1эл1ащ.

Икъук1э 1эк1уэлъак1уэу Мыкъуэ-жьым и усэхэм щ1эгъэкъуэн къыщищ1 тропхэм ящыщщ предметхэмрэ лэжьы-гъэмрэ образнэу зыгъэбелджылыф эпите-тыр. Эпитет къалэныр ягъэзащ1эу усэхэм ущрохьэл1эр щы1эц1эхэм, плъыфэц1эхэм, псалъэ зэпха псохэм. Апхуэдэ эпитет-хэр усэ сатырхэм къыщок1уэр сказуемэу, зэрызыхуагъазэ псалъэу, зэрызыхуагъа-зэ псалъэ зэпхауэ, н.: Тхьэмпэ гъуэжь-хэр жьы 1убыгъуэ хуэл1эу къарууншэу щ1эгъуэлъхьащ жыг щ1агъ. Усак1уэм и гур щ1ым и щыблэ1ушщ. Си ст1олыщхьэу бамп1эм къызэгуичым телъ тхылъымпГэ хужьхэр ушк1умп1а [3: 222].

Ищхьэмк1э къыщытхьа щапхъэхэм къызэрыхэщщи, эпитетхэм я нэхъыбэм образнэу ягъэбелджылыр предметхэрщ. Ауэ Мыкъуэжьым хузэф1ок1ыр лэжьыгъ-эри эпитетхэмк1э игъэбелджылыну. Апху-эдэхэм деж ц1эхэм къадэк1уэу эпитетхэм я къалэныр ягъэзащ1э хабзэщ деепричас-тиехэми, наречиехэми, глаголхэми: Уи гъыбзэжьхэр нобэми тхыдэм кьыхо1ук1ыр. Си бзэм дэрэ дызэт1ольхуэныкьуэу Зы адыгэ анэм дыкъилъхуащ.

Усак1уэм езым къигъэщ1а эпитетхэм я щапхъэ хъунущ мыр: .. .Гу1эф1тещ1эжыр гъуэлэжа гугъэр зыдэт1эп1ыжу темыуж гуауэр тщхьэщызыгъэущ.

И тхыгъэхэм щызэф1игъэувэ художе-ственнэ образхэр нэхъ нэщ1ыса, гукъинэж хъун папщ1э, Мыкъуэжь Анатолэ и усыгъ-эхэм икъук1э гулъытэшхуэ щахуещ1ыр перифразым - бзэм махуэ къэс къыщагъ-эсэбэп псалъэхэм синоним яхуэхъу, псалъ-эр зыхуэгъэзам нэхъ щ1эщыгъуэ щыхъ-ун папщ1э къагъэсэбэп гуры1уэгъуэхэм. Перифразым къагъэлъагъуэр усак1уэр зытепсэлъыхь предметым, 1уэхугъуэм, къэхъукъащ1эм и ф1эщыгъэц1э дыдэм и пТэкТэ ар адрей предметхэм, Тухугъуэхэм,

къэхъукъащ1эхэм нэхъ щ1эгъэщхъуауэ, егъ-элеяуэ къащхьэщызыгъэк1, ауэ ик1и тынш дыдэу къызэрыпхуэц1ыху ц1эр (мыхьзнэр): Маринэ, Людэ - тхьэрыкъуэ пщэхуит1, ап-хуэдэу пасэу щхьэ фылъэтэжахэ? Гущ1эгъу къыфхуищ1у дитым зи 1умэт сф1ощ1 дуней ябгэм фытришыжауэ. Зытельхэм набдзэ фэ фыранэхъ гуак1уэт.

Эпитетхэм хуэдэу, перифразхэри псоми къагъэсэбэпрэ авторым къагъэщ1ауэ зэщхьэщок1ыр. Гъэщ1эгъуэнщ абы и лъэныкъуэк1э гу лъыптэну: езыхэм къагъэщ1ыжа перифразхэмк1э зи образ телъыджэхэр адыгэ поэзием къыхэлыдык1 Щоджэнц1ык1у Алийрэ 1ут1ыж Борис-рэ ябгъурыувэфащ Мыкъуэжь Анатоли. Абыхэм я усэ сатрыхэм перифразхэр тек-стым щыхоувэфыр псалъэухам и сыт хуэдэ пкъыгъуэуи. Псом хуэмыдэу Мыкъуэжьым ар къегъэсэбэпыр зэрызыхуагъазэ псалъ-эм, псалъэ зэпхам я къалэн игъэзащ1эу. Къэбгъэлъагъуэмэ, Тхьэм зэрызыхуигъазэ перифраз гъэщ1эгъуэныщэу, зыхэщ1эны-гъэк1э гъэнщ1ауэ абы къегъуэтыр пщ1ым щ1игъу: Шэрхь гудзэншэу дунеижь абрагьуэр зи 1эмырым кьыдек1эрэхьуэк1. Зи гущ1эгьур ин. Ди щхьэщыгум дыгьэр кьизы1ыгьэу зи 1эмырк1э щ1ыр кьек1эрэ-хьуэк1. Мы щ1ымрэ уэмрэ зэтезы1ыгьэу игьащ1э льандэм сызыхуэпэж.

Тхак1уэр е усак1уэр зытетхыхь предметым е къэхъукъащ1эм хилъхьэ зыхэ-щ1эныгъэр нэхъри щ1игъэхуэбжьэн папщ1э къигъзсэбэп 1эмалхэм ящыщщ а зытепсэлъыхь предметым и инагъыр, и щытык1эр, и зэф1эк1хэр, н. ямылейуэ игъбэгъуэныр е игъэмащ1эныр. Апхуэдэ 1эмалхэм зэреджэр гиперболэрэ (гъэкуэдыныгъэр) литотэ-рэщ (гъзмащIэныгъзр). А 1эмалит1ым щыщу Мыкъуэжьым и творчествэм узыщрихьэл1эр гиперболэрщ. И лирическэ л1ыхъужьым ф1ыуэ илъагъум хуи1э псэ 1эф1агъым, лъагъу-ныгъзм и кууагъыр къзгъзлъзгъуэн мурадк1э а 1эмалыр икъук1э 1эк1уэлъак1уэу Анатолэ къыщегъэсэбэпыр «Жэщ хьзлъз» усэм:

Сыхэлъщ сэ п1эм. Гур кьызольэ1ур, мы си бгьэмхьуауэ имыхуэж...

Сыщ1этщ сэ пшым. Гур мэльа1уэ, ар

хъуауэунэм щ1эмыхуэж...

Сыдэтщ сэ щ1ыбым. Гур мэлъа1уэ, мы щ1ышхуэм хъуауэ темыхуэж:

«Ф1ыуэ сльагьу пщащэм и льБЕ^уакТуэ сут1ыпщи, кхьы1э, сегьэжьэж».

Мыкьуэжьым и лирическэ л1ыхьужьым и псэгьуу дунейм ехыжам хуи1э льа^уныгьэ мыухыр, гурыщ1э щ1эншэр кьи^эльэ^уэн папщ1э Анато-лэ гиперболэр куэд дыдэрэ кьыщегьэсэ-бэпыр «Си уэрэд мыух. Си гьыбзэ к1эн-шэ» циклым хэт усэ гупым. Мис абы-хэм ящыщ зы: Мы си гущхьэу 1уащхьэу къэбэгар кхъащхьэ пхуэхъури, си Маринэ мыгъуэ. Мыгъуэлэж гъэгъауэ хэссэжащ си гухэлъхэр, си Маринэ мыгъуэ.

Мыкьуэжьым кьигьэщ1 образ-хэм псэщ1э яхильхьэн, ахэр зыми емыщ-хьын папщ1э усак1уэм кьигьэсэбэп 1эмалхэм ящыщщ оксюмороныр - мыхьэ-нэ зэпэщ1эуэ зи1э псальэ зэпхахэм кьа-гьэщ1ыф эпитет л1эужьыгьуэр. Ар уэс пщтыр, гуф1эгъуэ нэпс, уэлбанэ дыгъэ, бгъэ дамэншэ, жьэгу маф1эншэ, тхьэгъ-уш бзэншэ жыхуэт1эхэм хуэдэхэрщ:

Гуф1эгъуэ нэпс е гуауэ нэпс Си ф1эщ схуэмыщ1 къыпф1ыщ1эк1ауэ..

Лъагъуныгъэм гу дэмыубзэрабзэр жьэгу маф1эншэм сытк1и ещхьыркъабзэщ.

Мыкьуэжьым и тхыгьэхэм ущрохьэл1эр оксюмороным кьалэнит1 щигьэзащ1эу: езым и кьалэн дыдэмрэ егьэпщэныгьэм и пщэрыльэхэмрэ: Узида-мэт. Си гуф1эгъуэр зыми къезмыгъащ1эу ситт уэгу къащхъуэ лъащ1эм. Бзу дамэн-шэу сыщызеуэу щ1ылъэм есхьэк1ынущ къысхуэна си гъащ1эр.

Анатолэ и тхыгьэхэм щымащ1экьым зи сатыр кьэс зэпэщ1эуэныгьэ мыхьэнэ хэльу зэф1эува усэхэри. Апхуэдэщ, паль-эм папщ1э, «Дунеижь» тхыгьэр.

Антитезэр - ар псальэ зэпхам хэль гупсысэм зэуэ, егьэлеяуэ зэпэщ1э-уэныгьэ мыхьэнэ щигьуэт жы1эгьуэщ. Оксюмороным хуэдэу, зыхэщ1эныгьэр хэпщ1ык1ыу щ1эзыгьэхуабжьэ антитезэри 1эк1уэльак1уэу щ1эгьэкьуэн кьещ1 Мыкьуэжьым, и усэхэм художественнэ образ купщ1аф1эхэр щызэф1игьэувэн папщ1э: Къызэпта акъылым егъэз уэри щ1ыри. Сыпсэуми худэщ сэ сыщымы1эж. Къэ-нащ уи деж си гуауи, си гуф1эгъуи.

Куэд яхэткьым ди усак1уэхэм ар яхузэф1эк1ауэ. Ари и нэщэнэщ зи усэ гьуэзэджэхэмк1э ц1ыхум ф1ыуэ яльэгь-уа Мыкьуэжь Анатолэ льапэ махуэк1э льэпкь утыкум ихьэу льэ быдэк1э адыгэ поэзием и щыгу зэриувэфам.

Примечания:

1. Краткая литературная энциклопедия / гл. ред. А.А. Сурков. М.: Сов. энциклопедия, 1968. Т. 5. 976 с.

2. Кузоятова О.С. Основные направления в когнитивных исследованиях метафоры // Вестник Адыгейского государственного университета. Сер. Филология и искусствоведение. Майкоп, 2011. Вып. 4. С. 119-126.

3. Камбачоков А.М., Губжокова Д.Д. О выразительных возможностях эпитетов в кабардино-черкесском языке // Известия Кабардино-Балкарского научного центра РАН. Нальчик, 2012. № 4 (48). С. 221-225.

References:

1. Concise Literary Encyclopedia / the ed.-in chief is A.A. Surkov. M.: Sov. Encyclopedia, 1968. Vol. 5. 975 pp.

2. Kuzoyatova O.S. The basic directions in metaphor cognitive researches // Bulletin of the Adyghe State University. Ser. Philology and the Arts. Maikop, 2011. Iss. 4. P. 119-126.

3. Kambachokov A.M., Gubzhokova D.D. About expressive capabilities of epithets in the Kabardino-Circassian language // News of the Kabardin-Balkar Scientific Center of the Russian Academy of Sciences. Nalchik, 2012. Iss. 4 (48). P. 221-225.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.