Научная статья на тему 'ВОЯГА ЕТМАГАНЛАРДА ХУЛҚ ОҒИШИНИНГ КЕЛИБ ЧИҚИШИГА ОИЛАВИЙ МУҲИТНИНГ ТАЪСИРИ'

ВОЯГА ЕТМАГАНЛАРДА ХУЛҚ ОҒИШИНИНГ КЕЛИБ ЧИҚИШИГА ОИЛАВИЙ МУҲИТНИНГ ТАЪСИРИ Текст научной статьи по специальности «Психологические науки»

CC BY
207
97
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
шахс / шахс хусусиятлари / хулқ оғиши / девиант хулқ / индивидуал хусусиятлар / психологик муҳит / оилавий муҳит / ғайриқонуний установкалар / оилавий тарбия. / личность / личностные особенности / отклонение поведения / девиантное поведение / индивидуальные особенности / психологическая среда / семейная среда / противоправные установки / семейное воспитание.

Аннотация научной статьи по психологическим наукам, автор научной работы — Ражабова Феруза Позиловна

Мазкур мақолада вояга етмаганларда хулқ оғишининг келиб чиқишига оила муҳитининг таъсири ва унинг ижтимоий-психологик хусусиятлари таҳлили баён этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ВЛИЯНИЕ СЕМЕЙНОГО ОКРУЖЕНИЯ НА ВОЗНИКНОВЕНИЕ ПОВЕДЕНЧЕСКИХ ОТКЛОНЕНИЙ У НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИХ

В статье рассматривается влияния семейной среды и ее социально-психологических характеристик на возникновение поведенческих отклонений у несовершеннолетних.

Текст научной работы на тему «ВОЯГА ЕТМАГАНЛАРДА ХУЛҚ ОҒИШИНИНГ КЕЛИБ ЧИҚИШИГА ОИЛАВИЙ МУҲИТНИНГ ТАЪСИРИ»

Ражабова Феруза Позиловна,

Карши давлат университети "Психология" кафедраси стажёр тадк,ик,отчиси

ВОЯГА ЕТМАГАНЛАРДА ХУЛК ОГИШИНИНГ КЕЛИБ ЧИКИШИГА ОИЛАВИЙ МЩТНИНГТАЪСИРИ

УДК: 159.9: 316.624

РАЖАБОВА Р.П. ВОЯГА ЕТМАГАНЛАРДА ХУЛК, ОГИШИНИНГ КЕЛИБ ЧИЦИШИГА ОИЛАВИЙ МУЦИТНИНГ ТАЪСИРИ

Мазкур маколада вояга етмаганларда хулк ofMmMHMHr келиб чикишига оила мух,итининг таъсири ва унинг ижтимоий-психологик хусусиятлари тах,лили баён этилган.

Таянч суз ва тушунчалар: шахс, шахс хусусиятлари, хулк oFиши, девиант хулк, индивидуал хусусиятлар, психологик мух,ит, оилавий мух,ит, Fайрикoнуний установкалар, оилавий тарбия.

РАЖАБОВА Ф.П. ВЛИЯНИЕ СЕМЕЙНОГО ОКРУЖЕНИЯ НА ВОЗНИКНОВЕНИЕ ПОВЕДЕНЧЕСКИХ ОТКЛОНЕНИЙ У НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИХ

В статье рассматривается влияния семейной среды и ее социально-психологических характеристик на возникновение поведенческих отклонений у несовершеннолетних.

Ключевые слова и понятия: личность, личностные особенности, отклонение поведения, девиантное поведение, индивидуальные особенности, психологическая среда, семейная среда, противоправные установки, семейное воспитание.

RADJABOVA F.P. THE INFLUENCE OF THE FAMILY' ENVIRONMENT TO DEVIANT BEHAVIOR AMONG MINORS

In the article is examined the influence of the family environment and its socio-psychological characteristics on the occurrence of behavioral disorders among minors.

Key words and concepts: personality, personality traits, behavioral deviation, deviant behavior, individual characteristics, psychological environment, family environment, illegal attitudes, family education.

Кириш.

Оиладаги носоFЛом психологик мух,ит ва оилавий тарбияда йул куйилаётган нуксонлар, х,амда таълим жараёнида кузати-лаётган камчиликлар, болалар ва усмирлар яшаётган мах,аллалар х,аёти, уларнинг психологик мух,ити вояга етмаганларда хулк оFишининг келиб чикишига уз таъсирини утказмасдан колмайди.

Инсон одобли ёки одобсиз, олижаноб ёки эгоист, жиноятчи ёки COFЛOM хулкли булиб туFилмайди. Шахсдаги у ёки бу хилдаги хусу-сиятлар ва установкалар кишининг ижтимоий х,аёт фаолияти, уни куршаб олган объектив шарт-шароитлар ва вокеа - х,одисалар таъси-рида вужудга келади. Ушбу шарт - шароитлар ва объектив муносабатлар характери инди-виднинг шахс сифатида шаклланишига асос булиб хизмат килади.

Мавзунинг долзарблиги ва зарурати. Ижтимоий психологияда хулк OFишида оилавий мух,итнинг таъсири бугунги кунда жах,он микёсида долзарб муаммолардан бири булиб, унинг келиб чикишига сабаб булувчи ижтимоий-психологик омилларни аниклаш, вояга етмаганлар уртасида содир булаётган хукукбузарлик ва жиноятчиликларни олдини олиш буйича кенг камровли ишлар олиб борилмокда.

Мацоланинг мацсади - вояга етмаганларда хулк OFишининг оиладаги сабабларини урганиш асосида хулк OFишининг олдини олишга каратилган профилактик чора-тадбирлар тизимини ишлаб чикиш ва уларнинг самарадорлик даражасини илмий психологик жих,атдан асослашдир.

Мацоланинг моцияти. Тадкикотимизда вояга етмаганларда хулк OFишини келтириб чикаришда оилавий мух,итни таъсири алох,ида тадкик килинди. Вояга етмаганларда хулк OFишининг келиб чикиш сабаблари назарий жих,атдан тах,лил килиниб, натижалар эмпирик ёритилган.

Тадцицотнинг объекти - хулк OFишига эга булган вояга етмаганлар (12-17 ёшлилар) уларнинг ота-оналари, кариндош - уруглари, синфдошлари ва укитувчилари томонидан олинган маълумотлар х,амда хулк OFишига эга булган вояга етмаганларнинг укиш, иш ва буш вактлардаги фаолиятлари.

Мавзу буйича олимлар изланишла-рининг цисцача тацлили. Вояга етмаганлар уртасида хулк OFиши муаммосини тадкик килиш борасида куплаб илмий изланишлар олиб борилган булиб, ушбу тадкикотларнинг аксариятида, вояга етмаганлар уртасида содир этилаётган салбий иллатларнинг келиб чикиш сабаблари илмий тах,лил килинади1.

Ижтимоий-гуманитар фанлар сох,асида бир катор мутахассислар ёшлар уртасида содир этилаётган гиёх,вандлик ва алкоголизм, турли хил куринишдаги хулк OFиши иллат-ларининг келиб чикишига сабаб булувчи ижтимоий-психологик омиллар ва уларнинг олдини олиш борасида илмий тадкикот ишла-рини олиб борганлар. Хусусан, З.А.Астемиров, В.Н.Мясищев, Ф.В.Гобичия, К.Е.Игошев, Л.М.Зюбин, А.Д.Глаточкин, Б.Ф.Райский,

E.В.Заика, Б.Т.Кондрашченко, Л.И.Долгова, Г.Г.Бочкарева, Э.Б.Мельникова каби бир катор тадкикотчилар уз тадкикотларида вояга етмаганлар уртасида юзага келаётган хулк OFишининг ижтимоий-психологик муаммола-рини, хусусан болалар психологиясига макро ва микро мух,итнинг таъсири ва унинг жино-ятчилик хулкининг келиб чикишидаги урни, ёшларда хулк OFиши келиб чикишининг асо-сий сабаб ва мотивлари х,амда вояга етмаганлар уртасида хулк OFишининг олдини олишга каратилган чора-тадбирлар туFрисида фикр-мулох,азалар юритишга х,аракат киладилар.

Г.М.Андреева, А.С.Белькин, Ю.В.Гербеев, И.А.Невский, А.В.Завалюк, А.Жумабоев, А.М.Долгова каби бир катор педагог олимлар, Л.И.Божович, А.А.Вдовченко, Г.Г.Бочкарева, И.П.Башкатов, А.Н.Леоньтев, Н.Д.Левитов,

F.Б.Шоумаров, Э^озиев, В.М.Каримова, Б.М.Умаров, З.Ф.Камалетдинова, Б.Т.Кондрашченко, Н.А.СоFинов, Г.Тулаганова, Э.Кулжонов, Н.Комилова каби психолог олимларнинг таъ-кидлашларича, болаларнинг онги, хулки х,амда фаолияти мазмунини уларни куршаб олган мух,ит белгилайди. Манбалардан маъ-лум булишича, Узбекистонда вояга етмаганларда хулк OFиши ва жиноятчилик хулкини илмий урганиш буйича бошка фанлар син-гари психологик йуналишда х,ам салмокли

1 Умаров Б.М. Тарбияси OFир болалар ва улар хулк-атворидаги OFишларнинг келиб чикиш сабаблари. (Услу-бий кулланма). - Тошкент: "Алокачи" нашриёти, 2008. 64 бет.

илмий тaдкикoт ишлapи oлиб бopилгaн-лиги кузaтилaди. Ушбу тaдкикoтлapдa вoягa eтмaгaнлap ypтacидa coдиp этилaëт-^н кoнунбузapликлapнинг ижтимoий - п^-xoлoгик, этнoпcиxoлoгик вa индивидуaл-пcиxoлoгик oмиллapи хaмдa вoягa eтмa-гaн жинoятчи шaxcи пcиxoлoгияcи, acoциaл xулк, бoлaлap вa ycмиpлap жинoятчилигининг ca6a6 вa мoтивлapи хaмдa вoягa eтмaгaнлap жинoятчилигини oлдини oлиш бopacидa биp Karop муaммoлapни илмий жихaтдaн тaхлил килиш^ хapaкaт килинaди1.

Myaллиф олиб 6opraH тaдrçик1отнинг aсосий мaзмyни:

Taдкикoтимиздa вoягa eтмaгaнлapдa oилa мухитининг xулк oFишини кeлтиpиб чикapишдaги ижтимoий-пcиxoлoгик xуcуcи-ятлapини aлoхидa тaдкик килишгa хapaкaт килдик. Бундa вoягa eтмaгaн шaxcнинг ^и-минoгeн мухит^ ниcбaтaн дeфopмaциялa-шувни вa ушбу дeфopмaциялaшувнинг yзигa xoc xуcуcиятлapи, яъни микpo мухит xapa^ тepиcтикacи, унинг илгapиги xулк-aтвopи вa ушбу xулк-aтвopнинг кoнунбузapлик xулки билaн мocлиги, улapнинг aлoкacи мaнтикий жих^^н тaхлил килиш нaтижaлapидaн oлин-^н мaълумoтлapдaн фoйдaлaндик. Шунинг-дeк, тaдкикoтимиздa вoягa eтмaгaнлapдa xулк oFишининг ^либ чикишидa oилa мухитининг тaъcиpини ypгaниш мaкcaдидa УЗИМИЗ тoмo-нимиздaн ишлaб чикилгaн ижтимoий-пcиxoлoгик cУpoвнoмaдaн (ИПС) фoйдaлa-нилди.

Мaълумки, вoягa eтмaгaнлapдa xулк oFишининг кeлиб чикиши вa ижтимoий мухит Уpтacидa yзигa xoc тaъcиp дoиpacи мaвжуд-диp. Ушбу y3apo тaъcиp мexaнизми нaзa-pимиздa уч xил кypинишдa нaмoëн бyлaди. Биpинчидaн, нocoFлoм ижтимoий мухит билaн шaxcнинг y3apo aлoкaлapи ycмиpлapдa ижoбий кapaшлapнинг caлбийлaшувигa oлиб кeлca, иккинчидaн шaxc вa нocoFлoм ижти-мoий мухит Уpтacидaги y3apo aлoкa киши^ ижтимoий мeъëpлapгa тyFpи кeлмaйдигaн муaйян йул йypикни, xуcуcaн Faйpикoнуний вaзифaлapни бaжapиш бyйичa poллapни тaкcим этaди. Учинчидaн эca Faйpикoнуний

1 Шoумapoв F.Б. Bсягa eтмaгaн жинсятчилap билaн ишлaшнинг пcиxслсгик мacaлaлapи. II Taълим тизимидa пcиxслсгик xизмaт: муaммслap, eчимлap. Tepмиз, 2002. - Б. 9-13.

йул - йypиклap вa poллap тaкcимoти ycмиpдa acтa-ceкин ижтимoий мухит тaлaб вa мeъëp-лapигa ниcбaтaн дeфopмaциялaшувнинг кeлиб чикишигa caбaб бyлaди. Ушбу дeфopмaция-лaшув шaxc xулкидa yзигa xoc yзгapишлapни кeлтиpиб чикapaди. Шунинг учун хaм xулк oFишигa эгa бyлгaн бoлaлap вa ycмиpлapнинг aкcapият киcми ижтимoий мухитгa ниcбaтaн дeфopмaциялaшув пoFoнacидa бyлaдилap.

Уcмиpлapдa ижтимoий мухитгa ниcбaтaн бyлгaн дeфopмaциялaшувнинг юзaгa кeлиши вa улapдa ижтимoий пoзициянинг мaвжуд бyлмacлиги ëки тycaтдaн йу^лишлиги ^к-тaбдaн хaйдaлиш, oилaдa нocoFлoм мухитнинг мaвжудлиги, ишидaн, якин кишиcидaн мaхpум булиш) уз нaвбaтидa нoкoнуний, нoaxлoкий пoзициянинг шaкллaнишигa oлиб кeлaди. Яъни, туpли xил Faйpикoнуний, нoaxлoкий гуpухлapгa кушилиш, peфepeнт гуpухлapнинг тaшкил этилишигa caбaб бyлaди.

Шу бoиcдaн жинoятчилик кyчacигa киpa бoшлaгaн ycмиp кyпинчa мaктaбни тaшлaйди, yзичa иш^ киpмoкчи бyлaди, купчилиги эca умумaн фoйдaли мaшFулoт билaн шуFуллaнмaйдилap.

Кузaтишлapимизгa кapaгaндa, xулк oFишигa эгa бул^н бoлaлap вa ycмиpлapнинг aкcapият ^ми ижтимoий фoйдaли мaшFулoтлapдa Kaтнaшмaйди, гaзeтa, жуpнaл ëки бaдиий aдa-биëтлap Укишмaйдилap. Укигaнлapидa хaм yзигa xoc кизикишлap (pacмлap, cуд мaтepи-aллapи, эълoнлap вa бoшкaлap) билaн чeклa-нaдилap. Улapдa тeaтpгa тушиш, дapcлик вa бaдиий китoблap укиш бyйичa кypcaтгич дapaжacи aнчa пacт бyлaди. Аммo кинoтe-aтp, видeoбap, диcкoклублapгa кaтнaшиш дapaжacи aнчa юкopилиги кузaтилaди. Ушбу-лapдaн кypинaдики, ижтимoий фoйдaли мaшFулoт билaн шуFуллaниш, китoб, гaзeтa укиш, тeaтpлapгa бopиш ycмиpлapдa ижти-мoий фoйдaли, ижoбий пoзициялapнинг вa уcтaнoвкaлapнинг пaйдo бyлишигa oлиб кeлaди. Акcинчa хoлaтлapдa эca бoлaлap вa ycмиpлap xулкидa caлбий пoзиция вa у^-нoвкaлapнинг шaкллaнишигa имкoният яpa-тилaди. Бундaн кeлиб чикиб aйтиш мум-кинки, ижтимoий мухит вoкea-хoдиcaлapи вa шapт-шapoитлapнинг ycмиpлapгa тaъcиp этиши улap xулк-aтвopи мaзмунини бeлгилaб бepaди. Агapдa ижтимoий мухитдaги вoкea -Xoдиcaлap вa шapт-шapoитлap ycмиpгa ижo-

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM / СOBPЕMЕННOЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 11 (96)

бий таъсир этса усмир хулкида ижобий хис-латлар, аксинча х,олатларда эса салбий хис-латлар, Fайриконуний установкалар шак-лланаЭмпирик тацлил. Вояга етмаган хулк OFишига эга булганлар туFрисидаги маълу-мотлардан маълум булишича, улар уз фаоли-яти давомида доимо паст даражаларни кулга киритиб келишган. Масалан, мактабда ёмон укишган, ишда умумий тартиб ва коидаларни бузишган, ахлокий талаб ва меъёрларга риоя килишмаган, катталар ва тенгкурлари билан доимий равишда низолар, келишмовчили-кларга боришган ва бошкалар. Шунингдек, бундай болалар ва усмирларда аклий ривож-ланиш ва муайян фаолиятга нисбатан катъий кизикишнинг йуклиги х,олати х,ам кузатилади.

Микромух,ит х,исобланган оила мух,ити х,ам болалар ва усмирларда жиноятчи-лик хулкининг келиб чикишига катта таъсир курсатади. Шу боисдан биз куйида вояга етма-ганларда хулк OFишининг келиб чикишида оила мух,итининг урни масаласига кенгрок тухталиб утамиз.

Маълумки, жамиятимизнинг ижтимоий-иктисодий тараккиёти фукароларнинг билимдонлигига, акл-заковатига, маънавий ва ахлокий жих,атдан юксаклигига боFЛикдир. Инсондаги ушбу хислатлар оилада, оила мух,итида шаклланади. Шунинг учун х,ам оила-нинг мух,им вазифаларидан бири фарзанд-ларни х,ар томонлама баркамол инсон килиб тарбиялаш булиб х,исобланади.

Хуш бугунги узбек оиласида ана шу мух,им вазифа кандай уддаланаяпти? куйида ана шу масалалар туFрисида батафсил тухталиб утамиз.

Маълумки, оила ижтимоий институт сифа-тида х,озирги пайтда бир катор узгаришларни бошдан кечирмокда. У бугун жуда куплаб таъсирлар куршовида колмокда. Хусусан, иктисодий инкироз, ижтимоий, маданий, маънавий ва х,укукий мазмуннинг сусайиши, оила-вий ажримларнинг купайиши ва бошкалар оилавий тарбия таъсирчанлигининг сусайи-шига олиб келади. Булар уз навбатида оилавий мух,итнинг бузилишига, фарзандлар тар-биясидаги нуксонларнинг келиб чикишига замин яратмокда. Окибатда оилавий мух,итга, оилавий тарбияга боFЛик булган болалар ва усмирлар жиноятчилиги курсатгичи ортиб бормокда.

Тадкикотларимизнинг курсатишича, болалар ва усмирлар уртасида содир этилаёт-ган конунбузарликларнинг - 60% дан ортиFи бевосита ёки билвосита оилавий мух,итнинг носоFЛомлигига боFЛик ^олда содир этилмокда.

Оилаларда носоFЛом психологик мух,итнинг мавжудлиги оилавий муносабатлар нохуш-лиги, оилавий ажралишлар, ота-оналардан бирини йуклиги, оилавий тарбиядаги йул куйилаётган нуксонлар, х,амда оиланинг тар-биявий таъсирга эга эмаслиги х,олати болалар ва усмирларда хулк OFишининг келиб чикишига таъсир курсатмокда.

Тадкикотимиз натижаларининг

курсатишича, болалар ва усмирлар уртасида хулк OFишининг келиб чикишида "оилада фарзандлар тарбиясига эътиборнинг сусайиши ва улар фаолиятини назорат килмаслик" (38,3%) асосий омиллардан бири сифатида намоён булади.

Оилада етарлича тарбия курмаган болалар турмуш кийинчиликларидан кокилади. Турли хил низоли вазиятларга дуч келади. Тарбиясизлик усмирни яхши уртокларидан, давралардан айиради. Окибатда усмир учун бирдан-бир йул носоFЛом хулкли усмирлар даврасига кушилиб кетиш булиб колади.

Оилавий тарбияда примитив (эскир-ган номаъкул) усуллардан фойдала-ниш. (24,4%) Бундай тарбия усулида тарбия ута каттиккуллик, авторитар, болалар-нинг фикр ва карашларини инобатга олмас-лик асосида олиб борилади. Бундай усулда болаларни тарбиялашнинг нотуFри эканли-гини бугун х,аётнинг узи курсатмокда. Чунки, бугунги ёш мустакил фикрлашга интилувчан, уз карашларига эга булган, аклан етук ёшлар-дир. Бундай ёшлар билан х,исоблашишлик, уларнинг фикр ва мулох,азаларини эшитиш, керакли жойларда маслах,ат бериш яхши натижалар беришлигини унутмаслигимиз керак.

Оилавий тарбияда куполлик, андишасиз-лик, ^акорат, дук-пуписа ва жисмоний жазо-лаш сингари усуллардан фойдаланиш купинча болалар ва усмирларнинг уйдан кочишига, бирон иш килиб куйиб ота-онасидан куркканидан кучаларда дайдисираб юри-шига, каерлардадир тунаб колишига олиб келади. Бундай болалар оила мух,итига нис-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 11 (96)

бaтaн ижтимoий пcиxoлoгик дeзaдaптaция-лaниш жapaëнигa дуч кeлaдилap. Окибaтдa узи^ мaъкул бyлгaн oилaдaн тaшкapи ^ух ëки кyчa мухитини кaбул килaди. Бу мухит узининг xapaктepигa ^pa, бoлaгa caлбий ëки ижoбий тaъcиp килиши мумкин. Афcуcки, нocoFлoм мухит пcиxoлoгияcигa эгa бyлгaн кyчa мухити бoлaлapгa куп хoлaтлapдa caлбий тaъcиp кypcaтaди.

Оилaвий тapбиядa бoлaлap вa ycмиp-лapнинг ëш вa индивидуaл-пcиxoлoгик xуcу-cиятлapини инoбaтгa oлмacликлapи хoлaти кyпинчa кyзлaгaн тapбиядa тecкapи нaтижa бepaди. Айнaн ушбу xуcуcиятгa бoFлик бyлгaн жинoятлap тaдкикoтимиздa 21,9% ни i<ypca^.

Мaълумки, бaлoFaт ëши хиcoблaнгaн (1114 ëш дaвpидa) ycмиpлик дaвpидa кecкин пcиxoфизиoлoгик yзгapишлap coдиp бyлaди. Ушбу yзгapишлap кyпинчa ycмиp pухиятигa Xaм тaъcиp yткaзaди. Бу ycмиpдa тaжaнглик, cepзapдaлик, инжиклик, тaъcиpлaнувчaнлик Xoлaтлapининг кeлиб чикишигa caбaб бyлaди. Уcмиp pухий дунëcидa пaйдo бул^н бундaй yзгapишлap бaлoFaт дaвpи утиши билaн биp мeъëpгa кeлиб кoлaди. Шунинг учун бaлoFaт ëши дaвpидa oтa-oнaлap ycмиpлap тapби-яcигa aлoхидa эътибop бepишлapи, улapдa кeчaëтгaн пcиxoфизиoлoгик yзгapишлapни Xиcoбгa oлишлapи мaкcaдгa мувoфикдиp. Кyпинчa oилaвий тapбиядa бoлaлapнинг ëш вa индивидуaл-пcиxoлoгик xуcуcиятлapи-нинг инoбaтгa oлинмacлиги улapнинг нoтyFpи, ëмoн йyллapгa киpиб кeтишлapигa caбaб бyлaди. Шу бoиcдaн oтa-oнaлap oилaвий тap-биядa, фapзaндлapи билaн бyлaдигaн Luaxcna-papo мунocaбaтлapдa, улap билaн муoмaлa Kилишдa шaxc вa ëш дaвpи xуcуcиятлapини Xиcoбгa oлгaн хoлдa иш тутcaлap oилaвий тap-биянинг caмapacи юкopи булишлигини тaъ-кидлaш ypинлидиp.

Юкopидaгилapдaн кypинaдики, бoлa-лap вa ycмиpлapдa xулк oFишининг кeлиб чикишигa тaъcиp этувчи oилaвий тapби-ягa бoFлик бyлгaн oмиллap opacидa '^a-oнaлapдa фapзaндлap тapбияcигa дoиp билимлapнинг eтapли эмacлиги" (15,4%) Xoлaти яккoл куз^ тaшлaнди.

Taдкикoтимиз нaтижaлapидaн мaълум бyлишичa, oтa-oнaлapдa бoлaлapнинг ëш вa пcиxoлoгик xуcуcиятлapи вa oилaдa бoлa-

лapни миллий pухдa тapбиялaш тyFpиcидaги билимлapнинг eтишмacлиги хaмдa oилaдa фapзaндлapни тapбиялaш жapaëнидa миллий кaдpиятлapдaн фoйдaлaниш бopacидa йул кyйилaëтгaн кaмчиликлap бoлaлap тapбия-cидa жиддий нукcoнлapнинг ^либ чикишигa caбaб бyлмoкдa.

Taдкикoтлapимиз нaтижaлapидaн мaъ-лум бyлишичa, oилaдa бoлaлap тapбияcидa Kapиялapнинг иштиpoк этмacлиги хoлaти хaм бoлaлap тapбияcигa caлбий тaъcиp кypcaтaди. Аxиp xaлкимиз «кapиcи 6op уйнинг - пapиcи 6OP» дeб бeжизгa aйтмaгaн. K1apиялapнинг биpинчидaн, дeяpли уйдa бyлишлapи бoлaлap билaн дoимo мулoкoтдa бyлишгa, улap фao-лиятини дoимo нaзopaт килиб туpишгa oлиб кeлca, иккинчидaн улapдaги хaëтий тaжpибa-нинг куплиги бoлaлap тapбияcидa мухим ypин тутaди.

Мaълумки, yзбeк xaлки жудa бoй мaъ-нaвий, мaдaний кaдpиятлapгa эгa. Анa шу Kaдpиятлap, уpф-oдaтлap, pacм-pуcумлap вa тapбия уcуллapи opкaли бoбoлapимиз, мoмoлapимиз фapзaндлapини тapбиялaб вoягa eткaзишгaн. Миллий кaдpиятлap pухидa тapбиялaнгaн фapзaндлap oдoб-axлoкдa, a^-зaкoвaтдa, мeхp-oкибaт вa xaлкпapвapликдa, жacуpлик вa мapдликдa нoм кoзoнгaн.

Хaбapингиз 6OP, xaлкимиз узoк йиллap мoбaйнидa eвpoпaчa туpмуш тapзини бoши-дaн кeчиpди. Биp нeчa минг йиллик уpф-oдaтлap, pacм-pуcумлap, aнъaнaлap вa миллий тapбия уcуллapи ypнигa eвpoпaчa тapбия мaдaнияти киpиб кeлди. Улap бaъзaн тaзйик opкaли хaм киpитилди. Нaтижaдa xaлкимиз тapиxaн шaкллaнгaн бoй мaдaний вa мaънa-вий мepocидaн, oилaвий тapбия уcуллapидaн aйpилди.

Нaзapимиздa бундaй хoлaт бугунги кундa yзбeк oилaлapидa тapбия caмapacигa Kaйcидиp мaънoдa caлбий тaъcиp кypcaтди. Нaтижaдa oилaвий тapбиянинг тaъcиpчaнлик poли пacaйди. Отa-oнa вa бoлaлap ypтacидaги мунocaбaтлap кecкинлaшди. Оилaлapдa мeхp-oкибaт, кичиклapгa иззaт, кaттaлapгa хуpмaт йyкoлa бoшлaди. Бу oxиp oкибaт aтpoфгa, жaмиятгa хaм тaъcиp этa бoшлaди. Шу бoиc-дaн бyлca кepaк, бугун кyчa-кyйдa ëшлapнинг узини тутишлapи, муoмaлa мунocaбaтлapи бaъзaн кишининг Faшини кeлтиpaди.

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM I СOBPЕMЕННOЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 11 (96)

Кузатишларимизга караганда, оилаларда ота-она х,амда фарзанд уртасидаги муноса-батларда х,ам узига хос самарасиз усуллар-дан фойдаланилмокда. Жумладан, ота-оналар баъзан фарзандларига ута-даражада мех,р куядилар. Уларни асраб авайлайдилар, эъзоз-лайдилар. Уларга гард юктирмасликка х,аракат киладилар. Айтган ёки истаган нарсаларни мух,айё килишга интиладилар.

Бир карашда ота-онада шундай килса нима килибди дейсиз. Аммо ота-оналарнинг болаларга бундай муносабатлари бола-ларда салбий хислатларнинг шакллани-шига олиб келмокда. Ота-онаси томонидан курсатилаётган бундай муносабат натижасида болада манманлик, бировларни менсимаслик, тайёрга-айёрлик, мех,натнинг кадрига етмас-лик, сабр-токатсизлик каби салбий хислат-лар пайдо булмокда. Бундай хислатларга эга булган болаларда узбек халкига хос булган мех,натсеварлик, олижаноблик, узгаларни хурмат ва эъзозлаш, мех,натнинг кадрига етиш хислатлари шаклланмайди. Шунингдек, уларда мактанчоклик, бировларнинг устидан кулиш, ночорлигини юзига солиш одатлари х,ам куза-тилади.

Бундай рухда тарбияланган болалар муам-моли вазиятларда мустакил фикр юри-тиш, муайян карорларга келиш борасида х,ам кийинчиликларга учрайдилар. Бундай-лар уз тенгкурлари билан келиша олмас-ликлари, дустлари доирасининг торлиги туфайли купинча тенгдошларидан яккаланиб колишликлари билан ажралиб турадилар.

Юкоридагилардан хулоса килиб айтиш мумкинки, ижтимоий мух,итнинг COFЛOMЛИГИ ва оилавий тарбиядаги изчиллик болалар ва усмирларда хулк 0FИШИ келиб чикишининг олдини олишда мух,им омил х,исобланади.

Мацола юзасидан назарий ва эмпирик натижаларга таяниб, цуйидаги хулоса-ларни чицариш мумкин.

Вояга етмаганлар уртасида хулк 0FИШИ ва уни олдини олиш буйича урганишнинг ах,воли, хулк 0FИшига эга булган болалар ва усмирларнинг ёш ва индивидуал-психологик хусусиятлари, улар шахси, Fайриконуний установка ва кизикишларнинг вояга етмаганларда хулк 0FИшининг келиб чикишига таъсир этиши х,амда вояга етмаганлар уртасида хулк 0FИШИ ва уни олдини

олишнинг ижтимоий-психологик омилларини урганиш натижаларига асосланиб, куйидаги хулосаларга келдик:

1. Тадкикотимиз натижаларидан маъ-лум булишича, хулк 0FИшига эга булган вояга етмаган шахсига хос булган хусусият-лар сифатида асоциаллик, психик бекарорлик, импульсивлик, узгарувчан ва енгил харак-терлилик, куз^алувчанлик, ^иссиётга бери-лувчанлик, гипертимлик, аффектга мойиллик ва шу кабилар кузатилади. Шунингдек, болалар ва усмирларнинг ёш даври инкирозлари хусусан, усмирлик ёши даври инкирози, утиш даври кийинчиликлари, уларнинг психофизи-ологик тараккиётидаги нотурFунлик, акселерация жараёнлари, гедонистик (узгача усул-лардан завк-шавк олиш, лаззатланиш) пси-хологияси, гурух,ланиш реакцияси ва карама-карши нуктаи назар реакциясининг намоён булиши ва бошкалар хулк 0FИшининг келиб чикишига таъсир курсатади.

2. Вояга етмаганлар уртасида хулк 0FИШИ ва уни олдини олишнинг ижтимоий-психологик омилларини урганиш натижаларига кура, вояга етмаганларда хулк 0FИШИ макро- ва микро мух,итдаги, жумладан оила, мактаб, мах,алла, ишлаб чикариш жамоала-ридаги носоFЛом психологик мух,ит, жамият-даги ижтимоий, иктисодий шарт-шароитнинг ва турмуш тарзининг ёмонлиги, ижтимоий мавкеи даражаларининг пастлиги таъсирида келиб чикади.

3. Вояга етмаганларда хулк 0FИшининг келиб чикишига сабаб булувчи оилавий омилларга кура, «ота-оналарнинг оилада фарзандларига нисбатан ка^р-^азаб асосидаги муносабат юритишлари», «эркинлик бериш асосидаги тарбия усулида», «тарбияда изчил-ликнинг йуклиги», «оилада носоFЛом психологик му^итнинг мавжудлиги», «оилада фар-зандлар тарбиясига эътиборнинг сусайиши», «ота-оналарнинг жамият ахлок нормаларига зид булган хулкка эга булишлари», «оилада моддий-маиший шарт-шароитнинг етарли эмаслиги» кабилар кузатилади. Шунингдек, «оилавий тарбияда эскирган примитив усул-лардан фойдаланиш», «болалар тарбиясига кекса, нуроний кишиларнинг жалб этилмас-лиги», «тарбияда миллий кадриятлардан фой-даланилмаслик», «ота-оналарнинг билим савияси пастлиги, дунёкарашининг тор-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2020, 11 (96)

лиги», «педагогик-психологик билимлари-нинг етарли эмаслиги» холатлари хам бола-лар ва усмирларда хулк оFишининг келиб чикишига таъсир курсатади.

4. Вояга етмаганларда хулк оFишининг сабаблари сифатида «оилада носоFлом мухитнинг мавжудлиги», «ота-оналарнинг болалар тарбиясини уз холига ташлаб куйиш ва улар фаолиятини назорат килмасликлари», «болалар ва усмирларнинг зарарли одат-ларга берилишлари», «уз хатти-харакатларини бошкара олмай колиш ва импульсивлик» ва бошкалар намоён булади.

Тавсиялар.

Болалар ва усмирлар уртасида хулк оFиши ва улар тарбиясидаги бузилишларнинг олдини олишда куйидагиларга эътибор каратиш максадга мувофикдир:

• вояга етмаганлар уртасидаги хулк оFиши келиб чикишининг асосий сабаблари сифатида "болалар ва усмирлар фаолиятини назорат килмаслик", "оилада бола тар-

биясига эътиборнинг сусайиши" кабилар намоён булганлигидан келиб чикиб, оилада ва оиладан ташкарида болалар ва усмирлар фаолиятини, буш вактларида нима билан шуFулланаётганлигини назорат килиш ва оилада болалар тарбиясига эътиборни кучайтириш максадга мувофикдир.

• носоFлом хулкли оилаларни аниклаш, уларда тарбияланаётган болалар ва усмирлар ах,волидан хабардор булиб туриш;

• моддий-маиший шароитнинг етарли эмаслиги вояга етмаганларда хулк оFишининг келиб чикишига таъсир этишини хисобга олиб, бундай оилаларга махаллий хокимият, ижтимоий таъминот ва хайрия жамFармалари томонидан моддий ёрдамлар бериб туришни ташкил этиш;

• ота-оналар, катта ёшдаги кишилар ва укитувчиларнинг болалар ва усмирларга нисбатан кулланилаётган каттиккул, купол ва адолатсиз муносабатларига бархам бериш.

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикасининг "Ёшларга оид давлат сиёсати туFрисида"ги Конуни, 2016 йил 14 сентябрь. - Узбекистон Республикаси конун хужжатлари туплами, 37-сон, 426-модда.

2. Божович Л.И. Изучение мотивации поведения детей и подростков. - М.: «Педагогика», 1972. - 349 с.

3. Бабаев М.М. Исследование возрастных психологических особенностей и проблема ответственности несовершеннолетних правонарушителей // Государство и право, 1968. - № 3. - С. 123-126.

4. Воспитание трудного ребёнка: дети с девиантным поведением. под. ред. М.И. Рожкова. - М.: гуманит. изд. центр «ВЛАДОС», 2003 г.

5. Девиантное поведение детей и подростков. 2-е издание. - М.: издательство «Гау-деамус», 2007. - 346 с.

6. Клейберг Ю.А. Психология девиантного поведения: Учеб. Пос.- М.: ТЦ «Сфера» при участии «Юрайт - М», 2001. - С. 7-40.

7. Камилова Н.Т. Особенности самооценки подростков с девиантным поведением. Авт. реф. канд психол. наук.. - Ташкент, 2001. - С.18.

8. Умаров Б.М. Тарбияси оFир болалар ва улар хулк-атворидаги оFишларнинг келиб чикиш сабаблари. (Услубий кулланма) - Тошкент: "Алокачи" нашриёти, 2008, 64 бет.

9. Шоумаров F.Б. Вояга етмаган жиноятчилар билан ишлашнинг психологик маса-лалари. // Таълим тизимида психологик хизмат: муаммолар, ечимлар. Термиз, 2002. - Б.9-13.

10. Fозиев Э^. Успиринлар ахлоки ва рухияти. Оила этикаси ва психологияси. - Т.: "Укитувчи", 2000. - Б.33-38.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.