Ахраров Бахтиёр Сагдуллаевич,
А.Авлоний номидаги Халк таълими тизими рах,бар ва мутахассис ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти "Таълим бошкарувида ахборот технологиялари" кафедраси мудири, педагогика фанлари буйича фалсафа доктори
«АНИКЛИК ШАРОИТИДА ^АРОР К.АБУЛ КИЛИШ УСУЛЛАРИ» МАВЗУСИНИ УКИТИШДА ИЕРАРХИЯЛАР ТА^ЛИЛИ УСУЛИНИ КУЛЛАШ МЕТОДИКАСИ
УДК: 378.046.4
АХРАРОВ Б.С. «АНИКЛИК ШАРОИТИДА КАРОР КАБУЛ КИЛИШ УСУЛЛАРИ» МАВЗУСИНИ УКИТИШДА ИЕРАРХИЯЛАР ТАЦЛИЛИ УСУЛИНИ КУЛЛАШ МЕТОДИКАСИ
Маколада умумтаълим мактаблари директорлари учун «Халк таълими сох,асидаги менежер-лик куникмаларини шакллантириш» малака ошириш курслари тингловчилари учун «Аниклик шароитида карор кабул килиш усуллари» мавзусини укитишда иерархиялар тах,лили усулини куллаш методикаси "Фан укитувчиси" лавозимига белгиланган шартларда энг муносиб ном-зодни танлаш карорини кабул килиш мисолида ёритилган. Тадкикот натижаларидан рах,бар ходимлар, менежерлар учун малака ошириш курслари доирасида фойдаланиш мумкин.
Таянч суз ва тушунчалар: бошкарув, бошкарув карори, карор кабул килиш, макбул карор, иерархия, иерархик структура, устуворлик, локал устуворлик, глобал устуворлик.
АХРАРОВ Б.С. МЕТОДИКА ПРИМЕНЕНИЯ МЕТОДА АНАЛИЗА ИЕРАРХИЙ ПРИ ОБУЧЕНИИ ТЕМЕ «МЕТОДЫ ПРИНЯТИЯ РЕШЕНИЙ В УСЛОВИЯХ ОПРЕДЕЛЕННОСТИ»
В статье описывается методика применения метода анализа иерархий при обучении теме «Методы принятия решений в условиях определенности» на курсах повышения квалификации «Формирование менеджерских навыков в сфере народного образования» для директоров общеобразовательных школ на примере принятия решения по выбору наиболее подходящего кандидата на должность «Преподаватель дисциплины». Результаты исследования могут быть использованы в рамках курсов повышения квалификации руководящих работников, менеджеров.
Ключевые слова и понятия: управление, управленческое решение, принятие решений, оптимальное решение, иерархия, иерархическая структура, приоритет, локальный приоритет, глобальный приоритет.
AKHRAROV B.S. METHODOLOGY OF THE HIERARCHY ANALYSIS METHOD IMPLEMENTATION IN TEACHING THE «METHODS OF DECISION-MAKING IN CONDITIONS OF DETERMINACY» TOPIC
This article describes the methodology of the hierarchy analysis method implementation in teaching the "Decision-making methods in the conditions of determinacy" topic at advanced training courses "Forming managerial skills in the field of public education" for secondary schools principals in the decision making to choose the most suitable candidate for the position of "Teacher of d iscipline". The results of the research can be used in the framework of advanced training courses for executives and managers.
Key words and concepts: management, management decision, decision making, optimal decision, hierarchy, hierarchical structure, priority, local priority, global priority.
Кириш. Инсон фаолиятида, айникса, таъ-лим муассасаси фаолиятини такомиллашти-ришда карор кабул килиш жараёни мухим ахамият касб этади. Узбекистан Республикаси Халк таълими тизимини 2030 йилгача ривож-лантириш концепциясининг «Халк таълими тизимининг жорий холати ва мавжуд муам-молар» номли 2-бобида умумтаълим муасса-саларини бошкариш билан бо^ик куйидаги холатлар асослаб берилган: «давлат таълим хиз-матларини курсатиш, умумтаълим муассасала-рини бошкариш, ишларни режалаштириш ва ташкил этиш жараёнида замонавий ахборот-коммуникация технологияларидан фойдала-ниш даражаси пастлиги кабул килинаётган карорларнинг самарали амалга оширили-шини таъминлаш, ушбу жараённи тезкор куза-тиб бориш имконини бермаяпти, шунинг-дек давлат бошкарувини ортикча бюрократ-лаштириш ва унинг сарф-харажатлари оши-шига олиб келмокда»1. Мамлакатимиз умумтаълим муассасаларида таълим-тарбия сифатининг юкори даражада булишини таъминлашнинг асо-сий омиллардан бири - умумтаълим муассаса-ларини бошкаришда сифатли карорлар кабул килишдир.
«Аниклик шароитида карор кабул килиш усуллари» мавзуси умумтаълим мактаблари директорлари учун «Халк таълими сохасидаги менежерлик куникмаларини шаклланти-риш» малака ошириш курсларининг «Мута-хассислик фанлар блоки» таркибига кирувчи «Бошкарувда оптимал карорлар кабул килиш» укув модули доирасида амалий машFулот сифа-тида укитилади.
1 Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий. - М.: "Радио и связь", 1993. - С. 268.
Аниклик шароитида карор кабул килишда чизикли дастурлаш, динамик дастурлаш, транспорт масаласини ечиш ва математик моделлаш-тиришнинг бошка усулларини куллаш мумкин. Хозирги ахборот, ракамли технологиялар асрида устуворликларни кулай ва самарали, тез танлаш хамда туFри карор кабул килиш имконини бера-диган усуллардан бири иерархиялар тахлили усулидир. Маколада иерархиялар тахлили усу-лини умумтаълим мактабларини бошкаришда оптимал карор кабул килиш максадида куллаш методикаси амалий масала асосида ёритилади.
Мацоланинг мацсади умумтаълим мактабла-рида бошкарув карорларини кабул килиш учун иерархиялар тахлили усулини кандай куллаш мумкинлигини курсатиб беришдан иборат.
Америкалик олим Т.Саати томонидан таклиф этилган иерархиялар тахлили усулининг мохияти мураккаб муаммони иерархияларни куриш оркали бир неча ечим вариантларидан энг яхшисини танлашдан (карор кабул килишдан) иборатдир. Ушбу усулда туккиз балли шкаладан фойдаланиб, турли мезонлар буйича муаммо ечими учун мукобил вариантлар жуфтликларини бирма-бир таккослаш асосида барча мезонлар ва максадлар учун энг макбул карор кабул килиш масалаларини хал килиш мумкин. Бу усул мураккаб карор кабул килиш муаммосини иерархия шаклида аник ва рационал тарзда тузиш, бир катор мезонларни расмийлаштириш ва бахолаш мумкин булмаган холларда мукобил ечимларни микдорий бахолашни солишти-риш ва бажариш имконини беради2. Иерархия - бу тизим тузилишининг тескари дарахт куринишидаги тасвири булиб, тизимнинг тар-
2 Терелянский П.В., Кременов С.И. Реализация метода анализа иерархий для оценки конкурентоспособности компьютерных фирм // Вестник ВолГУ. Серия 3: Экономика. Экология. 2008. №2. С.35.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
1-жадвал. Иерархиялар тахлили усулида жуфтлик так,к,ослашларда ишлатиладиган тук,к,из балли шкала
Усту-ворлик Таърифи Тавсифи
1 А элемент B элемент билан бир хил мухим (тенг ахамиятга эга) А элемент хам В элемент хам максадга эришишда тенг улуш кушади
3 А элемент В элементдан озрок, устувор Тажриба ва мулохаза А элементнинг В элементга нисбатан озрок, афзаллигини билдиради.
5 А элемент В элементга нисбатан устувор ёки кучли ахамиятга эга Тажриба ва мулохаза А элементнинг В элементга нисбатан кучли афзаллигини билдиради
7 А элемент В элементга нисбатан устуворлик даражаси анча юкори ёки жуда кучли А элемент В элементга нисбатан афзаллиги жуда кучли. Унинг устунлиги деярли аник,.
9 А элементнинг В элементга нисбатан мутлак, устувор. А элемент афзаллиги В элементга нисбатан мутлак,о юк,ори
2, 4, 6, 8 Кушни шкала устуворлик даражалари уртасидаги оралик, устуворлик даражалари Муросага келадиган карор к,абул к,илиш холатида кулланилади.
Изо^: жуфтлик таккослашларда мухим, устувор булган элементга 0 дан 9 гача булган бутун сон, иккинчи элементга эса мос бутун сонга тескари сон куйилади.
кибий кисмларининг функционал узаро таъ-сирларини ва умуман тизимга таъсирини кулай урганиш имконини яратади.
Иерархиялар тахлили усулини жорий этишга оид тадкикотлар турли сохалар олим-лари ва мутахассислари томонидан олиб борилган. Мисол учун, П.В.Терелянский ва С.И.Кременовлар компьютер фирмаларининг ракобатбардошлигини иерархиялар тахлили усули ёрдамида бахолаганлар1. С.В.Белим ва С.А.Селиверстов иерархиялар тахлили усули асо-сида тасвирларда шикастланган пикселларни тиклаш алгоритмини таклиф этганлар2.
Иерархиялар тахлили усулида карор кабул килиш муаммосини тахлил килиш максад, мезонлар, мукобил ечимлар ва танловга таъ-сир килувчи бошка омилларни уз ичига олувчи иерархик структурани куришдан бошланади. Ушбу структура карор кабул килувчининг муаммо мохиятини осон тушунишига хиз-мат килади. Бир неча ечим вариантларидан энг яхшисини танлаш учун иерархиялар тахлили усулини куллашда куйидаги амаллар кетма-кетлиги бажарилади:
- танлаш учун бахолаш мезонларини аниклаш;
- максадга эришишнинг мукобил вариант-лари ва мукобил ечимлар сифатини бахолаш
1 Белим С.В., Селиверстов С.А. Алгоритм восстановления поврежденных пикселей на зашумленных изображениях на основе метода анализа иерархий // Наука и образование: научное издание МГТУ им. Н.Э. Баумана. 2014. №11. С.522.
2 Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий.
- М.: "Радио и связь", 1993. С.36.
мезонларини уз ичига олган иерархик структура шаклидаги муаммонинг сифатли моделини куриш;
- иерархик структуранинг барча даража-лари учун жуфтлик таккослашлар матрицала-рини шакллантириш: узаро бир хил даражадаги мезонлар жуфтлик таккослашлар матрицалари, юкори даражадаги мезонларга нисбатан паст даражадаги мезонлар ва мезонларга нисбатан мукобил ечимларни аниклаш;
- хар бир жуфтлик таккослаш матрицаси учун локал устувор коэффициентларни (вектор-ларни) хисоблаш;
- жуфтлик таккослашлар матрицаларининг мустахкамлик даражасини бахолаш;
- мукобил ечимларнинг мезонлар буйича локал устуворликларини аниклаш;
- иерархик структура буйича элементлар-нинг устуворликларини чизикли алмаштириш ва мукобил ечимларнинг глобал устуворликларини синтез килиш оркали олинган натижалар асо-сида карор кабул килиш3.
Хар кандай мезон буйича икки элементни таккослашда Т.Саати томонидан таклиф этилган туккиз балли шкаладан фойдаланилади (1-жад-вал).
Ушбу амалларни батафсилрок куриб чикайлик.
Масаланинг к,уйилиши: умумтаълим макта-бидаги «Фан укитувчиси» лавозимига белгилан-ган шартларда энг муносиб номзодни танлаш карорини кабул килиш талаб этилади.
3 Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий. - М.: "Радио и связь", 1993. С.51.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
2-жадвал. Танловга жужжат топширган номзодлар х,ак,ида маълумотлар
№ т.р. Номзод Маълумоти Мехнат стажи Ёши Тест натижалари
1. Б.А.Валиев Фан йуналиши буйича имтиёзли дипломли магистр 3 йил 9 ой 27 86%
2. С.Т.Бахромов Фан йуналиши буйича бакалавр 2 йил 10 ой 23 96%
3. З.И.Алиев Фан йуналиши буйича магистр 3 йил 2 ой 26 46%
4. Д.С.Назарова Фан йуналиши буйича имтиёзли дипломли мутахассис 6 йил 29 76%
1-расм. «Фан уцитувчиси» лавозимига танлов утказиш мацсадининг иерархик структураси.
Номзодларни танлаш учун куйидаги мезон-лар танлаб олинди:
1) маълумоти;
2) мехнат стажи;
3) ёши;
4) малака синови - тест натижалари (ном-зоднинг касбий компетенциялари буйича тест топширик,ларини 100 балли тизимда бахолаш натижалари);
5) ишчи гурух экспертлари билан сухбат натижаларига кура номзод хакида умумий таас-сурот (бунда номзоднинг коммуникативлиги, мотивацияси, тафаккури ва шу каби бошк,а пара-метрлар хисобга олинади).
Танловда иштирок этиш учун 4 та номзод ариза берган (2-жадвалга каранг).
«Фан ук,итувчиси» лавозимига номзодни танлаш муаммосининг иерархик структурасини яра-тишга киришамиз:
• иерархик структуранинг юк,ори к,исмида асосий мак,сад ёритилади (бизнинг холатимизда бу лавозимга номзодни танлаш);
• иерархик структуранинг иккинчи дара-жасида танлов утказиладиган лавозимга булган талаблар ва мезонлар: номзоднинг маълумоти, мехнат стажи, ёши, малака синови натижалари; номзодга мос ушбу мезонларнинг мавжудлиги ва намоён булиш даражаси танловни амалга
оширувчи ишчи гурух экспертлари томонидан бахоланади;
• иерархик структуранинг куйи даража-сида лавозим буйича танловда иштирок этувчи номзодлар, яъни асосий мак,садга эришиш учун мукобил ечимлар вариантлари ёритилади (1-расмга каранг).
Ишчи гурух аъзолари мезонларни жуфтлик таккослашлар натижаларига кура устуворликлар матрицасини аник,ладилар (3-жадвал).
Иккинчи даражадаги хар бир мезон буйича номзодларнинг жуфтлик таккослаш натижаларига кура устуворликлари матрицалари мос равишда 4-8-жадвалларда келтирилган.
Хар бир жуфтлик таккослаш матрицаси асосида локал устувор коэффициентларни (вектор-ларни) хисоблаш ва танлов натижасини аник,лаш учун МРШОК^ 1.0 дастуридан фойдаланамиз1.
1. Дастлаб дастур ойнасида янги лойиха яратиш Создать новый проект
Создать новый проект тугмаси босилади.
2. Создание нового проекта мулок,от ойнасида лойиха мак,сади, иерархия даражалари сони ва элементларнинг максимал сонини кири-тамиз (2-расм) ва Да тугмасини босамиз.
1 http://www.tomakechoice.com/mpriority.html сайт "Программные системы поддержки принятия оптимальных решений".
ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ 67
3-жадвал. Мезонларнинг жуфтлик тавдослаш натижаларига кура устуворликлари матрицаси
Мезонлар Маълумоти Мехнат стажи Ёши Тест натижалари Умумий таассурот
Маълумоти 1/5 1/3 1/5 1/5
Мехнат стажи 5 3 3 1/5
Ёши 3 1/3 1/3 1/7
Тест натижалари 5 1/3 3 1/3
Умумий таассурот 5 5 7 3
4-жадвал. «Маълумоти» мезони буйича устуворликлар матрицаси
Номзод Б.А.Валиев С.Т.Бахромов З.И.Алиев Д.С.Назарова
Б.А.Валиев 4 3 2
С.Т.Бахромов 1/4 1/4 1/3
З.И.Алиев 1/3 4 2
Д.С.Назарова 1/2 3 1/2 ????
5-жадвал. «Мех,нат стажи» мезони буйича устуворликлар матрицаси
Номзод Б.А.Валиев С.Т.Бахромов З.И.Алиев Д.С.Назарова
Б.А.Валиев 2 1 1/2
С.Т.Бахромов 1/2 1/2 1/3
З.И.Алиев 1 2 1/2
Д.С.Назарова 2 3 2
6-жадвал. «Ёши» мезони буйича устуворликлар матрицаси
Номзод Б.А.Валиев С.Т.Бахромов З.И.Алиев Д.С.Назарова
Б.А:Валиев 2 3 1/3
С.Т.Бахромов 1/2 1/3 1/4
З.И.Алиев 1/3 3 1/2
Д.С.Назарова 3 4 2
7-жадвал. «Тест натижалари» мезони буйича устуворликлар матрицаси
Номзод Б.А.Валиев С.Т.Бахромов З.И.Алиев Д.С.Назарова
Б.А:Валиев 1/2 2 2
С.Т.Бахромов 2 5 2
З.И.Алиев 1/2 1/5 1/2
Д.С.Назарова 1/2 1/2 2
8-жадвал. «Умумий таассурот» мезони буйича устуворликлар матрицаси
Номзод Б.А.Валиев С.Т.Бахромов З.И.Алиев Д.С.Назарова
Б.А:Валиев 3 1/5 1/7
С.Т.Бахромов 1/3 3 1/9
З.И.Алиев 5 1/3 1/5
Д.С.Назарова 7 9 5
3. Иерархик структура модели хосил булади. Бунда 3-даражадаги элементлар сони 4 та булиши керак. Шунинг учун курсаткични 3-даражадаги 5-элемент устига олиб бориб, сичконча унг тугмаси босилади ва очилган кон-текстли менюдан "Удалить элемент" буйруFи бажарилади.
4. Тахрирлаш режими
Режим редактирования тугмасини босиб, иерархик структуранинг хар бир элементи
устида сичконча чап тугмасини икки марта кет-кет босиш оркали мос элемент номини киритиб чикамиз. Натижада иерархик структура модели-нинг тугалланган тасвирига эга буламиз (3-расм).
5. Дастур ойнасидаги
-Режим работы эксперта тугмасини босиб,
иерархик структурадаги «Танлов» объектини фаоллаштирамиз ва 3-жадвалдаги мезонларнинг жуфтлик таккослаш натижаларига кура устуворликлари матрицаси элементларини киритиб,
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
68
ТАЪЛИМ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ТЕХНОЛОГИИ
2-расм. Янги лойиха яратиш мулок,от ойнаси.
3-расм. MPRIORITY 1.0 дастури ойнасида «Танлов» учун ^арор к,абул к,илишнинг иерархик структураси модели.
"Применить" тугмасини босамиз. Натижада устуворлик коэффициентлари автоматик тарзда хисоблаб чикилади (4-расм).
6. Иерархик структуранинг иккинчи дара-жасидаги хар бир элемент учун мос равишда 4-8-жадваллардаги жуфтлик таккослаш натижаларига кура устуворликлари матрицаси элемент-ларини киритиб, мукобил ечимларнинг мезон-лар буйича локал устуворликларини аниклаш максадида "Применить" тугмасини босамиз. Натижада хар бир мезон учун мос устуворлик коэффициентлари кийматлари аникланади (5-расм).
7. Мукобил ечимларнинг глобал устуворликларини аниклаш хамда танлов буйича карор натижасини олиш учун
Показать результат
тугмасини тасвирланган якуний
босамиз натижага
ва эга
6-расмда буламиз.
6-расмдан куриниб турибдики, танлов учун муносиб номзод - Д.С.Назарова, чунки унинг глобал коэффициенти барча колган номзодлар глобал коэффициентларидан юкори. Демак, куйилган масалада "Фан укитувчиси" лавозимига танлов учун Д.С.Назарова номзоди энг оптимал карор булади.
Хулоса.
Иерархиялар тахлили усулини куллаш оркали бошкарув карорларини кабул килишда мукобил ечимларни танлаш мезонлари туFри ва аник тан-ланиши хамда уларга мос курсаткичлар ишон-чли булиши мухим ахамиятга эга.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
4-расм. «Танлов» объекти учун иккинчи даража мезонларининг жуфтлик та^ослаш асосидаги устуворлик коэффициентлари.__
Работа эксперта
Производим попарные сравнения относительно объекта
ТАНЛОВ
1.
г. з.
А.
С3:5.51 02
Применить
ИС:0.1275
ОС:0.11 38
Закрыть
Отмена
1. с. J. ч. э. 1 фиоритет
МАЪЛУМОТИ | 1 175 из ш 1/5 0,0436
СТАЖИ 5 1 3 3 1/5 0,2214
ЁШИ 3 1/3 1 1/3 1/7 0,0776
СИНОВ 5 1/3 3 1 1/3 0,158
ТААССУРОТ 5 5 7 3 1 0,4993
Исследовать
5- расм. Иерархик структура 2-даражасидаги х,ар бир мукобил ечим учун мос устуворлик коэффициентлари ^ийматлари.
Иерархиялар тахлили усулидан фойдаланиб, таълим жараёнини бошк,аришнинг энг оптимал к,арорини к,абул килиш учун мукобил ечимларни танлашда мезонлар ва иерархия даражалари уртасидаги узаро муносабатларнинг хисобга олиниши нотуFри к,арор кабул килиш имкония-тини минималлаштиради.
Ушбу усулдан самарали фойдаланишда тин-гловчилар масалани аник куя билишлари, ечиш боск,ичларини билишлари ва MPRIRORITY 1.0 дастуридан фойдаланиш куникмаларига эга булишлари улар томонидан оптимал карор к,абул килиш имкониятларини янада оширади.
Иерархиялар тахлили усулини умумтаъ-лим мактаблари фаолиятидаги турли хилдаги
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 9 (94)
6-расм. Глобал устуворликлар коэффициентлари ва танлов учун ^арор натижаси.
танлов карорларини кабул килишда, маса-лан, машFулотлар учун укитиш технологиясини, мактаб учун Интернет хизматларини таъмин-ловчи провайдер, зарур мах,сулотлар ва канцелярия молларини етказиб берувчиларни танлаш масалалари х,амда тендер утказиш, вакансия-лар муаммоларини х,ал килиш ва бошка шу каби масалалар буйича карор кабул килишда куллаш самарали натижа беради.
Шундай к,илиб, "Аниклик шароитида карор кабул килиш усуллари" мавзусини укитишда машFулот давомида иерархиялар тах,лили усулини куллаш оркали тингловчиларнинг бошкарув карорларини кабул килиш бораси-даги куникма ва малакаларини ривожлантириш мумкин.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 29 апрелдаги «Узбекистон Республикаси халк таълими тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида»ги ПФ-5712-сон Фармони // «Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами», 2019 йил 6 май, 18-сон, 348-модда.
2. Саати Т. Принятие решений. Метод анализа иерархий. - М.: "Радио и связь", 1993. - 278 с.
3. Терелянский П.В., Кременов С.И. Реализация метода анализа иерархий для оценки конкурентоспособности компьютерных фирм // Вестник ВолГУ. Серия 3: Экономика. Экология. 2008. №2. С.35-43
4. Белим С.В., Селиверстов С.А. Алгоритм восстановления поврежденных пикселей на зашумленных изображениях на основе метода анализа иерархий // "Наука и образование": научное издание МГТУ им. Н.Э. Баумана. 2014. №11. С.521-534
5. http://www.tomakechoice.com/mpriority.html - сайт "Программные системы поддержки принятия оптимальных решений".