Научная статья на тему 'Управление силовой установкой подзаряжаемого электромобиля'

Управление силовой установкой подзаряжаемого электромобиля Текст научной статьи по специальности «Электротехника, электронная техника, информационные технологии»

CC BY
207
54
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЕЛЕКТРОМОБіЛЬ / СИЛОВА УСТАНОВКА / ВЕНТИЛЬНИЙ ДВИГУН / СИСТЕМА УПРАВЛіННЯ / ЭЛЕКТРОМОБИЛЬ / СИЛОВАЯ УСТАНОВКА / ВЕНТИЛЬНЫЙ ДВИГАТЕЛЬ / СИСТЕМА УПРАВЛЕНИЯ / ELECTRIC VEHICLE / POWERPLANT / BRUSHLESS MOTOR / CONTROL SYSTEM

Аннотация научной статьи по электротехнике, электронной технике, информационным технологиям, автор научной работы — Бажинов А.В., Веселая М.А.

Научно обоснованы базовые параметры и характеристики силовой установки электромобиля. Исследован закон управления вентильным двигателем в составе силовой установки при заданном тягово-скоростном режиме.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

CONTROL OF ELECTRIC POWER PLANT OF ELECTRIC VEHICLE WITH RECHARGEABLE

Basic parameters and characteristics of the electric vehicle powerplant are scientificaly grounded. The low of control of brushless motor as a part of the powerplant at a given towing speed mode is investigated.

Текст научной работы на тему «Управление силовой установкой подзаряжаемого электромобиля»

УДК 629.114

КЕРУВАННЯ СИЛОВОЮ УСТАНОВКОЮ ЕТЕКГРОМОЕИЛЯ, ЩО ПДОАРЭДЖАОЪСЯ

O.BL Бажинов, проф., д.т.н., М.А. Весела, асп., Харювський шцюнальний авгомобьльно-дорсжнш ушверситет

Анотащя. Науково обсрунтовано базов1 параметры i характгристики cunoeoi установки еле-ктромоб\ля. Досл1джено закон упраттня вентилъним двигуному cmadi cunoeoiустановки за заданого тягово-швидтсного режиму.

Климов слова: електромобыъ, силова установка, вентильный двигун, система упраттня.

УПРАВЛЕНИЕ СИЛОВОЙ УСТАНОВКОЙ ПОДЗАРЯЖАЕМОГО

ЭЛЕКТРОМОБИЛЯ

А.В. Бажинов, проф., д.т.н., МА. Веселая, асп., Харьковский национальный автомобильно-дорожный университет

Аннотация. Научно обоснованы базовые параметры и характеристики силовой установки электромобиля Исследован закон управления вентильным двигателем в составе силовой установки при заданном тягово-скоростном режиме.

Ключевые слова: электромобиль, силовая установка, вентильный двигатель, система управления.

CONTROL OF ELECTRIC POWER PLANT OF ELECTRIC VEHICLE WITH

RECHARGEABLE

A. Bazhinov, Prof., D. Sc. (Eng.), M Vesela, P. G., Kharkiv National Automobile and Highway University

Abstract. Basic parameters and characteristics of the electric vehicle powerplant are scientificaly grounded. The low of control of brushless motor as a part of the powerplant at a given towing speed mode is investigated.

Key words: electric vehicle, powerplant, brushless motor, control system.

Bciyn

Найольш перспекгивним напрямом виръ шення задай гпдришрння екагопчнса чистота й eKOHOML4HOCii автомобшв вважаеться викорисгання тягового електропривода. Црй напрям пов'язаний як Í3 подальшим вдоско-наленням електромобшв, так i з розробками автомобшв, оснашрних пбрадрими силови-ми установками. Так! силою установки включаюсь, OKpiM дригуна внугрёшнього зге-рання, тяговий елекгродригун, контур реку-nepauji енергй, а також пристрш управления перерозподщом потоюв потужносп.

У наш час як тяговий елекгропривщ часто засюсовують вентильний дригун (ВД). ВД е системсю регупьованого електропривода, щэ складреться з елекгродригуна змеиного струму, конструктивно подбного до синхронна машини, вентильного перетворювача i пристрою управления, щэ забезпечуе комугащю ландопв обмоток статора залежно вщ куто-вого положения ротора. Як тяговий елекгропривщ застосовуються ВД на ochobí синхронного дригуна 31 збудженням вщ розташэ-ваних на poropi постёйних магншв. Викорис-тання ВД мае рад конструктивних i технёко-експлуатащйних переваг: безконгактнють i

вёдсутнёсть вузтв, щэ вимагаюгь обслугову-вання; велика перевантажувальна здатнёсть за моментом; найвилд енергетичнё показники через вёдеутнёсть втраг на збудження; простота системи охоподження через вёдсутнёсть на роторё обмоток, щэ нагрёваються струмом навантаження; великий термён служби, на-дщнёсть; кралд масогабаритнё й вареёснё по-казники.

Анашз пубгпкацщ

Останнём часом з'явилася дэсгатньо велика кёлькёсть робёт вётчизняних ё зарубёжних до-слёдаикёв, присвячених ёдентифжащ мате-матичних моделей тяговсго електропривода рёзних транспортних засобёв ё синтезу оптимального управлёння автомобёльних силових установок. Цз говорить про акеуальнёсгь вка-заное проблеми.

Зокрема в роботах [1-4] викладенё подходи до моделювання силових установок гёбрцд-них автомобёлёв, щэ включаюсь ВД як допо-мёжний електропривёд ё вёддовёдаих систем управления.

У роботах [5-7] дослёджуюсься питания ма-тематичного моделювання ВД, а таксис спги-мёзалд управлшня вектором струму статора.

Мета 1 постановка завдання

При проекеуваннё нових автомобёльних силових установок виникае екпщра проблема наукового об1рунгування ёх базових параме-трёв ё характеристик. Для вирёшення Ц1£1 проблеми використовуюсься методики, щэ базуюсься на проведены обчислювальних експериментёв з вёддовёдаими математични-ми моделями. Проте проведения порёвняль-ного аналёзу рёзних конструктивних рёшень не £ можпивим без оптимёзащё алгоритмёв управления як силовсю установкою в цщому, так ё окремих агрегатёв, щэ ёё скщдають. Ця робота присвячена дослёдженню закону управления ВД у склад автомобёльноё силовое установки, щэ забезпечу£ мёнёмальний струм споживання за заданого тягово-швщщеного режиму.

Основт положения виконаного досгпдаення

Проте завдання перёвняльного анашу рёзних конструктивних рёшень автомобёльних силових установок на пёдставё обчислювального

експерименгу породжу£ рад особливостей як при синтез! моделей об'екта управления, так ё управляючих впливёв. Питания технёчноё ре-алёзащё законёв управления виявляюсься неё-стотними. В той же час оптимальнёсть управления вектором струму на всёх тягово-швцщесних режимах за задних обмежень ё критерёёв якостё набува£ особливого значения. При щ>ому рёвень скпщростё моделей, щэ використовуюсься, повинен забезпечувати мажпивёсть дослёдження роботи силовое установки у стандартному ёздэвому щклё руху автомобёля.

Проведемо дослёдження рёзних пёдаодв дэ моделювання тягового електропривода автомобёля на основе ВД при оптимальному управление вектором струму статора й ощнки величини помилки моделювання, зумовленоё нехеуванням данамёчними властивостями ВД при ступёнчастих дях, щэ управляюсь.

Для дэсягнення поставленоё мети необхёдао розробити структуры схеми данамёчноё та статичное моделей тягового електропривода, а також модель трансмёсёё автомобёля. Порёв-няльний аналёз моделей може бути здщене-ний за часовими залежностями основних змённих, отриманих для ступёнчастих управляючих впливёв ё при оптимальному управ-лённё вектором струму статора, при враху-ваннё обмежень областё допустимих режимёв

ВД,

Розглянемо систему координат d,q ,

пов'жзану з ротором ВД ё нерухому вёдросно нього. Вважатимемо, щэ вёсь d сумёшрна з вёссю магнётнего потоку ротора. У цщ сис-темё координат рёвняння для елекгромагнёт-них процесёв ВД у скалярий формё можна записати у виглад

й1

МУП = — Рр ' +4 ' Ца "Ц

(1)

де ud, uq, id, ^ - проекте векюр1в напруги

ё струму статора на осё системи координат, щэ обертаеться; ^ ё L1q - повнё ёвдуктив-

ностё обмоток статора по подэвжнёй ё попе-речнёй осях; ^ - активний опёр фазних об-

моток; v|/mag - вектор потокозчеплення статора вёдросно магееётного потоку ротора; рр - число пар полеосёв; со - кутова швцц-

кёсть обертання ротора; MVD - електромагнё-тний мсмент ВД,

Значения скпадових струму статора ВД i* i

i* погрёбнё для забезпечення заданого тяго-

во-швщщсного режиму й вюначаються з урахуванням обраного критерёю якостё управления. Якщэ критерёем якостё виступае мёнёмум повного струму споживання ВД у статичному режимё, оптимальна залежнёсть

[i^,id]=f ЭМ'Ю може бути отримана з

умови

*

id =argi min Im

0 Tm id,MVDzd |

при

M,;

= const,

(2)

-1® крД-а^^; kpq Hc * L[q \

kid=ac- Rx + Rad ;kiq = ac- ^ + 5

Kad = ac ' ^d ~ ^ ' Raq = ac ' Llq ~ R1 ' ^d ' ^q '

R1 - ощнки величин , L1q i R1 вцровщ-

но; ac - параметр, щэ вшначае необхщру ширину смути пропускания замкнутса систе-ми управления. Зазвичай ac □ R^/L1q.

У црому регулятор! першё дрё складэвё вира-3ÍB для подовжнього i поперечного каналёв е сгацщртним ГП-регулягором. Tperi складовё вказаних виразёв призначенё для компенсащ" зв'язностё струмовоё данамёки мёж подовж-hím i поперечним каналами моделё ВД. Останнё, четверг!, складэвё забезпечують ак-тивне демпфування

ГЪретворення огримуваних на виходё регулятора струму сигналёв задания напруги Í3 системи координат d,q , щэ обергаеться, у нерухому x,y можна зщйснити зетдро з виразами [9]:

де

=

íid2 +

2- М,

1

Vmag+V Lid -Цч

- модуль вектора струму статора (повний струм споживання ЕД); MVDzd - елекгромаг-

нётний моменц щэ задзеться, потрёбний для щдгримки необхцщого тягово-швпаюсного режиму автомобёля; ßM е -1,1 - сигнал управления елеюромагееётним моментом ВД

Рм =-^VDzd/-^VDmax ' ^VDi

ний мсмент обертання ВД.

- максималь-

Очевщро, щэ оптимальне, зетдро з обраним критерёем, спёввщрошення подовжньоё ё поперечное складових струму може бути забез-печене тёльки в тих зонах облаете дэпусги-мих режимёв роботи ВД, де не використову-еться режим ослабления поля. Як регулятор струму тягового електропривода в [8] запро-понований регулятор вигладу

u* =u! -cosQ -u* -sinQ

uv =ud • sinQ +uQ -cosQc

де QC - кут повороту ротора ВД.

(4)

Зворотне перетворення координат для скла-дэвих струму статора; щэ поступають на вхщ регулятора, виконуеться вцровцро до

(id =ix cosQc +iy -sinQc [iq=-VSÍnQc+iy-cosQc

(5)

ГЪретворення фаз 2/3 для сигналёв задания напруги здщснюеться за виразами [9]:

U4 =uv

s

1

---ux

2 x 2 y

* 1 * л/3" *

ur =---ux---uv

с 2 2 y

(6)

t

kpd'C-id + V {СЧ dt-^Pp'Llq-iq-Rad'id 0

t

* 1 .*. , Г •* • 1 t" • TI •

Uq=kpq- lq-lq + ^q ' J Ч ~ !q dt + M ' Pp ' ^d ' ^ " Kq '\

p Md 4 14aq *q

Значения фазних струмёв, отриманё на пще-, (3) тавё сигналёв датчиюв струму DTA i DTC , можуть бути приведенё дэ нерухомоё системи координат x, y з викорисганням виразёв:

2

С

2

2

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

U

d

у" л/3

(7)

1нерщйнёсть трифазнсго ёнвергора з НИМ мо-же бути охарактеризсвана чистим запёзнюван-иям на величину перёоду пиржо-ёмпульшоё модуляцд' TPWM. Для отрсшрння завдання роз-глядатимемо швертор як лёнёйний гпдеипювач потужносп з коефёщнгсм госигення = 1 ё поспиною часу 1и =Трт;[ [19]

(8)

*

иА иА

*

ив ив

р-ти+1 *

_ис_ ис

де p - оператор даференщювання.

Виксрисювуючи перетвсрення координат, можна отримати опис трифазного ёнвергора з ПТТМ спочатку в нерухомёй к, у , а потём ё в пов'жзанёй з ротором систем! координат, щэ обергаеться d,q

Осганнёй вираз, щэ £ математичним описом ёнвергора з Ш1М у систем! координат, щэ обергаеться d,q , вёдэбражае також ёснуючё взаемовпливи подовжнього ё поперечного каналёв управления, якё посилкються за збё-льшення частоти обергання ротора ВД Ц взаемовпливи можна розглцдати як збурення, щэ дють на струмовё кошури Для ёх мёнёмё-зацд' необидно зменшувати величину перёо-ду ШМ

Елементи трансмёсёё автомобиля, якё висту-пають навангаженням щ>ого електропривода, характеризуються дэсгатньо великим приведении моментом ёнерцд". Постёйнё часу пронесу управления швидрёстю обергання ротора ВД у склащ силовоё установки автомобёля виявляються ёстотно большими постёйних часу ВД, регулятора струму й ёнвергора з НИМ Цр дозволяе нехтувати динамёчними властивостями власне тягового електропривода пёд час дослёдження рёзних тягово-швидрёсних режимёв автомобёльноё силовоё установки. Погужнёсть, споживану ВД можна вюначити як суму мипевих погужностей фаз статора

р-Ти+1 •иА = кц-иА р-Ти+1

* * • (О)

ив~ис =кц ив~ис ' К '

л/3

Т,

<Й а и.

и +иу - кц 'иу

(10)

Рр1г =иА-1А + иВ-1в+иС-1С =

(15)

На рис. 1 показано змёну потужностё, спожи-ваноё ВД вёд тяговоё мережё, при розгонё автомобёля, або тё£ё, шр вёддаегься в мережу в резулыатё рекуперацд' кёнетичноё енергёё га-льмування.

V" их+]и + их+]и =1^- и* + ]и* , (11)

ей

Рр*, кВт

т

й

ей 4 (12)

Ю 1 * • * ю

хе-1 с=ки- иа + ^ -е ,

ё ин ¿и

V — +]Ти-и,.сое + ]Ти. — - (в)

"ти -и, -юе +ис1 + К = кц+ К -и*,

ки

ич =

ТиФ+1 ТиФ+1

, Ти-Рр'®

-•и,, +----иа;

Ти-р+1 4

* Ти-Рр'®

ти-Р+1

(14)

0 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100

^ С

Рис. 1. Погужнёсть, щэ спаживана або вёдда-егься в тягову бортову мережу електро-приводом автомобёля

Порёвняльний аналёз резулыатёв моделюван-ня трансмёсёё автомобёля з тяговим елекгро-

3

60 -

40 -

20 -

0

-20 -

Ц'1 =

приводам при виксрисганн! сгагично1 i др-намёчноё' моделей ВД при ступёнчастих управляючих впливах й оптимальному управлённё вектором струму показав, щэ се-редрьоквадратичнё вёдаилення складових струму i напруги, шекгромагнётнсго моменту i частоти обертання ротора ВД становлять: aiq ~ 0,90478 А ; сти =0,57824 А ;

aUq = 0,35869 В ; аш =0,56286 В ;

амй - 0,37262 кгм; стп = 1,6344- кгм вёдро-вёдро.

Внсновки

Таким чином, величини псмилок основних змённих моделювання, викликанё нехтуван-ням дрнамёчними властивостями ВД вияв-ляються достатньо малими порёвняно з да-пазоном змёни вёдровёдрих змённих. Цр пёдг-верджуе дощльнёсть виксристання статично1 модрлё ВД у процесё синтезу оптимального управлёння силовою установкою автомобёля з тяговим електроприводом, а також вибору й об1рунгування и базових параметрёв ё характеристик.

Лтгерагура

1. Гёбррдрё автомобёлё / О. В. Бажинов,

О.П Смирнов, С. А Серёков та ён. - X: ХНДДУ, 2008. - 328 с.

2. Смирнов О.П. Характера режими роботи

гёбррдроё енергетичнса установки автомобёля / О.П. Смирнов, B.I. Капмиков // Автомобильный транспорт: сб. науч. тр. - 2006. - Вып. 18. - С. 13-15.

3. Смирнов О.П. Исследование функциона-

льных возможностей вентильных машин в электроприводе автомобилей / О.П. Смирнов, В.И Калмыков, B.C. Бо-женов, AM Быков, ДА Воробьев // Вё-стё автомобёльно-дэрожнього ёнституту

«ДонНГУ». - 2007. - № 1(4). - С. 129132.

4. Смирнов Д. О. Схемнё рёшення застосу-

вання вентильних машин у елекгропри-водё автомобёлёв / ДО. Оиирнов, A.B. Сараев // Весшик ХНДДУ: сб. науч. тр. - 2008. - Вып. 41. - С. 45-47.

5. Сериков С. А Нечётка модель системи

керування силовою установкою гёбррд-ного автсмобёля / С. А Сериков, ЮН. Бо-родрнко, A.A. Дзюбенко // Вёсник ЖДГУ. Технёчнё науки. - 2006. -Вин IV(39). - С. 240-247.

6. Сериков С. А Синтез системы управления

силовой установкой гибррдрого автомобиля / С. А Сериков, ЮН. Бородрнко, A.A. Дзюбенко // Вестсник ХНАДУ: сб. науч. тр. - 2007. - Вып. 36. - С. 69-73.

7. Овчинников ИЕ Вентильные электриче-

ские дригатели и привод на их основе / ИЕ Овчинников. - С.П6.: Корона-век, 2007. - 336 с.

8. Сериков С.А Управление вектором тока

тягового вентильного электродригателя силовой установки гибррдрого автомобиля / С. А Сериков // Автомобильный транспорт: сб. науч. тр. - 2009. -Вып. 25. - С. 127-133.

9. Бажинов A.B. Система управления гибри-

дрой силовой установки с тяговым электроприводом на базе вентильного дри-гателя с электромагнитным возбуждением / A.B. Бажинсв, В.Я Двадренко, С.А Сериков // Вёсник СНУ ём. Воло-дрмира Даля. - 2010. - №7 (149). -С. 61-66.

Рерензенг: A.B. Гнатов, професср, дт.н, ХНДДУ.

Стаття надщшла до редакрд 27 вересня 2016 р.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.