1. Азизи Ф.А., Салихова Д.В. К вопросу о роли оркестровых и хоровых форм в опере «Рустам ваСухроб» Т. Сатторова. Либретто оперы. - Душанбе: «Адиб», 2004, 112с.
2. Азизи Ф.А Маком и фалак как явления профессионального традиционного музыкального творчества таджиков[Тексг] / Ф.А Азизи. - Душанбе: Адиб, 2009. -298 с.
3. Гейзер Э.Р. Инструментальная музыка композиторов Таджикистана [Текст] / Э.Р. Гейзер. - Душанбе: Дониш, 1978. - 164с.
4. Курбони, К. Фалак[Матн]: Мачмуи савту сурудхо аз ромишгарони "Фалак". - Душанбе: Ирфон, 2017. - 404 с.
5. Рахимов К. Таджикский эпос «Гургули» в традициях исполнительской школы ХикматаРизоТкст]. - Душанбе: Ирфон, 2019. - 256с.
6. Шкарбаненко Е. К проблеме взаимодействия музыкальных жанров/ на примере оратории - балета Талаб Сатторова "Далёкие голоса" [Текст] / Дипломная работа. Отделение музыковедения. - Душанбе, 1992.
7. Энсиклопедияи адабиёт ва санъати точик [Матн]/ Сармухаррир АККурбонов. - Душанбе , 2004. - Чилди 3. -678 с.
ОСОБЕННОСТИ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ МУЗЫКА ФАЛАК И ГУРГУЛИ В ОРАТОРИИ -БАЛЕТА "ДАЛЁКИЕ ГОЛОСА" ТАЛАБА САТТОРОВА
Статья посвящена анализу особенности музыки фалак и гулгули в оратории - балета «Фарёдидурихо» («Далекие голоса») Талаба Сатторова. Автор подчеркивает, что «Далекие голоса» уникален во многих отношениях. «Во - первых, балет-оратория ТалабшоСатторова стал первым обращением таджикских композиторов к этому редкому жанру. Принципиальное отличие этой музыкальной формы от классической оратории состоит в том, что нет в «Далеких голосах» традиционного деления на части. Здесь благодаря усилиям композитора достигается органическое единство образного и музыкального строя. Необычайно новаторским стало, как ни странно это звучит, использование в музыке наряду с характерными для оратории средствами - ариями, хорами, ансамблями - манеры народного пения, характерной для тех мест, где родился и жил Восе. Речь идет о фалаке.
Ключевые слово: музыка, фалак, гургули, оратория, балет, особенность, композитор, произведения.
FEATURES OF USING THE MUSIC OF FALAC AND GURGULI IN THE ORATORIO-BALLET "FAR VOICE" OF TALAB SATTOROV
This article describes the work of the Tajik composer TalabshoSattorov'soratorio-ballet "Far voices". The given work was dedicated to the 100thanniversary of the revolt ofVose against local ruler. To this data were created many literary and artistic works. Playing the in the scene is considered as an important eventfor cultural life of the Republic of Tajikistan.
The author emphasizes that Distant Voices is unique in many ways. "Firstly, the ballet oratorio TalabshoSattorova was the first appeal of Tajik composers to this rare genre. The fundamental difference between this musicalform and the classical oratorio is that there is no traditional division into parts in "Distant Voices". Here, thanks to the efforts of the composer, an organic unity of the figurative and musical system is achieved. Strange as it may sound, the use in music along with the means characteristic of the oratorio - arias, choirs, ensembles - the manner of folk singing that is characteristic of the places where Vose was born and lived, became extremely innovative. Thisis a falak
Keywords: oratorio-ballet, Tajik, theatre, composition, creativity, ballet-master, conductor, revolt of Vose, chorus master, artist, choreography, music, songs, performance.
Сведения об авторе:
Пиракова Шарифамо Саиджаъфаровна - магистранти 2-го курса Таджискикий государственный институт культуры и искуств им. М.Турсунзаде. Тел: 989146070, E- mail: sharifa97@mail. ru.
About the author:
Pirakova Sharifamo Saidjafarovna - 2nd year undergraduate, Tajik State Institute of Culture and Arts. M. Tursunzade. Tel: 989146070, E - mail: sharifd97@mail.ru.
УДК 514.1.(075.8X575.3)
ВИЗУАЛИЗАТСИЯ ВА А^АМИЯТИ ИСТИФОДАБАРИИ ОН ДАР ТАЪЛИМИ ГЕОМЕТРИЯ
Сафаров С. С.
Донишкадаи омузгории Тоуикистон дар шар Пануакент
Бо пайдо шудани технологияхои нав ба нави коркарди информатсия дар бисёр сохахои фаъолияти инсон, дигаргунии куллие ба миён омад, хусусан мутобикшавии он дар раванди таълим бисёр равишхои кухнаро ба нав иваз намуд.
Дар макола ycyn^M мyocиpи иcтифoдaи вошгахои визуалй дар таълими гeoмeIpия бо назардошти дастовардх,ои нав дар тоха^ои пeдaгoгикa, мeгoдикaи таълим, пcиxoлoгия ва нeйpoфизиoлoгия тахлил ва xyлocaбapopй карда шудааст
Таълими мyocиp хам ба тexнoлoгияхoи нави ждают, ки ycyn^M caмapaбaxши коркард, интикол, хифз ва истифодаи иттилооги таълимро истифода мeбapaнд ва хам барои тахкими ин тexнoлoгияхo ба имкони раванди Kne^onm ба шaxcияти xoнaндa нигapoнидaшyдa ™ës дорад.
Визyaлизaтcия - ин раванди тexникии шшниходи меълумот дар шакли г^вир бо мaкcaди го хадди имкон pacaнидaни фахмиш: додани шакли aë™ ба хама гуна мафхум, пpeдмeт, раванд ва гайра мeбoшaд. Ин мафхум, во^ан, хама намудхои имконпазири визуалии с>бъeкгхoи пeдaгoгиpo, ки дар аахи кoнceнгpaгcияи дониш, коркарди дониш ва муаррифии омилхои ждают, алгоригми амалхои таълимй ва маърифатй, ки ба вocигaи визуалй амалй карда мeшaвaд, дар бар мeгиpaд. Визуаликунонии таълими гeoмeгpия хам ба шфаги як caмти cтpaтeгии рушди фан ва хам як catira мухим барои такмили вошгахои дидакгикй зарур мeбoшaд. Мушкилоти пуршиддати таълим дар якчоягй бо дигар равишхд аз чумла дар доираи фажафаи визyaлизaтcияи гж;вирхои гeoмeгpй, чанбаъхои пcиxoлoгии визyaлизaтcияи гж;вирхои гeoмeгpй, чанбахои ^дагоши визyaлизaтcия дар чapaëни таълим бо нишон додани функшяхои танзимкунанда ва инчунин хамгирой бо мeгoдхoи таълим нигаронида шудааст. Тахкикоги то ин давра ба даст омадаи пeдaгoгию пcиxoлoгй нишон мeдиx,aнд, ки визуализатсия на танхо ба дарки муваффакона ва аз ëд намудани маводи таълимй мycoидaт мeкyнaд, инчунин имкон мeдиx,aд, ки фаъолияти зeхнй фаъолтар гардад, xycycaн дар таълими гeoмeгpия ба мохияти зухуроти oмyxг'aшyдa ворид шуда, накши танзимкунандаи г^вирро дар x,aëx тacдик намояд.
Фахмиши гeoмeгpии истифодаи визyaлизaтcия дар таълим ин хама гуна рохи таъмин намудани мавчудияти вoкeият буда, дар натичаи визyaлизaтcия ë мoдeли визуалй хамагуна caxтopи айнй, ки мохияти oбъeкгивиpo таклид мeкyнад мeбoшaд. Дар пeдaгoгикa, аз чумла мeгoдикaи таълими mone^™, фахмиши визуалй хaмeшa ба намоиши oбъeкгхo, равандхо, зухурот, шшниходи мoдeли г'aйëp acoc ëфтaaст. Вобаста ба ин накши мoдeлхoи визуалй, барои шшниходи иттилооти таълимй мeaфзoяд, ки барои бартараф кардани мушкилихои марбут ба таълими гeoмeгpия дар агаш тафаккури абстракгй имкон мeдихaд. Визуализа^и пайванди фocилaвии байни маводи таълимй ва натичаи таълим, хамчун як мexaнизми эпистeмoлoгй, имкон мeдихaд, ки раванди даркро мутамарказ намояд. Дар таълими гeoмeгpия визyaлизaтcия cингeзи донишро фарохам мeopaд ва имкон мeдихaд, ки ба таври гайримустаким ва ба таври графикй aзxyдкyнии падидахои душвори гeoмeтpиpo таъмин намояд.
Дар шароити кунунй талабот ба вашгахои таълимии ниcбaтaн фишурда ва муао;ир якe аз вазифахои мухими олимони caхaи мeгoдикaи таълим гардид, ки ба тахкики пайваста ниëз дорад. Дар натичаи тачрибахои бадастомада xyлoca карда шуд, ки мoдeли визуалй натичаи мархалаи муайяни ташаккули дониш, аз чумла мoдeли назариявй буда, муваффакиятхои xyдpo дар шакли намсюн ифода мeкyнaд, камбудихо ва зиддиятхоро бо дapëфти роххои амикгари фахмиш ва тахкикоги минбаъда ошкор мecoзaд. Хдмчун вoзeхияги визуалй натанхо coxт'aнхoи гeoмeгpй дарк мeшaвaд, балки идeяхo дар caxтopи назариявй ба вучуд мeoянд [4, c.3]. Дар робита ба раванди таълими гeoмeгpия барои халли мyаccиpи мушкилоти пeдaгсгй бо истифодаи ycyлхoи caxтop, чобачагузорй ва визуализатсияи донишхои дар таълим истифодашаванда, аз чумла истифодаи мyлгимeдия, бо кобилияти cамаpанoк пeшнихoд кардани маводи таълимии фанни гeoмeгpия ба accимилaтcияи cистeмaвии он хал карда мeшaвaнд.
Визуаликунонии маълумотхои гeoмeгpй, бaxycyc зухуроти он хамчун инфографика[10, c.2], имруз якe аз вocигaхoи г'aъcиpбaxши чамъоварии иттилооти таълимй ба назар мepacaд ва аз ин py, раванди интиколй маълумот дар чapaëни дapc пурзур мeгapдaд. Aзбacки падидаи инфографика дар caхaи таълим кам ба назар мepacaд, кобилияти табдил додани маълумоти дахонй ва xaira ба шакли визуалй ë инфографика шфати ка£:бии омузгарон мeбoшaд.
Раванди табии тафаккур тамоми намудхои гуногуни намояндагихои пcиxoлoгияи вoкeият ва амалиятро дар бар мeгиpaд[3, c.7].
Мoдeли тж;вири намояндаи пcиxoлoгй дар омузиш чунин пeшнихoд мeшaвaд.
Тасвири 1. Фахмидани раванди таъмини мафхуми намояндаи психологй
Хусусан дар таълими фанни геометрия, хеч донише наметавонад бидуни моделхои визуалй ба даст ояд. Методологияи тасвир кардани дониш бо истифодаи технологияхои муосири игтилоотию коммуникатсионй ба мачмуи хусусиятхои системаи тафаккур хос аст, аз чумла:
- ТИК барои пешниходи донишхо дар шакли "фишурдашуда" аз хисоби микдордихии система ва визуализатсияи идроки маводи таълимй;
- донистани технологияхои экстереризатсияи муаррифии равонии маводи таълимй тавассути эчоди тасвирхои графикй ва метафорахои визуалй;
- кобилияти нигох доштани итгилооги визуалии коркард шуда, инчунин дар мавриди зарурат, барои истифодаи коллективй интикол додан;
- кобилияти ба таври возех зохир кардани натичахои фаъолият;
- дониши коидахо ва усулхои таркиб ва ранг [1, с.4];
- дониши методологияи мултимедиявй барои руг иди тафаккур;
Гановати тафаккур, тавре медонем аз бисёр омилхо вобаста аст. Мухим он аст, ки захираи донише, ки шахс дорад, дониши усулхои шинохтан ва гайра мебошад. Якчанд сатхи фаъолсозии тафаккур вучуд дорад: фаъолсозии диккат, фаъолсозии хавасмандй, фаъолсозии чараёни фахмиш ва фаъолсозии тафаккури назариявй. Накши визуализатсия дар таълими геометрия барои фаъол кардани тафаккур дар сатххои зикргардида, чунин тавсиф мегардад:
1. Фаъолсозии диккат. Таваччухи шахс шарти зарурии раванди муваффак ва максадноки идоракунии кабули иттилоот ва коркарди он мебошад. Воситахои визуалй, мисли харгуна зухурот метавонад диккати ичбориро таъмин намояд. Зухуроти хосилнамоии диккат дар чараёни таълими геометрия бо пешниходи моделй, объектхо бо дар назардошти андоза, ченак, аниматсия, ранг ва гайра.
2. Фаъолсозии хавасмандкунй ба фаъолияти маърифатии таълим. Теъдоди зиёди адабиёти илмй ба фаъолияти хавасмандии шахс ба таълим ва маводхои таълим бахшида шудаанд ва бидуни истисно, истифодаи визализатсияро хамчун воситаи таквияти хавасмандй мехисобанд, зеро тасвирхои визуалй алокаи маводи омухташударо ба хаёт ва фаъолияти амалиро кайд карда, зарурияти омузиши маводи таълимиро рохнамой мекунад. Хусусан дар таълими геометрия барои ташаккули хавасмандй, тасвирхои дар хаёлот хосилшаванда, ки дар хама намудхои моделсозй ташаккул меёбанд ва истифода мешаванд, боиси таваччухи доимии шахс мегардад.
3. Идоракунии раванди фахмиш. Фахмиш шарти зарурии харакати шуури фикр буда, бидуни дарк кардани он, фаъолсозии шахс номумкин мегардад. Кайд кардан чоиз аст, ки душворихои фахмиши маводи таълимй метавонад ба инкишофи нокифояи кодекси визуалии тафаккур оварда расонад. Механизми асосии фахмиш аз хамкорихои кодхои тафаккурй - рамзй ва шифохй иборат аст, акти фахмиш хангоми рамзгузории иттилоотй дар таълим матрахшаванда аз рамзи асоси ба кодекси ёрирасон амалй карда мешавад [7, с.3]. Дар асоси тачрибаи амалй гуфтан мумкин аст, ки имкониятхои нави аудиовизуалии асбобхои компютерй пайдо шудаанд, канали визуалии тафаккур аз болои канили шифохй бартарй пайдо кард.
4. Рушди тафаккури назариявй. Тафаккури назариявй асосан ба мафхумхо, формулахо ва дигар сохторхои расми мантикй, ки ташаккули мураккаби равонй мебошанд, амал мекунад.
Бояд кайд кард, ки стратегияхои мавчудаи таълими геометрия, ташаккули ин хусусиятхоро бо дарназардошти визизуализатсиякунонии дониш таъмин мегардонад. Модели визуализатсия ба раванди таълими геометрия тибки хусусиятхо ва вазифахои маърифатии зерин, мувофик аст:
- модели визуалй хам дар шакл ва хам дар мундарича, бояд ба усулхои пешниходи иттилоот дар тафаккури инсон мувофикат кунад;
- модели визуалй бояд бо назардошти гузариш ва сохтори дарки визуалй мутамарказ сохта шуда бошад;
- модели визуалй бояд бо назардошт ва сохтори системаи дарк (консепсияи визуалие, ки ба дастгохи тафаккури визуалй сохта шудааст) мутамарказ сохта шувад;
- мувофика кардани схемахои сохторй бо семантикаи маводи назариявй [4, с.7];
- тафаккуре, ки барои шархи объекти маърифатй зарур аст, одатан дар чавоб ба вазъияти мушкил кор мекунад, аз ин ру, модел бояд ихтилофи байни маълум ва номаълумро дар бар гирад.
Яке аз чанбаи мухими истифодаи маводи таълимии визуалй муайян кардани таносуби оптималии тасвирхои визуалй ва иттилооти шифохй, рамзй дар чараёни таълими геометрия мебошад. Тафаккури консептуалй ва визуалй дар амал пайвастаанд [8, с.5]. Онхо, ки якдигарро мукаммал месозанд, чанбаъхои гуногуни консепсияи таълим, раванд ё падидаи омухташударо ошкор месозанд. Дар навбати худ, тафаккури визуалй дар ташкили тасвирхо кумак мекунад, онхоро хамачониба мукаммал месозад.
Аз нуктаи назари нейрофизиология визуализатсия дар раванди таълим имкон медихад, ки инсон тавассути узви биниш назар ба дигар узвхои хассос микдори бештари иттилоотро ба даст меорад. Дар хама гуна маврид иктидори дидактикии визуализатсия зиёд мебошад. Неруи босира ба магзи сар нисбат аз сомеа панч маротиба, аз ломиса кариб сездах маротиба зиёд ахборот мерасонад. [6, с.3]. Бехуда «Шунидан кай бувад монанди дидан» - нагуфтаанд. Иттилооте, ки тавассути каналхои мухталиф ворид мешавад, консептуализатсия ва сохторй буда, шабакахои консептуалии тафаккурро ташкил медихад. Кдйд кардан бамаврид аст, ки таълими фанни геометрия вакте натича медихад, ки неруи майнаи инсон тавассути бартараф кардани мушкилоти зехнй дар чустучуи маъно тавассути таъсиси намунахо (визуализатсия дар таълими фан дар назар дошта шудааст) рушд мекунад.
Визуализатсияи компютерй яке аз усулхои муосири тахлили маълумоти илмии табиати гуногун буда, дар тахкикоти назариявй ва тачрибавй дар тамоми сохахои илм васеъ истифода бурда мешавад. Гайр аз он, визуализатсия метавонад хамчун як воситаи прагматикй дар фаъолияти мутахассисони замонавй ё менечери муосир истифода шавад, яъне доираи татбики он назар ба дигар тахкикотхо васеътар аст. Дар айни замон, як катор методхо, принсипхо ва равишхои илмии визуализатсия мавчуданд, масалан: визуализатсияи маълумот; визуализатсияи консептуалй; визуализатсияи конструктивй; визуализатсия бо истифодаи метафорахои визуалй; визуализатсияи маълумотхои илмй, визуализатсия бо истифодаи харитахои консептуалй, харитахои махворавй ва гайра. Ин гуногунрангй бо фаркиятхои чиддии табиат, хусусиятхо ва хосиятхои дониши сохахои мухталифи илмй вобаста аст.
Хулоса, тадкикот дар самти визуализатсияи дониш дар микёси васеъ гузаронида шуда истодааст ва оид ба чорй намудани усулхои дидактикй дар асоси тафаккури визуалй дар чараёни таълим максадгузорй гардидааст. Истифодаи он имкон медихад, ки сифати гузаронидани машгулиятхо натичанок гашта, тачрибахои нав ба нави педагогй хосил мегардад ва дар таълим додани наслхои гуногуни чомеа, ёрии калон хохад расонид.
АДАБИЁТ
1. Аранова СВ. Интеллектуально - графическая культура визуализации учебной информации в контексте модернизации общего образования / СВ. Аранова // Вестник Челябинского государственного педагогического университета - 2017. - № 5. - С. 9 -16.
2. Вербицкий АА. Новая образовательная парадигма и контекстное обучение. Монография / АА Вербицкий - М : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 1999 -201 с.
3. Ермолаева, ЖЕ., Герасимова, ИН, Лапухова, О.В. Инфографика как способ визуализации учебной информации [электронный ресурс]. URL: http://e-konceptiu/2014/14302.h1m (12.03.2015 г.)
4. Некляев С.Э. Инфографика принципы визуальной журналистики / С.Э. Некляев // Вестник Московского университета Журналистика 2010. - № 4. C. 53-66.
5. Никулова ГА Средства визуальной коммуникации - инфографика и метадизайн / Г.А. Никулова, А.В. Подобных // Международный электрон журнал КНИТУ «Образовательные технологии и общество» (Educational Technology & Society). - Казань.:. - Т. 13. № 2. 2010- С. 369-387.
6. Носков С.А. Визуализация средств обучения как инструмент активизации учебной деятельности / Носков С.А. // Вестник Самарского государственного технического университета Сер. Психолого-педагогические науки. - 2013. - № 2 (20). - С. 162-165.
7. Рапуто АГ. Визуализация как неотъемлемая составляющая процесса обучения преподавателей / АГ. Рапуто // Международный журнал экспериментального образования. - 2010. - № 5. - С. 138-141.
8. Резник Н. А. Визуализация учебного контента в современном информационном пространстве / Н. А. Резник // Информационно образовательная среда современного вуза как фактор повышения качества образования: материалы международной научно-практической конференции(г. Мурманск, 01-03 ноября2007 г) - Мурманск,2007,—С. 24-26.
9. Сафронова ЛВ. Визуализация научного знания: дидактический аспект/ ЛВ. Сафронова, ТР. Рахмагуллин - Уфа УЮИ МВД РФ, 2008. -127 с.
10. Селеменов С.В. Школьная инфографика / СВ. Селеменов // Общественно-политический и научно-методический журнал «Образование и современная школа». - 2010. - №№2. - С.34-42.
11. Янкович Н С. Графическое образование - структурное звено в профессиональном определении старшеклассников [электронный ресурс]. URL: http://i.kem-edu.nj/prolsch2008/[I40_YankoyTch.pdf (дата обращения: 07.07.2012 г.)
ВИЗУАЛИЗАЦИЯ И ВАЖНОСТЬ ИСПОЛЬЗОВАНИЯ В ОБУЧЕНИИ ГЕОМЕТРИИ
Современная школа нуждается в наиболее мощных учебных пособиях, так как с увеличением учебной информации возникает необходимость ее использования. Современному образованию нужны как новые педагогические технологии, в которых используются эффективные методы обработки, передачи,
хранения и использования образовательной информации, так и для усиления этих технологий возможность производственного процесса, ориентированного на личность студента.
Концепция визуализации обеспечивает широкий спектр представления различной информации в электронном виде в процессе обучения. Предметом изучения геометрии является реальный объект, который появляется в каждом конкретном случае, а основой его изучения является измерение, описание, расчет и т. д, то есть в геометрии различные компоненты вселенной изучаются в форме моделей, и в этом направлении представлены различные теории, теоремы, аксиомы и т. д. Важность использования визуализации в обучении геометрии позволяет моделировать фигуру, форму, размер и объем со всеми ее деталями, чтобы сделать ее невидимой.
В результате накопленного опыта можно сделать вывод, что визуальная модель является результатом определенного этапа формирования знаний, включая теоретическую модель, наглядно выражает свои достижения, обслуживает недостатки и противоречия путем поиска более глубоких путей понимания и дальнейших исследований.
Ключевые слова: визуализация, концентрация знаний, эпистемологический механизм, визуальная модель, геометрические конструкции, системная ассимиляция, инфографика
VISUALIZATION AND THE IMPORTANCE OF USING IT IN THE TEACHING OF GEOMETRY
The modern school needs the most powerful teaching aids, as with the increase of educational information there is a need to use it. Modern education needs both new pedagogical technologies that use effective methods of processing, transmission, storage and use of educational information, and to strengthen these technologies, the possibility of aproduction process focused on the personality of the student.
The concept of visualization provides a wide range ofpresentation of various information in electronicform in the learning process. The subject of study of geometry is a real object, which appears in each case, and the basis of its study is measurement, description, calculation, and so on. That is, in geometry, different components of the universe are studied in the form of models, and in this direction different theories, theorems, axioms, etc. are presented. The importance of the use of visualization in the teaching of geometry allows the model of a figure, shape, size and volume to be carried out with all its details in an accurate way to make it invisible.
As a result of the gained experience, it can be concluded that the visual model is the result ofa certain stage of knowledge formation, including the theoretical model, expresses its achievements in a visible way, serves the shortcomings and contradictions by finding deeper ways of understanding and further research.
Key words: visualization, knowledge concentration, epistemological mechanism, visual model, geometric constructions, systemic assimilation, infographics.
Сведения об авторе:
Сафаров Самандар Сафарбоевич - старший преподаватель кафедры математики и информатики Таджикского педагогического института в Пенджикенте. Адрес: 735500, Таджикистан, г. Пенджикент, проспект Рудаки 106. E-mail: Samandar_ss@mail.ru Телефон (+992) 927410860.
About the author:
Safarov Samandar Safarboevich - Senior Lecturer, Department of Mathematics and Informatics, Tajik Pedagogical Institute in Panjakent. Address: 735500, Tajikistan, Panjakent City, Rudaki avenue 106. E-mail: Samandar_ss@mail.ruPhone (+992) 927410860.
ПРОЦЕСС ФОРМИРОВАНИЯ ВНУТРЕННЕЙ РЕЧИ КАК ВТОРОГО ЯЗЫКА
Умарова З.М.
Средная общие оброзовательная школа №16 г Душанбе
Рассмотрим подробное процесс обучения второму языку. Самым необходимым моментом для обучения является наличие языкового (речевого) материала, при восприятии которого вырабатывается механизм овладения языком. Под речевым материалом разумеется всё говоримое окружающими или же воспринимаемое путём чтения текстов. Само по себе восприятие речевого материала (слушание или чтение) без связанных с ним процессов, составляющих понимание, осмысление, включение слышанного в психическую область обучающегося, не даёт овладения языком. Можно много лет прожить в иноязычном окружении, но не знать языка, даже не научиться на слух определять речевые отрезки, не говоря уже о их