Научная статья на тему 'Вопрос гендерного равенства в управлении'

Вопрос гендерного равенства в управлении Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
73
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
государство / сообщество / управление / гендерное равенство / внешний вид / способности / мышление. / state / community / governance / gender equality / appearance / ability / thinking

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Х. Джаббарова

В статье отмечается, что вопросы гендерного равенства в Узбекистане получили развитие в новом тысячелетии. Как известно, решение гендерных проблем зависит от развития страны в целом, роста ее международного престижа. В то же время роль и статус женщин в развитии общества, семьи, детей, соседства и сообщества занимают особое место. В обществе и в семье равенство мужчин и женщин в системе управления иллюстрируется примерами.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The issue of gender equality in governance

The article notes that the issues of gender equality in Uzbekistan have developed in the new millennium. It is well known that the solution of gender problems depends on the development of the whole country, the growth of its international prestige. At the same time, the role and status of women in the development of society, their special place in the family, children, neighborhood and community are highlighted. In society and in the family, the equality of men and women in the system of governance is illustrated by examples.

Текст научной работы на тему «Вопрос гендерного равенства в управлении»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

The issue of gender equality in governance

H. JABBAROVA1

Samarkand State Institute of Foreign Languages

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received June 2021 Received in revised form 20 June 2021 Accepted 15 July 2021 Available online 15 August 2021

Keywords:

state,

community,

governance,

gender equality,

appearance,

ability,

thinking.

The article notes that the issues of gender equality in Uzbekistan have developed in the new millennium. It is well known that the solution of gender problems depends on the development of the whole country, the growth of its international prestige. At the same time, the role and status of women in the development of society, their special place in the family, children, neighborhood and community are highlighted. In society and in the family, the equality of men and women in the system of governance is illustrated by examples.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Бош;арув фаолиятида гендер тенглик масаласи

АННОТАЦИЯ

Калит сузлар:

давлат,

жамоа,

бош;арув,

гендер тенглик,

;иёфа,

;обилият,

тафаккур.

Ма;олада Узбекистонда гендер тенглиги сари силжиш масалалари янги минг йилликда узига хос тарзда ривож-ланганлиги баён этилади. Маълумки, гендер муаммоларини ечиш билан бутун мамлакатнинг ривожланиши, унинг хал;аро обрусининг ошишига боглик; эканлиги далиллар асосида курсатилади. Шу билан бирга жамият тара;;иётида аёлларнинг урни ва мав;еи, оила, фарзанд, мах,алла ва жамоада алох,ида уринга эгалиги ёритилган. Жамият ва оилада, бош;ариш тизимида эркаклар ва аёлларнинг тенглиги мисоллар ор;али ёритилган.

1 Lecturer, Samarkand State Institute of Foreign Languages, Samarkand, Uzbekistan

Вопрос тендерного равенства в управлении

АННОТАЦИЯ

Ключевые слова:

В статье отмечается, что вопросы гендерного равенства в Узбекистане получили развитие в новом тысячелетии. Как известно, решение гендерных проблем зависит от развития страны в целом, роста ее международного престижа. В то же время роль и статус женщин в развитии общества, семьи, детей, соседства и сообщества занимают особое место. В обществе и в семье равенство мужчин и женщин в системе управления иллюстрируется примерами.

государство, сообщество, управление,

гендерное равенство,

внешний вид,

способности,

мышление.

Бугунги кунда дунё хамжамияти хотин-;изларнинг инсоният тара;;и-ётидаги урнини тугри англаган холда хал;аро механизмларни яратишга хам харакат ;илмо;да. БМТ Бош Ассамблеяси томонидан 1979 йил 18 декабрда "Хотин-;излар ху;у;лари камситилишининг барча шаклларига бархам бериш тугрисида"ги Конвенциянинг ;абул ;илинганлиги фикримизнинг далилидир. Мазкур Конвенция хотин-;излар ва эркакларнинг амалдаги тенглигига эришиш, яъни гендер тенгликни таъминлаш, уз ху;у;ларидан амалда фойдаланиш масалаларига богли; булган муаммоларни ани;-равшан белгилаган асосий хужжатдир.

Конвенцияда белгиланган муаммолар куп;ирралилиги билан ажралиб туради. Унда турли шаклда намоён буладиган камситишларга бархам бериш муаммоларининг долзарблиги ани;лаб берилганлиги билан бирга, хотин-;изларнинг тенг ху;у;ли инсон сифатида мав;еини ошириш, унингсиёсий, ижтимоий-и;тисодий ва маданий ху;у;лари, эркак билан тенг ху;у;лиги, оналик лаё;ати билан богли; мухим ;оидалар акс эттирилган. Хал;аро мажбуриятларни бажариш барча погоналарда ;онунлар ва норматив-ху;у;ий хужжатларни такомиллаштириш, уларнинг амалга оширилишини ани; мониторинг ;илиш ва хал;аро - ху;у;ий актларнинг имплементациясини назорат ;илишни талаб этади. Мамлакатимизда гендер тенгликни таъминлашга оид хал;аро-ху;у;ий хужжатларни миллий ;онунчиликка уйгунлаштириш ор;али мустахкам ху;у;ий асослар яратилмо;да.

Хотин-;изларнинг эркаклар билан бир хил хуку; ва эркинликларга эга булишининг, оналик ва болалик билан богли; давлат сиёсати юритилаётгани, хотин-;изларнинг ижтимоий хаётдаги мав;еини кучайтириш, сиёсий фаоллигини ошириш, давлат ва жамият бош;арувидаги иштирокини кенгайтириш билан богли; олиб борилаётган ишлар алохида эътиборга лойи;.Хотин-;излар ху;у;-ларини химоя ;илишнинг таъсирчан институционал тизими бу вакиллик хокимиятидир. Вакиллик хокимиятининг барча даражадаги депутатлари вазифаси и;тисодий усишни инсон тара;;иёти билан боглаш, уларнинг узвийлигини таъминлашдан иборатдир. Президентимиз томонидан хотин-;изларнинг парламентдаги аъзолиги кейинги йилларда икки баробарга ортганлигининг хал;аро минбардан таъкидлангани хам бежиз эмас.

Бугунги кунда мамалакатимизда гендер тенглик буйича институционал асослар хам кенгайтирилмо;да. Айни пайтда, Узбекистон Республикаси Олий Мажлисининг Сенати таркибида аёллар ху;у;ларини таъминлаш ва камситишнинг

xap к;aндaй шaклигa бapxaм бepиш бyйичa миллий кoнyнчиликдa хaлкapo cтaндapтлapни yЙFyнлaштиpиш билaн шyFyллaнyвчи янги Xoтин-;излap вa гeндep тeнглик мacaлaлapи ;yмитacи тaшкил ;илинди. X,aкикaтaн xaм, мaмлaкaтимиз axoлиcининг 49 фoизини хoтин-;излap, ;apийб 64 фoизини 30 ëшгaчa болтан xora^ ;излap тaшкил этap экaн, aлбaттa бу йyнaлишдa aлoxидa дaвлaт cиëcaти oлиб бopишгa тyFpи кeлaди. Maмлaкaтимиздa гeндep тeнгликни тaъминлaш вa aëллapнинг ижтимoий тypмyш шapoитлapини яхшилaш, oилa институтини xap тoмoнлaмa ;yллaб-;yввaтлaш вa pивoжлaнтиpиш, aëллap xyкyклapи гамситилиши-нинг бapчa шaкллapигa бapxaм бepиш бyйичa yмyмэътиpoф этилгaн хaл;apo нopмaлapни миллий к^нун xyжжaтлapигa имплeмeнтaция ;илиш, шyнингдeк, aëллap хукукий мaдaниятини oшиpиш кaби йyнaлишлapдa кaтop aмaлий ишлap oлиб бopилди.

Инcoннинг pивoжлaниш жapaëни узлуксиз 6ули6, жaмиятнинг cиëcий, иктиcoдий, ижтимoий, мaънaвий, мaдaний xaëтидa иштиpoки нyктaи нaзapидaн кишилap имкoниятини мyнтaзaм paвишдa кeнгaйтиpилишидaн ибopaт. Инcoн учун эpкин тaнлaш имкoнияти унинг pивoжлaниши шapти 6ули6, aйни пaйтдa у жaмиятининг энг oлий мaкcaдлapидaн биpини ифoдaлaйди. Бoшкa им^ният-лapдaн фoйдaлaнишгa ëpдaм бepyвчи энг acocий имкoниятлap opacидa yчтacи aжpaлиб тypaди. Бyлap yзoк вa coFлoм yмp кeчиpиш, билим oлиш вa тypмyшнинг мyнocиб дapaжacини тaъминлaй oлaдигaн мoддий фapoвoнликкa эpишиш имкoниятидиp. Инcoннинг pивoжлaниши инcoнийлик жaмиятининг acocий мaзмyни вa мaвжyдлик шaклидиp. Инган фaoлиятининг бapчa тypлapидa тapaккиëтнинг зaмoнaвий бocкичи инcoнни нaфaкaт ижтимoий pивoжлaниш мapкaзигa кУяди, бaлки тapaккиëт нaтижaлapининг yнгa хизмaт килишини тaкoзo этaди.

Ривoжлaнишнинг энг дoлзapб мyaммoлapидaн биpи тeнгликкa эpишишдиp. Бyндaн икки юз йил aввaл бypжyaзия инкилoблapи тaъcиpи ocтидa xyкмдop-лapнинг вa фyкapoлapнинг тeнгcизлиги ëки эpкaклapнинг хoтин-кизлap ycтидaн Xyкмpoнлиги хyдo тoмoнидaн бeлгилaнгaн дeб xиcoблaнaдигaн aнъaнaвий кapaшлapи cycaя бoшлaди, oзoдлик вa бapчa oдaмлapнинг тeнглиги Foялapи тapкaлa бoшлaди. Xoтин-кизлapнинг жaмиятдaги poли вa мaкoми тyFpиcидaги кapaшлapдa yзгapишлap coдиp бyлa бoшлaди.

^йд этилгaнидeк, pивoжлaниш жapaëнини дyнë axлининг яpмидaн купини тaшкил этaдигaн хoтин-кизлap иштиpoкиcиз тacaввyp этиб бyлмaйди. Xaлкapo тaшкилoтлap фaoлиятидaги кaттa тaжpибaтaxлили эpкaклap вa хoтин-кизлap тeнглигигa эpишиш, кaмбaFaлликни йу; килиш вa xap биp инcoннинг тyлaкoнли pивoжлaниши учун шapт-шapoитлap яpaтиш бyйичa биp нeчa acocий хyлocaлapни чикapиш имкoнини бepди. Teгишли paвишдa эpкaклap вa хoтин-кизлap ypтacидa тeнгликкa эpишиш pивoжлaниш дacтypлapигa axoли кaнчaлик тули; жaлб этилгaн бyлca, pивoжлaниш жapaëни шyнчaлик caмapaли, нaтижaлapи эca бapкapop бyлaди. Шу caбaбли, XX acpнинг 70-йиллapидaн бoшлaнгaн "Xoтин-кизлap pивoжлaнишдa" xapaкaти хoтин-кизлap билaн ишлaшгa вa yлapни pивoжлaниш дacтypлapигa, caмapaли вa дapoмaд кeлтиpyвчи фaoлиятгa жaлб этишгa кapaтилгaн.

Биpoк, pивoжлaниш aмaлиëтининг тaxлили шуни кypcaтдики, хoтин-кизлap кyпинчa pивoжлaниш жapaëнидaн чeтдa кoлaди вa xaттo yндa иштиpoк этгaн тaкдиpдa xaм лoйиxaлapи нaтижaлapи бу жинcлapгa тypличa тaъcиp кypcaтaди.

Бундай таъсирнинг энг якдол далили сифатида кишлок хужалигини микрокредит-лашни ривожлантириш булиб колди. Бир томондан, дала ишларини бажариш, хосилни йигиб-териш ва айни пайтда бундай фаолиятни уй-рузгор ишлари, куп сонли оила аъзоларини парвариш ;илиш билан бирга олиб боришга мажбур булган аёллар зиммасидаги мажбуриятлар ортиб борди. Иккинчи томондан, хотин-кизларнинг ривожланиш лойихаларидан оладиган ;ушимча даромади эркаклар тасарруфига утиб борган. Одатда, эркаклар оила эхтиёжлари тугрисида кайгуришдан йиро; булиб, даромадни уз билганларича тасарруф этган. Шундай зиддиятли вазият вужудга келганки, статистик маълумотларга кура, оилаларнинг умумий даромади даражаси ошганлигини курсатса, амалда хотин-;изларнинг ривожланиш жараёнига жалб этилиши натижасида хотин-;излар ва болалар ахволи ёмонлашган. Шу тари;а хотин-;изларнинг ривожланишда иштирокига ёндашувни ;айта куриб чи;иш ва ривожланиш лойихаларини хотин-;излар ва болалар ахволига салбий таъсирини енгиб утиш зарурати вужудга келди. Шу ма;садда хотин-;излар ва эркакларнинг турлича зарурият ва эхтиёжларини ажратишга йуналтирилган янги услубиётлар ишлаб чи;илмо;да. Ривожлантириш лойиха-ларининг эркаклар, хотин-;излар, усмирлар, ;арияларга ва бош;аларга таба;алаш-тирилган таъсирини урганишга багишланган тад;и;отлар инсоният ривож-ланишининг ижобий ва салбий омилларини батафсил куриб чи;иш, тенгсизлик манбаларини ани;лаш ва ривожланишдаги тенг булмаган тарзда иштирок этишга олиб келувчи сабабларни бартараф этиш усулларини топиш имконини беради.

Гендер концепциясига мувофи; ривожланиш буйича фаолиятда "Хотин-;излар ривожланишда" ("Women in Development") шиоридан "Гендер ва ривожланиш" ("Gender and Development") шиорига утиш амалга оширилди. Ахоли-нинг турли гурухларининг ижтимоий роллари ва узига хос талабларига мос равишда ривожланиш буйича фаолиятда иштирок этишига нисбатан гендер ёндашувнинг кулланилиши ривожланишнинг гендер стратегиясини ишлаб чи;иш имконини берди. Шу тари;а "Гендер атамаси - хар кандай жамиятда эркак ва аёлжинсига хос булган шахсга нисбатан англашиладиган хатти-харакатлар вануктаи назарлар бирлигидир. Гендер ёндашув эркаклар ва аёллар уртасидаги биологик ёки жисмоний фаркларга эмас, балки мазкур фаркларга жамият томонидан бериладиган маданий ва ижтимоий ахамиятга асосланади" [1:15].

Мамлакатимизда сунгги йилларда аёлларнинг давлат бош;арув органларида ю;ори лавозимларни эгаллаш борасидаги улушлари ортмокда. Зеро, Узбекистон Республикасининг "Хотин-кизлар ва эркаклар учун тенг хукук хамда имкониятлар кафолатлари тугрисида"ги конуннинг 17-моддасида бу куйидагича белгилаб куйилган: "17-модда. Давлат хизматидаги лавозимларни эгаллаш учун танловларда хотин-кизлар ва эркакларнинг тенг равишда иштирок этиши" [2]. Гендер тенглик XXI асрда ривожланиш сохасида БМТ максадларига эришиш борасида принципиал жихатдан ахамиятли омилдир. Шунга мувофик тарзда гендер ёндашувларнинг такомиллаштирилиши ва жорий этилиши ижтимоий адолат, инсон ривожланиши-нинг тенг хукуклилиги ва баркарорлилигига эришиш йулида асосий масала булиб колмокда. БМТ томонидан куйилган масалаларнинг самарали тарзда ижро этиш йулларини излаш янги гендер ёндашувларни ишлаб чикишга олиб келди. Хусусан, Gender mainstreaming (баъзан "гендер мажмуавий ёндашув" деб таржима килинадиган) каби янги ёндашув хар кандай режалаштирилаётган тадбирни

бaxoлaш жapaëнини уз ичигa oлaди. Бу xap кaндaй peжaлaштиpилaëтгaн тaдбиp, жyмлaдaн coxaлapдa вa бapчa дapaжaлapдa кoнyн лoйиxaлapини, cтpaтeгиялap вa дacтypлapни yлapнинг хoтин-кизлap вa эpкaклapгa эxтимoл тaъcиpи нyктaи нaзapидaн ишлaб чикилиши кaмpaб oлaди. Лeкин тapaккиëт, кoнyнлap билaн xaм яшaшни тaлaб килaди. Уpф-oдaтлap шyнчaки ypф-oдaт булгани учун эмac, бaлки инcoн шaъни вa кaдp-киммaтини yлyFлaгaни, тypмyшини кyлaй килгaни, мyнo-caбaтлapни yЙFyнлaштиpгaни билaн кaдpлидиp. Ижoбий ypф-oдaт вa aнъaнaлapни инcoнни кaмcитyвчи вa тaxкиpлoвчи иллaтлapдaн фapклaшдa ypтaдa фaкaт биp мeзoн тypaди. У xaм бул^ инcoн шaхcи вa унинг xyкyклapидиp.

Дaвлaт хизмaтидaги лaвoзимлap, шу жyмлaдaн paxбapлик лaвoзимлapини эгaллaш учун тaнлoвдa хoтин-кизлap вa эpкaклapнинг тeнг paвишдa иштиpoк этиши тaъминлaниши ^pa^ Дaвлaт opгaнлapининг кaдpлap хизмaтлapи зиммacигa тaнлoв кoмиccиялapигa нaфaкaт тaнлoвдa иштиpoк этaëтгaн шaхcлap -нинг мaълyмoти вa кacбий тaйëpгapлиги тyFpиcидaги мaълyмoтлap, бaлки дaвлaт хизмaтининг тeгишли лaвoзимлapидa ишлaëтгaн хoтин-кизлap вa эpкaклap ганининг ниcбaти тyFpиcидaги мaълyмoтлapни xaм тaкдим этиш мaжбypияти юклaтилaди. Шyнгa yхшaш мaълyмoтлap хoтин-кизлap вa эpкaклap учун тeнг хукук xaмдa имкoниятлapни тaъминлaшгa дoиp чopa-тaдбиpлap кypиш учун дaвлaт хизмaтчилapини aттecтaциядaн утгазиш, хизмaт бyйичa кyтapиш мacaлaлapини xaл килишдa дaвлaт opгaнлapининг кaдpлap хизмaтлapи тoмoнидaн тaкдим этилaди. Дapxaкикaт, вилoятимизнинг KaттaкypFoн тyмaнини aëл xoким бoшкapaëтгaни ëки Hypoбoд тyмaнидa aëл пpaкypop фaoлият юpитaëтгaни фикpимизнинг ëpкин дaлилидиp. Aëлгa им^ният вa вaкoлaт бepиш, уни фaoллaштиpиш жaмиятни янaдa paxм-шaфкaтли, инcoнпapвap вa мaъpифaтли килaди. ^нун шу мaкcaддa кaбyл килинмoкдa. Tapихгa нaзap галшк, инcoният цивилизaцияcининг xaммa бocкичлapидa xaм эpкaк paxбapлapнинг дaвлaт бoшкapyви ишидa хoтин-кизлapнинг юкcaк aкл-идpoки вa дoнo мacлaxaтлapидaн ypинли фoйдaлaниб кeлингaнлигигa гyвox бyлaмиз. Бyнгa yтмишдaги мoмoлapимизнинг xaëra, кypcaтгaн жacopaти вa фидoйиликлapи як^л миcoл бyлa oлaди. Чyнoнчи, Tyмapиc тeнгcиз aкл-зaкoвaти, шижoaти билaн юpтимиз тyпpoFигa бocтиpиб киpгaн бocкинчилapни дaф этгaн бул^, Aмиp Teмypгa дaвлaт ишлapини бoшкapишдa Бибихoним дoимo мacлaxaтгyй булгани тapихдaн мaълyмдиp. Буюк пoдшox Зaxиpиддин Myxaммaд Бoбyp xaм бутун yмpи дaвoмидa дaвлaт бoшкapyвидa aëл шaхcиятигa юкcaк эътибop билaн ^para^ Ундa хoтин-кизлap кaдp-киммaтини жoйигa куйиш, иззaт-xypмaтлapини бaжo кeлтиpиш устун бултн, зapyp бyлгaндa ЦyтлyF Hигopхoним, Э^н Дaвлaтбeгим, Xoнзoдaбeгим вa бoшкa aëллap билaн дaвлaт ишлapи мyaммoлapигa oид мacaлaлap бaмacлaxaт aдo этилгaн, yлapнинг фикpлapи инoбaтгa oлингaн. Бoиcи, aëллapдaги мyoмaлa мaдaнияти, тинглaш мaxopaти, узини тия билишлик, вaфo вa caдoкaт, ceзгиpлик, aдoлaт-пapвapлик, oшкopaлик, ^мимийлик, хyшмyoмaлaлик, тyFpиcyзлик, жaвoбгapлик, нaфocaт, мacъyлият кaби инcoний фaзилaтлap yлap тимгалининг acocини тaшкил этгaн. Бугунги кyндa xaм бoшкapyв вa paxбapлик мyaммoлapи билaн шyFyллaнyвчи бapчa фaнлap, жyмлaдaн, пcихoлoгия фaнидa бoшкapyв coxacигa oид бapчa мacaлaлapни жaмият pивoжлaниши нyктaи нaзapидaн ypгaниш, кopхoнa, тaшкилoт вa мyaccacaлapни бoшкapишнинг янaдa caмapaлиpoк ycyллapини ишлaб чикиш, зaмoн тaлaблapигa тyлa жaвoб бepa oлaдигaн, бoшкapyв мaxopaтигa эгa бултн

Science

рахбар кадрларни тайёрлаш муаммолари билан шугулланиш долзарб масалага айланди. Айни;са, рахбарликдаги гендер фар;лар, жинсий ижтимоийлашув, стереотиплар, эркак ва хотин-;из рахбарларнинг шахсий сифатлари, бош;арув-чилик имкониятлари, хотин-;изларни самарали рахбарлик фаолиятига тайёрлаш, замонавий аёл рахбарнинг ижтимоий-психологик ;иёфа-сини яратиш масалалари психология фани сохасида ;атор тад;и;отлар олиб боришни та;озо этмо;да.

Хулоса ;илиб айтадиган булсак, муста;илликка эришилгач, Узбекистонда хотин-;излар шароитини яхшилаш ва гендер тенгликни таъминлашга ;аратилган изчил тадбирлар олиб борилмо;да. Бугунги кундаги энг мух,им вазифа бу -Узбекистоннинг хар бир аёли уз ху;у;ларини англаган холда уларга эга булиши, фойдаланиши учун барча чора-тадбирларни куришдан иборатдир.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ:

1. Бойченко Л.Д. ООН и права женщин: история и современность. (Бойченко Л.Д. БМТ ва хотин-;излар ху;у;лари: тарих ва хозирги пайт).

2. Гендер муносабатлари назарияси ва амалиётига кириш. Т., 2007.

3. Каримова В. Ижтимоий психологияда хотин-;излар рахбарлиги муаммоси-нинг урганилиши. // "Р81хо^1уа", БухДУ: 2011, 2-сон. - Б. 12-13.

4. Махмудов И. Бош;арув психологияси. - Т.: "УиЫА^-РЯШТ" МЧЖ, 2006. -

5. Теория и методология гендерных исследований. Курс лекций. Воронина О.А. «Универсиализм и релятивизм культуры в конструировании гендерной системы». М., 2001. - С. 15.

6. Шамиева О. Рахбар аёллар шахсининг ижтимоий-психологик хусусиятлари. / Психол. фанл. номз. автореферат. - Т., 2000. - Б. 21.

7. Язиев Э. Социально-психологический портрет современного руководителя Республики Узбекистан. // «Мир образования - образование в мире», М.: 2013, -№ 4. - С. 87-94.

Б. 232.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.