УЗБЕКИСТОНДА УЦ ОТИШ СПОРТИНИ ОММАВИЙЛАШТИРИШ
МАСАЛАСИ
Е.Черникова
Узбекистан жисмоний тарбия ва спорт университети Мураккаб техник спорт турлари назаряси ва услубияти кафедраси укитувчиси п.ф.н.доц.
И.Каримов
Узбекистон жисмоний тарбия ва спорт университети мураккаб техник спорт турлари назаряси ва услубияти кафедраси мудири
АННОТАТСИЯ
Маколада муаллиф Узбекистон Республикасида ук отиш спортини ривожлантириш муаммоларига эътибор каратган. Шунингдек, унда мазкур фаннинг оммабоплигининг асосий сабаблари мухокама килиниб, ук отиш спорт турига эътиборни ошириш имкониятлари хакида фикр юритилган.
Калит сузлар: ук отиш, оммалаштириш, спортни ривожлантириш, Олимпия спорт турлари.
КИРИШ
Долзарблиги. Ш.М. Мирзиёев. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз.-Тошкент "Узбекистон" НМИУ, 2017. 48 б. Ш.М. Мирзиёев Танкидий тахлил, катий тартиб интизом ва шахсий жавобгарлик хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. Мамлакатимизни 2017 йилда ижтимоий-иктисодий ривожлантиришнинг асосий якунлари ва 2017 йилга мулжалланган иктисодий дастурнинг энг мухим устувор йуналишларига баFишланган Вазирлар Махкамасининг кенгайтирилган мажлисидаги маърузаси. Шунга кура, отиш спорти - бу пневматик ва укотар куроллардан ук отишни уз ичига оладиган спорт тури (Акцентев АЛ) [1]. Ук отиш спорти турлари тупдан ва камондан ук отиш - Олимпия уйинлари дастурига киритилган ва энг кадимги олимпия йуналишларидан бири хисобланади.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Узбекистан Республикаси худудида ук отиш билан боFлик масалалар билан шуFулланадиган асосий ташкилот - Узбекистан ук отиш федерацияси хисобланади. Бу спорт ташкилоти Узбекистон Республикаси Адлия вазирлигидан руйхатдан утиб, 1998 йилдан буен фаолият курсатиб келмокда. Ук отишда спортчилар пневматик, кичик калибрли ва катта калибрли куроллардан нишонга олишда катнашадилар. Спортнинг Олимпия дастурига кичик калибрли куролдан ук отиш буйича 6 та машк ва пневматик куролдан ук отиш буйича 4 та машк киритилган [5].
Ёш авлоднинг жисмоний ривожланиши учун ук отиш спортини оммалаштириш, ижтимоий омиллар ва жамият ривожланишининг ижтимоий вазифаларини хисобга олмасдан туриб мумкин эмас.
Ук отиш булимига еш спортчиларни танлаш муаммоси ва укув жараенини амалга ошириш буйича услубий материалларни урганиш ва тахлил килишда куйидаги муаммолар аникланди: умумтаълим мактаблари, олий укув юртларидан юкори спорт ютуклари тизимида, иштирок этиш ва энг юкори спорт машFулотларининг натижалари хамда мусобака ютукли газеталар, журналлар, телевиденияда тарFиб килди, спортчилар такдири хакида гапириб берди. Умумтаълим мактабларида "Ватанпарвар" Узбекистон Республикаси Мудофаага кумаклашувчи ташкилотининг ердами билан ук отиш жойлари жихозланди ва мактаб укувчилари уртасида ук отиш буйича мусобакалар утказилди. Хозирги боскичда бундай тарFибот ва фукаролик-ватанпарварлик ишлари уз-узидан еки, олиб борилаеткан ва ижтимоий натижага олиб келадиган тизимли шакилда ендашилмаяпти. 2) Хар хил тузилмаларнинг узаро таъсир тизими тузатилмаган. 3) Худудларда кадрлар алмашинуви ва моддий -техник жихозланишига етарлича эътибор берилмаяпти.
Асосий максад еш авлодни жисмоний ривожланиши учун ук отиш спортини оммалаштириш ва жамият тараккиетининг ижтимоий омиллари ва ижтимоий вазифаларини хисобга олган холда фукаролик-ватанпарварлик тарбияси муаммоларини аниклаш.
Вазифалардан бири шундаки, укув жараенида педагогик жихатдан максадга мувофик булган муаммоли-вазият усулни куллаш. Айнан мана шу турдаги илмий -педагогик тадкикотлар университет талабаларини фан технологиялари муаммоси билан ишлашга, уларни хал этишга ургатади.
Илмий адабиетларни урганиш, ахборот манбаларини тахлил килиш ва амалий тажриба методологияси оркали илмий тадкикотлар утказилди, бу эса ижтимоий муаммоларни аниклаш ва ук отиш спорт тизимини ривожлантириш
учун уларни хал килишнинг мумкин булган усулларини таклиф килиш имконини берди.
Узбекистон терма жамоаси сунгги йилларда халкаро спорт майдонида тез -тез юкори натижаларни намойиш этиб келмокда. Натижалар тахлили ушбу спорт турида куйидаги ютукларни аниклади:
1) Нанкинда (Хитой)да утказилган ИИ усмирлар Олимпия уйинлари 2014, аралаш жамоада пневматик курол билан ук отиш буйича олтин медални кулга киритди (Свечников В.)
2) Рио де Жанейрода булиб утган ХВ ёзги Паралимпия уйинлари, пневматик куролдан ук отиш буйича бронза медалини кулга киритди. (Ибрагимов С.)
3) Кореяда пневматик куролдан ук отиш буйича 2018 йилги жахон чемпионати паралимпиячилар уртасида пневматик куролдан ук отиш буйича Токио -2020 ХХХИИ Олимпия уйинларига лицензия олган холда кумуш медални кулга киритди. (Ибрагимов С.)
4) Осиё Чемпионати натижаларига кура жамоанинг 2 -урини булиб хизмат килди.
Шуни хам таъкидлаш жоизки, якинда Осиё Олимпия Кенгашининг 2025 йилги карори билан усмирлар уртасидаги Осиё уйинларини Узбекистонда утказиш режалаштирилганлиги хаммага малум.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Тошкентда булиб утадиган бундай йирик тадбирда 4000 га якин спортчи ёшлар иштирок этиши кутилмокда. Мусобакада 230 дан ортик медалар туплами уйналади. Аммо бу вокеаларнинг барчаси оммавий ахборот воситаларида деярли ёритилмайди, чунки ук отиш спорти бошка спорт турларига караганда оммавий ахборот воситаларида нисбатан паст машхурликка эга ва бунинг бир канча изохлари бор: машк пайтида ук отувчининг харакатлари бир хил, спортчи узи деярли хис -туЙFуларни намоён килмайди; Уз -узидан, отиш машклари статик холатда бажарилади, локомотивлар сони минимал. Баъзи машклар учун ажратилган вакт деярли 3 соатга етади; Бу спорт туридаги томошабинлар энг сокинидурлар. Мусобака пайтида коидалар шовкин чикаришни, хатто ук отиш майдонида баланд овозда гапиришни хам таъкиклайди. Мухлислар факат мусобаканинг финал боскичида фаол булишлари мумкин, техник жихатларидан ташкари, нафакат спортчининг ички рухий баркарорлиги, балки ташки психологик таъсирларга чидамлилиги хам синовдан утказилади. Юкоридаги барча омиллар ушбу спорт турининг бир хусусиятини - харакатларнинг
монотонлигини очиб беради. Монотонлик бошка муаммога хам сабаб булади -УК отиш оламидаги вокеалар купинча оммавий ахборот воситаларида кенг ёритилмайди. Биз бу хакда юкорида айтиб утган эдик, энди бу масалани батафсил куриб чикамиз.
Узбекистонда хам, жахонда хам купчилик одамларнинг ук отиш спорти сохасидаги билимлари паст. Инсониятнинг замонавий тенденциялари трибуналарда ажойиб курашни талаб килади ва узок кутиш бегона, ва 1 -3 соат давомида хаво жимлигида ук овозларини эшитишга уринишга тайёр булмаган томошабинга таъсир килади. Болаларни ушбу спорт турига кизиктириш учун унинг машхурлигини маълум даражага кутариш мухим ахамиятга эга.
Ушбу муаммонинг ечими катталар томонидан, оилаларда ушбу спорт турини мухокама килишнинг бошланFич нуктаси булиши керак, бу эса болалар уртасида ушбу спорт интизомидан маълум даражада хабардорликни шакллантиришга олиб келади.
Биз ушбу муаммони хал килиш жараёнини икки боскичга булишни таклиф киламиз:
1. Биринчидан, мусобакаларни спорт телеканалларида мунтазам эфирга узатиш, зарур. Факат энг асосийси - мукофот топшириш маросимлари, спортчилар ва мураббийлар билан сухбатларни трансляция килиш таклиф этилади; ва мусобакалар финалининг трансляциялари кенг жамоатчилик билан нима булаётганини яхширок тушуниш учун спорт шархловчисининг нутки билан бирга булиши керак;
2. Иккинчидан, томошабинларнинг спортчиларимиз учун мухлис булиш истагини шакллантириш керак, бунинг учун маркетинг усулларидан бирини куллаш мумкин: отиш спортининг "юзларини" яратиш. Бу усул мамлакат терма жамоалари спортчилари иштирокидаги реклама компанияларини назарда тутади, бунинг натижасида кенг томошабинлар ук отиш спорти вакилларини "куришлари" билан билиб олишади. Инсоннинг психологик табиати шундан иборатки, у узи билмайдиган одамларга караганда, таниш одамларни куллаб -кувватлашда фаолрок булади ва бу боскич мухим рол уйнайди.
ХУЛОСА
1. Ук отишни спортнинг истикболли йуналиши деб хисоблаш мумкин. Ушбу спорт интизомини ривожлантиришга эътибор каратган холда, давлат спорт федерациялари билан биргаликда ук отиш булимларига купрок ёш спортчиларни жалб кила олади.
2. Шуни таъкидлаш керакки, ук отиш - нохак бахоланмайдиган спорт тури. Ук отиш одамда ижтимоий ва профессионал хаётда зарур булган психофизик фазилатларни ривожлантиради: жасорат, тиришкоклик, катъиятлилик, ички мувозанатни топишга ургатади ва шу билан кераксиз хис -туЙFуларга эркинлик бермайди [2,3]. Енгил атлетлар биомеханик хусусиятларга эга: юкори даражадаги чидамлилик, мувофиклаштириш ва куч, баркарорлик (Морсчинина ДВ) [4]. Истаган хар бир киши ук отиш булимида машк килиш имкониятига эга булиши керак, бунинг учун ушбу спорт турини доимий равишда ривожлантириш ва оммалаштириш ва ёш авлодни у билан таништириш зарур.
REFERENCES
1. Акцентев А.Л. Ук отишнинг спорт интизоми сифатида хусусиятлари // Минтакавий хабарнома. 2020. № 9 (48). С. 41-42.
2. Афиногенов Т.П. Темпераментнинг тортишиш нуктаи назарига таъсири // Тула давлат университетининг "Известия" нашри. Жисмоний таълим -тарбия. Спорт 2018. 4-сон. 156-161.
3. Матвеев С.С., Аслаев С.Т., Базунов А.А., Матвеев А.С. Ёш ук отувчиларнинг хиссий баркарорлигини ошириш // Тула давлат университетининг хабари. Жисмоний таълим-тарбия. Спорт 2020 йил 7-сон 99106.
4. Моршчинина Д.В. Ук отиш спорти ёрдамида талабаларнинг мувофиклаштириш кобилиятини ривожлантириш // Саломатлик - инсон салохиятининг асоси: муаммолар ва уларни хал килиш йуллари. 2009. Т. 4. № 1. 291 -бет.
5. Шиленок В.В. Темпераментни хисобга олган холда, 13-15 ёшли укотар ёш укчилар уртасида "ук отувчи-нишон" тизимида баркарорликни ривожлантиришнинг услубий хусусиятлари // Жамият: социология, психология, педагогика. 2020. № 1 (69). С. 94-99. Ноёблик 92%
6. Oktamovna, S. Z., & Nasriyevich, G. N. (2021). Terminology as a structural element of the language. Asian Journal of Multidimensional Research, 10(9), 724731.
7. ФОЗИЛОВ, Х. К., & РАХМАНОВА, М. М. (2021). Гандболчи талаба кизларнинг махсус жисмоний тайёргарлик даражасини аниклаш ва тахлил килиш. Fan - sportga, 41-43.
8. Рустамов, Д. У., & Кенжаева, С. Х. (2021). Значение ролевых игр в формировании коммуникативных компетенций студентов изучающих иностранный язык. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
9. Иброгимова, Н. М., & Абдумаликова, Г. Х. (2021). Организация правильного питания юных спортсменов. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
10. Egamnazarova, F. A., & Mukhamedova, M. S. (2021). Improving english language listening skill. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
11. Ли, Т. Г., & Ходжиев, Р. М. (2021). Толкование терминов узбекской национальной борьбы «кураш». Academic Research in Educational Sciences, 2.
12. Tursunboyeva, L. T., & Ashirova, M. F. (2021). Positive teacher-student relations. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
13. Насирова, Б. Т., & Халалов, З. А. (2021). Изучение иноязычных слов латинского происхождения на занятиях по русскому языку в высших учебных заведениях. Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
14. Тураев, А. И., & Ёкубов, И. К. (2021). Эффективные приёмы обучения чтению на уроках английского языка. Academic Research in Educational Sciences, 2.
15. Aliyeva, S. B., & Achilov, O. Q. (2021). Xorijiy tillarni o'qitishning samarali usullari (nemis va ispan tillari misolida). Academic research in educational sciences, 2(Special Issue 1).
16. Abdurashitovna, A. S. (2020). The influence of motivation in the foreign language learning process. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)), 37-38.
17. Норбоева, Ф. Р. (2020). Процесс преподавания иностранного языка в неязыковом вузе. Интернаука, 20(149 часть 2), 74.
18. Suyunovna, M. S. (2020). Interactive teaching methods in the process of foreign language communicative competence development. Наука и образование сегодня, (6-2 (53)), 35-36.
19. Akhmedovna, A. M., Olimjonovna, A. K., & Khamidovna, D. K. (2020). Enhancing student's writing through pre-writing activities. European Journal of Molecular and Clinical Medicine, 7(2), 3118-3130.
20. GAZIEV, S. (2020). Improving the speed-strength preparedness of sambo wrestlers at the stage of sports improvement. Фан^портга, (1), 56-60.
21. Tashkenbayevna, S. K., Rozikovich, S. I., Vladimirovna, L. L., Sotivoldiyevich, O. M., Mukhammadjonovich, B. A., Omonboyevich, A. B., & Valikhojayevich, S. Z.
(2020). Pedagogical technologies and interactive methods as a factor of increasing special knowledge of students. Journal of Critical Reviews, 7(6), 42-46.
22. Roziqovich, S. I. (2019). Functional training level of runners student-athletes sprinters. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).
23. Солиев, И. Р. (2018). К,иска масофаларга югуришда спортчиларни техник тайёргарлик даврида старт реакцияларини такомиллаштиришни тахлил килиш. Фан-Спортга, (2), 56-61.
24. АРСЛАНОВ, Ш. А., АДИЛОВ, С. К., ЛЮЛИНА, Е. С., & ТАШМАТОВ, А. Р. (2021). Эффективность применения педагогической технологии совершенствования координационных способностей дзюдоистов 13-14 лет. Fan - sportga, 51-53.
25. СОЛИЕВ, И. Р. (2021). Токио (япония) шахрида булиб утган xxxii олимпия уйинларида спортнинг енгил атлетика тури буйича утказилган мусобакаларнинг тахлили. Fan - sportga, 13-15.
26. Usmonova, R. B. (2021). SEMANTIC FEATURES OF MODAL VERBS IN ENGLISH GRAMMAR. Scientific progress, 7(4).