Научная статья на тему 'Туристик дестинация назариясида турли ёндашувларининг қиёсий таҳлили'

Туристик дестинация назариясида турли ёндашувларининг қиёсий таҳлили Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
243
59
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Навруз-Зода Зебинисо Бахтиѐровна

Мақолада хорижий сайёҳлик оқимларини кучайтирувчи восита сифатидаги “туристик дестинация” тушунчасининг 12 та талқинларини муаллиф томонидан ишлаб чиқилган “7-ўлчовли қиёсий таҳлил” ўтказиш услубидан фойдаланиб аниқланган эксперт баҳолари, солиштирма таҳлил натижалари ёритилган бўлиб, мазкур атамага берилган муаллифлик таърифи келтирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Comparative Analyses of Theoretical Approaches to Tourists Destination.

In article results of an expert estimation of the 12 various interpretation of concept of «tourist destination» as means of the foreign tourist stream increase, the technique carried out on the basis of the developed author of “the 7-dimensional comparative analysis” are covered, and also is described author's definition of the given category.

Текст научной работы на тему «Туристик дестинация назариясида турли ёндашувларининг қиёсий таҳлили»

Навруз-зода Зебинисо Бахтиёровна

Бухоро давлат университети и^тисодий таълим ва туризми кафедраси катта илимий ходим-изланувчиси

ТУРИСТИК ДЕСТИНАЦИЯ НАЗАРИЯСИДА ТУРЛИ ЁНДАШУВЛАРИНИНГ КИЁСИЙ ТА^ЛИЛИ

Туризмнинг бюджет шакллантирувчи ролини ошириш учун сохани ривожлантиришнинг анъанавий ёндашувидан замонавий ёндашувига утиш сайъ-харакатларини килиш куннинг долзарб масалаларидандир. Гап шундаки, минтакавий туризмини ривожлантиришнинг анъанавий йули трансформацион ёндашувига асосланадики, у *удудларнинг туристик ресурсларини потенциал *олатидан ишга солиш холатига айлантириш билан боглик сайёхлик фаолиятида намоён булади.

Бу ёндашув худудий туристик таклиф тизимини шакллантиришга ^аратилган булиб, унинг маркетинг жихатини, айни^са махаллий сайёхлик худуд (марказ) га булган таш^и туристик талабни инобатга олишнинг самарали воситасига эга эмас.

Вахоланки, ривожланган давлатларда кириш туризмини ривожлантиришда альтернатив йул сифатида туристик талаб ва таклифни уйfун бирлигига асосланган янгича - дестинацион ёндашуви юзага чи^иб, сайёхлик амалиётида кенг ^улланилаётганлиги туфайли, улар туризм сохасида ю^ори и^тисодий-молиявий натижаларга эришмовдалар. Унга мувофи^ сайёхлик салохиятига эга булган махал, нохия, шахар ва вилоятлар туристлар ташриф буюрадиган ягона жой (ягона дестинация) сифатида ^абул ^илиб, улар негизида туризм сохаси учун янги худудий-институтционал шакли булмиш "туристик дестинация" лари шакллантирилади. Дестинацион ёндашуви доирасида сайёхлик худудларни туристик о^имларни юзага келтирувчи худудлар томон силжитиш ва сотиш имкониятлари вужудга келади. Хал^аро ва ички туристик бозорларни узлаштиришда, купгина тад^и^отчиларнинг фикрига кура, "махаллий

А и

туристик дестинациялар самарали хисобланадилар"'. Узбекистоннинг

1 Павлова Э.Н.Дестинация как концепт развития региональной системы непрерывного профессионального туристского образования. Автореферат дисс...докт.пед.наук. Москва. 2010. - Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/destinatsiva-kak-kontsept-razvitiva-regionalnoi-sistemv-neprervvnogo-professionalnogo-turist.

сайёх,лик фаолиятида дестинацион ёндашувини ^уллаш улкамизда кириш туризмини жадал ривожлантириш ва дурдона шах,арларимизни хорижий сайёх,лар учун жозибдорлигини янада оширишга олиб келади, деб уйлаймиз.

"Туристик дестинация" (tourist destination) атамаси илк марта Янги Зеландиялик олим Н. Лейпер томонидан 1979 йилда "туристлар учун жозибадорликка эга булган географик худуд" тал^инида илмий айирбошлашга киритилган1.

Туризмга балишланган хорижий ва мамлакатимиздаги адабиётларда туризм объекти сифатидаги "туристик дестинация" тушунчасининг турли тал^инлари мавжуд. Биз туристик дестинация назариясига оид олимларнинг фикрларини монографик тах,лил ^илиб, "туристик дестинациянинг ифодалаш шакллари" аломати буйича ун иккита ёндашувларини ани^лаб ажратдик (1-расм).

1-расмдан куриниб турибтики, адабиётларда "туристик

О ^

дестинация" тушунчасини "туристик макон , "туристик марказ", "туристик минтаца'4, "ижтимоий-географик махал"5, "мушоцидаги ташриф жойи , "минтацавий лойихалаш объекти", "туристик-рекреацион мажмуа"8, "рекреацион (туристик) район'®, "туристик

1 Leiper N. The framework of tourism: Towards a definition of tourism, tourist, and the tourist industry // Annals of Tourism Research, № 6(4), 1979. P. 390-407.

2Рябуха А.Ю. Управление развитием местных сообществ на основе использования туристского пространства: дис. ... канд. экон. наук. Краснодар, 2006.

3 Боголюбов В.С.,Орловская В.П. Экономика туризма. 3-е изд. - М.: Академия, 2005,192 с.

4 Кабушкин Н.И., Менеджмент туризма: Учебник/-3-изд., испр. - Мн.: Новое знание, 2002. - 409с., 25с.

5 Николаев С. С.Стратегия формирования единого туристского пространства в регионе: На примере Санкт-Петербурга и Ленинградской области //Автореферат кандидата экономических наук. [Электронный ресурс]. Санкт-Петербург.2000. -Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/strategiya-formirovaniya-edinogo-turistskogo-prostranstva-v-regione-na-primere-sankt-peterbu.28.02.2012 г.

6 Себекина Т. А. Формирование комплекса продвижения туристских услуг дестинации (на примере Камчатки): //Автореферат кандидата экономических наук. [Электронный ресурс]. Москва.2006. - Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/formirovanie-kompleksa-prodvizheniya-turistskikh-uslug-destinatsii-na-primere-kamchatkiСебекина Т. А. Формирование комплекса продвижения туристских услуг дестинации (на примере Камчатки): //Автореферат кандидата экономических наук. [Электронный ресурс]. Москва.2006. - Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/formirovanie-kompleksa-prodvizheniya-turistskikh-uslug-destinatsii-na-primere-kamchatki

7Зорин А., Зорин И. Дестинация. М., РМАТ, 2009. С.26.

о

8Дюжева Е.Л.Институционализация управления для сферы рекреации и туризма (на примере Южного Федерального округа Российской Федерации). Автореферат дисс...докт.социол.наук. Сочи. 2012. С.10.

9 Геращенко Э.А. Формирование механизма управления инвестиционной

привлекательностью в рекреационной сфере. Автореферат дисс.....канд.экон.наук.

Сочи.2011 .С.10.

л „ _ v 9 о

иуналиш", "мижозга иуналтирилган жои", "туристик кластер" ва

к >4

туристик манзил тал^инлари мавжуд.

1-расм.

Туристик дестинациянинг ифодалаш шакллари5

Туристик g манзил

Туристик мл кон

до-

Бу ёнф" мохиятининг

ма^садида уларк^ ^лдиянинг жих,атль^ 1 ' ,гга олинганлиги буйича ^хлил утказамиз. Яундай солйшi йрмч то^^д уТказиш

учун Д' Туристик тик дестинацк чг жихатларин- туристик

мшпака

^м^нинг мазмун-лг' туристик >ин ифодалаш

ямиз.

■Морок Pii-чган яда и

сервисе й туг т^ме. М/

о

Львова Т В. Злия примера

4 Ибра: |>|МК|||К 5 кист с?

шналпш менежмч * ..¿онцепц

иип". фан. номзтт:"Л/|'ар1<;анд. 200

5i

T>TI ICTIIK ДЕСТИНАЦИЯ ("tourist destination" "места туристского назначения", "слйёхл 11 ох." )

бное " п

/ой- Нжтнмопй-/оо I ,

^—i географнк

Р \ махал

ч

С.133.

Манба: Муаг"-"~~ ~^чмаси Рекреацнон (туристик) район

Минтакавий лойихалаш объекти

турном

улжу дестинации (на

. ' ''и.2011.

Мушохндаг иташриф "ИНациОН

жойи у ДИСС....

Россиялик тад^ифтчи И.С.Иванов "Та^симот тизимини шахсийлаштириш шароитида туристик махсулоти сифатини ошириш" мавзусидаги номзодлик диссертациясида туристик дестинациянинг 4 та: худудий; и^тисодий; ижтимоий ва бош^арув1 жихатларини асослаб ажратади.

Байкал давлат и^тисодиёт ва ху^ университети аспиранти Е.А.Машкович эса И.С.Ивановнинг гояларини такомиллаштириб, туристик дестинациянинг ицтисодий жихатини уз навбатида икки ^исмга ажратади2: 1) бозор муносабатлари объекти сифатида ("туристик талабнинг мавжудлик" мезони туфайли дестинация товар сифатида куриб чи^илади); 2) и^тисодий макон сифатида ("купгина объектларининг мавжудлиги ва улар уртасидаги ало^алар" мезони дестинацияни и^тисодий макон сифатида куриб чи^иш имконини беради).

Е.А. Машкович ва И.С. Ивановларнинг туристик дестинация жихатларининг таснифотларида, фикримизча, унинг маркетинг, молиявий ва институтционал жихатлари инобатга олинмасдан долган. Туристик дестинациянинг маркетинг жихати сайёхат худудининг силжитиш холати, потенциал туристлар яшайдиган худудларга сайёхлик марказлар туfрисида ахборот юбориш, уларни рекламасини ташкил этиш каби маркетинг фаолияти турларини ^амраб олади. Х,озирги даврда туристик дестинациялар минта^аларнинг мухим даромад манбаига айланишини сабабли, унинг капитал сифатини изохлайдиган молиявий жихатини ажратиш мухим ахамият касб этади, деб уйлаймиз. Шунингдек, туристик дестинацияларнинг сайёхлик маркази, туристик минта^а, рекреацион район, туристик-рекреацион мажмуа, ижтимоий-географик махал, туристик манзил каби ташкилий шаклларининг мавжудлигини инобатга олиб, унинг институтционал жихатини ажратиш ма^садга мувофи^ булади.

Шундай ^илиб,туристик дестинациянинг мавжуд жихатларига ^ушимча яна маркетинг, молиявий ва институтционал жихатларини киритиб, уларнинг сифат тафсилотлари негизида "туристик

II ■■ V» V // ^т V» ))

дестинация тушунчасини ^иёсий тахлил утказишнинг 7-улчовли воситасини тузиш fояси бизда пайдо булди. Бундай тахлил воситасининг мазмунли куриниши 1-жадвалда курсатилган.

—у 11 ■ ■ " V

-жадвалда келтирилган 7-улчовли ^иёсий тахлил утказиш воситасидан фойдаланиб туристик дестинация назариясидаги хар бир ёндашувида дестинация жихатларининг акс топилганлик холатларини

Иванов И. С. Повышение качества туристского продукта в условиях персонализации систем дистрибуции. § Автореферат дисс...к.э.н. Москва.2011. 7 стр. http://www.dissercat.com/content/powshenie-kachestva-turistskogo-produkta-v-usloviyakh-personalizatsii-sistem-distributsii

2 Машкович Е. А. Оценка понятия «туристская дестинация» в контексте современной туристики. // Известия Иркутской государственной экономической академии. 2007.- №6 - с. 89-92.

иктисодий тахлил асосида биз эксперт бахосини аникладик. Туристик дестинациянинг жихатларининг назарий ёндашувларда акс топилганлик холатларининг эксперт бахоларини 2-жадвалининг "Туристик дестинацияни таърифлаш ёндашувлари" сатрлари ва "Туристик дестинациянинг жихатлари" устунларининг кесимида жойлашган тегишли катакчаларига ёзиб чикдик. 2-жадвалдаги солиштирма бахолаш маълумотлари юзасидан туристик дестинация назариясидаги турли ёндашувлари буйича биз куйидагиларни аникладик:

1) Тахлиллаган барча ёндашувлар бирдай туристик дестинацияни аник географик жойга бо^аб, унга худудий бирлик сифатида каралади. Бундай караш туристик дестинацияни худудий-фазовий хусусиятга эга булганлиги ва у йуналиш буйича урнини узгартирадиган муайян жойни англатганлигидан далолат беради.

1-жадвал.

"Туристик дестинация" тушунчасини киёсий тахлил утказишнинг _"7-улчовли" воситаси1_

Т/р Туристик дестинациянин г жихатлари Жихатларининг сифат тафсилоти Дестинация жихатларини унинг назарий ёндашувларида акс топилганлик холатларини бахолаш мезонлари

1 Худудий Дестинация худуд сифатида Дестинация муайян жой билан богланган, кисман богланган, умуман богланмаган булиши мумкин

2 Иктисодий Дестинация товар сифатида Тулик мавжуд (истеъмол ва айирбошлаш киймат сифатидаги туристик худуд), кисман мавжуд (дестинация ичидаги худудий туристик махсулот) ёки мавжуд эмаслиги мумкин

3 Ижимоий Дестинация махаллий ахоли фаровонлиги манбаи сифатида Дестинациянинг махаллий ахолий учун мухимлиги инобатга олинган, кисман инобатга олинган ёки инобатга олинмаган булиши мумкин

4 Менежмент Дестинация худудий бошкарув объекти сифатида Дестинациянинг бошкарувчанлиги инобатга олинган, кисман инобатга олинган ёки инобатга олинмаган булиши мумкин

5 Маркетинг Дестинация маркетинг объекти сифатида Дестинациянинг сайёхлар учун жозибадорлиги инобатга тулик олинган (дестинацион маркетинг воситаларидан фойдаланади),

1 Манба: Муаллиф ишланмаси.

кисман инобатга олинган (туризм маркетинги воситаларидан фойдаланади) ёки инобатга олинмаган булиши мумкин

6 Молиявий Дестинация капитал сифатида Дестинациянинг капитал хусуиятига асосланган даромад келтириш кобилияти инобатга олинган, кисман инобатга олинган ёки умуман инобатга олинмаган булиши мумкин

7 Институтционал Дестинация ташкилий тузилма сифатида Дестинациянинг ташкилий тузилмаси мавжуд,кисман мавжуд ёки мавжуд эмаслиги мумкин

2) Дестинация назариясидаги 12 та ёндашувлари уртасида бирорта хам унинг 7 та жихатларини тулик акс эттирадигани мавжуд эмас. Шунинг учун туристик дестинациянинг барча жихатларини камраб оладиган унинг янгича талкинидаги ёндашувини асослашга зарурат мавжуд.

3)Туристик дестинацияларни таърифлаш ёндашувларининг оксайядиган жабхаси унинг молиявий жихати хисобланади. Дестинация назариясидаги 12 та ёндашувлари уртасида бирортаси хам унинг молиявий жихатини инобатга олинмаганлиги аникланди. Фикримизча, дестинациянинг капитал хусусиятидан келиб чикадиган сайёхлик худудларининг узига хос товар сифатида даромад келтириш кобилиятларини хам "туристик дестинация" назариясида инобатга олиш лозим.

4) ^иёсий тахлил натижасида аён булдики, аксарият

• • к и ^

ёндашувларда туристик дестинация нинг иктисодий жихати кисман мавжуд булиб, уларда дестинация ичидаги худудий туристик махсулот туfрисида суз юритилади. Факатгина иккита: "мижозга йуналтирилган

V 11 // 11 •• V «

жой ва туристик манзил ёшдашувларида иктисодий жихатнинг тулик мавжудлиги аникланди.Яъни М.А. Морозов ва Н.С. Ибрагимовлар дестинация ичидаги махсулотни эмас, балки, сайёхлик жойнинг бевосита узини истеъмол ва айирбошлаш кийматга эга булган узига хос товар сифатида куриб чикадилар.

5) Туристик дестинациядаги мавжуд назарияларининг саёз томони унинг маркетинг жихатини тулик инобатга олинмаслигида булганлигини солиштирма тахлил курсатди. Купинча бу жабхани кисман, дестинациянинг сайёхлар учун жозибадорлигини юксалтиришга каратилган туризм маркетинги усул ва воситаларидан фойдаланиш оркали амалга оширадилар. Маркетингнинг замонавий -дестинацион (туристик худудларга асосланган) маркетинг воситаларидан эса атиги битта - "туристик минтака" ёндашувида фойдаланиш сайъ-харакатларини кузатиш мумкин.

Биз тypиcтик дестинация тyшyнчаcини Н.С. Ибpагимов FOялаpига таянган холда таъpиф беpамиз. Факат бизнинг ëндашyвимиз yникидан икки холат билан фаpкланади: 1) тypиcтик деcтинация" атамаcини "cайëхатгох" ибоpаcи билан ифодалашни афзал вддик;

2-жaдвaл.

ТУРИСТИК дестинaциянинг жиxaтлapи бyйичa ТУРЛИ

■ ■ ■■ V 1

eндaшyвлapининг киесий тaxлили '_

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Туристик деcтинaциян и тaъpифлaш eндaшyвлapи Туристик деcтинaциянинг жиxaтлapи Ba yлapнинг нaзapий eндaшyвлapдa aкc топилганлик долaтлapининг эксперт бaдолapи

Худудий Икти-содий Ижти-моий Мене ж-мент Map^ -тинг Моли-явий Институ тционaл

Тypиcтик макон к^ман боFланга н к^ма н мавжy д иноба тга олинм аган к^ма н иноба тга олинга н к^ма н иноба тга олинга н yмyман инобатг а олинма ган мавжyд эмаc

Тypиcтик маpказ боFланга н к^ма н мавжy д иноба тга олинга н к^ма н иноба тга олинга н к^ма н иноба тга олинга н yмyман инобатг а олинма ган мавжyд

Тypиcтик минтака боFланга н к^ма н мавжy д к^ма н иноба тга олинга н иноба тга олинга н тулик иноба тга олинга н yмyман инобатг а олинма ган к^ман

Ижтимоий- геогpафик махал боFланга н к^ма н мавжy д к^ма н иноба тга олинга н к^ма н иноба тга олинга н к^ма н иноба тга олинга н yмyман инобатг а олинма ган мавжyд

Мyшохидаги ташpиф жойи боFланга н к^ма н мавжy д иноба тга олинм а-ган иноба тга олинга н к^ма н иноба тга олинга н yмyман инобатг а олинма ган к^ман мавжyд

Минтакавий лойихалаш объекти боFланга н к^ма н мавжy д к^ма н иноба тга олинга иноба тга олинм а-ган иноба тга олинм а-ган yмyман инобатг а олинма ган к^ман мавжyд

1Манба: Мyаллиф ишланмаcи.

н

Туристик- рекреацион мажмуа богланга н кисма н мавжу д иноба тга олинга н иноба тга олинга н кисма н иноба тга олинга н умуман инобатг а олинма ган мавжуд

Рекреацион (туристик) район богланга н кисма н мавжу д иноба тга олинга н иноба тга олинм а-ган кисма н иноба тга олинга н умуман инобатг а олинма ган мавжуд

Туристик Йуналиш богланга н кисма н мавжу д кисма н иноба тга олинга н иноба тга олинм а-ган иноба тга олинга н умуман инобатг а олинма ган мавжуд эмас

Мижозга йуналтирил-ган жой богланга н тулик мавжу д иноба тга олинм а-ган иноба тга олинга н кисма н иноба тга олинга н умуман инобатг а олинма ган кисман мавжуд

Туристик кластер богланга н кисма н мавжу д кисма н иноба тга олинга н иноба тга олинга н иноба тга олинм а-ган умуман инобатг а олинма ган мавжуд

Туристик манзил богланга н тулик мавжу д кисма н иноба тга олинга н иноба тга олинга н кисма н иноба тга олинга н умуман инобатг а олинма ган мавжуд

2) "туристик дестинация"ни дестинацион менежмент объекти сифати эмас, балки дестинацион (туристик худудларга асосланган) маркетинг объекти сифатида куриб чикамиз.

Юкоридаги тавсиф ва тахлил натижаларидан келиб чикиб биз туристик дестинацияга "туристлар уз ташриф максадини амалга ошираётган сайё^атго*", деб таъриф берамиз. Бунда, агар "сайёхат" узак сузи сайёхларнинг ташриф максадини амалга ошириш жараёнини билдирса, унинг охирига ташриф жойини ифодалайдиган "гох" суффиксининг кушилиши натижасида вужудга келадиган "сайёхатгох" сузи, фикримизча, "сайёхларнинг ташриф максадини амалга ошираётган жой (худуд)" ни англатади (2-расм).

2-расм.

"Сайё^атго*" иборасининг "туристик дестинация" мазмуни1

Шундай ^илиб, ривожланган давлатларда вужудга келган туризм тадбиркорлигининг дестинацион ёндашувининг таянч атамаси булмиш "туристик дестинация" (инглизчасига "tourizm destination", русчасига "места туристского назначения") ни узбекчасига "сайёхатгох" деб таржима ^илиш маъ^ул булади. Чунки, туристик дестинациянинг сайёхатгох ифодалаш шакли, фикримизча, бу тушунчанинг икки томонлама табиати: ягона худудий сайёхлик махсулоти сифатидаги тижорат бирлиги ва сайёхат худуди сифатидаги географик бирлигининг уйfунлигини акс эттиради. "Туристик дестинация" га маънодош "сайёхатгох" тушунчаси туристик талаб ва таклифни уйfунлаштирувчи туризм тадбиркорлигига хос атама хисобланади.

Адабиётлар

М.:

1.Боголюбов В.С.,Орловская В.П. Экономика туризма. 3-е изд. Академия, 2005,192 с.

2.Геращенко Э.А. Формирование механизма управления инвестиционной привлекательностью в рекреационной сфере. Автореферат дисс.....канд.экон.наук. Сочи.2011 .С.10.

3.Дюжева Е.Л.Институционализация управления для сферы рекреации и туризма (на примере Южного Федерального округа Российской Федерации). Автореферат дисс...докт.социол.наук. Сочи. 2012. С.10.

4.Зорин А., Зорин И. Дестинация. М., РМАТ, 2009. С.26.

5.Ибрагимов Н.С. Узбекистонда хал^аро туризмни ривожлантиришда дестинацион менежмент концепциясини ^уллаш.Автореферат дисс.... и^т.фан.номз.Самар^анд.2008. 9-бет.

6.Иванов И. С.Повышение качества туристского продукта в условиях персонализации систем дистрибуции. § Автореферат дисс...к.э.н.

1 Манба: Муаллиф ишланмаси.

Москва.2011.7 стр. http://www.dissercat.com/content/povyshenie-

kachestva-turistskogo-produkta-v-usloviyakh-personalizatsii-sistem-

distributsii

7.Львова Т.В. Влияние качества туристских услуг на экономику дестинации (на примере города-курорта Сочи). Автореферат дисс....канд.экон.наук. Сочи.2011.

8.Машкович Е. А. Оценка понятия «туристская дестинация» в контексте современной туристики. // Известия Иркутской государственной экономической академии. 2007. - №6 - с. 89-92.

9.Морозов М.А. Экономика и предпринимательство в социально-культурном сервисе и туризме. М.: Издательский центр Академия, 2004.

10.Николаев С. С.Стратегия формирования единого туристского пространства в регионе: На примере Санкт-Петербурга и Ленинградской области //Автореферат кандидата экономических наук. [Электронный ресурс]. Санкт-Петербург.2000. - Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/strategiya-formirovaniya-edinogo-turistskogo-prostranstva-v-regione-na-primere-sankt-peterbu.28.02.2012 г.

11.Новиков В.С.Инновации в туризме. Учебное пособие. С.133. http://www.srinest.com/book 970 chapter 1 Annota%D1%81ija.html.

12.Павлова Э.Н.Дестинация как концепт развития региональной системы непрерывного профессионального туристского образования. Автореферат дисс...докт.пед.наук. Москва. 2010. - Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/destinatsiya-kak-kontsept-razvitiya-regionalnoi-sistemy-nepreryvnogo-professionalnogo-turist.

13.Рябуха А.Ю. Управление развитием местных сообществ на основе использования туристского пространства: дис. ... канд. экон. наук. Краснодар, 2006.

Кабушкин Н.И., Менеджмент туризма: Учебник/-3-изд., испр. - Мн.: Новое знание, 2002. - 409с., 25с.

14.Себекина Т. А. Формирование комплекса продвижения туристских услуг дестинации (на примере Камчатки): //Автореферат кандидата экономических наук. [Электронный ресурс]. Москва.2006. - Режим доступа: http://www.dissercat.com/content/formirovanie-kompleksa-prodvizheniya-turistskikh-uslug-destinatsii-na-primere-kamchatki

15.Leiper N. The framework of tourism: Towards a definition of tourism, tourist, and the tourist industry // Annals of Tourism Research, № 6(4), 1979. P. 390-407.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.