Научная статья на тему 'ЁШ ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИ САКРОВЧАНЛИК ВА САКРАШ ЧИДАМКОРЛИГИ ХУСУСИЯТЛАРИНИ ПЕДАГОГИК ЎРГАНИШ'

ЁШ ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИ САКРОВЧАНЛИК ВА САКРАШ ЧИДАМКОРЛИГИ ХУСУСИЯТЛАРИНИ ПЕДАГОГИК ЎРГАНИШ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
18
4
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
ЁШ ВОЛЕЙБОЛЧИЛАР / САКРОВЧАНЛИК / САКРАШ ЧИДАМКОРЛИГИ / АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ / АНКЕТА ЎТКАЗИШ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Умматов А.А.

мақолада жисмоний тарбия машғулотлари жараёнида ва спорт фаолияти давомида ёш волейболчиларнинг сакровчанлик ва сакраш чидамкорлигининг аҳамияти ва ўрни, ҳозирги пайтдаги аҳволи, келажак истиқболлари ва муаммоларини ўрганиш бўйича ўтказилган педагогик тажриба натижалари баён қилинган.в статье изложены результаты педагогического эксперимента, проведенного по изучению значения и места, состояния в настоящее время, перспектив в будущем и проблем прыгучести и прыжковой выносливости в процессе занятий физической культуры и в ходе спортивной деятельности юных волейболистов.the article presents the results of pedagogical experiments to study the influence of value motives of physical exercises on the health of students of pedagogical institute in the process of physical education.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЁШ ВОЛЕЙБОЛЧИЛАРНИ САКРОВЧАНЛИК ВА САКРАШ ЧИДАМКОРЛИГИ ХУСУСИЯТЛАРИНИ ПЕДАГОГИК ЎРГАНИШ»

со см о см

со

СО

от

ч—1

о

CL

со

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

саволга "халкаро мухим мусобакалар олдидан" деган жавобни танлашган. 8,9% респондентлар "сизнинг (бошка) жавоб вариантингиз" деб жавоб беришган.

1-расм. Суровнома натижалари 1-7 саволлар.

70,00% 60,00% 50,00% 40,00% 30,00% 20,00% 13,01; 10,00% 0,00%

8 - савол 9 - савол 10 - савол 11 - савол 12 - савол 13 - савол

2-расм. Суровнома натижалари 8-13 саволлар. Баъзи спортчилар эса УЖТ даври йиллик машгу-лот режаси асосида тугри режалаштирилса максадга мувофик, булишини назарда тутган. Албатта, бу бора-

да самарали машгулот олиб борилиши муваффакият-нинг калити хисобланади. Биз юкорида келтирилган фикрларни тахлил килиб, УЖТ даврининг ахамияти юкорива ахамият касб этади деган хулосага келдик.

Бундан ташкари ишончли ва самарали машклар мажмуи тавсия этилади. (елкада штанга билан утириб туриш, гиряни даст кутариш, елкада штангани оёк учида кутариш, елкада штанга билан юриш (ходьба), тренажёрда оёк билан сикиб кутариш, штангани белгача кутариш, штангани ётиб сикиб кутариш, кул мушак кучига гантеллар билан ишлаш, штанга билан олдинга эгилиш, куллар бош оркасида оркага 90° га кутарилиш, тиззаларни буккан холда штангани тиззадан белгача кутариш, кукракда штанга билан утириб туриш). Мазкур машклар мажмуасини тайёр-лов даврида куллаш максадга мувофик. Мазкур гурух машклари спортчиларни жисмоний тайёргарлигини оширишда самарали ёрдам беради.

Ушбу ишда тавсия этилган машк юкламасини (ШКС) хафталик тайёргарлик даврида шиддатлик зоналарига таксимлаш спорт курашчиларининг чидамкор-куч си-фатини асосли равишда усишига олиб келади.

Машгулотлар режасига узгартириш киритиш, на-тижада кутарилаётган огирликка ёндашувлар сонини купайтириш ва огирликни ошириш билан бир вактда машк юкламаларининг хажми ва шиддатлилигини назорат килиб бориш лозим.

Адабиётлар:

1. Сухачев Е. А. Дифференцирование тренировочных нагрузок в Олимпийском триатлоне на основе индивидуальных значений анаэробного порога в годичном цикле подготовки: автореф. дис. ...канд. пед. наук - Омск, 2006. - 24 с.

2. Маткаримов Р.М. (2021). ОFир атлетикачилар техникасини такомиллаштиришда махсус машкларнинг парциал машгулот юклама-ларини режалаштириш услубияти. Fan-Sportga, (4), 5-9. УСЛУБИЯТИ. Fan-Sportga, (4), 5-9.

Муаллиф билан богланиш учун:

ummatovakram@mail.ru

Педагогика фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), доцент Волейбол буйича олий тоифадаги хакам А.А. УММАТОВ1

1Узбекистон давлат жисмоний тарбия ва спорт университети, Чирчик шахри, Узбекистон

ЁШ ВОАЕЙБОАЧИААРНИ САКРОВЧАНАИК ВА САКРАШ ЧИДАМКО РАНГИ ХУСУСИЯТААРИНИ ПЕДАГОГИК УРГАНИШ

Аннотация

Annotation

В статье изложены результаты педагогического эксперимента, проведенного по изучению значения и места, состояния в настоящее время, перспектив в будущем и проблем прыгучести и прыжковой выносливости в процессе занятий физической культуры и в ходе спортивной деятельности юных волейболистов.

Ключевые слова: юные волейболисты, прыгучесть, прыжковая выносливость, информационные технологии, анкетирование.

Маколада жисмоний тарбия машFулотлари жараёнида ва спорт фаолияти давомида ёш волейболчиларнинг сакровчанлик ва сакраш чидамкорлигининг ах,амияти ва урни, х,озирги пайтдаги ах,воли, келажак истикболлари ва муаммоларини урганиш буйича утказилган педа-гогик тажриба натижалари баён килинган.

Калит сузлар: ёш волейболчилар, сакровчанлик, сакраш чидамкорлиги, ахборот техноло-гиялари, анкета утказиш.

The article presents the results of pedagogical experiments to study the influence of value motives of physical exercises on the health of students of pedagogical institute in the process of physical education.

Key words: physical culture, educational exercises, values, motives, psychoemotional state, strengthening of physical health.

Мавзунинг долзарблиги. Хрзирги замон спорт-чиси фаолияти ва волейбол уйини мусобакаларининг

беллашуви давомида спортчилар ижро этадиган техник харакатларнинг муваффакияти ва самарадорлик

40

www.fansports.uz

№3-2023

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

даражаси, куп жихатдан, спортчининг жисмонии тайёргарлик курсаткичларига ва у томонидан бундаИ харакатларни бажариш малака ва куникмаларини узлаштирганлик даражасига богликдир. Шунинг учун хам, аксарият мутахассис олимлар ва тажрибали мураббийлар ёш волейболчиларнинг жисмоний тай-ёргарлик курсаткичларини яхшилашда янги услуб ва элементларни куллашнинг афзалигига катта эътибор каратиш зарурлигини таъкидлаганлар. Назарий тах-лиллар, таълим жараёни ва укувчиларнинг саломатли-ги даражаси уртасидаги мавжуд карама-каршиликлар, уларнинг саломатлиги асосида жисмоний холатини мустахкамлаш масалалари етарлича ишлаб чикилма-ганлиги мазкур карама-каршиликларни хал килишга замин яратадиган жисмоний тарбия воситаларини, укув машгулотларини ташкил килиш усулларини тан-лашнинг педагогик шартларини тажриба йули билан асослаш заруратини белгилаб берди. Мазкур фикр-му-лохазалар ёш волейболчилар учун янада мухимдир. Юкорида кайд этилган вазиятларни эътиборга олган холда, ёш волейболчиларнинг жисмоний тайёргарлик курсаткичларини, айникса сакровчанлик ва сакраш чидамкорлигининг ахамияти ва урни, хозирги пайт-даги ахволи, келажак истикболлари ва муаммоларини урганиш долзарблигини инобатга олиб, шу максадлар йулида соханинг етакчи мутахассислари билан анкета суровномаси утказилди.

Тадкикот максади - ёш волейболчиларнинг жисмоний тарбия машгулотлари жараёнида ва спорт фаолияти давомида сакровчанлик ва сакраш чидам-корлиги кобилиятларини тарбиялашнинг ахамияти ва урни, хозирги пайтдаги ахволи, келажак истикболлари ва муаммолари буйича соханинг етакчи мутахассисла-ри фикрларини анкета утказиш йули билан аниклаш хамда экспертлар фикрларининг узаро мослигини урганиш.

Тадкикот усуллари ва уни ташкил этилиши. Тадкикот давомида илмий-услубий адабиётлар материалларини умумлаштириш ва тахлил килиш, педагогик кузатиш, анкета ишлаб чикиш ва уни утказиш, экспертлар фикрининг узаро мослик да-ражасини хисоблаш усулларидан фойдаланилди. Соханинг етакчи мутахассисларидан ташкил топган экспертлар гурухига олдиндан ишлаб чикилган ёш волейболчиларни тайёрлашга оид ишлаб чикилган анкета саволларига жавоб беришлари таклиф этилди. Бунда Республикамизда фаолият олиб бораётган тажрибали мураббийлардан 12 киши, юкори махоратли волейболчи ва УзДЖТСУ волейболчи-талабаларидан 44 киши хамда етакчи педагоглардан 17 киши, жами 73 нафар респондентлар иштирок этишди.

Респондентларга аввалдан ишлаб чикилган 11 та оддий ва иккита умумлашган саволлар буйича фикр-

мулохазалар билдириш таклиф этилди.

Тадкикот натижалари ва унинг мухокамаси. Тадкикот максадидан келиб чиккан холда, ёш во-лейболчиларнинг жисмоний тарбия машгулотлари жараёнида ва спорт фаолияти давомида ёш волейболчиларнинг сакровчанлик ва сакраш чидамкорлигининг ахамияти ва урни, хозирги пайтдаги ахволи, келажак истикболлари ва муаммоларини аниклаш буйича педагогик тажриба утказилди.

1.Ёш волейболчиларни тайёрлашда Хужум зар-баларига ихтисослаштирилган сакровчанликни ри-вожлантирувчи машклардан фойдаланишга булган эътибор олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

2.Ёш волейболчиларни тайёрлашда тупни узатиш-га ихтисослаштирилган сакровчанликни ривожлан-тирувчи машклардан фойдаланишни ахволи олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

3.Ёш волейболчиларни тайёрлашда Тусик куйишга (химояга) ихтисослаштирилган сакровчанликни риво-жлантирувчи машкларни кулланиш ахволини олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

4.Ёш волейболчиларни тайёрлашда ихтисослашти-рилган тезкорлик-куч сифатларини ривожлантирувчи машклардан фойдаланишни ахволи олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

5.Ёш волейболчиларни тайёрлашни укув тренировка машгулотлари жараёнида умумий ва махсус жисмоний сифатларни ривожлантирувчи машклардан фойдаланишни ахволи олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

6.Ёш волейболчиларни тайёрлашни укув тренировка машгулотлари жараёнида техник-тактик мала-каларнинг шаклланишига замин яратувчи машклардан фойдаланишни ахволи олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

7.Ёш волейболчиларни тайёрлаш тизимида за-монавий ахборот технологиялардан фойдаланиш учун шарт-шароитлар узгаришини олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

8. Волейболчиларни тайёрлаш буйича услубий адабиётлар мавжудлигини ахволи олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

9. Ёш волейболчиларни тайёрлаш тизимини олдин-ги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

10. Ёш волейболчиларни тайёрлаш тизимида етук кадрлар билан таъминланиши даражаси олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

11. Ёш волейболчиларни тайёрлашда замонавий таъминот даражасини олдинги йилларга нисбатан узгаришини кандай бахолайсиз?

Таклиф этилган олдинги йилларга нисбатан узга-ришни бахолашга оид 11 та саволларнинг жавоблари

со см о см

со

го га

0 ^

ю

1

с го

№3-2023

www.fansports.uz

41

Техника, тактика и методика спортивной тренировки

орасида энг яхши ижобий фикр 5-, 6- ва 4-саволларда, энг паст ижобий узгариш булгани эса 8- ва 9-савол-лар жавобларида таъкидлаб утилган. Крлганлари шу икки чегаравий катталиклар оралигида тебранади. Юкорида зикр этилган саволларга респондентлар жавобларининг (сони / фоизларда жадвалда) ва улар орасидаги ижобий жавоблар таксимоти (фоизларда, диаграммада) куйида келтирилган.

Жадвал

Савол т.р. сони / фоиз

Ижобий жавоблар Узгармаган Салбий жавоблар

1 22 / 30,14 27 / 36,99 24 / 32,88

2 23 / 31,51 28 / 38,36 22 / 30,14

3 21 / 28,77 28 / 38,36 24 / 32,88

4 24 / 32,88 27 / 36,99 22 / 30,14

5 26 / 35,62 25 / 34,25 22 / 30,14

6 25 / 34,25 25 / 34,25 23 / 31,51

7 21 / 28,77 26 / 35,62 26 / 35,62

8 17 / 23,29 29 / 39,73 27 / 36,99

9 18 / 24,66 28 / 38,36 27 / 36,99

10 20 / 27,40 27 / 36,99 26 / 35,62

11 21 / 30,14 27 / 36,99 25 / 34,25

12. Суровномадаги "Спорт фаолияти жараёнидаги улчаш натижаларини компьютер амалий дастурлари ёрдамида тадлил киласизми?" деган саволга 49,6% ижобий жавоб берган, 3% буни кераксиз деб дисо-блашини билдирган ва 47,4% фойдаланмаслигини таъкидлаган.

Умумлашган саволга жавоблар орасида: 1) Му-тахассисларнинг 84,2% спорт фаолиятида амалий зарурат булганида мобил телефондан, 38,2% ком-пьютердан ва 6% планшетдан фойдаланаётганлиги аникланган булса, 1,7% иштирокчилар замонавий технологиялар имкониятларидан фойдаланмаслигини бивдирганлар.

со см о см

со

го га t

0

W

1

Диаграмма. Саволларга респондентлар ижобий жавобларининг тацсимоти (фоизларда)

2) "Волейболчиларнинг тайёргарлик курсаткичла-рини тарбиялашнинг адамиятини куйидагилар орасида юкоридан пастга томон бадоланг": 1) УЖТ, 2) МЖТ, 3) техник тайёргарлик, 4) тактик тайёргарлик, 5) назарий тайёргарлик, психологик тайёргарлик, 6) сакровчанлик ва сакраш чидамкорлиги кобилиятлари-ни тарбиялаш, 7) куч ва тезкорликни ривожлантириш, 8) тез карор кабул килиш кобилиятини тарбиялаш,

9) коптокка нибатан масофа сезгирлиги тарбиялаш ва 10) мувозанатни саклаш имкониятларини ошириш сингари саволлар жавобларида эса фикрлар таркок булиб, экспертлар фикрларининг узаро мослиги жуда паст (конкордация коэффициенти W=0,09) чикди.

Хулоса. Сода етук мутахассисларининг фикр-му-лодазаларини умумлаштириш ва тадлил килиш олдин-ги йилларга нисбатан узгаришни бадолашга оид 11 та саволларнинг жавоблари орасида энг яхши ижобий фикр Ёш волейболчиларни тайёрлашни укув тренировка машгулотлари жараёнида умумий ва махсус жисмоний сифатларни ривожлантирувчи машклардан, техник-тактик малакаларнинг шаклланишига замин яратувчи машклардан ва ихтисослаштирилган тезкор-лик-куч сифатларини ривожлантирувчи машклардан фойдаланишда кузатилганлигини дамда энг паст ижобий узгариш булгани эса Волейболчиларни тайёрлаш буйича услубий адабиётлар мавжудлигини адволи ва мазкур спортчиларни тайёрлаш тизими саволлари жавобларида таъкидлаб утилганлигини курсатди.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 5368-сонли "Жисмо-ний тарбия ва спорт сохдсида давлат бошкаруви тизимини тубдан тако-миллаштириш чора тадбирлари "^рисида"ги Фармони, 2018 йил 5 март.

2. Акбаров А., Алламуратов Ш.И., Эрназаров Г.Н., Мониторинг здоровьесберегающих технологий в учебном процессе студентов,

Наука сегодня: проблемы и пути решения [Текст]: материалы междунар-й научно-практической конференции», 25 марта 2020 г., -Вологда, ООО «Маркер», 104 с., 978-5-907341-01-2, с.90-91.

3. Акбаров А., Адашева М.У., Буриев Б.У., Отношение студентов педагогического вуза к двигательной активности, материалы XXIV Международного научного конгресса «Олимпийский спорт и спорт для всех», 10-13 июня 2020 г., Казань, с. 162-164

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

4. Акбаров А., Умарова Д.Х., Потребность и роль здорового образа жизни в сознании молодежи, Физическое воспитание и студенческий спорт глазами студентов, 479-480,

5. Акбаров А., Потребность и роль здорового образа жизни в сознании учащейся молодежи, Всероссийская научно-практическая конф-я с межд-м участ-м «Проблемы и перспективы физического воспитания, спортивной тренировки и адаптивной физической культуры», Казань. 2016, 428-431 с.

6. Акбаров А., Спортда педагогик тадкикот натижаларини интерпретация килиш усулларини солиштириш, Фан-спортга, 2021, № 6, 62-64 б.

7. Ашуркова С.Ф., Дифференцированный анализ результатов исследования профессиональной компетентности тренера на соответствие его ..., Актуальные проблемы правового ..., 2021 - elibrary.ru

8. 15-16 Ёшли волейболчиларнинг куч сифатини анъанавий машклар ёрдамида ошириш услубияти А.А Умматов - Фан-Спортга, 2021 - elibrary.ru.

9. Умматов, А. А., and В. В. Шанк. «Эффекты нового подхода к развитию и оценке прыжковых качеств в волейболе.» CENTRAL ASIAN JOURNAL OF THEORETICAL & APPLIED SCIENCES 2.7 (2021): 24-29.

10. Усманходжаев Т.С., Байтураев Э.И., Педагогические аспекты физического совершенствования детей и молодежи в связи с их двигательной активностью, Фан -спортга, 2017 г., № 4, с.3-6.

11. Спортда педагогик тадкикот натижаларини интерпретация килиш усулларини солиштириш, А Ахматжон, Фан-спортга, 62-64, 2021,№ 6

12. Спорт метрологияси, дарслик,http://library.uzdjtsu.uz/files/pdf/ Sportda matematik tahlil.pdf МББ Акбаров Ахматжон, Тафаккур каноти, Тошкент, 2014, 459 с.

13. Чебан Т.Н. Современные информационные технологии в подготовке специалистов по физической культуре и спорту в вузе // Проблемы развития физической культуры и спорта в новом тысячелетии, Материалы VIII Междунар. научно-практич. конфер-и 28 февраля 2019 г. Екатеринбург / ФГАОУ ВО «Рос. гос. проф. - пед. ун-т». 2019.-703 с.; с. 621-623.

42

www.fansports.uz

№3-2023

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.