Научная статья на тему 'ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХАСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ СТРАТЕГИК МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИНИ ИЛМИЙ АСОСЛАШ'

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХАСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ СТРАТЕГИК МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИНИ ИЛМИЙ АСОСЛАШ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
67
11
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ИНФРАТУЗИЛМА / СПОРТ ИНДУСТРИЯСИ / СПОРТ ХИЗМАТИ / СПОРТ МАРКЕТИНГИ / МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИ / МАРКЕТИНГ СТРАТЕГИЯСИ / ПРОФЕССИОНАЛ СПОРТ / РЕКЛАМА / РЕКЛАМА ФАОЛИЯТИ / МАРКЕТИНГЛИ БАҲОЛАШ / ИННОВАЦИЯ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Зиядуллаев К.Ш., Ибрагимов А.Х., Нарзиев Ж.П., Юсупов З.З.

Ушбу мақола жисмоний тарбия ва спорт соҳасини ривожлантиришнинг стратегик маркетинг концепциясини шакллантириш ва илмий асослашга бағишланган. Шу билан бирга спорт ташкилотлари реклама фаолиятининг асосий йўналишлари келтирилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОХАСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ СТРАТЕГИК МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИНИ ИЛМИЙ АСОСЛАШ»

Р.Х. Набиуллин

Вступление Узбекистана в ВТО рассматривается руководством страны в качестве одного из важных вопросов внешней политики страны.

Значение ВТО и выгодность участия в этой международной торговой организации, куда входят 165 стран мира, охватывающий более 94% объема товарных потоков для Узбекистана определяется рядом обстоятельств. Это применение режима наибольшего благоприятствования открытия доступа к узбекским предприятиям, производящим спортивные товары и услуги и потребителям, доступ к дешевым импортным товарам и услугам, что усилит конкурентную среду среди производителей спортивных товаров и услуг, будет способствовать модернизации, технического и технологического перевооружения сферы производства спортивной продукции, стимулировать притоку иностранных инвестиций в сферу физической культуры и спорта.

Uzbekistan's accession to the WTO is considered by the country's leadership as one of the important issues of the country's foreign policy.

The importance of WTO and the profitability of participation in this international trade organization which includes 165 countries of the World, covering more than 94% of the volume of commodity flows for Uzbekistan is determined by a number of circumstances. As the application of the regime is more and more favorable, opening access to Uzbek enterprises producing sports goods and services and consumers access to cheap imported goods and services, will strengthen the competitive environment among manufacturers of sports goods and services, will promote modernization, technical and technological re-equipment of the production of sports products, to stimulate them the flow of foreign inflow into the sphere of physical culture and sports.

К.Ш.ЗИЯДУЛЛАЕВ, ЩТИСОД ФАНЛАРИ НОМЗОДИ, ДОЦЕНТ, УзДЖТСУ, ЧИРЧЩ А.Х.ИБРАГИМОВ, ЩТИСОД ФАНЛАРИ НОМЗОДИ, ДОЦЕНТ, УзДЖТСУ, ЧИРЧЩ Ж.П.НАРЗИЕВ, ЩТИСОД ФАНЛАРИ НОМЗОДИ, ДОЦЕНТ, УзДЖТСУ, ЧИРЧЩ

З.З. ЮСУПОВ, УзДЖТСУ, ЧИРЧЩ

ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СО^АСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ СТРАТЕГИК МАРКЕТИНГ КОНЦЕПЦИЯСИНИ ИЛМИЙ АСОСЛАШ

Аннотация. Данная статья посвящена основам формирования и научному обоснованию концепции стратегического маркетинга развития сферы физической культуры и спорта, а также приведены основные направления рекламной деятельности спортивных организаций.

Таянч сузлар: инфратузилма, спорт индустрияси, спорт хизмати, спорт маркетинги, маркетинг концепцияси, маркетинг стратегияси, профессионал спорт, реклама, реклама фаолияти, маркетингли бахолаш, инновация.

Долзарблиги. Иктисодиётдаги таркибий узгаришларда ижтимоий соха ва унинг инфратузилмасини

ривожлантиришда спорт индустрияси жахон стандартларига жавоб берувчи замонавий ташкилотлар билан бирга изчил ривожланаётган сохадир. Жисмоний тарбия ва спорт хизматини курсатиш ташкилотларининг иктисодий

самарадорлиги хакида суз юритганда, уларнинг ахоли турмуш даражасини ошириш ва согломлаштириш мухитини

яратишдаги ахамиятига бахо бериш максадга мувофикдир. Жисмоний тарбия ва спорт хизмати курсатиш ташкилотларида маркетингнинг максадли стратегиясини ишлаб чикиш

технологиясини илмий асослаш ва унинг оптималлиги хдкида суз юритиш айни муддаодир. Спортни ривожлантириш буйича Узбекистон Республикаси Президентининг катор фармонлари ва Вазирлар Махкамасининг карорлари чикарилишининг узи бу сохани

ривожлантириш нечогли долзарб эканлигидан далолат беради.

Хусусан Узбекистан Республикаси Президентининг 2018 йил 5 мартдаги ПФ-5368-сонли "Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Фармонида куйидагилар таъкидланган:

- биринчидан, жойларда жисмоний тарбия ва спорт бошкарувининг самарали яхлит тизими мавжуд эмаслиги ушбу сохада давлат органлари ва бошка ташкилотлар фаолиятини лозим даражада мувофиклаштиришни, соглом турмуш тарзини оммалаштириш ва таргиб килишни таъминламаяпти;

- иккинчидан, мамлакатимизда хам оммавий спорт, хам олий спорт ютуклари сохасида аник вазифалар ва максадли курсаткичларни белгилаган холда, урта муддатли ва узок муддатли истикболда жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш концепцияси ишлаб чикилмаган;

- учинчидан, давлат-хусусий шериклик шартларида спортнинг замонавий моддий-техника базаси ва инфратузилмасини яратиш буйича нодавлат сектор билан узаро муносабатларнинг паст даражада эканлиги ушбу сохдда мавжуд муаммоларни самарали хал этишга имкон бермаяпти;

-...бешинчидан, спорт кадрларини, айникса, бошкарув кадрларини тайёрлаш, кайта тайёрлаш ва малакасини оширишнинг амалдаги тизими жисмоний тарбия ва спорт бошкаруви сохасида малакали мутахассисларга булган эхтиёжни кондириш имконини бермаяпти.

Шулардан келиб чиккан холда, Узбекистонда спорт фаолияти

натижаларига назар ташлар эканмиз, куйидаги тенденциянинг гувохи булишимиз мумкин:

- жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш фаолиятини мувофиклаштириш ишлари талаб даражасида эмаслиги окибатида жахон спорт ареналарини камраб олиш даражасининг пастлиги;

- профессионал мусобакаларда иктисодий ва спорт моделларининг етишмаслиги;

- мустакил даромад топиш манба-ларининг камлиги;

- мухлисларнинг камлиги;

- маркетингнинг ривожланиш боскичи ва унинг ташки мухитга йуналганлигига кура спорт ташкилотини бошкаришда маркетингнинг максадли стратегик концепцияси мукаммал ишлаб чикилмаганлиги.

Тахлилларнинг курсатишича,

мазкур холат, Узбекистон спорт сохаси бозорида, энг аввало, спорт хизматлари бозорида самарали ракобат мухитининг шакллантирилмаганлиги, давлат-хусусий мулк хамкорлигида маркетингнинг максадли стратегияси учун зарур булган асоснинг яратилмаганлиги, тренерлар, уйинчилар, хакамлар ва бошка спорт ташкилотлари субъектлари уюшмасининг мавжуд эмаслиги, спорт сохаси фаолиятини мувофиклаштириш ва тартибга солиш тизимини

ривожлантиришнинг иктисодий асослари ишлаб чикилмаганлиги окибатида вужудга келган.

Спорт маркетинги ташкилотларда бошкарув карорларини кабул килишга, бозордаги брендни янада кучайтиришга, мустакил даромад топиш манбаларини излашга, реклама фаолияти

самарадорлигини оширишга, мижозларга нисбатан алохида ёндашувни амалга ошириш, ракобатбардош спорт махсулотларини ишлаб чикаришга, уларни нафакат ички истеъмол бозори, балки ташки бозорларга хам чикаришга ёрдам беради.

Республика иктисодиётида

жисмоний тарбия ва спорт хизматини курсатиш ташкилотларининг иктисодий самарадорлиги хакида суз юритилганда уларнинг ахоли турмуш даражаси ва согломлаштириш мухитини оширишдаги ахамиятига бахо берилиши максадга мувофикдир. Бунда жисмоний тарбия ва спорт хизматини курсатиш ташкилот-ларида маркетинг стратегиясини ишлаб чикиш технологиясини илмий асослаш ва унинг амалий жихатдан оптималлиги

хакида суз юритиш айни мудда. Шуни алохида таъкидлаш керакки,

Республикамизда жисмоний тарбия ва спорт сохаси давлат сиёсати даражасига кутарилгани хеч кимга сир эмас.

Спортни ривожлантириш буйича Узбекистон Республикаси Президентининг

2017 йил 7 февралдаги ПФ 4947-сонли "2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича харакатлар стратегияси" тугрисидаги Фармонида, Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 3 июндаги ПК 3031-сонли "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги Карорида, Узбекистон Республикаси Президентининг "Олий таълим тизимини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги 2017 йил 20 апрелдаги ПК-2909-сонли Карори билан тасдикланган "2017-2021 йилларда Олий таълим тизимини комплекс ривожлантириш чора-тадбирлари Дастури ижросини таъминлаш буйича Олий ва урта махсус таълим вазирлиги Дастури"да, 2017 йил 15 июндаги "Узбекистон Республикасида йилкичилик ва от спортини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПК-3057-сонли Карорида, Узбекистон Республикаси Президентининг

2018 йил 5 мартдаги ПФ-5368-сонли

"Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари

тугрисида"ги Фармонида ва 2017 йил 19 июндаги "Олий таълим йуналишлари ва мутахассисликлари Классификатори"га узгартириш ва кушимчалар киритиш тугрисида"ги 407-сонли буйрукларида белгиланган вазифаларни хал килиш таъкидлаб утилган.

Бугунги кунда иктисодий жихатдан ривожланган мамлакатларда жисмоний тарбия ва спорт миллат саломатлигини мустахкамлаш хамда мамлакатни бутун дунёга танитиш воситаси булибгина колмай, балки иктисодиётнинг салмокли фойда келтирувчи тармогига ва, шу билан бир каторда, спорт индустриясига айланган.

Масалан, ривожланган

мамлакатларда профессионал спорт молиясини радиоэшиттиришлардан,

хусусан реклама ва телевидениедан келадиган даромад узгартириб юборди. Х,озирда 4 та асосий спорт турлари (КЬВ(Бэйсбол), NBA (Баскетбол), NFL (Америка футболи), NHL(xoKKe^) махаллий ва миллий радиоэшиттириш хукуклари оркали келаётган даромад окими эвазига уз фаолиятини амалга оширмокдалар. Бу куйидаги 1 -жадвалда акс эттирилган.

Спорт турлари Йиллар Te^eBHgeHHe HOMH Сумма микдори (млрд $) Хар бир жамоага йиллик уртача сумма микдор улуши (млн $)

NLB(Бэйсбол) 2006-2013 ESPN; Fox; TBS 4.87 23.8

NBA (Баскетбол) 2009-2016 ABC/ESPN; TNT 7.44 31.0

NFL (Америка футболи) 2006-2013 ESPN; CBS; Fox; NBC; DirecTV 46.2 184.4

КНЬ(хоккей) 2011-2021 NBC; Comcast; VERSUS; CBC 2.2 7.8

Mau6a: Michael A. Leeds, Peter von Allmen "The Economics of Sports"

1-жадвал

Ривожланган мамлакатларда профессионал спортга радиоэшиттириш хукуки келишувидан келадиган даромад

2017 йил 13 сентябрда Спорт (/News/Categore/Sport) сайтларида ёзги трансферлар вактида футбол буйича миллий чемпионатлар сарфлаган пуллар микдори маълум булганлиги эълон килинди. Бу хакда ФИФАнинг расмий хисоботида расмий хисобот берилган. Бунда Transfer Matching System (TMS) маълумотларига кура, биринчи уринни Англия премьер-лигаси жамоалари эгаллашган. Туманли Альбион вакиллари ёзги трансферлар вактида жами 1.4 млрд. доллар (1.1 млрд. евро) сарф килганлар. Шу билан бирга, 17 клуб 20 млн. доллардан купрок маблаг ишлатди. Ёзги трансферлар вактида миллий

чемпионатлар сарфлаган пуллар микдори буйича Англиядан кейинги 2-уринда Испания чемпионати, 3-уринда Франция, 4-5-уринда Германия ва Италия, 6-уринда Россия ва 7-уринда Туркия чемпионатлари эгаллаган. Умуман олганда, 2017 йилнинг 1 июнидан 1 сентябрига кадар булган муддатда бутун дунё буйича 7590 халкаро трансфер савдолари кузатилган. Сарфланган пуллар жами 4.71 млрд. долларга (3.9 млрд. евро) етган.

Юкоридаги маълумотлар шуни курсатадики, мамлакатимизда хам спортнинг индустрия даражасига етишиши учун жисмоний тарбия ва спорт маркетингининг роли ва унинг такомил-лаштирилиши мухим ахамият касб этади.

Мамлакатимизда амалга

оширилаётган кенг куламли ижтимоий-иктисодий ислохотлар жисмоний тарбия ва спорт сохасининг ривожланиши учун имкониятлар яратмокда. Лекин жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги тизимли муаммолар, яъни мамлакатимизда спорт сохасининг ривожланишига мухлислар кизикишининг пастлиги, миллий

жамоалар учун юкори даражадаги уйинчиларнинг етишмаслиги,

профессионал спортнинг ривожланишида иктисодий модел ва тушунчанинг йуклиги, мусобакаларнинг эфирдаги теле-курсатувлари (ТВ) хукуки келишувидан келадиган даромадларнинг мавжуд эмаслиги, уз навбатида, жисмоний тарбия ва спорт сохасининг турли йуналишларида

спорт маркетинг тизимини

шакллантиришни такозо этади.

^орт маркетинги - маркетинг сохасининг ажралмас таркибий кисми булиб, узига хос хусусияти ва кирраларига эга. Спорт маркетингининг камрови ишкибозлар, хомийлар, спортчиларни сотиш ва сотиб олиш, оммавий спорт, спорт бизнеси, соглом турмуш тарзи каби узига хос объект ва муносабатларни узида акс эттиради. Спорт маркетингининг асосий вазифаларидан бири спорт ташкилотлари ижобий имиджини шакллантиришдир. Ташкилотлар

имиджига уларнинг номи, бренди, слогани, товар белгиларининг графикли тасвири, реклама махсулотлари, компания сайтлари, корпоратив либослари ва транспортининг рамзлари киради. Спорт ташкилотларининг реклама фаолияти бренднинг шухратини оширишга ва уз имиджини яхшилашга йуналтирилади. Спорт ташкилотлари уз фаолиятида куйида 1-расмда келтирилган реклама турларидан фойдаланади.

Спорт ташкилотларининг реклама фаолиятида куйидагилар мужассамланган:

- хизматлардан фойдаланишни хабардор килиш ва мойиллаштириш;

- бренднинг шухратини ошириш;

- талабни шакллантириш, кенгайтириш ва куллаб-кувватлаш;

- бренднинг ижобий имиджини шакллантириш;

- бренднинг машхурлик даражасини ошириш ва таассуротларини кенгайтириш.

Жиддий ютук ва усишга интиладиган хар бир спорт ташкилотлари узининг шахсий сайтига эга булиши лозим. Бу сайтлар спорт ташкилотининг ривожланиш стратегияси ва режаларини ишлаб чикиш хамда ташкилот ва унинг фаолияти тугрисида тасаввурларни шакллантиришга имконият яратади.

Жисмоний тарб ия ва спорт инсон

фаолиятининг хусусиятли сохаси ва

хизматлар сохасидир. Шу сабабли бу

сохада стратегик маркетинг

концепциясини илмий асослашда, назаримизда, бу сохада "Инсон капитали"ини урганиш лозимдир. Бу категория инсон фаолиятининг бошка

сохаларига хам хосдир. Аммо жисмоний тарбия ва спорт сохасида ушбу курсаткич, яъни мураббий ва спортчиларни тайёрлаш даражаси, спортчининг жисмоний курсаткичлари, йирик мусобакаларда уларнинг катнашиш тажрибаси ва бошкалар асосий ролни уйнайди.

Катта спортда халкаро даражадаги спортчиларда хар доим хам усиш булмайди.

Олимпиада чемпиони була туриб, у кейинги мусобакаларда, айтайлик, жахон чемпионатида совриндорлар каторидан урин эгалламаслиги мумкин. Илмий-услубий жихатдан таъминлашга катта эътибор берган холда уни доимо тахлил килиб бориш максадга мувофикдир. Мураббийлар узларининг ишларида илмий-тадкикот натижаларидан

фойдаланишади канчалик даражада ва кай даражада мураббийнинг узида бунга кизикиш бор? Шундай буладики, машкларнинг илмий назарияси ва методикаси бир спортчи учун меъёрдан ортик юклама, уни жисмоний толикишга олиб келади, бошкаси учун эса тескариси, яъни бу юклама камлик килиши мумкин.

Шу сабабли илмий натижалардан фойдаланишда хар бир спортчига унинг салохиятини (жисмоний, аклий, рухий ва б.) хисобга олган холда якка тартибда ёндашиш керак. Куп холларда спорт назариясидан фойдаланиш хатоликларга олиб келади, чунки куп илмий тадкикотлар маколалар ёзиш, диссертацияларни химоя килиш учун утказилиб, улар амалий натижаларга йуналтирилмаган.

Экспериментлар бошка спортчи-ларга нисбатан натижалари жуда паст булган спортчилардан фойдаланган холда утказилади. Вахоланки, халкаро мусобакаларда улар атокли ракобатчи спортчилар билан мусобакалашадилар. Ривожланган хориж мамлакатларида бу масала илмий жихатдан асосланган холда йулга куйилган. Мураббий ва спортчиларнинг рухий тайёргарлиги, спортда эришиладиган ютукларга уларнинг мойиллиги, спортчиларнинг мартаба (карьера) даврлари (цикллари), спортчининг неча йил давомида юкори натижаларни курсата олиши билан боглик

булган масалаларига маркетингли бахо берилиши зарур. Бунинг учун замонавий маркетинг тадкикотлари утказувчи лабораториялар ва замонавий инновацион технологиялар асосида ишлай оладиган етук мутахассислар зарурдир. Замонавий спорт бутун бир индустрия булиб, илмий асосланган замонавий маркетинг стратегиясидан фойдаланган холда уни комплекс урганишни талаб этади.

Юкоридаги фикр ва муохазалардан келиб чиккан холда, хозирги пайтда мамлакатимиз спорт ташкилотлари уз ривожланишида куйидаги жиддий муаммоларга дуч келаётганлигини таъкидлаш лозим:

- спорт хизматлари бозорида самарали ракобат мухитининг шакллантирилмаганлиги;

- мухлислар кизикиш даража-сининг пастлиги, миллий терма жамоалар учун юкори даражадаги спортчиларнинг етишмаслиги, профессионал спортни ривожлантириш хамда халкаро бозорда унинг ракобатбардошлигини ошириш буйича иктисодий моделлар ва тушунчаларнинг йуклиги;

- молиявий маблагларнинг асосан профессионал спортда жамланганлиги;

- спорт клублари ва лигаларнинг мустакил равишда топадиган даромадлари умумий олинадиган маблаглар таркибида жуда кам улушни ташкил этиши;

- аксарият спорт ташкилотлари уз бюджетини узларининг фаолиятлари хисобига коплаш имкониятига эга эмаслиги;

- давлат маблаглари асосан мусобакаларни утказиш ва спортчиларнинг иш хакига сарфланиши;

- давлат ва хусусий мулк иштирокида спорт маркетинг стратегияси учун зарур булган асоснинг яратилмаганлиги;

- тренерлар, уйинчилар, арбитрлар ва бошка спорт ташкилотлари субъектлари уюшмасининг мавжуд эмаслиги;

- профессионал спортнинг аксарият турларида хозирги мавжуд модели спортчилар ва мураббийларнинг ишчи кучи сифатида экспорт килиш талабларига тулик жавоб бермаслиги ва бошкалар.

Мамлакатимиз спорт ташкилотлари-нинг ривожланишида мазкур муаммоларни ижобий хал килиш учун тадкикот доирасида куйидагиларни амалга ошириш максадга мувофикдир:

- жисмоний тарбия ва спорт сохасининг ривожланишини бахолаш услубиёти асосида унинг муаммолари ва келажакдаги максадли стратегияларини аниклаш;

- жисмоний тарбия ва спорт сохасига булган талабни аниклаш услубиётини ишлаб чикиш ва спортга булган талабни кондиришнинг иктисодий андозасини яратиш;

- жахон бозорида ракобатбардош-ликни таъминлаш учун жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш буйича спорт маркетингининг максадли стратегик концепциясини ишлаб чикиш.

Шуни таъкидлаш лозимки, мамлакатимиз спорт ташкилотларининг ривожланиши билан боглик булган таъкидланган муаммоларни ижобий хал килиш учун лойиха доирасида мамлакатимизда профессионал спортнинг молиявий мустакиллигини таъминлаш ва тегишли шарт-шароитлар яратишга каратилган янги моделни шакллантириш зарур.

Хулоса. Спорт маркетингининг илмий асосланган максадли стратегик концепцияси спорт ташкилотларида маркетинг бошкарувига доир карорларни кабул килишга, бозордаги брендни янада кучайтиришга ва унинг шухратини оширишга, мустакил даромад топиш манбаларини излашга, реклама фаолияти самарадорлигини аниклашга, мижозларга нисбатан алохида ёндашувни амалга оширишга, спорт ташкилотларининг имиджини яхшилашга, ракобатбардош спорт махсулотларини ишлаб чикаришга, уларни нафакат ички истеъмол бозорига, балки ташки бозорларга хам чикаришга, давлат ва хусусий мулк хамкорлигида спорт маркетинги стратегияси учун зарур булган асосни яратишга, тренерлар, уйинчилар, хакамлар ва бошка спорт ташкилотлари субъектлари уюшмасининг шаклланишига, ишкибозлар, хомийлар, спортчиларни сотиш ва сотиб олиш, оммавий спорт, спорт бизнеси, соглом турмуш тарзи хамда спорт сохаси фаолиятини мувофиклаштириш ва тартибга солиш тизимини ривожлан-тиришнинг иктисодий асосларини ишлаб чикишга замин яратади.

Адабиётлар:

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

1. Larry Degaris, "Sports Marketing" Routhledge (06.02.2015)

2. Mishael A. Leeds, Peter von Allmen "The Esonomiss of Sports"

К.Ш.Зиядуллаев, А.Х.Ибрагимов, Ж.П.Нарзиев, З.З. Юсупов

Ушбу макола жисмоний тарбия ва спорт сохасини ривожлантиришнинг стратегик маркетинг концепциясини шакллантириш ва илмий асослашга багишланган. Шу билан бирга спорт ташкилотлари реклама фаолиятининг асосий йуналишлари келтирилган.

This article is devoted to the basics of the formation and scientific substantiation of the concept of static marketing of the development of the sphere of physical culture and sports as well as the main directions of the advertising activities of sports organizations.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.