Научная статья на тему 'ЎЗГА ТИЛЛИ ГУРУҲЛАР УЧУН РУС ТИЛИНИ ЎРГАНИШДА ЛУҒАТ ИШИНИНГ АҲАМИЯТИ'

ЎЗГА ТИЛЛИ ГУРУҲЛАР УЧУН РУС ТИЛИНИ ЎРГАНИШДА ЛУҒАТ ИШИНИНГ АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

383
31
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
луғат иши / янги сўзлар / сўз бойлиги / инновацион усуллар / нутқ мазмуни / таржима / фразеологизмлар / dictionary work / new words / vocabulary / innovative methods / speech content / translation / phraseology

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Гулнора Зиядуллевна Наркузиева

Мақолада рус тили дарсларида ўқувчиларнинг сўз бойлигини самарали бойитишга, ибораларни ўрганишга ва уларни нутқда ўринли ишлата олишга кўмаклашувчи вазифа ва машқларнинг oптимал турлари кўриб чиқилган. Луғат ишининг анъанавий турларидан фойдаланиш билан бир қаторда, нутқни ривожлантирувчи ва ўқувчилар дунѐқарашини кенгайтирувчи сўз бойлигини оширишнинг инновацион усуллари ҳам кўрсатиб ўтилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE IMPORTANCE OF WORKING WITH DICTIONARY IN LEARNING RUSSIAN FOR OTHER LANGUAGE GROUPS

The article discusses the optimal types of tasks and exercises that help students to effectively enrich their vocabulary in the Russian language textbook. In addition to the use of traditional types of vocabulary work, innovative ways to increase vocabulary that develop speech and broaden teachers' worldviews are also demonstrated.

Текст научной работы на тему «ЎЗГА ТИЛЛИ ГУРУҲЛАР УЧУН РУС ТИЛИНИ ЎРГАНИШДА ЛУҒАТ ИШИНИНГ АҲАМИЯТИ»

УЗГА ТИЛЛИ ГУРУХЛАР УЧУН РУС ТИЛИНИ УРГАНИШДА

ЛУГАТ ИШИНИНГ АХАМИЯТИ

Гулнора Зиядуллевна Наркузиева

Чирчик давлат педагогика институти укитувчиси

АННОТАЦИЯ

Маколада рус тили дарсларида укувчиларнинг суз бойлигини самарали бойитишга, ибораларни урганишга ва уларни нуткда уринли ишлата олишга кумаклашувчи вазифа ва машкларнинг оптимал турлари куриб чикилган. Лугат ишининг анъанавий турларидан фойдаланиш билан бир каторда, нуткни ривожлантирувчи ва укувчилар дунёкарашини кенгайтирувчи суз бойлигини оширишнинг инновацион усуллари хам курсатиб утилган.

Калит сузлар: лугат иши, янги сузлар, суз бойлиги, инновацион усуллар, нутк мазмуни, таржима, фразеологизмлар.

THE IMPORTANCE OF WORKING WITH DICTIONARY IN LEARNING RUSSIAN FOR OTHER LANGUAGE GROUPS

Gulnora Ziyadullevna Narkuziyeva

Teacher of Chirchik State Pedagogical Institute

ABSTRACT

The article discusses the optimal types of tasks and exercises that help students to effectively enrich their vocabulary in the Russian language textbook. In addition to the use of traditional types of vocabulary work, innovative ways to increase vocabulary that develop speech and broaden teachers' worldviews are also demonstrated.

Keywords: dictionary work, new words, vocabulary, innovative methods, speech content, translation, phraseology.

КИРИШ

Х,ар кандай тилни урганиш жараёнида лугат иши мухим ахамиятга эгадир. Шундай экан, тилшунос укитувчи укувчиларнинг суз бойлигини яхшилаш ва бойитиш масаласини биринчи навбатга куйиши лозим. Чунки, лугат иши дарснинг кушимча бир кисми эмас, балки тил урганишнинг асосидир. Лугат ишида укувчи янги сузни куриши, укиши, тугри эшитиши ва ёзиши лозим.

Чунки тил урганиш жараёни эшитиш, укиш, гапириш ва ёзиш оркали амалга ошади. Янги сузларни ургатишнинг турли усуллари мавжуд, лекин янги суз билан танишиш жараёнига мухим талаблар хам бор. Янги сузлар билан танишиш укувчи учун зерикарли укув вазифани бажариш эмас, балки хохиш-истак билан бажариладиган кувнок, кизикарли булиши керак. Янги сузларни урганишда асосан куйидагиларга эътибор каратилади:

1. Орфоэпик жихатига(доскада ёзилган суз талаффуз этилиши лозим);

2. Лексик жихатига (сузнинг маъносини аниклаш);

3. Орфографик жихатига (сузни тугри ёзиш);

4. Бошка сузлар билан контекстда келиши (суз бирикмаси ёки гап тузиш).

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ

Сузни тугри талаффуз килиш ургуни тугри куйишга боглик. Буни орфоэпик диктант утказиш йули билан мустахкамлаш мумкин, масалан: учИтелъница, алфавИт, библиотЕка, водопровод, диалОг, звонИть, каталОг ва бошкалар. Ёки айрим ундошларнинг талаффузи, масалан: что - [што], чтобы- [штобы], его-[ево], моего -[маево], конечно - [канешна], скучно-

[скушна] ва шунга ухшаш.

Ижодий диктант усули билан сузларнинг маъносини аниклаш мумкин. Сузларнинг изохи берилади, талабалар сузнинг узини топиб ёзади, масалан:

1. Краткая характеристика содержания книги, статьи или рукописи.

(Аннотация);

2. Первая учёная степень, приобретаемая за 4-5 лет обучения в

вузе.(Бакалавр);

3. Сборник слов с пояснениями, толкованиями или с переводом на другой

язык. (Словарь);

4. Человек, занимающийся спортом. (Спортсмен);

5. Краткое изложение или краткая запись содержания чего-нибудь. (Конспект);

6. Устное изложение учебного предмета или какой-нибудь темы. (Лекция).

Айрим сузларнинг маъноси уларнинг ёзилиши (орфография)сига боглик,

масалан: развевать (флаг)-развивать (способность); поласкать (собаку) -полоскать (бельё); сыновья (матерей) - сыны (Родины); зубы (у человека, у животных) - зубья (на инструменте, на машине) ва бошкалар.

Сузни тушуниб, англашда ижобий таассурот унга булган кизикишни оширади ва хотирада мустахкам жойлашиб колади. Мана шу учун сузнинг лугавий маъносини очиб бериш билан чекланиб колмасдан, уни хаётий мазмун билан тулдириш керак. Укувчига таниш булган вазиятлардан фойдаланиб,

сузнинг маъносини очиб беришга харакат килиш керак. Матнда учрайдиган куп маъноли сузларни таржима килишда муаммолар юзага келади. Бундай сузларнинг барча маъноси билан таниш булмаган укувчи албатта таржима килишда кийинчиликка дуч келади. Битта суз бир неча маънода келиши мумкин. Гапнинг маъносига караб кайси маънода келганлигини ажрата олган холда тугри таржима килиш мумкин.

Масалан: "Часто" сузи куп маъноли суз булганлиги сабабли гапларда турли маъноларда келиши мумкин:

1. Частые встречи. Часто ходить в театр. гапларида "часто" сузи - киска вакт оралигида такрорлаш, тез-тез маъносида келган булса, 2. Частый лес. Частый гребень. мисолларида "часто" сузи - бир бирига якин, (зич, калин) жойлашган маъносида келган.

Ёки "Вам, высокой и стройной девушке, это платье пойдёт" - гапида, "пойдёт" - ярашади маъносида ишлатилган. Бу сузнинг бошка маъноларини билмаслик туфайли, нотугри таржима килиниши табиий. "Пойдёт " - боради, ярашади, булади, тугри келади маъноларини хам англатади. Бу холда хар бири мисоллар оркали тушунтирилса, купрок эсда колади ва кизикишни оширади. Бундай мисолларни куп келтириш мумкин.

Янги сузларни доскага ёзиш ёки таржимаси билан кискача таништириб утиш зерикарли ва яхши самара бермайди. Бу сузлар билан танишганда улар иштирокида гаплар тузиш йули билан мустахкамлаш керак ва бир неча дарсда такрорлаб бориш лозим.

Талабаларнинг суз бойлигини ошириш - нутк мазмунини бойитиш демакдир. Бу сузлар сонини купайтириш эмас, балки мавжуд захирани "интенсивлаштириш" оркали амалга оширилади. (полисемияни англаш, сузнинг ифодалилиги, синонимлардан фойдаланиш ва бошкалар.) Бунда, албатта, иборалар (фразеологизм)ни билиш катта ахамиятга эга. Ибораларни уз урнида тугри ишлатиш хам нуткни устиради. Рус тилидаги иборалар билан таништириш жараёнида уларнинг маъносини тушунтириб бериш билан чегараланмасдан, кизикарли усуллардан фойдаланиш самаралирокдир. Авваламбор, уларнинг келиб чикиш тарихи хакида сузлаб бериш катта кизикиш уйготади, дунёкарашни кенгайтиради.

МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР

Масалан, куйидаги ибораларнинг келиб чикиши тарихи кичик матнлардан иборат. Бу матнларни таржима килиш жараёни хам кизикарли, хам

дунёкарашни кенгайтиради. Бундан ташкари, матндаги янги сузлар билан ишлаш мумкин, матнни диктант килиб ёзиш мумкин ва сузлаб бериш мумкин:

Рассмотрим примеры: «Тянуть канитель»

Вы, конечно, слышали это выражение, а, возможно, употребляли в собственной речи со значением — «медлить, делать что-либо очень долго».

А задумывались ли вы когда-нибудь над тем — что такое канитель и почему ее надо тянуть?

В старину медные, серебряные и золотые нити для церковных риз и офицерских эполет, а также и для вышивки по бархату изготовлялись вручную. Мастера нагревали до белого каления металл и осторожно вытягивали клещами тонкую проволоку, которая и называлась канитель.

«Колесо Фортуны»

Фортуна — в римской мифологии богиня слепого случая, счастья и несчастья. Она изображалась с повязкой на глазах, стоящей на шаре или колесе. Она держит в одной руке руль, а в другой — рог изобилия. Руль указывает на то, что Фортуна управляет судьбой человека, рог изобилия — на благополучие, изобилие, которое она может подарить.

Шар или колесо символизируют шаткость, ненадежность, постоянную изменчивость Фортуны. Выражение «колесо Фортуны» употребляется в значении: «случай, слепое счастье».

«Козел отпущения»

В Библии рассказывается о том, что у древних евреев существовал особого рода обряд. В день грехоотпущения первосвященник возлагал обе руки на голову живого козла. Это был знак возложения на козла всех грехов народа. Проклятый таким образом козел изгонялся в пустыню. Вполне понятно, что козлом отпущения называют человека, на которого сваливают чужую вину.

Ибора (фразеологизм)лар билан турли хил лингвистик уйинлар утказиш мумкин, масалан:

«Четвертый лишний»

В каждом из столбцов найдите четвертый лишний фразеологизм; объясните, почему он «лишний», и составьте с ним по предложению.

1) хоть пруд пруди 2) во все лопатки,

кот наплакал, сломя голову,

тьма-тьмущая, черепашьим шагом,

яблоку негде упасть в мгновенье ока

3) слово в слово 4) попасть впросак,

тютелька в тютельку, попасть на седьмое небо,

вилами на воде писано, попасть в переделку,

комар носа не подточит попасть в переплет.

«Составь пару»

Талабаларга икки турдаги карточкалар такдим этилади. Бирида иборалар, иккинчисида уларнинг маъноси. Улардан, бир-бирига мос келадиганини топиб, жуфтликлар тузиш керак булади, масалан:

Рукой подать - очень близко; белая ворона - человек, отличающийся от других; держать верх - быть лучшим; черепашьим шагом - медленно; делать из мухи слона - преувеличивать; капля в море - очень мало, ва бошкалар.

Талабалар суз бойлигини оширишда куйидаги усулдан хам фойдаланиш мумкин:

Машгулот бошланиши билан талабалар суз уйини утказишади. Бирор бир харфни танлаб, олдиндан сузлар топиб келишади. Биринчи талаба сузни айтади, иккинчи талаба биринчи талаба айтган сузни кайтаради ва узининг сузини айтади. Учинчи талаба иккита сузни хам такрорлаб, узининг сузини айтади, шу тарика занжирсимон давом эттиришади. Биринчи катордаги талабалар охиридан олдинга караб кайтаришади. Уйин тугагач, янги сузларнинг таржимасини лугат дафтарларига ёзиб олишади. Бу уйин нафакат лугат бойлигини ошириб, талаффузни яхшилайди, балки хотирани хам мустахкамлайди.

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтганда, машгулотларда тугри ташкил этилган лугат иши тилга булган кизикишни уйготади. Доимий олиб бориладиган лугат иши талабаларнинг суз бойлигини оширишга ёрдам беради, нуткини устиради ва, умуман, саводли ёзиш малакаларини шакллантиришга ёрдам беради. Мунтазам такрорлаб борилган сузлар хотирада мустахкамланиб боради ва амалда тугри куллашга ёрдам беради. Рус тилини чет тили сифатида урганишда шаклланган коммуникатив компетенция сифатини сезиларли даражада ошириш зарурати янги технологиялар ва укитиш воситаларидан фойдаланишни талаб килади. Маколада лугат ишининг анъанавий турларидан фойдаланиш билан бир каторда, замонавий педагогик технология, инновацион усуллар асосида дарсларни ташкил этиш оркали таълимнинг сифат-самарадорлигини ошириш хакида фикр юритилган.

REFERENCES

1. Бадалова, Б. Т. (2019). Литература как метод преподавания иностранного языка. Молодой ученый, (6), 197-198.

2. Зиядуллаевна, Н. Г., & Тахировна, М. Т. (2020). Обучение студентов к иновационной педагогической деятельности на основе кластера. Суз санъати,(3).

3. Рустамова, С. Э. (2020). Применение технологии полного усвоения знаний в высшем образовательном учреждении. Academic research in educational sciences,

(3).

4. Ражабов, Г. К., Каландаров, Д. Ш., & Каримов, Ш. К. (2016). Влияние изменений правил соревнований и судейства в боксе на тренировочный и соревновательный процесс. Молодой ученый, (21), 974-976.

5. Тажибаев, С. С., & Серебряков, Ю. В. (2015). Динамика общей и специальной физической подготовленности боксеров юношей, занимающихся боксом на этапе начальной спортивной специализации. Молодой ученый, (2), 109-111.

6. Tajibayev, S. S. (2016). Use of innovative technologies in registration and processing of indicators of special efficiency of athletes. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 4(2).

7. Ражабов, Г. К., Каландаров, Д. Ш., & Каримов, Ш. К. (2016). Влияние изменений правил соревнований и судейства в боксе на тренировочный и соревновательный процесс. Молодой ученый, (21), 974-976.

8. ПУЛАТОВ, С. (2020). 14-16 ёшли футболчилар хужумларини ташкил килишларида хажм ва сифат курсаткичларини тахлили. Фан-Спортга, (3), 26-28.

9. Masharipova, R., Togaynazarov, S., Pakhrudinova, N., Khasanova, G., & Abdurahimo, B. (2020). The main factors of formation and physical culture in society. Systematic Reviews in Pharmacy, 11(12), 615-621.

10. Люлина, Е. С., & Мирзакулов, Ш. А. (2019). Эффективность применения таксономии Блума в педагогическом процессе вуза (на примере направления" спортивная деятельность"). Физическая культура. Спорт. Туризм. Двигательная рекреация, 4(2).

11. Кдырова, М. А., & Абатова, Г. Н. (2021). Профессионально-педагогическая подготовленность тренеров и возможности её совершенствования с использованием обучающих тестов (в примере волейбола). Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).

12. Juraev, A. M. (2020). Process of the transformation of peacefulness into moral need of spiritual ascension. International Journal of Psychosocial Rehabbilitation, 43964401.

13. Ольховская, И. В., Шукурова, С. С., & Очилов, К. Т. (2020). Криптовалюта-новый шаг в мировой экономике. Проблемы современной науки и образования, (2 (147)).

14. Шукурова, С. С., Маматова, З. А., & Юсупова, У. Р. (2020). Исследование количественного содержания аминокислотного спектра мембран эритроцитов и

роль генетических и средовых факторов в ее формировании. Интернаука, (19-1), 21-22.

15. Адилбеков, Т. Т., Маматова, З. А., Файзулаева, З. Р., Шукурова, С. С., & Тухтаева, Ф. Ш. (2020). Влияние физической нагрузки на систему" двигательное окончание-мышечное волокно". Молодой ученый, (9), 75-77.

16. Шукурова, С. С., & Алимова, Д. А. (2020). Развитие тренировочных нагрузок высококвалифицированных боксеров в горных регионах. Молодой ученый, (4), 454-456.

17. Владимировно, У. И. (2021). Бадиий гимнастикада спортчи кизларнинг предметлар билан узаро харакатининг индивидуал биомеханик хусусиятлари (сифатлари, имкониятлари). Academic Research in Educational Sciences, 2(1).

18. Abdukhalilova, D. (2019). The formation of double words and their place in linguistics. Proceedings of the scientific-practical conference "Young philology of Uzbekistan - 2019", 1(30), 172-173.

19. Abdukhalilova, D. (2020). Morphological features of double words in German and Uzbek languages. "Current issues of foreign philology and linguodidactics", 1(30), 111113.

20. Abdukhalilova, D. (2020). Morphological features of double words in German. Scientific discussion: problem solving and achievement. proceedings of the republican scientific-practical conference, 117-118.

21. Хайитов, О. Э., & Эшбоев, А. О. (2019). Спортивный маркетинг в Узбекистане: проблемы и перспективы. Economics, (5 (43)).

22. Eshboevich, H. O. (2020). Modeling The Psychological Competence Of Higher Education Leaders (In The Example Of Mid-Level Management Staff). The American Journal of Social Science and Education Innovations, 2(08), 55-61.

23. Hayitov, O. E. (2020). Levels of leader psychological competence. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 8(10).

24. Обобщающие таблицы и упражнения по русскому языку. Н.М.Лебедев. 1991г.

25. Учебное пособие для учащихся школ с русским языком обучения. Т.Т. Кельдиев, П.Б. Лукошникова. 2012г. «Шарк».

26. Учебное пособие для 9 класса средней школы. В.И. Зеленина, О.В. Кон. 2001г. «Узбекистан».

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

27. Учебник для 11 класса школ с узбекским языком обучения. А.А. Азизов, И.М. Дмитриева, М.А. Рогожина. 1995г. «Укитувчи».

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.