методического плана, а также быть более «чувствительными» к изменениям и отклонениям, происходящим на любом этапе подготовки и непосредственной работы площадки интерактивного уровня.
Таким образом, представленная интерактивная форма сопровождения профессионального развития и саморазвития молодых педагогов дошкольного образования выполняет целый
Библиографический список
комплекс профессионально-значимых задач близкого и отдаленного порядка. Она даёт возможность собирать и формировать профессиональные сообщества, которые совместными усилиями могут продуцировать дальнейшие линии развития образования. В ходе таких мероприятий может быть выявлен кадровый резерв, определены дальнейшие перспективы развития сопровождения специалистов в регионах.
1. Балакирева Э.В. Психолого-педагогическое сопровождение профессионального становления педагога. Человек и образование. 2005; 3: 12 - 16.
2. Коновалова И.В. Профессиональная адаптация молодых педагогов Справочник старшего воспитателя. 2009; 11: 24.
3. Колтыгина Е.В, Журавлев В.Ю. Психолого-педагогические проблемы организации физкультурно-оздоровительных занятий в дошкольных образовательных учреждениях. Вестник Алтайского государственного педагогического университета. Психолого-педагогические науки. 2015; 23: 80 - 84.
4. Поданева Т.В., Сазонова Н.П. Сопровождение профессионального развития будущих специалистов дошкольной образовательной организации в высшей школе. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2016; 1-4: 56 - 60.
5. Новикова Н.В. Роль воспитателя в преодолении агрессивного поведения детей Дошкольное воспитание. 1013; 5: 101 - 109.
References
1. Balakireva 'E.V. Psihologo-pedagogicheskoe soprovozhdenie professional'nogo stanovleniya pedagoga. Chelovek i obrazovanie. 2005; 3: 12 - 16.
2. Konovalova I.V. Professional'naya adaptaciya molodyh pedagogov Spravochnik starshego vospitatelya. 2009; 11: 24.
3. Koltygina E.V, Zhuravlev V.Yu. Psihologo-pedagogicheskie problemy organizacii fizkurturno-ozdorovitel'nyh zanyatij v doshkol'nyh obrazovatel'nyh uchrezhdeniyah. Vestnik Altajskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta. Psihologo-pedagogicheskie nauki. 2015; 23: 80 - 84.
4. Podaneva T.V., Sazonova N.P. Soprovozhdenie professional'nogo razvitiya buduschih specialistov doshkol'noj obrazovatel'noj organizacii v vysshej shkole. Aktual'nye problemy gumanitarnyh i estestvennyh nauk. 2016; 1-4: 56 - 60.
5. Novikova N.V. Rol' vospitatelya v preodolenii agressivnogo povedeniya detej Doshkol'noe vospitanie. 1013; 5: 101 - 109.
Статья поступила в редакцию 20.09.17
УДК 371
Ikhlam Darawsheh, postgraduate, Tiraspol State University, Pedagogy Faculty (Chisinau, Moldavia); teacher (Israel),
Е-mail: jsirota1976@gma
BEHAVIOR OF ELEMENTARY SCHOOL STUDENTS. This article describes the analysis of the recorded classroom behavior of superior teachers in transaction with pupils. The problem was to discover how the teaching method and style affected pupil personality development and educational progress. Eight hypotheses are tested, using 21 teachers of fourth- and sixth-graders of high socioeconomic background. There is a significant relationship between the placement of a child in a superior classroom and subsequent self-esteem, academic achievement, and creative thinking. Height of self-concept is related to socially integrative, learner supportive teacher behavior. Predictions of superior reading and mathematical achievement taught by academically oriented teachers and higher self-concepts in classrooms with counselor-type teachers were unsupported. Superior pupil originality with creative teachers was unsupported. High degree of private communication with pupils yields high self-esteem. Little support was given to the predicted relationships with democratic teacher behavior. Sequential analyses of teacher transaction types of children are recommended.
Key words: behavior, self-esteem, supportive and safe learning of challenging behavior, new teacher with different types of behaviors with pupils.
Ахлам Даравже, аспирант педагогического факультета, Тираспольский государственный университет, г. Кишинёв,
Молдавия; учитель начальной школы Эвен Сина Араба, Израиль, Е-mail: jsirota1976@gma
АНАЛИЗ ПОВЕДЕНИЯ УЧАЩИХСЯ НАЧАЛЬНОЙ ШКОЛЫ
В данной статье описан анализ поведения учащихся и преподавателей в процессе их взаимодействия. В процессе проведённого исследования изучалось влияние стиля преподавания, а так же уровня класса (продвинутый, средний и т. д.) на развитие личности учащегося и показанные ими учебные результаты. В результате исследования была выявлена взаимосвязь между помещением ребёнка в продвинутый класс и последующей самооценкой, академическими достижениями и творческим мышлением. Было установлено, что уровень развития Я-концепции учащихся был связан с социально-интегративным аспектом - ориентированным поведением учителя. Высокая степень личного общения учителя с учениками способствовала формированию у учащихся высокой самооценки. Рекомендован последующий анализ влияния характера взаимоотношений учителя с детьми на их последующее развитие.
Ключевые слова: поведение, самооценка, поддерживающее и безопасное обучение, учителя с различными типами взаимодействия с учениками.
Pre-task: For help with reining in difficult behavior, the New Teacher Survival Guide tapped the expertise of behavior management expert Bill Rogers, author of Behavior Management: A Whole-School
Approach. He has identified five especially tricky classroom personalities and devised strategies for handling them. Use these strategies to maintain better control and establish a calmer, more productive atmosphere for you and all your students.
The Chatterbox - What can you do about the student who distracts others with nonstop talking?
Methods and means to deal with the behavior of students Give a positive direction or reminder, followed by "thanks." For example,
"Emma, Lisa, facing this way and quiet, thanks!" The key, says Rogers, is to focus on the desired behavior rather than the misbehavior. And using "thanks" rather than "please," even when correcting, communicates your expectation that the students will comply, he adds.
Try a strategic pause. A pause communicates the expectation that students look toward you, listen, and subsequently respond. Even if you call a misbehaving student's name, Keep the focus on the primary issue by knowing how to redirect. Frequently, students who are singled out will argue or sulk, which is secondary to the primary issue of their disruptive talking. "Don't get drawn into these secondary issues," Rogers cautions. You can briefly acknowledge the student's feelings, then quickly shift focus back to the primary issue.. You'll
need to know this stuff," responds the teacher, redirecting the focus to continuing the lesson.
Planning :The Boycotter - Sometimes students simply refuse to do their work, pulling teachers into a power struggle.
If this happens:
- Give students a choice - with consequences attached. For example, "If you choose not to do the work now, you will need to do it during free time." Rogers explains that using the word "choose" or "choice" is important because students need to understand that they have control over how they behave. Their behavior is their responsibility.
-Provide take-up time. This refers to the time students have to respond to corrective discipline. If you turn briefly to respond to another student or survey the room, this gives the student a chance to save face while complying, and it eliminates a prolonged confrontation.
- Start with tactical ignoring. Keep the focus on the lesson, or on acknowledging and reinforcing students who follow the rules and ask for help at appropriate times. For example, while you are conferring with one student, ignore the student who is interrupting and asking you to look at his paper right now. When he sits down and waits quietly (maybe after a reminder), go to him enthusiastically, reinforcing his improved behavior.
- Give students alternatives. An established routines such as, "Ask three before you ask me," works in many situations, Rogers suggests. In other words, students should ask three peers before seeking your help. Encourage students to help each other, turning to you for help only as a last resort.
Public elementary schools are having quite a time addressing behavior issues within the school and classrooms. It is the responsibility of elementary schools to ensure students are provided a comfortable and safe learning experience in an elementary classroom. This responsibility may be best achieved by utilizing specific research-based effective practices for classroom behavior management.
Research has found that one of the most effective strategies for ensuring positive behavior is consciously and intentionally teaching students about the daily routines of the classroom and about what expected behavior looks like. Intentional teaching about routines and expected behavior has the potential to significantly eliminate the majority of challenging behaviors in an elementary school.
Practice: This article conducted to see if afternoon breaks would decrease off-task behaviors for a class of fourth grade students. The purpose was to see if students would stay better focused and exhibit fewer off-task behaviors if allowed to have short motor breaks in the afternoon. The motor breaks included yoga poses involving gross motor movements. The results of the study demonstrate that incorporating motor breaks into the afternoon routine significantly decreased the students' off-task behaviors. The results also demonstrate how the students' perceptions of their abilities to focus and remain on-task in the afternoons increased due to the motor breaks.
The implementation of motor breaks was successful in decreasing students' off-task behaviors.
Public elementary schools are having quite a time addressing behavior issues within the school and classrooms. It is the responsibility of elementary schools to ensure students are provided a comfortable and safe learning experience in an elementary classroom. This responsibility may be best achieved by utilizing specific research-based effective practices for classroom behavior management.
The Elementary School Student Code of Conduct is in effect from the time a student arrives at the bus stop and boards the bus at the beginning of the day until the student gets off the bus and leaves the bus stop at the end of the day and at all times when students are participating in school-sponsored activities.
Practical applicant.
1. Parental/guardian involvement and cooperation is vital in the discipline process.
Библиографический список
2. The elementary discipline procedures will apply and be consistently enforced at all elementary schools. At the same time, the School Board realizes the uniqueness of each building and recognizes that there may be individual building and classroom procedures to implement and supplement these District procedures.
3 . All elementary staff and parents/guardians will work together to correct the misbehavior of the student and to maintain a written record of incidents of serious misbehavior.
4. Measures to correct misbehavior will depend upon the nature of the behavior, the frequency, and the willingness of the student to correct the undesirable behavior. The use of these measures is intended to encourage acceptable behavior. Corrective action will normally begin at a minimal level and proceed to more serious action.
B. Behavior Expectations
1 . The following rules will apply at all elementary schools:
a. Students will show respect and courtesy to other people at all times.
b. Students will show respect for property inside and outside the buildings.
c. Students will behave in a manner that does not endanger themselves or others.
2. When unacceptable behavior cannot be readily corrected by the classroom teacher, the child's parents/guardians will be informed of the problem by the teacher or the principal and requested to participate in solving the problem.
There are times when a student may be out of control and needs to regain control. In these situations, a student needs to go to a specific place or location that will get them away from the situation causing the behavior. They need to calm down and get control of them self once again. Establishing a place in the elementary school classroom called the Think Spot or the Safe Spot is a good strategy to pull the student away from the antecedent to their behavior and let them get control.
Sensory Processing Disorder
These children can be disruptive in the classroom because they are unable to keep pace with daily lessons. They might walk around or talk at inappropriate times, and their special needs divert the teacher's attention from the set program. Children with this disorder find it difficult to organize and make sense of the sensory information that their brain receives from the world around them. Normal activities can seem confusing and overwhelming to them. They often have problems learning and prefer not to play with classmates during recess.
Aggressive Students
Aggressive behavior is a serious problem and is disruptive to a supportive and safe learning environment. Physical aggression can be violent, even between young students, and on or both pupils might get hurt. Aggression between pupils in the classroom or playground disrupts all other activities and negatively affects teachers and other students. Apart from the initial disruption, the after-effects of physical fighting remain with sensitive pupils and interfere with their school day.
Behavior problems at school interfere with lessons and disturb other students. Behavior problems often overwhelm teachers, particularly novices, and some consider this to represent the most difficult aspect of a teacher's work day. Children who exhibit behavior problems invariably require extra attention, which places strain on teachers and slows the pace at which lessons are offered and completed [1 - 4].
When students with disabilities exhibit challenging or disruptive behavior, it may be time to conduct a functional behavior analysis to find out what may be triggering the behavior, when, and why. Using information from , team can develop a behavior intervention plan to support the student in school.
1. Альберто А.П., & Траутман А.С. Прикладной анализ поведения учителей. Энглвуд Клифс, Нью-Джерси: Меррилл/Прентис-хол, 1995; 4-е изд.
2. Буллок Л.М., Двускатная А.Р Обеспечение совместной работы для детей, молодёжи, семей, школ и общин. В.А. Рестон: Совет по делам детей с поведенческими расстройствами и Институт Чесапика, 1997.
3. Дуранд В.М. Функциональный анализ и функциональный анализ. Модификация поведения для исключительных детей и молодёжи. Бостон: Издатели Андовер Медицинское, 1993.
4. Пирс Д.У., & Epling В.Ф. Что произошло с анализом в прикладном анализе поведения? 1980. Available at: www.doug-johnson.com/.../ developing-ethical-behaviors
References
1. Alberto P.A., & Troutman A.C. Applied behavior analysis for teachers (4th ed.). Englewood Cliffs, NJ: Merrill/Prentice-Hal, 1995.
2. Bullock L.M., & Gable, R.A. (Eds.) Making collaboration work for children, youth, families, schools, and communities. Reston, VA: Council for Children with Behavioral Disorders & Chesapeake Institut, 1997.
3. Durand V.M. (1993). Functional assessment and functional analysis. In M. D. Smith (Ed.). Behavior modification for exceptional children and youth. Boston: Andover Medical Publishers, 1993.
4. Pierce W.D., & Epling W.F. What happened to the analysis in applied behavior analysis? 1980. Available at: www.doug-johnson.com/.../ developing-ethical-behaviors
Статья поступила в редакцию 07.09.17
УДК 376.2
Berezhnaya O.V., Cand. of Sciences (Pedagogy), senior lecturer, Department of Social Pedagogy and Interdisciplinary
Connections, Stavropol State Pedagogical Institute (Stavropol, Russia), E-mail: [email protected]
Pryadko N.A., Cand. of Sciences (Pedagogy), deputy director of rehabilitation, GBUSO "Stavropol RC", Stavropol Rehabilitation
Center for Children and Adolescents with Disabilities (Stavropol, Russia), E-mail: [email protected]
THE WORK WITH PARENTS IN THE FORMATION OF SOCIAL SKILLS IN CHILDREN WITH DISABILITIES. The article discusses a particularly important aspect of the work with parents in formation of social skills of children with special needs. The basic directions of work of specialists are discussed. The paper reveals the main problems arising during teaching children with disabilities: self-help skills and possible ways of their solution. The task of specialists is to help children gain independence and autonomy in everyday life. The formation of self-help skills in children with disabilities do not occur spontaneously. The authors conclude that to solve the problem of teaching a child social skills, these skills are to be shaped at an early age. It is noted that the significant role belongs to the parents. The work with parents is a meaningful activity of specialists, as most of the time the child is at home, where parents can work systematically on forming his social skills.
Key words: social skills, children with disabilities, ways of correction, work with parents.
О.В. Бережная, канд. пед. наук, доц. каф. специальной педагогики и предметных методик», ФГБОУ ВО
«Ставропольский государственный педагогический институт», г. Ставрополь, E-mail: [email protected]
Н.А. Прядко, канд. пед. наук, зам. дир. по реабилитации, ГБУСО «Ставропольский РЦ», г. Ставрополь,
E-mail: [email protected]
РАБОТА С РОДИТЕЛЯМИ ПО ФОРМИРОВАНИЮ СОЦИАЛЬНО-БЫТОВЫХ УМЕНИЙ И НАВЫКОВ У ДЕТЕЙ С ОГРАНИЧЕННЫМИ ВОЗМОЖНОСТЯМИ ЗДОРОВЬЯ
В статье рассматривается особо важный аспект работы с родителями по формированию социально-бытовых навыков детей с особенностями развития. Представлены основные направления работы специалистов. Раскрыты основные проблемы, возникающие во время обучения детей с ОВЗ навыкам самообслуживания и возможные пути их решения. Авторы делают выводы о том, что решать задачи по обучению ребёнка социально-бытовым умениям, навыкам необходимо с раннего возраста. Существенная роль в этом вопросе принадлежит родителям. Работа с родителями представляет значимое направление деятельности специалистов, так как большую часть времени ребёнок находится дома, где родители могут вести систематическую работу по формированию социально-бытовых умений и навыков.
Ключевые слова: социально-бытовые навыки, дети с ограниченными возможностями здоровья, пути коррекции, работа с родителями.
Формирование социально-бытовых умений и навыков у детей с особенностями развития является для них и их родителей жизненной необходимостью. Задача специалистов - помочь детям приобрести независимость и самостоятельность в повседневной жизни.
У детей с ограниченными возможностями здоровья формирование навыков самообслуживания не происходит самопроизвольно. Обучение таким навыкам составляет целое направление работы специалистов и родителей, учитывающее возможности ребёнка на данный момент и ориентирующее на ближайшие задачи. Только через подражание, усвоение образца, навыки у таких детей не формируются, во всяком случае, полностью. Причин может быть много: различные нарушения движения, слухового и зрительного восприятия, особенности эмоционально-волевой сферы, низкий уровень развития функций программирования и контроля, нарушения интеллектуального развития.
Решать задачи по обучению ребёнка социально-бытовым умениям, навыкам необходимо с раннего возраста. Существенная роль в этом вопросе принадлежит родителям. Работа по формированию социально-бытовых навыков будет эффективней, если выстроиться последовательность: родитель занимается дома, а педагог осуществляет работу в условиях прохождения реабилитационных мероприятий, контролирует и дает рекомендации для освоения более сложных шагов.
В условиях специализированного учреждения работа с родителями строится по нескольким направлениям.
1. Создание заинтересованности у родителей: беседы о том, почему мы большое внимание уделяем формированию навыков самообслуживания; обсуждение изменений в поведении,
самовосприятии ребёнка во время обучения; сравнение и оценка умений ребёнка на начальном этапе, в середине и в конце обучения (с привлечением видеоматериалов);
2. Обсуждение содержательной стороны понятия «навыки самообслуживания», необходимости специальной работы в этом направлении, знакомство родителей с системой занятий.
3. Определение вместе с родителями следующего шага в формировании навыка, инструктирование по отработке дома данного шага;
4. Практическое занятие в присутствии родителей по обучению ребёнка данному навыку;
5. Обсуждение с родителями проблем и трудностей, возникающих при формировании навыков. Оценка успешного продвижения на примере конкретного ребёнка. Поиск индивидуального пути формирования навыка у каждого ребёнка путем побуждения творческой активности родителей (например, рассказ об удачно найденном способе обучения ребёнка с множественными нарушениями развития).
Основные проблемы, возникающие во время обучения навыкам самообслуживания и возможные пути их решения.
Низкая мотивация родителей, позиция полной опеки, сложившийся стереотип отношений. Родителям проще все делать самим, и они не видят смысла в обучении навыкам самообслуживания; особенно у детей с серьёзными нарушениями двигательной и познавательной сферы.
Пути коррекции: постоянная обратная связь с родителями, обмен информацией о достижениях ребёнка. Проведение совместных с родителями занятий, когда педагог отрабатывает с ребёнком конкретный навык в присутствии родителей, а через несколько занятий место педагога занимает родитель.