QISQA XABARLAR ТРАНСПОРТНЫЕ ПРОБЛЕМЫ СОВРЕМЕННОГО ГОРОДА
НамИСИ, Устабоев Абдулло.
Президент Республики И. А. Каримов в своем выступлении на заседании Кабинета Министров, посвященном итогам социально-экономического развития страны в 2012 году и важнейшим приоритетным направлениям экономической программы на 2013 год отметил: «Создание свободных зон представляет собой новый шаг в реализации политики по дальнейшей оптимизации регионального развития и размещения высокоэффективных производств, ориентированных на внешние рынки, внедрению современных систем логистики и транспортной инфраструктуры. Мы и впредь будем всемирно поддерживать их дальнейшее развитие»[2].
По современной классификации крупность города устанавливают по численности жителей (тыс. чел.), что необходимо в градостроительных целях для дифференцирования планировочных норм:
Крупнейшие города Более 500 Крупные 250—500 Большие 100—250 Средние 50—100 Малые 10—50
Поселки городского типа До 10
В последние годы в самостоятельную группу стали выделять города с населением более 1 млн чел. ввиду особой сложности в них градостроительных и особенно транспортных проблем.
Одна из наиболее острых задач городского движения — обеспечение пропускной способности городских улиц. По своим техническим параметрам большая часть улиц города соответствует автомобильным дорогам III категории, но загрузка их движением в 10— 15 раз выше, чем загрузка автомобильных дорог. Не являются исключением и магистральные улицы, близкие по своим параметрам к дорогам I технической категории. Интенсивность движения на них в пересчете на одну полосу проезжей части в 5 — 10 раз выше, чем на автомобильных дорогах.
Серьезные трудности в организации движения создают так называемые пиковые нагрузки — резкие увеличения интенсивности движения (часто в 2 — 4 раза относительно среднего значения в течение суток) в утренние и вечерние часы суток, вызванные началом и окончанием рабочего дня.
Трудности, связанные с пропуском транспортных потоков высокой интенсивности, усугубляются большим числом пешеходных потоков, организация движения которых вызывает гораздо большие трудности, чем движение автомобилей. Близость пешеходных потоков к автомобильным и совмещение их движения на одной улице являются одними из основных причин дорожно-транспортных происшествий в городах. Их число на 1 млн авт. -км в 10 — 12 раз больше, чем на автомобильных дорогах.
Эти трудности в современном городе разрешаются двумя путями: организацией движения на существующей системе улиц и реконструкцией сети, позволяющей разделить транспортные потоки по их функциональному признаку, отделить пешеходов от потока автомобилей и обеспечить высокую пропускную способность улицы.
Серьезную проблему, затрагивающую основы градостроительства, представляет необходимость размещения и хранения автомобилей в городе. Потребная площадь для автомобилизации 100 авт. на 1000 жителей (что почти вдвое меньше проектного значения) превышает площадь жилой 5-этажной застройки. Путь решения этой проблемы — создание в микрорайонах, около административно-культурных центров и TADQIQOT VA TARAQQIYOTILMIY JURNALI 1-jild, 1-son, 2023
https://tadqiqottaraqqiyot.uz/
QISQA XABARLAR
спорткомплексов специальных площадей и многоэтажных гаражей для кратковременного и длительного хранения автомобилей. В плане организации движения удовлетворение потребностей в автомобильных стоянках необходимо так же, как и обеспечение пропускной способности улиц.
С развитием городского движения особенно остро встает задача охраны окружающей среды. Защита от шума, вибрации, загрязнения воздушного бассейна города вредными примесями, содержащимися в отработавших газах автомобиля,— острейшая проблема многих европейских и североамериканских городов. По мере увеличения уровня автомобилизации эта проблема становится жизненно важной и в наших крупнейших городах.
Эта задача в нашей стране решается рациональным зонированием городской территории, созданием внеуличной дорожной сети для грузового движения и снижением интенсивности движения при перевозках пассажиров за счет развития и совершенствования общественного транспорта.
Литературы:
1. Узбекистон Республикаси "Автомобил йуллари тугрисида» ги ^онуни, 2007 йил 29 июнда ^онунчилик палатасида кабул килинган, 2007 йил 24 августда Сенат томонидан маъкулланган. 2007 йил 3 июлда кучга кирган.
2. Устабоев А.Р. Влияние интенсивности движения на маршруте скорость сообщения массового пассажирского транспорта: Диссертация на соискание академической степени магистра. - Ташкент: 2014. -82 с.
Логистик концепциялар
Катта уцитувчи, НамМКД. Атахонов Хошимжон PhD, доцент НамМКД Устабоев Абдулло.
Анатация: ушбу маколада Транспорт логистикаси буйича юк ташиш хизматларини ташкил этишдаги курсаткичларнинг тах,лили хдмда келгусидаги экспорт ва импорт халкаро юк ташувлари буйича маълумотлар келтирилган.
Калит сузлар: транспорт, юк, концепция, логистика харажатлари, автомобиль транспортлари, юклар ва хдво юклари.
Концепция тадкикот объектини тушуниш, изох,лаш усули, бу масала буйича асосий нуктаи назар тизимли ёритиш учун этакчи гоя шунингдек, тадкикотни ривожлантиришдаги этакчи гоя, услубий тамойилларни асосдир. Шу муносабат билан логистика концепциясини йуналтирувчи гоя, бизнесни куллаб-кувватлаш платформаси асосий ва боглик окимларни бошкаришда корхона ресурсларини оптималлаштириш учун воситалар туплами сифатида талкин килиш мумкин[1-3].
Логистика ёки "логистиканинг концептуал коидалари". Логистика концепцияси коида тарикасида, логистика ёндашувини куллаш максадларини, уни амалга оширишдан иктисодий самаранинг таркибий кисмлари руйхатини ёки логистика жараёнларини бошкаришда уни курилишда риоя килиниши керак булган тамойилларни шакллантиришга каратилади. Логистика тизимлари. Ушбу ёндашув логистика буйича укув адабиётлари учун хосдир, бу эрда "логистик концепция" купинча шиорлар шаклида шакллантирилади[4,5,6].
Х,озирги вактда туртта асосий логистика тушунчалари мавжуд булиб, уларнинг мох,ияти ва мазмуни пайдо булишида хронологик тартибда тах,лил килиниши керак: - умумий логистика харажатлари тушунчаси;
TADQIQOT VA TARAQQIYOTILMIY JURNALI 1-jild, 1-son, 2023
https://tadqiqottaraqqiyot.uz/
ОКОА ХАВА^АЯ
- логистикада бизнес жараёнларини реинжиниринг килиш концепцияси;
- интеграциялашган логистика стратегияси концепцияси;
- таъминот занжирини бошкариш концепцияси[7,8].
Логистиканинг биринчи концепцияси - умумий логистика харажатлари концепцияси А^Шда ишлаб чикилган. Бу таъминот занжиридаги алохида бугинда харажатларни камайтиришга эмас, балки барча бугинлар харажатларини тахлил килишга асосланади ва индивидуал процедуралар ва операциялар учун харажатларни ошириш мумкин, бу эса бошка процедуралар учун харажатларни сезиларли даражада камайтиришга олиб келади. Биринчи марта бу концепция тушунчасини Х. Люис, В. Каллитон ва Д. Стил киритдилар[9].
Х,аво юклари буйича узларининг монографияларида улар логистика харажатларини бахолашга янги ёндашувни таклиф килишди ва киммат ташишлар мавжудлигини асослаш учун умумий логистика харажатлари концепциясини киритдилар, унга кура умумий харажатлар умумий харажатларни кондириш учун зарур булган барча харажатларни уз ичига олади. Уларнинг хулосаси шундан иборат эдики, мижозларга энг кам умумий харажат эвазига керакли даражада хизмат курсатишни таъминлаш учун логистика тизимини шундай ташкил килиш керакки, захиралар марказлашган холда битта омборда сакланади, етказиб бериш эса хаво оркали амалга оширилади.
Иккинчи концепция - логистикада бизнес-жараён реинжиниринги концепцияси -реинжинирингнинг умумий концепциясининг модификацияси. Транспорт компаниясида ташкилий логистика тузилмасини оптималлаштириш билан биргаликда бизнес жараёнларини реинжинирингдан фойдаланишни куриб чикиш максадга мувофикдир. М. Х,аммернинг таърифи кизик: Реинжиниринг - бу компания фаолиятининг харажат, сифат, хизмат курсатиш ва коронгулик каби хал килувчи замонавий курсаткичларида кескин сакраш яхшиланишларига эришиш учун бизнес жараёнларини тубдан кайта куриб чикиш ва тубдан кайта лойихалашдир.
Логистика концепцияси сифатида бизнес жараёнларини реинжинирингнинг асосий коидалари куйидагилардан иборат.
Биринчидан, реинжиниринг корхонанинг ташкилий тузилмаси функциялари (булинмалари) билан эмас, балки жараёнлар, шу жумладан технологик жараёнлар билан шугулланади.
Иккинчидан, реинжиниринг назариясидаги жараён узаро боглик вазифаларни хал килиш булиб, унинг натижаси истеъмолчи учун кадриятларни яратишдир.
Учинчидан, ишлаб чикариш жараёнининг иккита асосий хусусияти мавжуд: воситачилик даражаси ва хамкорлик даражаси. Воситачиликнинг юкори даражаси параллел харакатлар булмаганда хар бир ишчининг кетма-кет хиссасини англатади ва воситачиликнинг паст даражаси барча хдракатлар параллел равишда амалга оширилганда хар бир кишининг бевосита хиссасини англатади. Х,амкорликнинг паст даражаси ахборот алмашинувисиз ишлаш билан тавсифланади; хамкорликнинг юкори даражаси билан умумий маълумотларга очик кириш билан тулик мувофиклаштириш мавжуд.
Туртинчидан, реинжиниринг нафакат реконструксия килинаётган жараён билан чекланиб колмасдан, балки ишлаб чикариш ва таркатишнинг барча тегишли сохаларига хам тегишли булиши керак.
Бешинчидан, реинжиниринг учун зарурий асос барча корпоратив компютер тизимларини бир тармокка бирлаштириш хисобланади. Буюртмаларни кайта ишлаш ва топшириш тугрисидаги маълумотларни таркатиш тармоги, инвентаризация тизими, ишлаб чикаришни оператив режалаштириш учун маълумотлар базаси ва бошкарув тизимининг маълумотлар базаси билан бирлаштириши керак булган ягона маълумотлар базасини яратиш керак.
TADQIQOT VА TАRAQQIYOTILMIY JURNАLI 1-Щ, 2023
https://tadqiqottaraqqiyot.uz/
QISQA XABARLAR
Учинчи концепция - компаниянинг интеграциялашган логистикаси концепцияси -компаниянинг хатти-харакатларига асосланади, бу эса, уз навбатида, бир катор омиллар билан белгиланади, масалан: компаниянинг харажатлари; махсулотларга талаб ва уларнинг нархи; компания капитали; хом ашё, материаллар ва бутловчи кисмлар нархлари; бозордаги ракобат холати, истеъмолчиларнинг тулов кобилияти. Шу билан бирга, консепсияда буюртмаларни бажариш муддатларига юкори даражада риоя килиш каби курсаткичлардан фойдаланиш назарда тутилган; захираларнинг паст даражаси; ишлаб чикариш технологик цикли оркали ресурсларнинг утиши учун минимал вакт.
Интеграциялашган логистиканинг асосий объекти функционал цикл - бу буюртмани бажариш сикли. Интеграциялашган логистика концепциясининг асосий коидаси талаб ва таклиф прогнози асосида мижозларга хизмат курсатиш сифати булиб, экспоненсиал текислаш моделлари кулланилади. Интеграцияга булган хакикий эхтиёж, худди давлат сектори ташкилоти каби, саноатдан катъи назар, барча тижорат корхоналарига хос булиб бормокда. Иктисодиётини ривожлантиришнинг хозирги шароитлари зудлик билан саноат, тижорат корхоналари ва бозор инфратузилмасига хизмат курсатувчи компанияларни интеграциялашган логистика тизимларига бирлаштириш учун шарт-шароитларни яратишни талаб килади.
Туртинчи концепция - таъминот занжирини бошкаришнинг логистика концепцияси
- маълум бир фирманинг таъминот занжиридаги барча фирмалар билан интеграциялашувидир (хар кандай компания хам этказиб берувчи, хам истеъмолчи хисобланади). Етказиб берувчилар, истеъмолчилар ва логистика хизматларини курсатувчи фирмалар (таркатиш омборлари, транспорт компаниялари) ягона таъминот занжирини ташкил килади ва ягона маълумот банкидан фойдаланади, умумий режаларни ишлаб чикади, бу эса логистика таркатиш каналларини янада самарали ва ракобатбардош каналларга айлантириш имконини беради. Таъминот занжирини бошкариш концепцияси логистика таркатиш канали ва таъминот занжири тушунчаларини аник ажратишни назарда тутади. Логистика канали махсулотнинг жисмоний харакати билан шугулланади. Ушбу каналнинг асосий ва анъанавий иштирокчилари ишлаб чикарувчи, улгуржи ва чакана савдо хисобланади. Иштирокчиларнинг хар бири уз навбатида товарларга эгалик килади ва улар махсулотнинг вактинчалик эгалари макоми билан боглик хавфларни хам уз зиммаларига оладилар.
Фойдаланилган адабиётлар:
1. Хужаев Ф.Е., Пулатхужаева Д.М., Айтиева С.А. Халкаро логистика Укув кулланма Тошкент - 2019 йил. 231-бет.
2. Л. Э. Эремеева, Транспорт логистикаси; дарслик, Сыктывкар, 2011год.
3. Атахонов Х., Хидиров У., Устабоев А. РАЗРАБОТКА ПРОГРЕССИВНЫХ СИСТЕМ СТРАТЕГИЧЕСКОГО УПРАВЛЕНИЯ В ДОРОЖНО-ТРАНСПОРТНОМ КОМПЛЕКСЕ ГАО" НАМАНГАНАВТОЙУЛ" //Мировая наука. - 2018. - №. 6. - С. 89-92.
4. To'xtaboyev M. Ataxanov X. Xakimov R. Shorrahalardagi tirbandlikni oldini olish //Transport i logistika: Sifrovbie texnologii v razvitii transportno-tranzitnogo potensiala respubliki: Sbornik materialov Respublikanskoy nauchno-texnicheskoy konferensii.-Toshkent. -2021. - С. 1065-1069.
5. Azambayev M. et al. Theoretical study of the movement of cotton seeds in a mesh vibrating sorter //AIP Conference Proceedings. - AIP Publishing LLC, 2022. - Т. 2432. - №. 1.
- С. 040004.
6. Атахонов Х., Аъзамбоев М., Хидиров У. РАЗРАБОТКА И ОПРОБОВАНИЕ ПРОГРАММ ПО УЧЕТА И ФИНАНСОВОЙ ОТЧЕТНОСТИ ПО РАСХОДАМ ТОПЛИВА //Экономика и социум. - 2019. - №. 6. - С. 130-132.
TADQIQOT VA TARAQQIYOTILMIY JURNALI
https://tadqiqottaraqqiyot.uz/
1-jild, 1-son, 2023
QISQA XABARLAR
7. Ustaboev, A. N. A. (2020). Tirbandlik sabablari va uni oldini olish. NTJ NamITI, 5(1), 292-296.
8. Nazarov A., Ustaboev A. METHOD OF DETERMINATION OF PUBLIC PASSENGER TRANSPORT INTERVAL FOR" CRITICAL SITUATIONS" //Harvard Educational and Scientific Review. - 2021. - Т. 1. - №. 1.
9. Назаров А. А., Устабоев А. Р. Пути оптимизации городского пассажирского транспорта в Узбекистане //АКТУАЛЬНЫЕ ВОПРОСЫ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ТЕХНИЧЕСКОЙ ЭКСПЛУАТАЦИИ МОБИЛЬНОЙ ТЕХНИКИ. - 2020. - С. 231-236.
TADQIQOT VA TARAQQIYOTILMIY JURNALI
https://tadqiqottaraqqiyot.uz/
1-jild, 1-son, 2023