Научная статья на тему 'Ўқувчи-ёшларнинг ғоявий дунёқараши сифатларини такомиллаштиришда таълим ва оммавий ахборот воситаларини интеграциялаш механизмлари'

Ўқувчи-ёшларнинг ғоявий дунёқараши сифатларини такомиллаштиришда таълим ва оммавий ахборот воситаларини интеграциялаш механизмлари Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
709
113
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
глобаллашув / оммавий ахборот воситалари / ғоявий таъсир / ғоявий дунёқараш / маънавий етуклик / таълим-тарбия / узлуксизлик / узвийлик. / globalization / mass media / and ideological influence / ideological world view / spiritual maturity / education / continuity and succession

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Тайлакова Ш. Н.

Мақолада глобаллашган ахборот даврида ўқувчи-ёшларнинг ғоявий дунёқараши сифатларини такомиллаштиришда таълим ва оммавий ахборот воситаларини интеграциялаш механизмлари ҳақида фикр юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MECHANISMS OF EDUCATION AND MASS MEDIA INTEGRATION IN YOUNG PEOPLE STUDENTS’ IDEOLOGICAL-MORAL INTERNALS PERFECTION

In the article is discussed mechanisms of integration of education and mass medias at perfections of ideological-moral internalss of young people students’ in the informational global world.

Текст научной работы на тему «Ўқувчи-ёшларнинг ғоявий дунёқараши сифатларини такомиллаштиришда таълим ва оммавий ахборот воситаларини интеграциялаш механизмлари»

V_/

Тайлакова Ш.Н.,

А.Авлоний номидаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш марказий институти «Маънавият асослари» кафедраси катта укитувчиси

УКУВЧИ-ЁШЛАРНИНГ ГОЯВИЙ ДУНЁ^АРАШИ СИФАТЛАРИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШДА ТАЪЛИМ ВА ОММАВИЙ АХБОРОТ ВОСИТАЛАРИНИ ИНТЕГРАЦИЯЛАШ МЕХАНИЗМЛАРИ

ТАЙЛАКОВА Ш.Н. УЦУВЧИ-ЁШЛАРНИНГ ¥ОЯВИЙ ДУНЁК.АРАШИ СИФАТЛАРИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШДА ТАЪЛИМ ВА ОММАВИЙ АХБОРОТ ВОСИТАЛАРИНИ ИНТЕГРАЦИЯЛАШ МЕХАНИЗМЛАРИ

Маколада глобаллашган ахборот даврида укувчи-ёшларнинг Fоявий дунёкараши сифатла-рини такомиллаштиришда таълим ва оммавий ахборот воситаларини интеграциялаш меха-низмлари х,акида фикр юритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: глобаллашув, оммавий ахборот воситалари, Fоявий таъсир, Fоявий дунёкараш, маънавий етуклик, таълим-тарбия, узлуксизлик, узвийлик.

ТАЙЛАКОВА Ш.Н. МЕХАНИЗМЫ ИНТЕГРАЦИИ ОБРАЗОВАНИЯ И СРЕДСТВ МАССОВОЙ ИНФОРМАЦИИ ПРИ СОВЕРШЕНСТВОВАНИИ ИДЕЙНО-НРАВСТВЕННЫХ КАЧЕСТВ УЧАЩЕЙСЯ МОЛОДЁЖИ

В статье обсуждаются механизмы интеграции образования и средств массовой информации при совершенствовании идейно-нравственных качеств учащейся молодёжи в глобализированном информационном мире.

Ключевые слова и понятия: глобализация, средства массовой информации, идеологическое влияние, идеологическое мировоззрение, духовная зрелость, образование, непрерывность, преемственность.

TAYLAKOVA SH.N. MECHANISMS OF EDUCATION AND MASS MEDIA INTEGRATION IN YOUNG PEOPLE STUDENTS' IDEOLOGICAL-MORAL INTERNALS PERFECTION

In the article is discussed mechanisms of integration of education and mass medias at perfections of ideological-moral internalss of young people students' in the informational global world.

Keywords: globalization, mass media, and ideological influence, ideological world view, spiritual maturity, education, continuity and succession.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 10

Бугунги кунда XXI асрнинг барцарорлигига хавф солаётган, утган асрдан кераксиз мерос булиб цолган муаммолардан бири — бу турли носотлом фикр ва царашларнинг пайдо булиши ва уцувчи-ёшларнинг муайян цисми ана шундай царашлар таъсирига тушиб цолишидир. Фикр царамлиги, тафаккур цуллиги эса %ар цандай ицтисодий ёки сиёсий царамликдан дацшатлироцдир.

Хар кандай курашдан, маълум бир максад кузда тутилади. ^оявий курашдан кузланган максад эса инсонлар, авваламбор, укувчи-ёшларнинг калби ва онгини эгаллаш, маълум бир мамлакат ёки минтакадаги миллатларнинг анъанавий туЙFуларига кескин таъсир утказиш, уларни уз таъсирига тортиш ва тобе килишдир.

Узбекистоннинг биринчи Президенти Ислом Каримов айтганидек, «Бугунги кунда дунёда содир булаётган вокеаларни холисона бахолар эканмиз, кескинлик ва хавф-хатар-ларнинг тобора усиб, геосиёсий карама-каршиликлар, уз таъсир доирасини кенгайти-ришга каратилган курашнинг, радикализм, терроризм ва экстремизм каби тахдидларнинг кучайиб бораётгани барчамизни ташвиш ва хавотирга солмасдан куймайди, албатта»1. Бу каби таъсирни биз 1999 йилнинг 16 феврали-да Тошкентдаги машъум вокеалар мисолида, 2004 йил март ойининг охирлари ва апрель ойининг бошларида Тошкент ва Бухородаги, кейинги йилда эса Андижондаги хунук вокеалар мисолида бошимиздан утказдик. Бир нар-са аникки, буларнинг негизида ана шу Fоявий таъсирлар ётибди. «Мана шундай тобора кес-кинлашиб бораётган бир вазиятда, биз хушёрлик ва сергаклигимизни йукотмасдан, кимлар бизга хайрихох, кимлар Fаразли куз билан караётганини, бугунги хаёт, бугунги давр бизнинг олдимизга кандай уткир талаб ва вазифаларни куяётганини чукур англаб, огох, сезгир ва сафарбар булиб яшашимиз талаб килинмокда»2, деган Ислом Каримов халкни огохликка чорлаб. Ана шундай Fоявий хуружлардан укувчи-ёшларни асраш учун бу-гун улар билан купрок иш олиб боришимиз зарур. Бугун катта хаётга энди тетапоя кадам-лар килаётган укувчи-ёшларимизнинг икти-дорларини ёшликданок аниклаш, уларни уз

1 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк ке-лажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: «Узбекистон», 2015. -273-б.

2 Уша жойда.

кизикиш ва иктидорларига караб бирор касб-га йуналтириш, интилишларини раFбатлан-тириш катта ахамиятга эга. Бунинг учун таъ-лим муассасаларидаги укув жараёни билан бир каторда тарбия жараёнини хам муносиб тарзда олиб бориш талаб этилади.

Бугуннинг нуктаи назари билан таълим-тарбия тизимини тубдан ислох килиш ва янги замон талаблари даражасига кутаришнинг биринчи шарти унга тизим сифатида караш ва шунга мувофик муносабат белгилашдир. Маъ-лумки, хар кандай баркарор тизим кисмлар, унсурларнинг муайян структуравий тузилма-сидан таркиб топади. Бинобарин, ундаги хар бир кисм, унсур уз урнида турганда ва хар кайсиси уз вазифасини мукаммал тарзда ба-жаргандагина тизим ташки таъсирларсиз уз-узини бошкариш томон йуналиш олади. Бу холда таълим-тарбия тизимининг узлуксиз харакати, узлуксиз такомиллашуви унинг ма-ромли фаолиятининг зарур шарти булиб колади.

Таълим-тарбияга узлуксиз тизим сифатида каралишининг узи ёш авлод тарбияси давлат сиёсати даражасига кутарилганлигининг амал-да намоён булишидир. Айни чоFда, давлат сиёсатининг таълим-тарбия борасидаги усту-вор йуналишлари таълим-тарбиянинг узлуксиз ва изчил булишини такозо этади. Зеро, бундан кузатилган асосий максад муайян касбни мукаммал эгаллаб олган ва айни чоFда соFлом, баркамол инсон шахсини вужудга келтириш, уни хозирги замон фан-техникаси ютукларидан бахраманд этиш, ахборот асри булмиш XXI асрнинг юксак талабларига мувофик кадр булиб етишишига эришишдир. «Бугунги кунда, БМТ маълумотларига кура, мамлакатимизда таълимга йуналтирилаётган харажатлар давлат бюджетининг 35 фоизидан ортиFини ташкил этмокда. Бошкача айтганда, Узбекистон давлат бюджетидан хар йили 35

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 10

V_/

фоиз маблаF айнан таълим-тарбия сохасига йуналтирилмокда»1.

Бундан кузланган асосий максад укувчи-ёшлар чукур ва кенг билимли, уз хак-хукук-ларини танийдиган, уз кучи ва имкониятлари-га таянадиган, атрофида содир булаётган вокеа-ходисаларга мустакил муносабат билан ёндашадиган, айни замонда шахсий манфаат-ларини мамлакат ва халк манфаатлари билан уЙFун холда курадиган эркин, хар жихатдан баркамол инсонлар булиб вояга етиши лозим.

Хар кандай дарахтдан мул хосил олиш учун кучат утказишнинг узи етарли булмаганидек, замонавий шаклу шамойилда бунёд этилаёт-ган таълим муассасаларимизда берилаётган таълим-тарбиянинг сифати масаласига хам алохида эътибор каратиш талаб этилади. Зеро, биринчи Президентимиз Ислом Каримов таъ-кидлаганидек, «Бугунги кунда катта умид, орзу-максадлар билан, Ватаним тараккиётига хисса кушаман, деб белини маркам боFлаб майдонга чикаётган, азму шижоатли ёшлари-мизни хар томонлама куллаб-кувватлаш бар-чамизнинг нафакат вазифамиз, балки бурчи-мизга айланиши керак»2. Чунки эртанги куни-миз, юртимизнинг эртанги такдири шу укувчи-ёшлар кулида.

Инсон хамиша моддий ва маънавий химояга эхтиёж сезади. Биз моддий бойлик-дан ташкари, укувчи-ёшларимизнинг акл-идроки, онгини ташки носоFлом ахборот ху-ружларидан асрашимиз керак. Чунки хар хил нохуш холатлар: ахлоксизлик, уFрилик, ёлFон-чилик, гиёхвандлик каби иллатлар мавжуд экан, укувчи-ёшлар онгини ана шу х,олат-лардан асраш эхтиёжи туFилаверади. Нега де-ганда, укувчи-ёшларимиз ана шу каби нохуш холатларга хаёт йулида дуч келади, уларни

1 Узбекистан Республикаси биринчи Президенти Ислом Каримовнинг «Урта асрлар Шарк алломалари ва му-тафаккирларининг тарихий мероси, унинг замонавий цивилизация ривожидаги роли ва ахамияти» мавзу-сидаги халкаро конференциянинг очилиш мароси-мидаги нутки. 16.05.2014 й. - http://uza.uz/oz/politics/ prezident-islom-karimovning-rta-asrlar-shar-allomalari-va-mutafakkirlarining-tarikhii-merosi-uning-zamonavii-tsivilizatsiya-rivozhidagi-roli-va-aamiyati-mavzusidagi-khalaro-konferentsiyaning-ochilish-marosimidagi-nuti-16.05.2014-32302?sphrase_id = 1501408. Сайтга 2016 йил 28 августда мурожаат этилди.

2 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк ке-лажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.:

«Узбекистон», 2015. -235-б.

куради, таъсирланади. Уларни куриб тургач, уз-узидан кизикиш туFилади. Бу холатда биз-нинг вазифамиз шуки, шу номакбул кизи-кишни сундириш учун эринмай тушунчалар беришимиз, уларда соFлом фикр ва дунё-карашни пайдо килишимиз, носоFлом караш ва тасаввурларга карши ана шундай соFлом тафаккур билан курашувчанликни, бундай ил-латларга карши уларнинг калбида кучли наф-ратни уЙFота олишимиз зарур булади. Шулар-га эриша олсаккина, укувчи-ёшларимиз назо-ратсиз колган вактларда хам ёмонликдан узини четга тортади, яъни узини узи химоя кила оладиган кудрат, мафкуравий иммуни-тетга эришади.

Бирок, бунга эришиш бугунги глобаллаш-ган ахборот асрида осон кечаётгани йук. Бир-гина таълим-тарбия мисолида олиб карай-диган булсак, айрим педагоглар оммавий ахборот воситалари материалларидан дарсни кизикарли ташкил этиш учунгина фойдалана-ётганликлари, аслини олганда мафкуравий тарбия тизимида, оммавий ахборот воситала-рининг узига хос урни мавжуд эканлигини тулик англаб етмаётгани даврнинг долзарб муаммоларидан саналади. Негаки, «Мафкуравий тарбия тизимида ОАВнинг урни хакида гап кетар экан, узатилаётган ахборотларнинг объективлиги масаласига алохида эътибор каратиш лозим. Ахборотнинг объектив эмас-лиги уларга ишончсизликнинг шаклланиши хамда нотуFри тасаввурнинг илдиз отишига ва жамиятда кечаётган жараёнларнинг мохияти-ни тушунмасликка сабаб булади»3.

Дарс жараёнларида куп эзгу фикрлардан мисоллар келтирамиз, жуда ибратли, тарбияга монанд сузларни айтамиз, бирок биз укувчи-ёшлар телевизорда айнан кандай дастурлар, фильмларни томоша килади, интернетдан кандай сайтларга нима максадда киради, улар олаётган ахборотларнинг объективлиги кай холатда, умуман олганда, уларнинг хаётида оммавий ахборот воситаларининг ахамияти, таъсири кандай буляпти, бунга куп хам эъти-бор беравермаймиз. Натижада, укувчи-ёшлар орасида ахборотни саралаш куникмасининг оксоклиги юзага келади. Энг яхши, таъсирли ташвикот — дарсда укитувчи томонидан айти-

3 Очилдиев А. Глобаллашув ва мафкуравий жараёнлар. - Т.: «Мухаррир», 2009. -35-36- б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 10

74 ТАЪЛИМ МУАССАСАСИДАГИ ТАРБИЯ / ВОСПИТАНИЕ В УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ ч_/

лаётган дидактик фикрлар реал хаёт билан мос келишига эришишдир. К,илаётган хар бир харакатимиз болалар учун сабок булар экан, демак хато килишдан сакланиш, уларни ахбо-ротни саралашга ургатиш педагоглар олдида турган яна бир мухим вазифа хисобланади.

Юкорида айтилган айни кундаги долзарб муаммолар мафкуравий жараёнларда укувчи-ёшлар онги ва калбига таъсир этишда турли ижтимоий институтларнинг хамкорлиги, интеграциялашувига эхтиёж сезилади. Турли ижтимоий институтларнинг хамкорликдаги фаолияти хамда тизимли ва тадрижий тарзда олиб борилган мафкуравий тарбия натижаси-дагина муайян Fояларни кишилар онги ва калбига сингдиришдек мураккаб ва серкирра жараён кузланган натижани беради. Хусусан, фан, маданият, маданий-маърифий муассаса-лар, оила, мехнат жамоалари, сиёсий партия-лар, нодавлат ташкилотлар, оммавий ахборот воситалари каби ижтимоий институтлар бу жараёнда мухим урин эгаллайдилар1.

Биргина таълим тизими мисолида айтади-ган булсак, ёшлар онгида маънавий, Fоявий-хукукий тарбияни шакллантириш, шубхасиз, «Узбекистон Республикасининг Конституция-сини урганиш», «Миллий Fоя», «Маънавият асослари» каби укув курсларини таълимнинг барча турларида туFри ташкил килиш билан хам чамбарчас боFликдир. Айни дамда, бу бо-радаги ишлар анча ривожлантирилди, яъни барча таълим турлари, хусусан, мактабгача таълим муассасалари, умумтаълим мактабла-ри, академик лицей ва касб-хунар коллежла-ри, олий таълим муассасаларида таълим олув-чиларнинг алохида ёш хусусиятлари, интеллектуал салохиятларини хисобга олган холда мазкур укув курслари укитилмокда хамда уларни урганишга оид дарсликлар ва махсус адабиётлар чоп этилмокда.

Ушбу мухим ишда таълим-тарбиянинг узлуксизлигини таъминлаш хамда оммавий ахборот воситалари имкониятларидан бирдай унумли фойдаланиш максадга мувофикдир. Зеро, оммавий ахборот воситалари асосида укувчи-ёшлар маънавиятини шакллантириш хозирги кунда турли куринишлардаги Fоялар, мафкуралар уртасида катъий кураш кетаётган

1 Очилдиев А. Глобаллашув ва мафкуравий жараёнлар. - Т.: «Мухаррир», 2009. -30-б.

бир даврда мухим ва зарурдир. Оммавий ахборот воситалари ва таълим тизимининг ин-теграциялашуви бугуннинг укувчи-ёшларидан, эртанги кун мутахассиси сифатида, ёш авлод тарбиясига хар жихатдан етук шахс булиб ён-дашишни талаб этади. Зеро, биринчи Прези-дентимиз Ислом Каримов таъбири билан айт-ганда, «Хозирги даврда матбуот, оммавий ахборот воситалари шундай кудратли кучга айланмокдаки, уз келажагини уйлайдиган хар кайси халк ва миллат буни сезмаслиги, хис эт-маслиги мумкин эмас»2. Ушбу фикрлар инсон-нинг шахс булиб шаклланишида, таълим тизими ва мафкуравий тарбия жараёнларида оммавий ахборот воситалари ахамияти, долзарб-лигини яна бир тасдиклайди.

Укувчи-ёшларнинг маънавий баркамолли-гини, Fоявий дунёкарашини такомиллашти-ришда таълим-тарбия, тарFибот ва ташвикот-нинг самарали усул ва воситаларидан окилона фойдаланиш бугун давр талабига айланиб ул-гурган. Бизнинг фикримизча, бу жараённи амалга ошириш механизмларини куйидагича ифодалаш мумкин:

- укувчи-ёшларда оммавий ахборот воситалари асосида хаётни теран англаши, муам-моларни чукур тахлил этиши оркали уларни мазкур муаммоларни хал этишга кизиктириш, мухокамаларда эркин катнашишга ургатиш ва фикрлар хилма-хиллигини таъминлаш;

- укувчи-ёшларни жамиятда руй бераётган янгиланишларни туFри кабул килишга, унинг фаол иштирокчисига айланишига, истикбол-даги режаларни амалга ошириш учун тайёр туришга ургатиш, тарбиявий ишларнинг неги-зини ташкил этиш;

- укувчи-ёшларни турли маънавий тахдид-лардан асраш учун у шаклланаётган ижтимоий мухитнинг таъсирини кучайтириш лозим. Яъни, оила мухитида ота-оналарнинг масъу-лиятини янада ошириш; укувчи-ёшлар маъна-виятини шакллантиришда барча таълим муас-сасаларининг укитувчилари,синф рахбарлари хамда маънавий-маърифий ишлар буйича рахбар уринбосарларининг ролини ошириш;

- таълим даргохларида укувчи-ёшлар ва талабаларнинг ёшига караб Fоявий-хукукий, маънавий-маърифий саводхонликни ривож-

2 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008. -135-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 10

V_/

лантиришнинг педагогик-психологик дастур-ларини ишлаб чикиш, укувчи-ёшларда эзгу фикр, етук Fояларни шакллантириш ишларини узлуксиз тарзда олиб бориш, укув дастурлари, дарслик, укув кулланмалар ва кургазмали куролларда эзгулик Fояларини теран акс этти-риш, укитувчи-педагогларнинг хам бу борада-ги билимларини мунтазам чукурлаштириб бориш зарур;

- маънавият, адабиёт дарслари, дарсдан ташкари машFулотлар, гурух ахборот соатла-рида ватанпарварлик рухидаги видеоролик-лар, гиёхвандилик, кашандаликка карши соFлом турмуш тарзини тарFиб килувчи юксак тарбиявий ахамиятга эга булган видеолавхалар билан доимо укувчиларни таништириб бориш максадга мувофикдир;

- жисмоний тарбия ва спорт сохасига катта эътибор каратиш, уни хар бир ёшнинг кунда-лик эхтиёжига айлантириш, укувчи-ёшларнинг буш вактларини мазмунли ташкил этиш ва жисмонан бакувват килиб тарбиялаш макса-дида жисмоний тарбия ва спорт тугараклари фаолиятини кенг йулга куйиш лозим. Укувчи-ёшлар орасида «Спорт» канали дастурларини кузатиб боришни тарFиб килиш, спорт мусо-бакаларини узаро тахлил килиш, мулохаза юритишга уларни ургатиш, жисмоний тарбия дарсларида уюштирилган футбол, волейбол, баскетбол уйинларининг утказилишида «Ёш спорт шархловчи»ларини тарбиялаш максадга мувофикдир;

- жамоатчилик фикрини шакллантириш, конунларни халкимиз, аввало, ёш авлод онги-га сингдиришда оммавий ахборот воситала-рининг урни бекиёсдир. Шунинг учун матбуот сахифаларида укувчи-ёшларни эзгу Fояларга даъват эта оладиган хаётий мавзулардаги ма-териалларни чоп этиб бориш, турли хил фикр-лар, ранг-баранг караш ва ёндашувларга кенг йул очиб бериш зарур. Оммавий ахборот во-ситалари хаётимизда юз бераётган янгиланиш ва узгаришларга укувчи-ёшларнинг онгли му-носабатини уЙFотишлари, холислик ва хак-коният тамойилларига таяниб фаолият олиб боришлари лозим;

- уяли алока воситалари оркали ахлоксиз-ликни намойиш ва тарFиб килувчи материал-ларнинг таркалишига йул куймаслик, укувчи-

ёшларимизни бундай иллатлар домига тушиб колишининг олдини олиш, ок ва кора, яхши ва ёмон, ахлок ва тубанликни фарклаш куник-масини уларда шакллантириш бугунги кун-нинг кечиктириб булмайдиган долзарб вази-фаларидандир.

Юкорида санаб утилган вазифаларни амал-га ошириш оркали биз чинакам маънода маънавий-маърифий, Fоявий-хукуKий етуклик-ка эришиш борасида кутилган натижаларга эга буламиз. Уларни амалга оширишда турли усул ва воситалардан фойдаланиш мумкин, яъни турли тадбирлар, анжуманлар, оила ва махаллаларда соFлом мухитни карор топти-риш, оммавий ахборот воситаларидан имкон кадар таълим-тарбия жараёнларида кенгрок, максадли фойдаланиш лозим. Бугунги кунда укувчи-ёшлар маънавиятига карши йуналти-рилган, бир карашда арзимас булиб туюлади-ган кичкина хабар хам ахборот оламидаги глобаллашув шиддатидан куч олиб, кузга куринмайдиган, лекин зарарини хеч нарса билан коплаб булмайдиган улкан зиён етказиши мумкин.

Хулоса ва таклиф сифатида айтиш мумкин-ки, «ОАВ одамлар онги ва хиссиётлари, тафак-кур тарзи, хулк-атворига таъсир курсатишда катта имкониятларга эга»1. Айни пайтда, радио, телевидение, интернет энг сунгти илмий янгиликларни киска вактда бутун дунёга маъ-лум килишга, илм-фан, маданият, адабиёт ва санъат ютукларидан хар бир укувчи-ёшлар фойдалана олишига замин яратиб бермокда. Шу жихатдан олиб каралганда, оммавий ахбо-рот воситалари асосида укувчи-ёшлар маъна-виятини шакллантириш механизмини яратиш-да таълимни инсонпарварлаштириш, узвийлик ва узлуксизликни таъминлаш, таълим метод-лари ва воситалари уЙFунлигини таркиб топ-тириш; укувчи-ёшларда маънавий-ахлокий сифатларни тарбиялаш; укувчи-ёшлар маъна-виятини шакллантириш ва ривожлантиришни давлат даражасида амалга ошириш мухимлиги аён булди.

1 Очилдиев А. Глобаллашув ва мафкуравий жараёнлар. - Т.: «Мухаррир», 2009. -79-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 10

Адабиётлар:

1. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.

1. Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. - Т.: «Узбекистон», 2015.

2. Президент Ислом Каримовнинг «Урта асрлар Шарк алломалари ва мутафаккир-ларининг тарихий мероси, унинг замонавий цивилизация ривожидаги роли ва аха-мияти» мавзусидаги халкаро конференциянинг очилиш маросимидаги нутки. 16.05.2014 й. - http://uza.uz/oz/poNtics/prezident-islom-kanmovnmg-rta-asrlar-shar-allomalari-va-mutafakkirlarining-tarikhii-merosi-uning-zamonavii-tsivilizatsiya-rivozhidagi-roli-va-aamiyati-mavzusidagi-khalaro-konferentsiyaning-ochilish-marosimidagi-nuti-16.05.2014-32302?sphrase_id = 1501408. Сайтга 2016 йил 28 августда мурожаат этилди.

3. Очилдиев А. Глобаллашув ва мафкуравий жараёнлар. - Т.: «Мухаррир», 2009.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2016, 10

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.