Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОНДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА ПЕРСОНАЛНИ БОШқАРИШНИНГ МОТИВАЦИЯ МОДЕЛЛАРИ АСОСИДА ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШ'

ЎЗБЕКИСТОНДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА ПЕРСОНАЛНИ БОШқАРИШНИНГ МОТИВАЦИЯ МОДЕЛЛАРИ АСОСИДА ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШ Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
77
61
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СПОРТИВНЫЙ МЕНЕДЖМЕНТ / УПРАВЛЕНИЕ ПЕРСОНАЛОМ / СПОРТИВНЫЕ МЕНЕДЖЕРЫ / ЧЕЛОВЕЧЕСКИЙ КАПИТАЛ / МОТИВАЦИЯ / КОНЦЕПЦИЯ / УПРАВЛЕНИЯ / ИННОВАЦИИ И СТРАТЕГИЧЕСКИЙ МЕНЕДЖМЕНТ / МОДЕЛЬ МОТИВАЦИИ / УПРАВЛЕНЧЕСКИЕ РЕШЕНИЯ / МОДЕЛЬ УПРАВЛЕНИЯ

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Абдуғаниев Д.А.

Ушбу мақола жисмоний тарбия ва спорт соҳасида персонални бошқаришнинг мотивация моделлари асосида фаоллигини оширишга қаратилган маълумотлар келтирилган. Унда мавзу доирасида тадқиқотнинг мақсад ва вазифаларидан келиб чиққан ҳолда, Ўзбекистонда жисмоний тарбия ва спорт соҳасида спорт менежментининг яхлит бир тизим сифатида ривожланиш модели, унинг ўзакли асосини ташкил этувчи жисмоний тарбия ва спорт ташкилотларида раҳбар ва менежерлар томонидан масалаларнинг тўғри ҳал этилиши ҳамда персонални бошқаришнинг мотивацион моделларининг мазмун моҳияти ўз аксини топган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОНДА ЖИСМОНИЙ ТАРБИЯ ВА СПОРТ СОҲАСИДА ПЕРСОНАЛНИ БОШқАРИШНИНГ МОТИВАЦИЯ МОДЕЛЛАРИ АСОСИДА ФАОЛЛИГИНИ ОШИРИШ»

Экономика и менежмент образования

УУК(УДК, UDC): 796.011.1

Мустакил изланувчи Д.А. АБДУГАНИЕВ1

1Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик шах,ри, Узбекистон

Муаллиф билан богланиш учун:

a.abduganiev. uzdjtsu@mail.ru

узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт сохдсида персоналии бошкдришнинг мотивация моделлари асосида фаоллигини ошириш

Аннотация

Annotation

Данная статья посвящена повышению активности управления персоналом в сфере физической культуры и спорта на основе мотивационных моделей. Исходя из целей и задач исследования нашли свои отражение модели развития спортивного менеджмента в Узбекистане в сфере физической культуры и спорта в целом, правильного решения задач руководителями и менеджерами физкультурно-спортивных организаций и содержания мотивационных моделей управления персоналом.

Ключевые слова: спортивный менеджмент, управление персоналом, спортивные менеджеры, человеческий капитал, мотивация, концепция управления, инновации и стратегический менеджмент, модель мотивации, управленческие решения, модель управления.

Ушбу макола жисмоний тарбия ва спорт сохасида персонални бопщарипшинг мотивация моделлари асосида фаоллигини оширишга каратилган маълумотлар келтирилган. Унда мавзу доирасида тадкикотнинг макрад ва вазифаларидан келиб чиккан холда Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт сохасида спорт менежментининг яхлит бир тизим сифатида ривожланиш модели, унинг узакли асосини ташкил этувчи жисмоний тарбия ва спорт ташкилотларида рахбар ва менежерлар томонидан масалаларнинг тугри хал этилиши хамда персонални бошкаришнинг мотивацион моделларининг мазмун мохияти уз аксини топган.

Калит сузлар: спорт менежменти, персоналии бошцариш, спорт менежерлари, инсон капитали, мотивация, менежмент концепцияси, инновацион ва стратегик бошцариш, мотивация модели, бошцарув царорлари, бошцарув модели.

This article is devoted to increasing the activity of personnel management in the field of physical culture and sports on the basis of motivational models. Based on the goals and objectives of the study, the models of the development of sports management in Uzbekistan in the field of physical culture and sports in general, the correct solution of problems by the heads and managers of physical culture and sports organizations and the content of motivational models of personnel management were reflected.

Keywords: sports management, personnel management, sports managers, human capital, motivation, management concept, innovation and strategic management, motivation model, management decisions, management model.

Мавзунинг долзарблиги. Мамлакатимизда ижти-моий соха ва унинг ажралмас кисми булган жисмоний тарбия ва спорт сохасини ривожлантиришда жахон стандартларига жавоб берувчи замонавий корхона ва ташкилотлар билан бирга шаклланаётган спорт индустрияси мухим роль уйнайди. Жисмоний тарбия ва спорт хизматларини курсатишда яъни ахоли турмуш даражаси ва согломлаштириш мухитини оширишда жисмоний тарбия ва спорт менежменти мухим аха-мият касб этади.

Замонавий ижтимоий хаётнинг барча жабхалари-даги чукур узгаришлар менежер шахсига нисбатан тамоман янги талаблар куймокда. Жамиятнинг рако-батбардош, яъни хизмат курсатиш ва ишлаб чикариш-нинг доимий узгариб турувчи шароитларида мураккаб касбий вазифаларни хал эта оладиган хамда карор чикара оладиган мутахассисларга булган эхтиёжи биринчи уринга чикмокда.

Жисмоний тарбия ва спорт менежменти таълим йуналиши буйича кадрлар тайёрлашда жисмоний тарбиянинг максади ва вазифаларини кайта англаш долзарб хисобланади. Жисмоний тарбия ва спорт фа-олиятининг барча жабхаларида сунгги уч йилда руй берган жиддий узгаришлар жисмоний тарбия ва спорт сохасидаги вазиятни кескин узгартириш, эскирган хамда замон талабларига жавоб бера олмайдиган бош-

карув услубларининг урнига халкаро тажрибаларни хисобга олган холда етакчи спорт мамлакатларидаги спортни бошкаришнинг илгор услуб ва андозаларини тадбик килишни талаб килади.

Республика худудлари буйича оммавий спортни ривожлантириш билан боглик булган спорт ташки-лотларининг молиявий мустакиллигини таъминлаш ва уларнинг равнаки учун тегишли шарт-шароитлар яратишга каратилган инновацион стратегияларни аниклаш, ёш иктидорли спортчиларга булган талабни аниклашнинг инновацион услубиятини ишлаб чикиш хамда жахон бозорларида ракобатбардошликни таъ-минлаш учун жисмоний тарбия ва спортни ривож-лантириш буйича спорт менежменти стратегиясини ишлаб чикиш спорт менежерларининг функционал вазифаларидир. Х,амма бошкарувнинг узлуксиз ишлаш жараёни менежментдир.

Спорт менежменти - бу узгарувчан ва олдиндан билиш кийин булган мухитда сохадаги бевосита ва билвосита масалаларни комплекс ечиш имконият-ларини доимий излашдир. Спортда натижаларнинг олдиндан маълум булмаслиги унинг жозибадорлигини оширади.

Замонавий спорт индустрияси "тирик" ва куп киррали организм булиб, турли куламли режалар, шу жумладан тадбиркорлик фаолиятини амалга ошириш

о сч о

ю

го го

о

W

Экономика и менежмент образования

учун кенг камровли имкониятларни яратмокда. Ми-жозларнинг вакти ва маблаглари учун мавжуд жид-дий ракобат спорт менежерларидан лаёкатли илмий асосланган фикрлашни талаб этиб, у мураккаб куп омилли бозор ва ижтимоий мухитни объектив бахо-лаш, стратегик максадларни куйиш, стратегияларни танлаш хамда уларни амалга оширишнинг самарали воситаларини ишлаб чикишга имкон беради.

Бунинг учун мамлакатимиз худудлари буйича оммавий спортнинг ривожланиши билан боглик бул-ган спорт ташкилотларининг мустакиллигини таъмин-лаш ва тегишли шарт-шароитлар яратишга каратилган инновацион-стратегик моделини яратиш, жисмоний тарбия ва спорт сохаси ривожланишида корпоратив максадли маркетинг стратегияларини аниклаш, икти-дорли спортчиларга булган талабни аниклашнинг инновацион услубиятини ишлаб чикиш ва спортга булган талабни кондиришнинг иктисодий андозасини яратиш, жахон бозорида ракобатдошликни таъминлаш учун жисмоний тарбия ва спортни ривожлантириш буйича спорт менежменти ва маркетингининг мак-садли стратегик концепциясини илмий асослаш хамда инновацион усулларини ишлаб чикиш зарурдир.

Жисмоний тарбия ва спорт ташкилотларида хам рахбар ва менежерлар томонидан масалаларининг тугри хал этилиши катта ахамият касб этади. Хозирда, хакикатдан хам купгина жисмоний тарбия ва спорт ташкилотларининг рахбарлари бир вактнинг узида хам бошкарувчи, хам менежер вазифаларини бажариб келяптилар. Шу билан бир каторда баъзи тренерлар, команда бошликларининг муовунлари, жисмоний тарбия ва спорт ташкилотлари ходимлар бошкармаси (булими) бошликларининг фаолиятларини менежерлар фаолияти билан таккослаш мумкин. Жисмоний тарбия ва спортда менежмент кандай масалаларни хал эта оли-шини тасаввур этиш учун таникли олимлар томонидан яратилган ва жахон амалиётида кенг кулланиб кели-наётган баъзи назарияларга мурожаат килиш максадга мувофикдир. Жумладан, менежмент нуктаи назаридан инсонларни бирон - бир фойдали мехнатга, фаолиятга ундовчи омил - уларнинг уз хаётларидаги эхтиёжларини кондириш заруриятидир. Хакикатдан хам, хаётимизнинг фаровонлигини таъминловчи моддий бойликми, табиий бойликларими, пул маблаглари ва бошка хар кандай захи-ралар барча мавжуд тизимларда чекланган холда булади. Демак, жисмоний тарбия ва спорт менежментининг энг асосий вазифаларини умумлаштирадиган булсак, у жисмоний тарбия ва спорт тизимларида сарфланаётган харажат (ресурс)ларни чекланган захиралар шароитида минималллаштириш ва эришиш лозим булган натижа - ютукларни чексиз эхтиёжларга интилиш шароитида максималлаштиришдан иборат булади. Инсонларнинг уз хаётлари давомида кондиришлари лозим булган ёки кондиришга интилаётган эхтиёжлари шу даражада чексизки, уларни санаб, тагига етиб булмайди. Амери-калик олим Абрахам Маслоу, бошка олимлар томонидан яратилган инсон эхтиёжларини акс эттирувчи купгина моделлар каторида узининг "Инсон эхтиёжларининг иерархик модел'ини тавсия этган. Ушбу моделнининг хусусиятлари шундан иборатки, у биринчидан - жуда оддий, иккинчидан - инсонларнинг чексиз хисобланган

эхтиёжларини беш гурухга булиб, заруриятлигига караб, иерархик погоналарга жойлаштирилган. Эхтиёжларнинг жойланиш тартиби пастдан юкорига йуналтирилган булиб, хаёт учун энг зарур эхтиёжлар пастдан биринчи погоналардан бошлаб жойлаштирилган. Бунга эътибор киладиган булсак, пастдаги энг биринчи ва иккинчи погоналарга озикланиш ва химояланиш эхтиёжлари жойлаштирилган. Ушбу икки эхтиёжлар инсонларнинг физиологик - моддий эхтиёжлари хисобланади, учинчи, туртинчи ва бешинчи погоналардаги мулокот, хурмат ва уз имкониятларини намойиш килиш эхтиёжлари эса ижтимоий хисобланади. Инсон хаётида уз эхтиёжларини кондириши учун у бирон - бир фойдали мехнат фаолияти билан шугулланиши зарур, акс холда у бокимандачилик холатига тушиб колиб, доимо шу кайфиятда булади, бошкалар хисобига уз эхтиёжларини кондиришга хара-кат килади, натижада жамоа, жамият аъзолари орасида носоглом мухит юзага келади. Жисмоний тарбия ва спорт сохаларида хам фойдали мехнатни инкор килиб ёки уз устида етарли даражада ишламасдан, бокимандачилик кайфиятида булиб, бошкалар хисобига ютукларга эри-шишни максад килиб куйган шахслар учраганда кандай кунгилсиз окибатлар юзага келиши барчага аёндир. А.Маслоу эхтиёжлар модели ва шунга ухшаш бошка мотивацион моделларнинг жисмоний тарбия ва спорт машгулотларида канчалик ахамиятли эканини тасаввур килиш кийин эмас.

Дархакикат жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланувчилар биринчи навбатда узларининг озикланиш эхтиёжларини меъёр даражасида кондир-ган булишлари шарт. Иккинчи боскичда уларнинг химояланиш эхтиёжларини кондирилиши деганда узларига, жисмоний тарбия ва спорт турига мос либос (форма)лар, тегишли иншоот ва инвентарлар, бошка шарт - шароитлар билан таъминланганлигини тушу-намиз. Учинчи боскичдаги мулокот эхтиёжини конди-рилиши деганда уларнинг шериклар, гурух (команда) аъзолари, тренер (рахбар), жисмоний тарбия ва спорт турлари буйича ахборот билан таъминланганлик ва улардан самарали фойдаланишни тушунамиз. Туртин-чи боскичдаги хурмат эхтиёжини кондириш учун хар бир жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланувчи узининг устида жиддий ишлаши, мураббий курсат-маларини аник ва тулик, керак булса ортиги билан бажариши лозим булади, хуллас уз машгулотларига ижодий ёндошган холда куп мехнат килиш хисобига ишончга киради ва хурматга сазовор була бошлайди. Бешинчи боскич, яъни уз имкониятларини намо-йиш этиш эхтиёжи жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланувчилар учун алохида ахамият касб этади. Оддий фукоролик хаётида узларининг факатгина биринчи ва иккинчи боскичдаги эхтиёжларини кон-дириш билан чегараланган холда, учинчи, туртинчи ва бешинчи боскичдаги этиёжларини асосли равишда кондиришни кам уйлайдиган инсонларни талайгина учратиш мумкин. Лекин, жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланувчиларнинг барчаси уз сохалари буйича бешинчи погонадаги уз имкониятларини на-мойиш этиш эхтиёжларини кондириб, мусобакаларда "Хурмат шохсупаси'дан урин олишга интиладилар десак муболага булмайди. Ушбу холат менежмент-

Экономика и менежмент образования

даги А.Маслоу эхтиёжлар модели ва шунга ухшаш бошка мотивацион моделларнинг жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланувчилар учун канчалик за-рур эканлигини яна бир бор намойиш этади. Демак, менежмент инсонларнинг барча фаолиятларида зарур курол сифатида хизмат килганидек, жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланувчилар учун хам хаводек зарур эканлигини тан олиш лозим.

Юкоридаги маълумотлар шуни курсатмокдаки, мамлакатимизда хам спортнинг индустрия даражасига етиши учун спорт менежментининг ролини ошириш ва уни такомиллаштириш, персонални бошкаришнинг мотивация моделлари асосида фаоллигини ошириш мухим ахамият касб этади. Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт сохасида спорт менежментининг моделлари асосида фаоллигини оширишни тадбик килиш мавжуд муаммоларни комплекс равишда ечиш учун асос булади.

Хулоса. Юртимизда спортни индустрия даражаси-

УУК (УДК, UDC): 796.015.83:071.4:351.85

га кутарищда жисмоний тарбия ва спорт менежмен-тининг ролини оширган холда, уни такомиллаштириб бориш мухим ахамият касб этади. Узбекистонда жисмоний тарбия ва спорт сохасида кадрлар тайёрлаш механизмини такомиллаштириш жисмоний тарбия ва спорт сохасида персонални бошкаришнинг мотивация моделлари асосида фаоллигини ошириш ва менежментнинг ривожланиш моделини тадбик килиш сохадаги мавжуд муаммо ва долзарб масалаларни комплекс равишда ечиш учун асос булади.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2018 йил 5 мартдаги «Жисмоний тарбия ва спорт сохасида давлат бошкаруви тизимини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари т^рисида» ПФ-5368-сон Фармони.

2. Экономические и социальные аспекты развития спортивных услуг: Монография /Под.ред. Н.А. Восколович -М.: ТЕИС, 2012.-144 с.

3. European Sport Management Quarterly.

ÉTÉ

Муаллиф билан богланиш учун:

anvar-mirzo.13.12.1987@mail.ru

Мусгакил излaнyвчи, АБ. ЖУМАНИЯЗОВ1

'Узбекистон дaвлaт жисмоний тaрбия вa спорт университета, Чирчик щaxри, Узбекистон

жисмонии тлрбия вл спорт менежменти буиичл

клдрллр тлИёрллшнинг долзлрб мулммоллри

Aннотaция

Annotation

В статье рассматривается проводимая в последние годы в стране организационно-практическая работа по подготовке кадров в области управления физической культурой и спортом, внедрение передовых методов и стандартов спортивного менеджмента, необходимость совершенствования учебного процесса на основе целенаправленного использования ценностей физической культуры

Ключевые слова: физкультурно-спортивные способности, целевое использование ценностей физической культуры, физкультурно-спортивная компетентность будущих спортивных менеджеров.

Ушбу маколада сушти йилларда мамлакатимизда жисмоний тарбия ва спорт менежменти буйича кадрлар тайёрлаш буйича олиб борилаётган ташкилий ва амалий ишлар, спортни бошкаришнинг илгор услуб ва андозаларини тадбик килиш, булажак спорт менежерларида жисмоний маданият - спорт компетентлигини шакллантириш учун жисмоний маданият кадриятларидан максадли фойдаланиш асосида таълим жараёнини такомиллаштириш зарурлиги масаласи илгари сурилган.

Калит сузлар: жисмоний маданият ва спорт цобилияти, жисмоний маданият цадриятларидан мацсадли фойдаланиш, булажак спорт менежерларининг жисмоний маданият — спортга доир компетентлиги.

***

This article discusses the organizational and practical work carried out in recent years in the country on training of personnel in physical culture and sports management, the introduction of advanced methods and standards of sports management, the need to improve the educational process based on the purposeful use of physical culture values

Key words: physical culture and sports ability, targeted use of physical culture values, physical culture-sports competence offuture sports managers.

Мавзусининг долзарблиги ва зарурати. Зшош-вий ижтимоий xaëтнинг бaрчa жaбxaлaридaги чукур Узгaришлaр бошвдрув мyгaxaссис-менежер шaxсигa нисбaтaн тaмомaн янги тaлaблaр кyймокдa. Жшият-нинг рaкобaтбaрдощ, яъни xизмaт кyрсaтиш га ишлaб чивдришнинг доимий yзгaриб турувчи щaроитлaридa мyрaккaб кaсбий вaзифaлaрни xaл этa олaдигaн xaмдa вдрор чщaрa олaдигaн мyтaxaссислaргa бyлгaн эxтиëжи биринчи ^финта чщмокда

Уз нaвбaтидa, бу тaълим aмaлиëтидa соxaдaги мa-дaний кaдриятлaрдaн фойдaлaнишни белгилaб берaди. Улaрни эгaллaнищи менежер шaxси, унинг мyxим

мaдaниятщyнослик сифaтини щaкллaнгaнлигидaн бa-щорaт килищгa имкон берaди. Шyндaй килиб, тaълим жaрaëнлaрини лойиxaлaщгирищдa шуни инобaггa олиш мукимки, aйнaн мaдaният вa унинг вддрияттари инсон фaолиятининг сифaт тaвсифи, унинг xaр томонлaмa ривожлaнищининг Улчови га усули xисоблaнaди.

Менежер щaxсининг куп киррaли тaбиaти вa уни шaкллaнтиришгa бyлгaн фaолиягли ëндaщyв олий укув юртлaри тaълим aмaлиëтидa, якyндa инсоннинг щaxсгa aйлaнищи йyлидaги ижтимоий га биологик мaнбaлaр-нинг ижобий Узгориши бирлиги xaмдa мaжмyaвийли-гини тaъминловчи тyрли-тyмaн фaолият тyрлaридaн

о

(N

0 сч ю

01

f

о

Q.

СО

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.