Научная статья на тему 'Coordinate separation method for modeling the ship winch drive'

Coordinate separation method for modeling the ship winch drive Текст научной статьи по специальности «Математика»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
winch / towed object / dynamic loads / coordinate separation / mathematical model / лебедка / буксируемый объект / динамические нагрузки / координатное разделение / математическая модель

Аннотация научной статьи по математике, автор научной работы — Aleksandra V. Ivanovskaya, Oleg K. Bezyukov

The operation of the lifting equipment of a fishing vessel has a number of differences from similar shore devices or cranes and winches operated on transport vessels. The difference from coastal equipment is the external impact from the marine environment, manifested by on-board or keel rolling. The lifting equipment of a transport vessel, influenced by hydrometeorological factors, transports cargo with constant parameters, i.e. the effective load can be calculated according to a proven methodology in accordance with standards. The relevance of the task of improving the methodology for calculating operational loads acting on the lifting equipment of a fishing vessel is confirmed. The accuracy of mathematical models plays a key role in the development of an automatic control system, which must be taken into account when designing modern fishing vessels. When developing mathematical models, both hydrometeorological factors (wind and wave load, surface and underwater current) and variable parameters of the towed object (mass, hydrodynamic resistance, shape, movement on the ground, etc.) should be considered. Forecasting the dynamic behavior of each element of the “ship winch cable towed object” system it will ensure operational and environmental safety, reliability, as well as energy and economic efficiency of the new fishing vessel as a whole. The method of coordinate separation used for mathematical modeling of the ship's winch drive, the operation of which is characterized by non-stationary dynamic processes arising from the effects of hydrometeorological factors and variable loading from the towed object, is presented. The advantage of this modeling method is the choice of any coordinate as an independent one, without being tied to the actual location.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Метод координатного разделения при моделировании привода судовой лебедки

Работа грузоподъемного оборудования рыбопромыслового судна имеет ряд отличий от подобного рода береговых устройств или кранов и лебедок, эксплуатирующихся на транспортных судах. Отличием от берегового оборудования является внешнее воздействие от морской среды, проявляющееся бортовой или килевой качкой. Грузоподъемное оборудование транспортного судна, испытывая влияние гидрометеорологических факторов, осуществляет транспортировку груза с постоянными параметрами, т. е. действующую нагрузку можно рассчитать по апробированной методике в соответствии со стандартами. Подтверждается актуальность задачи совершенствования методики расчета эксплуатационных нагрузок, действующих на грузоподъемное оборудование рыбопромыслового судна. Точность математических моделей играет ключевую роль при разработке системы автоматического управления, что необходимо учитывать при проектировании современных рыбопромысловых судов. При разработке математических моделей следует предусматривать как гидрометеорологические факторы (ветровая и волновая нагрузка, поверхностное и подводное течение), так и переменные параметры буксируемого объекта (масса, гидродинамическое сопротивление, форма, движение по грунту и т. д.). Прогнозирование динамического поведения каждого элемента системы «судно – лебедка – трос – буксируемый объект» позволит обеспечить эксплуатационную и экологическую безопасность, надежность, а также энергетическую и экономическую эффективность нового рыбопромыслового судна в целом. Представлен метод координатного разделения, используемый для математического моделирования привода судовой лебедки, работа которой отличается нестационарными динамическими процессами, возникающими из-за воздействия гидрометеорологических факторов и переменного нагружения со стороны буксируемого объекта. Преимуществом такого метода моделирования является выбор в качестве независимой любой координаты, не привязываясь к действительному перемещению.

Текст научной работы на тему «Coordinate separation method for modeling the ship winch drive»

Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Marine engineering and technologies. 2023. N. 4 ISSN 2073-1574 (Print), ISSN 2225-0352 (Online)

Ship power plants and propulsion systems

Original article UDC 62-192

https://doi.org/10.24143/2073-1574-2023-4-55-61 EDN RKFDIA

Coordinate separation method for modeling the ship winch drive

Aleksandra V. Ivanovskaya1^, Oleg K. Bezyukov2

1Kerch State Maritime Technological University, Kerch, Russia, invkerch@yandex.ruM

2Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping, Saint-Petersburg, Russia

Abstract. The operation of the lifting equipment of a fishing vessel has a number of differences from similar shore devices or cranes and winches operated on transport vessels. The difference from coastal equipment is the external impact from the marine environment, manifested by on-board or keel rolling. The lifting equipment of a transport vessel, influenced by hydrometeorological factors, transports cargo with constant parameters, i.e. the effective load can be calculated according to a proven methodology in accordance with standards. The relevance of the task of improving the methodology for calculating operational loads acting on the lifting equipment of a fishing vessel is confirmed. The accuracy of mathematical models plays a key role in the development of an automatic control system, which must be taken into account when designing modern fishing vessels. When developing mathematical models, both hydrometeorological factors (wind and wave load, surface and underwater current) and variable parameters of the towed object (mass, hydrodynamic resistance, shape, movement on the ground, etc.) should be considered. Forecasting the dynamic behavior of each element of the "ship - winch - cable - towed object" system it will ensure operational and environmental safety, reliability, as well as energy and economic efficiency of the new fishing vessel as a whole. The method of coordinate separation used for mathematical modeling of the ship's winch drive, the operation of which is characterized by non-stationary dynamic processes arising from the effects of hydrometeorological factors and variable loading from the towed object, is presented. The advantage of this modeling method is the choice of any coordinate as an independent one, without being tied to the actual location.

Keywords: winch, towed object, dynamic loads, coordinate separation, mathematical model

For citation: Ivanovskaya A. V., Bezyukov O. K. Coordinate separation method for modeling the ship winch drive. Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Marine engineering and technologies. 2023;4:55-61. (In Russ.). https://doi.org/10.24143/2073-1574-2023-4-55-61. EDN RKFDIA.

Научная статья

Метод координатного разделения при моделировании привода судовой лебедки

Александра Витальевна Ивановская13, Олег Константинович Безюков2

1Керченский государственный морской технологический университет, Керчь, Россия, invkerch@yandex.ru3

2Государственный университет морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова,

Санкт-Петербург, Россия

Аннотация. Работа грузоподъемного оборудования рыбопромыслового судна имеет ряд отличий от подобного рода береговых устройств или кранов и лебедок, эксплуатирующихся на транспортных судах. Отличием от берегового оборудования является внешнее воздействие от морской среды, проявляющееся бортовой или килевой качкой. Грузоподъемное оборудование транспортного судна, испытывая влияние гидрометеорологических факторов, осуществляет транспортировку груза с постоянными параметрами, т. е. действующую нагрузку можно рассчитать по апробированной методике в соответствии со стандартами. Подтверждается актуальность задачи совершенствования методики расчета эксплуатационных нагрузок, действующих на грузоподъемное оборудование рыбопромыслового

© Ivanovskaya A. V., Bezyukov O. K., 2023

Вестник Астраханского государственного технического университета.

Серия: Морская техника и технология. 2023. № 4 ISSN 2073-1574 (Print), ISSN 2225-0352 (Online)

Судовые энергетические установки и машинно-движительные комплексы

я и

ч

ч >я

я ср я я я я

я к я я

ч ч

судна. Точность математических моделей играет ключевую роль при разработке системы автоматического управления, что необходимо учитывать при проектировании современных рыбопромысловых судов. При разработке математических моделей следует предусматривать как гидрометеорологические факторы (ветровая и волновая нагрузка, поверхностное и подводное течение), так и переменные параметры буксируемого объекта (масса, гидродинамическое сопротивление, форма, движение по грунту и т. д.). Прогнозирование динамического поведения каждого элемента системы «судно - лебедка - трос - буксируемый объект» позволит обеспечить эксплуатационную и экологическую безопасность, надежность, а также энергетическую и экономическую эффективность нового рыбопромыслового судна в целом. Представлен метод координатного разделения, используемый для математического моделирования привода судовой лебедки, работа которой отличается нестационарными динамическими процессами, возникающими из-за воздействия гидрометеорологических факторов и переменного нагружения со стороны буксируемого объекта. Преимуществом такого метода моделирования является выбор в качестве независимой любой координаты, не привязываясь к действительному перемещению.

Ключевые слова: лебедка, буксируемый объект, динамические нагрузки, координатное разделение, математическая модель

Для цитирования: Ивановская А. В., Безюков О. К. Метод координатного разделения при моделировании привода судовой лебедки // Вестник Астраханского государственного технического университета. Серия: Морская техника и технология. 2023. № 4. С. 55-61. https://doi.org/10.24143/2073-1574-2023-4-55-61. EDN RKFDIA.

я я

ч ср

о о и ч

О

И

<

и

Introduction

The fishing fleet operating in the Azov-Black Sea basin requires global updating. The average age of vessels is more than 25 years. Under the circumstances, the issue of import substitution of ship equipment is becoming topical. The ship winch drive, as a ship auxiliary mechanism, has an impact on the reliability, safety and energy efficiency of the power plant and the ship as a whole. It is therefore particularly important to take into account the dynamic loads on the vessel winch on the side of the towed and lifted object. In particular, such non-stationary dynamic loads can be seen in the trawl winch of a fishing vessel. During trawl fishing, both hydrometeorological factors and variable loads may affect the winch. This can lead to stopping, failure of the drive of the lifting machine, overloading of the main and auxiliary engines, loss

of stability of the vessel [1-3]. Therefore, when creating an automated control system for a trawl complex that directly affects the energy efficiency of the ship, it is necessary to predict the behavior of the elements of the winch drive. Existing mathematical models describing the dynamics of ship winches do not take into account non-stationary processes and variable loading of the towed object, which is necessary in the automation of the process [4-7]. Hence, the search for adequate models is an urgent task caused by the demands of practice.

Research materials and methods

The aim of the work is to build a mathematical model of movement of the system "ship - winch - rope -towed object" (Fig. 1).

/ !Ч

/

т=п

..... /--- W W СУГгъ

"V о v.

Winch

Rope

Fig. 1. System "ship - winch - rope - towed object"

The trawl winch consists of three solid bodies (Fig. 2). The solid body 1 is a rolling drum, which is a link with a hinge-fixed support, the solid body 2 - a rope from the drum to the pulley, which is also considered to be a fixed link, the solid body 4 - a towable object (TO) moving on

the ground, the center of which is at point B. The movement of the solid body 4 is transmitted by the tension of the cable 3. By rotating the drum 1 with a given angular speed, the TO 4 will make a straight-line movement. Pulley movement in this case will not be taken into account.

Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Marine engineering and technologies. 2023. N. 4 ISSN 2073-1574 (Print), ISSN 2225-0352 (Online)

Ship power plants and propulsion systems

td

o

i 5'

/7777777777777

Fig. 2. Structural diagram of a trawl winch

In order to study the movement of this mechanism in the Cartesian coordinates, we will select a coordinate system for each solid body [8-11]. The centers of these local coordinate systems are assumed to be rigidly connected to the geometric center of the corre-

sponding solid bodies.

Therefore, we define the Cartesian coordinates of the bodies (links) as follows in accordance with the Shaban method:

q«=r R(()

= [ R((1

qi2)=[ Ri(2) qi3)=[ Ri(3)

= [ R((4

R

(2)

R

(3)

ew]T; e(3)]T ;

q<4)=[ Ri(4)

R

(4)

where R^'' and R^1 are coordinates of the origin of the coordinate system Xj(i)X2(i) of the i-th solid body, defined relative to the base coordinate system;

„(0

9 - angular orientation of the i-th solid body. Thus, the system vector q in Cartesian coordinates is defined as

q = [q q q - ?(2 ]T =[

qi1)T

qi2)T

qi3)T qi4)T ] =

= [r((() r2() e(() r((2) r22) e(2) r((3) r23) e(3) r((4) r

(4) 2

However, these coordinates are not independent because of kinematic limitations on the movement of the mechanism elements. These limitations can be defined as follows. The solid body 1 is a fixed link, i.e.

r« = 0; R2(1) = 0; 9(1) = 0.

These restrictions are basic. The position of the geometric center of the rope element 2 is relative to the

center of the drum 1 - the point O in the system Xj(1) X2(1) can be defined as

R(2) + A(2) = U0(2),

where R(2) = [Rj(2) R2(2)]t; A(2) - a matrix of transfor-

mation from the local coordinate system of the solid

body 2 to the base coordinate system; u0(2) - a vector

T

T

T

Вестник Астраханского государственного технического университета.

Серия: Морская техника и технология. 2023. № 4 ISSN 2073-1574 (Print), ISSN 2225-0352 (Online)

Судовые энергетические установки и машинно-движительные комплексы

я и

ч

ю ч >я

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

я ср я

я

ч ч

я я

ч

о

и

of the position of the point O in the coordinate system of the rope 2, i.e.

u 2) = u0

l(2) - — 0 2

where /2) - a rope length 2.

The cable element 2 is connected to the cable element 3 through the pulley A. Denoting the length of the cable element 3 through l(3), we will write down the position of the cable elements 2 and 3 in the Cartesian coordinates as

R(2) + A(2)Ua(2) - R(3) - A(:

j(l) _ rn (i) n (l)lT i(0

^(3)o/3) = 0,

where R(i) = [R^ R2(T; A(i) - a matrix of transformation from the local coordinate system of the solid body i to the base coordinate system; UA(l)(i = 2.3) -the local position of the body in the connection, in this case they have the form

-(2) «У =

йА3)-

o"

2

' l(3)

--0

2

The connection of bodies 3 (a section of a cable of variable length) and 4 (a towable object) is assumed to be hinged at a point B. Therefore, let's write the connection between these bodies as

R(3) + A'

(3)л (3)

0

B

- R(4) - A'

(4V, (4) -

0

B

= 0,

in which

t(3) -

^ 0

2

7M =

-[0 0]'

Movement of the towed object 4 should meet the following kinematic restriction

R2(4) = 0; e(4) = 0.

The results of the research and discussion

The mechanical system that is being discussed, which is known as a "winch - rope - towed object", includes 12 Cartesian coordinates and 11 algebraic equations. These equations can be rephrased as follows: 3 basic restrictions, 2 restrictions that fix the coordinates of the O point, 4 restrictions that describe the mobile connections at points A and B and 2 restrictions describing the movement of the towed object [12-14]. That is, the studied system has one degree of freedom. Then, taking a virtual change of generalized coordinates of the system, the basic limitations

8Rj(1) = 0; SR2(1) = 0;

Write down in a matrix form

3(1) =

= 0.

Г( 0 0" "SR((()" "0"

0 ( 0 SR() - 0

0 0 ( se(() 0

Restrictions on the base position of the point O are 8R(2) + Ae(2)00(2) - ôe(2) = 0,

where A0(2) - partial derivative of the flat conversion

A(2) on 0(2). Using the definition o0 above equation as

3(2)

(2)

1 0

0 1

— sin9( 2) 2

-—cos6( 2) 2

SR( 2)

SR 2)

se(2)

write down the

Rotation of the drum relative to the center A is obtained in the form of

l (2) ()" ( 0 -—sine(2) ~5R(2)" Г l(3) () " ( 0 — sine(3) ~5R(3)" "0"

2 5r22) se(2) 2 5r23) se(3) =

l(2) ( ) 0 ( — cose(2) l(3) ( ) 0 ( -—cose(3) 0

2 2

l(2) .

2

l <2)

l(3) .

( 0 — sine(2) -( 0 — sine(3)

2

i <3)

0 ( — cose(2) 0 -( — cose(3)

5R((2)

5r22) se( 2)

SR(3)

5r23) se(3)

T

T

T

T

В

А

2

2

Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Marine engineering and technologies. 2023. N. 4 ISSN 2073-1574 (Print), ISSN 2225-0352 (Online)

Ship power plants and propulsion systems

For rotational connection at the point B we have

1 (3) ( )

1 0--sin9(3) , „ „

2 -10 0

/(3) (3) 0 -10 0 1 — cose

2

SR((3 SR*3

se(3

SR((4 SR*

se(4

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Restriction of movement of towed object at the point B is provided by the expression

or

1 0] "sr*4)" "0"

0 1 [se(4)_ 0

0 1 0 0 0 1

SR((4)' SR*4)

se(4)

By combining both equations, we will have Cq8q = 0,

where

< n

o v

k B

CD

N

y

o

o <

O

o

0

1 n

q = [r((() r*() e(1) r((2) r*2> e(2) r((3) r*3) e(3) r((4) r*4) e(4)]T

and Cq - Jacobi matrix of dimension ((x(2, which can be written as

Cq = [Cy], where non-zero elements are defined as

C = C = C = C = C = C = C = C = C = C = C = (•

2,2 ^3,3 4,4 5,5 ^6,4 ^7,5 ^8,7 ^9,8 ^(0,(( ^((,(2

C = C = C = C = — 1

C6,7 C7,8 C8,(0 C9,(( 1

/( *) / (*) /( 2)

C4,6 = /rsine(2) • C5,6 =— /rcose(2) • C6,6 = — /rsine(2) •

/(2) /(3) /3

C76 = — cose( 2) • C69 =--sine(3) • C79 = — cose3;

7,6 * 6,9 * 7,9 *

/(3) /(3)

c89 = — sine(3) • c99 =—cose(3).

8,9 * 9,9 *

■a

s n

the Jacobi matrix will take the form of

If 9(' is chosen as an independent coordinate, then where Cq^ - Jacobi matrix connected to the dependent

coordinates. It's a square matrix, measuring 11x11; Cq; - Jacobi matrix connected to the independent coordinate 9(2). In this case Cq is an 11 -dimensional Vector

Cq^ + Cq,5q< = 0,

of dependent and independent coordinates defined as

qrf =[r((() r*() e(() R((2) r*2) r((3) r*3) e(3) r((

(4) d(4)

R4 R

q,-

= e(2),

e( 4)]T;

the Vector Cq,- is defined as

Cq, =[0 0 0 CAfi C56 C6fi C76 0 0 0 0]T =

/1 ,

000 — sine(2) ——cose(2) ——sine(2) — cose(2) 00 00

/ <2>

/(2) .

/ <2>

*

*

*

*

and the matrix Cq^ is defined as

T

Вестник Астраханского государственного технического университета.

Серия: Морская техника и технология. 2023. № 4 ISSN 2073-1574 (Print), ISSN 2225-0352 (Online)

Судовые энергетические установки и машинно-движительные комплексы

я и

ч

ю ч >я

я ср я

я

ч ч

я я

ч

о

и

Cqd

1 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0

0 1 0 0 0 0 0 0 0 0 0

0 0 1 0 0 0 0 0 0 0 0

0 0 0 1 0 0 0 0 0 0 0

0 0 0 0 1 -1 0 0 0 0 0

0 0 0 1 0 1 0 C 0 0 0

0 0 0 0 1 0 -1 C 0 0 0

0 0 0 0 0 1 0 C -1 0 0

0 0 0 0 0 0 1 C C9,9 0 -1 0

0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 0

0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1

Obviously, Cqd is a degenerate matrix that can be inverted to write a vector 8qd through a change in the 59(2) system's degree of freedom as

Sqd = - Cq/ Cq, S9(2).

The peculiarity of this simulation method is that any derivative - the angle of rotation, as in this case, or the movement of the towed object along a horizontal surface - can be chosen as independent R/4), i.e. q,- = R/4),

q.

= [R(1) R« e(1) r(2) R2) e(2) R(3) R3) e(3) R(4) R

(4)

This means that, using a coordinate partition, it is possible to record the change of a set of qd coordinates by changing another set of q,-.

In the case that in a multi-channel system the identification of the matrix Cqd is difficult due to its non-degeneracy, numerical methods can be used.

Conclusion

The proposed method of generalized coordinate

partitioning for mathematical modeling of the system "ship - winch - rope - towed object" can be recommended for formalization of this kind of lifting devices, as independent, you can choose any coordinate without being tied to the actual move. Implementation of the obtained mathematical models is planned to be carried out by means of Python language, using mat-plotlib, graphical interface DearPyGUI.

References

1. Karpenko V. P., Torban S. S. Mekhanizatsiia i avtomatizatsiia protsessov promyshlennogo rybolovstva: uchebnoe posobie [Mechanization and automation of industrial fishing processes: study guide]. Moscow, Agropromiz-dat, 1990. 464 p.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

2. Te A. M. Ekspluatatsiia sudovykh vspomogatel'nykh mekhanizmov, sistem i ustroistv [Operation of ship auxiliary mechanisms, systems and devices]. Vladivostok, Izd-vo Morskogo gosudarstvennogo universiteta, 2014. 86 p.

3. Bashurov B. P., Skiba A. N., Chebanov V. S. Funktsional'naia nadezhnost' i kontrol' tekhnicheskogo sos-toianiia sudovykh vspomogatel'nykh mekhanizmov: uchebnoe posobie [Functional reliability and control of the technical condition of ship's auxiliary mechanisms: textbook]. Novorossiisk, Izd-vo MGA imeni admirala F. F. Ush-akova, 2009. 192 p.

4. Pashentsev S. V. Upravlenie protsessom buksirovki tankera posredstvom regulirovaniia natiazheniia trosa [Control of the tanker towing process by adjusting the cable tension]. Vestnik Moskovskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta, 2018, vol. 21, no. 4, pp. 577-586.

5. Kozhanov V. S., Ustalkov S. O., Khudoshina A. O. Matematicheskie modeli buksirovochnykh trosov [Mathematical models of tow ropes]. Matematicheskie metody v tekhnologiiakh i tekhnike, 2022, no. 5, pp. 62-68.

6. Al'tshul' B. A., Ermakova T. V. Analiz matematich-eskoi modeli prostranstvennogo dvizheniia dvukhvaernogo tralovogo kompleksa s peremennoi dlinoi vytravlennykh vaerov [Analysis of a mathematical model of spatial motion of a two-bay trawl complex with variable length of etched vaers]. Materialy VI Mezhdunarodnogo Baltiiskogo morskogo foruma (Kaliningrad, 03-06 sentiabria 2018 g.). Kaliningrad, Obosoblennoe strukturnoe podrazdelenie «Baltiis-kaia gosudarstvennaia akademiia rybopromyslovogo flota» FGBOU VO «Kaliningradskii gosudarstvennyi tekhnicheskii universitet», 2018. Vol. 1. Pp. 144-149.

7. Nedostup A. A., Razhev A. O., Nasenkov P. V., Konovalova K. V., Bykov A. A. Proizvoditel'nost' sil tralovoi sistemy - IV: matematicheskoe modelirovanie (chast' II) [Performance of the trawl system forces - IV: mathematical modeling (Part II)]. Vestnik Astrakhanskogo gosudarstvennogo tekhnicheskogo universiteta. Seriia: Rybnoe khoziaistvo, 2022, no. 1, pp. 32-38.

8. Babakov I. M. Teoriia kolebanii [Oscillation theory]. Moscow, Nauka Publ., 1976. 592 p.

9. Anan'ev I. V. Spravochnikpo raschetu sobstvennykh kolebanii uprugikh sistem [Handbook on the calculation of natural oscillations of elastic systems]. Moscow, Leningrad, OGIZ; Gostekhizdat, 1946. 223 p.

T

Vestnik of Astrakhan State Technical University. Series: Marine engineering and technologies. 2023. N. 4 ISSN 2073-1574 (Print), ISSN 2225-0352 (Online)

Ship power plants and propulsion systems

10. Biderman V. L. Teoriia mekhanicheskikh kolebanii [Theory of mechanical vibrations]. Moscow, Vysshaia shko-la Publ., 1980. 408 p.

11. Timoshenko S. P. Kolebaniia v inzhenernom dele [Fluctuations in engineering]. Moscow, Mashinostroenie Publ., 1985. 472 p.

12. Ivanovskaia A. V. Printsipy modelirovaniia privoda sudovogo gruzopod"emnogo oborudovaniia [Principles of modeling the drive of marine lifting equipment]. Vestnik Kerchenskogo gosudarstvennogo morskogo tekhnolog-icheskogo universiteta, 2023, no. 1, pp. 65-72.

13. Ivanovskaia A. V., Zhukov V. A. Modelirovanie

raschetnykh nagruzok, deistvuiushchikh so storony tralovoi sistemy na lebedku rybopromyslovogo sudna [Modeling of design loads acting from the trawl system on the winch of a fishing vessel]. Vestnik gosudarstvennogo universiteta morskogo i rechnogo flota imeni admirala S. O. Makarova, 2020, vol. 12, no. 5, pp. 935-944.

14. Ivanovskaya A., Zhukov V. Basic principles of mathematical modeling of operating modes of deck equipment for fishing vessels. Transportation Research Procedia, 2021, vol. 54, pp. 104-110. DOI: 10.1016/j.trpro. 2021.02.053.

Список источников

1. Карпенко В. П., Торбан С. С. Механизация и автоматизация процессов промышленного рыболовства: учеб. пособие. М.: Агропромиздат, 1990. 464 с.

2. Тё А. М. Эксплуатация судовых вспомогательных механизмов, систем и устройств. Владивосток: Изд-во Мор. гос. ун-та, 2014. 86 с.

3. Башуров Б. П., Скиба А. Н., Чебанов В. С. Функциональная надежность и контроль технического состояния судовых вспомогательных механизмов: учеб. пособие. Новороссийск: Изд-во МГА им. адм. Ф. Ф. Ушакова, 2009. 192 с.

4. Пашенцев С. В. Управление процессом буксировки танкера посредством регулирования натяжения троса // Вестн. Москов. гос. техн. ун-та. 2018. Т. 21. № 4. С. 577-586.

5. Кожанов В. С., Усталков С. О., Худошина А. О. Математические модели буксировочных тросов // Матем. методы в технологиях и технике. 2022. № 5. С. 62-68.

6. Альтшуль Б. А., Ермакова Т. В. Анализ математической модели пространственного движения двухва-ерного тралового комплекса с переменной длиной вытравленных ваеров // Материалы VI Междунар. Балт. мор. форума (Калининград, 03-06 сентября 2018 г.). Калининград: Обособл. структур. подразделение «Балтийская государственная академия рыбопромыслового флота» ФГБОУ ВО «Калининградский государственный технический университет», 2018. Т. 1. С. 144-149.

7. Недоступ А. А., Ражев А. О., Насенков П. В., Коновалова К. В., Быков А. А. Производительность сил траловой системы - IV: математическое моделирование (часть II) // Вестн. Астрахан. гос. техн. ун-та. Сер.: Рыбное хозяйство. 2022. № 1. С. 32-38.

8. Бабаков И. М. Теория колебаний. М.: Наука, 1976. 592 с.

9. Ананьев И. В. Справочник по расчету собственных колебаний упругих систем. М., Л.: ОГИЗ; Гостехиз-дат, 1946. 223 с.

10. Бидерман В. Л. Теория механических колебаний. М.: Высш. шк., 1980. 408 с.

11. Тимошенко С. П. Колебания в инженерном деле. М.: Машиностроение, 1985. 472 с.

12. Ивановская А. В. Принципы моделирования привода судового грузоподъемного оборудования // Вестн. Керч. гос. мор. технолог. ун-та. 2023. № 1. С. 65-72.

13. Ивановская А. В., Жуков В. А. Моделирование расчетных нагрузок, действующих со стороны траловой системы на лебедку рыбопромыслового судна // Вестн. Гос. ун-та мор. и реч. флота им. адм. С. О. Макарова. 2020. Т. 12. № 5. С. 935-944.

14. Ivanovskaya A., Zhukov V. Basic principles of mathematical modeling of operating modes of deck equipment for fishing vessels // Transportation Research Procedia. 2021. V. 54. P. 104-110. DOI: 10.1016/j.trpro.2021.02.053.

.

ш

.

о

i n'

r v'

The article was submitted 25.07.2023; approved after reviewing 18.10.2023; accepted for publication 07.11.2023 Статья поступила в редакцию 25.07.2023; одобрена после рецензирования 18.10.2023; принята к публикации 07.11.2023

Information about the authors / Информация об авторах

Aleksandra V. Ivanovskaya - Candidate of Technical Sciences, Assistant Professor; Assistant Professor of the Department of Ship Power Plants; Kerch State Maritime Technological University; invkerch@yandex.ru

Oleg K. Bezyukov - Doctor of Technical Sciences, Professor; Professor of the Department of Shipbuilding and Power Plants; Admiral Makarov State University of Maritime and Inland Shipping; BezyukovOK@gumrf.ru

Александра Витальевна Ивановская - кандидат технических наук, доцент; доцент кафедры судовых энергетических установок; Керченский государственный морской технологический университет; invkerch@yandex.ru

Олег Константинович Безюков - доктор технических наук, профессор; профессор кафедры судостроения и энергетических установок; Государственный университет морского и речного флота имени адмирала С. О. Макарова; BezyukovOK@gumrf. ги

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.