Научная статья на тему 'Developing oral proficiency via creativity in EFL classroom'

Developing oral proficiency via creativity in EFL classroom Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
115
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
КРЕАТИВНОСТЬ / CREATIVITY / ORAL DISCOURSE / ИМПРОВИЗАЦИЯ / IMPROVISATION / VISUALS / КОММУНИКАТИВНЫЙ МЕТОД / COMMUNICATIVE APPROACH / УСТНАЯ РЕЧЬ / НАГЛЯДНЫЕ ПОСОБИЯ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Minasyan Eva Tigranovna

The research paper considers the issue of boosting oral competency in EFL classrooms based on the creative content which comes from the teacher and learner. The improvisation techniques suggested in this article entail student-centred and task-led communicative approaches. Not only individual performance is demanded in activity completion, but also pair and team works are encouraged to realize a verbal act by exploiting specific lexis and novelty. It proves that creativity plays an utmost role in teaching and learning a foreign language since it frees especially verbal language from strict frames and patterns.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «Developing oral proficiency via creativity in EFL classroom»

Подобная структура еще до недавнего времени выступала единственным профессиональным транслятором меняющихся запросов трудовых рынков. С введением профессиональных стандартов система образования и соискатели рабочих мест получают системного транслятора основных базовых требований к рабочим местам в отраслях экономики. А описанный профессиональный посредник фиксирует оперативные изменения в технологическом режиме и техническом оснащении отрасли, трансформируя их в квалификационные дефициты и требуемые к освоению компетенции.

Литература

1. Фрумин И. Д., Абанкина И. В., Деркачев П. В. и др. Образовательная политика и долговременные тенденции // Социальная политика в России: долгосрочные тенденции и изменения последних лет. Доклад / отв. ред. Я. И. Кузьминов, Л. Н. Овчарова, Л. И. Якобсон. Нац. исслед. ун-т «Высшая школа экономики». М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2015. С. 273-274.

2. Кадровое обеспечение новых технологий: разработка образовательных программ по заказу работодателя: методическое пособие / Г. Б. Голуб, Е. Я. Коган, Н. Ю. Посталюк, В. А. Прудникова; под общ. ред. проф. Е. Я. Когана. М.: Федеральный институт развития образования, 2014. 79 с.

Developing oral proficiency via creativity in EFL classroom

Minasyan E. T.

Развитие разговорной компетенции с помощью креативности

в классах АИЯ Минасян Е. Т.

Минасян Ева Тиграновна /Minasyan Eva Tigranovna - кандидат филологических наук, доцент,

кафедра иностранных языков № 1, Российский экономический университет им. Г. В. Плеханова, г. Москва

Abstract: the research paper considers the issue of boosting oral competency in EFL classrooms based on the creative content which comes from the teacher and learner. The improvisation techniques suggested in this article entail student-centred and task-led communicative approaches. Not only individual performance is demanded in activity completion, but also pair and team works are encouraged to realize a verbal act by exploiting specific lexis and novelty. It proves that creativity plays an utmost role in teaching and learning a foreign language since it frees especially verbal language from strict frames and patterns.

Аннотация: данная статья рассматривает вопрос о повышении разговорной компетентности в классах АИЯ на основе креативного содержания, которое исходит от учителя и ученика. Методы импровизации, предложенные в этой статье, влекут за собой личностно-ориентированный и задача-возглавляемый коммуникативные подходы. Не только требуется индивидуальная работа студента, но и рекомендуется работа в парах и командах для реализации словесного акта путем использования специфической лексики и новизны. Статья доказывает, что креативность играет исключительную роль в обучении и изучении иностранного языка, поскольку она освобождает устную речь от строгих рамок и форм.

Keywords: creativity, oral discourse, improvisation, visuals, communicative approach. Ключевые слова: креативность, устная речь, импровизация, наглядные пособия, коммуникативный метод.

DOI: 10.20861/2312-8089-2016-23-001

Creativity is a catchword nowadays in language teaching environment as it proves being an enthralling phenomenon which motivates both educators and learners to think great, generate fresh, unpredicted and original ideas. Creativity as an activity involves contemplating, searching, trying, failing, analyzing and succeeding. This entire process is 'associated with a high degree of mental agility, flexibility and, ultimately perhaps, exceptional intelligence' [1].

Currently the education sphere is experiencing continual changes in classroom structures and teaching patterns which anticipate potential threats to creativity in foreign language learning. The new standards are mostly competency-based, outcome-led and self-regulated focused mostly on test results. Beyond these incessant reforms there lies strong emphasis on communication, oral interaction, participatory competence and skills. Even the coursebooks, especially designed for ESP courses, present a selection of task-driven and learner-centred communicative activities, so called Outputs or Transferable Skills (The Business Advantage) intended to engage and motivate learners in oral interaction by using improvisation in target language.

Nonetheless there is often very little room for learners to voice their own ideas and thoughts, exercise the target language in authentic contexts. This problem is explained, first, by the pre-planned and organized lesson structures, which look quite orderly in terms of teacher instructions, learner responses, and teacher feedback. Secondly, in most EFL classrooms in higher institutions educators teach pre-experienced learners who lack sufficient work practice, language skills and overall subject related knowledge. Hence, learners expect to follow a completely teacher-led procedure, to interact in a pre-arranged way. In such contexts there is very little space for spontaneous communication, improvisation and experimenting.

However, for creating successful and dynamic teaching and learning environment in the second language classroom educators should enrich the teaching materials with novelty, flexibility, unpredictability and creativity which would increase peer interplay, oral competency and student engagement. Viewed from this perspective, lesson planning and improvisation are equally central to instruction.

To foster oral proficiency in learners is possible only by careful listening and tactful treatment. This means that it is of paramount importance to be tolerant to grammar and vocabulary mistakes, pronunciation errors, and misused forms. Rather the conveyed message should be of core importance in the learners' speech, than the formal aspects. Only such approach can foster creativity, willingness to risk and speak of one's own accord and freely. I even encourage my students to use gestures and mimics as they give the speech natural sense and fluency.

The presented sample creative tasks, always pursuing goal-specific design and prospective effects, are generated for every level of EFL learner and examined through my teaching experience among higher institution learners and during private tutorials. The tasks represent flexible instructional frameworks and scenarios which are easy to realize by adapting to special communicative goals and cultural contexts.

Level Intermediate

Aim / Task - Celebrities' album (Individual work)

• Prepare a 3-minute pitch characterizing a celebrity

Practice Personality /Appearance

Procedure

• Educators find and cut photos of celebrities from newspapers, journals or internet sources.

• Learners choose a photo with closed eyes thus giving them a chance to play on a level field.

• Three minutes are given to note down prompts, speech forms and key points.

• Students present their speech focusing on the particular lexis.

Outcome

This model of creativity is to stimulate spontaneous speech which proves to be very captivating and tricky. First, sometimes it appears that students even do not know the celebrity, in this case they are encouraged to surf the net on spot and find some information. Secondly, they are instructed neither to show the photo, nor name the person. Thus, peers need to be careful and guess. Moreover, the speaker should use at least 10 new phrases from covered theme.

Level Upper-intermediate

Aim / Task - Matching odds (Pair work)

• Present an improvised use of incompatible objects

Practice Technology / Functions

Procedure

• Teachers give learners 2 minutes to write on small pieces of paper names of electronic appliances and furniture items or outfits.

• They mix the sheets and welcome each pair to take a piece per word pile. These objects can be quite odd for matching and using as one (e.g. boots and microwave oven).

• Learners need to improvise new functions of such unusual stuffs by drawing some visuals.

Outcome

It is a challenging activity which triggers unpredictable fly of mind and provides huge space for imagination, creativity and flexibility. Learners invent completely new things with novel functions and present it supported by speech and illustration. Hence, the level of peer collaboration surges, especially in case of multicultural classrooms, as they need to socialize and brainstorm mainly in target language within limited time and specific word stock [2]. Learners bring to existence completely innovative ideas being deeply interested and motivated by foreign language use, imagination and active vocabulary implementation.

Level Advanced

Aim / Task - Promotional pitch (Group work)

• Present a persuasive speech to promote a website

Practice Advertising /Branding

Procedure

• Educators assign a task for a group of students of 3 or 4 to prepare a persuasive speech promoting an imaginary website related to a particular product or service.

• Learners are given 5 minutes to brainstorm various ideas and make choices.

• They form teams, if possible multinational ones, and prepare presentations by using digital means.

Outcome

Such a team work is really helpful to generate fresh and authentic ideas, since in the advanced level learners already have some perspectives to start up their business. This activity also develops critical thinking and communicative skills, as students collaborate closely in the foreign language, create and endorse the product or service by persuasive pitch and visual support. They become rather motivated and engaged as a result of autonomy given to them which is a core element of any creative act.

The role of creativity in EFL or ESP classrooms is indispensible as it fosters a culture of participation, cooperation and commitment. It helps to encourage good improvising, brainstorming and speech-making skills [3]. The act of creation in the frames of foreign language learning enhances both educators' and learners' competencies as they step on untapped routes of language acquisition which are more learner-led and communication focused. Integration of oral and visualized discourse patterns makes the thinking and communicating process physical and visible bearing the individual impact of every learner [4].

References

1. Jürgen Kurtz. Fostering and building upon oral creativity in the EFL classroom // British Council, 2015. P. 73-77.

2. Midova V. O. The Value of Developing Cross-Cultural Competence // Theory and Practice of Management: Answers to Challenges of Innovation Development, 2016. P. 270-272.

3. Minasyan E. T. Speech-Making Skills: Innate or Nurtured? // Pearson Solutions for Enhanced Students' and Teachers' Academic Mobility, 2016. P. 137-142.

4. Tessa Woodward. A framework for learning creativity // British Council, 2015. P. 150-157.

Допрофессиональное самоопределение детей дошкольного возраста

глазами родителей Чье Ю. П.1, Данько К. В.2

Чье Юлия Павловна / Chie Yulia Pavlovna - преподаватель частных методик;

2Данько Ксения Вячеславовна /Danko Kseniya Vyacheslavovna - преподаватель психолого-педагогических дисциплин,

Хабаровский педагогический колледж имени Героя Советского Союза Д. Л. Калараша,

г. Хабаровск

Аннотация: в статье анализируются проблема допрофессионального самоопределения дошкольников; потребность родителей детей дошкольного возраста в ранней профориентации.

Ключевые слова: ранняя профориентация, допрофессиональное самоопределение, дошкольный возраст.

Подготовка к выбору профессии является неотъемлемой частью всестороннего и гармоничного развития личности, и ее следует рассматривать в единстве и взаимодействии с нравственным, трудовым, интеллектуальным, политическим, эстетическим и физическим совершенствованием личности, то есть со всей системой образовательного процесса. В Ф3-273 «Об образовании в Российской Федерации» в п. 1 статьи 75 говорится, что «дополнительное образование детей обеспечивает их адаптацию к жизни в обществе, профессиональную ориентацию...» [1].

Профессиональное становление нельзя искусственно оторвать от жизненного пути человека в целом. Впервые это было убедительно показано в работе Ш. Бюлер, отметившей, что большинство людей проходит через определенные стадии развития в сходные возрастные периоды, причем им соответствуют и стадии профессионального развития. [4]. Дальнейшие работы (Е. А. Головаха, Э. Ф. Зеер, Е. А. Климов, В. И. Логинова) в этой области позволили сделать два основных вывода:

Во-первых, необходимо рассматривать профессиональное созревание как процесс, длящийся всю жизнь. Во-вторых, профессиональный путь человека и его основные этапы неразрывно связаны с возрастным развитием и общим становлением личности, в связи с этим встает вопрос о критериях выделения стадий в непрерывном процессе профессионального становления.

Т. В. Кудрявцев, один из первых отечественных психологов, глубоко исследовавших проблему профессионального становления личности, в качестве критериев выделения стадий избрал отношение личности к профессии и уровень выполнения деятельности. Он выделил четыре стадии:

1) возникновение и формирование профессиональных намерений;

2) профессиональное обучение и подготовку к профессиональной деятельности;

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.