Научная статья на тему 'VR-ТЕХНОЛОГИИ В МЕДИЦИНСКОМ ОБРАЗОВАНИИ'

VR-ТЕХНОЛОГИИ В МЕДИЦИНСКОМ ОБРАЗОВАНИИ Текст научной статьи по специальности «Науки о здоровье»

CC BY
141
25
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Медицинское образование / виртуальная реальность / VR-технологии. / Medical education / virtual reality / VR technologies

Аннотация научной статьи по наукам о здоровье, автор научной работы — Коробейникова Анна Николаевна, Демкина Александра Евгеньевна

Цифровизация медицинской отрасли предусматривает внедрение IT-технологий не только в систему здравоохранения, но и в программы подготовки медицинских кадров. Необходимость отработки навыков врача, с одной стороны, и деонтологические и этические аспекты обучения на реальных пациентах, с другой стороны, дали толчок к внедрению в медицинское образование VR-технологий (технологий виртуальной реальности). Неограниченные условия для сюжетного наполнения программ, возможность многократной отработки последовательности манипуляций, снижение нагрузки на преподавательский состав – все эти преимущества VRтехнологий повышают удобство и доступность обучения медицинским специальностям. Однако необходимость дополнительного технического обеспечения, потребность в обучении преподавательского состава и недостаток качественного программного наполнения пока значимо сдерживают широкое использование подобных методик. Накопление соответствующего опыта, появление нового содержательного обучающего материала позволит более глубоко и разносторонне оценить вклад VR-технологий в медицинское образование

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Похожие темы научных работ по наукам о здоровье , автор научной работы — Коробейникова Анна Николаевна, Демкина Александра Евгеньевна

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

VR-TECHNOLOGIES IN MEDICAL EDUCATION

Digitalization of the medical industry provides for the introduction of IT-technologies not only in the healthcare system, but also in medical training programs. The need to practice the skills of a doctor, on the one hand, and the deontological and ethical aspects of training on real patients, on the other hand, gave impetus to the introduction of VR technologies (virtual reality technologies) in medical education. Unlimited conditions for the plot content of programs, the possibility of repeatedly working out the sequence of manipulations, reducing the load on the teaching staff – all these advantages of VR technologies increase the convenience and accessibility of training in medical specialties. However, the need for additional technical support, the need for teaching staff training and the lack of high-quality software content still significantly constrains the widespread use of such techniques. The accumulation of relevant experience, the emergence of new meaningful training material will allow a deeper and more versatile assessment of the contribution of VR technologies to medical education.

Текст научной работы на тему «VR-ТЕХНОЛОГИИ В МЕДИЦИНСКОМ ОБРАЗОВАНИИ»

УДК 378.147.34

Х/И-ТЕХНОЛОГИИ В МЕДИЦИНСКОМ ОБРАЗОВАНИИ

Автор, онктиш! м пцниисиу: Коробейжкова А>Ц, ул. И. Попова, 41, г. Киров, кцивская область, Российская

Фадц»||ия, 61000?, ш1по_Ь0»ОШ4®ящ11лц

Для цкпровшт: Демкима Корсйей^ксва АЛ. УИ-тшалогии вмедициносом о^рйяоялиии // Инновационное разамим враче. 2023. И» 2. С. .1.7-24

Поступила в редакцию: 1 Б.08.2023; поступила после доработтс 20.092023; файла к печати; 05.10.2023

™-ТЕСНЫОЬОС1ЕБ Ш МЕО!СА1- ЕОиСАТЮЫ

А. Е ОялАШа^ д. м. когоЬвутЛсоига-4

ЧппсияВуе Асайэту оГ РтоЕею'югв! ОетеЬртел! ■ООСетАЖЦ-ив1, Шеззквуа йг. 27 а оЯке 3, тот ХЩЯЦ еЛ Якд. ЬвигвкуМипкара! ВМАЯ, Зеуаа|ороС ЯитЬп .ШегаИоп, 299011;

"айелШс апЧ Ргамса! СМса! СМагйг Шдлоакз; аш ТеИтеДся* ТесГичЛовии ей №е ОераПггеШ оГ НеаНГсая; оШеСйуоГ "Сете/ч^ СапИоду впЛ гоогокцу; I. Рорсотз1г,411Ккм,йгскгедюп, Жиаш! Рв1етаиоп,61ЩС12.

Информация об авторах

КороМЬиисовя Анна Николаевна, клл, врач-

кардиолог, КОГКБУЗ "Центр кардиологии и

OHC1D;QOQO-D002-4357-1757

Алга N. KorotMynlkova, Candidate of Medical Science, MD, Center of Canjlology and Neurology, Russian Federation.

ORCD1 OQ DO-OQ 02-4357-1757

Вклад авторов в статью

AJE. Демкина - концепция исследования, корректировка текста.

АЛ. КороБеАникова - сбор и обработка материала.

AiDemldna - concept of research, text correction.

AJJ. Кого bey nikova - collection and processing of

tfiateflals.

1 World Health Organisation. High-Laval .Commission on health employment and economic growth, 2016 |двта обращения 08.07.2023 годе]. Доступно no httpsll www.whoJntyivlVcom-haeg/eny

guidelines: a systematic review by digital health ec collaboration II BMC Med 2019. W.17. P. .139, Л)И0,11Вв/ Sl29W-eie-1370-1

Список литературы

об раза ваши // Наука и школа. 2018. W4.C. 108-117.

612814 doM0.219fifl2913

я. 2019. No 21, Р.

е. 2017. N0. .358, Р.

10.24888/2500-1957-2020-18-2-79-84 Ъ Khan R-, Plainuras J, Johnston B.C, .et al Virtual reality

Rev. 2018. No 8. P. COO08237. dot10.1002/14851858

8. Wong MARE, .Chue 5, Jong M., at al. Clinical Instructors' perceptions of virtual reality In health professionals' cardiopulmonary resuscitation education U SAGE Open Med 2018. No ft P. 20503121187998D. dol:10.1177/2050312118799602

9. Mora C, Stromberga Z., Ralkos A, et ai The effectiveness of virtual and augmented reality In health sciences and medical anatomy II Anat Scl Educ. 2017, No .10. P. 549-59. dofc10-1002/ase.1698

10. Quail HP A, Boyle JJS. Virtual patients In health professions education // Adv Exp Med BloL 20.19. No 1171 P. 25-35. aotl0.1007/97.8-3r030-24281-7_3

11 Bracq M.-S,

^http*// Mt/INT/Englne/Edltor/VR/ 20. Coyne L, Menltt ТА, Pamentor B.L, et al The рай.

SIH .0000000000ООО 34

22. Pottle 1 Virtual reality and medical education // Future Healthc J. 2019. Vol 6, №3. P. .181-185. dot 10J86Wi2019-003e

2020. T. 2, N»2. C.

6-14. dol:ia24075/MTCPb2020007

27. Semeraro F., Rlstagno G., Glullnl G„ et al Virtual reality cardlopi*nonary resuscitation (CPR); Comparison wMi a standard CPR training mannequin II Rasuscltatto. 20.15, No 135. P. 234-235,

2а Кошелен КА, Едигэрян ДА Перспектив

технологий виртуальной стоматологическом овраэовании (овэор литературы) II Вестнмс новых медицинских технологий. 2022. Т. 78, N»2. С. 27-31. dOb 10-24.412/1609-2163-2022-2-27.-31

lmaglr»gequlpment-avervfew

31 Официальный сайт «Kobra simulator» [цата овращения 09.07.2023]. Достугко по ссылке: http://

wwwJtobraslmulator.com/

I World Health Organisation. Hlgh-Lavel Commission on health employment and economic growth, 2010 (cited 2023 July 81. Available from: httpstf/www.who*t/hdi/ com-heeglent

2. Van Way CW 3rd. Thou^its on Medical Education. Mo Med. 2Q17fl14{fi};417.-41B

a Tudor Car L, Soong A, Kyaw BM et aL Health professions digital education on clinical practice guidelines: e systematic review by digital health education collaboration. BMC Mad. 2019; 17! 139. doMO.1188/ 512916-018-1370-1

4. Car J, Caristedt-Duke J, Tudor Car L, et »1 Digital education In heelth professions: the need for Overarching evidence synthesis. J Med Internet Has. 20.19; 21; «12913» dol:10.?iae/1?913

5. Kubanov AA, Mahatova YB, Astahova IV. Virtual reality as a way to modernize Russlsn medical education. National Heelth Care, 2021; 2 (3); 47-54 (In RuasJ, dot

1047093/2713-088XJ021A3.47-S4

8. Azevkh AL Augmented reality and augmented vlrtuallty as types of Immersive technologies. Contliuum. Mathematics. Computer science. Education. 2020; 2 (18): 79-84 (In RussJ.

7. Khan R, Plahouras J, Johnston BC, Et aL Virtual reality simulation training for health professions trainees In gastrcintasthal endoscopy. Cochrane Database Syst Rev. 20.18; & Cd008237. doi.10.1002/

14651 B58.CDQ0B237.puB3

a. Wong MAME, Chua S, Jong M, et aL OlrDcaJ hsuuetors' perceptions of virtual reality In health professionals' cardiopulmonary resuscitation education. SAGE Open Met! 201B; 6: 205031211879960.

9. Mora .G, Stromberga Z, Ralkos A, et aL TltB effectiveness of virtual and augmented reality in health sciences and medical anatomy. Anat Scl Educ. 2017; 10: 549-559. dotl 0.1002/ase.l B 96

10. Quell NPA, Boyle JO. Virtual patients in health professions education. Adv Exp Med BioL 20.18; 1171:2535. OotlO.1007/978-3-030-24281 -7_3

II Bracq M-S, MIchlnov E, Jannln P. VKual reality simulation In Nontechnical skills training lor healthcare

reality in medical education to teaeh empathy. J Mad IJbr Assoc. 2018; 106: 49B-500. flotl 0.5ia5/JMLA2018.518

13. Kuznacova EA, Vklyajklna PM, Tauova DA. Prlmenenle telihnologl vfrtual'noj I dopolnennoj realhosti v obuchani studentov ekonomicheskih speejafnostq. Problamy sovremennogo pedagoglchaskogo obrazovanlya. 2022; 75-4:1SS-157 (h RussJ.

14. Uvarov A.Yu. Tekhnologll vlrtualiwj real'noatl v obrazovarw. Nauka i shkola. 2018; .4: .108-117 On Runs.]. 15 Polovinko EV, Botvineva NYu, Cheboksarav AB. The use of virtual CVR) and augmented (AR) realities In modem school education. Problemy sovremamogo pedagogichaskogo obrazovaniya. 2023; 79 (2): 324-327 (InRussJ.

16. Aizlkulov ASh, InaKova BB, Oanleva MSIu, at aL Perspektlvy slmulyaclonnogo obuchanlya v aveta podgotovki prakt*uymhchego vracha. Molodoj uehenyj. 20.19; .46.128.4); 24.1-244 (In RusaJ.

17. Potapov MP. The rale of simulation aducatlonal technologies In teaching doctors. Higher Education In Russia. 20.19; 28 .(8-9); 138-148. (In RuasJ dot .10.31992/0869.-3617-2019-28-8-9-138-148

18. Henrtch J. High fidelity. Scianca. 2017; 356:810.

19. Unreal Engine VR Moda: Unreal Engine, (cited 2023 July 8]. Available from: https://does.unrealenglne.CDm/ latest/1 WT/Engine/Editor/VR/

20. Coyne L, Marritt TA, Parmantier BL, at aL The past, present, and future of virtual reality to pharmacy education. Am J Pharm Educ. 2019;83(3);74S6. dob 10.5 6B8/ajpe74 S6

21 Bracq MS, Wichioov E, Jaruiin P. Virtual reality simulation In nontechnical skills training for healthcare professionals: a systematic review. Smul Healthc. 2019; .14(3): 188-194. da: 10.1097/S1HL00000000000003.4

22. Pottle J. Virtual reality and the transformation of medical education. Futiae Healthc J. 2019; 6(3): 18M85. dot 107861/fhJ.2016-0036

23. Allcoat D, von MQhlenan A. Learning In virtual reality; Effects on performance, emotion and engagement RBsearch In teaming iacftrtotogtos. 2018; 26; .1.-13, dot 10.25304/rltv2&2140

professionals: a systematic review, fflmul Heattfic. 2019; 24. Kyaw BM Saxena N, Posadzkt P, at aL Virtual reality

14:188-194. dotl0.1007/SIR0000000000000347 for mu, professions education: systematic review and

.12. Dyer E, Swartdander BJ, Gugluccl MR. Using virtual meta-analysis by the digital health education collabora-

Son. J Med Internet Res. 2019; 21{1); e12959. riot 10.2196/12959

25. Blackburn SC, Grlffln SJ. Role of simulation In training tt\e next generation of endoscopists. World J Gaatrohteat Endosc. 2014,- a: 234-239. dofc10^253/wiBe.vfcI6.23d 2a Reznlk £V, Kresnopol'sidJ IA, Pntemklna MN, et al. Using virtual reality technologies to practices the algorithm of emergency medical care. Metodologtye 1 tekhnologlya nepieryvnogo professtonal'nogo obrazovanlya. 2020; 2 (2): B-.1.4 (In RussJ. 27. Semeraro F, RIstagno G, Glullnl G, at al .Virtual reality cardiopulmonary resusdtatton (CPH): comparison with a standard CPR training mannequin. Resusdtatlo. 2015; 135: 234-235.

2a. Koshelev KA, Edlgaryan DA. Prospects to develop the

virtual reality technologies In dental education (literature review). Vesmlk novyh medkJnsktti takhnotogty. 2022^9 12); 27-31 <tn Russ.). dob

1024412/1809-2183-2022-2-27-31

29. Official cite of Morita company. [cited 2023 July flj. Available from: https^/wy«wjnoilta.com/group/an/ products/dlagnostlc-and-liraglngBquIpment-avervlBW

30. Official cite of Moog company, [cited 2023 July 91

dantaWmiJatlon/haptlc-tachnology-ln-the-moog-

31. Official cite of Kobra slmulatlor. [cited 2023 July 91 Available from: http^/wwwjcobraslmulatorxom/ «references

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.