Научная статья на тему 'ҲУДУДНИНГ ИСТИҚБОЛДАГИ ЮК ОҚИМЛАРИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШДА ЛОГИСТИК КЎРСАТКИЧЛАРНИ ЯХШИЛАШ'

ҲУДУДНИНГ ИСТИҚБОЛДАГИ ЮК ОҚИМЛАРИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШДА ЛОГИСТИК КЎРСАТКИЧЛАРНИ ЯХШИЛАШ Текст научной статьи по специальности «Социальная и экономическая география»

CC BY
76
13
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
транспорт / логистика / обеспеченность / автомобиль / железная дорога / сеть / мультисеть / развитие / схема автодороги / оптимальность / критерий / стоимость / применение / категория / грузопоток / transport / logistics / security / automobile / railway / network / multiset / development / road scheme / optimality / criteria / cost / application / category / freight flow

Аннотация научной статьи по социальной и экономической географии, автор научной работы — Қўзиев А.Ў.

Модернизация и дальнейшее развитие производства, техническое перевооружение и диверсификация требуют повсеместного внедрения инновационных технологий. Модернизация и дальнейшее развитие производства требует, соответственно, расширения и эффективности транспортировки всех элементов транспортной сети, технических и технологических средств. В статье дается общая схема формирования мультисети наземного транспорта в Сурхандарьинской области. Обоснованы критерии оптимальности решения задач. Описаны логистические методы решения задачи оптимального распределения перспективных грузопотоков данной сети.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Modernization and further development of production, technical renewal and diversification, requires the widespread introduction of innovative technologies. Modernization and further development of production requires, the expansion and efficiency of transportation of all elements of the transport network, technical and technological means, respectively. The article provides a general scheme for the formation of a multi-network of land transport in Surkhandarya region. Based on the criteria of optimality in solving the problem. The logistical methods of solving the problem of optimal distribution of future cargo flows in this network are described.

Текст научной работы на тему «ҲУДУДНИНГ ИСТИҚБОЛДАГИ ЮК ОҚИМЛАРИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШДА ЛОГИСТИК КЎРСАТКИЧЛАРНИ ЯХШИЛАШ»

4. Абдуллаев А.Х. Основные вопросы создания цифрового наследия НАФ РУз. Саммит по ИКТ - 2008.

5. Бегунов А.А., Исматуллаев П.Р., Икрамов Г.И.: Измерения в технологических отраслях промышленности. Мехнат, Ташкент, 1990. -280 с.

6. Пиотровский Я. Теория измерений для инженеров: /пер. с польск. - М.: Мир, 1989. - 335 с.

7. Исматуллаев П.Р., Азимов Р.К., Абдуллаев А.Х. Метрология буйича маълумотли лугат. ТДТУ нашриёти, Тошкент, 1993 й.

8. МИ 2267-2000 «ГСИ. Обеспечение эффективности измерений при управлении технологическими процессами. Метрологическая экспертиза технической документации».

9. Рачков М.Ю. Технические средства автоматизации. Учебник для вузов. -М.: МГИУ, 2006.185 с.

УДК:372(575.1)072. Цузиев А.У.

^УДУДНИНГ ИСТЩБОЛДАГИ ЮК ОЩМЛАРИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШДА ЛОГИСТИК КУРСАТКИЧЛАРНИ ЯХШИЛАШ

^узиев А.У. - т.ф.н., доцент (Термиз давлат университети)

Модернизация и дальнейшее развитие производства, техническое перевооружение и диверсификация требуют повсеместного внедрения инновационных технологий. Модернизация и дальнейшее развитие производства требует, соответственно, расширения и эффективности транспортировки всех элементов транспортной сети, технических и технологических средств. В статье дается общая схема формирования мультисети наземного транспорта в Сурхандарьинской области. Обоснованы критерии оптимальности решения задач. Описаны логистические методы решения задачи оптимального распределения перспективных грузопотоков данной сети.

Ключевые слова: транспорт, логистика, обеспеченность, автомобиль, железная дорога, сеть, мультисеть, развитие, схема автодороги, оптимальность, критерий, стоимость, применение, категория, грузопоток.

Modernization and further development of production, technical renewal and diversification, requires the widespread introduction of innovative technologies. Modernization and further development of production requires, the expansion and efficiency of transportation of all elements of the transport network, technical and technological means, respectively. The article provides a general scheme for the formation of a multi-network of land transport in Surkhandarya region. Based on the criteria of optimality in solving the problem. The logistical methods of solving the problem of optimal distribution of future cargo flows in this network are described.

Key words: transport, logistics, security, automobile, railway, network, multiset, development, road scheme, optimality, criteria, cost, application, category, freight flow.

Истикболдаги юк окимларини ички ва ташки бозорларга етказишни оптималлаштириш ва уларнинг таннархини тушириш учун транспорт-логистика сохасини ривожлантиришни такоза этади. Транспорт-логистикани ривожлантиришнинг хал килувчи омили худуднинг транспортли таъминланганлигининг талаб даражадалиги, яъни яхши ривожланган иктисодий инфратузилма хисобланади.

Худуднинг транспортли таъминланганлик даражасини умумий бахолаш 1000 кв.км худуд майдони (S ) ва 1000 ахолига (N) тугри келувчи транспорт йулларининг уртача узунлиги (L ) курсаткичлари буйича амалга оширилади (1-жадвал). Мазкур курсаткичлар

буйича минтакалар транспорт тармогининг зичлигини алохида тахлили уларнинг транспорт таъминланганлиги даражаси хакида бир-бирига зид натижалар олиш мумкинлигини курсатди. Бунда хар бир минтакадаги худуд ва ахоли сони давлатнинг миллий бойлиги хисоблансада, унинг иктисодий потенциалини тули; намоён этолмайди. Шунинг учун [1] илмий асарларида минтакаларнинг транспорт таъминланганлиги даражасини бахолашда интеграл курсаткичлардан фойдаланишни тавсия этган.

^ = L/\fSNB,

бу ерда В -ялпи ички махсулот, млрд.сум.

Маколада ташиш жадаллиги буйича 1 км автомобил йули 0,12 км темир йул сифатида шартли кабул килинган.

Юкори даражада ривожланган ва самарали транспорт тизими логистик марказларни яратиш ва инвестцияларни жалб этишда асосий омил сифатида каралади.

[2] макола муаллифи Силез провинцияси узининг тез юрар йул тармогини янада ривожлантириши ва доимий равишда янгилаб туриши натижасида Польша худудлари уртасида транспортли таъминланганлиги борасида яккол ажралиб туришини келтириб, худуднинг транспорт билан таъминланганлик даражасининг юкорилиги нафакат асосий магистрал йулларнинг мавжудлиги, балки йул инфраструктурасининг зич жойлашганлиги билан хам аникланишлиги таъкидланган. Бунда логистик компаниялар идеал шароитлардан максимал фойдаланишлари максадида узининг инвестцияларини мазкур худудларга жойлаштириш харакатда булишади.

Узбекистон Республикасида кенг тармокли транспорт тизими барпо этилган булиб, у мамлакат ичкарисида ва ташкарисида юк ва пассажирлар ташишни, якин ва узок хорижий давлатлар билан иктисодий алокаларни таъминлайди. Минтакамизда транспорт инфратузилмасини, биринчи навбатда автомобиль ва темир йулларни ривожлантириш хамда истикболдаги юк окимларини оптималлаштиришда логистик курсаткичларни яхшилашга алохида эътибор каратилмокда [3].

Сурхондарё вилоятида ишлаб чикариш сохасини катта амалий ва стратегик ахамиятга молик истикболий йуналишларда усиши, кушма корхоналарни жадал суръатларда шаклланаётгани ва фаолият курсатишни бошлаётганлиги мазкур худуд транспорт тизимини техник-технологик имкониятларини ривожлантиришни, турли транспорт воситалари ва тармоклари эса истеъмолчиларнинг ташиш хажмларига булган эхтиёжларини уз муддатларида самарали таъминлашларини такоза этади. Бунинг учун мазкур худудда асосий хисобланадиган автомобиль ва темир йул транспортларининг ташиш воситалари, тармоги ва усулларини ривожлантириш, юк ташиш окимларини худуд транспорт тармоклари буйича оптимал таксимлаш ва мазкур окимларни истикболдаги катталикларини таъминлаш учун транспорт тармогининг узини оптимал ривожлантириш каби долзарб масалаларни хал этиш лозим булади. Узбекистоннинг иктисодий хаётида ер усти транспорт тизими хал килувчи урин тутади. Чунки географик жойлашуви курукликдан иборат.

1-жадвал

Худуднинг транспортли таъминланганлик даражаси курсаткичлари

(2019 йил 1 январ холатида)

Вилоят Транспорт тармоги узунлиги Майдони, минг кв.км. к 1 о Й 8 3 н и ог х и < 1 Транспорт тармоги зичлиги, 1000 кв.км худудга (S) ва 1000 ахолига (N1 Транспо рт таъминл ан. интеграл даражас и Транспорт таъминлан. интеграл ранжир даражаси

Темир йул, км Автомоби л йул, минг км Темир йул Автомобил йул

L/S L/N ь/\fSNB L/S L/N ь/\fSNB

Сурхондарё вилояти 419 2869 20,1 2513,1 20,8 0,17 4,0 142,7 ,14 27,5 7,3 1,4

Узбекистон Республикаси 5167,8 42676 448,9 33375,8 11,5 0,15 2,62 95 1,27 21,64 5,2 1,00

[4] маколада транспорт транспорт тизимининг асосий характеристикаси унинг таъминланганлиги хисобланади. Таъминланганлик худуднинг (туман, шахар) географик жойлашуви билан аникланиши белгилаб утилган.

Иктисодий худуд ёки минтаканинг транспорт коммуникацияларини оптимал жойлаштириш ва ривожлантириш масалалари доимо олимлар ва мутахассислар диккат марказида булган. Илгарилари бажарилган [5,6] илмий ишларда транспорт тармогини ривожлантиришнинг окилона вариантини излаш муаммолари умумий куринишда берилган. Транспорт тармогини келажакдаги ривожлантириш вариантларини белгилашда чукур назарий билим ва тажрибага асосланган хамда мухандислик ишланмалари талаб этилади.

Транспорт тизимини ривожлантиришнинг оптимал режаси иктисодиётнинг ва ахолининг ташишга булган эхтиёжларини тулик кондириши, шу билан бирга транспорт воситалари ва тармокларидан фойдаланиш хамда уларни ривожлантиришга оид барча харажатларни минималлаштириши лозим. Мазкур масаланинг мезони ишлаб чикариш кучларини оптимал ривожлантириш режасини олишга таъсир этувчи хамма аспектларни узида акс эттириши лозим.

Истикболда шаклланаётган ташиш хажмларини узлаштириш учун тармокни тегишли юк окимларини утказиш ва транспорт воситаларини эса ташиш кобилиятларини оширишга кушимча капитал маблаглар керак булади. Транспорт турлари уртасида юк окимлари таксимланишининг иктисодий самарадорлигини бахолашда, транспорт воситалари ва тармокларини техник жихозланишини ривожлантиришда кушимча капитал маблаглар харажати билан эксплуатацион сарфлар тежамлилиги таккосланади. Бунда режа оптималлигини бахолаш мезони сифатида юкларни ташиш жараёнидаги харакат улчамига боглик ва боглик булмаган эксплуатацион сарфлар ва участкаларнинг юк окимларини утказиш кобилиятини ошириш буйича лозим булган капитал маблаглар хисобга олинади. ^абул килинган мазкур курсаткич, бизнинг фикримизча, ишлаб чикаришнинг оптимумига купрок даражада мос келади.

Айни пайтда кушимча харажатлар узгаришини чизикли характерда эмаслигини хам хисобга олиш зарур. Шу туфайли мазкур масала ечишнинг оптималлик мезони сифатида дифференциал харажатлар, яъни кушимча келтирилган харажатларнинг юк окими усишига нисбати кабул килинган.

Маколада икки транспорт турларини уз ичига олувчи транспорт тармогида юк окимини оптималлаштириш масалалари курилади. Шунинг учун юк окимини оптималлаштириш

кенгайтирилган ягона ер усти транспорт мультитармоги S' да амалга оширилади. Ягона транспорт мультитармоги оддий тармокдан бир нечта транспорт участкалари ва кушимча (фиктив) узеллари борлиги билан фарк килади. У куйидаги тартибда тузилади. Х,ар бир транспорт турларининг мавжуд пунктлари (жунатиш, кабул килиш, иктисодий-техникавий, утказиш кобилияти ва бошка курсаткичлари буйича) графанинг узеллари сифатида курсатилади.

1-расм. Транспорт 2-расм. Транспорт тармогининг мультитармокда

тармогининг куриниши куриниши

Транспорт тармоги майдони икки тур транспорт -темир йул ва автомобилдан иборат булсин (1-расм), бунинг мультитармокда куриниши 2-расмда курсатилган.

4-пунктдан 1-пунктга (2-расм) 22 бирлик юк ташилиши талаб этилсин. Ёйдаги ракамларда берилган участка буйича ташиш таннархи (суратда) ва участканинг утказиш кобилияти (махражида) курсатилади. Мазкур холат буйича юк окимларининг таксимланиши мисол тарикасида 2-расмда келтирилган булиб, 9б дан 2с пунктга 22 бирлик юк окими минимал харажатлар билан ташилиши таъминлансин. Юк окими харакати натижаси ёй билан бирга стрелкаларда курсатилган. Юк окими хдракати икки хил вариантда амалга оширилиши мумкин булиб, 1-вариант: 9б-8-3-2с йуналиши буйича ташиш таннархи 2000+4100+2100=8200 бирликка; 2-вариант: 9б-7-6-5-4-2с йуналиш буйича 60+2100+2100+2200+60=6520 бирликка тенг. Бунда йуналишлар буйича ташиш таннархи узаро таккосланади ва юк окими камхарж булган 2-вариант буйлаб харакатланади. Аммо мазкур вариантдаги 6-5 участканинг утказувчанлик кобилияти 10 бирлик юк окимини каноатлантиради ва колган 12 бирлик юк окими эса 1-вариант буйича харакатланишга мажбур булади. Кейин тармокнинг 6-5 участкаси учун автомобиль йулини кайта куришнинг биринчи боскичига мос келувчи ёйлар утказилади ва юк окими (олдингисига кушимча 5 бирлик) билан тулдирилади. Тармок буйича ташиш таннархи 2-вариант учун кайта хисобланиб, узаро таккосланади. Юк окими арзонрок булган йуналиш буйича харакатланади.

Истикболдаги юк окимларини тармокда оптималлаштириш учун худуднинг ер усти транспорт мультитармогида ташиш таннархи характеристикасини аниклаш лозим булади ва куйидаги таннарх характерситикалари буйича амалга оширилади: автомобиль транспорти бошлангич-сунгги операциялари ёйларининг таннархи; темир йулининг бошлангич-сунгги операцияси ёйи таннархи тавсифи.

Автомобиль ва темир йул транспортлари мультитармоFида ташиладиган юк окимларини оптимал таксимлаш. Сурхондарё вилояти автомобиль ва темир йул транспортлари мультитармоги шакллантирилган булиб (режалаштириш амалиётида илк уриниш), мультитармок 65 узел ва 204 ёйдан иборат (3-расм).

Тармок; узеллари тартиби айлана ичида курсатилган ва ягона транспорт тармогини

ривожлантириш масаласи аник маълумотлар асосида ечилган (мазкур ечимни олиниши ва тахлили кейинги нашрларда келтирилади). Истикболдаги узеллараро

корреспонденциялар юк ташиш матрицаси куринишида берилади. Мазкур жадвал расмий статик маълумотлар асосида тузилади.

Ер усти транспорти

мультитармогида юк окимларини таксимлаш участкаларни утказиш кобилияти чекланганлигини хисобга олган холда такрибий усулда амалга оширилади.

Масала куйидаги мазмунда куйилади. Тармокда юк окимини мумкин кадар киска вактда тахминий таксимлаш билан бирга хар бир ёйда харакат (Г^) зичлигини аниклаш талаб этилади. Бунда куйидаги мезон талабларини бажариш лозим:

2-расм. Сурхондарё вилоятининг умумфойдаланиш ер усти транспорт мультитармоги схемаси.

F = £ Cy • гу ёки F = £ Cst •Xst ^ min

ij st

Бу усулнинг гояси куйидагидан иборат. ^улай йуллар тизими курилади, St йуналишининг юк окимини утказиш кобилияти аникланади, яъни ju(S,.. i, j.. t) dst = mindj

^атордаги навбатдаги Xst юкни кулай йуллар ёйлари буйича жунатиш (таксимлаш)

билан бирга бу юк утган ёйларнинг утказиш кобилиятлари ана шу юк микдорига камайтирилади. Ёй тулик каноатланганда ёпилади ва кейинги хисоблашдан чикарилади. Х,ар бир ёпилган ёйдан кейин кулай йул тизими яна тузилади. Берилган масала ечими юк окимларининг тахминий таксимланиш алгоритми блок-схемаси асосида ишлаб чикилган дастур ёрдамида олинади.

Маколада Сурхондарё худудидаги мавжуд транспорт тармогини ва окимлари таксимланишини оптималлаштириш борасида куйидаги хулосалар шакллантирилди:

• юк окимларини мавжуд транспорт тармоги буйича оптималлаштириш масаласининг ечими натижасига кура вилоят худудидаги юк ташишларда автомобиль транспортидан фойдаланиш максадга мувофиклиги аникланди;

• оптималлаштириш масаласини ечиш билан бир вактда истикболдаги юк окимларини узлаштириш учун мавжуд транспорт тармогини боскичма-боскич ривожлантириш режаси хам олинди;

• юк окимларини ривожланган транспорт тармогида оптимал таксимланиши режасининг хозирги даврда жорий этиш имконияти мавжуд вариантлари амалиётга татбик этиш учун тавсия этилди.

Ушбу тадкикот натижаларидан амалиётда фойдаланиш худудда истикболли транспорт тармокларини режалаштириш, лойихалаш ва эксплутацияси учун ажратилган капитал ресурсларни рационал таксимлашга имкон беради.

Олинган натижалар №ОТ-Атех-2018-352 - сонли "Худуд транспорт тармогини оптимал ривожлантириш ва истикболдаги юк окимларини самарали узлаштиришда логистик тамойилларни кенг куллаш" мавзусидаги ГНТП амалий лойихаси доирасида олиб борилган тадкикот ишларидан олинган. Вилоят худудидаги юк ташишларда автомобиль транспортидан фойдаланиш максадга мувофикдир.

АДАБИЁТЛАР

1. Ульджабоев К.У. Экономическая реформа на железнодорожном транспорте.- Ташкент, Мехнат, 1999. - 262 с.

2. Macioszek E., Staniek M., Sierpinski G. Analysis of trends in development of freight transport logistics using the example of Silesian Province (Poland) - a case study/ https://www. sciencedirect.com/ science/article/pii/ S2352146517309237

3. ^узиев А.У., Комилов А.Л. Етказиб бериш занжирида окимларни моделлаштириш ва оптималлаштириш.-Термиз, "Сурхон полиграф-нашр", 2019.-195 бет.

4. Kabashkin, Modelling of Regional Transit Multimodal Transport Accessibility with Petri Net

Simulation// Procedia Computer Science 77 (2015) 151-157. https://pdf.sciencedirectassets.com/.

5. Нестеров Е.П. Транспортные задача линейного программирования. -М.: Транспорт, 1971.-234с.

6. Аликариев С., Ковшов Г.Н. О методе развития единой транспортной сети. Журнал «Автомобильные дороги» №2, 1972 г.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.