ЯНГИ УЗБЕКИСТОН: ГОЯВИЙ ТАРБИЯ ТИЗИМИГА ЯНГИЧА
ЁНДАШУВЛАР
Кувондик Айитбаевич Кадиров
Ажиниёз номидаги Нукус ДПИ Ёшлар билан ишлаш буйича проректори
E-mail: quvondiq76@umail.uz
АННОТАЦИЯ
Мазкур макола янги Узбекистан шароитида гоявий тарбиянинг замонавий турлари, усуллари ва уларни куллаш масалаларига багишланади. Шу билан бирга маколада гоявий иммунитетни шакллантириш воситалари хам илмий асосларга таяниб мухокама килинади.
Калит сузлар: миллий гоя ва маффкура, таълим-тарбия, маънавият ва маърифат, ёшлар тарбияси, педагогик соха.
NEW UZBEKISTAN: NEW APPROACHES TO THE SYSTEM OF
IDEOLOGICAL EDUCATION
Kuvondik Ayitbayevich Kadirov
Vice-Rector for Youth Affairs of Nukus State Pedagogical Institute
named after Adjiniyaz E-mail: quvondiq76@umail.uz
ABSTRACT
This article is devoted to modern types, methods of ideological education in the new Uzbekistan and their application. At the same time, the article discusses the means of forming ideological immunity on a scientific basis.
Keywords: national idea and ideology, education, spirituality and enlightenment, youth education, pedagogical sphere.
КИРИШ
Бугун Янгиланаётган Узбекистон шароитида барча сохалар каби маънавият ва маърифат, тарбия сохаси хам инновацияларга мухтож. Европада,
Жанубий Корея, Япония, Хитой, Россияда ёшлар тарбиясининг илмий-стратегиялари билан шугулланадиган юзлаб ташкилот, фонд, ассоциациялар бор. Уларнинг тажрибасини урганиш, замонавий технологияларини олиб келиб, ёшларни миллий гоя рухида тарбиялаш максадларида фойдаланиш олий таълим модернизациясининг мухим талабларидан бири булиб турибди. Зеро олиб борилаётган барча ислохотлар, Хдракатлар стратегиямизнинг самарадорлиги инсон омилига, унинг маънавиятига боглик. Шу сабабли миллий гоя, гоявий тарбия ва маънавият-маърифат масалалари давлатимиз сиёсатининг устувор йуналиши булиб колади.
Гоявий тарбияга бефарк ва локайд булган миллат ва мамлакатлар ер юзидан номи ва узи йуколиб кетишига сабаб булса, ёшларни замонавий миллий гоя рухида тарбиялаган миллат бардавом яшайди. Шу сабабли халкаро майдонда мафкуравий, гоявий, ва информацион курашлар кучайиб бораётган хозирги мураккаб ва тахликали даврда маънавий-маърифий ишларни замон талаблари асосида ташкил этиш, юртдошларимизнинг хаётга онгли муносабатларини шакллантириш, ён-атрофда ёз бераётган вокеаларга дахлдорлик хиссини ошириш, мамлакатимиз мустакиллиги, тинч осойишта хаётимизга хавф тугдириш мумкин булган тажавузларга карши изчил кураш олиб бориш вазифаси [1] мухим масала хисобланади.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Мафкура атамаси - (араб тилидан олинган булиб - фикр юритиш; тафаккур; эътикод ва маслаклар тизими) жамиятдаги муайян сиёсий, хукукий, ахлокий, диний, бадиий, фалсафий, илмий карашлар, фикрлар ва гоялар мажмуидир. Мафкуравий - мафкурага оид; мафкура жихатидан. Мафкуравий душман, Мафкуравий кураш маъноларини англатади. Иммунитет тушунчаларининг лугавий маъноларига эътибор каратсак, иммунитет (лотинча 1шшиш1ав, 1шшиш1а1:ш - кутилиш; халос, холи булиш) биол.,тиб. Организимнинг узидан ирсий жихатдан ёт хусусиятлари билан фарк киладиган, унинг бутунлигига ва биологик узига хослигига зарар етказадиган микроорганизимлар (касаллик кузгатувчилар), захарли моддалардан химоялаш реакцияси демакдир [2]. Демак имунитет киши организимининг уз-узини турли касалликлардан химоя кила олиш кобилияти хисобланади.
Узбекистон Республикасининг биринчи Президенти Ислом Каримов асарларида "мафкуравий иммунитет" тушунчаси хакида "Олдимизга куйган олийжаноб максад муддаоларимизга етиш, эски мафкуравий асоратлардан
батамом халос булиш, гоявий бушлик пайдо булишига йул куймаслик, бегона ва ёт гояларнинг хуружидан химоялаш, бундай тажовузларга карши тура оладиган хар тамонлама баркамол инсонларни вояга етказиш зарурати халкимизнинг ва жамиятимиз манфаатларига мос янги мафкурани шакллантиришни такозо этмокда", деган фикр билдирилган эди.
Хрзирги мураккаб шароитда халкимиз аввало, усиб-униб келаётган ёш авлодимиз онги ва калбида мафкуравий иммунитет хосил килиш мухим ахамиятга эга. Бу ишни бамисоли ёш нихолга мевали дарахт куртагини пайванд киладиган уста богбондек нозиклик ва мехр билан, окилона йул билан амалга ошириш лозим [3] деб таъкидлайди.
Профессор МДуроновнинг "Эгоцентризм - ёввойилик фалсафаси" номли маколасида ушбу гоянинг ёвуз мохиятини очиб беради. "Хрзирги пайтда инсоният хаётига катта хавф тугдираётган халкаро терроризм, диний экстримизм, наркоагрессия ва ОИТС сингари офатларни купчилик яхши билади. Лекин бугунги кунда хамма хам билавермайдиган, ошкора кузга ташланмайдиган, маънавий хаётимизни издан чикаришга каратилган жиддий хатарлар хам борки, хозирок уларнинг олдини олмасак, кейин кеч булади. Булар Гарб оламида кенг таркалган эгоцентризм ва эркинлик никобидаги ахлоксизлик фалсафасидир",[4] дейди.
Гарб давлатлари хаётнинг турли сохаларида, хусусан, маданий хаётда юз бераётган инкирозий жараёнларга холис ёндашаётган мутахасислар, Гарб дунёси халокот томан бораётганлигини кайгу билан кайд этмокдалар. Масалан америкалик таникли файласуф ва сиёсий шархловчи П.Ж.Бюкененнинг сунги йилларда эълон килинган китоблари сарлавхаларининг номланиши огохликка чорлайди: "Буюк хоинлик: Америка суверенитети ва ижтимоий адолат глобал иктисодиёт тангрисига курбон этилгани хакида"(1998), "Гарбнинг халокати: ахолининг камайиши ва мухожирликнинг кучайиши мамлакатимиз ва тамаддунимизга кандай тахдид солмокда?"(2001), "Унгларнинг сулларга айланиши"(2004), 'Тарбнинг халокати" китобларида А^Шда вужудга келган вазиятни чукур ва атрофлича тахлил этар экан, муаллиф уз юртининг таназзулини аввало, маданиятининг емирилаётганлигини, азалий урф одатларнинг йуколаётганлигини, асрлар давомида эъзозлаб келинган кадриятларнинг топталаётганлиги билан боглайди ва бундай ишларнинг тепасида турган "маданий инкилобчилар"ни П. Бьюкенен "замонамиз толибонлари" деб атайди.
Бугунги кун талабаси, булажак мутахассисларни гоявий тарбиялаш илгари куйилмаган янги вазифани амалга оширишни талаб килади. Яъни, илгари
талабаларга миллий гоя, бузгунчи ва бунёдкор гоялар тугрисида билим бериш билан чекланиб келинган булса, энди улардан ана шу билимларини хаётда куллашни ургатиш талаб этилади. Зеро гоявий тарбия уз мазмун мохиятига кура талаба ёшларни ижтимоий фаол мутахассислар этиб тарбиялашни кузда тутади. Модернизациялашган гоявий тарбия гоявий хушёрликни, компетенцияларни ёшларнинг кундалик хаётдаги укувларига, хулк-атвор меъёрларига айлантиради. Зеро академик А.Саидов таъкидлаганидек, "Хрзирги боскичда фукаролик жамиятининг демократик негизларини шакллантириш факат Конституция ва Узбекистон конунчилигининг асосий коидаларини билишнигина эмас, балки узининг амалий фаолиятида Конституция курсатмаларига амал килишни хам такозо этадиган юксак конституциявий маданият карор топиши вазифалари билан бевосита богликдир. Муайян билимларга эга булиш мумкин, бирок, уларни амалиётда куллаш укуви булмаслиги мумкин [5]".
Ушбу билимдан укув, компетенцияга трансформация принципи ЗДосимованинг "Талабаларнинг мафкуравий онгини устиришда, улар бузгунчи мафкураларга хар доим, хамма жойда муросасиз булиши, миллий мафкуравий таргиботни кучайтириш, миллий гоямизни амалда куллашга, химоя килишга тайёр булишлари зарур",[6] деган хулосаси тасдиклайди.
Педагогика фанлари номзоди Х,.Д.Норкулов уз тадкикотида масъулият фазилатига алохида ургу беради. "Ватан туйгуси билан яшаш шахсда миллий маъсулиятни шакллантиради. Миллий маъсулият одамнинг хар бир амали, фаолияти махсулини тулик тасаввур килган холда, унинг узи ва миллати учун нима наф келтиришини англай олиш кобилиятидир. Маъсулиятни хис килган одам уз ишини доимо пухта режалаштириб, унинг окибатини олдиндан тасаввур кила олади ва зарур натижага эришиш учун бутун кучи ва салохиятини сафарбар этишга кодир булади. Бунга эришишнинг энг кулай йули, ёшларда гоявий билимларини ошириш, уларда соглом тафаккур ва илмий дунёкарашни шакллантиришдир" [7] деб таъкидлайди олим.
Педагогик фанлари доктори Ш.Акрамова гоявий тарбиянинг ролини тушунтирар экан, "Бугунги кун талаблари таълим муассасаларида маънавий-маърифий ишлар мазмуни ва уларни янада такомиллаштиришни, мафкуравий муаммоларни ва гоявий кураш масаласини янада чукур илмий-педагогик тахлил килишни ёшларда мафкуравий иммунитетни амалда шакллантириш йулларини яхшилашни талаб этади", дейди [8].
НАТИЖАЛАР
Глобаллашув миллий маданият билан "оммавий маданият" орасидаги тукнашув майдонига айланди. Шу боис педагог олимлар МДуронов ва Ф.Эсонбобоевлар "Гибрид олмадан .... Гибрид одамгача" номли рисоласида "Оммавий маданият" - бугунги кунда ёшларимизнинг онги ва калбини эгаллашга интилаётган мураккаб мафкуравий воситага айланмокда. Шу боис олий ва урта махсус касб-хунар таълими ва урта умумтаълим мактабларида укувчилар, талаба ёшларда мафкуравий иммунитетни шакллантириш учун аввало ушбу тахдиднинг мазмун мохиятини билиши лозимлиги"ни [9] алохида таъкидлашади. Чунки «оммавий маданият» замонавий, технократик, лекин миллий эмас. У севгини секс, мехнатни бизнес, бировга яхшилик килишни зарарли инвестиция, «ресурсларни максадсиз сарфлаш», хаё ва андишани "имкониятни бой бериш", ота-боболаримиз угитларини "эскилик саркити", деб тушунтиради. Шундай килиб у инсонни уз миллий кадриятларидан, халкидан ажратиб, уз сегментига кушиб олади. Бу эса унинг жахондаги барча миллий маданиятлар кушандаси эканлигини курсатади.
А.Очилдиев узининг "Бугунги дунёнинг мафкуравий манзараси" номли рисоласида: Бугунги дунёнинг мафкуравий манзараси, ундаги гоялар кураши, мафкуравий полигонларнинг бутун-бутун халклар такдирига таъсири билан боглик масалалар ана шундай оламшумул ахамиятга эга. Бу борадаги муаммоларни билиш, бегона, ёт гоялар хуружидан огох булиш хаётий заруриятга айланиб бораётганлигини батафсил ёритиб берган. Шу билан бирга, хозирги вактда мафкуравий воситалар оркали уз таъсир доирасини кенгайтиришга интилаётган сиёсий кучлар ва харакатлар хам йук эмас. Тажовузкор миллатчилик ва шовинизим, комунизм ва диний экстремизм мафкуралари шулар жумласидандир, деб таъкидлайди олим [10].
Сиёсатшунос Н.Жураевнинг "Мафкуравий иммунитет" номли рисоласида гоявий тарбиянинг профилактик фукциясига ургу беради ва: "Мафкуравий иммунитет жамият хаётининг энг нозик жихатларидан, фукароларнинг хис-туйгуларидан, максад ва интилишларидан, маънавий-маърифий ва рухий-ахлокий даражасидан келиб чикади. Агар мафкура инсонлик шаъни билан боглик булган хиссиётдан келиб чиксагина инсонни бошкаради, йулга солади, деб алохида таъкидлайди.
МУ^ОКАМА
Бугунги талаба ёшлар ижтимоий тармокларнинг фаол фойдаланувчиларидир. Интернетнинг ушбу хусусияти замонавий гоявий тарбия
олдига ёшларни гояга карши гоя билан курашишни ургатиш вазифасини куймокда. Бу хакда профессор МДуронов "Мафкура, таъсирчанлик ва услуб" номли рисоласида: "Х,озир миллатимизга диний экстремизм, комунистик мафкура асоратлари, Узбекистан хакида нохолис маълумотлар таркатиш каби бузгунчи гоялар тахдид солмокда. Шундай вазиятда миллий мафкура миллатни булиб ташлашга каратилагн бу каби тахдидларга карши фукароларда мафкуравий каршиликни (иммунитетни) шакллантириб, умуммиллий бирликни химоя кдлмоги кераклигини таъкидлайди. Шу билан биргаликда рисолада миллий мафкурани халкимизнинг онгига сингдиришнинг энг таъсирчан услубларини ишлаб чикиб [11] амалиётга тадбик этишни таклиф килади.
Юкоридаги фикрлар замонавий гоявий тарбияни модернизациялашда катор муаммоларни хал этишни такозо этади. Жумладан:
- жамият хаётида кенг куламли мафкуравий ахборот мухити яратиш;
- ёшларда миллий гояга доир билимларни эгаллашга булган эхтиёжни карор топтириш ва бу билимларни пухта узлаштиришга эришиш, амалий куникма ва малакаларга эга булишларини таъминлаш;
- ёшлар онгида миллий гояни сингдирининг педагогик асосларини замонавийлаштириш;
- олий таълим муассасаларида ташкил этиладиган маънавий маърифий тадбирларнинг кулами хамда сифатини ошириш ва уларнинг хаётийлигини таъминлаш шулар жумласидандир. Зеро дунёдаги мафкуравий тортишувлар ва ахборот хуружлари усиб келаётган ёш авлодни гоявий тарбиялаш олдига янги, замонавий талабларни куймокда. Олий таълим муассасаларида ёт мафкураларнинг таъсирини зарарсизлартириш зарурати алохида таъкидланмокда.
ХУЛОСА
Хулоса урнида таъкидлаш лозимки, бугунги кун талабаси, булажак мутахассисларни гоявий тарбиялаш Узбекистон тараккиётининг янги даври талаблари асосида, илмий педагогик асосда модернизациялашуви талабаларни мустакил касбий маънавий хаётга тайёрлаш доирасида амалга оширишни талаб килади. Яъни, илгари талабаларга миллий гоя, бузгунчи ва бунёдкор гоялар тугрисида билим бериш билан чекланиб келинган булса, модернизациялашган гоявий тарбия гоявий хушёрликни, компетенцияларни ёшларнинг кундалик хаётдаги укувларига, хулк-атвор меъёрларига айлантиради. Зеро хозирги боскичда миллий тикланишдан миллий юксалиш сари ривожланиш талабалардан маънавий ахлокий фазилатлар мазмунини билишнигина эмас,
балки узининг кундалик амалий фаолиятида куллаш укувига эга булишни талаб килмокда.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. Миллий гоя таргиботи ва маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш тугрисида. Узбекистон Республикаси Президентининг ПК-451 Карори. 2006 йил. 25 август // Халк сузи.- Тошкент, 2006. - № 94 Б.1-2
2. Мадвалиев А тахрири остида. (2006) Узбек тилининг изохли лугати. Иккинчи жилд. -Т.: "Узбекистон миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти,. 202
3. Каримов И.А. (2000) Миллий истиклол гояси : асосий тушунча ва тамойиллар. - Т.: "Узбекистон", 5-6.
4. Куронов М. Эгоцентризм - ёввоийлик фалсафаси // Халк сузи. - Тошкент, 2006. - №98.Б.3.
5. Саидов А. Конституция - мамлакатнинг демократик ривожланиш ва уни модернизация килиш гарови./Ижтимоий фикр. Инсон хукуклари. №4(52) 2010. 8-бет.
6. Касимова З.Х,. Талаба ёшларда мафкуравий иммунитетни шакллантиришнинг педагогик асослари: Педагогика фанлари номзоди. ...дис.- Тошкент: УПФИТИ, 2004 йил. 154 б.-18 бет.
7. Норкулов Х,.Д. Ота-оналарнинг гоявий-тарбиявий билимларини оширишнинг ижтимоий-педагогик асослари: Педагогика фанлари номзоди. ... дис. - Тошкент: УПФИТИ, 2007 йил. 134 бет. 4-бет.
8. Акрамова Ш.А. Усмирларда мафкуравий иммунитетни шакллантириш: Педагогика фанлари номзоди. ... дис. - Тошкент.Республика Миллий гоя ва мафкура илмий-амалий маркази. 2012 йил.196 бет. 5-бет.
9. Куронов М, Эсонбобоев Ф. Гибрид олмадан ... Гибрид одамгача. Тошкент, "Мухаррир", 2010 йил. - 23 бет. 3-бет.
10. Очилдиев А. Бугунги дунёнинг мафкуравий манзараси. Тошкент, "1^ dunyosi", 2002 йил.- 29 бет. 6-бет.
11. Куронов М. Мафкура, таъсирчанлик ва услуб: Маъруза матни / Маъсул мухаррир: А.Болтаев.-Т.: "Маънавият", 2000. - 12 б. 5-бет.
12. Миллий гоя таргиботи ва маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш тугрисида. Узбекистон Республикаси Президентининг ПК-451 Карори. 2006 йил. 25 август // Халк сузи.- Тошкент, 2006. - № 94 Б.1-2
13.Мадвалиев А тахрири остида. (2006) Узбек тилининг изошли лугати. Иккинчи жилд. -Т.: "Узбекистон миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти,. 202
14.Каримов И.А. (2000) Миллий истиклол гояси : асосий тушунча ва тамойиллар. - Т.: "Узбекистон", 5-6.
15Дуронов М. Эгоцентризм - ёввоийлик фалсафаси // Халк сузи. - Тошкент, 2006. - №98.Б.3.
16.Саидов А. Конституция - мамлакатнинг демократик ривожланиш ва уни модернизация килиш гарови./Ижтимоий фикр. Инсон хукуклари. №4(52) 2010. 8-бет.
17.Касимова З.Х,. Талаба ёшларда мафкуравий иммунитетни шакллантиришнинг педагогик асослари: Педагогика фанлари номзоди. ...дис.- Тошкент: УПФИТИ, 2004 йил. 154 б.-18 бет.
18.Норкулов Х,.Д. Ота-оналарнинг гоявий-тарбиявий билимларини оширишнинг ижтимоий-педагогик асослари: Педагогика фанлари номзоди. ... дис. - Тошкент: УПФИТИ, 2007 йил. 134 бет. 4-бет.
19.Акрамова Ш.А. Усмирларда мафкуравий иммунитетни шакллантириш: Педагогика фанлари номзоди. ... дис. - Тошкент.Республика Миллий гоя ва мафкура илмий-амалий маркази. 2012 йил.196 бет. 5-бет.
20Дуронов М, Эсонбобоев Ф. Гибрид олмадан ... Гибрид одамгача. Тошкент, "Мухаррир", 2010 йил. - 23 бет. 3-бет.
21. Очилдиев А. Бугунги дунёнинг мафкуравий манзараси. Тошкент, "1^ dunyosi", 2002 йил.- 29 бет. 6-бет.
22Дуронов М. Мафкура, таъсирчанлик ва услуб: Маъруза матни / Маъсул мухаррир: А.Болтаев.-Т.: "Маънавият", 2000. - 12 б. 5-бет.
REFERENCES
1. Миллий гоя таргиботи ва маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш тугрисида. Узбекистон Республикаси Президентининг ПК-451 Карори. 2006 йил. 25 август // Халк сузи.- Тошкент, 2006. - № 94 Б.1-2
2. Мадвалиев А тахрири остида. (2006) Узбек тилининг изохли лугати. Иккинчи жилд. -Т.: "Узбекистон миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти,. 202
3. Каримов И.А. (2000) Миллий истиклол гояси : асосий тушунча ва тамойиллар. - Т.: "Узбекистон", 5-6.
4. Куронов М. Эгоцентризм - ёввоийлик фалсафаси // Халк сузи. - Тошкент, 2006. - №98.Б.3.
5. Саидов А. Конституция - мамлакатнинг демократик ривожланиш ва уни модернизация килиш гарови./Ижтимоий фикр. Инсон хукуклари. №4(52) 2010. 8-бет.
6. Касимова З.Х,. Талаба ёшларда мафкуравий иммунитетни шакллантиришнинг педагогик асослари: Педагогика фанлари номзоди. ...дис.- Тошкент: УПФИТИ, 2004 йил. 154 б.-18 бет.
7. Норкулов Х,.Д. Ота-оналарнинг гоявий-тарбиявий билимларини оширишнинг ижтимоий-педагогик асослари: Педагогика фанлари номзоди. ... дис. - Тошкент: УПФИТИ, 2007 йил. 134 бет. 4-бет.
8. Акрамова Ш.А. Усмирларда мафкуравий иммунитетни шакллантириш: Педагогика фанлари номзоди. ... дис. - Тошкент.Республика Миллий гоя ва мафкура илмий-амалий маркази. 2012 йил.196 бет. 5-бет.
9. Куронов М, Эсонбобоев Ф. Гибрид олмадан ... Гибрид одамгача. Тошкент, "Мухаррир", 2010 йил. - 23 бет. 3-бет.
10. Очилдиев А. Бугунги дунёнинг мафкуравий манзараси. Тошкент, "1^ dunyosi", 2002 йил.- 29 бет. 6-бет.
11. Куронов М. Мафкура, таъсирчанлик ва услуб: Маъруза матни / Маъсул мухаррир: А.Болтаев.-Т.: "Маънавият", 2000. - 12 б. 5-бет.
12. Миллий гоя таргиботи ва маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ошириш тугрисида. Узбекистон Республикаси Президентининг ПК-451 Карори. 2006 йил. 25 август // Халк сузи.- Тошкент, 2006. - № 94 Б.1-2
13.Мадвалиев А тахрири остида. (2006) Узбек тилининг изохли лугати. Иккинчи жилд. -Т.: "Узбекистон миллий энциклопедияси" Давлат илмий нашриёти,. 202
14.Каримов И.А. (2000) Миллий истиклол гояси : асосий тушунча ва тамойиллар. - Т.: "Узбекистон", 5-6.
15.Куронов М. Эгоцентризм - ёввоийлик фалсафаси // Халк сузи. - Тошкент, 2006. - №98.Б.3.
16. Саидов А. Конституция - мамлакатнинг демократик ривожланиш ва уни модернизация килиш гарови./Ижтимоий фикр. Инсон хукуклари. №4(52) 2010. 8-бет.
17.Касимова З.Х,. Талаба ёшларда мафкуравий иммунитетни шакллантиришнинг педагогик асослари: Педагогика фанлари номзоди. ...дис.- Тошкент: УПФИТИ, 2004 йил. 154 б.-18 бет.
18.Норкулов Х,.Д. Ота-оналарнинг гоявий-тарбиявий билимларини оширишнинг ижтимоий-педагогик асослари: Педагогика фанлари номзоди. ... дис. - Тошкент: УПФИТИ, 2007 йил. 134 бет. 4-бет.
19.Акрамова Ш.А. Усмирларда мафкуравий иммунитетни шакллантириш: Педагогика фанлари номзоди. ... дис. - Тошкент.Республика Миллий гоя ва мафкура илмий-амалий маркази. 2012 йил.196 бет. 5-бет.
20Дуронов М, Эсонбобоев Ф. Гибрид олмадан ... Гибрид одамгача. Тошкент, "Мухаррир", 2010 йил. - 23 бет. 3-бет.
21. Очилдиев А. Бугунги дунёнинг мафкуравий манзараси. Тошкент, "Ijod dunyosi", 2002 йил.- 29 бет. 6-бет.
22Дуронов М. Мафкура, таъсирчанлик ва услуб: Маъруза матни / Маъсул мухдррир: А.Болтаев.-Т.: "Маънавият", 2000. - 12 б. 5-бет.