Психология фанлари доктори, доцент
О.Э. ХДЙИТОВ1
Узбекистон Республикаси Президенти хузуридаги давлат бошкаруви академияси Тошкент шахри, Узбекистон
Мустакил изланувчи Б.Н. МЕНГЛИЕВ2
2Термиз агротехнологиялар ва инновацион ривожланиш институти
Термиз шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
oybekkhayitov@mail.ru
ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ МУТАХАССИСЛАРИДА ПЕДАГОГИК КОМПЕТЕНТЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ: "HARD SKILLSMH "SOFT SKILLS" САРИ
Аннотация
Annotation
В статье проведен систематический анализ психо-педагогических аспектов вопроса педагогической компетентности специалистов физической культуры на основе законодательных актов и теоретических данных.
Ключевые слова: физическое воспитание, специалист, знания, навыки, квалификация, твердые навыки (hard skills), опыт, компетенции, межличностные навыки (soft skills), компетентность, педагог, педагогическая компетентность.
Маколада жисмоний тарбия мутахассислари педагогик компетентлиги масаласининг психо-педагогик жи^атлари конунчилик ^ужжатлари ва назарий маълумотлар асосида ти-зимли та^лил килинган.
Калит сузлар: жисмоний тарбия, мутахассис, билим, куникма, малаш, таянч компетенци-ялар (hardskills), тажриба, компетенциялар, махсус компетенциялар (softskills), компетентлик, педагог, педагогик компетентлик.
The article provides a systematic analysis of the psychological and pedagogical aspects of the issue of pedagogical competence of physical culture specialists on the basis of legislative and theoretical data.
Key words: physical education, specialist, knowledge, skills, qualifications, hard skills, experience, competencies, soft skills, competency, teacher, pedagogical competency.
Долзарблиги. Узбекистон Республикаси Вазир-лар Махкамасининг 2020 йил 15 майдаги "Узбекистон Республикасида касбий малакалар, билим ва куникмаларни ривожлантириш миллий тизими фаолиятини ташкил этиш чоралари тугрисида"ги 287-сон карори билан тасдикланган "Касбий малакалар, билим ва куникмаларни ривожлантириш миллий тизими тугрисида Низом"ига [1] мувофик, педагогика ва психология фанлари уз олдига юкоридаги муаммо-лар ечимини топишда назарий-мавхум фикрлашдан амалийликка утиш талабларини шакллантирмокда.
Тадкикотнинг максади. Мехнат бозорида жисмоний тарбия мутахассисларига булган талаб ва таклифни мувофиклаштириш, таълим хизматлари бозорида педагог-ходимларнинг ракобатбардошли-гини таъминлашнинг базавий механизми саналган "Миллий малака тизими"ни тахдил этиш, шу асосда, мутахассис "hard skills"ни ва "soft skills"ини педаго-гик компетентлик шаклланишидаги ролини аниклаш.
Максаддан келиб чикиб, куйилган вазифаларни хал этиш учун куйидаги усуллардан фойдаланилди: норматив-хукукий хужжатларни, илмий-услубий адабиётларни тизимли тахлил килиш ва назарий хулосалар чикариш.
Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Тахлилларга карайдиган булсак, дунё таълим мо-делларининг устувор жихати таълим тизимининг дифференциялаштирилганлиги ва интеграция-лаштирилганлиги билан характерланади. Масалан, "Европа таълим модели"даги энг ахамиятли жихат - бу таълим-тарбия ишларини ташкил килиш, ривожлантириш ва уни такомиллаштиришда педагогик
^apaeHHHHr xaM oöieKTH, xaM cyöieKTH caHanraH maxcra HucöaTaH KOMneTeHT^H eHgamyßHHHr Kynna-HunaeTraHnuru xucoönaHagu [2].
CTaTHCTHK MainyMoTnapra KaparaHga 2021 Hunga yMyMHH ypra TaMHM Myaccacanapuga $aonuaT onu6 6opaeTraH ^hcmohhh Tapöua $aHH yKHTyßHHnapH COHH - 31 194 Ha^apHH, gaßnaT MaKTaörana TainuM Myaccacanapuga MexHaT KunaeTraH ^hcmohhh Tapöua HHCTpyKTopnapu cohh - 6 178 Ha^apHH TamKun этagн [3].
2021/2022 yKyß Hunuga Pec^önuKaMrogaru gaßnaT onHH TainHM MyaccacanapugaH 16 Ta cuga "^hcmohhh MagaHHaT" ßa 6 Ta cuga "MaKTaörana ßa 6omnaHFHH TainHMga ^hcmohhh Tapöua ßa cnopT" TainHM HyHa-numnapu 6yÖHHa 6yna^aK negaror Kagpnap TaöepnaH-MOKga. ^opuH Hunga pecnyönuKa Ka6yn komhcchhch TOMOHHgaH ym6y TainHM HyHanumnapu ynyH 1 000 Ta Ka6yn ypHH (KBOTacu) a^pamnraH [4].
B.P. Agu3OßHHHr (2021) e3HmuHa, TainHM coxacuga-ru Hy$y3nu XanKapo экспepтnap TOMOHHgaH TainuM ßa Tapöua ^apaeHuga hkkh xun кoмпeтeнцннnapнн yöryH ®opuH этнm TaKnu^ этнnмoкga. Bynap: "hard skills" (HHrn. "KarraK" ManaKa) - KacÖHH кoмпeтeнцнanap xaMga "soft skills" (HHrn. "KMmoK", "MocnamyßnaH" ManaKa) - yHHßepcan (yMyMHH) кoмпeтeнцннnap [5].
ffl.Ä. AKpaMoßaHHHr (2020) ^HKpuna, "hard skills", aiHH TaaHH кoмпeтeнцннnapнн TainHM Myaccacacuga yKHÖ, y3namTHpum MyMKHH. By 6opaga xopu^HH Tun, gacTypnamTupum, aßTOMoöunHH 6omKapum KyHHK-ManapuHH эrannamнн Mucon cu^araga KenTupum MyMKHH. ByHHHr ynyH HHTenneKTyan anropHTMnamTH-punraH HypuKHoMaHH y3namTHpumHHHr y3H KH^oa.
см о см
ÜD
ro та t
0 ü w
1
с го
Медико-биологические и социально-психо.
Узлаштириш жараёнида миянинг чап катта ярим шарлари (мантик) купрок ишлайди ва бунинг учун IQ (интеллект коэффициенти)нинг юкори даражаси зарур булади [6].
С. Санакуловнинг (2020) ёзишича, "hard skills" -"каттик" малакага эга булиш учун муайян касб буй-ича аник билим зарур булади ва бу куникмаларнинг мавжудлиги имтихон утказиш оркали аникланади. С. Санакуловга кура, XXI асрга кадар таълим тизи-мида ёшларга асосан "hard skills" - "каттик" малака даражасини беришга эътибор каратиб келинди. Яъни, муайян касбни пухта эгаллаш, унинг сир-асрорлари-ни тулик узлаштириш - шахснинг етук мутахассис эканлигини белгиловчи асосий фактор сифатида кайд этилган [7].
Ш.К. Рахматуллаеванинг (2019) фикрича, талаб-горларнинг hard ва soft skills, яъни, hard skills - айнан шу лавозимга зарур булган касбий билим ва куникма-лари, методологиялар, лойихавий хужжатлар, риск-лар билан ишлаш стратегияси буйича билимларини аниклаш боскичи оркали бахоланади" [8].
Демак, илмий манбалар тахдили шуни курсата-дики, "hard skills" - бу булажак жисмоний тарбия мутахассислари, яъни жисмоний тарбия укитувчи-лари ва жисмоний тарбия инструкторларида касбий компетенциялар, таянч компетенциялар, муайян касб буйича билим ва куникмалар, лавозимга зарур булган касбий билим ва куникмаларни кандай шакллан-ганлигини бахолашга хизмат киладиган индикатор хисобланар экан.
2020/2021 укув йилидан бошлаб ишлаб чикилган малака талаблар мазмунида компетенциявий ёндашув асосида "Таълим йуналиши буйича бакалаврларнинг касбий компетенцияларига куйиладиган талаблар" ёритилган. Унда нафакат "hard skills", балки "soft skills"нинг мазмун мохияти, яъни битирувчиларнинг билим, махорат ва куникмасига куйилган талаблар каторида, уларнинг компетенцияларига хам буюрт-мачи (иш берувчи)лар талаби уз ифодасини топган. Жумладан, "Касбий малакалар, билим ва куникмаларни ривожлантириш миллий тизими тугрисидаги Низом"да хам ушбу тушунчага алохида ургу берилиб: "компетенция - ходимнинг касбий фаолиятда би-лимлар, куникмалар, махорат ва тажрибани куллаш кобилияти ва расмийлаштирилган талаблар", деб алохида кайд этиб куйилган [1].
Манбаларда кайд этилишича, "soft skills" ту-шунчасининг келиб чикиши АКТТТдя харбий сохани ривожлантириш буйича олиб борилган 1959 йилдаги илмий изланишларга бориб такалади. Бу борада ^ С. Санакулов изланишлар олиб борар экан, "soft о skills" тушунчаси тадкикот предмети (объекти) сифатида илмий муомалага кириши илк марта zi 1959-1972 йилларда АКШ армияси шахсий таркиби-• ни тайёрлаш жараёнидаги ислохотлар билан боглик, та дея таъкидлайди. Унга кура, аскарларнинг шахсий ва
0 жанговор компетенцияларини шакллантириш буйича w тадкикотларга рахбарлик килган психолог, эхтиёжлар
1 назарияси муаллифи, мавзулар буйича апперцептив Si тестларни бахолашнинг янги методикасини ишлаб
[еские основы физической культуры и спорта
чиккан профессор Дэвид Макклэланд АКШ давлат департаменти хизматига ходимларни танлаш жараёнида илк марта "махсус" (soft, баъзан юмшок) компетенциялар ва уларни бахолаш тушунчасини куллайди [7].
Умуман олганда, олимлар харбий хизматчиларга хос компетенциялар борасида олиб борган тадкикот-лари натижасида, уларни икки турга: таянч компетен-циялар (hard skills) ва махсус компетенциялар (soft skills)ra ажратганлар. Бунга сабаб сифатида урушдаги муваффакиятга эришишнинг асосий омили бу -аскарларни кандай бошкарилишига боглик эканли-гининг аникланганлигидир. Чунки укув дастурларида бу омил билан боглик билимлар ургатилмаган. Уша пайтларда мутахассисларни тайёрлаш жараёнида, асосан, физик жисмлар билан боглик ишларга хос куникмалар шакллантирилар эди. Бирок касбий фаолиятдаги муаммоли ва (ёки) муваффакиятли ва-зиятларнинг ечими инсон тафаккурида мавжуд, лекин улчаш мураккаб булган, мохияти мавхум - махсус компетенциялар (soft skills)ra бориб такалаверган. Х,озирги кунда мамлакатамизда хам буш иш уринлари учун номзод (даъвогар)ларга куйиладиган таянч ком-петенциялар (hard skills) ва махсус компетенциялар (soft skills)ни узида мужассамлаштирган стандарт талабларни хам учратиш мумкин.
Ш.К. Рахматуллаевага (2019) кура, "soft skills" - ривожланиш жараёнида олинадиган куникмалар -коммуникатив, вактни бошкариш, шахсий молияни бошкариш, ахборот билан ишлаш, аник максад куйиш куникмаларини аникланишига ёрдам беради [8].
Демак, "soft skills", махсус компетенцияларга эгаликни хеч кандай диплом билан тасдиклаб бул-майди. Бу - шахснинг киришимлилиги, вазминли-ги, креативлиги, вазиятга мослаша олиши, кескин вазиятларда узини йукотиб куймаслиги ва адекват равишда уз хатти-харакатларини бошкара олишидир. Ушбу куникмаларни эгаллашда миянинг унг катта ярим шарлари (хиссиёт) ишлайди ва бунинг учун EQ (эмоционал интеллект)нинг юкори даражасига эга булишлик талаб этилади [6].
Маълумки, "Узбекистон Республикаси Миллий малакалар рамкаси" - бу тармоклар малакалар рамкалари, касб ва таълим стандартлари, миллий ва халкаро даражада малакаларни тан олишнинг касбий таълимнинг барча даражалари учун ягона механизмларни назарда тутувчи, малакаларни тар-моклараро ва халкаро таккослашни таъминловчи компетенцияни бахолаш тизими - Касбий малакалар, билим ва куникмаларни ривожлантириш миллий тизимининг институционал компоненти ва асоси хисобланади [1].
Миллий малакалар рамкаси жадвал куринишида-ги конструкция булиб, унда хар бир малака даражаси буйича касб фаолиятини амалга ошириш учун талаб килинадиган билимлар, махорат ва куникма, шахсий ва касбий компетенциялар, шунингдек, тегишли малака даражасини эгаллаш йуллари белгиланади, айнан:
1) Билимлар - касбий фаолиятнинг куйидаги
66
www.fansports.uz
№6-2021
хусусиятларини акс эттиради:
а) фойдаланилаётган ахборотнинг хажми ва му-раккаблиги;
б) билимларнинг инновациявийлиги;
в) назарий ва амалий билимлар нисбати;
2) Махорат ва куникмалар - куйидаги курсат-кичлар билан ифодаланади:
а) касб вазифаларини бажаришнинг вариантлили-ги, вазифаларни хал килиш вариантларини танлаш зарурати ва унинг йулларини ишлаб чикиш;
б) иш холатининг ноаниклиги ва унинг ривожла-нишини олдиндан аниклаш имконининг йуклиги.
3) Компетенциялар куйидаги курсаткичлар билан ифодаланади:
а) рахбарлик остидаги фаолият;
б) мустакил ижро интизоми;
в) рахбарлик фаолияти;
г) фаолият кулами - ваколат ва масъулиятнинг кенглиги, касбий фаолиятдаги мумкин булган хато-нинг окибатлари.
4) Малакани эгаллаш йуллари Узбекистан Республикаси конунчилигида белгиланган таълим даражалари билан ифодаланади [1].
Шунингдек, айнан шу талаблар асосида 2020 йил-да соха учун кабул килинган "Жисмоний тарбия ва спорт" тармок малака рамкаси хам Узбекистон Республикаси Бандлик ва мехнат муносабатлари вазирлиги, Узбекистон касаба уюшмалари Федера-цияси билан узаро келишув йули билан Узбекистон Республикаси Жисмоний тарбия ва спорт вазирлиги томонидан тасдикланган [9]. Тармок малака рам-касига кура, "Мактабгача ва бошлангич таълимда жисмоний тарбия ва спорт" таълим йуналиши битирувчиси, яъни "Жисмоний тарбия ва спорт буйича йурикчи-услубчи"нинг билимлари, куникма ва махорати хамда компетенцияларига куйилган та-лаблар куйидаги жадвалларда уз ифодасини топган (1-, 2-жадвалларга каранг).
1-жадвал
"Жисмоний тарбия ва спорт" тармо^ малака рамкаси
ММР буйича даражаси ТМР буйича даражаси ТХСТ-2011 буйича таълим даражаси Билимлар Куникма ва махорат Компетенциялар
2 3 4 6
6 6 Сохага оид амалий ва назарий маълумотларни танкидий тахлил килишга имкон берувчи чукурлашган билимлар Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги вазифаларни хал килишда инновацион куникма ва малакаларга эга булиш Куйилган максадга эришиш учун бажариш зарур булган вазифаларни мустакил белгилаш хамда натижаларни олдиндан кура билиш
Манба: тасдикланган "Жисмоний тарбия ва спорт" тармщ малакарамкаси [9].
Компетенциявий ёндашувга кура, "Жисмоний тарбия ва спорт буйича йурикчи-услубчи" сохага оид амалий ва назарий маълумотларни танкидий тахлил килишга имкон берувчи чукурлашган билимларга эга булиши зарур. У булажак мутахассис сифатида жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги вазифаларни хал килишда инновацион куникма ва малакаларга
хам эга булиши лозим. Фикримизча, айнан мутахас-сисларни тайёрлашга куйилган ушбу талаб, булажак педагогнинг "hard skills"ини мазмунини белгилаб беради. Шунингдек, куйилган максадга эришиш учун бажариш зарур булган вазифаларни мустакил белгилаш хамда натижаларни олдиндан кура билиш компетенцияларига эгалик эса уз навбатида булгуси "Жисмоний тарбия ва спорт буйича йурикчи-услуб-чи" "soft skШs"ни карор топишида амалий ахамият касб этади (1-жадвалга каранг).
Жумладан, ходимнинг "soft skills'^ келажак касбий фаолиятда ваколатлар кенглиги ва мехнат натижалари учун масъулиятни шаклланишида мухим роль уйнаса-да, асосийси унинг жамоавий мехнат таксимотидаги урнини белгилаб беради. Бу эса мехнат эгасининг Олий таълим дастурлари оркали олинган билим, куникма ва малакаларни мужас-самлаштирган академик даражасини, профессонал стандарт талабларга канчалик мос келиши ва (ёки) келмаслигини, бир суз билан айтганда компетент-лигини аниклашда кул келади (2-жадвалга каранг).
2-жадвал
"Жисмоний тарбия ва спорт" тармо^ малака рамкаси (давоми)
Ваколатлар кенглиги ва мехнат натижалари учун масъулият Жамоавий мехнат таксимотидаги урни Малака даражасига эришиш йуллари Хар бир малака даражаси (куйи даражаси) учун хос булган касблар ва лавозимларга мисоллар
8 9 10
Ваколат даражасидаги ходимларга рахбарлик килиш. Тизим ташкилот-ларининг таркибий булинмаси фаоли-яти самарадорлиги буйича масъулият Жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги ташкилий ва услубий фаолият. Жисмоний тарбия ва мослаштирувчи жисмоний тарбия (даволаш жисмоний тарбияси буйича) машгу-лотларини ташкил этиш ва утказиш буйича амалий ва услубий ёрдам курсатиш Олий таълим дастурлари оркали олинган билим, куникма ва малакаларни мужассамлаштирган бакалавр даражаси Спорт менежери (спорт мусобакалари ташкилотчиси); Жисмоний тарбия ва спорт буйича йурикчи-услубчи; Спорт тренери (фаолият турлари буйича); Спорт психологи; Тренер-селекционер; Спорт хаками ва бошкалар
Манба: тасдикщнган "Жисмоний тарбия ва спорт" тармок малакарамкаси [9].
Илмий адабиётлар тахлилидан куринадики, ком-петентлик муайян шахснинг малакасини ошириш ва иш-фаолиятини яхшилашнинг индикаторидир. Олимлар томонидан берилган анъанавий таърифлар-га кура, компетентлик - бу мутахассиснинг уз ишини жуда яхши бажаришида нималар зарурлигини аник ва равшан англаб етишидаги бир катор стандартлар мажмуи булиб, уз ичига малакалар, билимлар ва катор тушунчаларни камраб олади [2].
Масалан, АК^Шнинг Питтсбург шахридаги Карне-ги-Мелона университета (Carnegie Mellon University) томонидан олиб борилган илмий тадкикотлар юзаси-дан берган хисоботларда "замонавий таълим мазму-нини "soft skШs"ни шакллантиришга йуналтириш, модернизациялаш, компетенцияларга асосланган инновацион таълим мухцтини яратиш, укувчи-ёшларда ностандарт тафаккур тарзи хамда креативлик хислат ва фазилатларини шакллантириш зарурати" сифатида эътироф этилмокда [10].
XXI аср педагогик амалиётида "жисмоний тарбия укитувчиси ва (ёки) жисмоний тарбия инструктори-нинг педагогик компетентлиги" тушунчаси мазмунини аниклашда, бахолашда ягона ёндашув мавжуд эмаслиги боис, педагогик компетентлик тушунчасига берилган аник таъриф мавжуд эмас. Сабаби мута-
см о см ю
го та t
0 а w
1
с го
хассислар, компетентлик укув жараёнида олинган билим, куникма ва малакалар йигиндиси ёки атроф-мухит билан узаро муносабатлардаги муваффакият даражаси", деб хисоблашади. Бизнингча хам педаго-гик компетентликни нафакат укитиш (таълим олиш) жараёни билан, балки укитувчилик фаолияти билан боглаш янада уринли саналади.
Хулоса. Мехнат бозорида жисмоний тарбия мутахассисларига булган талаб ва таклифни муво-фиклаштириш, таълим хизматлари бозорида педа-гог-ходимларнинг ракобатбардошлигини таъмин-лашнинг базавий механизми саналган конунчилик хужжатларини тахлил этиш, шу асосда, мутахассис hard ва "soft skШs"ини педагогик компетентлик ша-клланишидаги ролини аниклашга каратилган илмий тадкикот куйидаги хулосаларни илгари суриш им-кониятини берди:
Биринчидан, "Касбий малакалар, билим ва куникмаларни ривожлантириш миллий тизими тугрисида Низом", "Жисмоний тарбия ва спорт тармок малака рамкаси" каби конунчилик хужжат-ларининг кабул килиниши хамда уларнинг мазму-нидан урин олган булажак касб эгасининг "hard" ва "soft skills"ига куйилган профессонал стандарт талаблар - жисмоний тарбия мутахассисларида педагогик компетентликни шакллантиришнинг бош мезонидир.
Иккинчидан, бунда, "hard skills" - булажак мута-хассиснинг педагогик фаолиятни ташкил килиш юза-сидан билим ва куникмалари, укитувчи (инструктор)
лавозимининг профессионал стандарт талабларига мувофиклигини бахолашга хизмат киладиган асосий индикатордир.
Учинчидан, булажак укитувчи (инструктор)нинг максадга эришиш йулида уз олдига куйиладиган вазифаларни мустакил белгилаш хамда натижаларни олдиндан кура билиш компетенцияларига эгалиги -"soft skills"ни карор топтириш хамда фаолиятни му-ваффакиятли амалга оширишнинг мухим шартидир.
Адабиётлар:
1. Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2020 йил 15 май-даги "Узбекистон Республикасида касбий малакалар, билим ва куникмаларни ривожлантириш миллий тизими фаолиятини ташкил этиш чоралари т^риси-да'ги 287-сон карори // https://lex.uz/docs/4814154
2. Хдйитов О.Э. (2019) Психологик компетентликни шакллантиришга за-монавий ёндашув (назарий жих,ат). Фан-спортга. Тошкент, 2019. № 1. Б. 59-64. // https://www.elibrary.ru/item.asp?id=41585837
3. https://stat.uz/uz/rasmiy-statistika/labor-market-2
4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2021 йил 22 июндаги ПК-5157-сон "2021/2022 укув йилида Узбекистон Республикасининг олий таълим муассасаларига укишга кабул килишнинг давлат буюртмаси параме-трлари т^рисида'ти карори // https://lex.uz/docs/5472291
5. Адизов Д.Р. Креатив фикрлашга йуналтирилган таълим технологиялари // Pedagogik mahorat / Ilmiy-nazariy va metodik jurnal. - Бухоро, 2021. - № 3. Махсус сон. - Б. 4-7.
6. Акрамова Ш.А. Узлуксиз таълимда "soft skills'^ куллашнинг имконият-лари // Science and Education Scientific Journal. Volume 1. Issue 1. - Б. 498-507. / https://openscience.uz/index.php/sciedu/article/view/665/656
7. Санакулов С. Профессионал таълимда "юмшок" компетенцияларни жорий этишнинг долзарб масалалари // KASB-HUNAR TA'LIM. Ilmiy-uslubiy, amaliy, ma'rifiy jurnal 2020-yil, 1-son. - Б. 7-10. / http://edu.profedu.uz/media/ files/2020-1-verstka.pdf
8. Рахматуллаева Ш. Малакали кадрлар захирасини шакллантиришда масофавий амалиётнинг урни // "Давлат хизмати тизимини ислох килиш шароитида давлат кадрлар сиёсати: Узбекистон тажрибаси ва хорижий амалиёт" мавзуидаги халкаро илмий-амалий конференцияси материаллар туплами. - Тошкент, ДБА. 2019.- Б. 90-93.
9. "Жисмоний тарбия ва спорт" тармок малака рамкаси. - Тошкент: 2021.
10. https://www.cmu.edu/research/index.html
Катта укитувчи Ц.Т. АРАББОЕВ1
:Кукон давлат педагогика институти Фаргона шахри, Узбекистон
Муаллиф билан богланиш учун:
arabboevq@gmail.com
ЖИСМОНИИ ТАРБИЯ ДАРСЛАРИДА ТАЛАБАЛАР УЦУВ-СПОРТ ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШДА ШАХСГА ЙУНАЛТИРИЛГАН ТАЪЛИМ ТУРЛАРИНИНГ УРНИ
Аннотация
Annotation
CN
о
CN
СО
та п о d со
с СО
В статье ведется речь об учебных занятиях, организованных по видам спорта на факультетах физической культуры, а также о преимущщесгвах использования видов личностно - ориентированного обучения на занятиях по физическому воспитанию в неспециальных вузах. Особое ви-нимание обращается на эффективность обогащения учебного процесса игровыми технологиями и элементами проблемного обучения в углублении теоритических знаний и повышении физической подготовки студентов.
Ключевые слова: Занятия физкультурой, тренировочные занятия по спорту, личностно-ориентированные виды обучения, игровые технологии, проблемное обучение, учебно-спортивная деятельность студентов.
Маколада жисмоний тарбия факультетида спорт турлари буйича ташкил этилган машгу-лотлар, шунингдек, номахсус олий укув юртларида жисмоний тарбия дарсларида шахсга йуналтирилган тайёргарлик турларидан фойдаланишнинг афзалликлари хакида суз боради. Назарий билимларни чукурлаштириш ва укувчиларнинг жисмоний тайёргарлигини оширишда укув жараёнини уйин технологиялари ва муаммоли таълим элементлари билан бойитиш самарадор-лигига алохида эътибор каратилади.
Калит сузлар: жисмоний тарбия дарслари, спорт турлари буйича ташкил этиладиган уцув машгулотлари, шахсга йуналтирилган таълим турлари, уйин технологиялари, муаммоли таълим, талабаларнинг уцув-спорт фаоллиги.
The article discusses the benefits of the use of person-centered training in physical education classes at non-specialized universities, as well as sports classes organized at the Faculty of Physical Education. Particular attention is paid to the effectiveness of enriching the learning process with game technologies and problem-based learning elements in deepening theoretical knowledge and improving the physical fitness of students.
Key words: Physical education classes, training sessions on sports, person-centered types of education, game technologies, problem-based education, educational and sports activities of students.
68
www.fansports.uz
№6-2021