Научная статья на тему 'Усовершенствование профессиональной компетентности будущих офицеров в высших военных учебных заведениях в условиях глобализации'

Усовершенствование профессиональной компетентности будущих офицеров в высших военных учебных заведениях в условиях глобализации Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
23
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Общество и инновации
ВАК
Область наук
Ключевые слова
высшее военные-учебные заведения / военнослужащий / военная подготовка / профессиональная компетентность / развитие / усовершенствование. / Higher military education / Institutions / Servicemen / Military / Education / Professional / Competence / Development / Improvement.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мирзахмад Расулметов, Zohid Alimardonov

В данной статье рассматривается профессиональная компетентность будущих офицеров в высших военных учебных заведениях и способы эффективного использования условий и возможностей для развития профессиональной компетентности будущих офицеров.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Improving the professional competence of future officers in higher military education institutions in the process of globalization

This article describes of future officers professional competence in higher military educational institutions and how to effectively use the conidition and opportunities for future officers professional competence development.

Текст научной работы на тему «Усовершенствование профессиональной компетентности будущих офицеров в высших военных учебных заведениях в условиях глобализации»

Жамият ва инновациялар Общество и инновации -

Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

Improving the professional competence of future officers in higher military education institutions in the process of globalization

Mirzakhmad RASULMETOV 1 Zokhid ALIMARDONOV 2

Military-technical Institute of the National Guard

ARTICLE INFO

Article history:

Received September 2020 Received in revised form 15 September 2020 Accepted 25 September 2020

Available online 1 October 2020

Keywords:

Higher military education

Institutions

Servicemen

Military

Education

Professional

Competence

Development

Improvement.

ABSTRACT

This article describes of future officers professional competence in higher military educational institutions and how to effectively use the conidition and opportunities for future officers professional competence development.

2181-1415/© 2020 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Глобаллашув муассасаларида

жараенида булажак

олий х,арбий офицерларнинг

таълим касбий

компетентлилигини такомиллаштириш

АННОТАЦИЯ

Калит сузлар:

Олий х,арбий таълим муассасалари Булажак офицер Х,арбий таълим-тарбия Компетентлик, касбий

Ушбу мацолада олий х,арбий таълим муассасаларида булажак офицерларнинг касбий компетентлилигини ривожлантиришнинг узига хос хусусиятлари, булажак офицерлар касбий компетентлилигини ривожлантиришнинг шарт-шароитлари ва имкониятларидан унумли фойдаланиш

1 Associate Professor, Head of the Department of Organization and Coordination of the Educational Process, Military-technical Institute of the National Guard, Tashkent, Uzbekistan

2 PhD, Associate Professor, Deputy Head of the Department of Psychology and Pedagogy, Military-technical Institute of the National Guard, Tashkent, Uzbekistan

компетентлик тугрисида суз юритилган.

Ривожлантириш

Такомиллаштириш.

Усовершенствование профессиональной компетентности будущих офицеров в высших военных учебных заведениях в условиях глобализации

АННОТАЦИЯ

Ключевые слова: В данной статье рассматривается профессиональная

Высшее компетентность будущих офицеров в высших военных

Военные-учебные -

3 учебных заведениях и способы эффективного использования

заведения ] " ^^

Военнослужащий условий и возможностей для развития профессиональной

Военная подготовка компетентности будущих офицеров.

Профессиональной

компетентность

Развитие

Усовершенствование.

Глобаллашув жараёнларида булажак офицерларнинг касбий компетентлилигини ривожлантириш масаласи узига хос долзарблик касб этмо;да. Чунки бугунги кунда харбий педагогикадаги асосий масалалардан бири булажак офицерлар касбий тайёргарлигининг улардан талаб этиладиган амалий тайёргарлик даражасига мувофи;лигини таъминлаш асосида касбий тайёргарлик мазмунини фан-техника ва ишлаб чи;ариш тара;;иётининг тезкор узгаришларига мослаштириш, ностандарт вазиятларда тезкор ;арорлар ;абул ;илиш, шунингдек касбий-амалий вазифаларни тула;онли бажариш учун зарурий куникма ва малакаларни шакллантириш бугунги кунда булажак офицерлар касбий компетентлилигини ривожлантириш масаласига хам илмий хам педагогик ну;таи назардан янгича ёндашув заруратини шакллантирмо;да.

Узбекистон Республикаси Президенти Цуролли Кучлар Олий Бош Цумондони Ш.М.Мирзиёевнинг "Узбекистон илм-фан, интеллектуал салохият сохасида, замонавий кадрлар, юксак технологиялар борасида дунё ми;ёсида ра;обатбардош булиши шарт" [1], деган асосли даъватлари асосида: профессионал асосдаги армияни шакллантириш, унинг таркибини ю;ори малакали, касбий махорат ва жанговар ;обилиятга эга булган, уз индивидуал - шахсий, ижтимоий хусусиятлари билан харбий касб талабларига тули; жавоб бера оладиган профессионал кадрлар билан таъминлаш масаласига жиддий эътибор ;аратилмо;да. Шунинг учун, булажак офицерларнинг касбий компетентлилигини замон талабларига мос равишда такомиллаштириш хамда олий харбий таълим муассасалари у;ув жараёнига компетенциявий ёндашувларга асосланган давлат таълим стандартларини жорий этиш ечимини кутаётган муаммолардан бири хисобланади.

Бу жараёнда эса булажак офицерларни тайёрлашда уларнинг касбий компетентлилигини такомиллаштириш, олий харбий таълим муассасаларида уларнинг касбий ва шахсий камолотини таъминлаш учун зарур педагогик шарт-шароитларни яратиш, булажак офицерлар касбий компетентлилигини шакллантиришнинг педагогик-психологик асосларини ишлаб чи;иш хамда

yлapнинг кacбий кoмпeтeнтлилигининг тaкoмиллaшгaнлик дapaжacини aниклoвчи мeзoнлapни acocлaш вa илмий жиxaтдaн тaдк;ик; этиш кaби мухим вaзифaлap мaвжyд.

Бyлaжaк oфицepлapнинг кacбий кoмпeтeнтлилиги тизими вa мaзмyнини epитиш мa;caдидa aйнaн мaзкyp йyнaлишдa илмий тaд;и;oтлap oлиб бopилмaгaн бул^^, бyлaжaк мyтaхaccиcлapнинг кacбий кoмпeтeнтлилигини pивoжлaнтиpиш мacaлacи H.M.Mycлимoв "кoмпeтeнция ^билият" дeмaкдиp, биpo; кoмпeтeнция aтaмacи билим, кyникмa, мaxopaт вa к^билиятни ифoдa этишгa хизмaт ;илaди [2]. Х.А. Maмaткyлoв кoмпeтeнтликни хopижий тиллap бyйичa пeдaгoглapнинг кacбий билим вa кyникмacи, унинг шaхcий хycycиятлapи вa пpoфeccиoнaл тaйepгapлигини тушуниш [3]. Г.А. Acилoвa тaъpифидa кoмпeтeнция - мaълyм биp coxaдa фaoлият юpитиш жapaeнидa шaхcий cифaтлap xaмдa билим, кyникмa вa мaлaкaлapнинг caмapaли кyллaниши; кoмпeтeнтлик эca мyaйян фaoлиятни aмaлгa oшиpиш учун мaвжyд xaмдa юзaгa чи;иши мумкин булган лaeкaтдиp [4]. K. Риcкyлoвa тaдкикoтидa "Koмпeтeнция тyшyнчacи у e^ бу кacб эгacигa зapyp бултн coциoлингвиcтик кoнyниятлap, тaмoйиллap, тaлaблap, кoидaлap, бypч, вaзифa xaмдa мaжбypиятлap, шyнингдeк шaхcий дeoнтoлoгик мeъepлap йигинджини aнглaтaди кoмпeтeнтлик эca шaхc aмaлий фaoлияти билaн бoFлик булиб, кoмпeтeнция мeъepлapини жaмият тaлaблapидaн кeлиб чи;^н xoлдa кpeaтивлик acocидa иш тaжpибacидa нaмoeн этиш мaxopaтидиp" [5] дeя изoxлaйдилap.

Биз xaм юкopидaги eтyк oлимлapнинг фикpлapигa тaянгaн xoлдa ушбу aтaмaни мaзмyн вa мoxиятини яъни "Koмпeтeнтли oфицep - юкcaк xapбий, кacбий билимлapни yзидa мyжaccaмлaштиpгaн, юкopи дapaжaдa интeллeктyaл caлoxиятгa эгa, мyкaммaл жиcмoний тaйepгapликдaн утган, Foявий жиxaтдaн шaкллaнгaн, зaмoнaвий xapбий тeхникa вa кУPoллapдaн мaкcaдли фoйдaлaнa oлaдигaн, уз хaлкигa, Пpeзидeнтигa миcилcиз caдoкaтли, Вaтaн шaъни вa кaдp-киммaтини дoим Xимoя килувчи, кимгa вa нимa учун хизмaт килaeтгaнлигини тули; aнглaб eтгaн пpoфeccиoнaл шaxcдиp" дeб изoxлaдик.

Kacбий кoмпeтeнтлик вa yлapнинг тapкибий киcмлapи билaн бoFлик мacaлaлap пeдaгoг, пcихoлoг, мeтoдиcт oлимлapнинг тaдкикoт ишлapидa тaдкик этилгaнлиги aниклaнди. Жyмлaдaн, Евpoпa мaмлaкaтлapи oлимлapи тoмoнидaн кacбий кoмпeтeнтлиликни pивoжлaнтиpишнинг мaзмyн мoxияти тypличa изoxлaнгaн, жyмлaдaн, "Koмпeтeнтлик" тyшyнчacи тyFpиcидaги дacтлaбки фикpлap Буюк Бpитaниялик пcихoлик oлим Джoн Рaвeн тoмoнидaн илгapи cypилгaн булиб, у кoмпeтeнтликнинг хycycиятлapи тyплaмини ягoнa биp тизимгa биpлaштиpaди[6].

MДX, дaвлaтлapи oлимлapи С.A.Бaтюшкин [7], И.В.Влacoвa [8], Д.В. Meшepякoв [9] вa бoшкaлapнинг илмий кapaшлapидa oлий xapбий тaълим мyaccacaлapидa xapбий хизмaтчилapнинг мaънaвий-axлoкий, пpoфeccиoнaл вa жaнгoвap хycycиятлapини шaкллaнтиpишнинг узига xoc хycycиятлapини илгapи cypaди.

3epo, xapбий-кacбий кoмпeтeнтлик тyшyнчacи ocтидa кacбий axaмиятли cифaтлap йиFиндиcи, кoбилият вa xapбий фaoлиятнинг peaл вaзиятлapидa, билим, кyникмa, мoxиpлик, пpoфeccиoнaл вa xaeтий тaжpибaлapни, кaдpиятлap вa мaдaниятни кyллaгaн xoлдa, пpoфeccиoнaл мyaммoлap вa вaзифaлapни xaл этишгa шaйликдaн ибopaт интeгpaтив жиxaтлap тyшyнилaди.

Тад;и;отчи Д.В.Мещеряков компетент мосликни асосий мохиятини компетентлик ва компетенцияларни ташкил ;илади, бу келгуси харбий-профессионаллик фаолияти учун мутахассиснинг шахсий-профессионаллик хусусиятларини акс эттиради [10] дея таърифлайди. В.А.Сластенин эса "касбий компетентлик" тавсифини касбий махорат билан боглаган холда ;арайди. Бунда у, малака тавсифи - бу, гипотетик модел булиб, ю;ори самарали касбий фаолиятни амалга ошириш учун мутахассисга зарур булган сифатлар ха;идаги фикрлар деб хисоблайди [11].

Л.М.Митина касбий компетентлиликнинг психологик моделига касбий билимлар, педагогик йуналганлик, педагогик ;обилиятлар, умумий маданият ва ривожланиш, педагогик билимлар (гностик лойихалаш, конструктив, коммуникатив, ташкилотчилик) ни киритади [12].

Бизнинг назаримизда, Офицернинг касбий компетентлилиги - харбий соха мутахассислари томонидан алохида билим, куникма ва малакаларнинг эгалланишини эмас, балки хар бир таркибий ;исм буйича тегишли билимлар, куникмалар ва малакаларнинг узлаштирилишини назарда тутган холда уз сохаси буйича касбий билимларини доимо бойитиб боришни, ахборотларни урганишни, замон талабларни англай олишни, янги маълумотларни излаб топиш, уларни ;айта ишлаш ва уз фаолиятида куллай билишни та;озо этади.

Олий харбий таълим муассасаларида булажак офицерларнинг касбий компетентлилигини ривовлантиришнинг асоси сифатида ;уйидагиларни ;араш мумкин: доимий равишда уз билимларини изчил бойитиб бориш, ахборот воситаларидан фойдаланиб янги ахборотларни узлаштириш, замонавий талабларни чукур англаш, янги билимларни излаб топиш, мураккаб жараёнларда ноани; вазифаларни бажариш ва тугри карорлар кабул ;илиш, бир-бирига зид маълумотлардан о;илона ва уринли фойдаланиш, кутилмаган вазиятларга мослашувчан харакат режасига эга була олиш.

Биз эса, ю;орида тилга олинган олимларнинг фикрларини эътироф этган холда, олий харбий таълим муассасаларида булажак офицерларнинг касбий компетентлилигини ривожлантиришда касбий фаолиятни ю;ори даражада ташкил этишда, булажак офицерларнинг уз устида ишлаши касбий билим, куникма ва малакаларини доимий такомиллаштириб бориш, фаолиятига тан;идий ва ижодий ёндашиш, касбий ва ижодий хамкорликка эришиш, ишчанлик кобилиятини ривожлантириш, салбий одатларни бартараф этиб бориш, ижобий сифатларни узлаштириш каби тамойилларни уз ичига олади. Биламизки, харбий -касбий компетентликнинг мохияти харбий хизматчиларда харбий мехнат талабларига жавоб берадиган сифатлар комплексининг шаклланишида ифодаланади.

Тад;и;отлар шуни курсатдики, олий харбий таълим муассасаларида булажак офицерларнинг "касбий компетентлик" тушунчасига педагогик, психологик, хукукий омиллар, шунингдек, харбий хизматчи шахси жамият эхтиёжларига расмий талаб ва юкори даражада профессионал харбий мутахассисликни такоза килувчи харбий-касбий таълим мазмунлар киритилиши мухим роль уйнайди.

Бизнингча, олий харбий таълим муассасаларида булажак офицерлар "касбий компетентлик" тушунчасининг мазмуни ва тузилмасида маънавий-ахлокий ва психологик хусусиятларни назарда тутмок зарур. Жумладан:

мустакиллиги, жанговар шайлиги, узининг шахсий кучини харбий фаолиятнинг турли вазифаларини муваффакият билан бажаришга сафарбар килишни билиши;

йурикнома утилишини кутмасдан, лавозимдаги хизматнинг биринчи куниёк узининг ижоди ва окилона ташаббускорлигини намоён килган холда, уз хизмат мажбуриятларини муваффакият билан уташга киришиши;

хозирги замон талабларига жавоб берадиган, булажак офицерлар томонидан функционал мажбуриятлар ва харбий хизматнинг турли вазифаларини муваффакиятли бажариш учун зарурий харбий-касбий компетентликни шакллантириш оркали хамда олинган билим, куникма, тажриба, касбий компетентлик ва фаолиятни амалга оширишга шайлик асосида мутахассисларни тайёрлаш вазифаларини хал этиш;

тайёргарлик давомида узлаштирилган харбий-касбий билимлар булажак офицерлар уз вазифаларига киришгунга кадар эскириб колиши.

Олий харбий таълим муассасаларида харбий-касбий компетентликнинг мазмуни бир катор хусусиятларга эга эканлиги аникланди хамда харбий фаолиятнинг максади, вазифалари ва таснифи куйидагича белгиланди:

харбий-касбий компетентликнинг мазмуни жамият буюртмаси билан богликлиги ва улар конунлар, харбий низом ва буйруклар билан хукукий мустахкамланганлиги;

харбий фаолият вазифаларининг купкирралилиги ва уларнинг экстремал характерга эгалиги; харбий мехнат натижаларининг давлат миллий хавфсизлиги ва бошкаларни таъминлашга йуналтирилганлиги.

Бизнинг назаримизда, мазкур хусусиятлар сирасига харбий-касбий компетентлик кобилият ва харбий фаолиятнинг реал вазиятларида, билим, куникма, мохирлик, профессионал ва хаётий тажрибаларни, кадриятлар ва маданиятни куллаган холда, профессионал муаммолар ва вазифаларни хал этишга шайликдан иборат интегратив жихатларни хам киритиш зарур.

Маълумки, харбий хизматчиларнинг харбий профессионаллар касбий компетентлилиги, укитиш жараёнида юзага келадиган ва фаолият давомида ривожланадиган асосий, базавий ва махсус тизимлар билан хосил килинади.

Умумий тушунчада харбий-касбий компетентлик - бу алохида харбий хизматчи ёки харбий булинманинг харбий хизматни уташ буйича жанговар вазифаларни бажаришга булган харбий-касбий тайёргарлиги ва кобилиятидир.

Юкорида келтирилган назарий тахлиллардан келиб чиккан холда булажак офицерлар "касбий компетентлик" тушунчасининг мазмуни ва тузилмасини шакллантиришда унинг узига хос психологик-педагогик ёндашув асосида эътибор каратиш максадга мувофик саналади.

Маълумки, булажак офицерларнинг касбий компетентлилигини ривожлантириш интеграллашган касбий сифатлар мажмуаси сифатида тушунилиб, бунда касбий йуналганлик, касбий билим, куникма ва малакалар, касбий ва хаётий тажриба, маданият ва кадриятлар тизими алохида урин тутади.

Илмий-пeдaгoгик тaxлиллap вa эмпepик ypгaнишлapимиз, oлий xapбий тaълим мyaccacaлapидa бyлaжaк oфицepлapнинг мaвжyд кacбий тaйepгapлик дapaжacи бугунги зaмoнaвий шapoитдa yлapнинг кacбий мaxopaти вa кoмпeтeнтлилигигa кyйилaдигaн тaлaблap тизимигa тyлa мoc кeлмacлигини ^pca^R Шу бoиcдaн, oлий xapбий тaълим мyaccacaлapидa бyлaжaк oфицepлapнинг кacбий кoмпeтeнтлилиги тyзилмacи aниклaнди. Maзкyp тyзилмaдa бyлaжaк oфицepлapнинг кacбий кoмпeтeнтлигини тaкoмиллaштиpиш мaзмyни тaянч кacбий кoмпeтeнциялap (ижтим0ий-xyкyкий, мaънaвий-axлoкий), кacбий-шaxcий cифaтлap (cтpaтeгик мoбиллик, тeзкop-тaктик мocлaшyвчaнлик, xapбий эмoциoнaл бapкapopлик, тoлepaнтлик, вaтaнпapвapлик) элeмeнтлapи, xapбий-кacбий кoмпeтeнциялap, шyнингдeк, кpeaтивлик дapaжacини yзидa aкc эттиpyвчи coxaгa oид интeгpaл кacбий кyникмaлapнинг yзapo aлoкaдopлигидa тaкoмиллaшиб бopиши тaвcифлaнди (1-pacм).

1-pacм. Бyлaжaк oфицepлapнинг кacбий кoмпeтeнтлиги тyзилмacи3.

Шу нyктaи-нaзapдaн, oлий xapбий тaълим мyaccacaлapидa бyлaжaк oфицepлapнинг кacбий кoмпeтeнтлик тyзилмacининг биpинчи блoк мaзмyни (кacбий билим, кyникмa вa мaлaкaлapи)ни кyйидaгичa бeлгилaш мaкcaдгa мyвoфик дeб xиcoблaдик:

xapбий-кacбий билимлap;

мухим кacбий кyникмa вa мaлaкaлap тизими;

xapбий-кacбий тaжpибa;

xapбий фaoлиятдa юзaгa кeлaдигaн тypли мypaккaб вaзифaлapни xaл этa oлиш кoбилияти.

Юкopидa кeлтиpилгaн мaзмyн acocидa бyлaжaк oфицepлapнинг кacбий кoмпeтeнтлиги тузилишининг кyйидaги кoмпoнeнтлapини aжpaтиб кypcaтиш мумкин бyлaди: мaънaвий-axлoкий, дeoнтoлoгик (кacб этикacи), xyкyкий-мeъepий, пeдaгoгик-пcиxoлoгик, xapбий-кacбий вa aкмeoлoгик.

Maънaвий-axлoкий кoмпoнeнт бyлaжaк oфицepлapнинг кacбий кoмпeтeнтлигининг мухим тapкибий киcмлapидaн caнaлaди. Бyндa Вaтaнгa xизмaт килишгa мaънaвий тaйepлик, xapбий-вaтaнпapвapлик бypчини бaжapиш, дyнeкapaш, кaдpиятлap йу^лганлиги, ижтимoий фaoллик, xapбий xизмaтнинг ижтимoий axaмиятини aнглaб eтиш мухим вaзифaлapдaн caнaлaди.

3 Myaллифлap тoмoнидaн тyзилгaн.

Деонтология ёки касб этикаси компоненти маънавий-ахлокий компонентдан фаркли равишда хамкасблар, ходимлар, курсантлар билан хизмат мажбуриятларини бажариш мобайнидаги муносабатлар жараёнида намоён булади. Бу, нафакат харбий бурчни бажариш балки, жамоа ичидаги, умуман бошкарув тизимидаги рахбар ва бажарувчи уртасидаги узаро муносабатларда ифодаланади.

Норматив-хукукий компонент, уз навбатида, булажак офицернинг хукукий маданияти, дунёкараши ва хукукий билимларидан харбий-касбий фаолиятда самарали фойдалана олиши, шунингдек , харбий хизматчиларнинг хукук ва мажбуриятларини тугри англаш, урнатилган конунчилик талаблари асосида иш хужжатларини юритиш, харбий бошкарув тизимининг меъёрий талабларига риоя этиш ва амалиётга татбик этиши билан белгиланади.

Педагогик-психологик компонент бу булажак офицерларнинг юкори касбий ва умумий тайёргарлик даражаси сифатида изохланиб, унинг мазмунига буйсунувчилар билан ишлаш, шахслараро муносабатларни тугри ташкил эта олиш, коммуникативлик, жамоа билан ишлай олиш, ташаббускорлик, харбий билимларини куллай олишнинг узига хос тактикасига эгалик, эмоционал баркарорлик, иродавийлик, касбий фаолиятида илгор тажрибалардан фойдалана олиш, инновацион гояларни киритиш, харбий жамоани ривожлантириш стратегиясини ишлаб чика билиш каби куникмаларни киритиш мумкин.

Акмеологик компонент бу булажак офицернинг уз-узини шахсий ва касбий ривожлантиришга интилиши, креатив ёндашуви, хар кандай касбий вазифаларни хал этишнинг оптимал усулларини кидириб топишга йуналганлиги хамда рефлексиянинг шаклланганлиги билан изохланади.

Касбий компетентлик тузилмасининг иккинчи блоки, яъни харбий-касбий сифатлари (1-расм) булажак офицерларнинг, шахсий имкониятлари йигиндиси булиб, уз касбий билимлари ва тажрибаларини амалий фаолиятида самарали равишда куллай олиш кобилияти хисобланиб, турли йуналишларда курик-танловлар, шу билан бирга, касбий беллашувларнинг ташкил этилиши касбий компетентликни шакллантиришнинг мухим омилларидан биридир. Улар, биринчидан, булажак офицерларнинг назарий хамда амалий куникмаларини ривожлантиришга ёрдам берса, иккинчидан, уларда ижодий изланиш малакасини хосил килади. Бугунги кунда касбий компетентлиги юкори даражада шаклланган булажак офицер учун хизмат вазифасини унумли даражада бажаришнинг узи етарли эмас. Чунки у харбий жамоада хизмат килиш кобилиятини узида шакллантириши ва узаро шахсий муносабатларни тугри йулга куя олиши зарур.

Хулоса килиб айтганда, олий харбий таълим муассасаларида булажак офицерларнинг касбий компетентлигини ривожлантириш даражасига сезиларли таъсир этувчи асосий омиллар (х,арбий-педагогик, технологик, диагностик ва касбга таъллукли) тизимли тахлил асосида аникланди. Жумладан: х,арбий-педагогик (аналитик ва ижодий фикрлашни ривожлантириш даражаси, махсус харбий вазифалар ва тактика вазиятларни хал килишда тупланган тажриба, юкори даражадаги уз-узини тартибга солиш, уз-узини бошкариш ва касбий жавобгарлик); технологик (расмий, тезкор-тактик ва махсус вазифаларни бажаришда самарали режалаштира олиш тажрибаси; замонавий курол-аслахалардан самарали фойдаланиш ва ахборот-коммуникация технологиялари имкониятларидан

фoйдaлaниш кyникмaлapи вa бoшкaлap); диaгнocтик (жaнгoвap вa яккa тapтибдa бaжapилaдигaн вaзифaлap cифaтини oбъeктив вa ишoнчли бaxoлaш тизимидaн фoйдaлaниш; тaйepгapликнинг бapчa бocкичлapидa кacбий кoмпeтeнтлигини шaкллaнтиpиш вa pивoжлaнтиpишнинг узлу^из диaгнocтикacини aмaлгa oшиpиш; бyлaжaк oфицepлapнинг зapyp шaxcий cифaтлapини pивoжлaнтиpиш дapaжacини бaxoлaш учун тecт ycyллapидaн фoйдaлaниш вa бoшкaлap); мухим хизмэтвaзифacи (бyлaжaк oфицepлapдa пcиxoлoгик вa axлoкий тapбиянинг юкopи дapaжacи, мaънaвий-axлoкий, кучли иpoдa вa вaтaнпapвapлик фaзилaтлapи; мyлoкoтчaнлик, ижoдкopликнинг зapyp дapaжaдa pивoжлaнгaнлиги вa бoшкaлap).

Бeлгилaнгaн acocий oмиллapнинг yзapo бoFликлиги вa yзapo тaъcиpининг бaxoлaниши бyлaжaк oфицepлap кacбий кoмпeтeнтлилигининг мaзмyни вa cтpyктypacини pивoжлaнтиpиш учун зapyp пcиxoлoгик вa пeдaгoгик шapт-шapoитлapни яpaтишни тaъминлaйди.

Фoйдaлaнилгaн aдaбиётлap p^xara:

1. Mиллий тapaккиeт йулимизни кaтъият билaн дaвoм эттиpиб, янги бocкичгa кyтapaмиз / Ш.M.Mиpзиeeв. - Тoшкeнт: y^e^^o^ 2017. - 592 б.

2. Mycлимoв H.A., Цyйcинoв O.A вa бoшк. Бyлaжaк кacб тaълим yкитyвчилapининг мeтoдик кoмпeтeнтлигини шaкллaнтиpиш тexнoлoгиялapи. Meтoдик кyллaнмa. - ТДПУ. 2014. -101 б.

3. Maмaткyлoв X.A. Пeдaгoглapдa xopижий тиллap бyйичa кacбий кoмпeтeнтликни pивoжлaнтиpишнинг axбopoт-мeтoдик тaъминoтини тaкoмиллaштиpиш // ^д^н. бyйичa фaлcaфa. дoкт. (PhD) илмий дap.yчyн диcc. -Т., 2017. - 174. б.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

4. Acилoвa T.A. Бoжxoнa вa шли; йyнaлишлapи тaлaбaлapнинг дaвлaт тилидa кacбий мyлoкaт юpитиш кoмпeтпнцияcини pивoжлaнтиpиш. // ^д^н^кт. диcc. Т.: 2017. - 176 б.

5. Риcкyлoвa КД. Бyлaжaк инглиз тили yкитyвчилapи coциoлингвиcтик кoмпeтeнтлигини шaкллaнтиpиш тизими. Пeд.фaн.дoк. ...ди^.. Т.: 2017. - 365 б.

6. Рaвeн Дж. Koмпeтeнтнocть в coвpeмeннoм oбщecтвe: выявлeниe, paзвитиe и peaлизaция / пep.c.aнгл. - M.: "Koгитo-Цeнтp", 2002. -396 c.

7. Бaтюшкин C.A. Вoeннoe oбpaзoвaниe - пpoблeмныe вoпpocы и пути их peшeния / C.A. Бaтюшкин, A.A. Kopaбeльникoв // Вecтник aкaдeмии вoeнныx нayк. - 2013. - №2(43) - С. 105-110.

В. Влacoвa И.В. Фopмиpoвaниe пpoфeccиoнaльнo-кoммyникaтивнoй кoмпeтeнтнocти у кypcaнтoв вyзoв ГПС M4C Рoccии [Тeкcт]: aвтopeф. диc... кaнд. ^д. нayк: 13.00.08 / И.В.Влacoвa; Сaнкт-Пeтepбypгcкий гoc. ун-т ГПС M4C Poc^^ -СПб., 2010. - 26 c.

9. Meщepякoвa Е.И. O фopмиpoвaнии кyльтypы caмocтoятeльнoй дeятeльнocти кypcaнтoв в кpeaтивнo-aкцeнтныx cиcтeмax oбyчeния / Е.И.Meщepякoвa. - Вopoнeж: ВГУ, 2003. - 124 c.

10. Слacтeнин B.A Пeдaгoгикa. Учeбнoe пocoбиe для пeдaгoгoв пeдaгoгичecкиx yчeбныx зaвeдeний. - M.: "Шкoлa-Пpecc", 2000. - 512 c.

11. Mитинa Л.M. Пcиxoлoгия тpyдa и пpoфeccиoнaльнoгo paзвития yчитeля: Учeбнoe пocoбиe для cтyдeнтoв вь^ших yчeбныx зaвeдeний. - M.: Aкaдeмия, 2004. 22 c.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.