удк338.2 jelo10
CYCLICAL AND VECTOR COMPONENTS OF THE MEDIUM-TERM MODEL OF THE FORECAST OF SOCIO-ECONOMIC DEVELOPMENT OF RUSSIA
ЦИКЛИЧЕСКИЙ И ВЕКТОРНЫЙ КОМПОНЕНТЫ СРЕДНЕСРОЧНОЙ МОДЕЛИ ПРОГНОЗА СОЦИАЛЬНО-ЭКОНОМИЧЕСКОГО РАЗВИТИЯ
РОССИИ
Evgeny Valentinovich Shelkoplyas1
евгений валентинович шелкопляс1
institute for Development, Study of Human Health and Adaptation 1Институт развития, изучения здоровья и адаптации человека
Keywords: Cycles, vectors, attractors of development, philosophy, paradigms, culture, forecasting, harmonious development, holistic anthropology, theory of optimum development.
Abstract. The purpose of the paper is to describe the possibility of identifying the cyclical and vector components of the medium-term forecasting of the country's socio-economic development. The methodology of the analysis is based on the principles of the interdisciplinary theory of optimal development (ToD), which has no analogues as an approach to designing the ways of harmonious development of social systems. Among its main methods is the construction of social objects based on the principle of binary and systemic complementarity of their elements. The stable and harmonious development of such systems is predicted on the basis of the universal laws of the development of the world - the repetition (cyclicity) of development and change (movement to the attractor). The novelty, originality and constructiveness of the concept were confirmed by academic hearings at the meeting of the International Academy of Organizational Sciences (CEMI 2012) and the Academy of Philosophy of Economics (Faculty of Economics, Lomonosov Moscow State University 2018).
In the development of social systems at various levels, the system-fractal approach of modern science allows us to identify the presence of an integrated influence of both cyclic and vector, attractor, factors. The first one allows you to predict changes in the wave nature, the second one -the tasks of historical «Хроноэкономика» № 4(32). Август 2021
Ключевые слова: Циклы, векторы, аттракторы развития, философия, парадигмы, культура, прогнозирование, гармоничное развитие, холистическая антропология, теория оптимума развития.
Аннотация. Целью изложения является описание возможности выявления циклического и векторного компонент среднесрочного
прогнозирования особенностей социально-экономического развития страны. Методология анализа основывается на принципах междисциплинарной теории оптимума развития (ТОР), не имеющий аналогов как подход при проектировании путей гармоничного развития социальных систем. К числу основных ее методов является построение социальных объектов, основанное на принципе бинарной и системной комплементарности их элементов. Стабильное и гармоничное развитие таких систем прогнозируется на основе универсальных законов развития мира - повторения (цикличности) развития и перемен (движения к аттрактору). Новизна, оригинальность и конструктивность концепции подтверждены академическими слушаниями на заседании Международной академии организационных наук (ЦЭМИ 2012 г.) и Академии философии хозяйства (экономический факультет МГУ им. М.В. Ломоносова 2018 г.).
В развитии социальных систем различного уровня системно-фрактальный подход современной науки позволяет выделить наличие интегрированного влияния как циклических, так и векторных, аттракторных, факторов. Первый - позволяет
development. The upcoming medium-term choice of the path of development of society is largely determined by the next ideological system. The concept of "inclusive capitalism" proposed by the West is rejected by most experts. A new model of harmonious development of society, based on the principles of holistic anthropology and the theory of the optimum of social development, was developed by the Academy of Philosophy of Economics-the Institute of Human Development and the Lomonosov Moscow State University. The field of application of the approach can be all humanitarian spheres of activity, including economics, social sphere, pedagogy, psychology, cultural studies, history, medicine, scientific activity, art, etc. Based on this approach, the International Forum "Russia in the Era of Change" was held in Ivanovo in March 2021. The image of the future. Updating Russia at the federal and regional levels. The prospect of forming a society of harmony, initiative and responsibility".
The idea of the cyclical development of the World was presented in ancient Eastern metaphysics and cosmology in the form of the doctrine of the change of four successive epochs of existence (South), the completion of which leads to the renewal of human society, mired in errors and immorality. Christian culture reflects this idea in the concept of the"second coming". In modern times, the cyclical nature of cultural and civilizational processes in the development of mankind has become widely known (D. Vico, E. Meyer, N. Y. Danilevsky, A. Toynbee, O. Spengler). It is also presented in modern research on forecasting and organization of economic processes [2, 4, 5].
TOD interprets the helicity of the development of any observed processes as a combined manifestation of two binary-complementary (BC) laws of the universe: a) cyclic repetition and b) vector, which sets the direction of development to the attractor, leading to the final result [8]. In the exact sciences, the "attractor" is described as a compact subset of the phase space of a dynamical system, all trajectories from a certain neighborhood of which tend to it at a time that tends to infinity. In metaphysics and religion, this phenomenon is interpreted as the action of the Plan of a Large Project, the Will of the Absolute, and the Absolute Attractor. In fact, any object under study participates in many cyclical vector processes, such as the movement of the Earth around its axis, around the Sun, around the center of
прогнозировать перемены волнового характера, второй - задачи исторического развития. Предстоящий среднесрочный выбор пути развития общества во многом определяется очередной идеологической системой. Предложенная Западом концепция «инклюзивного капитализма» вызывает отторжение у большинства специалистов. Новая модель гармоничного развития общества, основанная на принципах холистической антропологии и теории оптимума социального развития, разработана Академией философии хозяйства - Институтом развития человека и МГУ им. М.В. Ломоносова. Областью применения подхода могут быть все гуманитарные сферы деятельности, включая экономику, социальную сферу, педагогику, психологию, культурологию, историю, медицину, научную деятельность, искусство и др. Основываясь на данном подходе в марте 2021 г. в Иваново был проведен Международный Форум «Россия в эпоху перемен. Образ будущего. Обновление России на федеральном и региональных уровнях. Перспектива формирования общества гармонии, инициативы и ответственности».
Идея цикличности развития Мира была представлена еще в древней восточной метафизике и космологии в виде учения о смене четырех последовательных эпох бытия (юг), завершение которых приводит к обновлению человеческого общества, погрязшего в ошибках и безнравственности. Христианская культура отражает эту идею в концепции «второго пришествия». В новое время цикличность культурно-цивилизационных процессов в развитии человечества получила широкое признание (Д. Вико, Э. Мейер, Н. Я. Данилевский, А. Тойнби, О. Шпенглер). Она представлена и в современных исследованиях по прогнозированию и организации экономических процессов [2, 4, 5].
ТОР трактует спиральность развития любых наблюдаемых процессов сочетанным проявлением двух бинарно-комплементарных (БК) законов мироздания: а) циклического повторения и б) векторного, задающего направление развития к аттрактору, влекущего к конечному результату [8]. В точных науках «аттрактор» описывается как компактное подмножество фазового пространства динамической системы, все траектории из некоторой окрестности которого стремятся к нему при времени, стремящемся к бесконечности. В
the Galaxy, etc.
ToD notes the relative availability of predicting cyclical patterns of change (the pendulum principle). However, deciphering the vector, attractive component of development requires a creative approach. The attraction component of the development model can be identified by analyzing the large-scale historical process of development, which included many cyclical elements of the repetition of regular events over long and ultra-long cycles of social development, i.e., macro and mega cycles of change. The important role of religions and metaphysical teachings in human cognition of the world lies in the fact that they overcome two fundamental limitations of the possibilities of science - the requirement for an exclusively rational explanation of the phenomena under study, as well as the need for an experiment involving repeated observation of any objects of study under the same conditions, which is impossible for ultra-long and most large-scale phenomena. TOD points to the area of the unconscious (individual and collective subconsciousness and superconsciousness), intuitive and trance-like possibilities of cognition of the World that has not yet been captured by modern science -neurophysiology speaks of the superiority of subcortical structures over cortical ones by nine orders of magnitude in the volume of processed information in a unit of time. But the exit of a person's consciousness into the transcendent realms of existence requires special efforts - extreme concentration, attention to the hints of intuition, consideration of paradoxical options for understanding the problem. Many religious interpretations of large-scale processes of being that are inaccessible to rational cognition today, including clear indications of their cyclicity and being set by the "absolute attractor", can be viewed as large-scale hypotheses that do not contradict the general logic of the laws of the world.
The basis of everyday medium-term forecasting is practical philosophy, which includes such disciplines as ethics, aesthetics, philosophy of law, social, political (including the study of ideological doctrines), economic philosophy, etc. (C. Pierce, W. James, D. Dewey, T. Kotarbinsky). It should be noted that ideology, as a system of conceptually formed social ideas that determine the goals of general development and ways to achieve them, is a system-forming factor of the entire way of life of
метафизике и религии это явление трактуется как действие Замысла Большого Проекта, Воля Абсолюта, Абсолютный Аттрактор. На деле, любой изучаемый объект участвует во многих циклически-векторных процессах, примером чего служит движение Земли вокруг своей оси, вокруг Солнца, вокруг центра Галактики и т.д.
ТОР отмечает относительную доступность прогнозирования циклических закономерностей перемен (принцип маятника). Однако расшифровка векторной, аттракционной составляющей развития требует креативного подхода. Аттракционный компонент модели развития может быть выявлен при анализе масштабного исторического процесса развития, включавшем множество циклических элементов повторения закономерных событий на протяжении долгих и сверхдолгих циклов развития социума, т.е. макро и мега циклов перемен. Важная роль религий и метафизических учений в познании человеком Мира заключается в том, что они преодолевают два коренных ограничения возможностей науки - требование исключительно рационального объяснения изучаемых явлений, а также необходимость эксперимента,
подразумевающего повторное наблюдение любых объектов исследования в тех же условиях, что невозможно для сверхдлительных и наиболее масштабных явлений. ТОР указывает на еще неохваченную современной наукой область бессознательных (индивидуальное и коллективное подсознание и надсознание), интуитивных и трансовых возможностей познания Мира -нейрофизиология говорит о превосходстве подкорковых структур над корковыми на девять порядков в объеме обрабатываемой информации в единицу времени. Но выход сознания человека в трансцендентные области бытия требует особых усилий - предельной сосредоточенности, внимания к подсказкам интуиции, рассмотрения парадоксальных вариантов понимания проблемы. Многие религиозные толкования масштабных процессов бытия, недоступных сегодня рациональному познанию, в том числе четкие указания на их цикличность и заданность «абсолютным аттрактором», могут
рассматриваться как масштабные гипотезы, не противоречащие общей логике законов Мироздания.
Основой повседневного среднесрочного прогнозирования является практическая
society - social, economic, cultural and spiritual. Attempts to claim the absence of any ideology in society (including those that are dominant or supported by the state) are completely false, they only mask from the public's awareness of the current ideology, which clearly has serious negative properties.
One of the features of our time is the constant and deep systemic worldview confrontation between Russia and the collective West. Its root cause is the difference in cultures, which are among the largest social systems. Russian culture is characterized by a national idea that includes the principles of conciliarity, collectivism, the pursuit of justice, truth, and the highest meanings of life [1]. Western civilization, since the Enlightenment, has developed the philosophical paradigm in the direction of ever-increasing individualism, giving rise to the philosophy of existentialism, the concepts of postmodernism and transhumanism [7]. Today, the social philosophy of the West has given rise to the ideology of "inclusive capitalism" [3]. The key ideas of this approach are simple - the liberation from property rights (and hence influence on the situation) of all, except for the heads of large multinational companies, which deprive the nation-states of the existing power to protect the common interests of citizens. It implies total digital control over people with the help of artificial intelligence, providing vital resources only to those who are loyal to the system. Most of those who are familiar with the concept, describe it briefly - "digital fascism". The attractiveness of such an ideology for society is close to zero.
A new model of harmonious development of society, based on the principles of the TOD, was proposed by the Academy of Philosophy of Economics (Institute of Human Development and Lomonosov Moscow State University) [6, 8]. The TOD puts forward three basic principles of vector changes that form a harmonious (binary and systemically complementary) model of society development:
* Complement the existing "vertical of power" with the initiative and responsible activity of territorial communities (TOSS) - the "horizontal of power".
* Allocation of sectors in the economy of "small", based on private property and "large", public, joint-stock ownership, managed by the state, as well as
философия, в которую входят такие дисциплины, как этика, эстетика, философия права, социальная, политическая (в том числе исследование идеологических учений), экономическая философии и т. д. (Ч. Пирс, У. Джемс, Д. Дьюи, Т. Котарбинский). Следует отметить, что идеология, как система концептуально оформленных социальных идей, определяющих цели общего развития и способы их достижения, является системообразующим фактором всего образа жизни общества - социального, экономического, культурного и духовного. Попытки заявлять об отсутствии какой-либо идеологии в обществе (в т.ч. доминирующей или поддерживаемой государством) - совершенно наивны, они лишь маскируют от осознания обществом действующей идеологии, явно обладающей серьезными негативными свойствами.
Одной из особенностей нашего времени является постоянная и глубокая системная
мировоззренческая конфронтация России и коллективного Запада. Ее первопричина заключается в различии культур, относящихся к числу самых масштабных социальных систем. Русской культуре свойственна национальная идея, включающая принципы соборности,
коллективизма, стремления к справедливости, правде, высшим смыслам жизни [1]. Западная цивилизация, со времен эпохи Просвещения, развивала философскую парадигму в направлении все более возрастающего индивидуализма, породив вслед за философией экзистенциализма, концепции постмодернизма и трансгуманизма [7]. Сегодня социальная философия Запада породила идеологию «инклюзивного капитализма» [3]. Ключевые идеи этого подхода незамысловаты -освобождение от прав собственности (а значит и влияния на ситуацию) всех, кроме руководителей крупных транснациональных компаний, которые лишают национальные государства существующей сегодня власти по защите общих интересов граждан. Подразумевается тотальный цифровой контроль за людьми с помощью искусственного интеллекта, предоставление жизненных ресурсов лишь тем, кто лоялен системе. Большинство из тех, кто ознакомился с концепцией, характеризуют ее коротко - «цифровой фашизм».
Привлекательность такой идеологии для общества - близка к нулю.
Новая модель гармоничного развития общества, www.hronoeconomics.ru
intermediate-"public - private".
* The addition of the"rights"of the government to its"responsibility"to the citizens on the basis of the conclusion by the unions of TOCs of a "social contrast" with the candidates for election to the authorities of any level. Thus, there will be a transition to hiring elected candidates for public work.
Conclusions. The cyclical side of medium-term changes is highly likely to be characterized by another swing of the ideological pendulum-from the principles of individual freedom and entrepreneurial activity to the principles of the common good, social justice, solidarity and high humanitarian development goals. The attractor, vector, aspect of change will be represented by a bright renewal of the ideology of Russia, which will be aimed at harmonious development and the longest possible existence of humanity in the future.
основанная на принципах ТОР, предложена Академией философии хозяйства (Институт развития человека и МГУ им. М.В. Ломоносова) [6, 8]. ТОР выдвигает три базовых принципа векторных изменений, формирующих
гармоничную (бинарно и системно комплементарную) модель развития общества:
• Дополнение существующей «вертикали власти» инициативной и ответственной деятельностью территориальных общин (ТОСов) - «горизонтали власти».
• Выделение в экономике секторов «малой», основанной на частной собственности и «большой», общенародной, акционерной собственности, управляемой государством, а также промежуточной - «государственно-частной».
• Дополнение «прав» власти ее «ответственностью» перед гражданами на основе заключения союзами ТОСов «социального контракта» с кандидатами на избрание в органы власти любого уровня. Таким образом, произойдет переход к найму избираемых кандидатов на общественную работу.
Выводы. Циклическая сторона среднесрочных перемен, с высокой вероятностью, будет характеризоваться очередным колебанием идеологического маятника - от принципов свободы личности и предпринимательской деятельности к принципам общего блага, социальной справедливости, солидарности и высоким гуманитарным целям развития. Аттракторный, векторный, аспект перемен будет представлен ярким обновлением идеологии России, которая станет нацелена на гармоничное развитие и максимально долгое бытие человечества в будущем.
References / Библиография
1. Бердяев Н.А. Русская идея. Истоки и смысл русского коммунизма. - М.: АСТ, 2020.
2. Вико Д. Основания новой науки об общей природе наций. - М., Киев, 1994.
3. Глазьев С.Ю. Современная теория длинных волн в развитии экономики // Экономическая наука современной России. - 2012. - № 2 (57). - С. 8-27.
4. Клаус Шваб, Тьерри Маллере. COVID-19: Великая перезагрузка // Всемирный экономический форум 2020. - Выпуск 1. - 2020. - С. 69.
5. Клейнер Г.Б. Государство, общество, бизнес: взаимодействие в целях модернизации. В кн.: Россия в глобализирующемся мире: модернизация российской экономики. - М.: Наука, 2007.
«Хроноэкономика» № 4(32). Август 2021 www.hronoeconomics.ru
37
6. Кондратьев Н.Д. Большие циклы конъюнктуры и теория предвидения. - М.: Экономика, 2002.
7. Осипов Ю.М. Софиасофские тетради. (Не)Учёные записки. - Москва: ТЕИС, 2018.
8. Рассел Б. История западной философии. - М.: Академический проспект, 2009.
9. Шелкопляс Е.В. Введение в теорию оптимума развития: принципы, анализ социальных процессов, образ будущего: монография: в 2 кн. / Е.В. Шелкопляс, Иваново, 2018. - Кн. 2: Образ будущего в культурно-исторической динамике: духовный, социальный, нравственный и личностный аспекты. -С. 113-169.