Дилова H.f.,
А.Авлоний номидаги Халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш Марказий институти «Умумий таълим фанлари ва педагогик технологиялар» кафедраси катта укитувчиси
УКУВЧИ ШАХСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ДОМКОРЛИК ПЕДАГОГИКАСИНИНГ УРНИ
ДИЛОВА H.f. ЩУВЧИ ШАХСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА ЦАМКОРЛИК ПЕДАГОГИКАСИНИНГ УРНИ
Хамкорликда укитиш педагогикаси педагогик жараённи такомиллаштириш ва уни укувчи шахсига йуналтиришга асосланган. Бу технология ижодкор шахсни шакллантиришга йуналтирилган ижодий мухитни яратиш, таълим сифати ва самардорлигини оширишга хизмат килади. Хамкорликда укитиш машFулотларнинг асосий жараёнлари: хамкорликда фикр алма-шиш, сухбат, тахлил, мунозара, музокара, амалий вазифаларни бажариш, масалалар ечишни уз ичига олади. Маколада айнан хамкорлик педагогикасининг ривожланиш тарихи, унинг укитиш жараёнидаги урни хакида ва утказилган тажриба асосидаги фикрлар баён этилган.
Таянч суз ва тушунчалар: хамкорлик педагогикаси, хамкорликда укитиш, укувчи, укитувчи, интерфаол методлар, танкидий фикрлаш, мустакил фикр, дустона муносабат.
ДИЛОВА Н.Г. РОЛЬ ПЕДАГОГИКИ СОТРУДНИЧЕСТВА В РАЗВИТИИ ЛИЧНОСТИ УЧЕНИКА
Педагогика сотрудничества основана на совершенствовании педагогического процесса и его ориентации на личность обучаемого. Эта технология служит созданию творческой среды, направленной на формирование творческой личности, повышение качества и эффективности образования. Занятия по обучению в сотрудничестве включают в себя такие основные процессы как взаимный обмен мнениями, беседы, анализ, дискуссии, выполнение практических работ, решение задач. В статье представлены мнения автора об истории развития педагогики сотрудничества, её роли в процессе образования, а также предложения на основе проведенных экспериментов.
Ключевые слова и понятия: педагогика сотрудничества, обучение в сотрудничестве, обучаемый, учитель, интерактивные методы, критическое мышление, самостоятельное мышление, дружеское отношение.
DILOVA N.G. THE ROLE OF PEDAGOGIC OF COLLABORATION IN DEVELOPMENT OF THE PERSON
The role of collaboration pedagogics in development of pupils's personality is discussed in the article. Pedagogics of teaching in groups consists process of teaching and directed to pupils's personality development. These technologies are used to form atmosphere for creative persons and to increase quality and productiveness of education. Teaching in collaboration includes so basic processes as: exchanging of views, talking, analyzing, discussion, making exercises, solving problems etc. By thoughts about role of collaboration in education, history of its forming, and on the basis of experiences author's ideas are presented.
Keywords: pedagogics of collaboration, teaching in groups, teacher, pupil, interactive methods, censorious remarks, independent, thinking, friendship relations.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1
Ёмон уцитувчи цацицатни тацдим этади, Яхши уцитувчи уни топишни ургатади.
А. Дистервег 1.
Цамкорликда уцитиш педагогика фанида анча йиллардан буён амалга оширлимоцда. Цамкорликда уцитишнинг асосий тояси ниманидир биргаликда бажариш эмас, балки биргалик-да уцишдир. Хамкорлик таълими педагог ва уцувчиларни таълимий фаолият жараёнида биргаликда ривожланиши, бир-бирини чуцур тушуна олиши, бир-бирларига нисбатан цалбан яцинликни цис цилиши, фаолият босцичлари ва шу босцичларда эришилган натижаларни цамкорликда тацлил цилишдан иборат булиб, илтор, ривожлантирувчи тояларни узида акс эттириши билан алоцида ацамият касб этади.
Утган асрнинг 70-йилларида Ж.Дьюи цамкорликда укитишда натижаларни олдиндан кура билиш, амалий фаолиятни ташкил этиш Fоясини илгари сурди1. Таълим жараёнида ки-чик гуруцларда укитишдан Германия, Нидер-ландия, Буюк Британия, Австралия, Исроил, Японияда фойдаланилган.
Хамкорлик педагогикасини новатор-педа-гоглар (Ш.А.Амонашвили, С.Н.Лисенко, И.П.Волков, В.Ф.Шаталов, Е.Н.Ильин ва бош-калар) педагогик жараён иштирокчилари (укитувчи ва укувчилар) уртасида инсонпар-варлик тамойилига асосланган узаро муноса-батларни ташкил этишини таъкидлаб утадилар. Хамкорлик педагогикаси учун концептуал аца-миятга эга коидалар А.Авлоний, F.Fулом, К.Д.Ушинский, А.С.Макаренко, В.А.Сухомлинский, Ж.Ж.Руссо, Я.Корчак, К.Роджерс ва бошка-ларнинг педагогик карашларида уз ифодаси-ни топган2.
Педагогик цамкорлик Fоялари бугунги кун-да педагогик технологиялар мазмунига синг-дирилган ва «XXI аср таълими концепция-
си» асосини ташкил этади3.
Болага инсонпарварлик асосида шахсий ёндашув мактаб таълими тизимида бола шах-
1 Мавлонова Р.А., Рах,монкулова Н., Матназарова К., Холматов П., Ширинов М. Педагогика. Дарслик. - Т.: «Навруз», 2016. -105-б.
2 Сафин Д.В., Мусина Р.Г. Таълим бериш ва укишнинг интерактив усуллари. Укув кулланма. 5-модуль. - Т.: 2007, 43-б.
3 Образование: одним больше, другим меньше? Региональное исследование в области образования в Цен-ральной и Восточной Европе и СНГ. - М: «ЮНИСЕФ», 2007. -С. 48.
си, унинг цали ривожланмаган кобилиятлари, «мен»лиги устувор урин тутади. Мактабнинг максади мавжуд кобилиятларни ривожланти-риш, шахсни ижтимоий фаолиятга жалб этиш, уни эркин ривожлантиришдан иборатдир.
Шахсга йуналтирилган (ривожлантирувчи) технологиялар асосида куйидаги фикрлар муцим урин тутади:
1. Шахсга таълимнинг максади сифатида янгича цараш: бола мактабда тула цукукли шахс, педагогик жараёнда субъект; шахснинг ривожланиши - таълим тизимининг максади; цар бир эркин, уз фикрини мустакил ифода-ловчи, баркамол шахсни тарбиялаш таълим максадининг асоси каби Fояларларни акс эт-тиради.
2. Педагогик муносабатларни инсонпар-варлаштириш ва демократлаштириш бола-ларга нисбатан муцаббатли булиш, уларнинг такдири билан кизикиш; болани уз кучи ва иктидорига ишонтириш; педагогик муносабат-лар жараёнида у билан цамкорликка эришиш, укитувчи ва укувчининг цукук жицатдан тенг-лиги; боланинг эркин танлаш цукуки; хато килиш цукуки; уз шахсий нуктаи назарига эга булиш каби цолатларни ифодалайди.
3. Индивидуал ёндашишнинг янги тал-цини. Унинг мазмуни укув фанини укувчига эмас, балки болани укув фанига йуналти-ришдан иборат. Индивидуал ёндашиш куйида-гиларни уз ичига олади: материални уртача узлаштирувчи укувчиларга мулжаллашдан четланиш, шахснинг ижобий сифатларини кура билиш, шахсни психологик-педагогик диагностика килиш.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1
1-расм. ^амкорлик таълими уч боск,ичи
4. Шахснинг ижобий «MeH-концеп-цияси»ни шакллантириш. Мeн-кoнцeп-цияcи - бу шaxcнинг Узи xaкидaги тacaввуp-лapи acocидa шaxcий хулкини шaкллaнтиpув-чи тизим булиб, ижoбий Мeн-кoнцeпцияcи (Мeн yзимгa ëкaмaн, Мeн xap иш^ кoдиpмaн, Мeн хaммa нapcaни билaмaн) шaxcни мувaф-фaкиятлapгa paFбaтлaнтиpиб, шaxcниннг ижo-бий нaмoëн бyлишигa ëpдaм бepaди. Сaлбий Мeн-кoнцeпцияcи (Мeн узим^ ëкмaймaн, Мeн xeч нapcaни бaжapa oлмaймaн, Мeн xeч кимгa кepaк эмacмaн) унинг туpли фaoлият йyнaлишлapидa мувaффaкиятгa эpишишигa xaлaкит бepaди, укиш нaтижaлapини ëмoн-лaштиpaди, шaxcдa ^лбий cифaтлapнинг шaкллaнишигa oлиб кeлaди. Укитувчининг вa-зифacи xap биp укувчи тимcoлидa кoмил шaxcни кypиш, уни тушуниш, ^бул килиш вa ун^ ишoнишдaн ибopaт.
5. «Нимага?» ва «Кандай таълим?» маса-ласини ^ал этишга янгича ёндашиш. Унинг мoxияти тaълим мaзмунини шaxc pивoжлaни-шининг вocитacи cифaтидa тушунишдaн ибo-pa^
6. Замонавий мактабда тарбиялаш кон-цепцияси. Xaмкopлик пeдaгoгикacи куйидaги мухим Foялapни aкc эттиpaди: билимлap мaк-тaбини тapбия мaктaбигa aйлaнтиpиш, укувчи шaxcини яxлит тapбия тизимининг мapкaзигa куйиш, тapбиянинг инcoнпapвapлик xуcуcия-ти^ эгaлиги, умуминcoний вa миллий кaдpият-лapнинг шaкллaниши, бoлaнинг ижoдий ^би-лияти хaмдa унинг индивидуaллигини pивoж-
лaнтиpиш, индивидуaл вa жaмoaвий тapбияни уЙFунликдa oлиб бopиш.
Xaмкopлик тaълими куйидaги мaкcaдли йyнaлишлapгa acocлaнaди:
• пeдaгoгик тaлaбни инкop этгaн х1oлдa тaълимий хaмкopликкa acocлaнувчи мунoca-бaтлapни тaшкил этиш;
• yкувчилapгa инcoнпapвapлик Foялapи acocидa индивидуaл ëндaшиш;
• тaълим жapaëнидa кacбий вa мaънaвий биpликнинг кapop тoпишигa эpишиш.
Xaмкopлик тaълимининг acocий Foяcи укув тoпшиpиклapини биpгaликдa бaжapиш xaмдa биpгaликдa тaълим oлишни нaзapдa тутaди. Бундaй тaълим тexнoлoгияcини кУллaшдa Укувчилap укув тoпшиpиклapини шepиклapи билaн xaмкopликдa тyFpи бaжapишлapи билaн биpгa, ^ухнинг xap биp aъзocидa тaълимий фaoлликни юзaгa кeлтиpишгa xaм эътибop кapaтилиши лoзим.
Xaмкopликдa укитиш укитувчининг тaълим-тapбия жapaëнидa yкувчилap ^ухи, яккa тap-тибдa, жaмoa билaн yзapo caмapaли x^^p-ликни тaшкил килиши, yкувчилapнинг yзapo кУллaб-куввaтлoвчи xaмкopлигини aмaлгa oшиpишдaги интepфaoл жapaëн xиcoблaнaди. Укувчилap тoпшиpиклap уcтидa кичик ^ух-лapдa xaмкopликдa ишлaйдилap вa yзлapигa xaмдa уз гуpуxлapидaги Уpтoклapигa биpгa-ликдa ëpдaм бepaдилap.
Xaмкopлик тaълими уч бocкич acocидa aмaлгa oшиpилaди (1-pacм).
ЗAMOНAВИЙ TA'^M I COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2017, 1
2-расм. Цамкорликда уцитиш методлари
Цамкорликда уцитиш методлари цуйи-даги бешта хусусиятга эга:
1. Укувчилар биргаликда, умумий топширик ёки урганилаётган фаолият устида ишлашади, гуруций иш натижасида мавзу (материал) яхши узлаштирилади.
2. Укувчилар 2-3 кишилик кичик гуруцларда биргаликда ишлашади.
3. Укувчилар умумий вазифаларнинг ечи-мини топишга эришиш ёки урганиш фаолия-тини амалга ошириш учун гуруц томонидан ишлаб чикилган цамда ижтимоий кабул килин-ган цулк-атвор мезонларига риоя килишади.
4. Укувчилар мустакил булишади. Умумий вазифаларнинг ечимни топишга эришадилар. Укитувчи урганиш фаолияти буйича ишларни ташкил этади, тайёрлайди, уларни талаб дара-жасида сифатли амалга оширилишни таъмин-лайди, мулокот усуллари цамда замонавий ах-борот технологиялардан самарали фойдала-нишни ташкил килади. МашFулот ва топши-риклар укувчиларнинг бир-бирларига кумак-лашишларни талаб этадиган цолда тузилади.
5. Укувчиларнинг таълим олиш жараёни-даги масъулияти ошади.
Цамкорликда уцитиш нимадан бошла-нади?
• гуруцда цар бир шерик билан биргаликда царакат килиш;
• берилган топширикларга жиддий караб, фаол ишлаш;
• шериклар билан мулойим ва самимий мулокотда булиш;
• бутун гуруц, жумладан шерик ютукларини уз ютуги сингари кабул килиш ва биргаликда кувониш.
Цамкорликда урганиш уцувчига нима беради?
• укувчининг урганиш жараёнини бойи-тади;
• укувчиларга когнитив (атроф олам цакидаги билим доирасини кенгайтириш, билиш эцтиёжларини ривожлантириш таълими) ахборот беради;
• укувчиларда материални урганишга иштиёк уЙFотади;
• укувчиларнинг уз шахсий билим ва дунё-карашларни шакллантириш имкониятларни кенгайтириди;
• ахборотни икки томонлама алмашиш са-марадорлигини оширади;
• укувчиларга мустакил цаётга тайёрла-нишлари учун зарур билимлар беради;
• турли хил маданият ва ижтимоий-икти-содий даражадаги гуруцлар уртасида ижобий узаро муносабатларни илгари суради;
• цамкорлик шундай цолатки, таълим жа-раёни суъбектлари биргалашиб фаолият ки-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1
лaди, Уpтoклик, yзapo ëpдaм, жaмoтчилик юзaгa кeлaди.
^амкорликда укитиш концепцияси цуйидагилардан таркиб топади:
• укувчи билaн xaмкopлик мунocaбaти;
• yкувчидa ижoбий эмoциoнaл кoникиш Xocил килиш;
• мaктaб тaълимини мувaффaкиятли эмэл-гa oшиpиш;
• мулoкoт вa мexнaт килиш кyникмa вa мaлaкacини xocил килиш;
• yкувчилap билaн биpгaликдa мexнaт килиш вa ютуккэ эpишишгa ишoнтиpиш;
• yкувчигa ëpдaм бepиш Foяcи;
• xap биp укувчи cинф ишидa эpкин кaтнaшиш имкoниятигa эгa булиши кepaк;
• yкувчилap ишини paFбaтлaнтиpиш мaкcaдидa бaxoлaш.
Xaмкopликдa укитиш тexнoлoгияcигa acoc-лaнгaн мaшFулoтлapдa биp кaнчa мeтoдлap-дaн фoйдaлaниш мумкин (2-pacм).
Xaмкopликдa укитиш тexнoлoгиялapидaн caмapaли фoйдaлaнишнинг yзигa xoc пeдaгo-гик-пcиxoлoгик вa уcлубий acocnap^:
• тaшкилий-пeдaгoгик acocлap - укув peжa, дacтуp, дapc мaвзуcи, ДТС тaлaблapи вa улapгa мувoфик дapaжaдa yзлaштиpилиши тaлaб килинaдигaн янги билим xaжми acocидa укув мaшFулoти иштиpoкчилapининг xaмкopликдa ишлaшлapи учун шapт-шapoит имкoниятлapи-ни бeлгилaш вa aмaлгa oшиpиш;
• пcиxoлoгик acocлapи - yкувчилapнинг пcиxoлoгик ëш xуcуcиятлapини xиcoбгa oлиш, укувчи учун кулaй пcиxoлoгик мухит яpaтиш, дapc мaзмунидaги тушунчa, aтaмa вa бoшкa шapтлapнинг укувчи учун coддa вa тушунapли булиши;
• уелубий acocлapи - мaшFулoт учун зapуp вocитaлapни oлдиндaн тaйëpлaш, улapнинг тaлaб дapaжacидa, cифaтли булишни тэъмин-лaш;
• мулoкoт уcуллapи xaмдa зaмoнaвий ax-бopoт тexнoлoгиялapидaн caмapaли фoйдaлa-нишни тaшкил этиш.
Xaмкopлик пeдaгoгикacи кУллaнилиши вa унинг мeтoдлapи юзacидaн пeдaгoглap били-мини aниклaш мaкcaдидa 2015 йил мapт, 2016
1 Умapoвa Ф. вэ бoшкaлap. Сaмapaли мaктaб вa xaмкopлик мэдэнияти: Умумий Уpтa тэълим мaктaблapи Укитувчилapининг мeтoдик гуpуxлapни укитиш мюдул-лapи. - Т.: «Ипэк йули пoлигpaф», 2010.
йил aпpeль oйлapидa Буxopo шaxpидaги 17, 35, 2, 28-умумий ypтa тэълим мaктaблapининг 25 нaфap бoшлaнFич cинф Укитувчилapидa cУpoвнoмa уткэзилди.
Суровнома саволлари цуйидагича:
Пeдaгoгик xaмкopлик дeгaндa нимэни ту-шунacиз?
Пeдaгoгик xaмкopлик кэндэй имкoниятлap-гэ эгэ?
Пeдaгoгик xaмкopлик кaйcи cинфлapдa кУпpoк caмapa бepaди?
Пeдaгoгик xaмкopлик укитувчи учун кэндэй кулaйликлap яpaтaди?
Сиз пeдaгoгик xaмкopликкa дoиp билимлэ-pингизни oшиpишни зapуp дeб билacизми?
Тaжpибa бoшидa Укитувчилapдaн xaмкop-ликдэ укитиш хэкидэги фикpлapини yp^-гэнимиздэ кypcaткичлap жудэ пacт дapaжaни кypcaтди Ц-жэдвэл). Xaмкopликдa укитиш унинг мeтoдлapини куллэш opкaли ceминap-тpeнинг дapcлapи тэшкил этилгэндэ укитув-чилap yзлapи мустэкил paвишдa xaмкopликдa укитиш мeтoдлapи куллэб дapc нaтижaлapи-дэн кeйинги мунocaбaтлapи жэдвэлдэ ^pca-тилгэн кypcaткичлap дapaжacигa эpишилди. Xaмкopликдa укитиш буйичэ aлoxидa мaxo-paтли Укитувчилap тoмoнидaн oчик дapcлap тэшкил этилди.
Юкopидa ^^тил^н умумий ypтa тэълим мaктaблapининг бoшлaнFич cинф укитувчи-лapидaн уткэзилгэн нaтижaлap вэ фикpлapдaн кeлиб чиккэн xoлдa xaмкopликдa укитиш мe-тoдлapигa дoиp дapcлapни тэшкил килиш Укувчилapни дУcтoнa тapбиялaш вэ муcтaкил мушoxaдa килишгэ йyнaлтиpилгaнлиги, ^мэ-paли нaтижaлapгa эpишгaнлигини кypишимиз мумкин.
Xaмкopликдa укитиш тexнoлoгиялapи укув-чилapнинг кpeaтив (тaдкикoтчилик xapa^e-pигa эгэ, ижoдий тaфaккуpни жэдэл paвишдa pивoжлaнтиpиш тэълими) кoбилиятлapини тaкoмиллaштиpишдa кэттэ имкoниятлapгa эгэ экэнлиги мэълум. Укувчилapдa кpeaтивлик Koбилиятининг pивoжлaнишигa куйидэги фэ-зилaтлap кэттэ тaъcиp кypcaтaди:
• ижoдий фикpлaш;
• укувчи кaдp-киммaтини тэн oлиш;
• aтpoф-муxит тaъcиpигa бoлaлap ceзгиp-лигини pивoжлaнтиpиш;
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2017, 1
V_/
1-жадвал. Ук,итувчиларнинг х,амкорлик педагогикаси асосида ук,итиш буйича тажриба тах,лили маълумотлари
№ Тажриба бошида Тажриба якунидаги
Саволлар Билмайман Кисман биламан Аник биламан Билмайман Кисман биламан Аник биламан
1 10 10 5 1 1 23
2 12 8 5 1 1 23
3 13 7 5 - 2 23
4 11 9 5 - 1 24
5 8 12 5 - 1 24
• Fоялар ва объектларни эркин эгаллашга йуналтириш;
• ижодий жараёнлар туFрисида асосланган ахборот бера билиш куникмасини шаклланти-риш;
• танкидни туFри асослаб бера билишни ривожлантириш;
• узини цурмат килишни раFбатлантириш;
• бацо олишда куркиш циссини жилов-лашга ургатиш.
Хамкорликда укитиш жараёнидан келиб чик,иб куйидаги хулосаларни чикаришимиз мумкин:
• укувчилар дарс мазмунига ижодий ёнда-шади;
• дарс жараёнидаги ахборотни тацлил ва танкид килиб, уз хулосаларни асослайди;
• билимларни янги вазиятларда ижодий куллайди;
• цамкорликда укиётган укувчилар муваф-факиятга эришиш учун бир-бирларига кумаклашадилар.
Хамкорликда укитишга асосланган педаго-гик жараёнда юкорида кайд этилган Fоялар асосида шахсга йуналтирилувчи (ривожланти-рувчи) технология яратилади. Таълим техно-логиясининг моцияти шахсни ривожлантириш, таълим назариясини асослаш учун наза-рий шарт-шароит яратиш эмас, балки унга уз узини тарбиялашга ёрдам беришдан иборат булиши лозим.
Адабиётлар руйхати:
1. Мавлонова Р.А., Рацмонкулова Н., Матназарова К., Холматов П., Ширинов М. Педагогика. Дарслик. - Т.: «Навруз», 2016.
2. Йулдошев X.F., Усмонов С.А. Замонавий педагогик технологияларни амалиётга жорий килиш. - Т.: «Фан ва технологиялар», 2008.
3. Сафин Д.В., Мусина Р.Г. Таълим бериш ва укишнинг интерактив усуллари. Укув кулланма. 5-модуль, - Т., 2007. -43-б.
4. Образование: одним больше, другим меньше? Региональное исследование в области образования в Центральной и Восточной Европе и СНГ. ЮНИСЕФ. - М., 2007. -С. 48.
5. Умарова Ф. ва бошкалар. Самарали мактаб ва цамкорлик маданияти: Умумий урта таълим мактаблари укитувчиларининг методик гуруцларни укитиш модуллари. - Т.: «Ипак йули полиграф», 2010.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 1