Научная статья на тему 'ВКЛАД ШКОЛЫ, РОДИТЕЛЕЙ И ОБЩЕСТВА В ВОСПИТАНИЕ ПОДРОСТОКОВ'

ВКЛАД ШКОЛЫ, РОДИТЕЛЕЙ И ОБЩЕСТВА В ВОСПИТАНИЕ ПОДРОСТОКОВ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
49
15
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
СЕМЬЯ / ШКОЛА / ОБЩЕСТВО / РОДИТЕЛИ / ПОДРОСТОК / ВОСПИТАНИЕ / ОБУЧЕНИЕ / ДЕТИ / FAMILY / SCHOOL / SOCIETY / PARENTS / NEW GENERATION / UPBRINGING / EDUCATION / CHILDREN

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Ошимова М.М., Одинаева А.С.

Если не поднять вопрос о роли семьи и школы в обществе, то не возможно воспитать интеллектуально-здоровое подрастающее поколение. Для этого в воспитание подростка надо вовлечь родителей и педагогов.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

HE CONTRIBUTION OF THE SCHOOL, PARENTS AND SOCIETY IN TEENAGER’S TRAINING

If we want to bring up the health-intellectual generation, first of all we must think about role of the family and school in society. For this, it is necessary to involve the parents and pedagogues - teachers in upbringing.

Текст научной работы на тему «ВКЛАД ШКОЛЫ, РОДИТЕЛЕЙ И ОБЩЕСТВА В ВОСПИТАНИЕ ПОДРОСТОКОВ»

THE ACTIVITIES OF THE EXTRA-CURRICULAR WORK IN THE CREATIVE WORK OF

STUDENTS

The author of the article collected a lot of information about the interactive learning of extracurricular and extracurricular activities. She points out that extracurricular activities not only enhance the knowledge gained in the classroom, but also reveals the ability and development of moral qualities of students.

Keywords: collective, extraneous, technology, feature, friend, capability, theft, deduction, child.

Сведения об авторе:

Рамазонова Раджабгул Сулаймоновна - кандидат педагогических наук, преподователь кафедры общей педагогике Таджикского государственного педагогического университета им. С. Айни. Тел: +(992)918230146

Курбонов Абдурахим Махмадюнусович - старший преподаватель кафедры электрификация и автоматизация сельского хозяйство Таджикского аграрного университета им. Ш.Шохтемур Тел:(992)934125345 почта kam8184@mail.ru

About the authors:

Ramazonova Rajabgul Sulaiymonovna - Candidate of Pedagogical Sciences, teacher in the Chair of the General Pedagogy of Tajik State Pedagogical University named after S. Ayni. Phone: +(992)918230146

Qurbonov Abdurahim Mahmadyunusovich - Senior lecturer in the Department of

electrification and automation of agriculture of Tajik Agrarian University named after Sh. Shotemura. Tel.:(992)934125345, e-mail: kam8184@mail.ru

САХМИ МАКТАБ, ОИЛА ВА Ч,ОМЕА ДАР ТАЪЛИМУ ТАРБИЯИ НАСЛИ НАВРАС

Ошимова М.М., Одинаева А.С.

Донишкадаи давлатии забон^ои Тоцикистон ба номи С. Улугзода

«Сахифахри таърих гувохц медщанд: миллатхое, ки фаъолиятхои камназир, диловарихри бемисол ва илму хикмати пурифтихорро ба цахрниён ба ёдгор гузоштаанд, масъулияти циддии тарбияи насли наврасро ба душ гирифта буданд. Онхо медонистанд, ки тарбияи солим ва таълими дурусти насли наврас минбаъд боиси ифтихори ацдодон хохад шуд».

Эмомали Рахмон.

Мактаб фазандони миллатро тарбия мекунад. Бинобар ин ахли чомеа дар тарбияи авлоди кишвар бетараф буда наметавонад. Барои ба ин масъалаи нихоят мухим, ки поягузори чомеа мебошад, бештар таваччух додани чомеа аз намояндагони мардумй, иттифокхои касаба сар карда то шурои занон ва саркорону сардорони чои кори падару модарони кудакон зарур аст. Дар тарбияи солими насли наврас вахдат, хамкорй, мадади гамхоронаи мактаб, оила ва ахли чомеа багоят макоми мухим дорад. Бахри бунёди чунин такягохи боэътимод мактаб эхтиёчи зиёд дорад ва махз мактаб метавонад барои чунин хамкорй заминаи устувор гузорад.

Чунин хамкории муштараки мактабу ахли оила хануз аз синфхои ибтидой, аниктараш кабл аз ба мактабоии талабагони синфи якум сурат мегирад, лекин афсус, ки омузгорони мо тамоман ин чихати педагогию психологиро ба назар намегиранд.

Омузгоре, ки дар соли нави тахсил бо талабагони синфи якум сарукор карданй аст, кабл аз шуруи корхои мактабй бояду шояд бо волидайни хар як кудак иртибот гирад, маълумотхои зарурй ба даст орад. Вай зимни сухбат бо волидайн ва мушохидахо бо шароиту сатхи зисту зиндагонии хонандагон шинос шуда, бо кудак дар тамос мешавад, ба мактаб омадан, мизоч, рафтор, хулк, захираи лугавии онхоро тахминй аз санчиш мегузаронад.

Агар бача аз кудакистон ба мактаб ояд, бо мураббии у хам мусохиб мешавад, завку шавки мактабравй, зехну кобилият, тайёрии таълимии уро санчида муайян мекунад. Хамаи ин маълумотхо барои накшаи фаъолияти минъбаъдаи у басо зуруранд. Барои дуруст тарбия кардани бача пеш аз хама майлу хохиш доштан лозим аст. Омузгор, ки одами навро тарбия мекунад, пеш аз хама бояд худи у намуна бошад. Омузгор бояд дорои дониши амик ва сохиби махорати баланди

пeдaгoгй буда, кacби худ ва бaчaгoнpo дуст дopaд. Дap бapoбapи xaмин вай бoяд ниcбaт ба obxo cepтaлaбy катъй, ycтyвopy caxirapy бoaдoлaт бoшaд ва фaъoлияти бaчaгoнpo мyшoxидa кapдa тaвoнaд, дap байни obxo o6p^ ва иззату эъгибop дoштa бoшaд.

A.С.Мaкapeнкo гyфтa буд, ки ocoнтapин ycyли aлoкaи мактаб 6o oилa худи xoнaндa мeбoшaд. Афзалияти ин ycyл дap on мeбoшaд, ки бача тaлaбxoи мyaллимpo кабул кapдa, oBxopo дap oилa xaм 4opñ мecoзaд. X,ap як муаллим ва poxбapи cинф бoяд ба xoнaи xoнaндa paфтa, дoиp ба мyxитy xaëти oилaвии y мaълyмoтxoи зapypиpo пaйдo кунад.

Ин имкoниятpo бapoи xap чй öemrap мycтaxкaм кapдaни aлoкaи мактаб 6o пад^у мoдapoн ва 6o худи xona4Aa иcтифoдa кapдaн лoзим аст. Дap зaмoни мyocиpи мo xoнaндa мaктaбpo хатм мeкyнaдy aммo муаллим xe^ вакт ëфгa ба xoнaи xona4Aa paфгa нaмeтaвoнaд бapoи xaмин мактаббачаи xoзиpa тaмoмaн мyaллимpo чиддй кабул нaмeкyнaд. Омyзгopи мyocиpи мo бoшaд инpo чиддияте xaм нaмeпидopaд, aммo ин як пpинcипи тaъcиppacoнй ба тapбияи маънавии наели нaвpac мeбoшaд. Arap oмyзгopoни зaмoни мyocиp ба xoнaи xoнaндa paфгaнй бomaнд факат ба мавдди аз бoлoи xoнaндa mикoят кapдaнy чaзo дoдaни y мepaвaнд, ки ин кopи хато мeбomaд. Омyзгopи xaкикй чунин paфтopo ба худ эб нaмeбинaд. MyxHrnap™ шакли aлoкaвy xaмкopии мактаб 6o oилa аз мaчлиcxoи пaдapy мoдapoн ибopaт аст, ки дap ин мaчдиcxo дap бopaи натичаи пeшpaвию кaфoмoнй, дилбacтaгиxoи бaчaroн аз фaнxoи гyнoгyн дap мaъpyзaи poxбapи шнф тaxлилy 6apacï кapдa мemaвaнд.

Мачдиге, ки 6o иmитиpoки фaъoлoнaи m,napy мoдapoн гyзapoнидa мemaвaд, xeлe шaвкpвap гузашта, бapoи xaлли мymкилoтy машнои пeдaгoгии пemoмaдa ëpï мepaеoнaд. Aммo xoлo aкcapaн мaчдиcxo хушк, pyrnñ ва 6e xe4 гуна тaйëpии пemaкй гyзapoнидa мemaвaд. Натичаи ин гуна мaчдиcxo аз oн ибopaт мeшaвaд, ки дap пaдapy мoдapoн бapoи минбаъда дap мачлдоу мaъpaкaxoи мактабй иmтиpoк кapдaн диrap ишпи^ нaмeмoнaд. Макгабу oилa дap ичpoи кopи yмyм-дap тapбияи нaели нaвpac иттифoк;чиëни мycтaxкaмe myдaнamoн лoзим аст. Дap мyнocибaxoи байни oнxo ба xaмдиrap бoвapкyнй, ниrox дoштaни oбpyи якдигapй бapин мyoмилaxo xyкмфapмo бomaнд. Онxo бoяд мeъëpи мyoмилaxoи дyтapaфaи 6exтapy xyбтapepo кop кapдa бapoянд.

Aap дypycттap мyлoxизa намгем, мeбинeм, ки axли чамъият xaм аз ин xaмкopй манфиати нaзappac ба даст мeoвapaд.Тapбияи нaели нaвpac кopи 6aco дymвop аст. Онpo ба души мактаб ë onra. вoгyзopeм, мypoдe xocил нaxoxaд шуд. Оила xaм дap тaнxoй ба тapбия машгул шавад, натичаи дилxoxpo coxиб шуданаш мушкил аот. Бинoбap xaмин чapaëни мypaккaби тapбия макгабу onrapo ба кopи якчoя, xaмкopй даъват мeнaмoяд. Aлoкaи мycтaxкaми макгабу onra. caбaби баланд rapOTna™ caмapaи таълиму тap6ияи нaели нaвpac xoxaA шуд.

Дap xaмoн чoe, ки xaмкopии мактаб, oилa ва axли чамъият хуб ба pox мoндa myдaacт, нacли нaвpac хуб инки^ф мeкyнaд. Aap кудак дap xoнaдoн гушаи мaxcycи дapетaйëpкyнй нaдomтa 6omaA, oнpo xaтмaн ташкил кyнoнaд, ба вoлидaйни кудак фaxмoнaд, ки тaйëp кapдaни мизу кypcии ба вай мушфик; ва шapoиIи мycoид зapyp аст. Ба вoлидaйн ëдoвap мeшaвaд, ки пacи миз нишacтa дapc тaйëp кapдaни нaели нaвpac нжбат дap pyи кypпaчa ва кати «6apoxai» дapoз кашид xoндaнy навиштан aвлoтap аст.

Лaxзaи дap курт нишаста дapстaйëpкyнй чapaëни хун муътадил xapaкaт мeкyнaд, aммo хуни фаг^и муякии)- чашм аз шиддати фишop пypxyн гашта, чamмxo миели лoлa cypx мeшaвaнд, яънe аз xo6 paфтa xoндaн cap ба дapд мeoяд (чизи xoндaaшpo чyкyp нaмeфaxмaд) ва чamмxo oce6 мeбинaнд, ки ин бoиcи бeмaxaл aйнaкмoнии maxc мeгapдaд. Хамаи ин xaмкopиxo то ба мактаб oмaдaни кyдaкoн дap нaзap дomтa мeшaвaд. Баъди ба мактаб oмaдaни кyдaкoн xaмкopивy мaдaдpacoнии тapaфaйни макгабу oилa paнги диrap мeгиpaд. Онxo 6o мaелиxaт maporny бахши мaктaбpaвии кyдaкpo ба ишбат гиpифтa, низoми pyз тapтиб мeдиxaнд ва pиoяи oнpo дap oилa ва мактаб тaxти нaзopaт ^pop мeдиxaнд, то ки ба oн мeъëpи pyз ypo oдaт кушнанд.

Мaxз 6o xaмкopй ва имдoди oнxo мактаб фaъoлияти таълимй ва тapбиявии xynpo ба дapaчaи тaлaбoти зaмoн бapдomтa мeтaвoнaд. Мактаб бapoи oмoдa кapдaнy чалб намудани oилa ва чaмoaтчигй ба чунин xaмкopй чopaxoи амалии «аз мтет ки 6ap мoст»» - бaxpи pyuria чoмea бoяд aндeшaд, дap coзмoндиxии мaдaдpacoнии тapaфaйн пemгoм бoшaд.

Крнуни Чyмxypии Тoчикистoн «^ap бopaи мaopиф»вoлидaйн ва шaxcoни ивазкунандаи oнxopo ба тapики зайл вaзифaдop мeкyнaд: «Бapoи cиxaтии чиcмoнй ва paвoнии бача пайваста гамш^й кунанд, ypo ба мактаб oмoдa coзaнд; xyкyк ва ка^у кимати бaчaroнpo xимoя нaмoянд; фapзaндoнpo дap pyxияи бaшapдyстй, мexнaтдyстй, xиccи нaкyкopй, paxмдилй, мyнocибaти

бoэxтиpoмoнa нжбати axди xoиaвoдa, зaбoни мoдapй, aдaбиëтy тaъpиx, эxтиpoм ни^ати apзишxoи миллй, фapxaнги диrap xaдкxo !ap6™ иaмoянд; ба бaчaxo бapoи г^ифта™ мaълyмoт ,ap мyaccиеaxoи таълимию тapбиявй мycoидaт иaмoянд ва ë ,ap xoиa maporn' мyxaйë газан, ки ,ap caтxи эxтиpoм ба крнун, xyRy^ ва oзoдии ииcoи, prn^ ^omaxoM xaëт тapбия иaмoянд^>.

Aзбacки caтxи зиндагй ва мaълyмoтнoкии пaдapy мoдapoи гyиoгyиaнд, тapбияи кyдaкoи xaм як xeл иecт. Bo6aCTa ба ca!^ ,oBMmH пeдaгoгии вoлидaйн, ки айни зaмoи мoдapoи бoяд ,oBMmH пeдaгoги ва пcиxoлoгй дoштa 6omaB, , лeкии ,ap Toчикиcтoни мo то xoл ба ии иим^и м^ада^ -пeдaгoгикa ва пcиxoлoгия кaмэътибop мeдиxaнд.

Arap xap як мoдapи точик пcиxoлoгияи cиннy шлИ ва пeдaroгикapo дoиaд тapбияи насти иaвpacpo дypycт ва мутобики зaмoни мyocиp ба pox мoндa мeтaвoнaд.

Маи om,m маавлаи мaзкyp 6o дyxтapoни Дoниmкaдaи зaбoнxoи Toчикиcтoи ба шми Coim^ Улyrзoдa caвoлиoмa гyзapoнидaм ва ба caвoли «Китоби Пcиxoлoгияи oMnapo мутолиа иaмyдaeд?» чaвoб ш кабул иамудаам, ки ии мapo xeлo гамгии мeкyиaд, чунки дyxтapoи аз ca6a6M иaдoниcтaни илми пcиxoлoгияи oMna ва пeдaгoгикa и^уз ба шaвxap мeбapoяндy пarox мemyиaвй, ки чудо шулаанд. Ин иатичаи нoдoнй ва аз xa, зиëд нoзпapвap тapбия кapдaни кудатои аст. Ин аз oи ca6a6 p^ мeдиxaд,ки вoлидaйн фapзaнди xy,po аз мeъëp зиëд дyстдopй мeкyиaд, ягoи чизpo бapoяш ,aper иaмeдopaд, xairo гyнoxxoяшpo 6o иaвoзиш мeбaxшaнд. Окибат oн мyтaкaббиp инчик; ва худбину бахил каши мeшaвaнд. Сoлxoи пшии xaм дyxтapoи om, ба ии макала игIилoъ дomтaнд, aммo мoдapoи xaмa вакт пeш аз шaвxap бapoмaдaнaшoн ба дyxтapoи иoзyкй ва дyшвopиxoи зиндarиpo мeфaxмoнидaнд. Лeкии xoзиpa мoдapoн факат либocaю чизу чopapo мeпypcaн1дy ии вaзифaxoи ЧOнии xy,npo ба кунчи фapoмyшй ниxoдaaнд.

Дap тapбияи фapзaндoи бeмaъcyлиягми вoлмдaйн ба rnxymnxoM зиëд мeopaд. Халли дypycтм тapбияи oидaвй ба oи вoбacгa аст, ки пaдapy мoдapoи onpo то кадом aндoзa ,ypyCT мeфaxмaнд ва то чй aндoзa аз yx,aM тapбияи фapзaнд мeбapoянд, ,ap ^pM ,ypyCT ба pox мoндaни ии маралам мушкил ва мacъyлиятнoк аз пeдaroгxo то чй ацдоза мacлиxaтxo мeгиpaнд ва ба oмyxтaни a,a6Më'm пeдaгoгй машгул мeшaвaнд. Дap ^pM ,ypyCT ба pox мoндaни тapбияи oилaвй ,oBMmH пeдaroгй дoштaи xaм иакщи муайяи мeбoзaд, вaлe факат ,oBHmM пeдaroгй дoштaи кифoя нeст.

Poxxom аз oи ,ypyCT Mc™Jo,a бypдaиpo низ дoнистaи лoзим аст, 6apoM ии 6oma,, acocaи тaчpибa ëpï мepacoиaд. Факат paвoбитy xaмкopии мyстaxкaми мyaллимoи ва пaдapy мoдapoн мeтaвoиaд тapбияи oилaвиpo ба мaчpoи ,ypyCT paвoиa куиад. Бapoи oн ки пaдapy мoдapoи мapoмy ма^ди кopxoи тapбиявии мaктaбpo ,ypyCT дapк куианд, ба oиoи фaxмoндaи лoзим аст, ки 6apoM инкишoфи xaмaчoнибaи кудак ,ypyCT ба pox мoндaн кopxoи таълимй, тaйëpии пoлигexникй, тapбияи axлoкй, мexиaтй, эстетики ва чиcмoнии obxo xeлe мyxим аст.

«^e дaстгиpии вoлидaйн иелoxoти мaopиф иатичаи дилxox иaxoxaд ,o,, ки ии xaкикaт 6e6axc аст. To вактге ки зapypaти ии мacъaлa ,ap пoëи, яъиe ,ap caгx,и oилa дapк иашавад, яroи ибтикopoт caмapaи мycбaт иaxoxaд ,o,n^> (Эмoмaлй Pax^n).

Дap шapoиги xoзиpaи татбикм mctoxoim coxaM мaopиф мymкилoти тaълимгoxxo аз oн ибopaтaнд,, ки 6Mcëp мaвpидxo ба мamвapaти вoлидoи пaдapy мoдapoн кам чамъ мeшaвaнд 20-30% дyxтapoн пac аз хатми мактаби acorn тaxcилpo ,ap тaълимгoxxo катъ мeкyнaнд1 зиëдa аз 10-15%% фapзaндoни мexнaткaшoн ба тaxcил аз cиифи якум фapo гиpифтa иaмeшaвaнд; xyкyмaтxoи мaxaллй, axли чaмoaтчиrй ,ap 6Mcëp мaвpидxo мyиocибaти кaиopaгиpиpo иxтиëp иамуда, ,ap xaллy фaели мymкилoти бaмиëиoмaдa ба мaъмypияти мaктaбxo ва кyмитaxoи вoлидaйн ëpï иaмepacoиaнд.

Aз xaмa тaшвишoвap oи аст, ки кopмaндoни coxaM мaopиф, мapкaзи такмили иxтиcocи oмyзгopoн ва мapкaзи чyмxypиявии кopxoи тapбиявй фaъoлияги Accoтcиaтcияи вoлидoи ва oмyзгopoнpo тaxти иaзopaт ва pox6apï ^pop иaмeдиxaнд. Дap зaмoни mypaвй yнивepcиIетxoи халкии ,oBHmxoM пeдaroгй ,ap назди мaктaбxo, xoиaxoи маданият ва M,opaxoM xoиaxo ташкил кapдa мemyдaнд, ки xoзиpa ии иoми Aеcoтcиaтcияи вoлидoн ва oмyзгopoнpo гиpифтaaст.

Хaмкopии мактабу oилa 6o Acoтcиaтcияи вoлидoи ва oмyзгopoн oи гox иатичаи дилxox мeдиxaд, ки aгap xap як aъзoи oи, xap як oмyзгop ва xap як pox6apM тифу тamкилoтчии чapaëни таълиму тapбия ,ap aлoкaмaндй 6o Кумитаи пaдapy мoдapoн ва axли чaмoaтчиrй, иaмoяндaroни M,opaxoM мaopиф ва Хукумати мaxaллй вич^иаи 6o xmccm баланди мacъyлиягшииoей, дилгapмй ва xaËpxoxï ииcoнпapвapй ва raHxopñ, 6o истифoдa аз вазифа ва xyкyкxoи шaxpвaнд,й мyиocибaти чиддй дoштa 6omaB,. Бapoи муваффак; шудаи ба ии ма^а! ,ap байни m,apy мoдapoи тamкилoти ,oBHmxoM пeдaroгй ма^ми мyxим мeбoзaнд.

Руз aз pyз paвшaн шyдa №^Aaacr, ки дap шapoити мyocиpи pyiir,i,H илму rex^Ra вa мaълyмoти умумии миëнaи чaвoнoн дap acocи тaчpмбaм шaxcии пaдapy мoдapoн вa aнъaнaи нacли кaлoнcoл тaшкид нaмyдaни тapбияи oидaвй имкoнпaзиp acт. Caмapaнoкии тaъcиpи тapбияи oидaвй дap тaшaккyли !axcrar aз биcьëp чмxaт 6o ëpm дapaчaм умумй вa мaдaнияти пeдaгoгии пaдapy мoдapoн мyaйян кapдa мeшaвaд.

Бa вocитaи тaшвики дoнишxoм пeдaгoгй xyдoмyзмм пaдapy мoдapoнpo низ бa тapтиб oвapдaн лoзим acт, то ки oнxo му^^итат aз aдaбиëти идмй-oммaви бa мacъaлaxoм пeдaгoгикaи oилaвй бaxшидaшyдa бaxpa бapдoштa aз бapнoмaxoм бapoи ин coxa тapтибдoдaи paдиoвy тeлeвизиoн caмapaнoк иcтифoдa бypдa тaвoнaнд.

Бa oн мyвaффaк шyдaн лoзим acт, -нaвиштa буд, B.A.Cyxoмдинcкий, ки пaдapy мoдapoн дap cимoи фapзaндoни xyд пeш aз xaмa xyдaшoнpo дидa, диaдeктикaи инкишoфи кyдaкpo фaxмидa тaвoнaнд. Бapoи ин oнxopo 6o мyxимтapин кoнyниятxoи илми пeдaгoгикa, ro^orora^ cиннy coл, физиoлoгия, этикaи пeдaгoгикa мycaддax нaмyдaн лoзим acт.

Аз мyшкилoтy мacъaдaxoи мyocиpи тapбия orox шyдaни пaдapy мoдapoн, xoдиcaxoи мypaккaби мyнocибaтxoи бaйниxaмии oидaвиpo тaxдид fâp.na иcтoдaн бa oнxo имкoният мeдиxaнд, ки диaдeктикaи пpoцeccи пeдaгoгиpo xap чй aмиктap фaxмидa гиpaнд. Taдкикoтxoи мaxcyc вa тaчpмбaxoм тapбияи o^^ñ нишoн мeдиxaнд, ки имкoниятxoи бa нacли нaвpac тaъcиpи мycбaт pacoнидaни oидa бa фaктopxoи гyнoгyн вoбacтa мeбoшaнд. Бapoи тapбияи нacли нaвpac дap oидa шapoитxoи aз xaмa мycoи1дтapин шиpкaт вoлидaйн вa мyxити xyби мaънaвию пcиxoлoгй вa вaзъияти coлими мexнaтй мeбoшaнд.

Baie oилaxoи xaм xa^am ки кopxoи тapбиявии мaктaбpo бa дyшвopй aндoxтa, бa тaшaккyли шaxcияти бaчa тaъcиpи мaнфй мepacoнaнд. Пeш aз xaмa xyn^ бaчapo as тaxти нaзopaт !yp нaкapдa, бa y xaмeшa гaмxopи зoxиp нaмyдaн лoзим acт. Бaчapo xe4 гox 6o oн тacypoти нoxyшe, ки aз мyxмти oилaвй мeгиpaд, мoнoндaн мумкин нecт.

Arap бa мyкoбиди шapoитxoи бepyни мyxити гиpдy aтpoфe, ки xoдиcaxoи зидди мчтммoмpo бa вучуд мeoвapaнд, мyбopизa бypдa нaшaвaд, дap мacъaлaм шлим нaмyдaни oидaxoи нoкoм дap тapбияи фapзaндoн xe^ гyнa мyвaффaкмятe бa дacт oвapдaн мумкин нecт. Бapoи бaлaнд бapдoштaни мaдaнияти чoйxoм иcтикoмaтии чaмъмятй бapoбapи бaчaгoн пaдapy мoдapoнpo низ чaлб нaмyдaн, дypycт тaшкил кapдaни иcтиpoxaти мaдaнии axoдй-xaмaи инщ кopxoe xa^am ки 6o тaшaббycи мaктaб, пaдapy мoдapoни фaъoл вa мyaccиcaxoи чaмъмятй бa вучуд oвapдa мeшaвaнд.

Бa pox мoндa шудани xaмaи ин кopxo бoиcи ^^будии вaзъияти oидaxoи нoкoм гaштa, !apornH тapбияи нacли нaвpacpo бexтap мeгapдoнaнд. Maнa бapoи xaмин xaм axra чaмoaтчигии мo бa мyкoбиди дилcapдoнa бa тapбияи oидaвй мaшгyл шyдaн бa тaвpи чиддй мyбopизa бypдa иcтoдaaнд.

Maктaбy oидa вa чoмeapo умумияти мaкcaдxoи мчтммoй, вaзифaxoи пeдaгoгй вa пpинcипxoи ягoнaи фaъoдият мyттaxид мecoзaнд. AToKaH зич гapaви мyвaффaкиятxoи тapaфaйн мeбoшaд.

AДAБИЁT

1. Koнcтитycияи (Capкoнyни) Чуму^ии Toчикиcтoн. Дap кигоби «Axopora вaзopaтм мaopифи ЧТ» - Д^нб^ 2003.-C.7-33.

2. К^нуни Чуму^ии Toчикиcтoн ««Дap бopaи мaopиф».- Дyшaнбe, 1994.C.14.

3. Paxмoнoв Э.Ш. Baтaндycтй вa xyuMnocMM мидий. - Дyшaнбe, 1999.

4. Koнceпcияи мaктaби миллим тoчик.Kapopи ЧТ aB 3 мapти coди 2006 №44. - Дyшaнбe:2006.-24c.

5. Cтaндapтм дaвлaтмм мaъдyмoти ммëнa. - Дyшaнбe, 1996.

6. Джypинcкий, A.H. Cpaвнмтeдьнaя пeдaгoгикa: Учeбнмк ддя мaгмcтpoв I A.H. Джypмнcкмй. - M.: Юpaйт, 2013. - 440 c.

7. Джypинcкий, A.H. Cpaвнмтeдьнaя пeдaгoгмкa: Учeбнмк ддя бaкaлaвpиaтa и мaгиcтpaтypы I A.H. Джypмнcкмй. - nK^pnti: Юpaйт, 2016. - 440

8. Гoлoвaнoвa, Н.Ф. Пeдaгoгмкa: Учeбнмк и пpaктмкyм для aкaдeммчecкoгo бaкaдaвpмaтa I Н.Ф. Гoлoвaнoвa. - nrctôeputi: Юpaйт, 2016. - 377 c.

9. Гoлoвaнoвa, Н.Ф. Пeдaгoгмкa: Учeбнмк и пpaктмкyм для CHO I Н.Ф. Гoлoвaнoвa. - Любepцы: Юpaйт, 2016. - 377 c.

10. Гoлoвчиц, Л.A. Дoшкoльнaя cypдoпeдaгoгмкa: Bocпмтaнмe и oбyчeнмe дoшкoльникoв c нapyшeнмeм rnyxa: Учeбнoe roc^^e I Л.A. Гoлoвчмц. - M.: K^X, Bлaдoc-Пp., 2013. - 320 c.

11. Гoлoвчиц, Л.A. Дoшкoльнaя cypдoпeдaгoгмкa: вocпмтaнмe и oбyчeнмe дoшкoльникoв c нapyшeнмямм cnyxa: Учeбнoe пocoбиe I Л.A. Гoлoвчмц. - M.: ЕДУ, 2013. - 320 c.

12. Гoлoвчиц, Л.A. Дoшкoдьнaя cypдoпeдaгoгмкa I Л.A. Гoлoвчмц. - M.: ИДУ , 2013. - 320 c.

ВКЛАД ШКОЛЫ, РОДИТЕЛЕЙ И ОБЩЕСТВА В ВОСПИТАНИЕ ПОДРОСТОКОВ

Если не поднять вопрос о роли семьи и школы в обществе, то не возможно воспитать интеллектуально-здоровое подрастающее поколение. Для этого в воспитание подростка надо вовлечь родителей и педагогов.

Ключевие слова: семья, школа, общество,родители, подросток,воспитание, обучение,дети.

THE CONTRIBUTION OF THE SCHOOL, PARENTS AND SOCIETY IN

TEENAGER'S TRAINING

If we want to bring up the health-intellectual generation, first of all we must think about role of the family and school in society. For this, it is necessary to involve the parents and pedagogues - teachers in upbringing.

Keywords: family, school, society, parents, new generation, upbringing, education, children.

Сведение об автор:

Ошимова М.М. - преподаватель кафедры педагогика и психология Таджикского государственного институт языков имени С.Улугзода 734019, гДушанбе, улица Мухаммадиев, 17/6, тел.: (+992) 919449643

Одинаева А.С. - ассистент кафедры педагогика и психология Таджикского государственного институт языков имени С.Улугзода 734019, гДушанбе, улица МухаМмадиев, 17/6, тел.:(+992) 935829090

About the autors:

Oshimova M.M. - Teacher in the Departament of Pedagogy and Psychology of Tajik State Institute of Languages named after S.Ulugzoda. 734019, Dushanbe City, Muhammadiev Street, 17/6, Phone: (+992) 919449643

Odinaeva AS. - Assistant in the Departament of Pedagogy and Psychology of Tajik State Institute of Languages named after S. Ulugzoda. 734019, Dushanbe City, Muhammadiev Street, 17/6, Phone: (+992) 935829090

ИСТИФОДАИ САЛОХИЯТНОКЙ ДАР ТАЪЛИМИ БИОЛОГИЯ

Баротов К.А., Хидиров F.T., Давлатов С.С.,

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айнй

Дар шароити имруза, хатмкардаи муассисаи тахсилоти умумиро лозим аст, ки ба хаёти мустакилона омода бошад, тачрибахои ичтимой, маънавй ва маърифатии гирифтаашро дар хаёт истифода карда тавонад, тарзи дурусти муносибат, муошират, рафтор ва амалро интихоб карда тавонад.

Низоми маорифи чумхурй дар шароити мураккаби ичтимой дастовардхои каблиро нигох дошта, бо истифода аз имконоту шароитхои барои рушди соха ва гузариш ба меъёрхои тахсилоти байналмиллй, муносибатхои нави таълимиро рохандозй менамояд. Мутобики тамоюли чахони муосир раванди таълим, на ба гирифтани донишхои тайёр, балки ба муносибати босалохият нигаронидашуда, ба хонандагон имконияти аз худ намудани малакахои асосии таълимй ва тайёрии касбй, махорати дар амал тадбик намудани донишхо, ба рох мондани тарзи хдёти солим равона ва гиромй доштани арзишхои чомеаи шахрвандиро ташаккул медихад.

Кдйд намуд, ки дар амал тадбик намудани мазмуни тахсилот аз методикаи таълим вобаста буда, хар омузгор вобаста ба имконият, дарачаи фахмиш ва интихоб онро дар дарсхояш истифода мебарад.

Дар таълими анъанавй омузгор донишро дар шакли тайёр пешниход менамояд ва хонандагон онро кабул намуда, бозгуйй мекунанд. Дар таълими анъанавй мундаричаи таълим ботартиб ва дар алокамандй пешниход карда мешавад. Фаъолияти омузгор асосан ба таври шифохй фахмонда додани мавзуъ ва истифодаи аёниятхо равона мегардад. Ин навъи таълим ба анъана ва одат табдил ёфтааст.

Муносибати нави таълим ба салохиятнокй нигаронишуда, фаъолй, мустакилият ва озодии академии хонандаро дар интихоби маводи таълимй ва омадагй ба мавзуи барномавй

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.