Маматурдиева Д.Р.
Андижон машинасозлик институти ассистенти
ЯНГИ ИШ УРИНЛАРИНИ ЯРАТИШДА ИЖТИМОИИ ХАМКОРЛИКНИНГ УРНИ ВА АДОМИЯТИ1
Касб-цунар таълимида ижтимоий цамкорлик тояси 1970 йилда Европа Иттифоцида ту*илди. Иш билан таъминлаш масалалари буйича доимий комиссия-ларда ижтимоий цамкорлар барча цатнашчиларнинг манфаатларини цисобга оладиган биргаликда ижтимоий сиёсатда царорлар цабул цилишда тенг имко-ниятларга эга булиши зарур, деган ягона фикрга ке-линди.
Касб-хунар таълими иш билан таъмин-лашнинг таркибий кисми булгани холда ушбу тизимда етакчи уринда туриши ва умуман, мехнат ресурсларининг ривожла-ниши касб-хунар таълимининг канчалик ривожланганлигига боFлик эканлиги умум томонидан эътироф этилган.
Касб-хунар таълимида ижтимоий хамкорлик Fояси касб-хунар таълими, малака ошириш ва кайта тайёрлаш ти-зимини иш билан таъминлаш тизимига уЙFунлаштиришдан иборат. Уз навбати-да, касб-хунар таълими муассасалари ва малака ошириш муассасаларида малака-га эга булиш мехнат бозори эхтиёжларига мувофик булиши керак. Мазкур хаётий мухим узаро алокада давлат, жамият, иш берувчилар, касаба уюшмалари ва ишга жойлаштириш субъектлари алохида урин эгаллайди.
Ижтимоий хамкорлик самарадорли-ги жамият, давлат масъул муассасалари, таълим муассасалари, иш берувчи-лар, касаба уюшмалари ва иш билан таъ-минлаш билан боFлик бошка ижтимоий гурухлар ижтимоий хамкорлар сифати-да канчалик узаро хамкорлик килишига, ушбу тизимда уз урнини топишларига, узаро хамкорлик килишга интилишига ва
1 ДФТК А2-ФК-0-17304 А2-042 "Ижтимоий-иктисодий тараккиёт иктисодий муносабат-лар либераллашувида ижтимоий хамкорликнинг мохияти"
бунинг учун уз саъйи-харакатларини ая-масликларига, жамиятни ривожланти-ришнинг мухим омили сифатида бундай хамкорликнинг зарурлигини англаб етиш-ларига боFл и кдир.
Касб-хунар таълимини ташкил этиш ва уни амалга оширишда барча ижтимоий хамкорлар иштирок этиши учун бо-зор иктисодиёти ривожланган купчилик мамлакатларда ушбу максадлар учун хиз-мат киладиган муассасалар ташкил этилган. Яъни касб танлашда булажак таълим олувчилар, уларнинг ота-оналари, дустлари, иш берувчилар ва давлат муассасалари ва бошка катнашчилар таъмин-лашга харакат килинмокда.
Касб-хунар таълимида ижтимоий хамкорлик Fояси, юкорида кайд этилгани-дек, касб-хунар таълими, малака ошириш ва кайта тайёрлаш тизимини иш билан таъминлаш тизимига уЙFунлаштиришдан иборатдир. Шу муносабат билан биз-нинг фикримизча, мехнат бозори субъ-ектларини фаол ишга жойлаштиришга кумаклашадиган шарт-шароитлар яратиш, иш билан бандлик камраб олинишини кенгайтириш ижтимоий хамкорликнинг асосий вазифаси хисобланади. Уз на-вбатида, касб-хунар таълими муассасаларида ва малака ошириш муассасаларида малакага эга булиш мехнат бозори эхтиёжларига мувофик булиши, унинг шарт-шароитларини кониктириши ва ун-
даги узгаришларга тезликда муносабат билдириши керак.
Купчилик мамлакатларда ижтимоий х,амкорлик Fояси касб-х,унар таълимининг таркибий кисми х,исобланади. Ижтимоий х,амкорликни амалга оширишнинг таш-килий шакллари ва механизмлари мав-жуд эмас, бирок х,ар бир мамлакат ижтимоий х,амкорлик Fоясини уз имкониятла-ри ва эх,тиёжларидан келиб чикиб амалга оширади.
Хозирги вактда дунёда х,ар хил сох,аларда ишга жойлаштириш техноло-гиялари ва методикаси буйича улкан таж-риба тупланган. Купчилик мамлакатларда ишга жойлаштириш ва иш билан таъ-минлашнинг бутун бир тизими мавжуд ва фаолият курсатмокда. Бу тизим банд-ликка кумаклашиш ва ах,олини ижтимоий мух,офаза килиш маркази, х,ар хил ма-лака ошириш ва кайта тайёрлаш курс-ларини, маслах,ат бериш марказлари ва ишга жойлаштириш фирмаларини, маъ-лумотларнинг электрон базасини, ушбу мавзулар буйича турли адабиётлар-ни ва куплаб бошка нарсаларни уз ичига олади. Ишга жойлаштириш индустри-яси ишлаб чикариш, урбанизация, ах,оли нуфузининг усиши билан баб-баровар ривожланмокда.
Республика касб-х,унар таълими тизими иш билан машFул булиш тизимининг таркибий кисми сифатида давр талабла-рига аник муносабат билдириши, мутахас-сисларни сифатли тайёрлаш ва битирув-чиларнинг мех,нат бозорига интеграция-си масалаларини чукур ва кескин куйиши, ижтимоий х,амкорлар ва иш берувчилар билан узаро муносабатларга ёндашувлар ва принципларни тах,лил килиши ва тако-миллаштириши зарурлиги мутлако аён-дир.
Ушбу муаммони камида икки узаро боFл и к йуналишларда куриб чикиш ло-зим. Биринчиси - бу кадрлар тайёрлаш жараёнининг барча иштирокчилари: урта махсус, касб-х,унар таълими тизими, ишлаб чикариш, жамоат ташкилотлари, жой-лардаги давлат х,окимияти ва мах,аллий узини-узи бошкариш органларининг ^акикий ижтимоий х,амкорлигини таъмин-лаш. Иккинчиси - биринчи йуналиш би-
лан узаро боFланган булиб - урта махсус, касб-х,унар таълим тизимининг имконият-лари, унинг давлат ва жамият, иктисодиёт тармоклари ва ижтимоий сох,анинг дои-мий равишда узгариб турувчи талаблари-га тезкор мослашиш кобилияти.
Биринчи йуналиш доирасида урта махсус, касб-х,унар таълим сох,асидаги муайян ижобий тажриба тупланган. Кадрларнинг асосий истеъмолчилари билан доимий алокада иш олиб бориб, нафакат у ёки бу йуналишлар ва ихтисосликлар буйича абитуриентларни кабул килишнинг микдорий курсаткичларини шаклланти-ради, балки кадрлар тайёрлашнинг сифат параметрларига узлуксиз равишда туза-тишлар киритади.
Сузсиз, бу борада килинадиган ишлар х,али талайгина. Биринчи навбатда ижтимоий х,амкорлик механизмларини ривож-лантириш доирасида урта махсус, касб-х,унар укув юртлари битирувчиларини ишга жойлаштириш мониторингини юри-тиш жараёнини такомиллаштириш зарур. Битирувчиларни ишга жойлаштиришнинг самарали тартиботларини ишлаб чикиш ва жорий этиш вазифаси олдинда туриб-ди ва бу ишни 2-3-боскич талабалари билан бошлаш лозим; иш берувчилар билан тайёрланаётган мутахассисларнинг сони, номенклатураси ва сифати учун туFридан-туFри шартномалар тузишнинг меъёрий-х,укукий ва ташкилий шарт-шароитларини ишлаб чикиш; урта махсус, касб-х,унар укув юртларининг иш берувчилар буюр-тмаларига тезкор мослашишини таъмин-лаш даркор.
Ушбу масалада жойларда ривож-ланаётган ишлаб чикариш субъектла-ри мух,им роль уйнайди. Минтакани ижтимоий-иктисодий ривожлантириш-нинг истикболли режаларини ишлаб чикишда, шубх,асиз, зарур малакали мута-хассислар тайёрлашнинг сони ва сифати параметрлари асос килиб олиниши керак.
Иккинчи йуналиш буйича х,озирда ви-лоятлардаги барча урта махсус, касб-х,унар укув юртларида кадрлар тайёрлаш-ни чукур ва х,ар томонлама инвентариза-циялаш, микдорий ва сифат параметрлари буйича республика ва минтакалар ри-вожининг истикболларини х,исобга олган
х,олда, иктисодиёт тармоклари ва ижти-моий сох,а буйича кадрлар буюртмачила-рининг маълумотларини йиFиш тадбирла-ри амалга оширилди. Мазкур йуналишда бажарилган ишларнинг натижалари урта махсус, касб-х,унар таълим тизими фао-лият курсатишига доир меъёрий-х,укукий х,ужжатларга тузатишлар киритиш, таълим жараёнини ташкил этиш ва унинг мазму-ни х,амда укув-услубий, ресурс ва кадрлар билан таъминлашни такомиллаштириш, кадрлар тайёрлаш йуналишлари ва ихти-сосликлари руйхатини кайта куриб чикиш учун асос булади. Бунда жорий этилган ушбу янгиликлар нафакат тармокка, балки умуман кадрлар тайёрлаш йуналишининг узига хос хусусиятини ва мамлакатнинг му-айян минтакасида жойлашувини х,исобга олган х,олда х,ар бир таълим муассасаси-га тааллукли булади. Бошкача айтганда, ушбу тадбирларнинг амалга оширилиши натижасида мамлакатимиз урта махсус, касб-х,унар таълимининг стратегик тен-денцияларидан бири - минтакалаштириш жараёнини чукурлаштириш, республика минтакаларининг малакали кадрлар-га булган эх,тиёжларини кондириш, мам-лакатимиз х,ар бир х,удуди иктисодиёти ва ижтимоий сох,асининг ривожланиш истикболларига мувофик кадрлар тайёр-ланади.
Касб-х,унар таълими муассасаларининг асосий йуналишлари минтакадаги мех,нат бозори тах,лилидан ва ишчи кучига булган талаб ва таклифдан келиб чиккан х,олда иш берувчиларни талаблари даражасида-ги мутахассис кадрлар билан таъминлаш-га каратилиши даркор.
Касб-х,унар таълимида ижтимоий х,амкорликни кенг йулга куйиш, касб-х,унар коллежлари укув режа ва дастур-ларини ишлаб чикишда иш берувчилар-нинг иштирок этишини таъминлаш, ишлаб чикариш амалиёти ва укув амалиёти соат-ларини купайтириш ута му^им масаладир.
Иш берувчи корхоналарнинг урта махсус, касб-х,унар таълими муассасалари битирувчиларини иш билан таъминлаш жараёнидаги иштирокининг ах,амияти бекиёсдир. Улар сало^иятидан туFри фой-даланиш битирувчиларнинг иш билан бандлигини тулик таъминлайди. Иш бе-
рувчилар билан таълим муассасаларининг узаро фойдали х,амкорлигини йулга куйиш максадида Молия вазирлиги, Иктисодиёт вазирлиги, Мех,нат ва ах,олини ижтимоий му^офаза килиш вазирлиги, Халк таълими вазирлиги ва Урта махсус, касб-х,унар таълими маркази томонидан тасдикланган "Таълим муассасалари ва корхоналар уртасидаги шерикчилик муносабатла-ри туFрисидаги Низом" адлия вазирлиги руйхатидан утказилди ^амда амалиёт-га жорий этилди. Ушбу Низом урта махсус, касб-х,унар таълими муассасалари би-тирувчиларининг бандлигини таъминлаш борасидаги ишларни тартибга солиш билан бир каторда, ишлаб чикариш корхо-налари, ташкилот ва идораларга ижтимоий масъулият юклайди.
Президент Ислом Каримовнинг 2011 йилнинг асосий якунлари ва 2012 йилда Узбекистонни ижтимоий-иктисодий ри-вожлантиришнинг устувор йуналишларига баFишланган Вазирлар Мах,камасининг мажлисидаги маърузасида, "Бу йил юр-тимизда 516 минг нафардан зиёд йигит-киз коллеж ва лицейларни тамомлай-ди. Уларнинг каерга ишга жойлашишини ^озирданок аник белгилаб олиш, корхоналар билан ишлаб чикариш амалиёти-ни уташ ва ундан сунг ишга кабул килиш буйича шартномаларнинг уз вактида ту-зилишини таъминлаш-бундай масалалар-ни алох,ида назоратга олиш лозим"1- деган фикр билдирганлар. Ушбу фикрдан келиб чиккан х,олда, иктисодиётнинг мувозанат-ли ривожланишини, урта махсус малака-га эга булган мутахассисларнинг иш билан окилона бандлигини таъминлаш, бозор талаби буйича етарли даражада ишчи ку-чини тайёрлаш, ишчи кучи ортикчалигини олдини олиш х,озирги куннинг долзарб масалаларидан бири х,исобланади.
Узбекистон Республикаси Президен-ти И.А.Каримов томонидан мамлакат-да урта махсус малакага эга булган ки-чик мутахассисларни иш билан таъминлаш иктисодий тараккиётни таъминлашда устувор вазифалардан бири эканлиги бел-
1 Каримов И.А. "2012 йил Ватанимиз тараккиётини янги боскичга кутарадиган йил булади".-"Халк сузи", 2012 йил 20 январь, № 14 (5434). 3- бет.
1-расм.
Касбга йуналтиришни мувофи^лаштириш1.
Касбга йуналтиришни мувофиклаштириш
гиланиб, ушбу сохадаги долзарб муаммо-ларни хал этиш нафакат иктисодий, балки сиёсий ахамиятга хам эга эканлигига алохида эътибор каратилмокда.
Хозирги шароитда урта махсус, касб-хунар таълими ва ишлаб чикаришнинг узаро хамкорлигини кучайтириш энг асо-сий масалалардан биридир. Энг мухими, таълим сифати иктисодиёт тармокларининг эхтиёжларига, хамда давлат сиёсатининг устувор йуналишларига мувофик келиши лозим. Бунинг учун нафакат билим ва ма-лакаларни эгаллашга йуналтирилган, аник касбий фаолиятни бажариш учун зарур булган, балки шахс дунёкарашини шак-ллантиришга, унинг жадал ривожланаёт-ган ижтимоий-иктисодий тизим шарои-тида яшаши ва ишлашига, доимий тарзда уз-узини фаоллаштиришга имкон берув-чи, узлаштирилиши осон ва амалий асо-си кучли таълим тизими яратилиши зарур.
Бундай муаммоли масалани ечими-ни топиш максадида Андижон вилояти хокимлиги урта махсус, касб-хунар таълими бошкармаси тасарруфидаги таълим муассасалари бир катор саноат корхона-лари, курилиш ва транспорт ташкилотла-
1 Муаллиф томонидан тузилган.
ри билан хамкорликда ишламокда. Касб-хунар коллежлари ижтимоий хамкорлар, яъни 20285 та корхоналар билан мехнат шартномаларини тузган.
Шу сабабли бозор муносабатлари ша-роитида иктисодиётнинг мутахассис-ларга булган талабини кондириш, мала-кали мехнат бозорида ракобатбардош кадрларни тайёрлашда ёшларни касбга йуналтириш тизимини янада такомилаш-тириш зарур.
Касбга йуналтириш касб-хунар буйича ахборот бериш, маслахат, касбий танлов ва касбга мослашув тадбирларини камраб олади (1-расм).
Уз навбатида мутахассис кадрлар тай-ёрлаш, ёшларни касбга йуналтириш жа-раёнида тадбиркорлик, ишбилармон-лик фазилатларини шакллантириб бориш хам алохида урин тутади. Мутахассис-лар хисоб-китобларига караганда, бунинг окибатида шахар ахолисининг ишлаб чикариш билан банд булмаган кисмининг 10-15 фоизини кишлокда яшовчилар-нинг хатто 80 фоизгача кисмини тадбиркорлик фаолияти билан шугуллантиришга йуналтириш мумкин булар экан.
Бозор муносабатлари шароитида ишлаб чикариш, савдо, транспорт хизма-
ти, алока тизимини мутахассислар би-лан жадал таъминлаш, кадрларни иш-лаб чикариш мухитига тез мослашувчан иктидорли килиб тарбиялашда академик лицей, касб-хунар коллежлари билан бир каторда олий таълим хам мухим урин ту-тади.
Маълумки, ишлаб чикаришнинг кад-рларга булган эхтиёжини, шунингдек уларнинг тайёргарлик сифати ва сави-ясига нисбатан куйиладиган талаблар-ни белгиловчи асосий буюртмачи, кад-рлар тайёрлаш тизимини маблаF ва моддий-техника билан таъминлаш жараё-ни катнашчисидир. Ушбу долзарб масала ишлаб чикариш корхоналари билан таъ-лим муассасалари уртасида узаро манфа-атли хамкорликни йулга куйишни такозо этади.
Юкоридагиларга асосланиб куйидаги йуналишларни амалга ошириш максадга мувофик:
• вилоятлар мехнат бозорлари тала-бларидан келиб чиккан холда урта махсус малака даражасидаги ишчи кучига булган талаб ва уни таклиф килиш буйича маълу-мотлар базасини шакллантириш;
• коллежлар фаолиятини самарали ташкил килишда минтака мехнат бозори тахлилига асосланиш;
• мехнат бозорида ишчи кучига талаб ва таклиф уртасидаги мувозанатни таъминлаш учун малакали кадрлар тайёр-лаш тизимини такомиллаштириш;
• урта махсус малакага эга булган кичик мутахассисларни маълум фао-
лият тури билан шуFулланиши учун за-рур рухий, жисмоний, аклий ва касбий-ихтисослик, малака хусусиятлари, уларнинг иш жойига эга булиши учун мехнат бозоридаги талаб буйича мутахассислар-ни тайёрлаш;
• кичик мутахассисларнинг мехнат бозоридаги ракобатбардошлигини оши-ришда урта махсус таълим муассасала-рининг ахамиятини ошириш, бунда янги йуналишлар буйича мутахассисларни тай-ёрлашни йулга куйиш, уларнинг моддий-техникавий таъминотини яхшилаш, укув жараёнларида янги технологияларни жо-рий килишни йулга куйиш;
• мехнат бозори талабидан келиб чикиб, керакли кадрлар тайёрлаш максадида ижтимоий хамкор ташкилот-ларнинг хар йили талаб ва эхтиёжларини тахлил килиб бориш;
• тайёрланган мутахассислар сифати жахон андозаларига мос булиши учун мехнат бозорида ракобат мухитини яра-тиш максадга мувофик.
Хулоса килиб айтганда, урта махсус, касб-хунар таълими сохасида ижтимоий хамкорликнинг максади-таълим муасса-саларнинг мехнат бозори субъектлари ва институтлари, давлат органлари, жамо-ат ташкилотлари билан узаро таъсир ме-ханизмларини барпо этиш оркали мехнат бозори талаб-эхтиёжларини хисобга ол-ган холда юкори малакали кадрларни самарали тайёрлашга кумаклашишдир.
Адабиётлар руйхати:
1. Каримов И.А. "2012 йил Ватанимиз тараккиётини янги боскичга кутарадиган йил булади".-"Халк сузи", 2012 йил 20 январь, № 14 (5434). 3- бет.
2. Зиявуддинова А.Х. "Совершенствование системы подготовки экономических кадров в условиях развития рынка труда в Узбекистане" Автореферат к.э.н. Ташкент-1997. - с. 2.