Научная статья на тему 'УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ (“АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ» ФАНИДАН ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМ РЕСУРСЛАРИНИ ЯРАТИШ МИСОЛИДА)'

УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ (“АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ» ФАНИДАН ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМ РЕСУРСЛАРИНИ ЯРАТИШ МИСОЛИДА) Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
175
70
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
узлуксиз таълим / таълимшунослик / ахборотлашган жамият / мустақил таълим / moodle тизими / электрон ресурс / С++ Builder 6 дастурлаш тили. / непрерывное образование / образование / информационное общество / самостоятельное обучение / система moodle / электронный ресурс / язык программирования C ++ Builder 6.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Турсунов Миролим Аҳмадович

Техник олий ўқув юртларида таълим олаётган талабаларнинг билим ва малакаларини оширишда, узлуксиз таълим олиш ҳамда мустақил ишлаш кўникмаларини шакллантиришда электрон ресурсларнинг ўрни беқиёсдир. Мақолада электрон таълим ресурсларидан фойдаланиб ўқитиш усули келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

РОЛЬ И ЗНАЧЕНИЕ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В НЕПРЕРЫВНОМ ОБРАЗОВАНИИ (НА ПРИМЕРЕ СОЗДАНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ РЕСУРСОВ ПО ПРЕДМЕТУ «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ»)

Неоценима роль электронных ресурсов в повышении уровня знаний и навыков студентов, обучающихся в технических вузах, формировании навыков непрерывного обучения и самостоятельной работы. В статье излагается метод обучения с использованием электронных обучающих ресурсов.

Текст научной работы на тему «УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА МУСТАҚИЛ ТАЪЛИМНИНГ ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ (“АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ» ФАНИДАН ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМ РЕСУРСЛАРИНИ ЯРАТИШ МИСОЛИДА)»

Турсунов Миролим Ах,мадович,

Карши мух,андислик -иктисодиёт институти "Ахборот технологиялари" кафедраси ассистенти

УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА МУСТА^ИЛ ТАЪЛИМНИНГ УРНИ ВА АДОМИЯТИ ("АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ» ФАНИДАН ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМ РЕСУРСЛАРИНИ ЯРАТИШ МИСОЛИДА)

УДК: 004.438

ТУРСУНОВ М.А. УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМДА МУСТАКИЛ ТАЪЛИМНИНГ УРНИ ВА АЦАМИЯТИ ("АХБОРОТ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ» ФАНИДАН ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМ РЕСУРСЛАРИНИ ЯРАТИШ МИСОЛИДА)

Техник олий укув юртларида таълим олаётган талабаларнинг билим ва малакаларини оширишда, узлуксиз таълим олиш х,амда мустакил ишлаш куникмаларини шакллантиришда электрон ресурс-ларнинг урни бекиёсдир. Маколада электрон таълим ресурсларидан фойдаланиб укитиш усули кел-тирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: узлуксиз таълим, таълимшунослик, ахборотлашган жамият, мустакил таълим, moodle тизими, электрон ресурс, С++ Builder 6 дастурлаш тили.

ТУРСУНОВ М.А. РОЛЬ И ЗНАЧЕНИЕ САМОСТОЯТЕЛЬНОГО ОБРАЗОВАНИЯ В НЕПРЕРЫВНОМ ОБРАЗОВАНИИ (НА ПРИМЕРЕ СОЗДАНИЯ ЭЛЕКТРОННЫХ РЕСУРСОВ ПО ПРЕДМЕТУ «ИНФОРМАЦИОННЫЕ ТЕХНОЛОГИИ»)

Неоценима роль электронных ресурсов в повышении уровня знаний и навыков студентов, обучающихся в технических вузах, формировании навыков непрерывного обучения и самостоятельной работы. В статье излагается метод обучения с использованием электронных обучающих ресурсов.

Ключевые слова и понятия: непрерывное образование, образование, информационное общество, самостоятельное обучение, система moodle, электронный ресурс, язык программирования C ++ Builder 6.

TURSUNOV M.A. THE ROLE AND IMPORTANCE OF INDEPENDENT EDUCATION IN CONTINUING EDUCATION (ON THE EXAMPLE OF CREATING ELECTRONIC RESOURCES FOR THE «INFORMATION TECHNOLOGIES» DISCIPLINE)

The role of electronic resources is invaluable in raising knowledge and skills level and formation of lifelong learning skills and independent work among technical universities students. In the article is given teaching method implementing electronic teaching resources.

Key words and concepts: continuing education, education, information society, independent learning, moodle system, electronic resource, programming language C ++ Builder 6.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 2 (99)

Кириш. Жахондаги илмий, иктисодий, тех-нологик сохаларидаги ривожланишларни ахбо-рот технологияларисиз тасаввур этиб булмайди. Ахборот технологияларнинг барча сохаларда кенг кулланилиши, булажак мутахассислардан, бу сохани яхши эгаллашлари, билим ва куникмаларни доимий равишда ошириб боришларини замон-нинг узи талаб этмокда. Бундай натижаларга эри-шиш учун, электрон таълим ресурслардан фойда-ланиб, талабаларда мустакил ишлаш куникмасини шакллантириш мухим ахамиятга эга.

Техник олий укув юртларида «Ахборот технологиялари» фани укитишда моддий - техника база-сини кучайтириш, амалий ва лаборатория хона-ларини замонавий укув жихозлари билан таъ-минлаш, электрон таълим ресурсларидан фойда-ланиб мустакил таълим куникмасини шакллантириш методикасини ишлаб чикиш ва такомиллаш-тириш, укув жараёнларига татбик этиш заруратини юзага келтиради.

Республикамизда руй бераётган ижтимоий иктисодий узгаришлар, саноат корхоналарини ривожлантиришга булган эътибор, ракамли иктисодиётга боскичма - боскич утиши, булажак мутахассислардан чукур билим, уз устида ишлайди-ган, мустакил карорлар кабул кила оладиган, улар-нинг окибатларини тахмин кила оладиган, каби бир канча мухим кобилиятларга эга булишларини талаб этмокда.

Таълимда замонавий педагогик ва ахборот технологиялардан кенг фойдаланиб, талабалар-нинг мустакил ишлари учун мухит яратиш олган билим ва куникмаларини доимий равишда назо-рат килиш яхши натижаларга эришган талабаларни раFбатлантириш ва улар билан алохида ишлаш имкониятини яратади.

Мавзунинг долзарблиги. Узбекистон Респу-бликаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожланти-риш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон1, 2018 йил 19 февралдаги «Ахборот технологиялари ва коммуникациялари сохасини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-5349-сон2, 2018 йил 5 июндаги

1 Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривож-лантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сон Фармони. - Конун хужжатлари маълумот-лари миллий базаси, 06/18/5483/1594-сон, 31.07.2018 й.; 06/19/5892/4134-сон, 11.12.2019 й.

2 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 19 февралдаги «Ахборот технологиялари ва коммуникациялари сохасини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПФ-5349-сон

«Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оширила-ётган кенг камровли ислохотларда фаол иштиро-кини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар тутрисида»ги ПК-3775-сон3, 2019 йил 8 октябрдаги «Узбекистон Республикаси олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида» ПФ-5847-сон фармони4 ва бошка меъёрий-хукукий хужжатларда белгилан-ган вазифаларни амалга оширишда техник олий укув юртларида «Талабаларда электрон ресурсларидан фойдаланиш асосида мустакил таълим олиш куникмаларини шакллантириш методикаси» мавзу-сидаги илмий иш муайян даражада хизмат килади.

«Ахборот технологиялари» фанини укитишда электрон таълим ресурсларидан фойдаланиш хар бир мавзунинг мохиятидан келиб чикиб ёндашиш, мультимедиа технологияларидан фойдаланиш, турли хил назорат турларини ишлаб чикиш, вир-туал лаборатория ишларидан фаойдаланиш таълим сифати ва самарадорлигини ошириш имко-ниятини беради. Демак «Ахборот технологиялари» фан дастурларидаги мавзуларни анъанавий таълим усулларидан фойдаланиб билим ва куникмасини ошириб булмайди. Бу муаммони хал этиш учун хар бир мавзуга алохида ёндашган холда электрон таълим ресурсларини яратиб мустакил таълим олиш куникмаларини шакллантириш методикасини яратиш зарур.

Тадк,ик,отнинг мак,сади замонавий дастурлаш тиллари ва педагогик технологиялардан фойдаланиб «Ахборот технологиялари» фанидан электрон таълим ресурсларини яратиш хамда бу ресурслардан фойдаланиб талабаларда мустакил таълим олиш куникмаларини шакллантириш методика-сини ишлаб чикишдан иборат.

Илмий муаммонинг цуйилиши. Таълимда ахборот технологиялари ва электрон ресурслардан

Фармони. - Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 06/18/5349/0792-сон, 20.02.2018 й.;

06/19/5894/4161-сон, 14.12.2019 й.

3 Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 5 июндаги «Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга оши-рилаётган кенг камровли ислохотларда фаол ишти-рокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар туFрисида»ги ПК-3775-сон карори. - Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 07/18/3775/1313-сон 06.06.2018 й.

4 Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги «Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш туFрисида»ги ПФ-5847-сон Фармони. - Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 06/19/5847/3887-сон, 09.10.2019 й

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 2 (99)

фoйдaлaниб укитишни тaкoмиллaштиpиш бyйичa илмий излaнишлap oлиб ôop^ oлимлap xopиждa. P.Alfred, K.C.Barker, A.Kameas, J.Leng, T.Monaha, S.Thakral вa бoшкaлapни кeлтиpиш мумкин.

Рoccиядa axбopoт тexнoлoгиялapи вa элeк-тpoн pecypcлapдaн фoйдaлaниб укитишни тaкo-миллaштиpиш бyйичa илмий излaнишлap oлиб бopгaн oлимлap кaтopидa: T.Ю.Лoмaкинaнинг, Л.K.Рaицкaя A.Aндpeeв, О.Е.Бeлoвa, В.A.Бpылëвa, Н.A.Гoнчapoвa, Ю.П.Гocпoдapик, В.В.Гypa, A.В.Дaнилькeвич, 3.Н.Иcмaилoвa, ВА^к^в, Э.С.Maтocoв, A.Л.Нaзapeнкo, О.A.Tapaбpин, A.Ю.Увapoв, A.В.Хyтopcкoй, Э.П.Чepняeвa, A.Чиpцoв, Е.В.Якyшинaлapни ^л^иш мумкин.

Taълимдa axбopoт-кoммyникaция тexнoлoгия-лapини жopий этиш ßa мacoфaдaн Укитиш тexнoлo-гиялapини кyллaш мyaммoлapигa o^ тaдкикoтлap бopacидa юpтимиздa кyйидaги oлимлap илмий излaнишлap oлиб бopгaн: A.A.Aбдyкoдиpoв, M.Х.Aллaмбepгeнoвa, M.M.Apипoв, У.Ш.Бeгимкyлoв, Ф.И.Зaкиpoвa, M.X.Лyтфиллaeв, Н.И.Taйлaкoв, T.T.Шoймapдoнoв, З.Х.Юлдaшeв, С.K1.Typcyнoв вa бoшкaлap.

Шунинг билaн тexник oлий укув юpтлapидa тaълим oлaëтгaн тaлaбaлapнинг билим вa мaлa-кaлapини oшиpишдa, yзлyкcиз тaълим oлиш хaмдa муа^кил ишлaш кyникмaлapини шaкллaн-тиpишдa элeктpoн pecypcлapни кУллaшдa кyплaб хaл килинмaгaн илмий мyaммoлap мaвжyд вa бу бopaдa aлoхидa тaдкикoтлap oлиб бopилиши лoзим. Жyмлaдaн, мaтeмaтик-cтaтиcтик ycyл ëpдa-мидa тaхлил этиш мeтoдикacи ил^и cypилгaн илмий фapaзлap тaхлили мeтoдикacини кУллaш ycлyблapи бopacидaги тaдкикoтлap axaмиятгa эгa.

Taдк1ик1отнинг илмий мо^ияти

кyйидaгилapдaн ибopaт:

axôopoï тexнoлoгиялapи фaнини y^ïk^a элeк-тpoн тaълим pecypcлapидaн фoйдaлaниб мycтaкил ишлaш кyникмaлapини шaкллaнтиpиш;

axбopoт тexнoлoгиялapи фaни aмaлий мaшFyлoтлapининг укитиш тexнoлoгиялapи вa элeктpoн тaълим вocитaлapини интeгpaциялaш acocидa тaкoмиллaштиpиш;

axбopoт тexнoлoгиялapи фaнидaн лaбopaтopия мaшfyлoтлapни глoбaл тapмoк pecypcлapдaн фoй-дaлaнгaн виpтyaл лaбopaтopия ишлapини кУллaгaн Xoлдa тaкoмиллaштиpиш;

axбopoт тexнoлoгиялapи фaнидaн мycтaкил тaъ-лим фaoлиятини элeктpoн тaълим вocитaлapи aco-cидa тaкoмиллaштиpишгa oид илмий-мeтoдик тaв-cиялap ишлaб чикиш.

Taдк1ик1отнинг объекти.

Texникa oлий тaълим мyaccacaлapидa "AX6O-poт тexнoлoгиялapи" фaнини укитишни элeктpoн pecypcлapидaн фoйдaлaниб мycтaкил тaълим oлиш кyникмaлapини шaкллaнтиpиш мeтoдикacи.

Acоcий нaтижaлaр.

Xoзиpги кyндa зaмoн тaлaблapидaн кeлиб чикиб, мaлaкaли, излaнyвчaн, уз билим вa кyникмaлapини ишлaб чикapиш (aмaлиëт)дa кУллaй oлaдигaн eïyк мyïaxaccиcлapни тaйëpлaшдa, yзлyкcиз тaълимни pивoжлaнтиpишдa - элeктpoн pecypcлapдaн oкилoнa мycтaкил фoйдaлaнa oлиш кyникмaлapини шaкллaнтиpиш мухим aхaмиятгa эгaдиp.

Mycтaкил тaълим тyшyнчacи ««гакним» вa «узлу^из тaълим» кaби тyшyнчaлap билaн интe-гpaциялaшгaн хoлaтдa yзapo бoFлик булиб, кaтop тaълим coхaлapини илмий жиx1aтидaн acocлaш oбъeкти хиcoблaнaди.

Узлу^излик - тaълимшyнocлик нyктaи-нaзa-pидaн зaмoнaвий тaълимнинг acocий xycycиятлa-pидaн биpи cифaтидa кapaб чикилaди. Узлyкcиз тaълим дeгaндa шaxcнинг тaълим мyaccacaлapидa муа^ки^ тaълим oлиш жapaëнидaги билим, мaлaкa вa кyникмaлapни шaкллaнтиpишдaги мaкcaдли paвишдaги тизимли фaoлияти тyшyнилaди1.

Taълим yзлyкcизлиги жaмият вa мex1нaт бoзopи эхтиëжлapини дoимий paвишдa кoндиpишгa мyвoфик кeлaдигaн йyнaлишни aнглaтaди.

Узлyкcиз кacбий тaълим yзapo бoFлик бyлгaн кyйидaги yчтa:

- тaълим мaдaнияти дapaжacини oшиpиш,

- дoимий paвишдa уз^иб тypaдигaн ишлaб чикapиш шapoитлapи вa

- ижтимoий xaëna тeз мocлaшиш учун инcoн pecypcлapини яpaтиш хaмдa инген pecypcлapини тaкoмиллaштиpиш кaби вaзифaлapни х^л килaди2. Kacбий билим вa мaхopaтгa эгa булиш зapypaти билaн бoFлик Xoлдa, кacб-хyнap тaълими тизими муа^кил paвишдa укиб ypгaниш кyникмaлapигa эга мoбил вa paкoбaтбapдoш мyтaxaccиcни тaйëp-лaшгa вa бутун кacбий фaoлияти дaвoмидa узини-

1 Фeдopoв В.А. Koнцeптyaльныe ocнoвaния cтaнoвлe-ния и paзвития peгиoнaльныx (тeppитopиaльныx) пpo-cтpaнcтв нeпpepывнoгo пpoфeccиoнaльнoгo oбpaзoвa-ния I В.А. Фeдopoв, K.Ю. Koмapoв II Уcпexи coвpeмeн-нoй нayки. - 2G16. - Т.2. - № 8. - С. 96-99

2 Лoмaкинa Т.Ю. Teopeтичecкиe пoдxoды paзвития кaчecтвa нeпpepывнoгo пpoфeccиoнaльнoгo oбpaзoвa-ния I ^Ю. Лoмaкинa II Kaчecтвo выcшeгo и пpoфeccи-oнaльнoгo oбpaзoвaния в пocтиндycтpиaльнyю эпoxy: cyщнocть, oбecпeчeниe, пpoблeмы мaтepиaлы. - 2G16. -С. 56-63.

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2G21, 2 (99)

узи ривожлантириш, такомиллаштириш ва узининг ноёб кирраларини руёбга чикариш учун мустакил изланишларни амалга оширишга тайёр булиши керак.

Фан, техника ва иктисодиёт сохасида амалга оширилаётган тезкор узгаришлар тараккиёти, узгарувчан мехнат бозори ва ресурслари уртасидаги ракобат, доимий равишда барча ёшдаги кадрлар малакасини ошириш ва кайта тай-ёрлашга олиб келади. Буларнинг барчаси мустакил таълим олиш фаолияти мухитини сезиларли дара-жада кенгайтиришни талаб килади.

Электрон таълим ресурслари х,акида фикр юритадиган булсак, улар таълим воситаси булиб, укитишнинг сифатини ошириш учун хизмат килади. Таълим воситаларини узгартириш: укув материа-лининг мазмуни, укитиш шакллари ва усуллари хамда укув жараёнининг субъектлари фаолиятини кайта куриб чикиш оркали амалга оширилади1.

Таълим парадигмаси (юнонча «paradeigma» — мисол, намуна) — педагогика фани ривожи-нинг маълум боскичида таълимий ва тарбиявий муаммоларни хал этиш намуналарининг (modeli, standart) узгариши, асосий эътиборни таълимни мустакил таълимга утказиш, янги ахборотлашган жамиятида ёшларнинг доимий жадал узгариб тура-диган ижтимоий шароитда ишлашга тайёр булиши кераклиги билан бо^икдир2. Ёшларга, хозирги кунда куйилаётган асосий талаблар, максадга мустакил интилишга тайёрлиги шарти, шахсий ва касбий вазифаларни мустакил равишда куйишга ва ечишга хамда танкидий карорлар кабул килишга катта хажмдаги маълумотларни кайта ишлашга ва узлаштиришга тайёр эканлигини таъкидлайди.

Фикримизча мустак,ил таълим хар бир шахснинг узлуксиз таълимга ва уз-узини такомиллаштиришга каратилган муносабатларнинг асосий мезонига айланади. Мустакил таълим - бу таълим олишнинг воситаси булиб, мустакил таълим куникмасини шакллантириш барча «йуналишлари» буйича муваффакиятли таълим олишга имкон беради.

Мустакил таълим инсоннинг узини тушуниши (англаш) сохасида, унинг мавжуд уз шахсий имко-ниятларини амалга ошириш тушунилади3. Мустакил

1 Турсунов М.А. Укитиш самарадорлигини оширишда электрон таълим ресурсларидан фойдаланиш // Fizika matematika va informatika журнали 2020-№4. 94-98 б.

2 Раицкая Л.К. Самостоятельная познавательная деятельность студентов в интернет-среде как акмеологиче-ский феномен / Л.К. Раицкая // Вестник Университета. -2014. - № 5. - С. 249-252.

3 Новиков А.М. Развитие «самости» студента (категориальный аспект) / А.М. Новиков // Высшее

таълимни ривожлантириш субъектнинг ички имко-ният ва кобилиятларини руёбга чик,аришга туртки булади.

Мустакил таълим ижтимоий тушунча сифа-тида иккита: яъни, эхтиёжларни руёбга чикариш ва ижтимоийлаштириш функцияни тавсифлайди4. Шахс мустак,ил таълим жараёнида уз эхтиёжларини тушунган ва узи устида мустакил равишда ишлаши натижасида ижтимоий тажрибага эга булган фао-лият субъекти хисобланади. Ижтимоий нуктаи-назардан, мустакил таълим шахснинг уз фаолиятини эркин танлаши билан тавсифланадиган ва ижтимоийлашув, узини-узи тушуниши, мада-ний, маърифий ва касбий савиясини ошириш эхтиёжларини кондиришга каратилган узига хос фаолият тури сифатида такдим этилади.

Психологияда мустакил таълим узини - узи таш-кил этиш - бу инсоннинг узи ва фаолиятини таш-кил этиш кобилияти, яъни фаолиятнинг максад ва вазифаларини мустакил белгилаш, уларга эри-шиш йулларини танлаш, (интроспекция) узи-узини тузатиш ва узини-узи бошк,ариш кобилияти билан боFлик фаолият сифатида караб чикилади5.

Мустакил таълими шахсни ривожлантириш-нинг самарали жараёни сифатида караб чикади. У инсоннинг доимий, максадли равишда мустакил урганишга булган эхтиёжига ишора килади, бу натижага эришиш билан якунланмайди, балки хар сафар янги фаолият турларини давом эттиради, янги мотивларни шакллантиради, янги муаммо-лар тугдиради ва уларнинг ечимларини излайди.

Замонавий шароитда мустакил таълимнинг асосий вазифалари булиб, инсонни хаётга мак-симал даражада тайёрлаш, Fайриоддий вазият-ларда узини ривожлантириш ва такомиллаштириш, ностандарт холатларда фикрлаш ва харакат килиш кобилияти хисобланади6. Узини-узи такомиллаш-тириш-бу «унинг шахсияти» ва кобилиятлари шах-сининг ривожланишини онгли равишда бошкариш жараёни, «бугунги кунда энг юкори яхши натижа-ларга эришиш, уз махоратини ошириш, узи учун мухим ахамиятга эга булган шахсий хусусиятла-рига эга булиш истаги» дан келиб чикади. Крида

образование в России. - 2011. - № 11. -С. 130-136.

4 Шуклина Е.А. Вопросы методики социологического исследования самообразования / Е.А. Шуклина // Социологически» исследования. - 2000. -№10. - С. 109-118.

5 Выготский Л.С. Педагогическая психология / Л.С. Выготский; под ред. В.В. Давыдова. - М.: Педагогика-Пресс, 1996. - 536 с.

6 Новиков А.М. Развитие «самости» студента (категориальный аспект) / А.М. Новиков // Высшее образование в России. - 2011. - № 11. -С. 130-136.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 2 (99)

тapикacидa, мycтaкил узлу^из тaълимнинг нaти-жacи бyлaжaк мyтaxaccиc, пpoфeccиoнaл вa уму-мaн шaxcнинг кacбий узини узи тaкoмиллaшти-pиши тyшyнилaди.

Узини-узи pивoжлaнтиpиш - бу «мyaйян мoтив-лap вa эxтиëжлap тaъcиpи ocтидa yзигa xoc фao-лият вa xaтти-xapaкaтни yзгapтиpиш ëw уз узини yзгapïиpиш opкaли aник мaкcaдлap кУйилaдигaн sa эpишилaдигaн дoимий жapaëн» булиб1, унинг aco-^й xycycиятлapи (шaxcий кaдpиятли йyнaлишлapи, узини узи кaдpлaш, мoтивaциoн-иxтиëpий гом-пoнeнтлap, мaкcaдни бeлгилaш бyлfycи мyтaxac-^c^pra узини yзгapтиpишгa вa узини узи тaкo-миллaштиpиш учун мycтaкил фaoлиятни тaшкил Kилишгa имкoн бepaди.

Бyлaжaк мyтaxaccиcнинг мycтaкил тaълим фaoлияти муслил фaoлиятдaн фapкли paвишдa Уpгaнилaëтгaн фaнлapнинг укув дacтypидaн тaшкapидa, уз вaзифaлapигa мyвoфик paвишдa тaлaбaнинг мycтaкил paxбapлиги ocтидa aмaлгa oшиpилaди. Taлaбaлapнинг муа^кил paвишдa укиб ypгaниш фaoлияти укув фaoлиятининг энг мypaккaб кypиниши xиcoблaнaди, чунки y узини-узи aниклaш тapтиблapи вa тeгишли билимлapни муеткил paвишдa эгaллaш вa yлapни aмaлий фao-лиятгa aйлaнтиpиш кyникмaлapини pивoжлaн-тиpиш вa нaзopaт килиш xaмдa бaxoлaш билaн бoFлик2.

Taлaбaлapдa муа^кил тaълим кyникмaлapини шaкллaнтиpишдa элeктpoн pecypcлapдaн кeнг фoй-дaлaнилaди. Элeктpoн тaълим pecypcлapини икки тypгa бyлинaди.

Online - элeктpoн тaълим pecypcлapигa интep-нeт тapмoFидa жoйлaштиpилгaн мaълyмoтлap тyплaми киpaди. Macaлaн moodle тизими вa бoшкa тaълимгa oид pecypcлapни ^л^иш мумкин. Бу тизимлap биp кaнчa aфзaлликлap билaн биp Kaïopдa кaмчиликлapгa xaм эгa. Aфзaлликлapи янги мaълyмoтлapни тaкдим этишгa ку^ли^^^ эгa. Typли интepнeт pecypcлapи тaxлил килингaндa, Уpгaнилaëтгaн фaнлapнинг aник мaвзycи мaзмy-нини тулик кaмpaб oлaдигaнлapни излaб топиш-нинг дeяpли имкoни йук3. Kaмчиликлap cифaтидa

1 Шуклинэ Е.А. Вoпpocы мeтoдики coциoлoгичecкoгo иccлeдoвaния caмooбpaзoвaния I Е.А. Шyклинa II ^ци-oлoгичecки» иccлeдoвaния. - 2GGG. -№1G. - С. 1G9-118.

2 Рaицкaя ЛХ Сaмocтoятeльнaя пoзнaвaтeльнaя дeя-тeльнocть cтyдeнтoв в интepнeт-cpeдe кaк aкмeoлoгичe-екий фeнoмeн I Л.K. Рaицкaя II Вecтник Унивepcитeтa. -2G14. - № 5. - С. 249-252.

3 Typcyнoв M.A. Taлaбaлapнинг муетэкил ишлapини бaжapишдa элeктpoн тaълим pecypcлapидaн фoйдaлa-ниш II MyFэллим xэм Yзликcиз билимлeндиpиy. - Нoкиc, 2G2G. - №4. - Б. 134-137

бyндaй тизимлapдaн фoйдaлaниш учун интepнeт тapмoFининг yзлyкcизлигини тaъминлaш вa бepил-гaн тoпшиpиклapни мycтaкил бaжapилишини нaзo-paт килиш xaмдa фoйдaлaнyвчилapнинг xa^^ билимлapини бaxoлaшдaги мyaммoлap кузга тaш-лaниши мумкин.

Ofline - элeктpoн тaълим pecypcлapигa интep-нeт тapмoFиcиз фoйдaлaнишгa мyлжaллaнгaн мaълyмoтлap тyплaми киpaди. Бyндaй pecypcлap, тaълим тизимининг укув дacтypидa кyздa тутил-гaн бapчa мaвзyлapни тулик кaмpaб oлиши, тypли кypинишдaги мyльтимeдиaли, виpтyaл лaбopaтo-pия ишлapини кУллaш имкoнияти, тaлaбaлapнинг билимлapини нaзopaт килишнинг тypли xил ycyn ea вocитaлapдaн фoйдaлaниш, xaмдa фoйдaлaнyвчи-лapнинг xoxишлapини инoбaтгa oлгaн xoлдa кyлaй интepфeйcлapни яpaтиш имкoниятигa эга. Бyндaй pecypcлapдa янги мaълyмoтлapни xaвoлa килиш кaмчилиги кyзгa тaшлaнaди.

Элeктpoн тaълим pecypcлapини яpaтишдa С+ + Builder 6 дacтypлaш тилидaн фoйдaлaндик. Биз тaлaбaлapгa тaкдим этaëтгaн элeктpoн тaълим pecypcлapни мycтaкил paвишдa yзлaштиpиш вa pecypcлapни yзлaштиpгaнлик дapaжacини нaзo-paт килишнинг биp нeчa ycyллapини тaкдим этдик. Бу ycyллapдaн фoйдaлaниб тaлaбaлap эгaллaгaн билим вa кyникмaлapини муа^^ paвишдa нaзo-paт килaдилap вa мycтaxкaмлaйди. Kyйидa биттa мaвзyгa oид мaълyмoтлap aкc эттиpилгaн дacтyp илoвacи кeлтиpилгaн. Илoвaнинг куйи киcмидa мaвзyгa oид тaкдимoт, тecт caвoллapи вa мaвзy бyйичa cинoв caвoллapи ^л^ил^н (1-pacм).

Синoв caвoллapи тaнлaнгaндa мaвзyдa тaкдим этилaëтгaн aтaмaлapнинг тaъpифи, киcкapтмa cyзлapнинг бepилиши вa бoшкa aco^ тyшyнчa-лap ïaкдим эïилгaн. Бу тoпшиpикни бaжapиш дaвo-мидa тaлaбa caвoллapгa жaвoблapини ëзмa шaк-лдa тaкдим этиш билaн биp KaK^a мaвзy бyйичa oлгaн билим вa кyникмaлapини мycтaxкaмлaйди (2-pacм).

Kapши мyxaндиcлик-иктиcoдиëт инcтитyти Озик - oвкaт тexнoлoгияcи (мaxcyлoт тypлapи бyйичa) тaълим йyнaлиши тaлaбaлapининг 50 нaфapи тaж-pибa cинoви ишлapидa иштиpoк eтди. Texник вa дacтypий тaъминoтлap мaвзycини элeктpoн тaъ-лим pecypcи ëpдaмидa укитиш ycyли бyйичa тaж-pибa cинoв ишлapини oлиб бopдик. Taжpибa-cинoв ишлapининг ишoнчли экaнлигини aниклaш мaкcaдидa x2 мeзoни acocидa иш oлиб бopилди.

X2 - мeзoнини нaтижaлapи тaнлaнгaн нaзopaт вa тaжpибa гypyxи тaлaбaлapидa 4 тa бaxoлaш тyp-лapи acocидa oлиб бopилгaни учун C=4 гa тeнг.

ЗAMOНABИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOBAНИE 2G21, 2 (99)

1-расм. Электрон таълим ресурс дастури иловаси.

1 Formi - [Ma'ruza darslari] File Mashg'ulottarkibi Qo'shicha ma'lumotlar

□ X _ в x

1-Ma'ruza

2-Ma 'ruza

3-Ma 'ruza

4-Ma 'ruza

5-Ma 'ruza

6-Ma 'ruz

7-Ma 'ruza

8-Ma 'ruza

9-Ma 'ruza

1O-Ma 'ruza

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

11-Ma'ruza

12-Ma'ruza

1-mavzu. Kirish. Texnik va dasturiy ta'minotlar. Reja

1. Texnik ta minoti.

2. Axborot texnologiyalar asoslari.

3. Operatsion tizimlar.

4. Servís dasturlar va kompyuter virus dasturlari hamda anthiruslar dasturlaridan foydalanish.

Tayanch iboralar: informatio, ma'lunomt, axborot, texnologiya, axborot texnologiyasi, computer, hardware, software, sistema blok,tezkor xotira, amaliy, tizimli, uskunali dasturiy ta'minot, operatsion tizimlar, operatsion qobiq (оболочка), utilitalar, drayverlar, arxivatorlar, viruslar.

Ахборот технологнялар асосларв. Axborot lotincha informatio so'zidan olingan bo'hb. tushuntirish. xabar berish, bayon etish. biror narsa yoki hodisa haqida ma'lumot berish ma'nosini anglatadi. Inson yashaydigan dunyo turli moddiy va nom oddiy ob ektlar, shuningdek, ular o'rtasidagi o'zaro aloqa va o'zaro ta sirlardan, ya'ni jarayonlardan tashkfl topgan. Sezgi a'zolari, turli asboblar va o'lchagichlar yordamida qayd etiladigan tashqi dunyo dalfflari ma'lunomtlar deb ataladi. Ma'lumotlar aniq vazifalami hal etishda zarur va foydaK deb topilsa, bunday ma'lumotlar axborot deb ataladi Demak, ma himotlarga u yoki bu sabablarga ko'ra, foydalanilmayotgan yoki texnik vositalarda qayta ishlanilayotgan, saqlanayotgan, uzatüayotgan belgilar yoki yozib olingan kuzatuvlar sifatida qarash mumkin. Agar bu ma'lumotlar dan biror voqea yoki hodisa to'gkrisidagi mavhumKkni kama>tirish uchun foydalanish imkoniyati tug'üsa, ma'lumotlar axborotga aylanadi. Demak, amaüyotda foydaK deb topilgan, ya'ni foydalanuvchining bilimlarini oshirgan ma'lumotlarnigina axborot deb atasa bo'ladi.

Ma'lumotlami qavta ishlashda, tayor axborot maxsulotiga aylantirishda axborot texnologiyalardan foydalanamiz. Texnologiya so'zi grekchadan tarjima qilinganda san'at, mahorat, ustaKk, malaka ma'nosini

Taqdimot

Test sinovi

Sittov savollari

2-расм. Синов саволларига жавоблар.

Унда, p=0,05 деб олсак, K=C - 1=3 га тенг булиб x2 жадвали асосида олинган Ткр=7,81 га тенг.

^{nxQ2i-n2Qu)2

1

(1)

кузитуъ х j /-у

«г «2 м Qu+Qii Тажриба-синов ишларининг ишончли эканли-гини аниклаш максадида х2 мезони асосида иш олиб борилди1.

Н0 - гипотеза деб техник ва дастурий таъми-нотлар мавзусини анъанавий укитиш ва мавзусига оид электрон таълим ресурсларидан фойдаланиб мустакил урганиш асосида укитишда назорат ва тажриба гурух,лар талабаларида куникмаларида сезиларли фарк йук.

Н1 - гипотеза деб техник ва дастурий таъминот-лар мавзусигани анъанавий укитиш ва мавзусига

1 Гробар М.И., Краснянская К.А. Применение математической статистики а педагогических исследованиях.

Непараметрические методы 196 с.

М.: Педагогика, 1977. -ЗАМОНАВИИ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 2 (99)

1-жадвал. Карши мух,андислик-ик,тисодиёт институти «Озик, - овк,ат технологияси (мах,сулот турлари буйича)» таълим йуналиши талабаларининг узлаштириш натижалари

Танланма-лар 5 4 3 2 Талабалар сони

Тажриба гурухи Й1=8 Й2=Ю йз=5 Й4=2 и1 = 25

Назорат гурухи бИ=3 е22 =5 е23=ю 024=7 щ =25

611 + 621=11 612+622 =15 613+623=15 64+624 ^ и, + пг= 50

2-жадвал. Танланган Карши мух,андислик-ик,тисодиёт институтида утказилган тажриба-синов ишлари тах,лилининг умумий натижаси

Тажриба гурухи N,=25 Назорат гурухи N =25

Балл киймати 5 4 3 2 5 4 3 2

Мос баллар сони 8 10 5 2 3 5 10 7

Балларнинг урта арифметик киймати Х*Т=3,96 Х*Н=3,16

Самарадорлик коэффициенти П=Х*Т/Х*Н=1,253

оид электрон таълим ресурсларидан фойдаланиб мустакил урганиш асосида укитишда назорат ва тажриба гурухлар талабаларида куникмаларида сезиларли фарк бор.

#п

: Т > Т

кр кузатув

гипотеза (юз беради) туFри деб топилади, унга мукобил (альтернатив) Н1 -Ткр <Т„е гипотеза (юз беради) туFри деб топилади.

Т =

1

+

25-25 (7-2)2^

-25"

11

- +

(5-10)2 , (10-5)

15

+ -

15

+

9

= 8,383

=2,272 +1,666 +1,666 + 2,777 =

бундан, Н1: Т^ = 7,81 < 8,383 = Т^^ипотеза (юз берди) кабул килинди.

Бу холатда хам Н0 гипотеза рад этилди. Мукобил булган Н1 гипотеза, яъни >Г)?,кабул килинди

ва техник ва дастурий таъминотлар мавзусини электрон таълим ресурслари ёрдамида укитиш усулининг ишончлилиги текширилди (1-жадвал).

Шундай килиб, тадкикотда тавсия этилган укитиш методиканинг одатдаги анъанавий укитиш методикасига нисбатан самарали эканлиги (сама-радорлик 12 фоизни ташкил этганлиги) исботланди. Тажриба натижаларини математик-статистик усул ёрдамида тахлил этилиш натижасида илгари сурил-ган илмий фаразнинг туFри эканлиги исботланди (2-жадвал).

Тадкикот юзасидан олиб борилган изланишлар утказилган тажриба-синов натижалари куйидаги хулосаларни чикаришга асос булди:

1. Ахборот технологиялари фанини укитишда электрон таълим ресурсларидан фойдаланиш тала-

баларнинг мустакил куникмаларини шаклланти-риш, талабаларнинг дарсдан буш вактларидан самарали фойдаланиш, ахборот коммуникация технологияларидан фойдаланиш куникмаларини ошириш натижасида мустакил таълим самарадор-лигини яхшилашга хизмат килади.

2. Ахборот технологиялари фанида яратил-ган электрон таълим ресурслари (виртуал маъруза-лар, виртуал лабораториялар, амалий маштулотлар учун турли хилдаги виртуал топшириклар, тестлар) кулланилиши булажак мухандисларни касбий ком-петентлигини оширади.

3. Ахборот технологиялари фанидан мустакил таълим куникмаларини шаклантириш жараёнида фойдаланилган электрон таълим ресурслари тажриба-синов ёрдамида уз самарасини берган-лиги исботланди. Шу боис, ушбу электрон таълим ресурсларидан олий таълим муассасаларида кенг куламда фойдаланиш мумкинлиги изохланди.

Юкоридаги хулосалар асосида куйидаги тав-сияларни такдим этамиз:

1. Электрон таълим ресурсларини замонавий дастурлаш тилларидан фойдаланиб яратиш электрон ресурснинг мазмундорлигини оширади.

2. Электрон таълим ресурслари хосил килинган билим ва куникмаларни мониторинг килиб бориш, тахлил килиш хамда таълим сифа-тини таъминлайди.

3. Электрон таълим ресурслари таълимнинг узвийлигини таъминлашда имконияти чеклан-ган фойдаланувчиларнинг билим олишга булган талабларни кондириш асосида бирон касбни эгал-лашда фойдалидир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 2 (99)

с УЗЛУКСИЗ ТАЪЛИМ / НЕПРЕРЫВНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 23 и

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси тyFрисида»ги ПФ-4947-сон Фармони. - Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 06/18/5483/1594-сон, 31.07.2018 й.; 06/19/5892/4134-сон, 11.12.2019 й.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 19 февралдаги «Ахбо-рот технологиялари ва коммуникациялари сохасини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тyFрисида»ги ПФ-5349-сон Фармони. - Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 06/18/5349/0792-сон, 20.02.2018 й.; 06/19/5894/4161-сон, 14.12.2019 й.

3. Узбекистон Республикаси Президентининг 2018 йил 5 июндаги "Олий таълим муассасаларида таълим сифатини ошириш ва уларнинг мамлакатда амалга ошири-лаётган кенг камровли ислохотларда фаол иштирокини таъминлаш буйича кушимча чора-тадбирлар тyFрисида"ги ПК-3775-сон карори. - Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 07/18/3775/1313-сон 06.06.2018 й.

4. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 8 октябрдаги «Узбекистон Республикаси Олий таълим тизимини 2030 йилгача ривожлантириш концепциясини тасдиклаш тyFрисида»ги ПФ-5847-сон Фармони. - Конун хужжатлари маълумотлари миллий базаси, 06/19/5847/3887-сон, 09.10.2019 й.

5. Федоров В.А. Концептуальные основания становления и развития региональных (территориальных) пространств непрерывного профессионального образования / В.А. Федоров, К.Ю. Комаров // Успехи современной науки. - 2016. - Т.2. - № 8. - С. 96-99.

6. Ломакина Т.Ю. Теоретические подходы развития качества непрерывного профессионального образования / Т.Ю. Ломакина // Качество высшего и профессионального образования в постиндустриальную эпоху: сущность, обеспечение, проблемы материалы. - 2016. - С. 56-63.

7. Турсунов М.А. Укитиш самарадорлигини оширишда электрон таълим ресурслари-дан фойдаланиш // Fizika matematika va informatika журнали 2020-№4. 94-98 б.

8. Раицкая Л.К. Самостоятельная познавательная деятельность студентов в интернет-среде как акмеологический феномен / Л.К. Раицкая // Вестник Университета. - 2014. - № 5. - С. 249-252.

9. Новиков А.М. Развитие «самости» студента (категориальный аспект) / А.М. Новиков // Высшее образование в России. - 2011. - № 11. -С. 130-136.

10. Шуклина Е.А. Вопросы методики социологического исследования самообразования / Е.А. Шуклина // Социологически» исследования. - 2000. -№10. - С. 109-118.

11. Выготский Л.С. Педагогическая психология / Л.С. Выготский; под ред. В.В. Давыдова. - М.: Педагогика-Пресс, 1996. - 536 с.

12. Новиков А.М. Развитие «самости» студента (категориальный аспект) / А.М. Новиков // Высшее образование в России. - 2011. - № 11. -С. 130-136.

13. Шуклина Е.А. Вопросы методики социологического исследования самообразования / Е.А. Шуклина // Социологические исследования. - 2000. -№10. - С. 109-118.

14. Турсунов М.А. Талабаларнинг мустакил ишларини бажаришда электрон таълим ресурсларидан фойдаланиш // Мугэллим хэм Yзликсиз билимлендириу. - Нокис, 2020. - №4. - Б. 134-137

15. Гробар М.И., Краснянская К.А. Применение математической статистики в педагогических исследованиях. Непараметрический метод. - М.: Педагогика, 1977. - 196 с.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2021, 2 (99)

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.