Научная статья на тему 'XVIII-XX АСРЛАР БУХОРО ЗАРДЎЗЛИК САНЪАТИНИ БАДИИЙ АҲАМИЯТИ ВА УНИНГ ИЛМИЙ ТАҲЛИЛИ'

XVIII-XX АСРЛАР БУХОРО ЗАРДЎЗЛИК САНЪАТИНИ БАДИИЙ АҲАМИЯТИ ВА УНИНГ ИЛМИЙ ТАҲЛИЛИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
20
2
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Зардўзлик / амалий санъат / зар ип / мато / зарбоф кийимлар / тагалак / чор мадохил / гулдўзи-заминдўзи / дарҳам / қўшбодом / зардўзи-гулдўзи / гули қалъаги / қўчқор шохи. / Goldsmithing / practical art / thread / fabric / embroidered clothes / tagalak / chor madokhil / guldozi-zamindozi / darham / koshbodom / goldsmith-florist / guli kalagi / ram's horn.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — Шукурова, Лобар Шербаевна

Ўлкамиз заминидаги тарихий қатламларни қазишлар натижасида топилган ёдгорликларнинг гувоҳлик беришича, инсоннинг жисмга бадиий ишлов бериши усулида буюм яратиш фаолияти тош асридаёқ бошланган бўлиб, асрлар оша ҳозиргача узлуксиз давом этиб келмоқда. Бундай фаолият натижасида келиб чиқадиган эстетик-бадиий идрок қобилияти кишиларда оламни, нарса ва ҳодисаларни, атроф-муҳитдаги шакллар ва рангларни турфа шакл-шамоилда қайтадан акс эттиришга ҳавас уйғотади. Шакл ва рангларнинг стиллаштирилган тасвирларини яратиш шу тариқа келиб чиқиб, ўз навбатида одамларнинг кундалик турмушларидан ўрин ола бошлади. Натижада бадиий безакларнинг хилма-хил шакллари ва турлари пайдо бўлди. Ўзбекистон ва умуман Марказий Осиё халқларининг бизга етиб келган санъат асарлари орасида нақшлар асосида яратилган бадиий асарлар алоҳида кўп сонни ташкил этади. Амалий санъатга чуқур, фалсафий ёндошиш натижасида шартлилик, стиллаштириш, рамзийликка асосланган бадиий безак асарлари яратиш кучайган. Ушбу тарихий омил ўзбек миллий безак санъатининг гуркираб ривожланишига туртки бўлганки, ҳозирда жаҳонга машҳур меъморчилик ёдгорликларимиз улардаги ганчкорлик, наққошлик, каштачилик, ёғоч ўймакорлиги, зардўзлик ва бошқа турдаги санъатларнинг ажойиб даражада уйғунлашган мажмуасидан иборатдир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE ARTISTIC SIGNIFICANCE AND SCIENTIFIC ANALYSIS OF BUKHARA JEWELERY ART OF THE 18th-20th CENTURIES

According to the monuments found as a result of the excavations of the historical layers on the land of our country, the activity of creating an object by the method of artistic processing of the human body began as early as the stone age and has been continuing continuously for centuries. The ability of aesthetic-artistic perception resulting from such activity arouses in people a desire to re-reflect the world, objects and events, shapes and colors in the environment in various forms. The creation of stylized images of shapes and colors thus began to take place in people's daily lives. As a result, various forms and types of artistic decorations appeared. Among the works of art of Uzbekistan and the peoples of Central Asia that have come down to us, there is a particularly large number of artistic works created on the basis of patterns. As a result of a deep, philosophical approach to practical art, the creation of artistic decorative works based on convention, stylization, and symbolism has increased. This historical factor stimulated the rapid development of Uzbek national decorative art, and now our world-famous architectural monuments consist of an amazingly harmonious complex of carving, painting, embroidery, wood carving, goldsmithing and other types of arts.

Текст научной работы на тему «XVIII-XX АСРЛАР БУХОРО ЗАРДЎЗЛИК САНЪАТИНИ БАДИИЙ АҲАМИЯТИ ВА УНИНГ ИЛМИЙ ТАҲЛИЛИ»

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

XVIII-XX АСРЛАР БУХОРО ЗАРДУЗЛИК САНЪАТИНИ БАДИИЙ АХДМИЯТИ ВА УНИНГ ИЛМИЙ ТА^ЛИЛИ

Шукурова Лобар Шербаевна,

ФарFOна давлат университети "Тасвирий санъат" Кафедрасининг укитувчиси, санъатшунослик фанлари буйича фалсафа доктори (phd) E-mail: lobar.shukurova.87@mail.ru

АННОТАЦИЯ

Улкамиз заминидаги тарихий цатламларни цазишлар натижасида топилган ёдгорликларнинг гувоулик беришича, инсоннинг жисмга бадиий ишлов бериши усулида буюм яратиш фаолияти тош асридаёц бошланган булиб, асрлар оша уозиргача узлуксиз давом этиб келмоцда. Бундай фаолият натижасида келиб чицадиган эстетик-бадиий идрок цобилияти кишиларда оламни, нарса ва уодисаларни, атроф-мууитдаги шакллар ва рангларни турфа шакл-шамоилда цайтадан акс эттиришга уавас уйзотади. Шакл ва рангларнинг стиллаштирилган тасвирларини яратиш шу тарица келиб чициб, уз навбатида одамларнинг кундалик турмушларидан урин ола бошлади. Натижада бадиий безакларнинг хилма-хил шакллари ва турлари пайдо булди. Узбекистон ва умуман Марказий Осиё халцларининг бизга етиб келган санъат асарлари орасида нацшлар асосида яратилган бадиий асарлар алоуида куп сонни ташкил этади. Амалий санъатга чуцур, фалсафий ёндошиш натижасида шартлилик, стиллаштириш, рамзийликка асосланган бадиий безак асарлари яратиш кучайган. Ушбу тарихий омил узбек миллий безак санъатининг гуркирабривожланишига туртки булганки, уозирда жауонга машуур меъморчилик ёдгорликларимиз улардаги ганчкорлик, наццошлик, каштачилик, ёзоч уймакорлиги, зардузлик ва бошца турдаги санъатларнинг ажойиб даражада уйзунлашган мажмуасидан иборатдир.

Калит сузлар: Зардузлик, амалий санъат, зар ип, мато, зарбоф кийимлар, тагалак, чор мадохил, гулдузи-заминдузи, даруам, цушбодом, зардузи-гулдузи, гули цалъаги, цучцор шохи.

Зардузлик санъати узок тарихга эга булиб, унинг Кичик Шаркдан Рим империясига кириб келгани хдкида милоддан аввалги I асрда яшаб утган кадимги грек тарихчиси Галикарнаслик Дионисийнинг "К,адимий Рим"

КИРИШ

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

(Римские древности) асарида К,адимги Римнинг 616-579 йиллардаги бешинчи кироли Луций Таквиний Приск (ёки К,адимги Таквиний) тилла ип билан жилоланган кийим кийгани хакида ёзган. Милодий I асрда яшаган кадимги Рим тарихчиси Катта Плинийнинг энциклопедик асарлари оркали хам зардуз кийимлар Кичик Шаркдан Рим империясига кириб келгани маълум. Антик давр тарихчиси Страбоннинг ёзишича, Осиё халклари хашамати билан дастлаб Александр Македонский кушинлари танишганлар. Греклар зардуз кийимлар, уларга кадалган дуру-жавохирлар ва кашта билан безатилган харир матоларни илк бор куриб хайратда колганлар.

АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДЛАР

Марказий Осиёда хам зардузликнинг уша даврларда мавжудлиги 1947 йилда Тошкент вилояти Вревский посёлкаси (хозирда Чиноз туманидаги Олмазор шахарчаси) худудида 1-11 асрларга мансуб археологик топилма -зарбоф кийим билан дафн этилган аёл кабри топилгани билан тасдикланган1.

Абдураззок Самаркандий Хиндистон сафарномаси асарида 1442 йили Шохрух замонида Шимолий Хиндистон билан Хирот уртасида турган элчиларнинг совFалари орасида зарбоф кийимлар борлигини айтиб утган. 1465 йили Ашратхона макбараси хакидаги хужжатларда зарбоф кийимлар хакида баён этиб утган. Хиротда яшаб ижод этган Васфий узининг рисолаларида зарбоф кийимлар ва зардузлик касби туFрисида баён этган.

Хусусан, Бизни кизиктираётган давр Бухоро зардузлигига тухталсак, тадкикотчилар "XIX асрда шахар Бухоро амирлигининг пойтахи эди. Бухоро амирлиги даврида ажойиб шахарда минглаб кули гул усталар ишлаганлар. Бухоро шахрида икки юздан ортик махалла ва гузарлар булиб, уларнинг хар бирида турли касб намоёндалари истикомат килишган. Шахар ахолисининг 25 фоизини хунармандлар ташкил килган. Амир саройида 400 га якин мохир усталар, халк амалий санъати намоёндалари: ажойиб тукувчилар, зардузлар, мисгарлар, кандакорлар, кулоллар, заргарлар, хаттотлар, гиламбофлар, уймакорлар, наккошлар ва каштадузлар ишлаганлар. Бу борада Бухоро асрлар буйи хунармандларнинг машаккатли мехнати натижасида, халк санъатининг хар бир тури юксак профессионалликка эришган" дея таъкидлайдилар2.

Хозирда зардузлик анъанавий тарзда аёлларга хос санъат эканлиги хакида тушунча мавжуд. Аммо, амирлик даврида мохир зардузлар асосан айнан эркак

1Народное декоративное искусство Советского Узбекистана. Текстиль. - Ташкент: Издательтство Академии наук Узбекской ССР, 1954. - С. 179.

2 Жумаев ^.Ж. XIX аср охири - XX аср оошларида Бухоронинг анъанавий каштадузлик санъатн: санъатшунослик фан. ном. ... дисс. - Тошкент. 2003. - Б.4.

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

кишилар булган. Хусусан, уста зардуз Н.Аминов отаси амир Абдулахадхон саройида зардузлик килган Аминжон Мажидовнинг хотираларига асосланиб ёзишича, амир саройида ушбу касбни мукаммал эгаллаган 300 нафар зардуз фаолият юритган3. Ушбу амир устахонаси Бухоро зардузлигининг умумий маркази булиб, албатта, биринчи галда амир ва унинг оиласи эхтиёжи, амир томонидан тортик килинувчи совFалар хамда оз микдорда булсада бозорга хам чикарилган4.

НАТИЖАЛАР

Юкорида кайд килинган сабабларга кура, хозирда юртимизнинг музейларининг зардузликка оид эспонатларининг асосий кисмини XIX аср урталари ва XX аср бошларида тикилган маетитлар сулоласи даврига оид зардузи кийимлар ташкил килади.

Зардузлик накшлари зардузлар тилида гул ва барг накшлари узининг алохида номларига эга. Масалан, "гули чорбарг" (турт япрокли гул), "гули шишбарг" (олти япрокли гул), "гули хаштбарг" (саккиз япрокли гул), "лолагул" ва хоказолар. ЯпроFи саккизтадан ортик булган гуллар "гули садбарг" - юз япрокли гул ёки "гули кошFарий" - кашкаргул деб аталган. Кенг хажмдаги гуллар "гули косагул" ёки "гули калъаги" дейилган. Барг тури ва сонига караб: "яккабарг" - дона-дона япроклар, "дубарг" - жуфт япрок, "себарг" -учталик япроклар, "барги мажнунбед" - мажнунтол япроFи, "барги шуллукий" -зулуксимон япрок ва хоказолар. "Кучкор шохи" шаклини эслатувчи "тагалак" усули хам кенг кулланилиб, ундан кашталарнинг орасидаги буш колган тагзаминни тулдиришда фойдаланилган.

Куплаб геометрик куринишдаги накшлар хам даставвал ислимий асосга эга булган. Хусусан, турт баргли япрокгул накши кунгирадор пештокни эслатувчи "чор мадохил" (турт дарвоза, "мадохил" арабча - кириш дегани), бир япрокгул накши иккинчисига устма-уст туширилгани "чор мадохили дурун ба берун" дейилган5.

Бухоро зардузлик санъати XIX аср урталаридан кайта такланиб, ушбу аср охирларида анча юксалган. Хусусан, XIX аср урталарида усталар заррин накшлар билан фон орасидаги мутаносибликка эътибор беришган булишса, аср охирларига келиб безак хашамлиги устивор була бошлаган6.

3Аминов Н. Биз зардузлармиз. -Тошкент: Узбекистон, 1981.- Б. 6.

4Аминов Н. Биз зардузлармиз. -Тошкент: Узбекистон, 1981.- Б. 7.

5Гончарова П.А. Золотошвейное искусство Бухары. - Ташкент: Издательство литературы и искусство имени Гафур Гуляма, 1986.- С. 38.

6Ахмедов Э.Я. XIX аср иккинчи ярми - XX аср Бухоро тасвирий санъати шаклланиши ва ривожида анъанавий маданиятнинг ахамияти: санъатшунослик фанлари номзоди дисс. ... -Тошкент, 1993. - Б. 64.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

МУХОКАМА

Хусусан, хозирда Бухоро Давлат Музей Курикхонасида сакланаётган, XIX аср урталарида тикилган бинафшаранг духобали этикнинг юкори кисми ок бахмал, астари адрасдан булиб, "гулдузи-заминдузи" усуллар кулланилган. "Гулдондан усиб чиккан" мураккаб ислимий композицияга "дархам" ва "бодоми шохнок" накши туширилган. Замини "тагалак" усулида, бодом накшлар эса "мавжи чашми булбули шиштаи" ва "шош холи якмавжа"

кашта турлари билан бежирим тулдирилган.

Кулутапушак - соч уримларини коплаб турадиган узун думга ухшаш Fилофли бош кийими булиб, уни ёши катта аёллар кийганлар. Гилофнинг тагидаги икки-уч жойига кадалган тугмалар сочларни ёйилиб кетишидан саклаб турган. Бухоро Давлат Музей Курикхонаси фондидаги XIX аср охирига мансуб яшил духобали кулутапушак "зардузи-гулдузи" усулида кашталаниб, чуккисида "чоргул" накши, Fилофдаги "бутагул" каштасида "кушбодом" накшлари бор. Чеккаларидаги хошия йули "кандори чор бахягий" каштасида, "гулдон" ва "бодом" накшлари эса "мавжичашми булбул шиштаи", "мавжи чор дар чор" кашта усулларида тулдирилган. Гардиш чеккаларига ипак ипдан жияк тикилган.

ХУЛОСА

Зардузлик Бухорода тахминан XIX аср урталаридан 1920 йилгача расмий жихатдан сарой санъати хисобланган. Шахарда тайёрланадиган зардуз буюмларнинг деярли аксариятига буюртмачи булган амирлик саройи йуколгач, Совет хукумати урнатилиши хамда ахолининг бадавлат катлами катаFOн килиниши окибатида зардуз буюмларга талаб кескин пасайиши зардузлик устахоналари ёпилишига сабаб булган. Уз навбатида, зардуз усталар тирикчилик килиш максадида хунармандчилик артелларига бирлашиб, асосан майда буюмлар тайёрлашга киришишган.

Бухоронинг ушбу "шохона" касб эгалари учун кийин давр юзага келишига карамасдан, баъзи зардуз усталар касбига содик колган холда уз билим ва тажрибаларини ота-мерос хунар сифатида фарзандларига ургатиб келишган. Аммо, киска вакт ичида зардузлик санъати хам Совет хукумати назарига тушиб, ушбу хунарнинг мохир усталарига яна талаб кучайган.

Давлатимиз томонидан берилаётган эътибор сабаб, хозирги кунда зардузлик янада гуллаб яшнаган санъат сохаларидан бирига айланмокда. Амирлик даври зардузлиги услублари сакланиб колган холда, замон талаби билан уЙFунлашиб, уз ривожланишида давом этмокда.

Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES):

1. Народное декоративное искусство Советского Узбекистана. Текстиль. -Ташкент: Издательтство Академии наук Узбекской ССР, 1954. -179 с.

2. Жумаев К,.Ж. XIX аср охири - XX аср оошларида Бухоронинг анъанавий каштадузлик санъатн: санъатшунослик фан. ном. ... дисс. - Тошкент. 2003. - 155 б.

3. Аминов Н. Биз зардузлармиз. -Тошкент: Узбекистан, 1981.- 55 б.

4. Русский биографический словарь: Изд. под наблюдением председателя Императорского Русского Исторического Общества А.А.Половцова. - Санкт-Петербург: тип. И.Н.Скороходова, 1902. - Т.13. С.112-113.

5. К,иличев Р.Э. XIX асрнинг иккинчи ярми -ХХ аср бошида Бухоро шахрида хунармандчилик: Тарих фанлари номзоди дисс. ... Тошкент, 1997. - 185 б.

6. Гончарова П. А. Золотошвейное искусство Бухары. - Ташкент: Издательство литературы и искусство имени Гафур Гуляма, 1986. - 112 с.

7. Ахмедов Э.Я. XIX аср иккинчи ярми - XX аср Бухоро тасвирий санъати шаклланиши ва ривожида анъанавий маданиятнинг ахамияти: санъатшунослик фанлари номзоди дисс. ... - Тошкент, 1993. - 225 б

8. Буроновнинг Б. О. XIX асрнинг охири - XX асрнинг бошларида Бухоро тураржой меъморлигида накш санъати: Санъатшунослик фанлари номзоди дисс. ... - Тошкент, 2007. - 141 б.

9. Содикова Н. Узбек миллий кийимлари XIX- XX асрлар. - Тошкент: Г.Гулом нашриёти, 2006. - 192 б.

10. Турсунов С.Н. Узбекистон жанубий худудларида маданий ва амалий санъат ёдгорликлари тарихи. - Термиз: Сурхон-нашр, 2017. - 288 б.

11. Shukurova, L. (2023). SPECIAL ASPECTS OF APPLIED ART IN THE ARCHITECTURE OF THE BUKHARA EMIRATE OF THE XVIII-XIX CENTURIES. Science and innovation, 2(C12), 19-23.

12. Sherbayevna, S. L. (2020). Bukhara Applied Art In Middle Of XVIII-Early XX Century, During The Mangit Dynasty. The American Journal of Applied sciences, 2(12), 156-159.

13. Sulaymanova, S. (2023). IMPORTANCE OF THE PATCHWORK NEEDLEWORK IN STUDY WHICH HAS GIVEN A BIRTH TO APPLIED ARTS, BASED MUCH ON ANCIENT OLD-TIME TRADITION. Science and innovation, 2(C4), 9-12.

14. Ozodbek, S., Muhammadjon, O. R., & Sevaraxon, S. (2022). MARKAZIY OSIYO XALQLARI TASVIRIY SAN'AT TARIXINING FANDAGI O 'RNI. Research Focus, 7(2), 259-263.

SJIF 2024 = 7.404 / ASI Factor = 1.7

15. Zulfiya, B., & Raxmonali, S. (2022). SAN'ATNING IJTIMOIY HAYOTNING MURAKKAB MUNOSABATLARI BILAN ALOQADORLIGI. Research Focus, 1(2), 296-300.

16. Sohibov, R. (2022). KOMPOZITSIYANING NAZARIY ASOSLARI. KOMPOZITSIYA HAQIDA UMUMIY TUSHUNCHALAR. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2(10-2), 256-259.

17. Nazokat, A., & Abdusalom, M. (2022). THE NATIONAL HANDICRAFTS OF BUKHARA. Research Focus, 1(2), 307-312.

18. Yunusaliyev, M. (2023). GOALS AND OBJECTIVES OF REALISTIC PAINTING. Science and innovation, 2(C12), 31-36.

19. Mamurov, A. (2023). CREATIVE TRADITIONS OF UZBEK NATIONAL POTTERY. Science and innovation, 2(C4), 5-8.

20. Yuldashev, I. (2023). DEVELOPMENT OF PICTORIAL ART AND MINIATURE ART IN CENTRAL ASIA AND THEIR ROLE IN SOCIAL LIFE. Science and innovation, 2(C4), 13-18.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.