10. Luan, L., Hong, J. C., Cao, M., Dong, Y., & Hou, X. (2020). Exploring the role of online EFL learners' perceived social support in their learning engagement: a structural equation model. Interactive Learning Environments, 112.
11. Mishra, P. (2019) Considering contextual knowledge: The TPACK diagram gets an upgrade. Journal of Digital Learning in Teacher Education, 35(2), 76-78. https://doi.org/10.1080/21532974.2019.1588611
12. Orlov, G., McKee, D., Berry, J., Boyle, A., DiCiccio, T., Ransom, T., ... & Stoye, J. (2021). Learning during the COVID-19 pandemic: It is not who you teach, but how you teach. Economics Letters, 202, 109812.
13. Richards, J. C. (2005). Communicative language teaching today. Singapore: SEAMEO Regional Language Centre.
14. Rodrigues, L. (2021, January 18). Covid-19 France: Support given to teachers during the pandemic. Eurydice - European Commission. Retrieved October 31, 2021, from https://eacea.ec.europa.eu/national-policies/eurydice/content/covid-19-france-support-given-teachers-during-pandemic_en.
15. Weddel, K. S. (2006). Competency based education and content standards. Northern Colorado Literacy Resource Center.
16. World Bank Group Education. (2020). The COVID-19 pandemic: Shocks to education and policy responses. World Bank.
17.Yin, R. (2014). Case study research design and methods (5th ed.). Sage. Zou, M., Kong, D., & Lee, I. (2021). Teacher Engagement with Online Formative Assessment in EFL Writing During COVID-19 Pandemic: The Case of China. The Asia-Pacific Education Researcher, 1-12.
II. ВОПРОСЫ ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ВЫСШЕГО
ОБРАЗОВАНИЯ
ВИРТУАЛ РЕАЛЛИК ТЕХНОЛОГИЯСИ ТАЪЛИМДАГИ
ИСТЩБОЛЛАРИ
Бекназарова C, Ганиева Ш.
Аннотация: Ракамли технологиялар жадал ривожланмокда, лекин улар асосидаги услубий ишланмалар анча секинрок ривожланмокда. Шундай килиб, укув ишлари натижаларини бах,олаш учун купгина укув дастурлари, симуляторлар ва комплекслар таълимнинг хулк-атвор модели доирасида дастурлаштирилган таълим имкониятларини урганиш жараёнида ярим асрдан купрок вакт олдин ишлаб чикилган услубий ечимларга асосланган. Уларнинг афзаллиги шундаки, куп лолларда улар нисбатан оддий технологик ечимлардан фойдаланадилар. Укув жараёнининг фаолият модели компьютерни куллаб-кувватлаш учун етарли даражада ривожланган укув мух,итини яратишни талаб килди. Ушбу омиллар уларнинг таркалишига тускинлик килди. Табий фанларни урганиш учун мух,итларни ишлаб чикишда х,ам уларни ишлаб
чикувчилар очик ракамли технологияларнинг чекловларига дуч келишди. Виртуал хакикат тизимларидан, биринчи навбатда, МЕ.дан фойдаланиш ушбу чекловларнинг аксариятини олиб ташлайди. Шунга карамай, бундай мухитларни яратиш учун услубий ишланмалар асосан етарли эмас.
Калитли сузлар: виртуал реаллик, виртуал борлик, педагогик жараён, педагогик муаммо
PROSPECTS FOR VIRTUAL REALITY TECHNOLOGY IN
EDUCATION
Saida Beknazarova, Shahrizod Ganieva
Annotation: digital technologies are developing rapidly, but methodological developments based on them are developing much more slowly. Thus, most curricula, simulators and complexes for assessing the results of educational work are based on methodological solutions developed more than half a century ago in the process of studying educational opportunities programmed within the behavioral model of Education. Their advantage is that in most cases they use relatively simple technological solutions. The activity model of the learning process required the creation of a sufficiently developed learning environment to support the computer. These factors prevented their spread. Even when developing environments for the study of natural sciences, their developers faced the limitations of open digital technologies. The use of Virtual reality systems, primarily MRI, removes most of these limitations. Nevertheless, methodological developments are mostly not enough to create such environments.
Key words: virtual reality, virtual existence, pedagogical process, pedagogical problem
Кириш
Виртуал реаллик (VR) технологиялари хакида эшитганимизда аклга келадиган биринчи нарса - бу турли кунгил очар уйинлардир. Дархакикат, олдин виртуал хакикат технологиялари уйин саноатида ривожланган, аммо хозир хамма нарса узгармокда. Якинда утказилган Greenlight VR тадкикотига кура, одамлар уйинлар учун эмас, балки таълим учун VR технологияларидан фойдаланишга тобора купрок тайёр булмокдалар.
АКЩнинг Колумбия университети проректори Сулаймон Качанининг фикрича, жорий ун йиллик виртуал реаллик технологиялари ривожланиши тарихида бурилиш нуктаси булади. Улар 2010-йилларда смартфонлар ва нарсалар интернети каби кундалик хаётимизга кириб боради ва уни бойитади. VR технологиялари аллакачон таълимда куплаб иловаларни топмокда.
Covid-19 эпидемияси бошланганидан бери масофавий таълимга булган эхтиёж кескин ортди. Качанининг фикрича, бу тенденция бундан кейин хам пасаймайди. VR технологиялари онлайн дарслар сифатини сезиларли даражада яхшилайди, чунки укитувчи ва талабалар бир хил, виртуал булса хам, хонада булишлари ва шу туфайли яхширок узаро алокада булишлари мумкин.
Дoлзapблиги:
Виpтyaл хaкикaт сизгa Уpгaнилaётгaн мaвзyни китoблapдaн кypa яхшиpoк; кypиш вa "хис килиш" имкoнини беpaди. Шунинг учун y тapих вa apхеoлoгия кaби фaнлapдa фoйдaлaниш учун яхши имкoниятлapгa эгa. Koлyмбиядaги сaнъaт вa тapих медиa мapкaзи тaлaбaлapи apхеoлoгик жoйлap вa сaйтлapнинг юзлaб виpтyaл пaнopaмaлapи билaн Art Atlas плaтфopмaсини яpaтдилap. Пpoфессop Kortni Kogbern эсa aвaтap ёpдaмидa фoйдaлaнyвчигa ^кчиликнинг тypли шaкллapини бoшдaн кечиpиш имкoнини беpyвчи "1000 Cut Journey" лoйихacини ишлaб чикди. Бyндaй тaжpибaни бoшдaн кечиpгaндaн сунг, инмoнлap ушбу MyaMMora ^^ok тушуниш билaн мyнoсaбaтдa булиши кyтилмoвдa.
VR технoлoгияси тyфaйли тaлaбaлap илгapи 3D дa кypиш мумкин бyлмaгaн нapсaлap хaкидa тaсaввypгa эгa бyлишлapи мумкин. Мaсaлaн, aнaтoмияни ypгaнишдaги aсoсий кийинчиликлapдaн биpи инсoн тaнaсининг тypли ички opгaнлapи вa тизимлapининг xarç^a^a кaндaй кypинишини тyшyнишдиp. Ушбу мyaммoни хaл килиш учун Чехиянинг Опaвa шaхpидaги мaктaб Укyвчилapгa куз тузилишини бaтaфсил ypгaниш имкoнини беpyвчи VR тизимини яpaтилди [2].
Технoлoгиялapни pивoжлaнтиpишнинг хoзиpги бoскичидa VR вa AR ёpдaмидa укитишни pивoжлaнтиpиш истикбoллapини вa ушбу технoлoгиялapни иш жapaёнидa aмaлгa oшиpишдa юзaгa келaдигaн мyaммoлapни кypaдигaн тypли мaмлaкaтлap тaдкикoтчилapининг фи^ига кушилиш мумкин. Тaлaбaлap гypyхининг xap биp aъзoсининг психoлoгик мyнoсaбaти хдм мухимд^, чунки бaъзи oдaмлap янгиликлapни ёмoн ^бул килишaди, paд етиш тyЙFyлapини бoшдaн кечиpишaди, бaъзaн эсa yзлapигa шyбхa килишдaн кУpкишaди. Укитyвчилap, шунингдек тaлaбaлap, тapaккиёт вa технoлoгиялapни pивoжлaнтиpиш зapypлигини aнглaб, иннoвaциялapни эхтиёткopлик билaн ^бул килишлapи мумкин. Психoлoгик стpессни енгиш учун ушбу йyнaлишдaги Укитyвчилap ушбу технoлoгиялapни (VR вa AR) укитиш жapaёнигa тyFpи тaтбик этишлapи учун мaхсyс тaйёpгapликдaн yтишлapи хaм мухимд^. Укитувчи VR вa AR -ни xap кaндaй мaвзyдa, хyсyсaн мaхcyc фaнлapни Укитишдa кУллaш opкaли кyйидaги элементлapни уз ичига oлгaн стpaтегияни яpaтиш кеpaклигини aник билиши кеpaк: мфaктлapни билиш (нимa килиш кеpaк), пpoцедypaлapни билиш (буни кaндaй килиш кеpaк), стpaтегик тушуниш (нимa учун вa нимa учун aйнaн шyндaй килиш кеpaк)м [3]. Зaмoнaвий технoлoгиялapдaн фoйдaлaниш зapypлигини тушуниш мухим oмил Xиcoблaнaди, чунки тил yстидa ишлaшнинг бyндaй мypaккaб вa мypaккaб yсyллapидaн фoйдaлaниш xap дoим хaм зapyp емaс. Дaстypлapни тузиш бyйичa ишлap дaстypчилap вa мyтaхaссислapнинг биpгaликдaги хapaкaтлapини тaлaб килaди, бу 'ca VR вa AR укув жapaёнигa жopий етишнинг ушбу бocкичидa aнчa мypaккaб вa киммaт. Karra мoддий хapaжaтлapни тaлaб килaдигaн яш биp жихaт- VR вa AR яpaтиш учун
тегишли ускуналарни сотиб олиш. Шундай килиб, биз ВР ва VR ва AR технологияларини укитиш жараёнига жорий етиш учун баъзи муаммоли жихатларни хисобга олиш зарурлигини курамиз. Биринчидан, энг катта натижага эришиш учун синфда фойдаланиш учун ишлаб чикилган дастурларда етарлича мухим маълумотлар булиши, маълум куникма ва кобилиятларни фаоллаштиришга йуналтирилган булиши кераклигини хисобга олиш керак [7]. Иккинчидан, дастурчиларга алохида талаблар куйилиши керак. Дастур ишлаб чикувчилари турли фанлар укитувчилари билан биргаликда жуда Реал, батафсил виртуал мухит яратиш билан шуFулланмасдан, дастурларни етарли микдордаги укув материаллари билан тулдиришни хисобга олган холда талабалар ва укитувчиларнинг талабларига жавоб берадиган дастурларни ишлаб чикишлари керак (агар бу онгли зарурат булмаса), бу диккатни дарснинг асосий вазифаларини хал килишдан чалFитиши ва тикилиш маълумотларини келтириб чикариши мумкин, бу еса материални ассимиляция килиш даражасини пасайтиради. Учинчидан, VR ва AR ёрдамида дастурларни амалга ошириш жараёнида юзага келадиган психологик муаммоларни бартараф етиш учун уларни бартараф етиш учун эхтиёткорлик билан ёндашиш керак.
1-расм. Хужайра ички тузилишининг VR визуализацияси
Яна бир мисол Колумбия университети. У ерда профессор Brent Stokvell талабаларга молекулаларни урганишга баFишланган дарсларда катнашиш учун VR дастакларини юборди. Бунда талабалар курилмадан фойдаланиш оркали юриши, молекулаларнинг 3D моделларини куриши ва уларни манипуляция килиш имкониятига эга булдилар. Талабалардан бири оксилнинг 3D модели унга кимёвий жараёнларни яхширок тушунишга ёрдам берганини кайд этди. Бошкаси эса, замонавий VR гарнитураларида диккатни виртуал объектларга каратиш ва бир вактнинг узида ёзиб олиш кийинлигини кушимча килди [2].
Хиссий реакция
VR туфайли талабалар нафакат материални визуал тарзда идрок этадилар, балки уни яхширок эслаб колишади. Борлик хисси талабада эмоционал реакцияни келтириб чикаради ва хис-туЙFулар ассоциатив алокаларни хосил килади, кейинчалик улар хотирага айланади.
Виртуал амалиёт
2-расм. Шамол турбинаси ишчисининг VR визуализацияси
Мактаб укувчилари ва талабалар турли касбларни яхширок билишлари ва узларига мосини танлашлари учун VR технологиялари аллакачон кулланилмокда. Норвегия фан ва технология университетида "Immersive Job Taste" дастури мавжуд булиб, у иштирокчиларга бир неча касблардан бири буйича типик вазифалар билан иш кунини "яшаш" имконини беради: баликчи, шамол турбинаси электромонтёри, йул ишчиси, автомеханик, пайвандчи ва хк. Шунингдек, университет ишга жойлашиш учун тест сухбатидан утиш имконини берувчи VR иловасини хам ишлаб чикди [1].
Асосий кисм
Информатика ва ахборот технологиялари йуналишида "виртуал" тушунчаси кенг маънода кулланилмокда. Масалан: виртуал машина, виртуал хотира, виртуал диск, виртуал алока, виртуал саёхат, виртуал синф ва х.к. Фаннинг деярли барча сохасида "виртуал" атамаси турли шакл хамда маъноларда кулланилиб келинмокда ва у бир-биридан фаркли маъноларни англатади. Масалан, мультимедиа тизимларида виртуал тушинчаси виртуал борлик маъносини беради.
Илмий янгилиги: Виртуал реаллик технологиялардан фойдаланиш оркали эмпирик материаллар узатилиши мумкин. Аудитория машFулотлар деярли стандарт холда булади, дарсларда жараёнида бир неча кисмларга булинган сценарийни ишлаб чикиш тавсия этилади. Бундай укув тизими туфайли дарсларга виртуал реаллик элементи киритилади, талабалар материални катта кизикиш билан урганадилар ва мустахкамлайдилар. Таълим сифатини таъминлашда вирутал реаллик технлогиясидан фойдаланишга каратилган педагогик шартлар, катта хажмдаги маълумотлар орасидан сифатли ахборотни танлай олиш, ахборот махсулотларини яратиш, касбий фаолиятида куллай олиш компетенциялари укув ва амалий вазиятларни оптималлаштиришга эришилади. Талабаларнинг билим вирутал реаллик технлогиясидан анъанавий укитиш воситалари билан бирлашувининг дидактик максадга мувофиклиги, вирутал реаллик технлогияси тури, ижобий укув мотивациясининг шаклланиши, интелектуал кобилиятларини хисобга олиш, вирутал реаллик технлогиясидан фойдаланиш оркали ижодий фаоллигини раFбатлантириш асосида аниклаштирилади. Вирутал реаллик технлогияси укув жараёнида мазмуний-максадли, укув-методик хамда мезонли - бахоловчи блокларни уз ичига олган, максадларнинг ягоналиги ва яхлитлигини талабаларнинг
шахсий хусусиятларининг ижобий укув мотивациясига интеграциялашни таъминлаш асосида такомиллаштирилади.
Виртуал (лотинча Virtualis — мумкин булган, яъни муайян бир шароитларда содир буладиган ёки руй бериши мумкин булган) тушунчаси нарсалар ва ходисаларнинг вакт ва маконда мавжуд булмаган, лекин объектив нарсалар ёки субъектив образларнинг амалга ошиш эхтимоли мавжуд булган жараённи англатади.
«Виртуал борлик» атамаси 1970-йилларнинг охирида Массачусет технология институтида Jaron Lanier томонидан уйлаб топилган. У 1984-йилда дунёда биринчи виртуал борлик фирмасини ташкил этди. Бу атама компьютерда яратиладиган мухитда инсоннинг мавжудлиги FOясини ифода этади. «Виртуал борлик» атамаси муомалага америкалик кинематографлар томонидан киритилган. Улар муайян сабабларга кура табиий йул билан амалга ошириб булмайдиган хаёлий имкониятларни белгили-график шаклда сунъий амалга ошириш мумкинлиги хакидаги кинолентани шу ном билан чикарганлар.
Виртуал борлик — инсон реал борликда харакат килаётгани иллюзиясини компьютерда яратиш имконини берувчи интерфаол технологиядир. Бунда объектив борликни табиий сезги органлари ёрдамида идрок этиш урнини махсус интерфейс, компьютер графикаси ва овоз воситасида сунъий яратилган компьютер ахбороти эгаллайди. Виртуал борлик амалда йук нарса, уни кул билан тутиш, унинг таъми ва хидини хис килиш мумкин эмас. Шунга карамай, у мавжуд ва инсон бу хаёлий оламга кириб, уни нафакат кузатади ва бошдан кечиради, балки унга таъсир курсатиш имкониятига хам эга булади, ушбу оламда мустакил харакат килади, уни узгартира олади.
Виртуал олам — инсон борлотининг узига хос шакли ва одамлар маънавий алокасининг алохида маданий ифодасидир. Аммо виртуал борлик реал физик борликдек лаззат бахш эта олмайди, чунки бу борлик таъсирида вужудга келувчи хис-туЙFулар куп жихатдан унинг узи билан эмас, балки уни биз кандай идрок этишимиз билан белгиланади. Биз виртуал денгизда чумилишимиз мумкин, аммо бунда пайдо булувчи хис-туЙFуларимиз бу денгизни биз кандай идрок этишимизга боFлик булади. Виртуал тарвуз хакикий тарвуздан ширин эмас ва хк. Виртуал борликни одамлар яратади. Шу боис виртуал борликда мавжуд барча нарсаларнинг манбаи инсон онгидир. Бинобарин, виртуал борлик онг, онг ости сохаси ва фантазия чотир^идан утувчи физик борликдан шаклланади.
Виртуал борлик объектив тарзда, яъни инсон миясида эмас, балки компьютерда мавжуд булади. Айни вактда, у инсон онгининг махсулидир. Инсон томонидан яратилганидан кейин у инсон онгидан катъий назар яшашда давом этади, бу онгга хар хил таъсир курсатади. Мазкур онгнинг мазмунига - билимлар, эмоциялар, кайфият хамда онгнинг бошка унсурларига караб, хар хил идрок этилади.
81
Бугунги кунда виртуал борлик инсон маданий фаолиятининг турли сохаларида кулланилмокда. Виртуал борликдан энг аввало у вужудга келган сохада, фанда, жумладан физика сохасида - суюклик ва газлар динамикасини моделлаштириш, кимё сохасида - кимёвий реакциялар моделини тузиш учун, шунингдек, геология ва география фанларида хам фойдаланилмокда.
Мухандислик сохасида, айникса, хавфли шароитларда: очик космосда, денгиз ва океанларнинг чукур жойларида, ядро мухандислигида роботларни масофадан туриб бошкаришда виртуал борлик кенг кулланилмокда. Компьютер дизайни ва унинг ажралмас хамрохи -компьютер, ракеталар ва самолётлар, автомобиллар ишлаб чикариш, катта бинолар конструкцияларини синовдан утказишда ягона жараёнга бирлаштирилди. Виртуал борлик технологиясидан харбийлар хам кенг фойдаланмокдалар. Масалан, АКШ армиясида харбий хизматчиларда мерганлик куникмаларини шакллантиришда имитаторлардан, жанг шароитида тез ва туFри карорлар кабул килиш куникмасини шакллантириш учун эса харбий докторлардан фойдаланилади. Улар оркали жуда кимматга тушадиган ва атроф мухитга катта зарар етказадиган харбий машклар имитация килинмокда. Танк кисмларида танкдан ук узишни хамда танк жангида аскарлар ва офицерларнинг шахсий иштирокини имитация килувчи харбий уйинлардан фойдаланилмокда. Лойихалаштирилган, лекин хали ясалмаган курол-аслаха турлари синовдан утказилмокда. Хдрбийлар олинган маълумотларни тахлил килиш ва уларга бахо бериш учун хам компьютер имитациясидан фойдаланмокдалар.
Таълим сохасида машк тренажёрларини яратишда виртуал борлик технологиясидан фойдаланилмокда. Якинда виртуал кутубхоналар ва музейлар ташкил этиш концепцияси таклиф килинди. Масалан, фойдаланувчи виртуал кутубхоналарда компьютер ёрдамида китоб жавонларининг визуал тасвири буйлаб харакатланиши, керакли адабиётларни топиши ва олиб куздан кечириши, зарур холда эса улардан нусха кучириши мумкин. Виртуал музей концепцияси бир кадар бошкача. Виртуал музей фойдаланувчиларга коллекциядаги исталган экспонатни унинг табиий, уч улчовли куринишида куриш имконини беради. Аммо бу тасвирий ечим жихатидан кобилияти ва сифати анча юкори булган дисплейларни булишини такозо этади. Шундай килиб, виртуал борлик назарий изланишлардан оммавий ахборот воситалари ва телекоммуникацияларни ажралмас кисми булган хозирги замон маданиятининг таркибий кисмига айланди.
Виртуал борлик - бу сунъий хосил килинадиган ахборот мухити булиб, у атроф-мухитнинг одатий усулда тасвирлашни турли техник воситалар асосида хосил килинадиган ахборотлар билан алмаштиришга каратилади. Таълимий максадларда виртуал реаллик воситаларини ишлаб чикишга каратилган ахборотларни визуаллаштириш воситаларини яратиш
бошка техник воситалар ёрдамида эришиб булмайдиган педагогик самарани бериши мумкин.
Виртуал борлик иммерсивлик ва интерфаоллик тушунчалари билан боFлик. Иммерсивлик деганда, одамнинг виртуал борликда узини фараз килишини тушуниш мумкин. Интерфаоллик эса, фойдаланувчи реал вактда виртуал борликдаги объектлар билан узаро мулокотда булиб, уларга таъсир курсатиш имкониятига эга булишидир.
Виртуал борлик турлари:
Пассив виртуал борлиц (passive virtual reality) - инсон томонидан бошкарилмайдиган автоном график тасвирни товуш билан кузатилиши;
Текширилувчи виртуал борлиц - чегараланган микдорда фойдаланувчига такдим килинадиган сценарий, тасвир, товушни танлаш имконининг борлиги;
Интерфаол виртуал борлиц - трекинг вазифасини бажара оладиган махсус курилма ёрдамида яратилган дунё конунлари асосида виртуал мухитни фойдаланувчи узи бошкара олишидир (Трекинг виртуал мухитдаги реал объектнинг жойлашиши координаталарини (x, y, z) ва уни фазода жойлашиши бурчакларини (a, b, g) беришга мулжалланган).
Виртуал борлик тизими деганда - биз имитацион дастурий ва техник воситаларни тушунамиз. Интерфаолликни таъминлаш учун, виртуал тизим бошкарувчи амалларни кабул килиши керак. Бу амаллар купмодалликга, яъни куз билан курадиган, товуш оркали кабул киладиган булиши керак. Бу амалларни амалиётда бажариш учун замонавий тизимларда турли товуш ва видеотехнологиялардан фойдаланилади. Масалан, катта хажмли товуш ва видеотизимлари, шунингдек одамнинг бош кисмига урнатиладиган шлем ва кузойнак дисплейлар, "хид сезадиган" сичкончалар, бошкарувчи кулкоплар, кибернетик нимчалар симсиз интерфейс биргалигида ишлатилади.
Витуал борликнинг инсоният учун таъсири:
- инсон хаётини ташкил килишда ва тартибга солишда;
- инсонлар уртасидаги алоканинг янги шакли;
- хаётнинг асосий сохалари сиёсат, иктисод, санъат, туризм ва таълим сохаларига ижобий таъсири борлиги;
- виртуал олам билан инсон узининг тартиб коидалари ва уз мухитини яратиш мумкинлиги;
- хаёт ва виртуал борлик уртасидаги алданиш мавжудлиги.
Витуал борликнинг ривожланишида уч улчовли мухит ва интернет технологиялари имкониятларининг ривожланганлиги катта таъсир утказди. Натижада, турли сохаларда виртуал реаллик кулланила бошлади.
Масалан:
- кино оламида 1982 йил яратилган ТРОН номли расмли фильм, бу сохадаги катта кадам булди. Яна шуни айтиш жоизки, хозирги вактда виртуал реалликсиз бу сохани тасавввур килиш кийин.
- 2009 йил BBC радиоси томонидан яратилган виртуал драма виртуал реалликнинг бу сохада хам келажаги бор эканлигини курсатмокда;
- санъат сохасида 1970 йил Давид Эм узининг биринчи виртуал кургазмаси билан ушбу атамани имкониятларини янада очиб берган;
- мусика сохасида хам электрон мусика асбоблари виртуал реаллик имкониятларинг махсулидир.
Виртуал реалликни яратиш учун ахборот технологияларининг компьютер графикаси, реал вакт режими ва дастурлаш технологияларисиз шакллантириб булмайди. Бунда хозирда компьютер графикасининг OpenGL, Direct3D, Java3D ва VRML кутубхоналаридан, дастурлашдан эса, C++, Perl, Java ва Python тилларидан фойдаланилмокда.
Х,озирги кунда туризм сохасида виртуал реалликнинг кулланилиши натижасида виртуал саёхат тушунчаси пайдо булди. Виртуал саёхат -мультимедиа иловалари асосида симуляциланган саёхат туридир. Бунда мультимедиа иловалари сифатида матн, расм, товуш, панорама, анимация ва видео воситалари иштирок этиши мумкин. Биринчи виртуал саёхат 1994 йил Дублай касрида киролича Елизабета II томонидан ташкиллаштирилган.
Виртуал борликни хозирда интернет технологияларисиз тасаввур этиш кийин. Интернет - ХХ аср муъжизаси. Кимки ортда колиб кетса, кейин виртуал дунё тараккиётига етолмайди. Интернет - инсоният кабул килишининг янги улчами. Уни эгаллаш бир томондан осон, иккинчи томондан мураккаб. Унинг осонлиги шундаки, дастурларнинг энг осони оддий браузердан (хаммма компьютерда мавжуд булган "Internet Explorer" браузердан) фойдаланишни билсангиз кифоя. Интернетни барча хизматларидан фойдаланиш учун бу дастур етарли.
Бунинг учун биринчидан, интернет хизматларидан фойдаланиш буйича билим ва малака талаб килинади, иккинчидан, тармокдаги хизмат ва маълумотлар асосан хорижий тилларда берилган. Узбек тилида жорий килинган хизматлар, нашр килинган маълумотлар хозирча куп эмас.
Мавжуд хаётдаги бор нарсалар интернетда - умумжахон компьютер тармоFида хам мужассам. Уни мукаммал эгалласангиз: хат ёзиб, жавобини сонияларда оласиз; танишиб, давра сухбатлар курасиз, семинар, конференцияларда катнашасиз; сиртки укув юртларда таълим оласиз; тил урганиб, хорижий матнларни таржима киласиз, луFатлардан фойдаланасиз;ажойиб умумжахон энциклопедияларидан фойдаланасиз; китоб, газета ва бошкаларни укийсиз, уйингизда дунё кутубхонаси булади; уйингизда утириб бизнес ва ижод билан шуFулланасиз; пулли ва пулсиз амаллар бажарасиз; дунёга саёхат киласиз; виртуал (хаёлий) хаётга кирасиз ва хоказо.
Хуллас, интернетда хам хаётдагидек барча вокеа ва ходисаларда реал ва виртуал иштирок этишингиз мумкин.
Витуал борлик деб, реал дунёни компьютер симуляцияси оркали яратилган мухитига айтилади. Витуал борликнинг асосий 3 та хусусияти мавжуд. Улар:
- таъсир доирасининг кенглиги;
- юкори визуаллашганлиги;
- уч улчовли мухит.
Ракамли технологиялар ёрдамида виртуал реалликни яратиш сохасидаги илк тажрибалар АКЩнинг Массачусетс технология институтида ярим асрдан купрок вакт илгари бошланган. Шу кунгача виртуал хакикатнинг асосий FOяси деярли узгармади:
• компьютер тасвирни хосил килади (уч улчовли тасвир, товуш фони ва бошкалар);
• дисплей тизими ушбу тасвирни виртуал хакикат тизими операторининг (фойдаланувчининг) сезги органларига узатади;
• фойдаланувчига бириктирилган датчиклар фойдаланувчининг харакатлари (масалан, бошни буриш ёки унинг фазодаги холатини узгартириш хакида) маълумотларини йотади ва компьютерга узатади;
• компьютер кабул килинган маълумотлардан узи яратган виртуал хакикатни ва унинг яратилган тасвирини узгартириш учун фойдаланади, бу эса фойдаланувчининг хис-туЙFуларига кабул килинади (узатилади).
Бугунги кунда виртуал хакикат тез ривожланаётган компьютер технологиясидир. Микропроцессорлар, маълумотлар коммуникациялари, инсон ва машинанинг узаро таъсири учун асбоблар ва атроф-мухит хакидаги маълумотларни туплаш сохасидаги ютуклар жуда реал виртуал оламларнинг пайдо булишига олиб келди. Фойдаланувчининг виртуал хакикат билан ишлаши иммерцион тизимлар деб атала бошланди (Мураккаб техник тизим операторларини тайёрлаш ёки учувчиларни парвозга тайёрлашда кулланиладиган симуляторлар учун виртуал хакикат куп йиллар давомида кулланилган).
Х,озирги компьютерлар фойдаланувчи учун жонли виртуал (компьютер тизими томонидан таклид килинган) мухитни яратишга кодир булиб, у билан фойдаланувчи кенг доирадаги ихтисослаштирилган маълумотларни киритиш/чикариш курилмалари - минигарнитуралар, микрофон, компьютер кузойнаклари, махсус кулкоплар ва костюмлар ёрдамида узаро алокада булади.
Виртуал хакикат тизимининг махсус дисплейи ва узаро таъсир воситалари (кулокчинлар) ёрдамида оператор (фойдаланувчи) компьютер томонидан яратилган дунёга шушийди, унда харакатланади, уни куради ва эшитади, виртуал объектлар билан узаро алокада булади ва хоказо.
Кенгайтирилган ва аралаш уацицат
Хрзирги вактда виртуал хакикат тизимларининг бир нечта турлари мавжуд:
• анъанавий (классик) виртуал хакикат (Virtual Reality - VR), бу ерда фойдаланувчи факат компьютер ичида мавжуд булган виртуал дунё билан узаро алокада булади;
• кенгайтирилган ёки компьютер воситачилигидаги реаллик (Amended Reality - AR), бунда компьютер томонидан яратилган маълумотлар реал дунё тасвирлари устига куйилади (2-расм);
• аралаш хакикат (Mixed Reality - MR), бу ерда виртуал дунё реал борлик билан боFланган ва уни уз ичига камраб олади.
Виртуал хакикат технологиялари таълим бозорига якинда кириб келди ва жадал ривожланмокда. Шунингдек, куплаб компьютер гигантлари хам бу сохада узларини намоён килиб ривожланмокда ва бу сохадаги терминология хали хам тулик урнатилгани йук.
Замонавий адабиётларда купинча учта асосий технология тилга олинади - VR, AR ва MR. VR шлемлари ва минигарнитуралари фойдаланувчига компьютер томонидан симуляция килинган дунёни такдим этади. Бу дунё коида тарикасида, фойдаланувчини VR тизими билан ишлаш жараёнида ураб турган дунё билан боFлик эмас. Ушбу технология компьютер уйинларида кенг кулланилади. VR фойдаланувчига компьютер томонидан яратилган дунёга тулик кириб бориш имконини беради ва бу унинг асосий афзаллиги хисобланади. Шу билан бирга, бу унинг асосий камчилигидир, яъни VR иловалари фойдаланувчини ураб турган жисмоний борлик билан боFлик эмас.
Хдкикий борлик (AR) тасвирлари устига компьютерда яратилган маълумотни коплайдиган технология бугунги кунда дастурчилар ва ракамли тизим дизайнерлари томонидан яхши урганилган. Уни куллашнинг энг машхур намунаси - бутун дунё буйлаб миллионлаб одамларни жалб килган "Pokemon Go" уйинидир. Ишлаб чикувчилар ушбу уйин учун компьютер карталаридан фойдаланганлар. Покемонни кидираётган уйинчилар, масалан, Покемоннинг координаталари курсатилган смартфон экранидаги харитага асосланиб, уз шахарлари буйлаб харакатланишади. Уйинчи координаталари берилган нуктага етиб келганида, улар уз смартфонини унга каратиб, Покемонни "тутиб олишлари" мумкин.
AR технологиясининг FOяси нисбатан содда: у реал дунёнинг берилган тасвирини (масалан, GPS координаталари ёки дарсликдаги иллюстрация) таниб олади ва виртуал дунё объектини (масалан, тасвир, афсона ва бошкалар) унинг устига куяди. Шу билан бирга, AR исталган фойдаланувчига кизикарли лойихаларни амалга ошириш имконини беради (масалан, оддий коFOЗ дарсликдаги расмларни смартфон экранида мультимедиа билан бойитиш).
Apaлaш х^ки^т (MR) технологияси VR вя AR дян фapк китади. Бу еpдa MR гapнитypaси доимий paвишдa фoйдaлaнyвчи aтpoфидaги дyнёни скaнеpлaйди, aтpoфдaги oбъектлapни тянийди вя yлapнинг уч улчямли мoделлapини яpaтaди. СУнг в^туэл олямнинг тaсвиpлapи ку^ок мяълумстли булиши учун yлapни pеaл олям oбъектлapи устига куйиляди. MR технологияси pеaл дунё мaълyмoтлapини виpтyaл х^и^^ян олинган мaълyмoтлap биган биpлaштиpaди (apaлaштиpaди), бу эся фойдялянувчи учун купляб янги имкoниятлap очяди. Мaсaлaн, ушбу технология фoйдaлaнyвчи экpaнидaги pеaл дунё oбъектлapини интеpaктив холятга уткязиш виpтyaл дунё opeara pеaл дунё билян yзapo aro^ килиш имконини беpaди вя яокязо.
Объектлap устига куйилган кушимчя мaълyмoтлap виpтyaл ёки pеaл булиши мумкин (мяс^ян, фoйдaлaнyвчи aтpoфидaги товуш тебpaнишлapи ёки электpoмaгнит нypлaниш хдкидя кoмпьютеp томонидян туплянган мaълyмoтлapнинг визyaлизaцияси). У apaлaш виpтyaл-pеaл олямдяги pеaл объект тасвирига кушилиши мумкин (3-расм).
3-pacм. MR ёpдaмидa oвoз KapHaü^a тoвуш тулцини мaълумoтлapини
жoйлaштиpиш
Шундяй килиб, apaлaш х^ки^т paкaмли дунёнинг тapкибий кисмлapини инсонни ypaб тypгaн хдкикий дунёга мoслaштиpaди. MR технологияси бугунги кундя paкaмли технoлoгиялap бoзopигa жядял сypъaтлap биган киpиб бopмoкдa вя купляб юмyшлap учун кундэлик paкaмли воситя булишни вяъдя килмoкдa [2].
Виpтyaл pеaллик технoлoгиялapи ypгaнишни янядя кypгaзмaли киляди, Укyвчилapни фaoллaштиpиш вя укув жapaёнигa тупик жaлб килиш имконини беpaди. Ушбу технoлoгиялap узокдя булган oдaмлapнинг биpгaликдa ишляшини тяъминляйди вя oсoнлaштиpaди. Мяселян, x,aмкaсблap кенгaйтиpилгaн pеaлликдaн фoйдaлaнгaн яолдя yчpaшишлapи, кушмя xyжжaтлap тaйёpлaшлapи, лoйиx,aлapни бoшкapишлapи вя бошкя купляб ишлapни pеaл дунёдя булгани кяби сaмapaли бaжapишлapи мумкин. Укитyвчилap вя тaлaбaлap уз aтpoфидaги дунёни ypгaниш, мaлaкa вя ямэлий кyникмaлapни шaкллaнтиpиш, шунингдек, yлapнинг pивoжлaниши вя aвтoмaтлaштиpилгaн бax,oлaшни нямойиш килиш учун виpтyaл лaбopaтopиялapдaн фойдэляниш имкониятига эга бyлaдилap.
Юкорида санаб утилган технологияларнинг барчасини юкори унумдорликдаги хисоблашларсиз амалга ошириш мумкин эмас ва улар нисбатан якинда пайдо булган. Учувчиларни укитиш симуляторлари биринчи виртуал хакикат тизимларидан бири эди. Сунгги йилларда виртуал хакикат компьютер уйинларида кенг кулланила бошланди. Бугунги кунда содир булаётган ракамли технологиялар авлодларининг узгариши виртуал хакикат сохасида сифат жихатидан янги ишланмаларнинг пайдо булишига олиб келди. Бу эса ушбу технологияни махсулот ишлаб чикариш жараёнларига, кизикарли уйинлар ишлаб чикиш, таълим ва сохадаги оммавий муаммоларни хал килиш учун хам куллаш мухимлигини англатади. Мисол учун, Microsoft биринчилардан булиб MR тизимлари учун эшитиш воситаси ва MR™ ишлаб чикиш воситаларини ракамли технологиялари бозорига чикарди.
2017-йил охирида корпорация аралаш хакикатга (MR) асосланган иловаларни ишлаб чикиш ва улардан фойдаланиш учун янги махсулот турларини (Windows Mixed Reality va HoloLens) сотувга чикарилишини эълон килди. Улар "Хдётнинг барча сохаларида ракамли технологиялардан фойдаланишнинг янги даврини очиш" учун мулжалланган эди.
Microsoftнинг янги ишланмаси MR иловаларини нафакат якка тартибда, балки гурухда хам яратиш ва ишлатиш имконини беради. Бундан ташкари, гурухнинг барча аъзолари ушбу иловалар билан узаро алокада булишлари мумкин. Ушбу технология асосида тайёрланган биринчи дарс табиий фанларда укувчилар учун Ер сайёрасининг тузилишини урганишга баFишланган эди (https://www.youtube.com/watch?v=Gn0mZc5hegw - ушбу виртуал укув машFулотини хавола оркали куриш мумкин).
MR технологияси жуда куп киррали булиб, ундан турли муаммоларни хал килиш учун кулланилиши мумкин.
Биргаликда ишлашни ташкил этиш
Виртуал хакикат шлеми оддий веб-конференциялардан кура купрок телефон оркали сухбатга ухшаш реалрок булган видео конференцияларни утказиш имконини беради. MR технологияси иштирокчиларга бир-бирларини чинакам якин хис килишларига имкон беради. Бундай "виртуал учрашувлар" виртуал саёхат, бошка маданиятлар билан танишиш, чет тилини урганиш ва хоказоларда кенг кулланилиши мумкин.
Табиий фанларни урганишда цулланилиши
Виртуал хакикат кузойнаклари талабаларга илмий лабораторияларда узларини топиш, реал виртуал тажрибаларни кузатиш ва утказиш, макро ва микро объектлар билан узаро таъсир килиш, математик объектлар дунёсига саёхат килиш ва х.к. имконини беради.
Гуманитар фанларни урганишда цулланилиши
Тaлaбaлap музей вя тapихий вокея жoйлapигa тaшpиф бyюpиши, тapихий шaхслapнинг виpтyaл мoделлapи билян мулокот килиши, тapихдa булиб утган вoкеaлapни кяйтя тикляши мумкин вя як.
Уpгamувчи yйинлapдa фoйдaлaниш
В^туэл pеaлликдaги yйинлap Укyвчилapгa нaфaкaт тypли oбъектлap билян yзapo мyнoсaбaтдa булиш, 6элки yлapни кypиш, yзлapи ишляб чиккэн KOидaлap ясосидя яшяйдиган виpтyaл дунёни яpaтиш имконини беpaди.
3D дизaйндa цyллaнилиши
В^туБл яэкикэт 3D oбъектлapини лoйияaлaш учун тябиий вoситaлapни тякдим этяди.
Kyникмaлapни шaкллaнmиpиш
В^туБл яaкикaтдaги мoделлap Укyвчилapгa хявфсиз вя мумкин булган хaтoлapдaн кУpкмaсдaн тypли кyникмaлapни шaкллaнтиpиш имкониятини беpaди. Ушбу кyникмaлapни pивoжлaнтиpиш pеaл шapoитдa хaвф-хaтapлapгa туля ёки бошкя чеклoвлap билян aмaлгa oшиpилaди (yскyнaлap мявжудлиги, ишнинг юкopи нapхи, бошкя oдaмлap учун хявф вя бoшкaлap). Мисол учун, MR илoвaлapи aллaкaчoн тиббий фaнлapни укитишдя кУллaнилмoкдa. Виpтyaл яэкикэтни яpaтyвчилap XXI aсpдa экянлигигя aминлap, яъни yлapнинг кypилмaлapи инсон вя кoмпьютеp Узapo тaъсиpини yзгapтиpaди [З]. Ушбу yзгapишлap aллaкaчoн бошлянган. Якин келaжaкдa купляб юкopи технологияли кoмпaниялap виpтyaл яэкикэт ссяясидяги инстpyментaл вя эмэлий ишлaнмaлap билян бoзopгa киpишини кутиш учун бapчa aœ^ap мявжуд.
Виpтyaл яякикят сояэсидэ фяолият олиб бopaдигaн Россия кoмпaниялapидaн б^и бу HoloGroup (http://holo.group/product/). Унинг тaъсисчилapи уз компяниясини apaлaш яaкикaтдa хaлкapo мукэммэллик мapкaзлapидaн биpигa aйлaнтиpишни уз олдига мяксяд килиб куйган. Компяния Microsoft технoлoгиялapидaн фoйдaлaнгaн яолдя apaлaш яякикят мaясyлoтлapи вя ечимлapини ишляб чикишга ихтисoслaшгaн.
Бу еpдa тяклиф килинядиган мaясyлoтлap opaсидa кyйидaгилapни кypиш мумкин:
• MR Builder - кypилиш, apхитектypa, дизяйн кoмпaниялapигa oбъектлapнинг 3D мoделлapини (сэноэт вэ тypap жой бинoлapи, лaндшaфтлap, интеpеpлap вя бoшкaлap) сaмapaли тякдим этиш вя yлapни мyяoкaмa килишдя ёpдaм беpaди;
• MR Guide - бу фoйдaлaнyвчилapгa музей, кypгaзмa стендлapи вя ЯOкaзoлapдa гoлoгpaммa экскypсиялapни яpaтиш имконини беpaди;
• HoloStudy - Microsoft HoloLens uchun MR дapслapини уз ичига олган тяълим иловяси булиб, у еpдa Уpгaнилaётгaн oбъектлap вя яoдисaлap укувчининг aтpoфидaги фязодя 3D гoлoгpaммaлap сифятидя тякдим этиляди.
Kелaжaкдaги шифoкopлapни тaйёpлaш учун MR дaн фoйдaлaнишнинг мaшxyp миcoллapидaн биpи бу Case yнивеpcитети вa Clivland клинигасининг Microsoft тoмoнидaн кУллaб-кyввaтлaнraн кУшмa лoйиxacи булиб, унинг acocий FOяcи иншн aнaтoмик aтлacини яpaтишдиp.
Янa б^ миcoл cифaтидa Medivis гypyxининг шaкллaнишини oлиш мумкин (https://www.medivis.co/). Ушбу rypyx тoмoнидaн бутун инcoн тaнacини 3D фopмaтидa кypиш учун укув плaтфopмacи яpaтилмoкдa. Тaнaнинг бapчa киcмлapи xaкикий yлчaмдaги уч yлчoвли oбъектлap cифaтидa ифoдaлaнaди. Улap бaтaфcил тacвиpлaнгaн вa тиpик opгaнизмдaги кaби биp-биpигa ниcбaтaн жoйлaштиpилгaн.
Худди шyндaй лoйиxa The Body VR (http://thebodyvr.com/) тoмoнидaн xaм бoшкapилaди. У фoйдaлaнyвчини инcoн тaнacи ичидa caёxaт килишга тaклиф килaди. Мacaлaн, тaлaбaлap ^н тoмиpлapи буйгаб caёxaт килишлapи вa ^н xyжaйpaлapининг киcлopoдни бутун тaнaдa тaшиши учун кaндaй ишлaшини ypгaнишлapи мумкин. Улap миллиapдлaб тиpик xyжaйpaлapдaн биpигa шyнFишлapи вa opгaнеллaлapнинг xaлoкaтли виpycлap билaн кypaшиши учун кaндaй ишлaшини ypгaнишлapи мумкин. Яpaтилгaн виpтyaл xaкикaт - бу иншн aнaтoмияcининг aник вa бaтaфcил визyaлизaцияcи xиcoблaнaди. У юкopи cифaтли вa pеaл гpaфиклapдaн фoйдaлaнaди. Ушбу плaтфopмa кacaллик вa унинг дaвoлaниши инcoн тaнacигa кaндaй тaъcиp килишини кypcaтишгa имкoн беpaди. Ушбу тизим укув мoдyллapини уз ичига oлaди, Укyвчилapra Уpгaнилaётгaн мaтеpиaлни яxшиpoк тyшyнишгa ёpдaм беpaдигaн тypли xoлaтлap тapиxидaн фoйдaлaнaди.
Бугунги кyндa AR теxнoлoгияcидaн фoйдaлaнгaн xoлдa мaтеpиaллapни иштаб чикиш учун жyдa куп вocитaлap мaвжyд вa теxнoлoгиянинг узи xaм кенг кУллaнилaди. Хycycaн, бу Мocквa шaxap педaгoгикa yнивеpcитетининг мaтемaтикa вa инфopмaтикa институти тaлaбaлapи учун диплoм ишлapининг мaвзyлapидaн биpидиp. 2017 йилнинг кyзидa Google кopпopaцияcи ypтa мaктaблap учун xизмaт кypcaтиш дoиpacидa ушбу теxнoлoгиядaн oммaвий фoйдaлaнишни бoшлaди.
Янги Expedition.AR xизмaти Google тoмoнидaн ишлaб чикилган кенгaйтиpилгaн pеaллик (AR) теxнoлoгияcидaн фoйдaлaнaди. Бу фoйдaлaнyвчилapгa видеoкaмеpa pежимидa ишлaйдигaн cмapтфoн экpaнидa тopнaдo, вул^н oтилиши вa xoкaзoлapнинг уч yлчaмли xapaкaтлaнyвчи мoделлapини кypcaтиш имкoнини беpaди (https:/
/edu.google.com/expeditions/ ar/#how-it-works). Тaлaбaлap ушбу oбъектлapни тypли бypчaклapдaн кypишлapи, ypгaнилaётгaн xoдиcaни яxшиpoк тушуниш учун yлapни кaттaлaштиpиш вa кичиклaштиpишлapи мумкин
Бaъзaн виpтyaл xaкикaт деб aтaлaдигaн яш биp кенг тapкaлгaн теxнoлoгия - бу панорамали видео ёки 360 дapaжaли видеo. Ушбу видеo 3D фopмaтдa cypaтгa oлингaн. Уни тoмoшa килган тoмoшaбин (мacaлaн,
виртуал реаллик шлеми ёки смартфон урнатилган виртуал реаллик кузойнаклари оркали) атрофга караши, мустакил равишда энг кизикарли бурчакни танлаши ва янги форматдаги видеодан бахраманд булиши мумкин. Кунгилочар 3600 видеоларни танлаш жуда кенг. Якинда Москва очик таълим институти томонидан 3600 видео форматида укув филмларини тайёрлаш ишлари бошланди. Бундан ташкари яна бир истикболли дастур -виртуал саёхатлардир. Бундай укув сафарлари укитувчилар ва талабалар орасида машхур. Виртуал экскурсиялар хар кимга муайян ишлаб чикариш жараёнларини уз кузлари билан кузатиш, Ойга ёки Халкаро космик станцияга ташриф буюришга имкон беради. Энди хар бир киши сайёрамизнинг бориш кийин булган жойларига саёхат килиши, турли геологик тузилмаларни кузатиши, иклим зоналари ва турли мамлакатлардаги одамларнинг хаётини таккослаши мумкин [5,6]. Касб танлаш хакида уйлаётган укувчилар турли касб эгалари кандай ишлаётганини уз кузлари билан куришади.
Бугунги кунда виртуал видеоконференсалока учун хизматлар ишлаб чикилмокда. Бундай хизматлардан масофавий таълим учун хам фойдаланиш мумкин. Масалан, сиртки булим талабалари масофадан туриб укитувчиларининг дарсларига боришлари ёки имтихон топширишлари мумкин булади. Бунда хатто университетнинг кичик аудиторияси хам минглаб талабаларни сотдира олади.
Виртуал хакикат ва Интернетнинг уЙFунлиги бутун дунёдан энг яхши укитувчиларни дарсларга таклиф килиш имконини беради. Мутахассислар тайёрлашнинг мухим кисми ишлаб чикариш амалиётидир. Мисол учун, реактив лайнер учувчиларига самолёт бошкаришга рухсат беришдан олдин узок вакт давомида парвоз симуляторларида куп соатлик машFулотлардан утишлари талаб килинган [9].
Виртуал хакикат сохасидаги тараккиёт профессионал симуляторларни лойихалаш, ишлаб чикариш ва улардан фойдаланиш харажатларини сезиларли даражада камайтириши мумкин. Виртуал хакикат симуляторлари тингловчиларга дастлабки касбий куникмаларни эгаллашга ёрдам берадиган платформа сифатида шаклланиши кутилмокда.
Таълимда виртуал уацицатдан фойдаланиш
Виртуал хакикат технологиялари ёки иммерсион тизимлардан фойдаланиш истикболлари жуда катта. Бу технологиялар аллакачон лаборатория хоналари чегарасидан чикиб кетган. Х,озирда уларнинг оммавий таркалиши бошланди. Вакт утиши билан улар инсон фаолиятининг барча сохаларида кенг кулланилади, клавиатура ва сичкончанинг урнини эгаллайди ва инсонни глобал хисоблаш мухити билан узаро таъсирининг умумий усулига айланади, деб ишониш учун жуда куп сабаблар мавжуд. Ушбу тахминлар канчалик окланганлигини биз келгуси ун йилликда куришимиз мумкин.
Бугунги кунда MR технологиялари хали ривожланиш боскичида булиб, улар хали хам нарх жихатидан анча кимматлигича колмокда. Виртуал хакикат шлеми тупламига бир нечта видеокамералар, сенсорлар, алока мосламалари, тасвир ва овозни кайта ишлаб чикарувчи кучли компьютер киради. Microsoft компаниясининг VR туплами бир неча минг доллар туради.
Виртуал хакикат минигарнитуралари экран улчамлари каби чекланмаган реал улчамдаги объектлар билан виртуал мухит яратади. Ушбу минигарнитуралар асаб тизимининг функсияларидан бирини таклид килиб, хар бир фойдаланувчининг кузига турли хил тасвирни курсатади. Натижада чукурлик иллюзияси пайдо булади. VR эшитиш воситаси битта умумий дисплейдан ёки хар бир куз учун иккита дисплейдан фойдаланиши мумкин. Экран ва куз уртасида линзалар мавжуд. Улар хар бир куз учун тасвирни фокуслайди ва тузатади, стереоскопик эффект яратади. Эшитиш воситаси фойдаланувчига ажойиб тажриба бериш учун кенг тасвир майдонини такдим этади. Шунингдек, у бошнинг холатини кузатиб боради ва фойдаланувчи бошини ён томонга, юкорига ёки пастга эгганда тасвирни харакатга келтиради. Шундай килиб, бу визуал аппаратнинг нормал ишлашига халакит берадиган жуда мураккаб курилма. VR минигарнитураларини ишлаб чикарувчилар ушбу курилмалар 12 ёшгача булган болалар учун мос эмаслигини курсатишлари ажабланарли эмас. Ушбу курилмаларнинг куз функциясига канчалик таъсир килишини аниклаш учун курилма фойдаланувчиларининг узок муддатли мониторинги талаб килинади [10].
Интернет иловалари билан ишлаш учун бу ерда баркарор кенг полосали уланиш талаб килинади. Ушбу курилмалар учун табиий алока воситаси бешинчи авлод Интернети булиши мумкин, лекин унинг протоколлари бугунги кунда хали тасдикланмаган.
УЯнинг инсон саломатлигига таъсири
Виртуал хакикат технологиялари инсон саломатлиги учун канчалик хавфсиз? Ушбу технологиялардан фойдаланишнинг узок муддатли окибатлари хали аник эмас. Аммо улар инсон танасининг ишига халакит бериши аллакачон маълум. Фойдаланувчилар бошга OFир мосламани узок вакт кийиш туфайли умуртка п0F0насининг эгрилиги, унинг кузига таъсири хакида хам мулохаза килиш керак.
VR экранига (хар кандай дисплейда булгани каби) етарлича узок караш кузни чарчокка олиб келиши мумкин. Экранга караб, одам камрок милтиллайди, кузнинг олд юзаси курийди ва чарчок сезила бошлайди. Виртуал хакикат шлемида бу айникса сезиларли. Тасвир харакатланаётган виртуал вокеликка шунFиш фойдаланувчиларга хакикий харакат пайтидагига ухшаш туЙFуни беради. Мисол учун каруселда ёки тебранувчи
кэйикдэ яapaкaтлaнишни тэклид килиш opкaли денгиз ^сэлли^та чэлинган фoйдaлaнyвчилapнинг бу кэсэлликни бошдэн кечиpишигa олиб келэди. Бу yлapнинг виpтyaл яэкикэт билэн ишлэш кобилиятини чеклэши мумкин. Ушбу чеклoвлap кypиш кобилиятини йукотгэн фoйдaлaнyвчилap учун яэм куллэнилэди. Бундэй oдaмлap в^туэл бopликкa шyнFиш вэктидэ бош orp^^ кузнинг зypикиши вэ бошкэ истaлмaгaн яис-тyЙFyлapни бошдэн кечиpиши мумкин. Сунгги чopaк aсp дэвомидя уткэзилгэн тиббий тaдкикoтлap шуни кypсaтдики, [11] одэмни мэхсус яpaтилгaн виpтyaл яaкикaтгa шунгиши унинг pyяий сaлoмaтлигигa сезилapли тэъс^ кypсaтиши мумкин. Бу депpессияни дaвoлaшдa, спиpтли ичимликлapгa кapaмликни йук килишдэ, aнopексия вэ бошкэ pyяий кaсaлликлapни дaвoлaшдa ёpдaм беpaди. Виpтyaл яэкикэт шифoкopлapгa чyкyp тест уткэзиш имконини беpaди вэ психoтеpaпевт ишининг эсосий вoситaлapидaн биpигa эйлэниши мумкин. Б^ок бу тaдкикoтлapнинг бapчaси яэли яэм жудэ пapчaлaниб кетгэн вэ тэвсия этилгэн yсyллap yлapни уткэзиш учун мблэкбли психoтеpaпевтни тэлэб килэди.
В^туэл яaкикaтгa чумишнинг умумэн инсон с^омяш^^я вэ эйниксэ pyяий сaлoмaтликкa тэ^^ини тизимли ypгaниш яэли яэнуз дэвом этмокдэ. Тэълимдэ виpтyaл яaкикaтдaн хэвфсиз фойдвляниш буйичэ услубий тaвсиялap вэ кoидaлapни ишлэб чикишгэ ёpдaм беpиш учун мэхсус тaдкикoтлap зapyp.
Хулосэ:
Виpтyaл яэкикэт имкoниятлapидaн фoйдaлaнгaн яолдэ кaндaйдиp эсосий тyшyнчaлapни кэндэй шaкллaнтиpиш мумкин? Муэйян эклий яapaкaтлapни yзлaштиpишни кэндэй энг сaмapaли тapздa aмaлгa oшиpиш мумкин? Тaлaбaлapнинг индивидуэл хyсyсиятлapини кэндэй яисобгэ олиш кеpaк? Бу сaвoллapнинг бapчaсигa жэвоб беpиш учун мэхсус дидэктик вэ услубий ишлaнмaлap кеpaк. Аслидэ, биз янги технологик вoситaлapнинг пэйдо булиши билэн бoFлик яолдэ очилядиган педэгогик имкoниятлapдaн фoйдaлaнaдигaн янги услубий ечимлapни ишлэб чикиш яэкидэ тухтэлиб утмокчимиз. Улap хусусэн, тaлaбaлapнинг индивидуэл мустэкил ишлapидa кенг фoйдaлaнишгa вэ yлapнинг кичик гypyялapдa биpгaликдa ишлэшигэ тэянэди. X,ap иккиси яэм тегишли кобилият вэ тapбиявий иш интизомини шaкллaнтиpишни, шунингдек, нэмунэвий укув жapaёни тузилмэсидэ бундэй иш учун имкoниятлapни aжpaтишни тэлэб килэди. Тэълим жapaёнини синф-дapс технологияси эсосидв тэшкил этиш дoиpaси бунгэ тускинлик килэди. Бу еpдa aнъaнaвий дapслapдaн тaшкapи, зэмонявий твълимдэ кэбул килингэн укув юклэмэсини pежaлaштиpиш вэ Укитyвчилapнинг иш яэкини стaндapтлaштиpиш тизими ёмон хизмэт килэдигэн бошкэ тэшкилий шaкллap яэм тэлэб килинэди. Укув жapaёнини шaхсийлaштиpилгaн тэшкил этишгэ утиш в^туэл яз^к^тта aсoслaнгaн
таълим воситаларининг педагогик салохиятидан муваффакиятли фойдаланиш шартларидан биридир.
Бугунги кунда виртуал хакикат асосан компьютер уйинларида кулланилмокда. Х,еч шубха йукки, бу технология келгуси ун йилликларда хаётимизга сезиларли таъсир курсатиши мумкин. Яхши виртуал уйинлар, албатта, фойдаланувчини узига жалб килади. Аммо виртуал дарслар дунёнинг табиий-илмий манзарасини шакллантириш, чет тилларида мулокот килиш, тарихий тафаккурни ривожлантириш, бадиий матнларни чукур англаш, бошка анъанавий ва янги максадларга эришиш билан боFликлигини кутиш мумкин. Бунинг натижасида умумий таълим хам кизикарли ва самарали булади.
Ракамли иктисодиёт ва ракамли трансформация хакидаги замонавий нашрларда купинча таълимдаги виртуал реалликнинг келажаги хакида суз боради. Ушбу технологиянинг салохияти жуда катта, аммо келгуси йилларда у таълимнинг оммавий амалиётига сезиларли таъсир курсатиши тахмин килинмокда. Gartner hype sikl жадвали бугунги кунда ривожланган мамлакатларда энг куп мухокама килинадиган таълим технологияларининг хозирги холатини курсатади.
Виртуал хакикатдан фойдаланишнинг истикболлари ун йилдан купрок вакт давомида укитувчилар томонидан тингланган. Бирок улар таълим ташкилотлари фаолияти учун амалий ахамиятга эга эмас эди. Бугунги кунда VR иловаларини ишлаб чикишнинг мураккаблиги камайди ва уларнинг нархи пасайди, аммо улар хали хам анча киммат ва уларни сотиб олишга кодир булган нисбатан тор аудиторияга каратилган. Чет элда улардан фойдаланишга булган машхур иштиёк камайди. Виртуал хакикат технологиялари кенг таркалган ва оммабоп таълим махсулотига айланади, деб ишониш учун барча асослар мавжуд. Чунки у билан ишлаш учун зарур булган кулланиладиган курилмаларнинг нархи сезиларли даражада пасаяди ва улар кенг оммага очик булади. Таълимга ракамли технологияларни жорий этиш иштиёки баланд булганлар куп марта умид ва умидсизлик чуккиларини бошдан кечиришган.
Компьютер фанлари ва технологиялари учун арзон микропроцессор тупламлари, турли дастурлаштириладиган курилмалар, шу жумладан роботларнинг хаваскор курилиши учун компонентлар таълим сиёсатини ишлаб чикарувчилар томонидан унчалик эътибор бермайдиган мисоллардир.
Асосий узгаришлар таълим муассасасининг ракамли таълим мухитини шакллантиришни назарда тутади. Бу бизга укув жараёнини натижага, компетенцияга йуналтирилган тарзда ташкил этишга утиш
94
hmkohhhh Sepagu. Ey epga Sapna Tat^HM ^ao^HtfTH aroHa Tat^HM ^apaeHHHHHr TapKuSuH KHCM^apu cu^aTuga ^apanagu Ba Tat^HM HaTH^anapu ymSy ^ao^uaTHHHr KyTH.nraH HaTH^anapu (Tat^HM, y^HTHm, um^aS HH^apum) cu^aTuga ^apanagu. Tat^HM ^apaeHHHHHr xap Sup umTupoKHucu ynyH maxcHH pa^aM^H KypHHMaHHHr (HoyTSyK, nnaHmeT £kh CMapT^OH) naftgo Sy^umu HHTepHeT op^anu pa^aM^H Tat^HM MyxHTH Su^aH эpкнн My^o^OT KHHHm hmkohhhh Sepagu. HaTH^aga Tat^HM TamKH^OTH My^appap paBHmga y^yB TagSup^apu Ma^Myacu pe^anamTHpu^raH Ba aManra omupu^aguraH HKKHTa My^HTHHHr HHTerpaTopura an^aHagu: ^hcmohhh (cHH^^ap, ^aSopaTopua^ap Ba Som^anap) Ba BupTyan MyxHT (ruSpug Sy^yT). Pa^aM^H Sy^yT (aHtaHaBHH KyTySxoHa ypHHra) Tat^HM MatHyMoraapHHHHr acocun oMSopura an^aHMo^ga. YmSy oMSopHHHr TapKuSuH KHCM^apugaH Supu BupTyan xa^H^aT TexHo^oruacugaH ^onganaHraH xo^ga Kypu^raH y^yB MaTepuan^apu Sy^umu MyMKHH.
^onga^aHH^raH agaSueT^ap pyHxara:
1. ^yKtaHeHKo C. B. ^aSupuHT oTpa^eHHH. - M.: ACT, 1998.
2. Bardeen L. Mixed reality momentum continues in the modern workplace. 2017. - URL: https:// blogs.windows.com/devices/2017/11/01/ mixed-reality-momentum-continues-modernworkplace-microsoft-hololens-expands-29- new-markets/#9AcxwjUFmsmLSrhv.97 (gaTa oSpam,eHua: 05.03.2018).
3. Bonasio A. Making holograms in the classroom a reality // Edtech Trends. Dec. 19, 2016. - URL: https://www.cio.com/article/3150963/ education/making-holograms-in-the-classrooma-reality.html (gaTa oSpam,eHua: 05.03.2018).
4. CWRU takes the stage at Microsoft's build conference to show how HoloLens can transform learning. 2016. - URL: http://case. edu/hololens/ (gaTa oSpam,eHua: 05.03.2018).
5. Odom J. Secrets of ancient Egypt shows the potential of HoloLens. Tourism. 2016. - URL: https://hololens.reality.news/news/have-youseen-this-secrets-ancient-egypt-shows-potential -hololens-tourism-0175604/ (gaTa oSpam,eHua: 05.03.2018).
6. Mukamal R. Are virtual reality headsets safe for eyes? 2017. - URL: https://www.aao.org/eyehealth/tips-prevention/are-virtual-realityheadsets-safe-eyes (gaTa oSpam,eHua: 05.03.2018).
7. Freeman D., Reeve S., Robinson A., Ehlers A. Virtual reality in the assessment, understanding, and treatment of mental health disorders // Psychological Medicine. - 2017. Vol. 47, Iss. 14. - P. 2393-2400. - URL: https://doi.org/10.1017/ S00332917 1700040X (gaTa oSpa^eHua: 05.03.2018).
8. Hicken A. 2018 eLearning Predictions Updated Hype Curve // Web Courseworks. - Dec. 29, 2017. - URL: https://webcourseworks. com/2018-elearning-predictions-updated-hypecurve/ (gaTa o6pam,eHHa: 05.03.2018).
9. Zatonskiy, A.V., Bazhenov, R.I., Orozobekova, A.K., Gorbunova, T.N., Ledovskikh, I.A./ Improvement of Computer Recognition of Foam Layer Criteria/Proceedings of the 2022 International Conference "Quality Management, Transport and Information Security, Information Technologies", IT and QM and IS 2022, 2022, pp. 284-286
10. Beknazarova, S., Latipova, N.M., Maxmudova, M.J., Alekseeva, V.S./ Experimental Evaluation of the Efficiency of Compression of Files by Fractal-Spectral Codec/ Communications in Computer and Information Sciencethis link is disabled, 2022, 1703 CCIS, pp. 12-21
11. Beknazarova, S., Sadullaeva, S., Bazhenov, R., Qayumova, G., Jaumitbayeva, M. /Application of Nonlinear Splitting Algorithm to the Method of Reference Equations/AIP Conference Proceedings, 2022, 2432, 060003
REINFORCING CAPACITIES OF HEIs IN LEATHER AND
FOOTWEAR SECTOR
Nikolaos Bilalis, Aura Mihai, Mehmet Mete Mutlu, Fakhriddin Boboev, Malokat Ilkamova, Jakhongir Gafurov, Bekzhan Abzalbekuly, Gulzinat
Yeldiyar
Abstract. The Erasmus+ Capacity Building in Higher Education (CBHE) action from European Union is one of the means that support through international cooperation projects, the modernization and responsiveness of third countries' Higher Education Institutes and third parties active in the field of Education, in recent trends and in various industrial sectors. The REILEAP project (Reinforcing Capacities in HEIs for Leather and Leather Products in Uzbekistan-Kazakhstan) is such an action focused on leather and leather products. Its main aim is to support the modernization of the leather and leather products industry in Uzbekistan and Kazakhstan, through the establishment of four Leather Products Centers (two in Uzbekistan and two in Kazakhstan) which will strengthen and enhance modernization, innovation and competitiveness of the Leather Sector in the two countries by offering quality testing, product certification, specialized training, fashion trends, modern design, production organization, and funding opportunities. The 4 centers will be created in the HEIs from the two countries participating in the project. Staff and students from these HEIs will be trained in the European HEIs participants. The project is in its second year and the paper reviews its progress in terms of market needs, macro and microstructure of the training activities, and the performed and planned promotion and sustainability activities.
Keywords: Capacity Building, Leather and Footwear, Expert Sectorial Centers.