Научная статья на тему 'УМУМИЙ ЎРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ИЖТИМОИЙМАЪНАВИЙ МУҲИТНИ ТАШКИЛ ЭТИШ ВА БОШҚАРИШ – СИФАТЛИ ТАЪЛИМ АСОСИ'

УМУМИЙ ЎРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ИЖТИМОИЙМАЪНАВИЙ МУҲИТНИ ТАШКИЛ ЭТИШ ВА БОШҚАРИШ – СИФАТЛИ ТАЪЛИМ АСОСИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

173
19
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
педагогик бошқарув / тарбиявий жараёнлар / ижтимоиймаънавий муҳит / ижтимоий фаол шахс. / педагогический менеджмент / образовательные процессы / социально-духовная среда / социально активная личность.

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Умида Аширали Қизи Бойзақова

Бугунги кунда умумтаълим мактабларида ижтимоий-маънавий муҳитни ташкил этиш ва бошқаришда тарбиянинг яхлитлиги ва тарбиянинг тизимлилиги жараёнига эътибор берилмоқда. Тарбиянинг яхлитлиги болани тарбиялаш ва ўқитиш жараёнларининг, шунингдек, ўқувчиларнинг жамият талаблари асосида камолотга етказиш ва шакллантиришга қаратилган мақсаднинг ажралмас бирлиги сифатида намоён бўлади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В настоящее время особо уделяется внимание целостности образования и системности воспитательного процесса в организации и управлении социальной и духовной средой в общеобразовательных школах. Целостность образования проявляется как основная часть процессов воспитания и обучения ребенка, а также цели, направленной на развитие и формирование учащихся на основе требований общества

Текст научной работы на тему «УМУМИЙ ЎРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ИЖТИМОИЙМАЪНАВИЙ МУҲИТНИ ТАШКИЛ ЭТИШ ВА БОШҚАРИШ – СИФАТЛИ ТАЪЛИМ АСОСИ»

Volume 4 j NUU Conference 3 j 2G23 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqgiyotimng^oydevor^

УМУМИЙ УРТА ТАЪЛИМ МАКТАБЛАРИДА ИЖТИМОИЙ-МАЪНАВИЙ МУХДТНИ ТАШКИЛ ЭТИШ ВА БОШ^АРИШ -СИФАТЛИ ТАЪЛИМ АСОСИ

Умида Аширали кизи Бойзакова

Наманган давлат университети таянч докторанти

АННОТАЦИЯ

Бугунги кунда умумтаълим мактабларида ижтимоий-маънавий мухдтни ташкил этиш ва бошкаришда тарбиянинг яхлитлиги ва тарбиянинг тизимлилиги жараёнига эътибор берилмокда. Тарбиянинг яхлитлиги болани тарбиялаш ва укитиш жараёнларининг, шунингдек, укувчиларнинг жамият талаблари асосида камолотга етказиш ва шакллантиришга каратилган максаднинг ажралмас бирлиги сифатида намоён булади.

Калит сузлар: педагогик бошкарув, тарбиявий жараёнлар, ижтимоий-маънавий му^ит, ижтимоий фаол шахс.

АННОТАЦИЯ

В настоящее время особо уделяется внимание целостности образования и системности воспитательного процесса в организации и управлении социальной и духовной средой в общеобразовательных школах. Целостность образования проявляется как основная часть процессов воспитания и обучения ребенка, а также цели, направленной на развитие и формирование учащихся на основе требований общества.

Ключевые слова: педагогический менеджмент, образовательные процессы, социально-духовная среда, социально активная личность.

ABSTRACT

It is crucial to pay a great attention to the role of executive leaders in the social process aimed at strengthening and developing the socio-spiritual environment at secondary schools. In terms of the transformation of the need for education of students in today's educational system calls for the implementation of modern reforms in education.

Keywords: pedagogical management, educational processes, social-spiritual environment, socially active person.

May 6, 2023

223

Ривожланган мамлакатларда, шунингдек, мамлакатимизда хам умумтаълим мактабларида ижтимоий-маънавий мухитни ташкил этиш ва бошкариш масалалари долзарблигича колмокда. Хусусан, Узбекистон Респуликаси Президенти томонидан 2020 йил мамлакатимизда таълим-тарбия тизимини такомиллаштириш, илм-фан сохаси ривожини жадаллаштириш масалалари мухокамаси буйича видеоселектор йигилишида "тараккиётнинг тамал тоши хам, мамлакатни кудратли, миллатни буюк киладиган куч хам илм-фан, таълим ва тарбиядир" - деб, таъкидлангани ва давлат сиёсатига олиб чикилгани хам фикримизнинг яккол исботидир.

Узбекистонда таълим тизимини комплекс ривожлантириш, малакали кадрлар тайёрлаш максадларига катта куч ва маблаглар йуналтирилмокда. Мактабгача таълим, мактаб ва олий таълим тизимлари, илмий-тадкикот муассасалари фаолиятида сифат узгаришлари руй бермокда.

Мамлакатимиз умумтаълим мактаблари тизимида амалга оширилаётган модернизация жараёнлар ва ислохотлар, замонавий билим ва куникмага эга кадрларини етиштириш лозимлигини курсатмокда. Бу эса уз навбатида умутаълим мактаблари рахбарларига ва педагогик жамоага боглик. Юртимизда укитувчининг обруси ва макомини юксалтириш, укув дастурлари ва методикасини тулик кайта куриб чикиш, мактабни таълимнинг кейинги боскичлари билан узвий боглаш, укитувчиларни когозбозликдан халос этиш, уз устида купрок ишлаши учун шароит яратиш, фаолиятини муносиб рагбатлантириш, мактаб инфратузилмаси ва ундаги маънавий мухитни яхшилаш каби масалаларига давлат сиёсати даражасида эътибор каратилмокда.

Таълимга янги механизм сифатида давлат идоралари ва махаллий бошкарув органлари рахбарлари, шунингдек, махаллий кенгашлар хамда депутатларнинг масалага ёндашувини узгартириш, уларнинг масъулияти, жавобгарлиги ва хисобдорлиги механизмлари жорий этилмокда.

Хусусан, Халк депутатлари махаллий Кенгашлари томонидан мактаб директорлигига номзодларни куриб чикиш йулга куйилди.

Бошкарувда кулланилаётган яна бир ижобий имкониятлардан бири -мактаб директорларини лавозимга тайинлаш бевосита махаллий кенгашлар билан келишилган холда, танлов асосида амалга оширилаётганидир. Х,ар бир номзод мактабнинг курсаткичларини келгуси 3 йилда юкори даражага олиб чикиш буйича уз дастури билан танловда иштирок этади ва хар йили кенгашлар олдида хисобот беради. Бундан асосий максад - мактабларнинг самарали фаолиятини ташкил этишга

May 6, 2023

224

эришишдир. Мактабларда билим билан бирга тарбия ва маънавий жараёнлар самарасини ошириш учун худудларда яшаб, ижод килаётган шоир ва ёзувчиларни фаолиятга жалб килиш хамда маош тулаш йулга куйилди.

Хорижий тажрибадан келиб чикиб, 7-синфдан бошлаб, угил-кизларнинг касбга кизикишларини аниклаш ва боскичма-боскич касбга йуналтириш амалиёти жорий килинмокда.

Махсус рейтинг ишлаб чикилиб, унинг натижаларига караб, мактаб директорлари ва уринбосарлари, укитувчилар, хокимлар ва уларнинг таълим буйича маслахатчилари фаолиятига бахо берилади.

Педагогик бошкарув функциясининг мохияти бошкарув тизими томонидан режалаштирилган бошкарув жараёнлари ва тизимлиликни таъминлашни максад килган хатти-харакатларни амалга ошириш учун бошкариладиган объект билан муносабатида ифодаланишига эътибор каратадиган булсак, юкоридагиларни амалиётда ижросини таъминлаш учун бошкарув тизими ва бошкарув объекти муносабатларини тугри йулга куйиш энг мухим боскич хисобланади.

Албатта ушбу жараённи ташкил этишда педгогик мониторингни тугри ташкил этиш керак. Хусусан, таълим-тарбия бериш жараёнларида кузатув, назорат, тахлил килиш ва бахолашни ташкил этиш керак. Бунинг учун мактаб рахбарияти ва услубий кенгаш педагогни ижтимоий-маънавий мухитни баркарорлаштириш воситалари билан куроллантиришга каратилган илмий-методик фаолиятни самарали йулга куйишлари, жараённи ташкил этишнинг умумий ва хусусий максадларини аник белгилаб олишлари керак.

Шахсга йуналтирилган таълим жараёнида педагогик мониторингнинг таркиби ва мазмунини такомиллаштириш давлат таълим стандартларини компетенциявий ёндашув асосида хамда укув-тарбия жараёнига педагогик мониторингни бахолаш мезонлари ва курсаткичларини такомиллаштирилган холда шахсга йуналтирилган технологиялар воситасида утилаётган фанларнинг имкониятларидан фойдаланган шахсга йуналтирилган таълим жараёнида, педагогик мониторингни самарали ривожлантиришни таъминловчи педагогик омилларни аниклаш ва зарур шарт-шароитларни яратиш максад килиб белгиланади.

Бугунги кунда умумтаълим мактабларида ижтимоий-маънавий мухитни ташкил этиш ва бошкаришда тарбиянинг яхлитлиги ва тарбиянинг тизимлилиги жараёнига эътибор берилмокда. Тарбиянинг яхлитлиги болани тарбиялаш ва укитиш

May 6, 2023

225

^apaeHnapuHuHr, myHuHrgeK, yKyBnunapHuHr ^aMuaT TanaSnapu acocuga KaMonoTra eTKa3um Ba maKrnaHTupumra KaparunraH MaKcagHuHr a^panMac Supnuru cu^aruga HaMoeH Synagu.

TatnuMHHHr Ma3MyHuHu acocaH gyHe xaKugaru unMufi SunuMnap Tammn этagн. TapSuaHuHr Ma3MyHuga Metepnap, Kouganap, Kagpuaraap, MatHaBufi SofinuKnap ycTyHnuK Kunagu. YKurum acocaH aKg-ugpoKKa Tatcup Kypcaragu, TapSuanam эca, SupuHnu HaBSarga maxcHuHr gouMufi ucretMon coxacura afinaHraH. HKKana ®:apaeH maxcHuHr oHru Ba xynK-areopura Supgafi Tatcup Kypcaragu Ba umuMoufi puBo^naHumura 3aMuH aparagu.

TapSuaHuHr TrouMnunuru TapSuaBufi ^apaeHga yMyMufinuKHu TamKun этagн, nyHKu TapSuaBufi ^apaeHnap Sup HenTa TrouMnapHuHr Typnu xycycuaraapugaH uSopaT. AfiTum MyMKuHKu, TapSuaBufi ^apaeHnap - Sy TapSuaBufi tu3um xonaraapuHuHr KeTMa-KeT anMamuHyBugup. TapSuaBufi ^apaeHHu TrouMnu paBumga KypuS nuKum, tu3um Ba ^apaeHHuHr Ty3unMaBufi xycycuaraapuHu, myHuHrgeK, ynap ypTacugaru ^yH^uoHan anoKanapHuHr a^paruS KypcaTunumuHu u^oganafigu. YKuTyBHu ynyH xap Sup TapSuaBufi ycnySHuHr y3ura xoc xycycuaTuHu, MoxuaTuHu, SupuHuHr SomKacura Tatcupu Haru^acuga y3rapumuHu aHraaS eTumu MyxuM axaMuaT KacS этagн [3,1].

H^TuMoufi-MatHaBufi MyxuTHu SomKapum Ba Tyrpu Kapopnap KaSyn Kunumga, aBBano, um^Moufi-MatHaBufi MyxuTHuHr MyxuM oMunnapugaH Supu SynraH TapSuaBufi ^apaeHHu xapaKaraaHTupyBnu yHcypnapHu a^paruS onum no3uM. Hhcoh TapSuacura KyfiunaguraH, yHuHr xaeTuga W3ara KenaguraH TanaSnap Ba yHuHr xyKyKufi uMKoHuaTnapu, u^TuMoufinamyBu, maxcufi puBo^naHum gapa^acu ypTacugaru 3ugguaTnap SyHga acocufi MaHSa SynuS xucoSnaHagu[3,2].

ffly caSaSnu 3ugguaTnapHu SapTapa^ этнm MaKcaguga aManra omupunaguraH xarra-xapaKaraap Ba negaroruK ^aonuaT um^Moufi-MatHaBufi MyxuTHu TamKun этнm MexaHu3MuHuHr acocu Synumu no3uM. EyHgafi 3ugguanap W3ara KenMacnuru ynyH yMyMTatnuM MaKTaSnapu ^aMoacu TOMoHugaH SenrunaHraH TatnuM Ba TapSua SunaH Sofhuk MaKcagnapHu y3 BaKTuga, cu^arau Ba y3nyKcu3 aManra omupunumu MaKcagra MyBo^uK caHanagu. By эca afiHaH, xopu^; Ba MaMnaKaruMro TatnuM tu3umu Ta^puSacugaH KenuS nuKaguraH SyncaK, negaroruKaHuHr MeToguKacu, ^aMuaTga pyfi SepaeTraH y3rapumnap, umuMoufi MyxuTgaru MaB^yg Ba3uaTgaH KenuS hukus KaSyn Ku^uHaguraH KoHyHnap, Kapopnap Ba Kouganap, н^тнмoнfi-cнecнfi MaKcagnap Ba Munnufi KagpuaTnap, gaBnar TapaKKueTuHu SenrunaS SepyBnu u^TuMoufi-uKTucogufi oMunnapHu TynaKoHnu TymuHa onaguraH

May 6, 2023

226

P

педагогларни шакллантириш ва педагогик фаолиятга йуналтиришни талаб этмокда. Сабаби шахсни тарбиялашнинг тарбиявий максади уз узидан мамлакатнинг максадлари билан узвий боглик булади. Ижтимоий-маънавий мухит баркарорлиги хам айнан давлат танлаган йул ва стратегияси билан хамоханг булади. Айнан, Гарб ва Шарк мамлакатлари уртасида миллий ва анъанавий карашлар уртасида карама-кашиликларнинг мавжудлиги, аксарият Гарбда ижобий самара берган методларни Шаркда тугридан тугри куллаб булмаслиги хам шу жараёнлар билан богликдир.

Айнан мана шу жихатларни инобатга олган холда 2022 йил 11 май куни Узбекистон Республикаси Президентининг "2022-2026 йилларда халк таълимини ривожлантириш буйича миллий дастурни тасдиклаш тугрисида"ги ПФ-134-сонли Фармони кабул килинди. Мазкур фармонга асосан, 2022-2026 йилларда халк таълимини ривожлантириш буйича миллий дастур тасдикланди.

Куйидагилар Ривожлантириш дастурининг асосий йуналишлари этиб белгиланди:

- мактаб таълимига илгор халкаро тажрибалар асосида ишлаб чикилган Миллий укув дастурини тулаконли жорий этиш хамда махаллий ва хорижий муаллифлар томонидан яратилган замонавий дарсликларни амалиётга киритиш;

- жамиятда укитувчи касби нуфузини ошириш, педагоглар учун кулай ижтимоий шароитлар яратиш ва мехнатини муносиб рагбатлантириш;

- укитувчиларнинг ёшларга таълим ва тарбия беришдаги масъулиятини, доимий касбий ривожланишдаги талабчанлигини ошириш;

- умумий урта таълим муассасалари учун миллий кадрлар захирасини шакллантириш, илгор мактаб директори ва намунали укитувчи мезонларини ишлаб чикиш хамда улар асосида рахбар ва педагог кадрлар фаолиятини бахолаб бориш;

- умумий урта таълим муассасаларида маънавий-маърифий ишларни тизимли ташкил этиш, мазкур йуналишда узлуксиз мониторинг, бахолаш ва прогнозлаш механизмларини йулга куйиш, бола таълим-тарбиясида оила, айникса, ота-онанинг урнини ошириш;

- укувчиларнинг буш вактларини мазмунли ташкил этиш, уларни касбларга йуналтириш тизимини такомиллаштириш;

- алохида таълим эхтиёжлари булган болаларнинг халк таълими тизимига интеграциясини кучайтириш хамда инклюзив таълим жараёнларини жадаллаштириш;

May 6, 2023

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotining^oydevor^

- умумий урта таълимда барча маълумот алмашинуви жараёнларини Халк таълими тизимини бошкаришнинг ягона дастурий мажмуаси оркали амалга оширилишини хамда ушбу сохада электрон давлат хизматлари куламини кенгайтириш;

- умумий урта таълим муассасаларининг навбатлилик коэффициентини оптимал даражага етказиш, замонавий моделлар буйича мактабларни куриш, реконструкция килиш, мукаммал таъмирлаш хамда зарур жихозлар билан таъминлаш.

Агар йуналишларга эътибор каратадиган булсак, асосий ургу хорижий тажрибаларни урганиш, укувчиларнинг шахсий камолоти, укитувчиларнинг ижтимоий фаоллиги ва нуфузини ошириш, маънавий-маърифий ишлар самарадорлигини ташкил этиш, касбга йуналтириш, буш вактни мазмунли ташкил этиш, таълим ва тарбия уйгунлигини таъминлаш ва сифатини кучайтириш масалаларига каратилган.

Ушбу асосида Миллий укув дастури ишлаб чикилиб, амалиётга жорий этилмокда. А.Авлоний номидаги халк таълими муаммоларини урганиш ва истикболларини белгилаш илмий-тадкикот институти негизида А. Авлоний номидаги педагогларни касбий ривожлантириш ва янги методикаларга ургатиш миллий-тадкикот институти ташкил этилди. Энди рахбар кадрлар ва укитувчиларнинг малакасини ошириш, бошкарув куникмаларини шакллантиришга жиддий эътибор каратилмокда.

Ислохотлар замирида умумтаълим мактабларида ижтимоий-маънавий мухитни ташкил этиш ва бошкаришда ижтимоий фаол шахсни тарбиялаш масаласига ёндашилмокда. Фаол шахсни шакллантириш, бошкариш, тарбиявий фаолият натижасида юксак маънавий ва ахлокий хислатларга эга булган юкори малакали кадрлар тайёрлаш тасодифий харакатлар билан эмас, балки, олдиндан белгиланган ва пухта уйлаб тузилган тарбиявий максадлар асосида олиб борилади. Тарбиявий технологияда унинг максади, шакл ва методлари, шахснинг уз узини тарбиялаш ва кайта тарбиялаш жихатлари мухим ахамият касб этади.

Яна бир мухим жихат шундаки, Фармонга мувофик, мактаб директори лавозимига номзодлар менежерлик сертификатини олиш учун Миллий-тадкикот институтида махсус пуллик дастурлар асосида жамоада ишлаш ва ота-оналар билан мулокот килиш, бошкарув, молиявий хисоб-китобларни амалга ошириш хамда ахборот-коммуникация технологиялари куникмаларига укитилади. Бунинг асосий

May 6, 2023

228

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotining^oydeyor^

замирида эса таълим ва тарбия сифатини янада ошириш, таълимда бошкарув самарадорлигини оширишга эришиш, таълим муассасаси ичида ва унинг ташкарисида ижтимоий мухитни баркарорлаштириш масаласи турибди.

Хдкдкатдан, умумтаълим мактабида ижтимоий-маънавий мухитни ташкил этиш ва бошкаришда директорларда нафакат рахбарлик балки лидерлик кобилиятини шакллантириш хам мухимдир.

Биринчидан, директорларда менежерлик куникмаларини шакллан-тириш, уларнинг тугри карорларни кабул килиш, ресурслардан унумли фойдаланиш, ходимлар ва низоли вазиятларни бошкариш, фаолият самарадорлигини ошириш имкониятларини беради.

Иккинчидан, бугунги кундан замонавий бошкарув услубларининг узгариб бораётгани рахбарлардан махоратли бошкарувни талаб килмокда.

Учинчидан, замонавий менежерлардан ахборотлардан тугри фойдалана олиш, нафакат ташкилотдаги ходимлар ичидаги мухитни, бир вактнинг узида ташкилотдан ташкаридаги мухитни хам максадга йуналштириш лозимлигини талаб килмокда.

Шу сабабдан хам, бошкарув кадрларини менежерлик буйича куникмаларга укитиш мухимдир. Бу оркали педагогик жамоа ва укувчилар уртасидаги ижтимоий муносабатларни ижобий ташкил этиш, мавжуд мухитни бошкариш имконияти ошади.

Таълим муассасаларида ижтимоий-маънавий мухитни ташкил этиш ва бошкаришда яна бир мухим педагогик имкониятлардан бири сифатида бир неча мустакил булган, лекин узаро таъсир курсатувчи кучга эга тарбиявий жараёнларни тугри хамда тизимли ташкил этишдир. Жумладан:

- тарбиявий жараёнда объект ва субъект уртасидаги узаро коммуникатив муносабат;

- бир максадга каратилган ва аник мазмунга эга тарбиявий методлар;

- узлуксиз фаолиятли тарбиявий жараён ва унинг ижобий натижалари;

- жамоанинг норасмий лидерининг тарбиявий жараёнга таъсири.

Шу уринда таълим-тарбия жараёни мухим объект булса, укитувчилар ва укувчилар, уларнинг ота-оналари, жамоатчилик вакиллари жараённинг субъектига айланадилар. Улар уртасида муносабатни тугри ташкил этиш, максадга йуналтириш мухимдир. Бугунги кунда таълим-тарбиянинг асосий максади баркамол авлодни ёки комил инсонни тарбиялашдир. Шу максадда, узлуксиз таълим-тарбия тизими жорий этилиб, доимий ислох этиб борилмокда.

May 6, 2023

229

Шу уринда, А.С.Макаренконинг "Мутлако тугри булган хеч кандай педагогик тадбирни ёки системани урнатиш мумкин эмас. Хрзирги дакика, хозирги боскич шароитлари ва талабларидан келиб чикмайдиган хар кандай котиб колган коида хамиша нотугри булади" - деб билдирган фикрни унутмаслик лозим.

Юкорида келтирилганларнинг барчасини тизимлаштирган холда ижтимоий-маънавий мухитни ташкил этиш ва бошкарувни самарали моделлаштириш лозим булиб, бунда биринчи навбатда, тарбияни самарали моделлаштириш керак. Албатта, бу жараёнда унинг харакатлантирувчи кучини, яъни укувчининг тарбия жараёнидаги фаолиятини яхши билиш керак. Педагог ёки педагогик жамоа куйидаги холатларни инобатга олиши керак:

ота-оналар бнлан мунтазам алокада булиб^ улар нштирокида укувчи укувчшшнг ички

тарбияланувчи дунесинн, характерный бнлм асд ан у бнлан купол муомалада булы ас лик, с одир зтилган хаголнкларнн кечира олиш

ру^иягини пухта бнлнш билан тарбиявнй м азмунд а суг^батлар утказнш

V- 1

укувчннинг клзнкнпшарнни. уш ураб турган ташки муг?датБИ доныий назорат кллнш укувчини катьий куццалик режнмга истеьдодини, кобилиятани ваузи ганлаган касбга

ургатншвауни кузатнб борнш моннллигннн эътнборга олиб уни такомшшашшрнш

бола жашшгннц адапшшга, баъзан хаголнкларга йул кташшш унутмаслик, утибу салбий холатларни кечикгирмасдан тузатиб борнш

REFERENCES

1. Аллаярова Солиха Нарзуллоевна (2020). АХБОРОТ-КОММУНИКАЦИЯ ТЕХНОЛОГИЯЛАРИ ОЛИЙ ТАЪЛИМ СИФАТИ ВА САМАРАДОРЛИГИНИ ОШИРИШ ОМИЛИ. Современное образование (Узбекистан), (4 (89)), 10-19.

2. Абдуллаева, Г. А., & Аллаярова, С. Н. (2021). ТАРБИЯ ЖАРАЁНИ СИФАТИНИ КВАЛИМЕТРИК МОНИТОРИНГ

May 6, 2023

230

p

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqiyotining poydevori

^ИЛИШ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР. Современное образование (Узбекистан), (12 (109)), 63-70.

3. Abdullajonovna, A. G. (2021). Spiritual and moral criteria of student education. ACADEMICIA: An International Multidisciplinary Research Journal, 11(9), 38-42.

4. Erkaboyeva, N. Sh. "FEATURES OF MODERN UZBEK FAMILIES." Ученый XXI века 4-1 (2016): 36-39.

5. Г.^.Каримова. "Шахсга йуналтирилган таълим жараёнида педагогик мониторингни амалга ошириш имкониятлари". Мактаб таълими журнали. Тошкент. №4(77)-сон. 2019 йил. 37-бет.

6. А.Холиков. "Педагогик махорат". Тошкент. "Iqtisod-moHya" 2010 йил. 184-бет. www.lex.uz.

7. А.С.Макаренко. "Сочинения" Москва, Педагогик фанлар академияси нашриёти, 1958 йил, 7-том, 362-бет.

8. Maxmudov, Y. F., & Xudoyqulov, X. J. (2011). Milliy g'urur-ma'naviy komillik mezoni. T, Dizayn-Press 2011.327 b.

9. . Hamrokulova, S. (2022). PEDAGOGICAL-PROGRAMM IMPLEMENTATION OF THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN HIGHER CLASS PUPILS OF SECONDARY SCHOOLS. CENTRAL ASIAN JOURNAL OF EDUCATION AND COMPUTER SCIENCES (CAJECS), 1(4), 52-56.

10. .https://xs.uz/uzkr/post/talim-tarbiya-tizimi-taraqqiyotning-yangi-bosqichi-muhokama-qilindi

May 6, 2023

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.