Научная статья на тему 'Зимние арт-проекты, как возможность интеграции педагогов и студентов в проектно-образовательной деятельности: на примере системы непрерывного художественного образования'

Зимние арт-проекты, как возможность интеграции педагогов и студентов в проектно-образовательной деятельности: на примере системы непрерывного художественного образования Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
35
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЭТНОПЕДАГОГИКА / ХУДОЖЕСТВЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ / НАРОДЫ СЕВЕРА ЕВРОПЫ / ЗИМНИЕ АРТ-ПРОЕКТЫ / ETHNO-PEDAGOGY / ART EDUCATION / THE PEOPLES OF NORTHERN EUROPE / WINTER ART PROJECTS

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Тимо Йокела, Мартынова Наталия В.

В статье рассматривается процесс интеграции педагогов и студентов художественного образования, мастеров-художников и представителей туристического бизнеса в ходе реализации проекта «Зимние искусства», действующего как мера поддержки и сохранения традиционного искусства местного населения, развития современного искусства Европейского Севера.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

WINTER ART PROJECTS AS POSSIBLE INTEGRATION OF TEACHERS AND STUDENTS IN THE DESIGN OF EDUCATIONAL ACTIVITIES (THE ART OF CONTINUING EDUCATION CASE)

The article deals with the process of integration of teachers and students of art education, master artists and representatives of the tourism industry in the implementation of the project "Winter Art" acting as a tool of support and preservation of traditional arts of local population and a tool of development of modern European art of the North.

Текст научной работы на тему «Зимние арт-проекты, как возможность интеграции педагогов и студентов в проектно-образовательной деятельности: на примере системы непрерывного художественного образования»

These are the works of art of Piet Mondrian. Although he didn't know about the Korean five cardinal colors, he used them. The left <Composition with Red, Blue and Yellow> is like Korean handicrafts. The right <Broadway Boogie-Woogie> was drawn with the point color simplifying the complicated and fancy night street scene of Broadway, New York. These pictures show the different color composition from that of Korean. Mondrian aesthetically interpreted colors and made them be in harmony and expressed them modernly. We can say that this is the cultural and period difference. The culture of Korean and Mondrian is different, but the same thing is that they both showed their purpose that they want to convey or achieve through colors. We need to have interests in foreign cultures and a number of works of modern art for color composition that is useful and makes us pleasant.

In conclusion, from the use of the five cardinal direction colors, we can learn 4 lessons for good color composition. First, we should study the meaning of color used in the given environment. Second, We should choose the proper color to an individual situation. Third, we should apply the individual situation to colors. Lastly, we should consider the visual beauty and the usefulness. Good color composition makes us live a happy and healthy life having a good influence on our mental, emotional and physical health. To use good color composition, I hope that you will experience and enjoy the visual art of various cultures continuously, and expand your color sense and eye for beauty.

ЛОМОВ СТАНИСЛАВ ПЕТРОВИЧ - доктор педагогических наук, профессор, действительный член (академик) Российской академии образования, академик-секретарь Отделения общего среднего образования РАО, Почетный член (академик) Российской академии художеств () ШИН ЕН ДЖУ - Колледж декоративно-прикладного искусства и музыки, Чхунгнамский национальный университет. Ю. Корея, г. Дэйджон. LOMOV, STANISLAV P. - doctor of pedagogical sciences, professor, member (academician) of the Russian Academy of Education, Academician-Secretary of the General Secondary Education at the Russian Academy of Education, Honorary Member (Academician) of the Russian Academy of Arts.

SHIN EUN JOO - College of Fine Arts & Music, Chungnam National University. Korea, Daejeon.

УДК 37.017.925

ТИМО ЙОКЕЛА, МАРТЫНОВА Н.В. ЗИМНИЕ АРТ-ПРОЕКТЫ, КАК ВОЗМОЖНОСТЬ ИНТЕГРАЦИИ ПЕДАГОГОВ И СТУДЕНТОВ В ПРОЕКТНО-ОБРАЗОВАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ: НА ПРИМЕРЕ СИСТЕМЫ НЕПРЕРЫВНОГО ХУДОЖЕСТВЕННОГО ОБРАЗОВАНИЯ

Ключевые слова - этнопедагогика, художественное образование, народы Севера Европы, зимние арт-проекты

В статье рассматривается процесс интеграции педагогов и студентов художественного образования, мастеров-художников и представителей туристического бизнеса в ходе реализации проекта «Зимние искусства», действующего как мера поддержки и сохранения традиционного искусства местного населения, развития современного искусства Европейского Севера.

TIMO JOKELA, MARTYNOVA, N.V. WINTER ART PROJECTS AS POSSIBLE INTEGRATION OF TEACHERS AND STUDENTS IN THE DESIGN OF EDUCATIONAL ACTIVITIES (THE ART OF CONTINUING EDUCATION CASE)

Keywords: ethno-pedagogy, art education, the peoples of Northern Europe, winter art projects

The article deals with the process of integration of teachers and students of art education, master artists and representatives of the tourism industry in the implementation of the project "Winter Art" acting as a tool of support and preservation of traditional arts of local population and a tool of development of modern European art of the North.

В Университете искусств Лапландии, на факультете художественного образования и общества окружающей среды были проведены исследования, направленные на активизацию сотрудничества педагогов института искусств и художников, а также разработана программа взаимодействия с местным населением по созданию и поддержанию культуры и искусства Европейского Севера. Эти исследования демонстрируют эффективность стратегии, направленной на обеспечение ведущей роли конкурсов снежного и ледяного искусства, проводимых АРТ-сообществом искусств и организацией по экологии окружающей среды (ACE) [1, с.71-85; 2, с. 114-135; 3].

Для организаций по охране окружающей среды, особенно важным стало то обстоятельство, что в реализацию АРТ-проекта зимних искусств, помимо художников, были вовлечены местные жители. Важно и то, что АРТ-проекты зимних искусств основаны на взаимодействии традиционных народных искусств (популярная культура, народное искусство, развлечения, местные обычаи и так далее) с современными направлениями в искусстве и архитектуре. Все это сделало возможным выход за рамки простого взаимодействия, на более сложный уровень - в соответствии с принципами эстетики прагматизма: художник - произведения искусства - конкурсы [4].

Художники, преподаватели и студенческая аудитория рассматриваются как единое целое, обеспечивающее творческую деятельность в сфере реализации и потреблении произведений искусства [5]. Это делает зимние искусства близкими к принципам социально-культурной анимации [6] и

связывает его с понятием активности гражданской позиции, предусмотренной в критической педагогике, предложенной Жиру и Мак-Ларен [7]. Есть некоторые важные аспекты, призванные оценить состояние мнения населения северных регионов Европы, учитывающегося при разработке научно-исследовательских парадигм нового пост-колониального искусства.

Студенты, преподаватели искусств, художники и исследователи различных областей знания совместно работают над общей темой «Зимние искусства», привлекая в эту сферу представителей туризма и торговли, а также представителей местных общин, играющих важную роль в утверждении проекта. Также целью проекта является разработка педагогических моделей воздействия на студентов в передаче обобщенного опыта междисциплинарных знаний в области снежного искусства в условиях северной природы. В то же время, целью проекта является включение педагогического подхода в уже существующие модели реализации АРТ-проекта, с тем, чтобы создать объект искусства на основе художественных ценностей. Такой процесс основан не на субъективных переживаниях и опыте одного человека, а на коллективном опыте всего сообщества (феноменологическом, учитывающем культурные и эстетические связи между обществом и окружающей средой). Участие различных возрастных групп и реализация их интересов предполагают диалектическое взаимодействие и полифоничность зимнего АРТ-проекта [1, c.71-85; 8, с.161-177; 9, с.154-155].

АРТ-шоу снежных искусств и художественное образование.

Факультет художественного образования Университета искусств Лапландии с 1996 года работает над разработкой и осуществлением проектов в рамках программы «Зимних искусств».

Реализация крупных художественных и образовательных проектов получила старт зимой 2001-2002 годов при активном сотрудничестве комитета «Snow Show» и факультета художественного образования. Галерист Ланс Фунг из Нью-Йорка, посетив факультет искусств, представил свою концепцию международных «Snow Show», как художественного события. С этого времени взаимосвязь подготовки специалистов зимних искусств и комитета «Snow Show» постепенно становится все более очевидной. Это проявляется и в программе участия факультета в значительном художественном событии «Snow Show», и в разработке специального образовательного проекта, с учетом экологических и коммунальных задач, предполагающего конкретные международные программы и их временной график. Последняя была представлена к обсуждению на факультете художественного образования.

«Snow Show» - проект зимних искусств Лапландии стал уникальным культурным событием в 2003 и 2004 годах. В проведении проекта приняли участие известные во всем мире современные художники и архитекторы. Это были команды из двух человек, которые представили авторские проекты, основанные на идее взаимосвязи искусства и архитекторы при работе со снегом и льдом [10]. Реализация этих работ с использованием местных ресурсов снега

и льда - НОУ- ХАУ художественного образования в преподавании зимних искусств в Северной Финляндии.

Положительным результатом художественного события «Snow Show» стало то, что этот высокохудожественный «пилотный проект» стал реальным и был проведен сразу в двух местах - в Рованиеми и Кеми. Представленные работы получили много положительных откликов, создали рекламу «Snow Show» в нескольких профессиональных культурных изданиях (газеты, журналы путешествий и телевизионные шоу по всему миру). Широкая положительная огласка результатов проекта в международных и местных средствах массовой информации продемонстрировала, что зимние искусства могут служить интересным примером разработки отраслевого опыта Лапландии [11, c.98-107]. Поставленная художественная цель была успешно достигнута, несмотря на некоторый хаос до и после события.

Образовательный проект зимних искусств получал финансовую поддержку в течение трех лет от Европейского союза и Губернского правления Лапландии. Образовательный проект был разработан независимо от проекта «Snow Show», но во взаимодействии с ним. Особый акцент был сделан на региональные объединения и на местные производства, как новые способы использования льда и снега в качестве зимнего строительного материала.

Проект программы состоял из четырех разделов:

1. культура зимнего искусства;

2. технология подготовки снега и льда;

3. реализация в школе Зимнего Искусства изготовления фигур из снега,

4. подготовка публикаций и веб-учебного материала «Строительство Зимних скульптур и объектов из снега и льда»

Все разделы проекта были проведены в планируемые сроки и были тесно связаны, насколько это возможно, с событиями проекта «Snow Show» [12, с.160-165; 2, с. 114-135]. Проект не только собрал положительные оценки и документально закрепил результаты, но и распространил полученные знания в области осуществления зимнего искусства среди школьников. Материалы программы был предназначены в основном для художников-учителей и людей, работающих в сфере культуры, а также для специалистов в сфере строительства и предпринимателей в сфере туризма. Преследуя эти цели, факультет художественного образования, проведший зимние АРТ-проекты, создал модель активного вовлечения школьников в зимние искусства, на основе сотрудничества с более чем двадцатью школами и более десятью различными организациями из всех провинций Лапландии. Преследуя цель рассмотреть создание возможностей ежегодного проведения зимних проектов АРТ-искусства, факультет проводил семинары, на которых участники сделали инструменты для выполнения снежных объектов, которыми они выполнили снежные скульптуры для собственных школ и институтов.

Так, например, часть учителей школ непрерывного образования имеют свои собственные зимние арт-проекты из снега и льда [13, с.108-131]. Те, кто

работал в области индустрии туризма, сделали из снега и льда архитектурные объекты и конструкции для своих собственных целей в рамках проекта. Несколько групп были организованы для прохождения трудовой практики на производствах, совместно с организациями в области политики образования. Участниками таких групп стали в основном мужчины (молодые и среднего возраста) из небольших деревень, которые ранее зарабатывали средства к существованию, работая в лесном хозяйстве и природопользовании.

Вдохновением для реализации региональных проектов стали известные работы (образцы современной архитектуры и АРТ объекты - конструкции из снега и льда), выполненные в последние годы преподавателями и студентами факультетов искусств и художественных кафедр, специализирующихся на зимних искусствах. Студенты в качестве экспертов посещали место, где предполагалась расположить АРТ-объекты чтобы узнать об индивидуальных потребностях и способах функционирования, а впоследствии участвовали в планировании и осуществлении зимних проектов в этой местности.

Группа студентов факультета художественного образования из Университета искусств Лапландии также приняла участие в таких исследованиях, чтобы выявить основные методы художественной работы, найти местных партнеров для реализации АРТ объекта из снега и льда.

В большинстве проектов прослеживалась двоякая задача: с одной стороны, выбрать место более подходящее и удобное, а с другой стороны -найти партнеров для взаимной деятельности и активной поддержки сообщества. В зависимости от партнеров, планирование проекта осуществлялось либо в команде из небольшого числа лиц, либо совместно группой, состоящей из студентов и небольшого числа аниматоров, в зависимости от временных потребностей, содержания (эскиза АРТ объекта) и методов деятельности. Почти все проекты начинаются с церемонии открытия фестиваля зимнего искусства [13, c.108-131].

Зимний проект «Snow Show» и художественный образовательный проект были впоследствии высоко оценены администрацией и награждены как один из лучших организационных проектов Министерства образования в 2000-2005 гг. [14]. Все материалы для реализации зимних проектов, подготовленные на факультете художественного образования, были активно использованы и, вероятно, будут полезны в дальнейшем [15; 16; 17; 18].

Подготовка к художественному событию «Snow Show» вызвала активное обсуждение и на местах. Организаторами возлагались большие надежды на взаимодействие с местным населением и использование его опыта в деле строительства из снега и льда, при одновременной опоре на опыт современного международного искусства. Многие люди были заинтересованы в развитии связей между искусством и бизнесом, а также в поддержке программ регионального финансирования.

С одной стороны, местное население высказывало опасение и обеспокоенность относительно расходования финансовых средств, выделяемых

для поддержки саамского искусства, предполагая, что, в конечном итоге, они будут направлены на поддержку современного международного искусства. С другой стороны, организаторы, пропагандирующие АРТ-проект «Snow Show» как значимое художественное событие, видели в нем возможность привлечения бизнеса, особенно туризма, и пропаганды саамского традиционного искусства в международных средствах массовой информации, и в самой Лапландии. По мнению других, этот проект создал возможность развивать новый вид региональной культуры. В известном смысле, интересы всех сторон в итоге были оправданы.

Планирование и маркетинговые мероприятия были выполнены совместно с местными органами управления. Организаторы проекта «Snow Show», получившие рекламу и большое внимание со стороны международных средств массовой информации, в управлении и реализации проектом были финансово поддержаны ЕС. Впоследствии, однако, обнаружилась существенная нехватка средств, выделенных на художественное событие «Snow Show». Выяснилось, что, в некоторой степени, жертвами стали местные предприниматели одной организации, которая обанкротилась в июне 2004 года. В данной связи было даже проведено расследование того, с чем была связана такая нехватка начисленных средств, и кто за это отвечает.

Тем не менее, по словам куратора проекта 2004 года Ланс Фунга, художественное событие «Snow Show» прошло на высоком международным уровне. Оно стало серьезным достижением в сфере организации творческого диалога между архитектурой и изобразительными искусствами. Результаты проекта, получившие признание со стороны известных представителей современного искусства во всем мире, выявили главный вопрос - как организовать оперативное взаимодействие между людьми местных общин и представителями искусства? Эта проблема особенно актуальна для саамского народа, в плане вовлечения его представителей в художественное творчество из снега и льда. Все АРТ-объекты несли на себе отпечаток саамской культуры и соответствующих орнаментальных изображений, которые рассказывали о народе. Данный подход явился основным положительным опытом социально-ориентированного образовательного проекта.

Однако были и конфликтные ситуации в художественном событии «Snow Show», когда первый куратор запрещал отходить от задуманной им художественной идеи. Например, пришлось с разочарованием наблюдать как местных участников и спонсоров исключили из официального списка, опубликованного на веб-сайте «Snow Show» [10]. Финских участников не выделяли на фоне международных представителей, хотя при этом неоднократно позиционировались преимущества традиционных искусств. Впрочем, имена спонсоров оглашались в течение всего мероприятия. Те, кто высказывал претензии, справедливо обнаруживали в этом мероприятии некоторые признаки культурного империализма и колониализма.

Так, Шустерман [4, c.27-55] утверждает, что практики от искусства мыслили шаблонно относительно всеобщего искусства, в отсутствии связи между современным и народным искусством и окружающей средой. Это выявило некоторую несправедливость в социально-политическом и регионально-историческом компонентах. Они считали искусство автономным явлением, влияющим от центра на периферию, не учитывая его взаимовлияние с местными традициями и общинами, а также финансовую поддержку местных производителей и бизнеса.

В частности, профессор Маури Юля-^тола [19, с.144-149] исследуя философские аспекты зимних искусств с точки зрения идеалов эпохи романтизма и просвещения, отмечает очевидное философское различие между принципами организации художественного события «Snow Show» и связанного с ним образовательного проекта. Хотя «Snow Show» и был связан с духом просвещения, реально он характеризовался чертами империализма и колониализма в отношении национальной культуры, при которых современное искусство определялось как некая высшая часть универсальной пирамиды искусства. А в образовательном проекте искусство использования снега и льда рассматривалась скорее как автономная область искусства. Такое понимание образовательного проекта было связано, в первую очередь, с изучением способов выражения художественной идеи посредством технических приемов обработки снега и льда.

Выявлено противоречие - для художественного снежного проекта «Snow Show» участники из Северной Финляндии стали просто рабочей силой для помощи международным художникам. В образовательном же проекте обнаружился главный вопрос - как зимнее искусство может оказывать эффективную поддержку саамскому традиционному искусству и активизировать способность народа сохранить свою собственную культуру и реализовать художественные идеи.

В отличие от событий «Snow Show», основная идея художественного образовательного зимнего проекта основывалась на экологических ценностях -ценностях, которые считаются материальной и духовной базой и ресурсами личности представителей северной культуры. Кроме того, в общем контексте истории, зима и зимние искусства способствуют пониманию и осознанию своей народной идентичности, что, в свою очередь, способствует благополучию, выживанию и самосохранению в условиях современной глобализации. «Участие коренных народов Севера в проектах «Snow Show» является не препятствием или помехой, а наоборот неотъемлемой частью жизни местного сообщества. Для него работа со снегом на самом деле легка и радостна, так же, как и путешествие на санях в оленьих и собачьих упряжках» [20]. Лесное хозяйство, оленеводство, зимняя охота, подледная рыбалка, перевозки между торговыми местами и другие жизненные задачи традиционно определяли отношение людей к зиме. Это практическое отношение к зиме богато окрашено народными приметами и наблюдением природных явлений.

Снег являлся для народа не только природным явлением, но и наделялся десятком различных имен для описания его различных форм и одушевления. Понимание снега и умение «читать» его передавались в качестве невещественных культурных знаний из поколения в поколение. Детские спектакли стали также очень важным способом передачи такого рода культурных знаний [21]. Ниеми [22] пишет, что эти знания - Ум и Душа северных народов, а не просто средство адаптации к существованию в условиях смены сезонов. Более того, зима всегда была временем единения, укрепления семей в зимние вечера, передачи устных сказок и рассказов, что сформировало культуру традиционных деревенских общин.

Возрастающий технологический процесс и урбанизация современной жизни несут угрозу традиционному зимнему образу жизни и разрушают связь между людьми, деформируя культурную ценность зимы. Поэтому к одним из положительных проявлений последнего времени отнесем оживленный рост зимних фестивалей, организацию и проведение зимних театров, конкурсов снежных и ледовых скульптур и архитектуры из снега. Все эти явления можно назвать Зимними искусствами, объединяющими профессионалов и народных умельцев, артистов фольклора. Проект «Зимние искусства» может быть реализован в сотрудничестве с представителями туристического бизнеса и бюро путешествий, с целью реализации различных мер и проектов по развитию Северного туризма, имеющих потенциал для развития экологически безупречных программ. При этом важной их целью становится акцент на особенностях местных, культурных и коммунальных традиций, объединяющих искусство и туризм таким образом, что обе стороны поддерживают друг друга в развитии культурного туризма.

Из опыта проведения Зимних искусств в Лапландии очевидны два параллельных перспективных направления развития. Первый - зимние искусства, организованные с учетом международного уровня культуры и соответствующего мирового опыта. Второй - беспрецедентность регионального значения зимних искусств, тесно связанных с традициями и местной самобытностью, самовыражением и культурой Лапландии. Северная Финляндия посредством «Зимних искусств» может представлять себя в мире [23, с.30-35; 24, с.45-49; 25, с.161-177].

В данной связи, важно сочетать методы из области истории культуры, естественной истории, общественных наук, визуальной антропологии и современного искусства. Особенно выделяется область национальной идентификации, которая актуальна в плане гуманистической географии и способствует формированию теории места, используемого в контексте художественного образования. Подобный подход ориентирует на осознание исторической преемственности деятельности и знание местных традиций в качестве отправной точки художественной деятельности.

Тематические исследования всегда находится в конкретных исторических, политических и идеологических рамках, что ограничивает

возможности ученых, что также относится и к творческой деятельности [9, с.149]. В частности, отметим, что из-за особенностей Северного региона -удаленности, безработицы, миграции на юг, и все еще низкого уровня материального благосостояния населения, - усугубляются социальные проблемы. В качестве примера приведем конфликты между народом саами и другим населением за право на землю и природные ресурсы, которые до сих пор не получили своего решения. Более того, сегодня мы имеем опыт спекуляции этнической идентичностью народа саами, как носителя самобытной традиционной культуры в туристической отрасли [26].

Вообще, самобытность Северной этнической культуры в последние годы была излишне политизирована [27; 28]. Вот почему так важно видеть, что искусство выступает как инструмент социального строительства местного сообщества, помогающий осознать, что коллективные соглашения и взаимодействия имеют большое значение.

Художественные концепции, анализ этих концепций и опыта участников, являются основой оценки результатов проекта. Непрерывный процесс оценки, состоящий из корректирующих и директивных действий, а также оценки конечных результатов, являются важной составляющей проекта, полученной в результате дискуссий, интервью, использования документальных материалов и простого письменного отзыва от участников и зрителей проекта. Феноменологический подход в исследовании помогает понять изменение в мышления участников и полученном ими опыте творческой деятельности.

Примеры реализации зимних искусств

Цель зимних художественных образовательных проектов была в том, чтобы создать условия для ежегодного проведения снежного фестиваля. Полученные результаты показали, что пришло время для осуществления проекта снежных искусств во всем регионе. Несколько учебных проектов были реализованы в рамках исследовательской деятельности в 2005-2007 годах. В настоящее время опыт проведения снежных фестивалей искусств распространился от Лапландии до Северной Швеции и Норвегии.

В качестве примера приведем два зимних проекта художественного образования. Одним из них является долгосрочное сотрудничество с туристическим предприятием в финской Лапландии, а другим - одноразовый образовательный проект в Северной Норвегии. Институты базового образования, непрерывного образования и непрерывного обучения интегрированы в этих двух проектах по-разному.

1 пример. «Снежная деревня Lainio».

Проект реализуется Департаментом художественного образования в сотрудничестве с туристической компанией «Снежная деревня Lamю» с 2003 года. «Снежная деревня Lainio» специализируется на зимнем туризме и продает свои услуги за рубежом. Ее ключевой продукт - снежные отели с гостиничными укомплектованными номерами, а также апартаментами, рестораном и художественной выставкой сувениров и зимних пейзажных пространств. Все

номера гостиничного комплекса сделаны изо льда и снега и являют собой художественно оформленное пространство, рассказывающее о северной жизни, самобытной культуре местных народов в рамках туристического проекта. Построенный в 2006-2007 году, зимний комплекс имеет общую площадь - 6000 квадратных метров; самая большая высота интерьеров доходит до 10 метров, ширина - 16 метров. Для строительства было использовано 23 000 кубометров снега и 500 кубометров льда, взятых в близлежащей реке. Снежный Отель был построен в ноябре, а закрытие туристического сезона состоялось во второй половине апреля. За сезон было принято около 40 000 посетителей, из них половина - иностранные туристы.

Департамент художественного образования проводит ежегодно два зимних проекта в «Снежной деревне Lamю». Одним из них является элементарный курс, ориентированный на общее ознакомление студентов университетов и потенциальных партнеров с возможностями установления сотрудничества. А второй курс направлен уже на учителей школ, продолжающих свое образование. Кроме того, организуются международные обменные студенческие программы с партнерами - университетами искусств разных стран.

С точки зрения непрерывного обучения, наиболее интересной частью проекта является сотрудничество между университетом и штатными сотрудниками «Снежной деревни Lainio». Весь процесс основан на взаимном обучении, основанном на ежегодных потребностях и ноу-хау в строительстве из снега и льда на основе продуктивного диалога мастеров и местных жителей в передаче знаний и реализации проектов. Совершенствование технических навыков только укрепляет связи между высокохудожественным искусством и самобытной местной культурой. «Снежная деревня Lainio» - образовательный проект, который ярко показал особенности Севера. Участники щедро делились своими знаниями в реализации зимнего искусства, а некоторые из участников даже стали инструкторами по выполнению объектов из снега в других местах Финляндии и Норвегии.

В отзывах людей, посетивших туристический объект и принимавших участие в строительстве, отмечалась большая роль «Снежной деревни Lainio» для укрепления роли самобытного национального искусства и удовлетворения возрастающей потребности молодежи в знаниях о собственной региональной культуре. Зимний проект предоставил также новый шанс для мужчин, закончивших сезонные работы по освоению природных ресурсов (рыбалка, охота), для получения средств к существованию в процессе деятельности, не соответствующей их обычному жизненному укладу.

2 пример. «Сотрудничество с норвежским партнером Sn0 & 1с».

В 2005-2006 годах в Северной Норвегии в полиэтнических городах Киркенес и Вадсе факультет художественного образования, совместно с норвежскими партнерами <^П0 & 1с», организовали зимний художественно-образовательный проект. Целью проекта было привлечение внимания к

развитию зимних искусств в особом регионе мультикультурных обществ в губернии Финнмарк. Образовательный проект носил комплексный характер профессионального образования участников, в том числе и сотрудников компаний природного туризма. Образовательный проект был реализован при поддержке организации Opus Киркенес и Вадсе и при финансировании компании инноваций Norge. Образовательный Проект начался с двухдневного семинара на территории, отводимой под зимние искусства в Киркенес и Вадсе.

Учителя школ и студенты, предприниматели в сфере экологического туризма и других направлениях сферы туризма, приняли активное участие в семинаре - теоретической части образовательной программы, после чего на практических занятиях они подготовили оборудование и инструменты для создания скульптур из снега и разработали идеи-проекты архитектурных сооружений и скульптур из снега.

Другой задачей художественного образовательного проекта было создание учебных пособий и учебных наглядных материалов. Участники получали рекомендации по планированию и реализации дистанционно в электронной учебной среде. Образовательный проект «Sn0 & Ic» завершился в Киркенес и Вадсе зимой 2006 года грандиозным зрелищем - комплексом снежных и ледовых скульптур, выполненных учителями и студентами факультета художественного образования. На фоне этого художественного события прошли спортивные соревнования: гонки на собачьих упряжках, лыжные гонки и кайтинг на лыжах.

Художественный проект «Sn0 & Ic» подготовил ряд последующих зимних проектов. Один из местных предпринимателей в сфере туризма построил снежный отель Киркенес в зимний период 2006-2007 годов. Строительство проекта было сделано людьми, которые получили предыдущую подготовку в «Снежной деревне Lainio». Кроме того, сотрудничество в снежном строительстве было продолжено с организацией «Opus» и местными профессионально-техническими училищами. Целью проекта было сделать известные среди путешественников Hurtigruten лодки, чтобы привлечь людей в Киркенес и тем самым поддержать туризм в Северной Норвегии.

Подводя итоги статьи, следует отметить, что программы зимних искусств, осуществляемые в Северной Европе, показали свое большое значение для охраны окружающей среды и поддержки традиционных народных ремесел. Также они оказали влияние на систему непрерывного образования в области искусства. Эстетика и красота зимней природы сурового Севера была умело выявлена через проектную деятельность по созданию творческих объектов из снега и льда. Можно констатировать, что художественное образование в области зимних искусств открывает новые грани эстетических переживаний, способствует их развитию не только у студентов, но и у местного населения. Все это открывает новые перспективы современного искусства и традиционной художественной деятельности местных жителей для сохранения окружающей

среды и развития зимних искусств, фокусирующих взгляды общества и школ на туризме и благосостоянии населения региона.

Несомненно, у зимних искусств в Лапландии есть будущее. Организации, связанные с художественным образованием делают все, чтобы зимние искусства стали неотъемлемой частью самобытной культуры местных школ и сел. Данные программы стимулируют интерес горожан, чем увеличивают людские потоки в сельские местности, в период зимних фестивалей снега и льда. Практико-ориентированный подход в реализации зимних АРТ-проектов позволяет сделать такие события настоящим праздником, что, несомненно, привлечет большое количество зарубежных туристов, что позитивно отразится на росте индустрии туризма в зимний период.

Можно сделать вывод, что зимние АРТ-проекты представляют собой хорошее средство для развития нового типа социальных и экологически активных искусств на более высоком культурном и образовательно-просветительском уровне. Они становятся мощной созидательной силой в достижении позитивных изменений на Севере.

WINTER ART PROJECTS AS POSSIBLE INTEGRATION OF TEACHERS AND STUDENTS IN THE DESIGN OF EDUCATIONAL ACTIVITIES IN THE ART OF CONTINUING EDUCATION

At the University of Lapland Art, Community and Environment studies in the Department of Art Education have been developed to integrate art educators, artists, and institutes of art and culture as well as to create activities with local people to support the culture in the European North. These studies familiarize art educators with the strategy of place-specific art, community art and environmental art. As a part of the Art, Community and Environment -studies (ACE) winter art plays a central role. (See Jokela 2006, 71-85; 2007, 114-135; Jokela&Hiltunen 2003).

The first prerequisite for community-based and environment-based winter art activities is that they target the environment of the actors and the participating people, and that they are realised in the form of activities within that environment. Naturally, this requires intertwining art in the traditional sense and what the modernists referred to as non-art (popular culture, folk art, entertainment, local customs, and so on). This also renders it possible to move beyond the artist-, artwork- and exhibition-centered conception of art towards thinking that emphasises art as an event of creation according to the principles of the aesthetics of pragmatism Shusterman speaks about (2001). The artists, the educators and the audience are not seen as separate, but often they, together and simultaneously, constitute the creator and the recipient of art activities, as Lacy (1995) has described. This brings art close to the principles of socio-cultural animation (Kurki 2000) and connects it to the notion of active and critical citizenship called for in critical pedagogy suggested by Giroux and McLaren (2001). There are elements that suggest incorporation: the new post-colonial art and research paradigms aim to give a subjective voice to the population of the

northernmost European regions. In winter art projects, students, art educators, artists and researchers from different fields work together on a common theme. In addition, representatives of art and culture institutions, tourism industry and commerce, and the local community have their own roles in the projects. The objectives of the projects are to develop pedagogical action models through which the northern environment and existence can be approached, and art and multidisciplinary knowledge can be combined in an experiential learning process. One of the objectives of the projects is to incorporate the art pedagogical approach into the existing project realisation models in order to create truly artistic and reflective learning processes. Instead of one single individual's subjective experiences, the reflection process often points to the collective experiences of the entire community, and the phenomenological, cultural and aesthetic bond between the community and the environment. The participation of different kinds of interest groups and ages enables dialectical interaction and polyphony during winter art projects (See Jokela 2006, 71-85; Hiltunen 2005, 161-177; Heikkinen&Syrjala 2006, 154-155).

The Snow Show Art Event and Winter Art Education Project

The Department of Art Education at the University of Lapland has been working with the development and implementation of winter art since 1996. The realisation of large Winter Art Education Project got off to a quick start when cooperation between the Department of Art Education and the Snow Show Art Event began in winter 2001-2002, as New York gallerist Lance Fung visited the faculty to introduce his idea for an international Snow Show Art Event. A need for winter art related education had gradually become evident, and the educational project had practically been prepared in advance. Participating in the art event seemed to suit the program of the Department of Art Education for developing winter art as well as environmental and communal art projects. What the Snow Show Art Event offered the educational project was a concrete international framework and schedule.

The Snow Show was a unique cultural art event that took place in the Finnish Lapland in the winters of 2003 and 2004. The event brought together some of the world's best-known contemporary artists and architects. These professionals paired up to design works that combined art and architecture and were built using snow and ice (See Fung 2004). The construction of these works using local resources was in itself an enormous challenge for snow and ice know-how and winter art education in northern Finland.

The positive result of The Snow Show Art Event was that it served as a highstandard artistic pilot project that proved that it is possible to organize a winter art event in Rovaniemi and Kemi. The wide positive publicity during the event both in the national and international media proved that winter art can serve as a means to develop the experience industry in Lapland. According to Liikkanen (2004, 98-107), the artistic goal was achieved successfully despite the chaos before and after the event. The works received a great deal of positive publicity in several professional cultural publications, daily newspapers, travel magazines, and television shows around the world.

The Winter Art Education Project got a three-year funding from the European Union and the State Provincial Office of Lapland. The project was designed independently, but related to the Snow Show Art Event. A special emphasis was placed on regional education and content production like new ways to use ice and snow as construction material. The project program consisted of four chapters: The Culture of Winter and Winter Art, Technical Training in Snow and Ice Construction, Winter Art in Schoolwork, and producing publications and web-based learning material dealing with winter art as well as snow and ice construction. The project segments were carried out as planned and they were linked with the art event as far as possible, given its slightly chaotic, ever-changing progress. (See Jokela 2004, 160— 165 and 2007, 114-135)

The project not only collected, assessed, and documented existing knowledge but also produced and disseminated new knowledge in the field of winter art implementation. The project program was designed mainly for teachers, people working in the cultural fields, artists, professionals in the construction sector, and entrepreneurs in the travel industry. In pursuing these aims, the Department of Art Education carried out winter art projects that created a model of winter's presence in activities taking place.

There was cooperation with over twenty schools and over ten other organizations around the province of Lapland. The aim was not to offer one-time projects, but to create opportunities for annual utilization of winter art. That's why there were, for example, workshops in which participants made snow sculpting tools for their own schools or institutions, and in which the participants were guided to make snow sculptures by themselves. As an example, as a part of continuing education for teachers schools had their own winter art projects in which snow and ice artworks were built in the schoolyards (See Huhmarniemi 2004, 108-131). Those who worked in the field of travel industry made snow and ice architecture and constructions for their own purposes as part of the project. A few courses were organized as labour policy education, together with other organizations. The trainees were mostly young and middle-aged men from small villages who had previously earned their livelihood as forest workers or by otherwise exploiting natural resources.

Winter art animators, the teachers and student of art education specialized in winter art, serve as inspiration for local projects. They visit each place to learn about the individual needs and ways of functioning, as well as participate in planning and implementing the projects as experts, organizers, and educators of winter art. Several students from the University of Lapland, Department of Art Education also take part in the projects to learn basic techniques of winter art.

The real workers, however, are the local partners with the maintenance staff. Real needs, contents and methods for the activity rise from each place and community. In most of the projects, the aim was two-fold: on the one hand, to make the chosen place more fit and comfortable; on the other hand, to support communality and reciprocal activities in community. Depending on partners, project planning is done either by a team of few persons, or by animators and students together. Nearly

all of the projects incorporate a winter festival or opening ceremonies. (See Huhmarniemi 2004, 108-131)

The Snow Show Winter Art Education Project was evaluated later as one of the best Structural Founds project in the administrative sector of the Ministry of Education 2000-2005 (Opetusministerio 2006). The material produced by the Winter Art Education Project has been in active use and will probably be useful in future winters as well (See Huhmarniemi, Jokela&Vuorjoki 2003a, 2003b, 2004a, 2004b).

Centre and periphery meet

The preparations for The Snow Show Art Event aroused intensive local debate. There were great expectations concerning the encounter between local expertise in snow and ice construction and the international art world. Many people were also interested in the relationships between art institutions, business life, and the regional development funding. Some people were worried about the possibility of funds assigned for supporting Lappish art ending up supporting international art. Those defending the art event saw it as an opportunity to promote Lapland and its businesses, especially the tourism industry, in the international media. For others, it was an opportunity to develop a new kind of regional culture. In some ways, the concerns of all parties were justified. The planning and marketing of the event were executed by a marketing and administrative project funded by the EU. The construction was managed by The Snow Show Organization. The Snow Show Art Event was a high-profile event and received a great deal of attention in the international media. Afterwards, however, a substantial shortage of funds was revealed, and it was discovered that the victims were the local entrepreneurs - whose employment, in fact, had been a topic of lively discussion prior to the event. The organization went bankrupt in June 2004, and while this paper is being written, there is an ongoing investigation on how the shortage of funds accrued and who is responsible for it.

Bringing international art to an area in the margins and creating interaction were the important achievements of the Snow Show art event. Curator Lance Fung's (2004) objective of generating a new, creative dialogue between architecture and fine art was challenging and timely. The Art Event received the attention it deserved in the art world. The central question was, however, how to prompt interaction between the art world and the local community.

According to Stuart Hall (1999, 19-79), the characterization and presentation of the self through art are the central characteristics of culture. This holds true for Lappish snow and ice activities as well. They form an essential part of the image Lappish culture presents and of what it tells about itself. In the community-oriented education project these phenomena were considered the local foundation of winter art and a positive experience. However, there was also a conflict within the art event. The situation arose when at first the curator wanted to ban all simultaneous winter projects as distractions from the artistic image of The Snow Show.

After the art event it was disappointing to watch how, for example, the local participants and sponsors were removed from the official Snow Show website and

publication (See Fung 2004). The Finnish participants were no longer highlighted, even though the local benefits of The Snow Show art event had been emphasized - at least to the sponsors - throughout the event. Those who had had doubts rightly detected some signs of cultural imperialism and colonialism in the event.

Shusterman (2001, 27-55) argues that socio-politically and regionally unfair historical factors have formed the practices of art. The age of Modernism produced a pattern of thought concerning universal art in which the connection between art and its surrounding environment was practically denied. Art was considered an autonomous phenomenon radiating from the centre to the periphery, removing it from the local producers and communities. The Snow Show Art Event seems to have been based exactly on this kind of Modernistic idea of art.

Professor Mauri Yla-Kotola (2004, 144-149) explores the philosophical background of winter art in terms of the ideals of Romanticism and Enlightenment. He observes a clear philosophical difference between the principles of The Snow Show Art Event and the related educational project. The Snow Show was linked with the ethos of Enlightenment also characterized by cultural imperialism and colonialism in which art is defined as being at the top of the universal art pyramid. In the educational project, snow and ice art were seen as an autonomous art field whose understanding is bound by the qualities of snow and ice and whose study forms the basis for expression: the project thus combined the ethos of the Enlightenment and Romanticism.

The conflict was obvious. For The Snow Show Art Event the ice and snow expertise of Northern Finland became a mere workforce to realize the international artists' perceptions of snow, ice, and art, while for the Education Project the central issue was how winter art could best support Lappish art and improve its ability to produce its own culture from its own starting points.

In a way the question resembles Peter Stadius' reflection (2005, 24), whether the North Calotte area will remain a far north marked through its periphery condition and exotics, or if it will become a subject with a voice of its own, and natural and recognized place in the European community?

Winter as a Northern narrative and producer of identity

Unlike The Snow Show Event, the underlying idea of the Winter Art Education Project was art education with an emphasis on communal and environmental values - values in which winter is considered a material and mental framework, a resource, and an identity builder in Northern culture. Furthermore, knowing the history of winter and winter art furthers the understanding and appreciation of one's identity, which in turn furthers well-being, and supports survival in the globalizing world.

Culture in northern Finland has developed in very close relation to winter. Winter has been a severe challenge, but also a friend, a source of security and an essential element that has made life possible. Winter has provided a rhythm for the cycle of the seasons and, at the same time, for people's lives and work. Winter has always been a time of activities. According to Tuisku (2003), indigenous peoples in

the North do not see snow as an obstacle or handicap but as an essential part of life. In getting around, snow is in fact a joy, since travelling with dog or reindeer sledges is easy.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Forestry, reindeer herding, winter hunting, ice fishing, and transportation between trading places have traditionally been winter tasks and defined people's relationship to winter. This practical connection to winter also included a rich tradition of observing nature. Snow wasn't just snow; there were dozens of different names for describing its various forms. The understanding of snow and the ability to read it were transferred as tacit knowledge from one generation to another. Children's plays have also been a very important way of passing on this kind of cultural knowledge (Nyman 2004). Niemi (2004) sees that it is not merely about adapting livelihoods to the change of the seasons, but also the northern mind. Winter has, indeed, shaped the northern mentality. Being the time of togetherness and storytelling, winter has also strengthened communal identities.

The culture of traditional village communities in the North, shaped by winter's terms, has become a diverse and distinctive way of life. With technology and urbanization threatening the link between traditional livelihoods and winter, our cultural relationship to winter is changing. One manifestation of this change, a positive one, is the brisk increase in winter festivals, winter theatres, snow and ice sculpting events, and snow architecture. At their best, these phenomena can be called winter art in which we can see more professional attitudes but also dimensions of folklore.

A winter art project can also be created in collaboration with travel entrepreneurs or travel and tourism development projects. Then, the main objective of the project is to emphasize the local, cultural and communal strengths of the area, and to combine art and tourism in such a way that both parties support each other. Winter art has potential for the development of ecologically sustainable nature and culture tourism. Winter art experiences in Lapland seem to have two parallel development paths. At first, winter art opens views to winter nature's culture-related experiences. The local significance of winter art in Lapland is exceptional because it seems to be strongly connected to the characteristics of local identity, self-expression, and cultural tradition. Northern Finland can represent itself by means of winter art (See Jokela 2003, 30-35; Hiltunen 2003, 45-49; 2006, 161-177).

Winter art and social-cultural situation in North

There has been discussion on the return of regional and local culture to the arena of cultural policy. According to Lakso & Kainulainen (2001) the reasons for this are the ways in which the regional policy of the European Union functions, and the changes in the national regional policy and finance. In several EU member states also cultural affairs are realised in the form of projects according to predefined programming periods.

Winter art education projects play a part in increasing knowledge of funding of cultural activities and basics of regional development work. The starting point for a winter art project is usually an investigation of the place and its socio-cultural

situation. (See Jokela et al. 2006; Jokela & Huhmarniemi 2007) Only projects in which a profound knowledge and understanding of the working environment and participating community have been secured yield permanent positive effects.

Hayrynen (2006) points especially at the Council of Europe and UNESCO to have started in the 1970s to criticise the prevailing notion of cultural dissemination. It was seen as a remnant from the period of colonialism during which there were attempts to make all people assume the same cultural values. In the process, marginal cultures and groups often lost their cultural autonomy. This led to resistance, and many people emphasized that all peoples have their own culture that has been shaped by their environment and their way of life, and each culture has to be respected. The preservation of cultural diversity in all its forms became the new general objective of cultural policy.

The European Union has instructed its member states to adhere to the so-called principle of subsidiarity. This means that matters should be handled by the lowest competent authority, and a higher authority is to take action only when it is clear that the lower authority is not competent to carry out the task at hand.

Investigation of the social situation of winter art location gives an accurate account of the overall social situation of the area. Kurki (2000) points out how surveys of the cultural situation aim to find out which associations and societies are active in the area, what cultural services are offered and who uses them. A mapping of the social and cultural situation of an area seeks to expose community needs and problems, understand the special characteristics of the local community and find resources and partners to collaborate with. It is important to become familiar with local practices in order to ensure successful execution of a project.

The analysis combines methods from the fields of cultural history, natural history, social sciences, visual anthropology and contemporary art. Especially the discussion on place and identity that has been topical in the field of humanistic geography has contributed to the formation of the theory of place used in the context of art education.

The analysis ascertains the awareness of the historical continuity of activities and the knowledge of the place as a starting point of art activity. Action research is always situated in a specific historical, political and ideological framework, from which the possibilities as well as the restrictions to the action emerge. (Heikkinen&Syrjala 2006, 149)The same is true of art activities.

In addition to trade and regional politics, cultural identity politics in Lapland forms a stage for diverse contradictions and conflicts. Conflicts rise from the region's special characteristics such as remoteness, unemployment, migration to the South, and the still ongoing transformation of livelihoods (Haveri&Suikkanen 2003). Culture and northern identity and ethnicity have been politicised during the last couple of years (Tuulentie 2003; Paakkonen 2003). For example conflicts between Sami and non-Sami about the right to land and natural resources have not been resolved. Today, the Sami experience a massive exploitation of their ethnic identity by the tourist industries (Linjakumpu&Suopajarvi 2003). That's why it is important

to see also art as a social construction, as an agreement that people collectively give meanings to and define. This forms a challenge not only for cultural politics but for art and cultural education as well. In general, the colonial history of the Nordic region should be understood. It is still in a postcolonial state that the region finds itself today as Stadius (2005) describe it.

Winter art is not only observation

Winter art projects are carried out as action research projects. The method is applicable to the control and evaluation of environmental and community art and art education projects. The activities are observed and documented, and the participants reflect on their experiences according to the aims and action plans. A continuous evaluation process consisting of corrective and directive action, and a final evaluation, are important constituents of a project.

The conceptions and experiences of the participants, and an analysis of these conceptions and experiences, lay the foundation for the entire project evaluation. In winter art education projects, it was significant to study the experiences of the participants and audiences by means of discussions, interviews, or by asking for a written feedback from them. Also, documentation material was used to support evaluation. The phenomenological approach is useful when trying to understand the experiences and the changes in thinking that the art activities trigger in the actors involved.

Examples of implementation of Winter Art

The aim of the Winter Art Education Project was not to offer one-time projects but to create opportunities for the annual utilization of winter art. After the outcomes were evaluated, it was time to implement winter art activities in the region. During the years 2005-2007 several training activities were realized as action research projects. Now winter art has spread from Lapland up to Northern Sweden and Norway, and several smaller educational projects have been realized during the past few years.

As examples I present two winter art education projects. One is long-term cooperation with a tourist enterprise in the Finnish Lapland and the other one is a one-time education project in northern Norway. University basic education, continuing education and lifelong learning are integrated in the two projects in slightly different ways.

Lainio Snow Village

The Department of Art Education has cooperated with a tourist enterprise called Lainio Snow Village since 2003. The Snow Village focuses on winter tourism and markets its services abroad. Their key product is a snow hotel, complete with guest rooms, suites, restaurants, cabinets and winter art exhibition spaces. All facilities and furnishing of the hotel complex are made from ice and snow and designed as an artistic space that speaks of the northern life, culture and identity within the framework of tourist industry. In winter 2006-2007 the size of the complex was 6000 square meters, the highest interiors soared up to 10 meters and were 16 meters wide. 23 000 cubic meters of snow was used and 500 cubic meters of

ice harvested from the river. The snow hotel was built in November and closed in the latter half of April. There were approximately 40 000 visitors, half of them international tourists. (Kurtakko 2007)

The Department of Art Education organizes annually two winter art courses in the Lainio Snow Village. One of them is an elementary course focused on techniques and general introduction to the matter. It is aimed at university students and cooperation partners together. The second course is directed also to schoolteachers as further education. In addition, courses are organized for university's international partner universities of art, and for exchange students.

From the point of view of lifelong learning, the most interesting part is cooperation between the university and the Lainio Snow Village's regular staff and other employees. The whole process acts as reciprocal education in which needs and potentials are weighed and new know-how and applications of snow construction and winter art are created every year.

Artistic know-how and craftsmanship of the local people support each other and engage in productive dialogue. Development does not limit to technical skills, instead, it strengthens the connection between contents of winter art and local culture and identity as well. The local people are experts of the contents and people of the field of art are responsible for expression and narration.

The Lainio Snow Village has been an education project that has emphasised special characteristic of the North. Participants, for their part, have shared their knowledge of winter art in their further actions. A few have even become instructors in winter education projects elsewhere in Finland and in Norway.

Analysis of the interviews of the people who have participated in the activities and the reflective reports of those who have attended the courses clearly shows that activities of the Lainio Snow Village have strengthened and renewed the local identity. Working with winter art has increased young men's trust in that knowledge coming from their own regional culture and familiarity with the natural conditions has a future even during the transformation of livelihoods. Winter art has offered a new chance for men who have run out of work in their traditional livelihoods of exploiting natural resources.

Cooperation with Norwegian partner in Sn0 & Ic During the years 2005-2006 the Department of Art Education together with Norwegian partners arranged a Sn0 & Ic winter art education project in northern Norway, in the multi-ethnic towns of Kirkenes and Vads0. The aim of the project was to make winter art known in the region and to develop winter art education that was suitable for the multicultural societies in Finnmark (see Schjetne 2006). The education project combined the needs and goals of vocational education and nature tourism companies. The education was commissioned and organised at the local level by Opus organisation of Kirkenes. The main funding body was Innovation Norge.

The education project started with a two-day seminar on the basis of winter art in both Kirkenes and Vads0. Schoolteachers and students, nature tourism entrepreneurs and other actors of tourism field participated in the education part.

After the seminars, tourist companies, educational institutes and schools prepared snow moulds and snow sculpting equipment and tools and created ideas for place-specific snow constructions and sculptures that were to be made during the education project. The participants got advice on planning in an e-learning environment. Winter Art Education Project had also produced textbooks and teaching materials.

The Sn0 & Ic education project culminated in an impressive snow and ice sculpting complex coordinated by teachers and students of the Department of Art Education, in Kirkenes and Vads0 in winter 2006. Winter art complexes were utilised in late winter in several local happenings such as husky dog safaris, skiing competitions and kite skiing. Sn0 & Ic winter art project produced a number of follow-up projects. One of the local tourism entrepreneurs built a snow hotel to Kirkenes in winter 2006-2007. Construction of the project was done by people who got their training in the Lainio Snow Village activities. In addition, the cooperation in snow construction was continued with Opus organisation and local vocational schools. The goal of the project was to make travellers of the famous Hurtigruten-boat to stop in Kirkenes and thereby develop and diversify tourism in northern Norway. Winter art was also taken as part of the Barents Triennial coordinated by Kirkenes, and so it became a subject of study in the art world as well.

Conclusion

The purpose of this article has been to introduce elementary basis and implementation of winter art in the North, and to show that using the methods of environment and community-based art it is possible to create winter art in which the aesthetics of winter nature and the dimensions of local culture meet. As a result, successful art education opens up new views on experiencing, understanding, and developing them all. When it is successful, winter art opens up new perspectives on contemporary art, as well as how winter is experienced and understood locally, and how activities related to winter might be developed. The innovations of winter art can then spread art through education to other sectors of society, such as schools, tourism, and areas focusing on the well-being of the environment and the people of the region (see Hiltunen 2006, 25-37).

Winter art will certainly have a future in Lapland. The community approach in education makes winter art a permanent part of the local identity in schools, villages and the winter city mentality increases the enjoyment of the residents of cities and towns. The event and performance-oriented approach makes it possible to relate winter art to contemporary phenomena in the critical but at the same time celebratory manner of the winter tourism industry. I believe winter art is a good means to develop a new type of socially, culturally, and ecologically active art and culture form. Working cooperatively with other sectors of northern life, winter art education development has been a powerful constructive force in achieving positive change in the North.

Earlier version of this article is published in Lifelong Learning in Europe. Vol XII, issue 2/2007. 90-101. with the title: The Lure of the Winter. Winter Art as Art, Community and Environment Project Studies.

Литература и источники

1. Jokela, T. (2006) Nurkasta ulos - kuvataiteen opettajakoulutuksen uusia suuntia. [Out from the corner - new approaches in art education] In Kettunen, Kaisa, Hiltunen, Mirja, Laitinen, Sirkka and Rastas, Marja (eds.) Kuvien keskellä. Kuvataideopettajliitto 100 vuotta. [In the midst of pictures. 100 years of art teacher association] Keuruu: Like. pp. 71-85.

2. Jokela, T. (2007) Winter Art as Experience. In Kylänen M., Häkkinen A. (eds.) Articles on Experiences 5 - Arts & Experiences. Rovaniemi: Lapland Centre of Expertise for Experience Industry. pp. 114-135.

3. Jokela, T. and Hiltunen, M. (2003) Art pedagogical projects in northern wilderness and villages: Lifelong learning in Europe, 8, (2), 26-31.

4. Shusterman, R. (2001) Taide, elämä ja estetiikka. Pragmatistisen filosofian näkökulma estetiikkaan. [Pragmatist Aesthetics. Living Beauty, Rethinking Art.] Finnish translation V. Mujunen. Tampere: Gaudeamus.

5. Lacy, S. (1995) Debated Territory: Towards a Critical Language for Public Art. In Lacy, Suzanne (ed.) 1995. Mapping the Terrain. New Genre Public Art. Seattle, W.A,: Bay Press. pp. 171-185.

6. Kurki, L. (2000) Sosiokulttuurinen innostaminen. Muutoksen pedagogiikka. [Socio-cultural animation. Pedagogy for change] Tampere: Vastapaino.

7. Giroux, H. A. and McLaren. P. (2001) Kriittinen pedagogiikka. [Critical pedagogy, the state, and cultural struggle] Finnish translation J. Vainonen. T. Aittokoski and J. Suoranta (Eds). Tampere: Vastapaino.

8. Hiltunen, M. (2005) The Fire Fox. Multisensory approach to Art Education in Lapland. International Journal of Education through Art. 1:2, pp. 161-177.

9. Heikkinen, H. L.T. and Syrjälä, L. (2006) Tutkimuksen arviointi. [Evaluation of research] In Heikkinen, H.L.T., Rovio, E. and Syrjälä. L. (eds.) Toiminnasta tietoon. Toimintatutkimuksen menetelmät ja lähestymistavat. [From action to knowledge. Methods and approaches in action research]. Helsinki: Kansanvalistusseura, 143-161.

10. Fung, L. (2005) The Snow Show. London: Thames & Hudson.

11. Liikkanen, H. (2004) The Snow Show -talvitaidetapahtuma Rovaniemellä ja Kemissä talvella 2004 / A New Kind of Art Event: The Snow Show in Rovaniemi and Kemi in 2004. In Huhmarniemi, M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.) Talven tuntemus. Puheenvuoroja talvesta ja talvitaiteesta / Sense of Winter. Statements on Winter and Winter and Art. Translation V. Välimaa-Hill. Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisuja D 9. Rovaniemi: Sevenprint.

12. Jokela, T. (2004) Talven show ja jälkiä sulavesissä / The Show of Winter and Traces in the Melting Waters. In Huhmarniemi, M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.) Talven tuntemus. Puheenvuoroja talvesta ja talvitaiteesta / Sense of Winter. Statements on Winter and Winter and Art. Translation V. Välimaa-Hill. Lapin yliopiston taiteiden tiedekunnan julkaisuja D 9. Rovaniemi: Sevenprint. pp. 160-165.

13. Huhmarniemi, M. (2004) Talven toimintaa: yhteisöllistä talvitaidetta Talvitaiteen koulutusprojektissa / Winter activities: Community-Based Winter Art in the Winter

Art Education Project. In Huhmarniemi.M., Jokela. T. and Vuorjoki, S. (eds.) Talven tuntemus. Puheenvuoroja talvesta ja talvitaiteesta / Sense of Winter. Statements on Winter and Winter Art. Rovaniemi: University of Lapland. pp. 108-131.

14. Opetusministerio (2006) Opetusministerion hallinnonalan rakennerahastohakkeet 2000-2005. [ESF projects under the Ministry on Education and Science 2000-2005] Opetusministerion julkaisuja 2006:40.

15. Huhmarniemi, M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.) (2004a) Talven tuntemus:

Puheenvuoroja talvesta ja talvitaiteesta. / Sense of Winter. Statements on Winter and Winter Art. Rovaniemi: University of Lapland.

16. Huhmarniemi, M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.) (2004b) Talven toimintaa: Koulujen talvitaideprojekteja / Winter Activities: Winter Art Projects in School. CD-ROM. Rovaniemi: University of Lapland.

17. Huhmarniemi, M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.) (2003a) Talven taidetta: Puheenvuoroja talven kulttuurista, talvitaiteesta ja lumirakentamisesta. / Winter Art: Statements on Winter Culture, Winter Art, and Snow Construction. Rovaniemi: University of Lapland.

18. Huhmarniemi, M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.) (2003b) Talven taito: ohjeita lumi- ja jaaveistoon / Winter Skills: A Guidebook for Snow and Ice Sculpting. Rovaniemi: University of Lapland.

19. Yla-Kotola, M. (2004) Lumi- ja jaataiteen nelikentta / The Four Domains of Snow and Ice Art. In Huhmarniemi.M., Jokela. T. and Vuorjoki, S. (eds.) Talven tuntemus. Puheenvuoroja talvesta ja talvitaiteesta / Sense of Winter. Statements on Winter and Winter Art. University of Lapland. 144-149.

20. Tuisku, T. (2003) Kulttuurien sopeutuminen lumeen ja kylmaan / Adaptation of Culture to Snow and Ice. In Huhmarniemi. M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.)

Talven taidetta. Puheenvuoroja talven kulttuurista, talvitaiteesta ja lumirakentamisesta. / Winter Art. Statements on Winter Culture, Winter Art, and Snow Construction. Rovaniemi: University of Lapland. pp. 66-69.

21. Nyman, H. (2004) Leikkimielella ja lumella / Playfulness and Snow. In Huhmarniemi. M., Jokela. T. and Vuorjoki, S. (eds.) Talven tuntemus. Puheenvuoroja talvesta ja talvitaiteesta / Sence of Winter. Statements on Winter and Winter Art. Rovaniemi: University of Lapland. pp. 40-49.

22. Niemi, T. (2004) Vuodenajat vaihtuvat meissa / The Seasons Changing in Us. In Huhmarniemi.M., Jokela. T. and Vuorjoki, S. (eds.) Talven tuntemus. Puheenvuoroja talvesta ja talvitaiteesta / Sence of Winter. Statements on Winter and Winter Art. Rovaniemi: University of Lapland. pp. 32-39.

23. Jokela, T. (2003) Ymparistotaidetta talvessa / Environmental Art in Winter. In Huhmarniemi. M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.) Talven taidetta. Puheenvuoroja talven kulttuurista, talvitaiteesta ja lumirakentamisesta. / Winter Art. Statements on Winter Culture, Winter Art, and Snow Construction. Rovaniemi: University of Lapland. pp. 50-55.

24. Hiltunen, M. (2003) Talvi fantasian ja draaman nayttamona / Winter as a Stage for Fantasy and drama. In Huhmarniemi. M., Jokela, T. and Vuorjoki, S. (eds.)

Talven taidetta. Puheenvuoroja talven kulttuurista, talvitaiteesta ja lumirakentamisesta. / Winter Art. Statements on Winter Culture, Winter Art, and Snow Construction. Rovaniemi: University of Lapland. pp. 45-49.

25. Hiltunen, M. (2006) Elettya taidetta - yhteista toimimista. [Experienced art -common activities] In Kettunen, Kaisa, Hiltunen, Mirja, Laitinen, Sirkka and Rastas, Marja (eds.) Kuvien keskella. Kuvataideopettajaliitto 100 vuotta. [In the midst of pictures. 100 years of art teacher association] Keuruu: Like.

26. Linjakumpu A. and Suopajarvi, L (2003) (eds.) Sellainen seutu ja sellainen maa. Erot, vastarinta ja uuden politiikan vaatimus Lapissa. [Such a region and such a land. Differences, opposition and demand for new policies in Lapland.] Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisia julkaisuja. B. Tutkimusraportteja ja selvityksia. Rovaniemi: Lapin Yliopistopaino.

27. Tuulentie, S. (2003) Eksoottinen resurssi vai uhka yhtenaisyydelle? Saamelaisen vahemmiston asema kansallisvaltion haasteena. In Linjakumpu A. and Suopajarvi, L (eds.) Sellainen seutu ja sellainen maa. Erot, vastarinta ja uuden politiikan vaatimus Lapissa. [Such a region and such a land. Differences, opposition and demand for new policies in Lapland.] Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisia julkaisuja. B. Tutkimusraportteja ja selvityksia. Rovaniemi: Lapin Yliopistopaino. 34-55.

28. Paakkonen, E. (2003) Kun etnisyys kohtaa paikallisuuden. "Lappalaisuus" saamelaisuuden paikallisperusteisena vastamobilisaationa. [When ethnicity meets locality. "Lappishness" as the locally based countermobilisation for the definition of Same] In Linjakumpu A. and Suopajarvi, L (eds.) Sellainen seutu ja sellainen maa. Erot, vastarinta ja uuden politiikan vaatimus Lapissa. [Such a region and such a land. Differences, opposition and demand for new policies in Lapland.] Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisia julkaisuja. B. Tutkimusraportteja ja selvityksia. Rovaniemi: Lapin Yliopistopaino. 56- 84.

29. Kurki, L. (2004) Sosiokulttuurisen innostamisen perusteita talviselle yhteisotaiteelle ja taidekasvatukselle / An Introduction to Socio-Cultural Animation in Wintertime Community Art and Art Education. In Huhmarniemi.M., Jokela. T. and Vuorjoki, S. (eds.) Talven tuntemus. Puheenvuoroja talvesta ja talvitaiteesta / Sense of Winter. Statements on Winter and Winter Art. Rovaniemi: University of Lapland. pp. 122-131.

30. Lakso, T. and Kainulainen, K. (2001) Sivusta aluekehitystyon ytimeen. Kulttuuriala strategisen ohjelmatyon osa-alueena. [From the margins to the core of regional development. Culture as a part of strategic programming.] in S. Riukulehto (eds.) Perinnetta vai bisnesta? Kulttuurin paikalliset ulottuvuudet. [Tradition or business? The local dimensions of culture] Jyvaskyla: Atena Kustannus Oy. 32-51.

31. Schjetne, E. C. (2006) Challenges for the School-system to care for Psychosocial Well-being of Children and Families in Multi-ethnic Finnmark. In Ahonen, A., Kurtakko, K. and Sohlman, E. (eds.). School, Culture and Well-being. ArctiChildren Research and Development Findings from Northern Finland, Sweden and Norway, and North-West Russia. Rovaniemi: University of Lapland. pp. 45-50.

32. Stadius, P. (2005) The North in European Mental Mapping. In Lahteenmaki, M and Pihlaja P.M. (eds.) The North Calotte. Perspectives on the Histories and Cultures of Northernmost Europe. Publications of the Department of History, University of Helsinki, Kustannus-Puntsi Oy

33. Jokela, T., Hiltunen, M., Huhmarniemi, M., and Valkonen, V. (2006) Taide, yhteiso & ymparisto / Art, Community & Environment, Rovaniemi, Lapin yliopisto. Available from URL: http://ace.ulapland.fi/yty/english.html (Accessed 7th May 2007).

ТИМО ЙОКЕЛА - профессор художественного образования, декан факультета художественного образования. Университет искусств Лапландии. Финляндия, Рованиеми (Timo. Jokela@ulapland.fi)

МАРТЫНОВА НАТАЛИЯ В., - кандидат педагогических наук, доцент кафедры дизайна Дальневосточного государственного гуманитарного университета. Россия, Хабаровск (natalmart@mail.ru)

TIMO JOKELA - Professor of Art Education, Dean of the Faculty of Art Education and Design. University of Lapland. Finland, Rovaniemi.

MARTYNOVA, NATALIA V. - PhD in Pedagogics, associate Professor of design at Far Eastern State University of Humanities. Russia, Khabarovsk.

УДК 371.134

КАРЕВ Б.А., ПРОКОПЦЕВА Н.В. СТРЕСС В ДЕЯТЕЛЬНОСТИ СУБЪЕКТА ТРУДА КАК ФАКТОР ЕГО ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ДЕФОРМАЦИИ

Ключевые слова: стресс в профессиональной деятельности, информационный стресс, эмоциональный стресс, профессиональная деформация личности

В статье рассмотрена взаимозависимость стресса на рабочем месте и профессиональной деформации субъекта труда, обозначены причины возникновения стресса и предложены возможные пути выхода из стрессовой ситуации, а также предлагаются профилактические меры по их профилактике.

KAREV, B.A., PROKOPTSEVA, N.V. STRESS IN ACTIVITY OF THE SUBJECT OF WORK AS A FACTOR OF ITS PROFESSIONAL DEFORMATION

Keywords: stress in professional activity, information stress, emotional stress, professional deformation of the personality

In article interdependence of stress at work and professional deformation of the subject is considered and the reasons of emergence of a stress are described. Also,

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.