Научная статья на тему 'ЖАМИЯТ ТАРАҚҚИЁТИДА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ ВА ТАРБИЯНИНГ АҲАМИЯТИ'

ЖАМИЯТ ТАРАҚҚИЁТИДА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ ВА ТАРБИЯНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
67
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
экология / экологик таълим / табиат / глобаллашув / тарбия. / Ecology / Environmental Education / nature / globalization / upbringing.

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — Зиёда Мамирова

Инсоният XXI асрга, фан-техника тараққиёти ўта ривожланган даврига кириб келди. Фан соҳалари тармоқлари бўйича юксалиб, инсоният цивилизациясини тезлик билан олға бошламоқда, аммо барча минтақаларда техноген ва антропоген омиллар таъсири кучаймоқда, табиат яратган барча ер ости ва устки бойликлари одамлар учун хизмат қилмоқда, янги технологиялар, улар учун қулай шарт шароитлар яратилишига олиб келмоқда. Ушбу мақолада жамият тараққиётида экологик таълим ва тарбиянинг аҳамияти тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMPORTANCE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION AND EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF SOCIETY

Humanity has entered the 21st century, a period of extremely advanced development of Science and technology. The branches of science are rising and rapidly advancing human civilization, but in all regions the influence of man-made and anthropogenic factors is increasing, all the underground and upper resources created by nature serve people, new technologies are leading to the creation of favorable conditions for them. This article examines the importance of environmental education and education in the development of society.

Текст научной работы на тему «ЖАМИЯТ ТАРАҚҚИЁТИДА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ ВА ТАРБИЯНИНГ АҲАМИЯТИ»

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=4.63) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=22230

ЖАМИЯТ ТАРАВДИЁТИДА ЭКОЛОГИК ТАЪЛИМ ВА ТАРБИЯНИНГ

АХДМИЯТИ

Инсоният XXI асрга, фан-техника тараккиёти ута ривожланган даврига кириб келди. Фан со^алари тармоклари буйича юксалиб, инсоният цивилизациясини тезлик билан олга бошламокда, аммо барча минтакаларда техноген ва антропоген омиллар таъсири кучаймокда, табиат яратган барча ер ости ва устки бойликлари одамлар учун хизмат килмокда, янги технологиялар, улар учун кулай шарт шароитлар яратилишига олиб келмокда.

Ушбу маколада жамият тараккиётида экологик таълим ва тарбиянинг ахдмияти тадкик этилган.

Калит сузлар: экология, экологик таълим, табиат, глобаллашув, тарбия.

THE IMPORTANCE OF ENVIRONMENTAL EDUCATION AND EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF SOCIETY

Humanity has entered the 21st century, a period of extremely advanced development of Science and technology. The branches of science are rising and rapidly advancing human civilization, but in all regions the influence of man-made and anthropogenic factors is increasing, all the underground and upper resources created by nature serve people, new technologies are leading to the creation of favorable conditions for them.

This article examines the importance of environmental education and education in the development of society.

Keywords: Ecology, Environmental Education, nature, globalization, upbringing.

Экология фани олдида улкан ва кийин вазифалар турибди, чунки юкорида айтганимиздек, ХХ асрда фан техника ривожланиши жуда юкори чуккиларни забт этди, XXI асрда янада фан ривожланар экан, х,али мислсиз технологиялар

Зиёда Мамирова

Фаргона давлат университети талабаси

АННОТАЦИЯ

ABSTRACT

КИРИШ

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=4.63) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=22230

яратилади, ишлаб чиккаришга жорий этилади, демак ривожланиш давом этади. Физика, астрономия фанлари хозиргача маълум булмаган ходиса ва вокеаларни очиб беролган. Демак, янги фан олдида табиий мухитдаги хамма организмлар ва абиотик оламнинг яхлитлигини саклаб колишга харакат килиш вазифаси бошкка фанларга хамоханг равишда ривожланиб бориши керак. Чунки инсоният тарихи уз эхтиёжини саклаб колишга, яшаш шароитининг яхшиланиши учун кураш олиб борган. Бу курашда табиатга озми-купми зарар келтирган, айникса технологиянинг ривожланиши даврларидан бошлаб (XVIII асрдан) мухитга ута хавфли модда ва бирикмалар, харакатлар уз таъсирини утказиши натижасида табиий мухит зарарланди, баъзан маълум сохалардан чиккан чикиндилар баъзи ландшафтлар холатини йук килиб юбормокда.

АСОСИЙ КИСМ

Саноат сохаларининг ривожланиши табиий мухитга салбий таъсир курсатмокда, экологик инкироз айрим худудларда унглаб булмас даражада хавфли булиб колди. Буни Орол мисолида яккол куриш мумкин. Бунга ухшаш муаммолар бошка ерларда такрорланмаслиги учун инсоният бош котирмоги лозим, антропоген омиллар таъсирида ижтимоий-иктисодий инкирозга олиб чикиши мумкин. Унинг олдини олишда турли соха мутахассислари узларининг экологик билимларини, экологик маданиятларини, экологик ахлок, тарбияга эга булишлари хаттоки, режалаштирилаётган ишларда мухитга салбий таъсир этадиган кашфиётлардан воз кечишларига тугри келади. Экологик яшаш мухитларни, айникса ер, сув, атмосфера хавосини ифлослайдиган технологиялардан фойдаланишдан воз кечмок ёки ишлаб чикаришда зарарсиз булган технологияларни топишлари керак булади. Ер, сув, хаво инсоният ва тирик организмлар учун энг зарурий биоген моддалар билан таъминлайди, демак уларни мухофаза килиш хар бир кишининг бурчи ва кундалик вазифаси булиб колмоги керак.

Экологик таълим сузи баркарор ривожланиш таълимининг учта кисми-жамият - табиат - (атроф мухит) ва икктисодиётни ривожланишининг яна бир жихати булмиш маданиятни кушилуви керак. Куриб турибмизки: укитишнинг янгича технологиялари кискарок муддатларда фикримизча 4-5 йил давомида инсоният кашф этаётган барча ютук ва гоялар билан узвий алокада булишлик педагогнинг бош максади булмоги даркор.

Маълумки, ерда хаёт пайдо булгандан буён узлуксиз равишда табиатда узгаришлар кузатилмокда. Атроф мухит тинч доимий табиий узгариб туриши натижасида куплаб усимлик турларини йуколишига, янгиларини пайдо булишига

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=4.63) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=2223Q

олиб келди, худи шу холат хайвонот оламида руй берган. Инсоният фан ва техникани ута ривожлантирди, цивилизация юкори погонага кутарилди, аммо тирик организмлар учун зарур булган хаво, сув, тупрок, усимлик ва хайвонлар захарланиб бормокда. Ва нихоят, одамлар хам узлари яратган антропоген омиллардан азият чекишга мажбур булмокда.

Экологик таълим усиб келаётган ёш авлодни умуман ер юзи ахолисини баркарор ривожланишига утишда энг мухим шарт-шароитлардан бири булиб хисобланади.

Экологик таълимнинг мазмунини куйидагилар ташкил этиши мумкин:

1. Дунёни хозирги экологик холат асосида унга муносабат билдириш.

2. Табиатда барча жонсиз ва жонли таркибини бирликда эканлигини фикрлай олиш.

3. Атроф-мухитга муносабат ва узини англаб етиш. Табиатни таркибий кисми эканлигини тушуниш.

4. Табиатга нисбатан кадриятларни хурмат килиш.

5. Тирик организмларни хар хил даражада урганиш ва изчиллик методини куллаш.

6. Тирик организмлар тизими бир бутунлигини ва узаро экологик богланишларда эканлиги (моддалар айланиши, энергия ва ахборот алмашинувлари).

7. Табиий жараёнлар ва ходисаларнинг антропоцентрикдан биоцентрикга, хамда полицентрик усулни куллаш.

8. Табиат ва жамиатдаги узаро бирлик ва карама-каршиликларни англаш.

9. Экологик танглик, маданиятнинг танглиги эканлигини англаш.

10. Экологик маданият инсоннинг умумий маданиятининг таркибий кисми эканлигини англаш.

11. Уз фаолиятида экологик ва ахлокий нормаларни тугри келадиган усулларини англаш.

12. Узи ва бошкалар соглиги учун, атроф-мухит холатига нисбатан экологик жавобгарликни тарбиялаш.

13. Инсониятнинг баркарор ривожланиш концепциясини, табиат билан жамиятнинг коэволюцияси эканлигини тушуниб етиш.

14. Табиат билан жамиятни уйгунлаштириш, ижтимоий зарурий муаммо эканлигини тушуниш.

Экологик тарбияни фарзанд тугилган кундан бошламок, вужудимизни кувватлантирмок, фикримизни нурлантирмок, ахлокимизни гузаллаштирмок,

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=4.63) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=22230

3ex,HHMH3HH paBmaHnaHTupMoK geMaKgup. 3KonoruK TapSuaHu khm Ba KaHgafi onuS Sopagu? - geraH caBon nafigo Synagu.

EupuHHu - TapSua OTa-OHa 3UMMacugagup.

Mkkuhhu - Sorna, MaKTaS, onufi Ba ypTa Maxcyc Kacö xyHap Konne^napu xaMga onufi y;yB ropraapu Maxannanapga aManra omagu.

Bona TapSuSuacuga y amaS TypraH mapouT, MyxuT KHmHnapHHHr ^aonuara KaTTa ypuH TyTagu Ba Sy coxaga ouna, MaKTaS mapornu xaM KaTTa эtтнSopгa MonuKgup.

3KonoruK TapSua xaM TapSuaHUHr, acocufi khcmh SynuS, SonaHUHr axnoKura, xyn;-aTBopura Kynnu Tatcup Kunagu Ba oTa-oHanapHu ynapHu MypraKnuKgaH SomnaS TapSua Kunumra naKupagu. 3KonoruK TatnuM-TapSua Ba yMyMufi TapSua Sup-Supu SunaH Sornu; Sup SyTyH ^apaeHgup.

X,ap KaHgafi TapSua acocaH ouna mapouTuga Kenagu. Y3SeK ounanapuga "xapoM-xanon", "yBon", "ryHox-caBoS" KaSu TymyHnanap Kynpo; экonoгнк Ba3uaT (MacanaH: HoHHUHr oe; ocTura TymymuHu, cyBHUHr u^noc KunuHumu, ^oHUBopnapra maB;aTcu3 MyHocaSaTga Synum, goB-gapaxTnapHu cuHgupum Ba Som;anap) W3ara KenraHga KynnaHunagu. Bonanap xanu Sy cy3napHUHr MoxuaTUHu Tynu; TymyHMacanapga, ynapra Munnufi экonoгнк xynK-areop KypTaKnapu maKnnaHagu. Hhcohhh TaSuaT SunaH yfiryHnuKKa gatBaT xagucnapga xaM y3 aKcuHu TonraH. Xan;uMU3 KaguMgaH SagaHHUHr KyBBara oB;aT, aKnHUHr KyBBara-xuKMarau cy3gup, geS yKTupuS KenraH. X,agucnap aHa myHgafi xuKMarau cy3nap, goHumMaHgnuK gypgoHanapu xucoSnaHagu. X,aguc unMu SunaH myrynnaHraH Mamxyp annoManap ASy ASgynnox MyxaMMag hSh HcMoun Byxopufi, ASy Hco MyxaMMag hSh Hco aT-TepMH3ufi, ASy MyxaMMag ASgynnox hSh ASy ap-PaxMoH ag ^apaMufi ac-CaMap;aHgufinap YpTa OcuenuK SynuS, xaguc HnMHHHHr acpgaH-acpra caKnaHuS Sopumura MyHocuS xucca ;ymraH SywK Tapuxufi maxcnapgup.

XYTOCA

MaKTaSnapga, onufi y;yB ropraapuga, caHoaT, umnaS nu;apum KopxoHanapuga, myHUHrgeK, ®;aMoa xy^anuKnapuga, MagaHuaT yfinapuga, KupoaTxoHanapga TaSuaTceBapnap KnySu, emnap Matpy3axoHacu, TaSuarau Myxo$a3a Kunum ^aMuaraapu, ynKa My3efinapu, TaSuaT SypnaKnapu TamKun этнnнS, ynapga ynKaHUHr TaSuaTu, SofinuKnapuHu KypcaraguraH, xuKoa этagнгaн TagSupnap KaTTa axaMuaT KacS этagн. TaSuaT Myxo$a3acu Tan;uH этнnagнгaн Kenanap TamKun KunuHuS, ynapga yKUTyBnunap, onuMnap SunaH emnapHUHr Myno;aTHHu yTKa3um xaM xafipnu TagSupnapgaH xucoSnaHagu.

Onufi MaKTaSnapga экonoгнк TatnuMu TaSuaT Myxo$a3acu MacananapHHHHr unMufi acocnapuHu nyKyp Ba xap ToMoHnaMa ypraHumra, hhcoh ^aonuaTu HaTu^acuga Suoc^epaga pyfi SepaeTraH xogucanapHUHr caSaS Ba KoHyHuaTnapuHu Taxnun этнm

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=4.63) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=22230

максадларига каратилган. Шу билан бир каторда, у талабаларни мактабларда экология асослари ва табиат мухофазаси таълимини укитишга тайёрлашни хам назарда тутади.

REFERENCES

1. М.Назаров. Экология ва атроф мухит мухофазаси. Укув-услубий кулланма. Фаргона, 2015.

2. Xolikulov, M. R. (2020). THE HERB (Capparis spinosa L) IS AN IMPORTANT HONEY PLANT. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2(3), 165-170.

3. Kholikulov, M. R. (2019). Current Status of Plant Resources in The Ferghana Valley and Opportunities To Use Them. Indonesian Journal of Innovation Studies, 8.

4. Gaybullaeva M. F. The Rolle of Biomass in Savings natural resources // The American Journal of HorseICulture and Floriculture Research. - 2021. - T. 3. - №. 02. -

5. 1-6.

5. Abdullaeva, M. T., & Usmanova, T. E. (2022). FUNDAMENTALS OF ORNAMENTAL PLANT PROTECTION. Eurasian Journal of Academic Research, 2(1), 104-104.

6. Abdullaeva, M. T., & Ibragimova, S. S. (2022, January). THE ROLE OF ECOLOGICAL EDUCATION IN THE DEVELOPMENT OF ECOLOGICAL CULTURE IN OUR YOUTH. In International journal of conference series on education and social sciences (Online) (Vol. 2, No. 1).

7. Abdullaeva, M. T., Usmonova, T. E., & Inomov, H. E. (2021). Influence of number of seedlings and amount of fertilizers on the development of root system of winter wheat. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(10), 805-809.

8. Зокирова, С. Х., Халматова, Ш. М., Абдуллаева, М. Т., & Ахмедова, Д. М. (2020). ВЛИЯНИЕ ПИТАТЕЛЬНЫХ ЭЛЕМЕНТОВ ИСКУССТВЕННОГО И ЕСТЕСТВЕННОГО ЭКРАНОВ В ПЕСКЕ НА РОСТ, РАЗВИТИЕ ХЛОПЧАТНИКА. Universum: химия и биология, (12-1 (78)), 14-18.

9. Зокирова, С. Х., Халматова, Ш. М., Абдуллаева, М. Т., & Хаджибалаева, Н. М. (2020). Изучение режима орошения хлопчатника в условиях гидроморфных почв. Universum: химия и биология, (2 (68)).

10. Abdullayeva, M. T. L., & Maqsudova, G. M. (2021). EKOLOGIK TA'LIM VA TARBIYADA XORIJIY TAJRIBA. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 1(10), 159-165.

11. Каримов, У. У. (2017). РОЛЬ СРЕДСТВ МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ В ПРОЦЕССЕ ГЛОБАЛИЗАЦИИ. In Перспективные информационные технологии (ПИТ 2017) (pp. 1189-1192).

Scientific Journal Impact Factor (SJIF 2022=4.63) Passport: http://sjifactor.com/passport.php?id=2223Q

12. Butaboev, M. T., & Karimov, U. U. (2020). «ЗЕЛЁНАЯ ЭКОНОМИКА». МИРОВОЙ ОПЫТ И ОСОБЕННОСТИ РАЗВИТИЯ В УЗБЕКИСТАНЕ. Theoretical & Applied Science, (2), 704-710.

13. Бутабоев, М. Т., & Каримов, У. У. (2020). Переход к «Зелёной экономике» и особенности её развития в Узбекистане. Интернаука, 23(152), 41.

14. Abdumalikov, A. A. (2017). FORMATION OF YOUTH INFORMATION CULTURE. ISJ Theoretical & Applied Science, 77(55), 277-280.

15. Абдумаликов, А. А. (2020). VIOLATION OF CONTRADICTIOONS BETWEEN SOCIETY AND NATURE AS A GLOBAL CIVILIZATION. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2(4), 218-224.

16. Абдумаликов, А. А. (2019). HUMAN AND NATURAL HARMONY IN THE HISTORICAL PROCESS. Scientific Bulletin of Namangan State University, 7(5), 205209.

17. To'lanovna, A. M., & Maxammadjonovna, M. G. (2021). EKOLOGIK TA'LIM VA TARBIYADA XORIJIY TAJRIBA.

18. Зокирова, С. Х., Акбаров, Р. Ф., Кадирова, Н. Б., & Махсталиев, Н. С. У. (2020). Характеристика галечниковых почв Ферганской области и их пути к улучшению. Universum: химия и биология, (2 (68)).

19. Karimov, U. U., & Karimova, G. Y. (2021). THE IMPORTANCE OF INNOVATIVE TECHNOLOGIES IN ACHIEVING EDUCATIONAL EFFECTIVENESS. Журнал естественных наук, 7(1).

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.