Научная статья на тему 'VIEWS TO REMOTE STUDYING AT UNIVERSITIES: CHALLENGES AND SOLUTIONS'

VIEWS TO REMOTE STUDYING AT UNIVERSITIES: CHALLENGES AND SOLUTIONS Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
17
5
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
REMOTE FORMAT OF EDUCATION / DISTANCE LEARNING TECHNOLOGIES / DIGITAL COMPETENCES / DIGITAL TRANSFORMATION / EDUCATIONAL SKILLS

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Buzina Yulia Nikolayevna, Bernatskaya Marina Vladimirovna

The authors consider the specifics and possibilities of using information technologies in teaching foreign languages in non-linguistic universities in Russia, especially in the context of preventing the spread of a coronavirus infection (Covid-19) in the Russian Federation. The research is based on the statistics obtained from online surveys of professors and students of Plekhanov Russian University of Economics in 2021/22 academic year. The study included about 100 students and foreign language teachers. While analyzing students’ responses, the authors tried to reveal the difficulties faced by students in using digital tools while improving their communication skills in foreign language studying. The research also identified the major problems professors were facing while giving their online seminars. The results can be used for improving strategies of educating students online and developing students’ competences in foreign language learning. As a result, the use of information technologies is aimed at achieving the stated learning results in the discipline "Foreign language" and meets the requirements of the higher education standards.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «VIEWS TO REMOTE STUDYING AT UNIVERSITIES: CHALLENGES AND SOLUTIONS»

Одна из важнейших особенностей современного литературного образования - возможность научить обучающихся воспринимать лирическую поэзию, так как лирика, изображая внутренний мир, чувства и переживания героев, является наиболее трудным для восприятия жанром при изучении литературы в школе.

Выводы. В поэме «Кому на Руси жить хорошо» отражены как все стороны жизни на Руси в бытность поэта, так и философские раздумья автора о судьбах народа, о назначении человека. «Золотой фонд русской классики, а также шедевры мировой литературы и по сей день остаются животворным источником познания мира и человека, своеобразным «культурным кодом», без которого невозможно полноценное «самостоянье» личности» [11, С. 3]. Реализация целей и задач образования на современном этапе гуманитарного развития общества предусматривает формирование как филологической культуры отдельной личности, так и общества в целом.

Сегодня, в XXI веке, творчество Н.А. Некрасова остается востребованным, так как основные его мотивы такие нравственные понятия как сострадание и совесть, вся поэзия лирика пронизана темой любви к родине, верой в светлое будущее народа. Традиции, проложенные поэтом, по сей день продолжаются в лучших поэтических образцах мировой художественной мысли. Изучение поэмы «Кому на Руси жить хорошо» в школах России способствует формированию литературоведческого мировоззрения, морально-нравственного и эстетического воспитания подрастающего поколения.

Литература:

1. Биджиев, А.С.-М. Некоторые аспекты трансформации осмысления ценности здоровья / А.С.-М. Биджиев // Проблемы современного педагогического образования. Сер.: Педагогика и психология. - Сб. статей: - Ялта: РИО ГПА, 2016. - Вып. 52. - Ч. 4. - С. 254-260

2. Биджиева, В.И. Духовно-нравственное развитие учеников начальных классов в условиях поликультурной среды на уроках литературного чтения / В.И. Биджиева // Проблемы современного педагогического образования. - Сборник научных трудов: - Ялта: РИО ГПА, 2022. - Вып. 74. - Ч. 2. - С. 36-38

3. Биджиева, З.С.-М. Современная карачаевская лирическая поэзия / З.С.-М. Биджиева. - Карачаевск: КЧГУ, 2004. - 172 с.

4. Биджиева, З.С.-М. Слово о первом поэте (о творчестве Асхата Биджиева) / З.С.-М. Биджиева // Национальные литературы и национальное литературоведение. Сто лет пути / Материалы всероссийской научной конференции, посвященной 95-летию первого карачаевского профессионального ученого-литературоведа - Асият Исмаиловны Караевой. - Карачаевск: Издательство КЧГУ, 2017. - С. 40-44

5. Богданова, О.В. Тенденциозный дуализм авторского видения (глава «Поп» в контексте поэмы Н.А. Некрасова «Кому на Руси жить хорошо») / О.В. Богданова // Верхневолжский филологический вестник. - 2020. - № 1 (20). - С. 19-27

6. Измайлова, Е.А. Изучение художественных концептов на уроках литературы в профильной школе: автореферат дис. на соиск. учен. степ. канд. пед. наук: 13.00.02 / Измайлова Елизавета Алихановна. - СПб., 2011. - 25 с.

7. Камалова, Л.А. Изучение поэмы Н.А. Некрасова «Кому на Руси жить хорошо» в школе в контексте традиций русского фольклора / Л.А. Камалова // Вестник Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета. -2008. - № 1 (12). - С. 57-60

8. Литература: программы для общеобразоват. учреждений. 5-11 классы / сост. Г.Г. Полубинская. - М.: Дрофа, 2010. - 528 с.

9. Мир фразеологизмов. - URL: https://fraze.ru/index.php/aforizm/aforizmy-na-bukvu-p/poetom-mozhesh-ty-ne-byt-no-grazhdaninom-byt-obyazan (дата обращения: 18.01.2023)

10. Некрасов, Н.А. Собрание сочинений: в 15 т. Т. 5. Кому на Руси жить хорошо / Н.А. Некрасов. - Ленинград: Наука, 1982. - 687 с.

11. Программа курса «Литература». 10-11 классы. Базовый уровень / авт.-сост. С.А. Зинин, В.А. Чалмаев. - Москва: «Русское слово - учебник», 2018 - 48 с.

12. Скатов, Н.Н. «Я лиру посвятил народу своему...»: о творчестве Н.А. Некрасова: монография / Н.Н. Скатов. -Москва: Просвещение, 1985. - 174 с.

13. Федотова, Л.Л. Изучение творчества Н.А. Некрасова на уроках литературы в средней школе [Электронный ресурс] / Л.Л. Федотова, П.С. Золотухина // Язык и текст. - 2021. - Том 8. - № 4. - С. 54-59

14. Чуковский, К.И. Собрание сочинений: В 15 т. Т. 10: Мастерство Некрасова. Статьи / К.И. Чуковский. - Москва: Агентство ФТМ, Лтд, 2012. -736 с.

Pedagogy

UDC 378.1

candidate of pedagogical sciences, associate professor Buzina Yulia Nikolayevna

Plekhanov Russian University of Economics (Moscow); Senior lecturer Bernatskaya Marina Vladimirovna

Plekhanov Russian University of Economics (Moscow)

VIEWS TO REMOTE STUDYING AT UNIVERSITIES: CHALLENGES AND SOLUTIONS

Annоtation. The authors consider the specifics and possibilities of using information technologies in teaching foreign languages in non-linguistic universities in Russia, especially in the context of preventing the spread of a coronavirus infection (Covid-19) in the Russian Federation. The research is based on the statistics obtained from online surveys of professors and students of Plekhanov Russian University of Economics in 2021/22 academic year. The study included about 100 students and foreign language teachers. While analyzing students' responses, the authors tried to reveal the difficulties faced by students in using digital tools while improving their communication skills in foreign language studying. The research also identified the major problems professors were facing while giving their online seminars. The results can be used for improving strategies of educating students online and developing students' competences in foreign language learning. As a result, the use of information technologies is aimed at achieving the stated learning results in the discipline "Foreign language" and meets the requirements of the higher education standards.

Key words: remote format of education, distance learning technologies, digital competences, digital transformation, educational skills.

Аннотация. Авторы исследования рассматривают специфику и возможности применения информационных технологий при обучении иностранным языкам в неязыковых вузах России, особенно в условиях предотвращения распространения коронавирусной инфекции (Covid-19) в Российской Федерации. Исследование базируется на статистике, полученной в ходе онлайн опросов студентов и преподавателей Российского Экономического Университета имени Г.В. Плеханова в 2021/2022

учебных годах. В ходе исследования, авторы попытались акцентировать внимание на трудностях преподавателей и студентов при освоении данного подхода. В опросе принимали участие около 100 респондентов. Результаты исследования могут быть использованы для корректировки стратегии онлайн образования и развития студенческих языковых компетенций. Как результат, использование информационных технологий направлено на достижение заявленных результатов обучения по дисциплине «Иностранный язык» и соответствует требованиям стандарта высшего образования.

Ключевые слова: дистанционный формат обучения, дистанционные образовательные технологии, цифровые компетенции, цифровая трансформация, образовательные навыки.

Introduction. Without a doubt, in a digital society, a significant role in the organization and regulation of people's life belongs to information and networking, information and communication technologies, local and global computer networks; this is a society characterized by virtual communities and digital communication, which surpasses live communication and dominates real communities. Moreover, the COVID-19 pandemic has accelerated the growth of digital services. The pandemic has become a catalyst for significant transformations in the field of education throughout the history of mankind. In 2020, more than 1.5 billion students were forced to study at home, which required all educational institutions to master the possibility of online classes in a short time. Many educational institutions consider the advantages of conducting a number of disciplines online, usually in some hybrid form. Consequently, new realities require a revision of competencies and ways of their formation. The adaptation of the curriculum to the conditions of the future becomes relevant for the system of vocational training. Significant competencies for a huge number of employees are remote work and the organization of digital communications. Thus, technical and digital competencies are becoming the most in demand today. The pandemic has accelerated the need for the formation of competencies such as flexibility and resilience, awareness, self-awareness and complacency.

Modern educational system should be adapted to the times of digital era and use its advantages to the uttermost. Thus, consistent development of digital competences among university professors seems to be one of the most crucial issues to implement this idea successfully.

However, emergency switch of education processes into online format due to pandemic situation has revealed serious problems students and teachers have faced while interacting with each other. Lectures and seminars have urgently been transferred into online mode. Teachers were forced to organize the educational process through distance learning technologies based on various methods of delivering electronic content.

Despite the fact that digitalization and distance learning provide students with ample opportunities, including opening up new prospects for the implementation of an individual educational system, at the same time they create a number of difficulties. Unfortunately, there are much more negative aspects of distance learning than positive ones. Of course, now you can find a huge number of special educational applications on the Internet, for example, for learning foreign languages, marketing, management, etc. They can also be installed on mobile devices, which greatly simplifies access to programs. However, minimal contacts with both the teacher and other students do not contribute to the development of teamwork and communication skills.

This study is considered as an opportunity to find the main scientific approaches to solving the problem of improving language training, based on the results of theoretical analysis and experimental research to identify ways to further address this issue in higher professional education.

Results. According to the Ministry of Education and Science, more than 80% of Russian universities completely switched to a remote format of education after the pandemic had broken out [1, Р. 2]. This sharp transition to distance learning failed to show impressive results since not all universities were ready to the radical type of restructuring their educational processes.

The development of information infrastructure and lack of availability of decent electronic educational resources alongside teacher's inability to use digital platforms and services led to dramatic difficulties in achieving positive results.

Technical staff could not provide sufficient level of assistance to support university teachers offering only standard solutions which were inappropriate in created situation. University professors assessed their level of remote technology proficiency very low (3.2 out of 5), while every fourth professor admitted never using remote technology services over the past 3 years according to statistics provided by researchers of Higher School of Economics conducted in 2019 [2].

A survey among university students revealed that most difficulties were connected with:

• unreliable infrastructure (67,5%).

• technical problems when using internal and external digital platforms like Webinar, LMS, Moodle (55%).

• lack of self-discipline (37,5%).

• lack of communication with group mates (37.5%).

• lack of well-thought out educator's strategy (35%).

• insufficient involvement of teachers in the educational process (20%).

The similar survey held among university professors reported:

• extremely high level of teachers' workload (80%).

• insufficient digital competencies to incorporate in educational process (65%).

• psychological problems since remote teaching was breaking traditional forms of education (65%).

• technical problems when using internal and external digital platforms (Webinar, LMS, Zoom etc. and access to the Internet (50%).

Thus, having considered the above mentioned, close attention should be attributed to providing special training schemes to facilitate the process of digital learning of university teachers. This can include various offline and online workshops where educators can incorporate received skills into practice and attune their digital educational skills. The approach should not be formal and educators' direct requests and inquiries should be taken into consideration. Special after-workshop question session should be provided to clarify and digest information in a better way.

Secondly, if the University is facing temporary technical problems with its own online platforms, flexibility and adaptability are crucially required. Quickly switching to the platform, the teacher in real time will keep students' concentration and personal involvement and maintain positive working environment.

Professional support for educators should be provided through online professional learning, networking and global communities of practice to let participants share ideas and strategies and link to language experts and professional associations [3, Р. 37-45].

Educational practice shows that today, it is possible to use information technologies in the following four areas (see Table 1), including distance language learning, which contributes to the development of language learning methods.

Table 1

Information technologies in teaching foreign languages

Information technologies in teaching foreign languages. Directions of implementation

1. Educational Platforms. 2. Online conferences. 3. Educational websites and apps for free language learning. 4. Sites (with duplicate applications) for creating tests, evaluating results.

The purpose of the electronic resource is to achieve learning outcomes in accordance with development of communicative competencies in a foreign language. the Standard and program -

When the technology is chosen appropriately, students get engaged in the learning process faster, grasp concepts more quickly and connect applications and theory more skillfully. It is also very important to choose an appropriate way of the implementation of the process of teaching (see Table 2).

Table 2

Features of the implementation

Features of the implementation of the educational process

1. E-learning offline: Organization; of independent; work, distance learning. 2. Live language Communication with students (frontal and group/pair work), organization of discussions. 3. Organization of independent work, search for additional material on the topic under study. 4. Evaluation with the ability to view and analyze the results (feedback).

Result: Achieving the learning goal in accordance with the Standard and program of the discipline "Foreign language".

Lack of communication with group mates and non-sufficient teacher's involvement in the process of studying, when students failed to get immediate feedback from their educators, can be resolved through using online platforms like Zoom or Microsoft Teams.

The above mentioned platforms help to combine students into virtual groups and enable them to discuss projects and given tasks in a live conversation using collaborative approach with a quick feedback from instructors in case of difficulties. Interacting through video-conferencing will alleviate the assessment process and allow participants to spend more time in face-to-face discussions with the peers.

Zoom breakout rooms are effective to improve students' interaction into the learning process when virtual collaboration process becomes almost equal to a traditional one. Thus, breakout rooms have proved to be an invaluable means for the analysis of business cases, developing critical thinking skills and intercultural competences [4, Р. 226]. Facilitating organizational process of collaboration in small groups and pairs, which is essential for business case analysis, will increase the effectiveness of the teaching process in virtual classrooms.

The practical value of the research lies in the development, implementation and testing of scientific and methodological recommendations on e-learning of foreign languages and the use of other information technologies, which include the creation of online classes, online assessment of the level of English, etc., aimed at improving language skills. The presented materials can be used by teachers of other universities at different stages of learning a foreign language, including specialized faculties, in the following areas: linguist, translator, foreign language teacher, philologist, as well as in advanced training courses for school teachers and university teachers [5, Р. 16].

Conclusion. Thus, despite serious difficulties students and educators have faced during the transition to remote learning, it does offer huge possibilities to high quality education delivery. Comprehensive syllabus can be based on the best previously developed courses combined with the latest studies and current trends in the global market. Digital technology is usually exciting for learners and may offer a potentially more engaging alternative. Digital interaction between teachers and students can become more diverse and cover all existing forms of communication [6, Р. 56]. It is able to create immersive environment and incorporate students in the learning process, facilitating work and improving collaborative skills.

In connection with the above, the use of information provided on Internet resources allows teachers not only to improve the level of foreign language proficiency, communicative competence of students, but also to develop their motivation to learn a foreign language. Finally, the materials presented on the websites can be selected according to the direction of study and adapted to various innovative teaching methods and the current needs of students.

The use of information technology undoubtedly evokes a lively response from students and increases their motivation to study. The use of information technology can also help improve students' language skills.

The use of distance learning technology provides many opportunities for managing students' educational activities, forming a new type of interaction between teachers and students (partnership, joint solution of educational tasks), as well as new forms of management and control of educational activities (online consultations, creation of electronic collections of works).

But it is also important that the distance education system does not replace the traditional education system, but complements it. In particular, the transition to full distance education should be avoided, since the lack of live interaction with the teacher negatively affects the learning process, the quality of education is leveled. Online classes will also not be able to replace traditional education. It is advisable to organize the educational process taking into account the alternation of classroom and extracurricular training so that educational institutions continue to work efficiently and efficiently. It should be noted that for remote learning, it is important to fully provide technical means (laptops, gadgets, etc.), mastering the skills of using these means, i.e. digital literacy of all participants in the educational process.

Literature:

1. Falkov, V.N. The briefing of the Minister of Science and Higher Education 25.03.2020 (date of reference: 10.01.2023)

2. Дистанционное обучение в экстремальных условиях [Electronic source]. - URL: https://academia.interfax.ru/ru/analytics/research/4491/ (date of reference: 09.01.2023)

3. Instefjord, E.J. Educating digitally competent teachers: A study of integration of professional digital competence in teacher education. Teaching and Teacher Education / E.J. Instefjord, E. Munthe. - 2017. - №67. Р. 37-45. - [Electronic source]. - URL: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.05.016 (date of reference: 07.02.2022)

4. Бернацкая, М.В. К вопросу о влиянии цифровой экономики на обучение иностранному языку в вузах экономического профиля / М.В. Бернацкая, О.А. Муратова // Вестник Костромского Государственного Университета. -2019. - Том 25. - №1. - С. 226-229

5. Бузина, Ю.Н. Преподавание иностранных языков в неязыковых вузах / Ю.Н. Бузина. - Российский экономический университет имени Г.В. Плеханова. - М., 2016. - С. 16-20

6. Karsenti, T. Digital Technologies in Teaching and Learning Foreign Languages: Pedagogical Strategies and Teachers' Professional Competence. Education and self-development / T.Karsenti, O. Kozarenko, V. Shakunova. - Volume 15. -№ 36. - 2020.

Педагогика

УДК 37.013

кандидат педагогических наук, доцент Булаева Марина Николаевна

Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина» (г. Нижний Новгород); кандидат педагогических наук, доцент Колдина Маргарита Игоревна Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина» (г. Нижний Новгород); магистрант, преподаватель Ершов Вадим Юрьевич

Федеральное государственное бюджетное образовательное учреждение высшего образования «Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина» (г. Нижний Новгород); Нижегородский техникум отраслевых технологий (г. Нижний Новгород)

ОСОБЕННОСТИ ПРОЯВЛЕНИЯ ЛИЧНОСТНОГО ПОТЕНЦИАЛА СТУДЕНТОВ

Аннотация. Основным предназначением человека является реализация собственного потенциала и возможностей при осознании свободы в выборе жизненного пути.Личностный потенциал выражается в качестве индивидуальной совокупности возможностей человека, ориентированных на определенный вектор развития. Одной из приоритетных целей человека является осознание собственного потенциала и его реализация.Личностный потенциал является одной из важных характеристик развития современногообщества, поскольку специалистам приходится непрерывно совершенствовать свою компетентность, активно участвовать в жизнедеятельности, адаптироваться к динамичным процессам. Специалисты с высоким личностным потенциалом имеют больше возможностей в реализации и развитии своих способностей в выбранном направлении. Личностный потенциал представляет собой основу индивидуальных особенностей личности, определяющих путь её развития в профессиональной и повседневной жизнедеятельности. Сформированная личность должна не только осуществлять действия в конкретных условиях, но и создавать благоприятную среду для собственного развития. В рамках исследования были проанализированы уровень рефлексивности и самоотношение студентов, которые выступают существенным источником и дают возможность для реализации личностного потенциала. В результате исследования был сделан вывод о влиянии структуры семьи на развитие и проявление личностного потенциала студентов.

Ключевые слова: личность, самореализация, инициативность, рефлексивность, идентичность, саморегуляция, взаимодействие.

Annоtation. The main purpose of a person is to realize his own potential and opportunities with the awareness of freedom in choosing a life path. Personal potential is expressed as an individual set of human capabilities focused on a certain vector of development. One of the priority goals of a person is awareness of his own potential and its realization. Personal potential is one of the important characteristics of the modern development of society, since specialists have to continuously improve their competence, actively participate in life, adapt to dynamic processes. In this case, people with high personal potential have more opportunities to realize and develop their abilities in the chosen direction. Personal potential is the basis of individual personality characteristics, which determines the path of its development in professional and daily life. The formed personality should not only carry out actions in certain conditions, but also create a favorable environment for its own development. Within the framework of the study, the level of reflexivity and self-attitude of students were analyzed, which act as an essential source and provide an opportunity for the realization of personal potential. As a result of the study, a conclusion was made about the influence of the family structure on the development and manifestation of the personal potential of young men.

Key words: personality, self-realization, initiative, reflexivity, identity, self-regulation, interaction.

Введение. Личность представляет собой многогранное понятие и несет разную понятийную нагрузку. Личность зачастую трактуется как многоуровневость выбора на физическом, душевном, духовном уровнях. Основным предназначением человека является реализация собственного потенциала и возможностей при осознании свободы в выборе жизненного пути. Личностный потенциал включает в себя жизненную свободу, отражающую экзистенциальный личностный потенциал, сформированный внутри человека.

Личностный потенциал выражается в качестве индивидуальной совокупности возможностей человека, ориентированных на определенный вектор развития. Одной из приоритетных целей человека является осознание собственного потенциала и его реализация. Личностный потенциал определяет способность человека к самореализации, самовыражению, принятию индивидуальных особенностей. Реализация личностного потенциала происходит в процессе самоактуализации, продуктивности и результативности деятельности, рефлексивности [4, C. 25].

Для личностного потенциала характерно наличие таких качеств как коммуникативность, способность коллективного взаимодействия, стремление к самореализации, системному мышлению. С другой стороны, личностный потенциал может восприниматься как проявление инициативности, неповторимости, мотивации, ответственности за собственные решения [14]. Однако для полного понимания личностного потенциала необходимы тенденции к приумножению индивидуально определенных способностей, детерминации личностного выбора [6, C. 50].

Одной из характеристик личностного потенциала является способность человека сохранять стабильность выбранного вектора развития в меняющихся условиях. Согласно данному положению, обеспечивается воздействие на сознание личности и поведение всевозможных позитивных и негативных обстоятельств. Благодаря личностному потенциалу реализуется всестороннее развитие личности в течение всей жизни [9, C. 42]. Личностный потенциал является одной из важнейших характеристик развитиясовременного общества, поскольку специалистам приходится непрерывно совершенствовать свою компетентность, активно участвовать в жизнедеятельности, адаптироваться к динамичным

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.